Έτσι θα είναι το καινούργιο σχολείο: 166 νέα προγράμματα σπουδών από το νηπιαγωγείο ως το Λύκειο – Αλλάζουν τα σχολικά βιβλία
11/11/2021 12:46
11/11/2021 12:46
Τα νέα προγράμματα σπουδών που θα εφαρμοστούν από τα επόμενα χρόνια σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια παρουσίασε σήμερα το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Πρόκειται για 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης, τα οποία θα ακολουθηθούν και από τη διαδικασία συγγραφής των νέων βιβλίων, ενώ θα συνοδεύονται και από ψηφιακό υλικό (σε σχολεία ωστόσο τα οποία έχουν τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό). Το πλήρες περιεχόμενο τους δε θα αναρτηθεί στη διάρκεια της ημέρας στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
«Το σχολείο αλλάζει στην πράξη», είπε η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως και σημείωσε παράλληλα ότι τα νέα προγράμματα σπουδών αποτελούν «αφετηρία και θεμέλιο λίθο του ευρύτερου μεταρρυθμιστικού έργου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση του σχολείου».
Τα νέα αναλυτικά προγράμματα που σχεδιάζονται από το υπουργείο Παιδείας και η εφαρμογή τους θα ολοκληρωθεί το 2023, είναι συνέχεια της προηγούμενης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας του 2011-15 και θα εφαρμοστούν φέτος πιλοτικά, ώστε να αξιολογηθούν και να αποτιμηθούν, προτού περάσουν στη συνέχεια στα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Η πιλοτική εφαρμογή τους θα συνεχιστεί τα επόμενα δυο χρόνια.
Οι βασικοί άξονες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών
Συνδέεται δε, όπως ανακοινώθηκε από υπουργείο Παιδείας με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που ξεκινάει από τον μήνα που διανύουμε. Παράλληλα όμως, θα συνδεθεί και με τα αποτελέσματα της «ελληνικής» Pisa, στη διάρκεια ανώνυμων εθνικών εξετάσεων αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου που θα γίνουν την Άνοιξη στην Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου με ανώνυμα γραπτά.
Συνολικά θα δοθούν 17,8 εκατομμύρια ευρώ για την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων με το κάθε ένα να στοιχίζει περίπου 39.000 ευρώ τα οποία θα λάβουν οι συγγραφικές ομάδες τους. Συνεργάστηκαν 54 επόπτες και αρκετοί συντονιστές γνωστικών πεδίων.
Η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας παρακολουθεί το θέμα για να το αξιολογήσει, με έγκριτους μαθηματικούς ωστόσο να έχουν εκφράσει ήδη αμφιβολίες για το πρόγραμμα των Μαθηματικών, ενώ θετικά σχόλια ακούγονται ήδη για εκείνο της Φυσικής ή των Αρχαίων του Λυκείου.
Με τα νέα προγράμματα αλλάζει ο διδακτικός σχεδιασμός που παίρνει μαθητοκεντρική διάσταση χωρίς παραδοσιακή ύλη αλλά με θεματικές ενότητες, αλλάζει το περιεχόμενο του στο οποίο προστίθενται νέες επιστημονικές κατευθύνσεις και προστίθενται ψηφιακά μέσα.
Παράλληλα έρχεται και ο θεσμός του «πολλαπλού βιβλίου» ( περισσότερα του ενός, εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, βιβλία τα οποία επιλεγόμενα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικά για κάθε μάθημα).
Το ποια βιβλία από αυτά θα χρησιμοποιήσει το κάθε σχολείο το επιλέγουν οι εκπρόσωποί του, ενώ διαφορετικά εγχειρίδια για το κάθε μάθημα μπορούν να τοποθετούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες, ώστε να ενθαρρύνονται δάσκαλοι και μαθητές να ανατρέχουν σε περισσότερα του ενός βιβλία.
Το χρονοδιάγραμμα
Στόχος των νέων προγραμμάτων σπουδών, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ είναι «η καλλιέργεια δεξιοτήτων ήπιων, επιστήμης και τεχνολογίας, ζωής, η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τα επιστημονικά δεδομένα, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, και να λειτουργούν με αυτοπεποίθηση και ενσυναίσθηση».
Τα νέα προγράμματα σπουδών που θα εφαρμοστούν από τα επόμενα χρόνια σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια παρουσίασε σήμερα το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Πρόκειται για 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης, τα οποία θα ακολουθηθούν και από τη διαδικασία συγγραφής των νέων βιβλίων, ενώ θα συνοδεύονται και από ψηφιακό υλικό (σε σχολεία ωστόσο τα οποία έχουν τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό). Το πλήρες περιεχόμενο τους δε θα αναρτηθεί στη διάρκεια της ημέρας στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
«Το σχολείο αλλάζει στην πράξη», είπε η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως και σημείωσε παράλληλα ότι τα νέα προγράμματα σπουδών αποτελούν «αφετηρία και θεμέλιο λίθο του ευρύτερου μεταρρυθμιστικού έργου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση του σχολείου».
Τα νέα αναλυτικά προγράμματα που σχεδιάζονται από το υπουργείο Παιδείας και η εφαρμογή τους θα ολοκληρωθεί το 2023, είναι συνέχεια της προηγούμενης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας του 2011-15 και θα εφαρμοστούν φέτος πιλοτικά, ώστε να αξιολογηθούν και να αποτιμηθούν, προτού περάσουν στη συνέχεια στα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Η πιλοτική εφαρμογή τους θα συνεχιστεί τα επόμενα δυο χρόνια.
Οι βασικοί άξονες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών
Συνδέεται δε, όπως ανακοινώθηκε από υπουργείο Παιδείας με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που ξεκινάει από τον μήνα που διανύουμε. Παράλληλα όμως, θα συνδεθεί και με τα αποτελέσματα της «ελληνικής» Pisa, στη διάρκεια ανώνυμων εθνικών εξετάσεων αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου που θα γίνουν την Άνοιξη στην Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου με ανώνυμα γραπτά.
Συνολικά θα δοθούν 17,8 εκατομμύρια ευρώ για την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων με το κάθε ένα να στοιχίζει περίπου 39.000 ευρώ τα οποία θα λάβουν οι συγγραφικές ομάδες τους. Συνεργάστηκαν 54 επόπτες και αρκετοί συντονιστές γνωστικών πεδίων.
Η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας παρακολουθεί το θέμα για να το αξιολογήσει, με έγκριτους μαθηματικούς ωστόσο να έχουν εκφράσει ήδη αμφιβολίες για το πρόγραμμα των Μαθηματικών, ενώ θετικά σχόλια ακούγονται ήδη για εκείνο της Φυσικής ή των Αρχαίων του Λυκείου.
Με τα νέα προγράμματα αλλάζει ο διδακτικός σχεδιασμός που παίρνει μαθητοκεντρική διάσταση χωρίς παραδοσιακή ύλη αλλά με θεματικές ενότητες, αλλάζει το περιεχόμενο του στο οποίο προστίθενται νέες επιστημονικές κατευθύνσεις και προστίθενται ψηφιακά μέσα.
Παράλληλα έρχεται και ο θεσμός του «πολλαπλού βιβλίου» ( περισσότερα του ενός, εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, βιβλία τα οποία επιλεγόμενα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικά για κάθε μάθημα).
Το ποια βιβλία από αυτά θα χρησιμοποιήσει το κάθε σχολείο το επιλέγουν οι εκπρόσωποί του, ενώ διαφορετικά εγχειρίδια για το κάθε μάθημα μπορούν να τοποθετούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες, ώστε να ενθαρρύνονται δάσκαλοι και μαθητές να ανατρέχουν σε περισσότερα του ενός βιβλία.
Το χρονοδιάγραμμα
Στόχος των νέων προγραμμάτων σπουδών, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ είναι «η καλλιέργεια δεξιοτήτων ήπιων, επιστήμης και τεχνολογίας, ζωής, η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τα επιστημονικά δεδομένα, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, και να λειτουργούν με αυτοπεποίθηση και ενσυναίσθηση».
ΣΧΟΛΙΑ