Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση: Πολλαπλές ποιοτικές διαδρομές, δυνατές επιλογές, ισχυρό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Της Ζέττας Μακρή
11/09/2023 07:05
11/09/2023 07:05
Της Ζέττας Μ. Μακρή
Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (ΕΕΚ & ΔΒΜ) στην Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών για την Παιδεία και αποτελεί μέρος του συνολικού σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Την παρούσα χρονική στιγμή, η αναβάθμιση αυτή είναι σε πλήρη εξέλιξη και στηρίζεται σε μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την δυναμική καθώς και τις εναλλακτικές και ποιοτικές επιλογές της ΕΕΚ και της ΔΒΜ με κύριο στόχο την διασύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Άλλωστε, η ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης αποτελεί προσωπική δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
Οι εναλλακτικές, αυτές, διαδρομές περνούν μέσα από τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα 25 Πρότυπα Επαγγελματικά, την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού, τα 125 αναβαθμισμένα Δ.Ι.Ε.Κ., εκ των οποίων 15 Πειραματικά και Θεματικά, την παροχή 96 ειδικοτήτων μεγάλης ζήτηση, την ίδρυση πάνω από 30 ειδικοτήτων νέων, πειραματικών ή με πιλοτικό πρόγραμμα, καθώς και 3 ειδικοτήτων για άτομα με προβλήματα όρασης ή και ακοής σε συνεργασία με την ΕΣΑμΕΑ., 3 Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης με έμφαση στην Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία, την καθιέρωση αμειβόμενης πρακτικής άσκησης όλων των καταρτιζόμενων των Δ.Ι.Ε.Κ. και στεγαστικού επιδόματος, την εξασφάλιση της διαπερατότητας του Εκπαιδευτικού συστήματος, το Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης, την εφαρμογή νέου πλαισίου για το Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας, τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, σε όλα τα ΙΕΚ της χώρας, τους νέους οδηγούς κατάρτισης για 130 ειδικότητες των ΙΕΚ, την επιμόρφωση, για πρώτη φορά, των εκπαιδευτών των ΙΕΚ σε οριζόντιες δεξιότητες και των εκπαιδευτικών επαγγελματικών ειδικοτήτων στις εξελίξεις της επιστήμης τους, τους νέους κανονισμούς λειτουργίας τόσο των Δημοσίων όσων και των Ιδιωτικών ΙΕΚ και την έκδοση του κανονισμού λειτουργίας των ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων πρόσθετων ειδικοτήτων και δράσεων που θα καλύπτουν τις συνολικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και θα ενισχύσουν τον θεσμό των δημοσίων ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής.
Ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι εμβληματικά έργα του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελούν η πλήρης ανανέωση του εργαστηριακού εξοπλισμού όλων των Εργαστηριακών Κέντρων της χώρας καθώς και η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας που θα αποτελέσει τον ψηφιακό κόμβο όλης της ΕΕΚ.
Η ελληνική κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέδειξαν τη σημασία και τον ρόλο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Διά Βίου Μάθησης μέσα από τον ν. 4763/2020 και την ουσιαστική μεταρρύθμιση στους συγκεκριμένους τομείς πάνω σε τρεις βασικούς άξονες.
Ο πρώτος άξονας αφορά την διαμόρφωση, για πρώτη φορά, κοινού στρατηγικού σχεδιασμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο αναπτύσσεται κατ’ αντιστοιχία του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Με τον δεύτερο άξονα δρομολογήθηκε η άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Δια Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας μέσω της ουσιαστικής συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων με το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ενώ σε κάθε Περιφέρεια της χώρας συστάθηκε το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας.
Ενώ ο τρίτος άξονας στρέφεται γύρω από την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρχικής και συνεχιζόμενης, σε επίπεδο δομών, διαδικασιών, προγραμμάτων σπουδών και πιστοποίησης.
Η Ελλάδα προχωρά ακόμα πιο τολμηρά στην ισχυροποίηση της ΕΕΚ μέσω της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα φέρουμε σύντομα και θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη σταδιακή λειτουργία των ΕΠΑΛ όπως εκείνης των Πρότυπων ΕΠΑΛ, την ενδυνάμωση δομών όπως τα ΠΕΠΑΛ, τα Πειραματικά και Θεματικά Δημόσια ΙΕΚ, τη συνεργασία και συνέργεια των δομών της ΕΕΚ επιπέδου 3, 4, 5 και των Εργαστηριακών Κέντρων, την επέκταση του δικτύου των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, την ενίσχυση της μάθησης με βάση την εργασία, μέσω της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης, τον σχεδιασμό ειδικών προγραμμάτων σπουδών με κλαδικό και τομεακό χαρακτήρα και στόχο την βελτίωση της σύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων.
Η εκπαιδευτική μας πολιτική επενδύει στις σύγχρονες ειδικότητες, εξασφαλίζει επαγγελματική προοπτική και κατοχυρώνει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συνειδητής επιλογής για ένα δυναμικό μέλλον.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09-10.09.2023Της Ζέττας Μ. Μακρή
Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (ΕΕΚ & ΔΒΜ) στην Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών για την Παιδεία και αποτελεί μέρος του συνολικού σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Την παρούσα χρονική στιγμή, η αναβάθμιση αυτή είναι σε πλήρη εξέλιξη και στηρίζεται σε μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την δυναμική καθώς και τις εναλλακτικές και ποιοτικές επιλογές της ΕΕΚ και της ΔΒΜ με κύριο στόχο την διασύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Άλλωστε, η ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης αποτελεί προσωπική δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
Οι εναλλακτικές, αυτές, διαδρομές περνούν μέσα από τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα 25 Πρότυπα Επαγγελματικά, την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού, τα 125 αναβαθμισμένα Δ.Ι.Ε.Κ., εκ των οποίων 15 Πειραματικά και Θεματικά, την παροχή 96 ειδικοτήτων μεγάλης ζήτηση, την ίδρυση πάνω από 30 ειδικοτήτων νέων, πειραματικών ή με πιλοτικό πρόγραμμα, καθώς και 3 ειδικοτήτων για άτομα με προβλήματα όρασης ή και ακοής σε συνεργασία με την ΕΣΑμΕΑ., 3 Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης με έμφαση στην Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία, την καθιέρωση αμειβόμενης πρακτικής άσκησης όλων των καταρτιζόμενων των Δ.Ι.Ε.Κ. και στεγαστικού επιδόματος, την εξασφάλιση της διαπερατότητας του Εκπαιδευτικού συστήματος, το Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης, την εφαρμογή νέου πλαισίου για το Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας, τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, σε όλα τα ΙΕΚ της χώρας, τους νέους οδηγούς κατάρτισης για 130 ειδικότητες των ΙΕΚ, την επιμόρφωση, για πρώτη φορά, των εκπαιδευτών των ΙΕΚ σε οριζόντιες δεξιότητες και των εκπαιδευτικών επαγγελματικών ειδικοτήτων στις εξελίξεις της επιστήμης τους, τους νέους κανονισμούς λειτουργίας τόσο των Δημοσίων όσων και των Ιδιωτικών ΙΕΚ και την έκδοση του κανονισμού λειτουργίας των ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων πρόσθετων ειδικοτήτων και δράσεων που θα καλύπτουν τις συνολικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και θα ενισχύσουν τον θεσμό των δημοσίων ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής.
Ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι εμβληματικά έργα του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελούν η πλήρης ανανέωση του εργαστηριακού εξοπλισμού όλων των Εργαστηριακών Κέντρων της χώρας καθώς και η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας που θα αποτελέσει τον ψηφιακό κόμβο όλης της ΕΕΚ.
Η ελληνική κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέδειξαν τη σημασία και τον ρόλο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Διά Βίου Μάθησης μέσα από τον ν. 4763/2020 και την ουσιαστική μεταρρύθμιση στους συγκεκριμένους τομείς πάνω σε τρεις βασικούς άξονες.
Ο πρώτος άξονας αφορά την διαμόρφωση, για πρώτη φορά, κοινού στρατηγικού σχεδιασμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το οποίο αναπτύσσεται κατ’ αντιστοιχία του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Με τον δεύτερο άξονα δρομολογήθηκε η άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Δια Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας μέσω της ουσιαστικής συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων με το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ενώ σε κάθε Περιφέρεια της χώρας συστάθηκε το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας.
Ενώ ο τρίτος άξονας στρέφεται γύρω από την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρχικής και συνεχιζόμενης, σε επίπεδο δομών, διαδικασιών, προγραμμάτων σπουδών και πιστοποίησης.
Η Ελλάδα προχωρά ακόμα πιο τολμηρά στην ισχυροποίηση της ΕΕΚ μέσω της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα φέρουμε σύντομα και θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη σταδιακή λειτουργία των ΕΠΑΛ όπως εκείνης των Πρότυπων ΕΠΑΛ, την ενδυνάμωση δομών όπως τα ΠΕΠΑΛ, τα Πειραματικά και Θεματικά Δημόσια ΙΕΚ, τη συνεργασία και συνέργεια των δομών της ΕΕΚ επιπέδου 3, 4, 5 και των Εργαστηριακών Κέντρων, την επέκταση του δικτύου των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, την ενίσχυση της μάθησης με βάση την εργασία, μέσω της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης, τον σχεδιασμό ειδικών προγραμμάτων σπουδών με κλαδικό και τομεακό χαρακτήρα και στόχο την βελτίωση της σύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων.
Η εκπαιδευτική μας πολιτική επενδύει στις σύγχρονες ειδικότητες, εξασφαλίζει επαγγελματική προοπτική και κατοχυρώνει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συνειδητής επιλογής για ένα δυναμικό μέλλον.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09-10.09.2023
ΣΧΟΛΙΑ