ΠΑΙΔΕΙΑ

Εκπρόσωποι της εκπαίδευσης: Οι προσδοκίες μας από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

Δίνουν τη δική τους απάντηση στις προσδοκίες που έχουν από τη νέα κυβέρνηση και τη Νίκη Κεραμέως. Σκιαγραφούν την κατάσταση σε διάφορους χώρους της εκπαίδευσης, θέτουν τις προτεραιότητες αλλά και τα προβλήματά τους που πρέπει άμεσα να επιλυθούν

 18/07/2019 07:00

Εκπρόσωποι της εκπαίδευσης: Οι προσδοκίες μας από τη νέα ηγεσία  του υπουργείου Παιδείας
Κώστας Γαβρόγλου και Νίκη Κεραμέως στην τελετή παράδοσης παραλαβής του υπουργείου Παιδείας.

Έλενα Αποστολίδου

Στέλιος Κατρανίδης

Πρύτανης Πανεπιστημίου Μακεδονίας

«Ζητάμε άμεση αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα μεταπτυχιακά, διότι το παρόν σύστημα είναι ιδιαιτέρως δυσλειτουργικό. 

Το δεύτερο πράγμα που ζητάμε είναι οι θεσμικές ρυθμίσεις στο σύνολο του νόμου που αφορά τα πανεπιστήμια, τα οποία η νέα κυβέρνηση έχει υποσχεθεί ότι θα το κάνει, με ένα γενικότερο πνεύμα επαναφοράς στο προηγούμενο καθεστώς, στο πνεύμα του νόμου Διαμαντοπούλου, χωρίς να χρειάζεται αυτή τη στιγμή να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά σε κοινές ρυθμίσεις οι οποίες θα μπορούσαν να διατυπωθούν με έναν περισσότερο λειτουργικό τρόπο. 

Ένα τρίτο θέμα, που θα θέλαμε να δούμε ως πανεπιστήμιο, είναι η αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Αυτό είναι το ιδιαίτερο πρόβλημά μας, το πανεπιστήμιο έχει ένα πάρα πολύ έντονο κτιριακό πρόβλημα, έχουμε προσανατολιστεί ως πρυτανεία στην ανεύρεση διαφόρων λύσεων, ωστόσο η συνδρομή της πολιτείας σε αυτό το ζήτημα μπορεί να είναι αποφασιστική. 

Πολλά ζητήματα είναι θέματα πολιτικής βούλησης, στην ουσία πρόκειται για πολιτικές αποφάσεις, όταν όμως θέλουμε να ενισχύσουμε ένα πανεπιστήμιο, όπως το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το οποίο έχει τη δική του παράδοση στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, προσφέρει στην πόλη και την ευρύτερη περιφέρεια της Μακεδονίας, νομίζουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συμπαρασταθεί και να μας συνδράμει στην αντιμετώπιση του κτηριακού προβλήματος».

Περικλής Α. Μήτκας
Απερχόμενος Πρύτανης ΑΠΘ

«Πέρα από τα προφανή, δηλαδή την αποκατάσταση της χρόνιας υποχρηματοδότησης των πανεπιστημίων και την αναπλήρωση του προσωπικού που χάθηκε λόγω παγώματος των προσλήψεων για μια δεκαετία, προσδοκούμε την ψήφιση διατάξεων που θα μας δώσουν βαθμούς ελευθερίας και θα μας επιτρέψουν να λειτουργούμε όπως τα περισσότερα καλά πανεπιστήμια του κόσμου. 

Με σταθερό πλαίσιο που θα σέβεται το αυτοδιοίκητο, με μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό χωρίς ανατροπές, με δυνατότητα ανάπτυξης αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών και ευέλικτης διαχείρισης ερευνητικών προγραμμάτων, απαλλαγμένοι από φαινόμενα βίας και παραβατικότητας. 

Ζητάμε πάνω απ’ όλα το αυτονόητο: την αναγνώριση της αριστείας, της αξιολόγησης και της αξιοκρατίας ως τους βασικούς πυλώνες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Αριστοτέλειο θα βρίσκεται στην πρώτη γενιά των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων. Θέλει να συνεργάζεται και να ‘τρέχει’ μαζί τους χωρίς βαρίδια στα πόδια».

Νίκος Παπαϊωάννου

Νεοεκλεγείς Πρύτανης ΑΠΘ

«Περιμένουμε και πιστεύουμε ότι οι δεσμεύσεις της νέας κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας, θα γίνουν πράξεις και προς την κατεύθυνση αυτή θα είμαστε και αρωγοί και θα βοηθήσουμε στην προσπάθεια της εξυγίανσης της καθημερινότητας στο πανεπιστημιακό campus. 

Θεωρώ ότι η απόφαση της κυβέρνησης, έτσι όπως εκφράζεται σήμερα για κατάργηση του ασύλου της ανομίας, ξεκαθαρίζοντας το ζήτημα, γιατί το άσυλο υπήρχε και θα υπάρχει, αλλά για εκείνο το άσυλο της ανομίας, θα είμαστε συμπαραστάτες».

Αντώνιος Τουρλιδάκης

Πρύτανης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

«Στο υπουργείο Παιδείας θα πρότεινα ρυθμίσεις για μεγαλύτερη εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, δυνατότητα ανάπτυξης διεθνών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ξεκινώντας από τις κλασικές σπουδές, απλοποίηση διαδικασιών εγγραφής ξένων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, ανάπτυξη κέντρων αριστείας σε επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς αιχμής. 

Μεγαλύτερη έμφαση στη διασφάλιση της ποιότητας και την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων με πόρους και περιορισμό των μετεγγραφών προς τα κεντρικά. Λιγότερη γραφειοκρατία, απλοποίηση διαδικασιών διαχείρισης ερευνητικών έργων».

Παναγιώτης Τζιώνας

Αντιπρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας

«Το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας αποτελεί ένα νέο, καινοτόμο εγχείρημα στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας. Ως τέτοιο, προφανώς χρειάζεται σημαντική στήριξη από την Πολιτεία. 

Στήριξη οικονομική, με τη μορφή χρηματοδότησης για την κάλυψη άμεσων αναγκών που προέκυψαν λόγω της συγχώνευσης 4 ιδρυμάτων, αλλά και με τη μορφή νέων θέσεων προσωπικού που θα υποστηρίξει το μοναδικό χαρακτήρα του ιδρύματος.

Βέβαια απαιτείται και θεσμική βοήθεια για να ξεπεραστούν γρήγορα εμπόδια γραφειοκρατικού τύπου, να ενισχυθεί αμέσως ο διεθνής χαρακτήρας του ιδρύματος με την άμεση λειτουργία των ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών αλλά και η δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχεται για ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών. 

Έτσι, θα ενισχυθεί ο καινοτόμος χαρακτήρας του νέου ιδρύματος, κάτω την ακαδημαϊκή επίβλεψη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Ανάπτυξης (μοναδικού στα ελληνικά πανεπιστήμια), ενώ η άμεση λειτουργία του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου με τα Ερευνητικά Ινστιτούτα θα τονώσει την έρευνα και την συνακόλουθη υγιή επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται γύρω από αυτήν με νέες spin-off, θερμοκοιτίδες κ.λπ. 

Σε αυτήν την κατεύθυνση, είναι επιθυμητή η απλοποίηση των διαδικασιών σύνδεσης πανεπιστημίου–ιδιωτικών φορέων, πάντα σε ένα πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας. 

Τέλος, λόγω του διεθνούς χαρακτήρα αλλά και της κατανεμημένης δομής του Ιδρύματος, περιμένουμε άμεση συνδρομή από την πολιτεία στην μετάβασή μας σε ένα πλήρως αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο με ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα. 

Σε κάθε περίπτωση, αντιλαμβανόμενοι και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, αυτό που ζητάμε είναι να τείνει η πολιτεία ‘ευήκοον ους’ προς τα ιδρύματα και αισιοδοξούμε για πολύ αξιόλογα αποτελέσματα».

Δημήτρης Χασάπης

Αντιπρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας

«Καταρχήν περιμένουμε από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να στηρίξει την προσπάθεια του νέου ΔΙ.ΠΑ.Ε., έτσι ώστε να ξεπεράσει τις τεχνοοικονομικές δυσκολίες οι οποίες συνδέονται με το γεγονός ότι ένα πολύ μικρό πανεπιστήμιο, με ελάχιστο προσωπικό, απορρόφησε τρία μεγάλα ΤΕΙ, ώστε να μπορέσει τελικά αυτό το καινούργιο ΔΙ.ΠΑ.Ε. να παίξει τον πολύ σημαντικό, αναπτυξιακό του ρόλο στις 7 πόλεις στις οποίες εκτείνεται.

Συγκεκριμένα, περιμένουμε την άμεση έγκριση του ενοποιημένου προϋπολογισμού, τον οποίο θα υποβάλουμε μέσα στην επόμενη εβδομάδα, για να μπορέσουμε να πληρώσουμε και το προσωπικό το οποίο είναι απλήρωτο και τους προμηθευτές που επίσης είναι απλήρωτοι -όπως για παράδειγμα τους εστιάτορες, τη φύλαξη, τους καθηγητές και δεν μπορούν να πληρωθούν αν δεν εγκριθεί αυτός ο καινούργιος, ενοποιημένος προϋπολογισμός.

Επίσης, πέρα από αυτό περιμένουμε οπωσδήποτε αύξηση των θέσεων μελών ΔΕΠ, επειδή οι 28 που εγκρίθηκαν από την προηγούμενη ηγεσία είναι πάρα πολύ λίγες. 

Πρόκειται για έναν μικρό αριθμό, περιμέναμε τουλάχιστον διπλάσιες θέσεις και αυτό όχι επειδή δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε, αλλά γιατί δεν θα λειτουργήσουμε σωστά, δεν θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα να οργανώνουμε αυτοδύναμα διδακτορικές σπουδές, δεν θα έχουμε επομένως ερευνητική δραστηριότητα, δεν θα μπορέσουμε να συμβάλλουμε όπως θα έπρεπε στην ανάπτυξη στην περιοχή που εκτείνεται το νέο ΔΙ.ΠΑ.Ε. Τέλος, χρειάζεται οπωσδήποτε πρόσληψη όχι μεγάλου αριθμού διοικητικών υπαλλήλων αλλά εξειδικευμένων διοικητικών υπαλλήλων».

Νικηφόρος Κωνσταντίνου

Πρόεδρος ΟΛΜΕ

«Το πρώτο ζήτημα είναι να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν οι μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή και να προχωρήσουν οι προκηρύξεις που αφορούν τους επόμενους διορισμούς στην ειδική εκπαίδευση. Το δεύτερο, θα πρέπει να δούμε κάποιους τρόπους βελτίωσης των συνθηκών άσκησης εκπαιδευτικού έργου.

Ενδεικτικά, πάνω από 10 χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν ‘εγκλωβιστεί’ σε νησιά, στην ηπειρωτική Ελλάδα και δεν μπορούν να έρθουν στη μόνιμή τους κατοικία, πρέπει να δοθεί μια λύση στις μεταθέσεις και αποσπάσεις. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλο και ουσιαστικό πρόβλημα στο ότι το 40% των εκπαιδευτικών διδάσκει σε περισσότερα από δυο σχολεία, είμαστε οι μοναδικοί δημόσιοι υπάλληλοι που έχουμε από δυο έως πέντε διαφορετικές έδρες εργασίας.

Αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα γιατί γίνεται χωρίς τάξη, διότι δεν υπάρχει αποζημίωση και ασφαλιστική κάλυψη. Χαρακτηριστικά, φέτος είχαμε τους θανάτους δυο συναδέλφων μας κατά τη διάρκεια μετακίνησης από το ένα σχολείο στο άλλο. Είναι πρόβλημα των μονίμων εκπαιδευτικών και πρέπει να αντιμετωπιστεί. 

Επίσης, θα πρέπει να γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος για το Γυμνάσιο και το Λύκειο και με όλες τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, να δούμε το σχολείο που θέλουμε να έχουμε. Άρα, οι δυο πυλώνες που πρέπει να φροντίσουμε είναι οι συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου αλλά και του ωρολόγιου προγράμματος και της παρεχόμενης εκπαίδευσης».

Γιώργος Διαμαντόπουλος

Διευθυντής ΔΙΕΚ Πειραιά και Πρόεδρος ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ (Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης)

«Εύχομαι η νέα ηγεσία του Υπουργείου μας να αφουγκραστεί τον μαχόμενο εκπαιδευτικό, να τον κάνει σύμμαχο και να μη χάσει την επαφή με όλες τις συνιστώσες της τυπικής αλλά και μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ειδικότερα σήμερα που καθίσταται επιτακτικά αναγκαία – σύμφωνα και με το προγραμματικό σχέδιο της Κυβέρνησης - στροφή της χώρας προς ένα νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης και διασύνδεση της εκπαίδευσης με τον κόσμο της εργασίας. 

Μια επικοινωνία που δυστυχώς δεν είχαμε στα τρία χρόνια της θητείας του κ. Γαβρόγλου, ο οποίος απαξίωσε τον θεσμό της κατάρτισης και επέφερε επιπλέον οικονομική ασφυξία στα ΔΙΕΚ, διαγράφοντάς τα από τον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας. Ευελπιστούμε με τη νέα ηγεσία του υπουργείου μας να μπορέσουν να αναπνεύσουν οικονομικά, να στελεχωθούν, να υποστηριχτούν στη διασύνδεσή τους με τις επιχειρήσεις, να προβληθεί το έργο τους στις ειδικότητες που προσφέρουν σε κάθε θεματικό πεδίο, να προχωρήσουν θέματα κανονισμών, οδηγών σπουδών, επαγγελματικών δικαιωμάτων, θεσμοθέτηση συστήματος πιστωτικών μονάδων που θα βοηθήσει πολύ και την κινητικότητα των αποφοίτων στις διάφορες ειδικότητες, θέματα πρακτικής άσκησης και μαθητείας, θέματα μαύρης εργασίας των εργαζομένων σπουδαστών μας, κ.ά. 

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο, θα έλεγα ίσως και πιο σημαντικό, είναι ο εκσυγχρονισμός και η πάταξη της γραφειοκρατίας σε κάθε επίπεδο, μηχανογράφηση και MIS παντού πλέον -και ειδικότερα του φορέα που έχει αναλάβει το έργο ‘υποστήριξης’ των δημοσίων ΙΕΚ, δηλαδή του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Εδώ ισχύει το γνωστό ρηθέν ‘ή αλλάζει ή βουλιάζει’. Με κανένα τρόπο δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή απαράδεκτη κατάσταση του ‘αραμπά’».

Ανδρέας Σμάγαδης

Αντιπρόεδρος ΠΑ.Σ.Σ.Δ.Ε. (Πανελλήνιος Σύλλογος Συμβούλων και Ωρομισθίων Καθηγητών Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας)

«Οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτές αλλά και οι σύμβουλοι των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), θέλουμε η νέα υπουργός να τα αγκαλιάσει γιατί είναι πολύτιμα για χιλιάδες συμπολίτες μας και να επαναφέρει την κανονικότητα στη λειτουργία τους. 

Κανονικότητα σημαίνει τοποθέτησή μας στην αρχή της σχολικής χρονιάς και όχι στη μέση, πληρωμή κάθε μήνα και όχι με μεγάλες καθυστερήσεις, πλήρης αναγνώριση της προϋπηρεσίας μας, δίκαια κριτήρια πρόσληψης, ομαλή χρηματοδότηση για κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των ΣΔΕ. Θα πρέπει να ενταχθούν στον κρατικό προϋπολογισμό και ν’ απεξαρτηθούν από το ΕΣΠΑ, με την προϋπόθεση όμως να μη μειωθεί η χρηματοδότησή τους και να δημιουργηθεί ένα αξιοκρατικό σύστημα μόνιμης στελέχωσής τους».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουλίου 2019

Στέλιος Κατρανίδης

Πρύτανης Πανεπιστημίου Μακεδονίας

«Ζητάμε άμεση αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα μεταπτυχιακά, διότι το παρόν σύστημα είναι ιδιαιτέρως δυσλειτουργικό. 

Το δεύτερο πράγμα που ζητάμε είναι οι θεσμικές ρυθμίσεις στο σύνολο του νόμου που αφορά τα πανεπιστήμια, τα οποία η νέα κυβέρνηση έχει υποσχεθεί ότι θα το κάνει, με ένα γενικότερο πνεύμα επαναφοράς στο προηγούμενο καθεστώς, στο πνεύμα του νόμου Διαμαντοπούλου, χωρίς να χρειάζεται αυτή τη στιγμή να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά σε κοινές ρυθμίσεις οι οποίες θα μπορούσαν να διατυπωθούν με έναν περισσότερο λειτουργικό τρόπο. 

Ένα τρίτο θέμα, που θα θέλαμε να δούμε ως πανεπιστήμιο, είναι η αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Αυτό είναι το ιδιαίτερο πρόβλημά μας, το πανεπιστήμιο έχει ένα πάρα πολύ έντονο κτιριακό πρόβλημα, έχουμε προσανατολιστεί ως πρυτανεία στην ανεύρεση διαφόρων λύσεων, ωστόσο η συνδρομή της πολιτείας σε αυτό το ζήτημα μπορεί να είναι αποφασιστική. 

Πολλά ζητήματα είναι θέματα πολιτικής βούλησης, στην ουσία πρόκειται για πολιτικές αποφάσεις, όταν όμως θέλουμε να ενισχύσουμε ένα πανεπιστήμιο, όπως το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το οποίο έχει τη δική του παράδοση στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, προσφέρει στην πόλη και την ευρύτερη περιφέρεια της Μακεδονίας, νομίζουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συμπαρασταθεί και να μας συνδράμει στην αντιμετώπιση του κτηριακού προβλήματος».

Περικλής Α. Μήτκας
Απερχόμενος Πρύτανης ΑΠΘ

«Πέρα από τα προφανή, δηλαδή την αποκατάσταση της χρόνιας υποχρηματοδότησης των πανεπιστημίων και την αναπλήρωση του προσωπικού που χάθηκε λόγω παγώματος των προσλήψεων για μια δεκαετία, προσδοκούμε την ψήφιση διατάξεων που θα μας δώσουν βαθμούς ελευθερίας και θα μας επιτρέψουν να λειτουργούμε όπως τα περισσότερα καλά πανεπιστήμια του κόσμου. 

Με σταθερό πλαίσιο που θα σέβεται το αυτοδιοίκητο, με μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό χωρίς ανατροπές, με δυνατότητα ανάπτυξης αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών και ευέλικτης διαχείρισης ερευνητικών προγραμμάτων, απαλλαγμένοι από φαινόμενα βίας και παραβατικότητας. 

Ζητάμε πάνω απ’ όλα το αυτονόητο: την αναγνώριση της αριστείας, της αξιολόγησης και της αξιοκρατίας ως τους βασικούς πυλώνες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Αριστοτέλειο θα βρίσκεται στην πρώτη γενιά των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων. Θέλει να συνεργάζεται και να ‘τρέχει’ μαζί τους χωρίς βαρίδια στα πόδια».

Νίκος Παπαϊωάννου

Νεοεκλεγείς Πρύτανης ΑΠΘ

«Περιμένουμε και πιστεύουμε ότι οι δεσμεύσεις της νέας κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας, θα γίνουν πράξεις και προς την κατεύθυνση αυτή θα είμαστε και αρωγοί και θα βοηθήσουμε στην προσπάθεια της εξυγίανσης της καθημερινότητας στο πανεπιστημιακό campus. 

Θεωρώ ότι η απόφαση της κυβέρνησης, έτσι όπως εκφράζεται σήμερα για κατάργηση του ασύλου της ανομίας, ξεκαθαρίζοντας το ζήτημα, γιατί το άσυλο υπήρχε και θα υπάρχει, αλλά για εκείνο το άσυλο της ανομίας, θα είμαστε συμπαραστάτες».

Αντώνιος Τουρλιδάκης

Πρύτανης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

«Στο υπουργείο Παιδείας θα πρότεινα ρυθμίσεις για μεγαλύτερη εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, δυνατότητα ανάπτυξης διεθνών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ξεκινώντας από τις κλασικές σπουδές, απλοποίηση διαδικασιών εγγραφής ξένων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, ανάπτυξη κέντρων αριστείας σε επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς αιχμής. 

Μεγαλύτερη έμφαση στη διασφάλιση της ποιότητας και την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων με πόρους και περιορισμό των μετεγγραφών προς τα κεντρικά. Λιγότερη γραφειοκρατία, απλοποίηση διαδικασιών διαχείρισης ερευνητικών έργων».

Παναγιώτης Τζιώνας

Αντιπρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας

«Το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας αποτελεί ένα νέο, καινοτόμο εγχείρημα στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας. Ως τέτοιο, προφανώς χρειάζεται σημαντική στήριξη από την Πολιτεία. 

Στήριξη οικονομική, με τη μορφή χρηματοδότησης για την κάλυψη άμεσων αναγκών που προέκυψαν λόγω της συγχώνευσης 4 ιδρυμάτων, αλλά και με τη μορφή νέων θέσεων προσωπικού που θα υποστηρίξει το μοναδικό χαρακτήρα του ιδρύματος.

Βέβαια απαιτείται και θεσμική βοήθεια για να ξεπεραστούν γρήγορα εμπόδια γραφειοκρατικού τύπου, να ενισχυθεί αμέσως ο διεθνής χαρακτήρας του ιδρύματος με την άμεση λειτουργία των ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών αλλά και η δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχεται για ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών. 

Έτσι, θα ενισχυθεί ο καινοτόμος χαρακτήρας του νέου ιδρύματος, κάτω την ακαδημαϊκή επίβλεψη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Ανάπτυξης (μοναδικού στα ελληνικά πανεπιστήμια), ενώ η άμεση λειτουργία του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου με τα Ερευνητικά Ινστιτούτα θα τονώσει την έρευνα και την συνακόλουθη υγιή επιχειρηματικότητα που αναπτύσσεται γύρω από αυτήν με νέες spin-off, θερμοκοιτίδες κ.λπ. 

Σε αυτήν την κατεύθυνση, είναι επιθυμητή η απλοποίηση των διαδικασιών σύνδεσης πανεπιστημίου–ιδιωτικών φορέων, πάντα σε ένα πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας. 

Τέλος, λόγω του διεθνούς χαρακτήρα αλλά και της κατανεμημένης δομής του Ιδρύματος, περιμένουμε άμεση συνδρομή από την πολιτεία στην μετάβασή μας σε ένα πλήρως αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο με ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα. 

Σε κάθε περίπτωση, αντιλαμβανόμενοι και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, αυτό που ζητάμε είναι να τείνει η πολιτεία ‘ευήκοον ους’ προς τα ιδρύματα και αισιοδοξούμε για πολύ αξιόλογα αποτελέσματα».

Δημήτρης Χασάπης

Αντιπρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας

«Καταρχήν περιμένουμε από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να στηρίξει την προσπάθεια του νέου ΔΙ.ΠΑ.Ε., έτσι ώστε να ξεπεράσει τις τεχνοοικονομικές δυσκολίες οι οποίες συνδέονται με το γεγονός ότι ένα πολύ μικρό πανεπιστήμιο, με ελάχιστο προσωπικό, απορρόφησε τρία μεγάλα ΤΕΙ, ώστε να μπορέσει τελικά αυτό το καινούργιο ΔΙ.ΠΑ.Ε. να παίξει τον πολύ σημαντικό, αναπτυξιακό του ρόλο στις 7 πόλεις στις οποίες εκτείνεται.

Συγκεκριμένα, περιμένουμε την άμεση έγκριση του ενοποιημένου προϋπολογισμού, τον οποίο θα υποβάλουμε μέσα στην επόμενη εβδομάδα, για να μπορέσουμε να πληρώσουμε και το προσωπικό το οποίο είναι απλήρωτο και τους προμηθευτές που επίσης είναι απλήρωτοι -όπως για παράδειγμα τους εστιάτορες, τη φύλαξη, τους καθηγητές και δεν μπορούν να πληρωθούν αν δεν εγκριθεί αυτός ο καινούργιος, ενοποιημένος προϋπολογισμός.

Επίσης, πέρα από αυτό περιμένουμε οπωσδήποτε αύξηση των θέσεων μελών ΔΕΠ, επειδή οι 28 που εγκρίθηκαν από την προηγούμενη ηγεσία είναι πάρα πολύ λίγες. 

Πρόκειται για έναν μικρό αριθμό, περιμέναμε τουλάχιστον διπλάσιες θέσεις και αυτό όχι επειδή δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε, αλλά γιατί δεν θα λειτουργήσουμε σωστά, δεν θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα να οργανώνουμε αυτοδύναμα διδακτορικές σπουδές, δεν θα έχουμε επομένως ερευνητική δραστηριότητα, δεν θα μπορέσουμε να συμβάλλουμε όπως θα έπρεπε στην ανάπτυξη στην περιοχή που εκτείνεται το νέο ΔΙ.ΠΑ.Ε. Τέλος, χρειάζεται οπωσδήποτε πρόσληψη όχι μεγάλου αριθμού διοικητικών υπαλλήλων αλλά εξειδικευμένων διοικητικών υπαλλήλων».

Νικηφόρος Κωνσταντίνου

Πρόεδρος ΟΛΜΕ

«Το πρώτο ζήτημα είναι να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν οι μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή και να προχωρήσουν οι προκηρύξεις που αφορούν τους επόμενους διορισμούς στην ειδική εκπαίδευση. Το δεύτερο, θα πρέπει να δούμε κάποιους τρόπους βελτίωσης των συνθηκών άσκησης εκπαιδευτικού έργου.

Ενδεικτικά, πάνω από 10 χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν ‘εγκλωβιστεί’ σε νησιά, στην ηπειρωτική Ελλάδα και δεν μπορούν να έρθουν στη μόνιμή τους κατοικία, πρέπει να δοθεί μια λύση στις μεταθέσεις και αποσπάσεις. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλο και ουσιαστικό πρόβλημα στο ότι το 40% των εκπαιδευτικών διδάσκει σε περισσότερα από δυο σχολεία, είμαστε οι μοναδικοί δημόσιοι υπάλληλοι που έχουμε από δυο έως πέντε διαφορετικές έδρες εργασίας.

Αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα γιατί γίνεται χωρίς τάξη, διότι δεν υπάρχει αποζημίωση και ασφαλιστική κάλυψη. Χαρακτηριστικά, φέτος είχαμε τους θανάτους δυο συναδέλφων μας κατά τη διάρκεια μετακίνησης από το ένα σχολείο στο άλλο. Είναι πρόβλημα των μονίμων εκπαιδευτικών και πρέπει να αντιμετωπιστεί. 

Επίσης, θα πρέπει να γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος για το Γυμνάσιο και το Λύκειο και με όλες τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, να δούμε το σχολείο που θέλουμε να έχουμε. Άρα, οι δυο πυλώνες που πρέπει να φροντίσουμε είναι οι συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου αλλά και του ωρολόγιου προγράμματος και της παρεχόμενης εκπαίδευσης».

Γιώργος Διαμαντόπουλος

Διευθυντής ΔΙΕΚ Πειραιά και Πρόεδρος ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ (Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης)

«Εύχομαι η νέα ηγεσία του Υπουργείου μας να αφουγκραστεί τον μαχόμενο εκπαιδευτικό, να τον κάνει σύμμαχο και να μη χάσει την επαφή με όλες τις συνιστώσες της τυπικής αλλά και μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ειδικότερα σήμερα που καθίσταται επιτακτικά αναγκαία – σύμφωνα και με το προγραμματικό σχέδιο της Κυβέρνησης - στροφή της χώρας προς ένα νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης και διασύνδεση της εκπαίδευσης με τον κόσμο της εργασίας. 

Μια επικοινωνία που δυστυχώς δεν είχαμε στα τρία χρόνια της θητείας του κ. Γαβρόγλου, ο οποίος απαξίωσε τον θεσμό της κατάρτισης και επέφερε επιπλέον οικονομική ασφυξία στα ΔΙΕΚ, διαγράφοντάς τα από τον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας. Ευελπιστούμε με τη νέα ηγεσία του υπουργείου μας να μπορέσουν να αναπνεύσουν οικονομικά, να στελεχωθούν, να υποστηριχτούν στη διασύνδεσή τους με τις επιχειρήσεις, να προβληθεί το έργο τους στις ειδικότητες που προσφέρουν σε κάθε θεματικό πεδίο, να προχωρήσουν θέματα κανονισμών, οδηγών σπουδών, επαγγελματικών δικαιωμάτων, θεσμοθέτηση συστήματος πιστωτικών μονάδων που θα βοηθήσει πολύ και την κινητικότητα των αποφοίτων στις διάφορες ειδικότητες, θέματα πρακτικής άσκησης και μαθητείας, θέματα μαύρης εργασίας των εργαζομένων σπουδαστών μας, κ.ά. 

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο, θα έλεγα ίσως και πιο σημαντικό, είναι ο εκσυγχρονισμός και η πάταξη της γραφειοκρατίας σε κάθε επίπεδο, μηχανογράφηση και MIS παντού πλέον -και ειδικότερα του φορέα που έχει αναλάβει το έργο ‘υποστήριξης’ των δημοσίων ΙΕΚ, δηλαδή του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Εδώ ισχύει το γνωστό ρηθέν ‘ή αλλάζει ή βουλιάζει’. Με κανένα τρόπο δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή απαράδεκτη κατάσταση του ‘αραμπά’».

Ανδρέας Σμάγαδης

Αντιπρόεδρος ΠΑ.Σ.Σ.Δ.Ε. (Πανελλήνιος Σύλλογος Συμβούλων και Ωρομισθίων Καθηγητών Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας)

«Οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτές αλλά και οι σύμβουλοι των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), θέλουμε η νέα υπουργός να τα αγκαλιάσει γιατί είναι πολύτιμα για χιλιάδες συμπολίτες μας και να επαναφέρει την κανονικότητα στη λειτουργία τους. 

Κανονικότητα σημαίνει τοποθέτησή μας στην αρχή της σχολικής χρονιάς και όχι στη μέση, πληρωμή κάθε μήνα και όχι με μεγάλες καθυστερήσεις, πλήρης αναγνώριση της προϋπηρεσίας μας, δίκαια κριτήρια πρόσληψης, ομαλή χρηματοδότηση για κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των ΣΔΕ. Θα πρέπει να ενταχθούν στον κρατικό προϋπολογισμό και ν’ απεξαρτηθούν από το ΕΣΠΑ, με την προϋπόθεση όμως να μη μειωθεί η χρηματοδότησή τους και να δημιουργηθεί ένα αξιοκρατικό σύστημα μόνιμης στελέχωσής τους».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία