ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θεσσαλονίκη: Ένα έργο που μας δείχνει πώς να είμαστε κοντά στην καρδιά μας

Ο «Ερωτόκριτος» στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος – Τι λέει η σκηνοθέτης του

 22/01/2023 08:00

Θεσσαλονίκη: Ένα έργο που μας δείχνει πώς να είμαστε κοντά στην καρδιά μας

Κυριακή Τσολάκη

Οι κονταρομαχίες μετατράπηκαν σε χορευτικούς αγώνες με ρόλερς, οι καντάδες έγιναν τραγούδι με ηλεκτρικό μπάσο, τσέλο και φωνή, ενώ η προσθήκη ενός μικρού αποσπάσματος του Σεφέρη έδωσε έναν άλλο τόνο στη ροή του γνωστού κλασικού κειμένου. Το αποτέλεσμα; Ένας φρέσκος «Ερωτόκριτος» σε μια άλλη πιο σύγχρονη μορφή από αυτή που γνωρίζουμε.

Το γνωστό έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σύλληψη και σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη και δραματουργική επεξεργασία – διασκευή Ευθύμη Θέου. Η παράσταση διατηρεί τη γλώσσα του συγγραφέα. 

«Έχουμε κρατήσει τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο που είναι πολύ χαρακτηριστικό στοιχείο. Όμως από τους περίπου 10000 στίχους του έργου αξιοποιούμε γύρω στους 700. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια παράσταση μιάμισης ώρας κρατώντας όμως την ιστορία και τη βασική δομή του βιβλίου. Περνάμε από όλα τα στάδια, διατηρούμε όλα τα πρόσωπα, έχουμε κάνει όμως εκεί που μπορούμε τις απαραίτητες μετατροπές που πια έχουν να κάνουν όχι τόσο με τον λόγο ο οποίος σε κάποια σημεία είναι ελλειπτικός, όσο με τη δράση, την εικόνα και την απόδοση. Για παράδειγμα, πέρα από τις κονταρομαχίες, τις καντάδες και το απόσπασμα του Σεφέρη οι μάχες έχουν γίνει ένα ρέκβιεμ το οποίο είναι ένα υπέροχο τραγούδι που έγραψε η συνθέτης μας Λόλα Τότσιου», τονίζει στο makthes.gr η σκηνοθέτης της παράστασης Αργυρώ Χιώτη.

Η παράσταση διέπεται από ένα ποιητικό, συμβολικό σύμπαν με πολύ έντονο το στοιχείο της αφήγησης. «Νομίζω ότι αυτό θα είναι και το κέρδος μας, δηλαδή το πόσο σημαντική είναι η προφορικότητα σε αυτό το έργο. Πώς έχει επιζήσει μέχρι και τώρα στην Κρήτη ως προφορική παράδοση, κάτι το οποίο στις μέρες μας έχουμε χάσει. Είναι πια πολύ γρήγορη η πληροφορία, με ταχύτητα, τα ακούσματα περνάνε και φεύγουν. Αναζητούσαμε κάποιον τρόπο για να μείνουν. Θα είμαι πολύ ευχαριστημένη αυτό το τετράστιχο που είναι και η καντάδα μας επειδή το έχουμε ξανά και ξανά να εντυπωθεί και να φύγουν με αυτό στη μνήμη και στο αυτί», επισημαίνει η κ. Χιώτη.

panagiotisbaxevanis.jpg

Ένα γυναικείο μανιφέστο

Πέρα από τον Σεφέρη ένα άλλο εμβόλιμο ποίημα προστίθεται στο έργο. Πρόκειται για ένα κείμενο που έγραψε η συγγραφέας Ραχήλ Φαλαχφάρ από την Τεχεράνη, η οποία είναι μια νέα γυναίκα που είναι επηρεασμένη από τους αγώνες των γυναικών στη χώρα της. 

«Πρόκειται για ένα γυναικείο μανιφέστο το οποίο έρχεται σε μια πυκνή έντονη στιγμή του έργου, όταν ο κύρης της Αρετούσας την κλείνει στη φυλακή μετά από κακοποίηση, αφού της έχει κόψει τα μαλλιά. Έγινε αμέσως η σύνδεση στη σκέψη μου και απευθύνθηκα στη συγγραφέα που μας έγραψε το ποίημα γι αυτή τη στιγμή. Για εμάς αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της παράστασης. Εκεί φυσικά σπάει ο 15σύλλαβος και έχουμε έναν άλλο ευθύ προφορικό λόγο», τονίζει η σκηνοθέτης.

