ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έρχεται ο νόμος για τη διαχείριση των κατασχεμένων περιουσιών και το... Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν

Στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας θα δημιουργηθεί ένα προϊόν με διευρυμένες επιλογές συνταξιοδοτικής αποταμίευσης των οποίων η διαχείριση θα γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο

 30/03/2023 22:20

Έρχεται ο νόμος για τη διαχείριση των κατασχεμένων περιουσιών και το... Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν
Φωτογραφία αρχείου

Την άλλη εβδομάδα εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής, για συζήτηση και ψήφιση, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που αφορά στο θεσμικό πλαίσιο της διαχείρισης και αξιοποίησης των δεσμευμένων, κατασχεμένων ή δημευμένων από τις αρμόδιες διωκτικές αρχές περιουσιακών στοιχείων, που προέρχονται από εγκληματικές ενέργειες.

Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει και διάταξη για Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (PEPP), με τις προωθούμενες διατάξεις θεσπίζεται εθνικό νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη ενός προϊόντος με διευρυμένες επιλογές συνταξιοδοτικής αποταμίευσης των οποίων η διαχείριση θα γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής που άρχισε σήμερα η συζήτηση και επεξεργασία του σχεδίου νόμου, ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος είπε ότι βασική επιδίωξη, πέραν της διαφάνειας στη διαχείριση, αποτελεί και η αξιοποίηση, κατά τον προσφορότερο τρόπο, των στοιχείων που περιέρχονται στην κυριότητα του δημοσίου, κατόπιν δήμευσης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας. Ο υφυπουργός Οικονομικών είπε ότι μέσω ηλεκτρονικού μητρώου θα υπάρχει ενιαία παρακολούθηση για τη βέλτιστη διαχείριση των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων. Στο μητρώο αυτό που τίθεται υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος του υπουργείου Οικονομικών, θα έχουν πρόσβαση οι διωκτικές και δικαστικές αρχές. Όλα τα δεσμευμένα και δημευμένα είδη, θα καταχωρούνται στο μητρώο, ανεξαρτήτως της διωκτικής αρχής που τα δέσμευσε ή τα κατάσχεσε ή της δικαστικής αρχής που διέταξε τη δήμευση.

Στην έννοια των δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων, όσων στοιχείων δηλαδή βρίσκονται σε στάδιο που δεν έχουν περιέλθει στην κυριότητα του δημοσίου, περιλαμβάνονται και τα κατασχεμένα περιουσιακά στοιχεία, λόγω εγκληματικής ενέργειας. Δημευμένα θεωρούνται τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία έχουν περιέλθει στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου, με δικαστική απόφαση. Με τις προωθούμενες διατάξεις δίνεται δυνατότητα διάθεσης τους σε δημόσιους φορείς και της βέλτιστης αξιοποίησής τους.

«Η θεσμική αυτή παρέμβαση της κυβέρνησής μας στηρίζεται στις αρχές της διαφάνειας και τις αρχές της χρηστής διαχείρισης και διοίκησης. Ταυτόχρονα καλύπτει ένα σημαντικό κενό που υπήρχε στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών που εξέφρασε την πεποίθηση ότι το σχέδιο νόμο πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να τύχει ευρείας διακομματικής στήριξης.

Προηγουμένως, ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Σπανάκης είπε ότι το νομοσχέδιο ενισχύει τη διαφάνεια και τα δημόσια έσοδα. «Σήμερα, καθορίζεται ενιαίο πλαίσιο για την ανάκτηση και τη διαχείριση των δεσμευμένων, κατασχεμένων και δημευμένων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες και τη χρήση αυτών, για το δημόσιο συμφέρον, για κοινωνικούς σκοπούς ή ακόμη και για την ικανοποίηση του θύματος», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι διασφαλίζεται η διαφάνεια, η λογοδοσία και η αποτελεσματικότητα της διαχείρισής τους, με την «ηλεκτρονικοποίηση» των σχετικών διαδικασιών, που αφορούν στη λειτουργία κεντρικού μητρώου. Ο κ. Σπανάκης επισήμανε ότι η διαχείριση μπορεί να περιλαμβάνει εκμίσθωση ή παραχώρηση σε τρίτους περιουσιακού στοιχείου, με αντάλλαγμα, για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος ενώ σε περίπτωση ακινήτου μεγάλης αξίας, η διαχείριση, κατά το διάστημα της δέσμευσης, δύναται να ανατεθεί στην ΕΤΑΔ.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τρύφων Αλεξιάδης αναφέρθηκε στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τη θέσπιση Πανευρωπαϊκού Ατομικού Συνταξιοδοτικού Προϊόντος. «Είναι μια βόμβα στα θεμέλια του συνταξιοδοτικού συστήματος», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και υπογράμμισε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα, που είναι αρμοδιότητα άλλου υπουργείου, συμπεριελήφθη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών αν και θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου με τους κοινωνικούς παραγωγικούς φορείς. «Πάμε να υποκαταστήσουμε την αναγκαία λειτουργία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, με κάποιο άλλο σύστημα, στην… τούρλα του Σαββάτου, λίγο πριν τις εκλογές και χωρίς να πάρει κανένας είδηση; Και χωρίς να υπάρχει η αναγκαία και ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση; Είναι λάθος. Εμείς καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει αυτό το κεφάλαιο του νομοσχεδίου και να μας εξηγήσει για ποιο λόγο έπρεπε το θέμα αυτό να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών», είπε ο κ. Αλεξιάδης. Σε σχέση με τον βασικό κορμό του νομοσχεδίου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι είναι σωστό να ενισχυθεί με αυτή την αρμοδιότητα το ΣΔΟΕ και με την ευκαιρία αυτή, ευχήθηκε η επόμενη κυβέρνηση να ενισχύσει το ΣΔΟΕ ώστε να λειτουργεί με τις βέλτιστες πρακτικές και να αποκτήσει την αίγλη που είχε κάποτε. Σε σχέση με τη μεταφορά στην ΕΤΑΔ ακινήτων από δήμευση, ο κ. Αλεξιάδης είπε ότι «όπως σήμερα είναι η ΕΤΑΔ», το κόμμα του δεν συμφωνεί με την μεταφορά αυτή, για να μην επικρατήσει η λογική του κέρδους και της κερδοσκοπίας. «Θεωρούμε ότι τα ακίνητα αυτά πρέπει να γίνουν μέρος κοινωνικής στεγαστικής πολιτικής», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Τόνια Αντωνίου αναφέρθηκε στο επιχειρηματικό δάνειο, στο οποίο ήταν εγγυητής ο υφυπουργός Νίκος Παπαθανάσης. «Η υπόθεση της προκλητικής διαγραφής του χρέους της εταιρείας, του οποίου ήταν εγγυητής ο υφυπουργός, ο κ. Παπαθανάσης, δεν είναι μεμονωμένη. Είναι η κορυφή του παγόβουνου των προνομιακών ρυθμίσεων επιχειρηματικών δανείων, από το τραπεζικό σύστημα και τα funds», είπε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και τόνισε ότι «δεν δικαιούνται ούτε η κυβέρνηση ούτε η ΤτΕ ούτε οι διοικήσεις τραπεζών και των funds, να χαρακτηρίζουν ως εύλογες επιχειρηματικές αποφάσεις τα γενναιόδωρα κουρέματα, σε ορισμένα επιχειρηματικά δάνεια, την ώρα που κυνηγάνε νοικοκυριά, για χρέη λίγων χιλιάδων ευρώ και εκπλειστηριάζουν πρώτες κατοικίες». Σε σχέση με τον κύριο κορμό του σχεδίου νόμου, η Τόνια Αντωνίου εξέφρασε την αντίθεση της με την πρόβλεψη να ανατίθεται στην ΕΤΑΔ ΑΕ η διαχείριση ακινήτου μεγάλης αξίας, κατά το διάστημα της δέσμευσης. «Αλήθεια, τόσο καλά τα έχει πάει η ΕΤΑΔ, με τη διαχείριση των 70.000 ακινήτων, των οποίων την κυριότητα της δώσατε;», σχολίασε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ και αναρωτήθηκε τι δουλειά μπορεί να έχουν τα κατασχεμένα ακίνητα σε αυτό το καθεστώς. «Από την αρχή της διακυβέρνησής σας, υπήρξατε ιδιαίτερα περιποιητικοί με το Υπερταμείο. Όχι μόνο δεν επαναδιαπραγματευτήκατε κανέναν από τους εξευτελιστικούς όρους του αλλά συνεχίζετε να του δίνετε και νέα ύλη», είπε η κ. Αντωνίου.

«Πρόκειται για μια προβληματική διαδικασία. Έχουμε σημαντικές αντιρρήσεις και επιφυλάξεις», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης και πρόσθεσε: «η πραγματική εγκληματική δραστηριότητα των επιχειρηματικών ομίλων, των διαφόρων μεγαλοσχημόνων που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους, των οικονομικά ισχυρών, των εγκληματιών του λευκού κολάρου, όπως λέγεται, είτε δεν διώκεται είτε αντιμετωπίζεται μέσα και από νέους θεσμούς, όπως της ποινικής συνδιαλλαγής, με τρόπο που οι κατηγορούμενοι να πέφτουν στα μαλακά είτε να αθωώνονται». Ο Μανώλης Συντυχάκης αναφέρθηκε και στις διατάξεις του σχεδίου νόμου για το πανευρωπαϊκό ατομικό συνταξιοδοτικό προϊόν. «Είναι η πανευρωπαϊκή ταφόπλακα στην κοινωνική ασφάλιση. Είναι κίνδυνος θάνατος, στην κυριολεξία, για τους εργαζόμενους και ιδιαίτερα για τους νέους», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ και επισήμανε ότι στόχος του προγράμματος πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προγράμματος, όπως αυτό έχει περιγραφεί από την Κομισιόν το 2018, είναι «η ενίσχυση του τρίτου πυλώνα, του ιδιωτικού, της ασφάλισης, προς τέρψιν των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των τραπεζών». Όπως είπε ο κ. Συντυχάκης, «με την εφαρμογή στην Ελλάδα της Οδηγίας, το δικαίωμα στη σύνταξη μετατρέπεται από συλλογικό κοινωνικό δικαίωμα σε ατομικό και αποτελεί την εκκίνηση μιας νέας κούρσας κερδών δισεκατομμυρίων ευρώ για τους ασφαλιστικούς ομίλους, με την αξία των εισφορών των νέων ασφαλισμένων».

«Προβληματικό, εάν όχι εξοργιστικό, είναι το γεγονός ότι τα ακίνητα θα μπορεί να τα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ του Υπερταμείου, η οποία δεν ανήκει στο κράτος, και της έχουν μεταφερθεί πολλά ακίνητα του δημοσίου, σχεδόν όλα, χωρίς αποτίμηση και χωρίς καταγραφή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος. Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης υπογράμμισε επίσης ότι θα πρέπει να προκρίνεται η αποζημίωση των θυμάτων από τις εγκληματικές δραστηριότητες, με ρητή νομοθετική πρόβλεψη, και να ακολουθεί η δυνατότητα εκποίησης και διάθεσης των δημευμένων για κοινωφελείς σκοπούς. Κάθετα αντίθετος δήλωσε και με την διαχείριση ακινήτων δεσμευμένων από την ΕΤΑΔ.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης αναφέρθηκε εμφατικά στις ρυθμίσεις για το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Πρόγραμμα. «Συνιστά ένα ακόμη βαρύτατο πλήγμα στην κοινωνική ασφάλιση με αρνητικές μέσο και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ιδιαιτέρως των νεότερων γενεών», είπε ο κ. Λογιάδης και προέβλεψε ότι γίνεται ένα ακόμη βήμα, αν όχι άλμα, προς την απαλλαγή της υποχρέωσης του κράτους να μεριμνά για αξιοπρεπή σύνταξη. «Η υποχρέωση του κράτους μετατρέπεται σε ατομική ευθύνη του κάθε εργαζόμενου. Πρόκειται για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ασφάλισης ‘παρασυντάξεων' που θα συνιστούν συμπλήρωμα στις ισχνές συντάξεις που θα παρέχει το κράτος. Ο εργαζόμενος γίνεται καταναλωτής και επενδυτής με ότι δήθεν θα περισσεύει από το μισθό του και προφανώς στην Ελλάδα δεν περισσεύει τίποτα», είπε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου, σε σχέση με το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (PEPP), με τις προωθούμενες διατάξεις θεσπίζεται εθνικό νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη ενός προϊόντος με διευρυμένες επιλογές συνταξιοδοτικής αποταμίευσης των οποίων η διαχείριση θα γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Όπως εξάλλου αναφέρεται, το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (ΡΕΡΡ) αποτελεί εθελοντικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα που μπορεί να παρέχεται ή και να διανέμεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες, τα πιστωτικά ιδρύματα και τις εταιρείες επενδύσεων. Η υιοθέτηση των εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238 καθιστά δυνατή τη λειτουργία ενός ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος, το οποίο θα έχει μακροπρόθεσμο συνταξιοδοτικό χαρακτήρα, που θα ακολουθεί τον συνταξιούχο και θα συμβάλλει στην περαιτέρω διευκόλυνση των πολιτών να ζουν και να εργάζονται σε όλη την Ένωση, αναφέρει η εισηγητική έκθεση. «Το ΡΕΡΡ-βασικό μέρος του σχεδίου δράσης της Επιτροπής για την ενίσχυση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών-θα είναι διαθέσιμο ως συμπλήρωμα των δημόσιων και επαγγελματικών συνταξιοδοτικών συστημάτων, παράλληλα με τα υφιστάμενα εθνικά ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα. Χάρη στο Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν, οι αποταμιευτές θα επωφελούνται από μεγαλύτερο εύρος επιλογών, εντονότερο ανταγωνισμό, ενισχυμένη διαφάνεια και περισσότερη ευελιξία, όσον αφορά την προσφορά προϊόντων», αναφέρεται επίσης στην εισηγητική έκθεση.

Την άλλη εβδομάδα εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής, για συζήτηση και ψήφιση, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που αφορά στο θεσμικό πλαίσιο της διαχείρισης και αξιοποίησης των δεσμευμένων, κατασχεμένων ή δημευμένων από τις αρμόδιες διωκτικές αρχές περιουσιακών στοιχείων, που προέρχονται από εγκληματικές ενέργειες.

Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει και διάταξη για Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (PEPP), με τις προωθούμενες διατάξεις θεσπίζεται εθνικό νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη ενός προϊόντος με διευρυμένες επιλογές συνταξιοδοτικής αποταμίευσης των οποίων η διαχείριση θα γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής που άρχισε σήμερα η συζήτηση και επεξεργασία του σχεδίου νόμου, ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος είπε ότι βασική επιδίωξη, πέραν της διαφάνειας στη διαχείριση, αποτελεί και η αξιοποίηση, κατά τον προσφορότερο τρόπο, των στοιχείων που περιέρχονται στην κυριότητα του δημοσίου, κατόπιν δήμευσης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας. Ο υφυπουργός Οικονομικών είπε ότι μέσω ηλεκτρονικού μητρώου θα υπάρχει ενιαία παρακολούθηση για τη βέλτιστη διαχείριση των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων. Στο μητρώο αυτό που τίθεται υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος του υπουργείου Οικονομικών, θα έχουν πρόσβαση οι διωκτικές και δικαστικές αρχές. Όλα τα δεσμευμένα και δημευμένα είδη, θα καταχωρούνται στο μητρώο, ανεξαρτήτως της διωκτικής αρχής που τα δέσμευσε ή τα κατάσχεσε ή της δικαστικής αρχής που διέταξε τη δήμευση.

Στην έννοια των δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων, όσων στοιχείων δηλαδή βρίσκονται σε στάδιο που δεν έχουν περιέλθει στην κυριότητα του δημοσίου, περιλαμβάνονται και τα κατασχεμένα περιουσιακά στοιχεία, λόγω εγκληματικής ενέργειας. Δημευμένα θεωρούνται τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία έχουν περιέλθει στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου, με δικαστική απόφαση. Με τις προωθούμενες διατάξεις δίνεται δυνατότητα διάθεσης τους σε δημόσιους φορείς και της βέλτιστης αξιοποίησής τους.

«Η θεσμική αυτή παρέμβαση της κυβέρνησής μας στηρίζεται στις αρχές της διαφάνειας και τις αρχές της χρηστής διαχείρισης και διοίκησης. Ταυτόχρονα καλύπτει ένα σημαντικό κενό που υπήρχε στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών που εξέφρασε την πεποίθηση ότι το σχέδιο νόμο πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να τύχει ευρείας διακομματικής στήριξης.

Προηγουμένως, ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Σπανάκης είπε ότι το νομοσχέδιο ενισχύει τη διαφάνεια και τα δημόσια έσοδα. «Σήμερα, καθορίζεται ενιαίο πλαίσιο για την ανάκτηση και τη διαχείριση των δεσμευμένων, κατασχεμένων και δημευμένων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες και τη χρήση αυτών, για το δημόσιο συμφέρον, για κοινωνικούς σκοπούς ή ακόμη και για την ικανοποίηση του θύματος», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι διασφαλίζεται η διαφάνεια, η λογοδοσία και η αποτελεσματικότητα της διαχείρισής τους, με την «ηλεκτρονικοποίηση» των σχετικών διαδικασιών, που αφορούν στη λειτουργία κεντρικού μητρώου. Ο κ. Σπανάκης επισήμανε ότι η διαχείριση μπορεί να περιλαμβάνει εκμίσθωση ή παραχώρηση σε τρίτους περιουσιακού στοιχείου, με αντάλλαγμα, για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος ενώ σε περίπτωση ακινήτου μεγάλης αξίας, η διαχείριση, κατά το διάστημα της δέσμευσης, δύναται να ανατεθεί στην ΕΤΑΔ.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τρύφων Αλεξιάδης αναφέρθηκε στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τη θέσπιση Πανευρωπαϊκού Ατομικού Συνταξιοδοτικού Προϊόντος. «Είναι μια βόμβα στα θεμέλια του συνταξιοδοτικού συστήματος», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και υπογράμμισε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα, που είναι αρμοδιότητα άλλου υπουργείου, συμπεριελήφθη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών αν και θα έπρεπε να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου με τους κοινωνικούς παραγωγικούς φορείς. «Πάμε να υποκαταστήσουμε την αναγκαία λειτουργία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, με κάποιο άλλο σύστημα, στην… τούρλα του Σαββάτου, λίγο πριν τις εκλογές και χωρίς να πάρει κανένας είδηση; Και χωρίς να υπάρχει η αναγκαία και ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση; Είναι λάθος. Εμείς καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει αυτό το κεφάλαιο του νομοσχεδίου και να μας εξηγήσει για ποιο λόγο έπρεπε το θέμα αυτό να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών», είπε ο κ. Αλεξιάδης. Σε σχέση με τον βασικό κορμό του νομοσχεδίου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι είναι σωστό να ενισχυθεί με αυτή την αρμοδιότητα το ΣΔΟΕ και με την ευκαιρία αυτή, ευχήθηκε η επόμενη κυβέρνηση να ενισχύσει το ΣΔΟΕ ώστε να λειτουργεί με τις βέλτιστες πρακτικές και να αποκτήσει την αίγλη που είχε κάποτε. Σε σχέση με τη μεταφορά στην ΕΤΑΔ ακινήτων από δήμευση, ο κ. Αλεξιάδης είπε ότι «όπως σήμερα είναι η ΕΤΑΔ», το κόμμα του δεν συμφωνεί με την μεταφορά αυτή, για να μην επικρατήσει η λογική του κέρδους και της κερδοσκοπίας. «Θεωρούμε ότι τα ακίνητα αυτά πρέπει να γίνουν μέρος κοινωνικής στεγαστικής πολιτικής», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Τόνια Αντωνίου αναφέρθηκε στο επιχειρηματικό δάνειο, στο οποίο ήταν εγγυητής ο υφυπουργός Νίκος Παπαθανάσης. «Η υπόθεση της προκλητικής διαγραφής του χρέους της εταιρείας, του οποίου ήταν εγγυητής ο υφυπουργός, ο κ. Παπαθανάσης, δεν είναι μεμονωμένη. Είναι η κορυφή του παγόβουνου των προνομιακών ρυθμίσεων επιχειρηματικών δανείων, από το τραπεζικό σύστημα και τα funds», είπε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και τόνισε ότι «δεν δικαιούνται ούτε η κυβέρνηση ούτε η ΤτΕ ούτε οι διοικήσεις τραπεζών και των funds, να χαρακτηρίζουν ως εύλογες επιχειρηματικές αποφάσεις τα γενναιόδωρα κουρέματα, σε ορισμένα επιχειρηματικά δάνεια, την ώρα που κυνηγάνε νοικοκυριά, για χρέη λίγων χιλιάδων ευρώ και εκπλειστηριάζουν πρώτες κατοικίες». Σε σχέση με τον κύριο κορμό του σχεδίου νόμου, η Τόνια Αντωνίου εξέφρασε την αντίθεση της με την πρόβλεψη να ανατίθεται στην ΕΤΑΔ ΑΕ η διαχείριση ακινήτου μεγάλης αξίας, κατά το διάστημα της δέσμευσης. «Αλήθεια, τόσο καλά τα έχει πάει η ΕΤΑΔ, με τη διαχείριση των 70.000 ακινήτων, των οποίων την κυριότητα της δώσατε;», σχολίασε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ και αναρωτήθηκε τι δουλειά μπορεί να έχουν τα κατασχεμένα ακίνητα σε αυτό το καθεστώς. «Από την αρχή της διακυβέρνησής σας, υπήρξατε ιδιαίτερα περιποιητικοί με το Υπερταμείο. Όχι μόνο δεν επαναδιαπραγματευτήκατε κανέναν από τους εξευτελιστικούς όρους του αλλά συνεχίζετε να του δίνετε και νέα ύλη», είπε η κ. Αντωνίου.

«Πρόκειται για μια προβληματική διαδικασία. Έχουμε σημαντικές αντιρρήσεις και επιφυλάξεις», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης και πρόσθεσε: «η πραγματική εγκληματική δραστηριότητα των επιχειρηματικών ομίλων, των διαφόρων μεγαλοσχημόνων που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους, των οικονομικά ισχυρών, των εγκληματιών του λευκού κολάρου, όπως λέγεται, είτε δεν διώκεται είτε αντιμετωπίζεται μέσα και από νέους θεσμούς, όπως της ποινικής συνδιαλλαγής, με τρόπο που οι κατηγορούμενοι να πέφτουν στα μαλακά είτε να αθωώνονται». Ο Μανώλης Συντυχάκης αναφέρθηκε και στις διατάξεις του σχεδίου νόμου για το πανευρωπαϊκό ατομικό συνταξιοδοτικό προϊόν. «Είναι η πανευρωπαϊκή ταφόπλακα στην κοινωνική ασφάλιση. Είναι κίνδυνος θάνατος, στην κυριολεξία, για τους εργαζόμενους και ιδιαίτερα για τους νέους», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ και επισήμανε ότι στόχος του προγράμματος πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προγράμματος, όπως αυτό έχει περιγραφεί από την Κομισιόν το 2018, είναι «η ενίσχυση του τρίτου πυλώνα, του ιδιωτικού, της ασφάλισης, προς τέρψιν των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των τραπεζών». Όπως είπε ο κ. Συντυχάκης, «με την εφαρμογή στην Ελλάδα της Οδηγίας, το δικαίωμα στη σύνταξη μετατρέπεται από συλλογικό κοινωνικό δικαίωμα σε ατομικό και αποτελεί την εκκίνηση μιας νέας κούρσας κερδών δισεκατομμυρίων ευρώ για τους ασφαλιστικούς ομίλους, με την αξία των εισφορών των νέων ασφαλισμένων».

«Προβληματικό, εάν όχι εξοργιστικό, είναι το γεγονός ότι τα ακίνητα θα μπορεί να τα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ του Υπερταμείου, η οποία δεν ανήκει στο κράτος, και της έχουν μεταφερθεί πολλά ακίνητα του δημοσίου, σχεδόν όλα, χωρίς αποτίμηση και χωρίς καταγραφή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος. Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης υπογράμμισε επίσης ότι θα πρέπει να προκρίνεται η αποζημίωση των θυμάτων από τις εγκληματικές δραστηριότητες, με ρητή νομοθετική πρόβλεψη, και να ακολουθεί η δυνατότητα εκποίησης και διάθεσης των δημευμένων για κοινωφελείς σκοπούς. Κάθετα αντίθετος δήλωσε και με την διαχείριση ακινήτων δεσμευμένων από την ΕΤΑΔ.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης αναφέρθηκε εμφατικά στις ρυθμίσεις για το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Πρόγραμμα. «Συνιστά ένα ακόμη βαρύτατο πλήγμα στην κοινωνική ασφάλιση με αρνητικές μέσο και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ιδιαιτέρως των νεότερων γενεών», είπε ο κ. Λογιάδης και προέβλεψε ότι γίνεται ένα ακόμη βήμα, αν όχι άλμα, προς την απαλλαγή της υποχρέωσης του κράτους να μεριμνά για αξιοπρεπή σύνταξη. «Η υποχρέωση του κράτους μετατρέπεται σε ατομική ευθύνη του κάθε εργαζόμενου. Πρόκειται για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ασφάλισης ‘παρασυντάξεων' που θα συνιστούν συμπλήρωμα στις ισχνές συντάξεις που θα παρέχει το κράτος. Ο εργαζόμενος γίνεται καταναλωτής και επενδυτής με ότι δήθεν θα περισσεύει από το μισθό του και προφανώς στην Ελλάδα δεν περισσεύει τίποτα», είπε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου, σε σχέση με το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (PEPP), με τις προωθούμενες διατάξεις θεσπίζεται εθνικό νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη ενός προϊόντος με διευρυμένες επιλογές συνταξιοδοτικής αποταμίευσης των οποίων η διαχείριση θα γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Όπως εξάλλου αναφέρεται, το Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν (ΡΕΡΡ) αποτελεί εθελοντικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα που μπορεί να παρέχεται ή και να διανέμεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες, τα πιστωτικά ιδρύματα και τις εταιρείες επενδύσεων. Η υιοθέτηση των εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238 καθιστά δυνατή τη λειτουργία ενός ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος, το οποίο θα έχει μακροπρόθεσμο συνταξιοδοτικό χαρακτήρα, που θα ακολουθεί τον συνταξιούχο και θα συμβάλλει στην περαιτέρω διευκόλυνση των πολιτών να ζουν και να εργάζονται σε όλη την Ένωση, αναφέρει η εισηγητική έκθεση. «Το ΡΕΡΡ-βασικό μέρος του σχεδίου δράσης της Επιτροπής για την ενίσχυση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών-θα είναι διαθέσιμο ως συμπλήρωμα των δημόσιων και επαγγελματικών συνταξιοδοτικών συστημάτων, παράλληλα με τα υφιστάμενα εθνικά ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα. Χάρη στο Πανευρωπαϊκό Ατομικό Συνταξιοδοτικό Προϊόν, οι αποταμιευτές θα επωφελούνται από μεγαλύτερο εύρος επιλογών, εντονότερο ανταγωνισμό, ενισχυμένη διαφάνεια και περισσότερη ευελιξία, όσον αφορά την προσφορά προϊόντων», αναφέρεται επίσης στην εισηγητική έκθεση.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία