Ένα νέο podcast - σύμμαχος στην καραντίνα
09/12/2020 07:00
09/12/2020 07:00
Σύγχρονο, δημιουργικό και ευαίσθητο. Αυτές είναι κάποιες από τις λέξεις που μπορούν περιγράψουν το νέο εγχείρημα της ηθοποιού Κατερίνας Παπανδρέου, η οποία λόγω της αδυναμίας που τρέφει για το βιβλίο και την ανάγνωση κινείται με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία ανάμεσα στο κλασσικό podcast και τα audio books.
Η ιδέα για το podcast της με τίτλο «βιβλιοφάγος» γεννήθηκε την περίοδο της καραντίνας του Μαρτίου και εκπονήθηκε τώρα, σε μία εξίσου δύσκολη στιγμή για όλους. Η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη που «στήνει» η ηθοποιός αποτελείται από διηγήματα Ελλήνων συγγραφέων της γενιάς του 20, 30, 40 και αποτελεί μία ιδανική λύση ακόμα και όσους δε δηλώνουν φίλοι του βιβλίου.
«Είχα στο νου μου ότι το podcast είναι κάτι πολύ φρέσκο και το κοινό στην Ελλάδα δεν είναι πολύ εξοικειωμένο με αυτό. Ξεκίνησα με τη λογική των audio books. Έχω ζήσει πολλά χρόνια στη Γερμανία και εκεί ακούνε πολύ οπότε αναρωτιόμουν γιατί δε συμβαίνει το ίδιο και στην Ελλάδα και έτσι μου γεννήθηκε αυτή η ιδέα. Στράφηκα στα διηγήματα γιατί το ολόκληρο βιβλίο απαιτεί δέσμευση και από μένα και από τον ακροατή ενώ το διήγημα μπορεί να το ακούσει και κάποιος που δεν έχει και το μεγαλύτερο ‘δόσιμο’ στη λογοτεχνία», εξηγεί η Κατερίνα.
Ο τίτλος είναι αντιπροσωπευτικός για την ίδια καθώς έτσι τη χαρακτήριζαν από παιδί. Η απήχηση που έχει η «βιβλιοφάγος» στο κοινό, μετρώντας μόνο τρία επεισόδια, ήταν ανέλπιστη για την Κατερίνα με το κοινό να την ενημερώνει συνεχώς για το τι θα ήθελε να ακούσει στη συνέχεια αλλά και το πώς κατάφερε να εντάξει το βιβλίο στην καθημερινότητά του μέσω του podcast της:
«Για τίτλο ήθελα κάτι που να δηλώνει την ταυτότητά του και να είναι αστείο γιατί η ιδέα του συγκεκριμένου podcast ενέχει τον κίνδυνο να ακούγεται πιο βαριά από ότι είναι και δεν το ήθελα αυτό. Αυτός ο χαρακτηρισμός είναι μία ωραία παιδική ανάμνησή μου γιατί με φώναζαν έτσι από μικρή οπότε το ένστικτο με οδήγησε από μόνο του σε αυτό το όνομα.
Έχει μεγάλη απήχηση και ήταν ανέλπιστο. Πριν δέκα μέρες που ανέβασα το πρώτο ‘επεισόδιο’ δεν περίμενα με τίποτα την ανταπόκριση που είχε και ήταν πολύ όμορφο. Δέχομαι πολλά μηνύματα και μου λένε τι θα ήθελαν να ακούσουν. Κάποιοι που δεν έχουν χρόνο ούτε μυαλό για να συγκεντρωθούν και να διαβάσουν ένα βιβλίο, μου λένε ότι ακούν το podcast ακόμα και όταν κάνουν δουλειές και είναι κάτι που δεν το είχα σκεφτεί», τονίζει και συμπληρώνει «Προς το παρόν έχω επικεντρωθεί στη γενιά συγγραφέων του ‘20, ‘30 και ‘40. Είναι ένα είδος γραφής που με συγκινεί πολύ, τόσο που ορισμένες φορές νιώθω ότι θα έπρεπε να έχω γεννηθεί σε εκείνη την εποχή.
Έχω ιδιαίτερη σύνδεση με αυτά τα διηγήματα και τώρα που μου δίνεται η ευκαιρία να επιλέξω εγώ τι θα διαβάσω είπα να στραφώ σε αυτά που μου αρέσουν. Κάποια από αυτά βέβαια τα έχω ανακαλύψει και τώρα μέσω της όλης διαδικασίας. Ακόμα και για συγγραφείς που ήξερα και αγαπούσα πολύ δε γνώριζα πολλά από αυτά που έμαθα λόγω της έρευνας που κάνω για το podcast. Αυτό είναι πολύ ωραίο και θεωρώ ότι σήμερα, που ζούμε όλη αυτή την κατάσταση, το να ανακαλύπτεις νέα πράγματα είναι πολύ παρηγορητικό».
«Το βιβλίο δε θα υποκύψει στο διαδίκτυο»
Άπειρη ως προς το τεχνικό κομμάτι της δημιουργίας ενός podcast, η Κατερίνα στράφηκε στο διαδίκτυο προκειμένου να βρει τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσει και τον εξοπλισμό που θα χρειαζόταν. Από αυτή την έρευνα καταλήγει ότι όλα είναι δυνατά αρκεί να διαθέτεις όρεξη, χρόνο και αφοσίωση:
«Δεν είχα καμία προηγούμενη εξοικείωση με το τεχνικό κομμάτι των podcast και μάλιστα αυτό ήταν ένας από τους λόγους που με έκανε να το αφήνω στην άκρη. Ευτυχώς στράφηκα στο διαδίκτυο το οποίο πλέον σου δίνει απαντήσεις σχεδόν σε όλα, έψαξα μία σειρά βημάτων για τη δημιουργία ενός podcast, βρήκα τον τεχνικό εξοπλισμό που χρειάζεται και έτσι έγινε. Θέλει χρόνο και αποτελεί δέσμευση. Ακόμα μαθαίνω αλλά με τον καιρό θα βελτιώνεται και αυτό και εγώ».
Με τον κόσμο του διαδικτύου να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος έναντι των δια ζώσης εκδηλώσεων, η ηθοποιός δεν πιστεύει ότι υπάρχει περίπτωση η ψηφιακή εκδοχή της τέχνης να κυριαρχήσει. Ανάμεσα στην άρνηση της ύπαρξης της τεχνολογίας και της πλήρους ένταξής της στην ζωή μας, εκείνη επιλέγει το δρόμο της συνύπαρξης:
«Δεν πιστεύω ότι το βιβλίο θα αντικατασταθεί ποτέ από κάτι σε ηλεκτρονική μορφή. Θέλω να πιστεύω πως όχι, δεν θα υποκύψει στο διαδίκτυο. Όπως δεν πιστεύω ότι μπορεί να αντικατασταθεί το θέατρο από τις live streaming παραστάσεις. Ο κόσμος της τεχνολογίας όμως είναι εδώ και δε μπορούμε να κάνουμε ότι δεν υπάρχει. Μας παρέχει πολλές δυνατότητες και μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε για κάτι όμορφο όχι όμως για να αντικαταστήσουμε την τέχνη. Είναι μοναδική η σχέση της αφής που έχουμε με το βιβλίο. Στοχεύουμε στη συνύπαρξη».
Η.. πρόσβαση
Μέχρι τώρα, η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της Κατερίνας περιλαμβάνει έργα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, του Παύλου Νιρβάνα και του Αργύρη Εφταλιώτη ενώ σε εβδομαδιαία βάση θα ακολουθήσουν διηγήματα του Καρκαβίτσα, του Καρυωτάκη, του Κωστή Παλαμά, του Μητσάκη και του Καβάφη. Η πρόσβαση στη «βιβλιοφάγο» είναι πολύ εύκολη και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω των εφαρμογών Spotify, Αpple Podcasts και Google Podcasts με μία απλή αναζήτηση του τίτλου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Δεκεμβρίου 2020Σύγχρονο, δημιουργικό και ευαίσθητο. Αυτές είναι κάποιες από τις λέξεις που μπορούν περιγράψουν το νέο εγχείρημα της ηθοποιού Κατερίνας Παπανδρέου, η οποία λόγω της αδυναμίας που τρέφει για το βιβλίο και την ανάγνωση κινείται με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία ανάμεσα στο κλασσικό podcast και τα audio books.
Η ιδέα για το podcast της με τίτλο «βιβλιοφάγος» γεννήθηκε την περίοδο της καραντίνας του Μαρτίου και εκπονήθηκε τώρα, σε μία εξίσου δύσκολη στιγμή για όλους. Η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη που «στήνει» η ηθοποιός αποτελείται από διηγήματα Ελλήνων συγγραφέων της γενιάς του 20, 30, 40 και αποτελεί μία ιδανική λύση ακόμα και όσους δε δηλώνουν φίλοι του βιβλίου.
«Είχα στο νου μου ότι το podcast είναι κάτι πολύ φρέσκο και το κοινό στην Ελλάδα δεν είναι πολύ εξοικειωμένο με αυτό. Ξεκίνησα με τη λογική των audio books. Έχω ζήσει πολλά χρόνια στη Γερμανία και εκεί ακούνε πολύ οπότε αναρωτιόμουν γιατί δε συμβαίνει το ίδιο και στην Ελλάδα και έτσι μου γεννήθηκε αυτή η ιδέα. Στράφηκα στα διηγήματα γιατί το ολόκληρο βιβλίο απαιτεί δέσμευση και από μένα και από τον ακροατή ενώ το διήγημα μπορεί να το ακούσει και κάποιος που δεν έχει και το μεγαλύτερο ‘δόσιμο’ στη λογοτεχνία», εξηγεί η Κατερίνα.
Ο τίτλος είναι αντιπροσωπευτικός για την ίδια καθώς έτσι τη χαρακτήριζαν από παιδί. Η απήχηση που έχει η «βιβλιοφάγος» στο κοινό, μετρώντας μόνο τρία επεισόδια, ήταν ανέλπιστη για την Κατερίνα με το κοινό να την ενημερώνει συνεχώς για το τι θα ήθελε να ακούσει στη συνέχεια αλλά και το πώς κατάφερε να εντάξει το βιβλίο στην καθημερινότητά του μέσω του podcast της:
«Για τίτλο ήθελα κάτι που να δηλώνει την ταυτότητά του και να είναι αστείο γιατί η ιδέα του συγκεκριμένου podcast ενέχει τον κίνδυνο να ακούγεται πιο βαριά από ότι είναι και δεν το ήθελα αυτό. Αυτός ο χαρακτηρισμός είναι μία ωραία παιδική ανάμνησή μου γιατί με φώναζαν έτσι από μικρή οπότε το ένστικτο με οδήγησε από μόνο του σε αυτό το όνομα.
Έχει μεγάλη απήχηση και ήταν ανέλπιστο. Πριν δέκα μέρες που ανέβασα το πρώτο ‘επεισόδιο’ δεν περίμενα με τίποτα την ανταπόκριση που είχε και ήταν πολύ όμορφο. Δέχομαι πολλά μηνύματα και μου λένε τι θα ήθελαν να ακούσουν. Κάποιοι που δεν έχουν χρόνο ούτε μυαλό για να συγκεντρωθούν και να διαβάσουν ένα βιβλίο, μου λένε ότι ακούν το podcast ακόμα και όταν κάνουν δουλειές και είναι κάτι που δεν το είχα σκεφτεί», τονίζει και συμπληρώνει «Προς το παρόν έχω επικεντρωθεί στη γενιά συγγραφέων του ‘20, ‘30 και ‘40. Είναι ένα είδος γραφής που με συγκινεί πολύ, τόσο που ορισμένες φορές νιώθω ότι θα έπρεπε να έχω γεννηθεί σε εκείνη την εποχή.
Έχω ιδιαίτερη σύνδεση με αυτά τα διηγήματα και τώρα που μου δίνεται η ευκαιρία να επιλέξω εγώ τι θα διαβάσω είπα να στραφώ σε αυτά που μου αρέσουν. Κάποια από αυτά βέβαια τα έχω ανακαλύψει και τώρα μέσω της όλης διαδικασίας. Ακόμα και για συγγραφείς που ήξερα και αγαπούσα πολύ δε γνώριζα πολλά από αυτά που έμαθα λόγω της έρευνας που κάνω για το podcast. Αυτό είναι πολύ ωραίο και θεωρώ ότι σήμερα, που ζούμε όλη αυτή την κατάσταση, το να ανακαλύπτεις νέα πράγματα είναι πολύ παρηγορητικό».
«Το βιβλίο δε θα υποκύψει στο διαδίκτυο»
Άπειρη ως προς το τεχνικό κομμάτι της δημιουργίας ενός podcast, η Κατερίνα στράφηκε στο διαδίκτυο προκειμένου να βρει τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσει και τον εξοπλισμό που θα χρειαζόταν. Από αυτή την έρευνα καταλήγει ότι όλα είναι δυνατά αρκεί να διαθέτεις όρεξη, χρόνο και αφοσίωση:
«Δεν είχα καμία προηγούμενη εξοικείωση με το τεχνικό κομμάτι των podcast και μάλιστα αυτό ήταν ένας από τους λόγους που με έκανε να το αφήνω στην άκρη. Ευτυχώς στράφηκα στο διαδίκτυο το οποίο πλέον σου δίνει απαντήσεις σχεδόν σε όλα, έψαξα μία σειρά βημάτων για τη δημιουργία ενός podcast, βρήκα τον τεχνικό εξοπλισμό που χρειάζεται και έτσι έγινε. Θέλει χρόνο και αποτελεί δέσμευση. Ακόμα μαθαίνω αλλά με τον καιρό θα βελτιώνεται και αυτό και εγώ».
Με τον κόσμο του διαδικτύου να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος έναντι των δια ζώσης εκδηλώσεων, η ηθοποιός δεν πιστεύει ότι υπάρχει περίπτωση η ψηφιακή εκδοχή της τέχνης να κυριαρχήσει. Ανάμεσα στην άρνηση της ύπαρξης της τεχνολογίας και της πλήρους ένταξής της στην ζωή μας, εκείνη επιλέγει το δρόμο της συνύπαρξης:
«Δεν πιστεύω ότι το βιβλίο θα αντικατασταθεί ποτέ από κάτι σε ηλεκτρονική μορφή. Θέλω να πιστεύω πως όχι, δεν θα υποκύψει στο διαδίκτυο. Όπως δεν πιστεύω ότι μπορεί να αντικατασταθεί το θέατρο από τις live streaming παραστάσεις. Ο κόσμος της τεχνολογίας όμως είναι εδώ και δε μπορούμε να κάνουμε ότι δεν υπάρχει. Μας παρέχει πολλές δυνατότητες και μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε για κάτι όμορφο όχι όμως για να αντικαταστήσουμε την τέχνη. Είναι μοναδική η σχέση της αφής που έχουμε με το βιβλίο. Στοχεύουμε στη συνύπαρξη».
Η.. πρόσβαση
Μέχρι τώρα, η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της Κατερίνας περιλαμβάνει έργα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, του Παύλου Νιρβάνα και του Αργύρη Εφταλιώτη ενώ σε εβδομαδιαία βάση θα ακολουθήσουν διηγήματα του Καρκαβίτσα, του Καρυωτάκη, του Κωστή Παλαμά, του Μητσάκη και του Καβάφη. Η πρόσβαση στη «βιβλιοφάγο» είναι πολύ εύκολη και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω των εφαρμογών Spotify, Αpple Podcasts και Google Podcasts με μία απλή αναζήτηση του τίτλου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Δεκεμβρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