Κείμενο καθαρά επαναστατικό ο Ερωτόκριτος έδωσε στους συντελεστές και κυρίως στην ίδια την ευκαιρία να αξιοποιήσουν την πολύ υψηλή δόνηση και την ασύλληπτη δύναμη που έχει ο έρωτας ο οποίος μπορεί να αποκλείσει το εξωτερικό περιβάλλον.

«Είναι κάτι αρκετά εσωστρεφές αλλά που δίνει πολύ ισχύ και μπορεί να φτάσει στα άκρα. Θέλουμε πολύ αυτή η δύναμη να μεταφερθεί με κάποιον τρόπο σε κάθε απόφαση – θέληση του ανθρώπου σε όποιο επίπεδο. Δηλαδή οτιδήποτε έχει να κάνει με την αυτοδιάθεση, με την όποια ταυτότητα του ανθρώπου, με αυτό που θέλει να είναι, με αυτό που πιστεύει, με το να είναι κοντά στην καρδιά του. Είναι πολύ σπουδαίο να μην φοβάσαι να φτάσεις στα άκρα της επιλογής σου με όποιο κόστος. Αναφερόμαστε στον έρωτα με την έννοια της δυναμικής, με την έννοια της καθαρής επιλογής, της διαφορετικότητας. Σκεφτόμουν πόσο πιο ωραία θα ζούσαμε, πόσο πιο εύκολη θα ήταν κοινωνία μας και η συνύπαρξη, αν καθένας ήταν στη θέση που του πρέπει, στη θέση της καρδιάς του, στο κέντρο του», υποστηρίζει η Αργυρώ Χιώτη.

Είναι η πρώτη φορά που η ίδια δουλεύει στη Θεσσαλονίκη και συνεργάζεται με το ΚΘΒΕ. 

«Γνώρισα πάρα πολλούς καινούριους ανθρώπους και αυτό ήταν κάτι νέο για μένα. Εκτός από τους λίγους σταθερούς συνεργάτες μου από την Αθήνα όλοι οι υπόλοιποι είναι ή από εδώ ή άνθρωποι που ήρθαν στην ακρόαση. Οπότε πρόκειται για μια εντελώς νέα ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών, που έδεσαν υπέροχα. Αισθάνομαι μια ευγνωμοσύνη για όλη αυτή τη συνεργασία. Και ως προς τους συντελεστές και ως προς την πρόσκληση και όλη την προσπάθεια που γίνεται από τον Αστέρη Πελτέκη και την ομάδα του», λέει η σκηνοθέτης.

Δεν μένει παρά να δούμε το αποτέλεσμα. Η πρεμιέρα θα γίνει την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου στις 9μμ. 

Προπώληση: viva.gr

Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315200200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ

Οι κονταρομαχίες μετατράπηκαν σε χορευτικούς αγώνες με ρόλερς, οι καντάδες έγιναν τραγούδι με ηλεκτρικό μπάσο, τσέλο και φωνή, ενώ η προσθήκη ενός μικρού αποσπάσματος του Σεφέρη έδωσε έναν άλλο τόνο στη ροή του γνωστού κλασικού κειμένου. Το αποτέλεσμα; Ένας φρέσκος «Ερωτόκριτος» σε μια άλλη πιο σύγχρονη μορφή από αυτή που γνωρίζουμε.

Το γνωστό έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σύλληψη και σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη και δραματουργική επεξεργασία – διασκευή Ευθύμη Θέου. Η παράσταση διατηρεί τη γλώσσα του συγγραφέα. 

«Έχουμε κρατήσει τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο που είναι πολύ χαρακτηριστικό στοιχείο. Όμως από τους περίπου 10000 στίχους του έργου αξιοποιούμε γύρω στους 700. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια παράσταση μιάμισης ώρας κρατώντας όμως την ιστορία και τη βασική δομή του βιβλίου. Περνάμε από όλα τα στάδια, διατηρούμε όλα τα πρόσωπα, έχουμε κάνει όμως εκεί που μπορούμε τις απαραίτητες μετατροπές που πια έχουν να κάνουν όχι τόσο με τον λόγο ο οποίος σε κάποια σημεία είναι ελλειπτικός, όσο με τη δράση, την εικόνα και την απόδοση. Για παράδειγμα, πέρα από τις κονταρομαχίες, τις καντάδες και το απόσπασμα του Σεφέρη οι μάχες έχουν γίνει ένα ρέκβιεμ το οποίο είναι ένα υπέροχο τραγούδι που έγραψε η συνθέτης μας Λόλα Τότσιου», τονίζει στο makthes.gr η σκηνοθέτης της παράστασης Αργυρώ Χιώτη.

Η παράσταση διέπεται από ένα ποιητικό, συμβολικό σύμπαν με πολύ έντονο το στοιχείο της αφήγησης. «Νομίζω ότι αυτό θα είναι και το κέρδος μας, δηλαδή το πόσο σημαντική είναι η προφορικότητα σε αυτό το έργο. Πώς έχει επιζήσει μέχρι και τώρα στην Κρήτη ως προφορική παράδοση, κάτι το οποίο στις μέρες μας έχουμε χάσει. Είναι πια πολύ γρήγορη η πληροφορία, με ταχύτητα, τα ακούσματα περνάνε και φεύγουν. Αναζητούσαμε κάποιον τρόπο για να μείνουν. Θα είμαι πολύ ευχαριστημένη αυτό το τετράστιχο που είναι και η καντάδα μας επειδή το έχουμε ξανά και ξανά να εντυπωθεί και να φύγουν με αυτό στη μνήμη και στο αυτί», επισημαίνει η κ. Χιώτη.

panagiotisbaxevanis.jpg

Ένα γυναικείο μανιφέστο

Πέρα από τον Σεφέρη ένα άλλο εμβόλιμο ποίημα προστίθεται στο έργο. Πρόκειται για ένα κείμενο που έγραψε η συγγραφέας Ραχήλ Φαλαχφάρ από την Τεχεράνη, η οποία είναι μια νέα γυναίκα που είναι επηρεασμένη από τους αγώνες των γυναικών στη χώρα της. 

«Πρόκειται για ένα γυναικείο μανιφέστο το οποίο έρχεται σε μια πυκνή έντονη στιγμή του έργου, όταν ο κύρης της Αρετούσας την κλείνει στη φυλακή μετά από κακοποίηση, αφού της έχει κόψει τα μαλλιά. Έγινε αμέσως η σύνδεση στη σκέψη μου και απευθύνθηκα στη συγγραφέα που μας έγραψε το ποίημα γι αυτή τη στιγμή. Για εμάς αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της παράστασης. Εκεί φυσικά σπάει ο 15σύλλαβος και έχουμε έναν άλλο ευθύ προφορικό λόγο», τονίζει η σκηνοθέτης.

Κείμενο καθαρά επαναστατικό ο Ερωτόκριτος έδωσε στους συντελεστές και κυρίως στην ίδια την ευκαιρία να αξιοποιήσουν την πολύ υψηλή δόνηση και την ασύλληπτη δύναμη που έχει ο έρωτας ο οποίος μπορεί να αποκλείσει το εξωτερικό περιβάλλον.

«Είναι κάτι αρκετά εσωστρεφές αλλά που δίνει πολύ ισχύ και μπορεί να φτάσει στα άκρα. Θέλουμε πολύ αυτή η δύναμη να μεταφερθεί με κάποιον τρόπο σε κάθε απόφαση – θέληση του ανθρώπου σε όποιο επίπεδο. Δηλαδή οτιδήποτε έχει να κάνει με την αυτοδιάθεση, με την όποια ταυτότητα του ανθρώπου, με αυτό που θέλει να είναι, με αυτό που πιστεύει, με το να είναι κοντά στην καρδιά του. Είναι πολύ σπουδαίο να μην φοβάσαι να φτάσεις στα άκρα της επιλογής σου με όποιο κόστος. Αναφερόμαστε στον έρωτα με την έννοια της δυναμικής, με την έννοια της καθαρής επιλογής, της διαφορετικότητας. Σκεφτόμουν πόσο πιο ωραία θα ζούσαμε, πόσο πιο εύκολη θα ήταν κοινωνία μας και η συνύπαρξη, αν καθένας ήταν στη θέση που του πρέπει, στη θέση της καρδιάς του, στο κέντρο του», υποστηρίζει η Αργυρώ Χιώτη.

Είναι η πρώτη φορά που η ίδια δουλεύει στη Θεσσαλονίκη και συνεργάζεται με το ΚΘΒΕ. 

«Γνώρισα πάρα πολλούς καινούριους ανθρώπους και αυτό ήταν κάτι νέο για μένα. Εκτός από τους λίγους σταθερούς συνεργάτες μου από την Αθήνα όλοι οι υπόλοιποι είναι ή από εδώ ή άνθρωποι που ήρθαν στην ακρόαση. Οπότε πρόκειται για μια εντελώς νέα ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών, που έδεσαν υπέροχα. Αισθάνομαι μια ευγνωμοσύνη για όλη αυτή τη συνεργασία. Και ως προς τους συντελεστές και ως προς την πρόσκληση και όλη την προσπάθεια που γίνεται από τον Αστέρη Πελτέκη και την ομάδα του», λέει η σκηνοθέτης.

Δεν μένει παρά να δούμε το αποτέλεσμα. Η πρεμιέρα θα γίνει την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου στις 9μμ. 

Προπώληση: viva.gr

Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315200200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία