Φορέας για την αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων της Άνω Πόλη
08/05/2007 11:15
08/05/2007 11:15
Ο σύλλογος ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με τα προβλήματα που υποβαθμίζουν την Άνω Πόλη. Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα είναι η έλλειψη ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπλασης, το οποίο να προβλέπει τη διάσωση όλων των ιστορικών περιόδων της πόλης, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στους οικισμούς της Άνω Πόλης.
Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για την έλλειψη προστασίας των ιστορικών συνόλων και κτισμάτων της περιοχής, μεταξύ των οποίων και τα σπίτια που βρίσκονται κατά μήκος των τειχών, τα λεγόμενα "Καστρόπληκτα", ενώ εκφράζουν την αντίθεσή τους και για το ότι ο οικισμός Επταπυργίου, η "Βυζαντινή Ακρόπολη της Θεσσαλονίκης", δεν συμπεριλαμβάνεται στον προστατευόμενο οικισμό της Άνω Πόλης. Παράλληλα διαμαρτύρονται για την άθλια κατάσταση που επικρατεί στους περιβάλλοντες χώρους των μνημείων.
Ακόμη το κυκλοφοριακό, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων και η ανεπάρκεια κατάλληλων δημοσίων μέσων μεταφοράς είναι για τους κατοίκους της περιοχής φλέγοντα ζητήματα, διότι, όπως καταγγέλλουν, εδώ και αρκετά χρόνια έχουν δεσμευτεί οικόπεδα για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, όμως ο δήμος δεν προχωρά στην υλοποίηση των έργων.
Στο πλαίσιο της διαμαρτυρίας τους για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής αναφέρουν την καθημερινή κυκλοφορία βαρέων φορτηγών και μηχανημάτων, τα οποία δημιουργούν προβλήματα, αφού οι δρόμοι της Άνω Πόλης είναι ιδιαίτερα στενοί και με πολλές κλίσεις. Πρόβλημα υπάρχει και με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, αφού τα δρομολόγια είναι αραιά και δεν υλοποιήθηκε ποτέ, στον βαθμό που είχαν υποσχεθεί οι φορείς της πόλης, το πρόγραμμα της "γραμμής πολιτισμού" με τη χρήση mini bus. Σημαντική είναι και η έλλειψη σχολείων και χώρων πρασίνου.
Λύσεις
Ο Σύλλογος Κατοίκων Άνω Πόλης έχει θέσει στη διάθεση των εμπλεκόμενων φορέων της Θεσσαλονίκης διάφορες ιδέες για τη διάσωση των διατηρητέων της Άνω Πόλης και τη γενικότερη βελτίωση των υποδομών της περιοχής. Συγκεκριμένα προτείνει την ίδρυση Τράπεζας Γης ή ενός άλλου φορέα, ώστε να εξασφαλίζεται η αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων.
- Κάθε οικοδομική άδεια, η οποία εκδίδεται για τη Θεσσαλονίκη, να επιβαρύνεται ποσοστιαία με κάποιο ποσό, το οποίο θα συγκεντρώνεται από κάποιον φορέα και θα διατίθεται για την αποκατάσταση των διατηρητέων.
- Τα οικόπεδα (χωράφια) της περιαστικής ζώνης των πόλεων, που εντάσσονται στο σχέδιο της κάθε πόλης, να προσφέρουν ποσοστό γης που η πολιτεία θα μπορεί να ανταλλάσσει με ίσης αξίας διατηρητέα.
- Να υπάρχει χορήγηση άτοκων δανείων όπως στους σεισμοπαθείς.
- Να συμπεριληφθεί η ανάπλαση προσόψεων και στεγών των διατηρητέων σε Ευρωπαϊκά προγράμματα ή στο Γ' ΚΠΣ.
- Να δοθούν φοροαπαλλαγές κληρονομιάς ή μεταβίβασης με παράλληλη δέσμευση των ιδιοκτητών για αποκατάσταση των κτιρίων τους.
- Στα μικρά οικόπεδα εμβαδόν μέχρι 100 τετραγωνικών μέτρων, ο μεταφερόμενος συντελεστής δόμησης να υπολογίζεται σε όλο το οικόπεδο.
- Η εκπόνηση μελετών αποκατάστασης και η άδεια να γίνεται δωρεάν από δημόσιο φορέα.
- Να γίνει καταμερισμός στις εκπονήσεις των μελετών στους φορείς της πόλης και να αναλάβει ο καθένας την ευθύνη αποκατάστασης κάποιων από αυτά.
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΜΑΤΙΟΣ
Ο σύλλογος ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με τα προβλήματα που υποβαθμίζουν την Άνω Πόλη. Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα είναι η έλλειψη ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπλασης, το οποίο να προβλέπει τη διάσωση όλων των ιστορικών περιόδων της πόλης, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στους οικισμούς της Άνω Πόλης.
Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για την έλλειψη προστασίας των ιστορικών συνόλων και κτισμάτων της περιοχής, μεταξύ των οποίων και τα σπίτια που βρίσκονται κατά μήκος των τειχών, τα λεγόμενα "Καστρόπληκτα", ενώ εκφράζουν την αντίθεσή τους και για το ότι ο οικισμός Επταπυργίου, η "Βυζαντινή Ακρόπολη της Θεσσαλονίκης", δεν συμπεριλαμβάνεται στον προστατευόμενο οικισμό της Άνω Πόλης. Παράλληλα διαμαρτύρονται για την άθλια κατάσταση που επικρατεί στους περιβάλλοντες χώρους των μνημείων.
Ακόμη το κυκλοφοριακό, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων και η ανεπάρκεια κατάλληλων δημοσίων μέσων μεταφοράς είναι για τους κατοίκους της περιοχής φλέγοντα ζητήματα, διότι, όπως καταγγέλλουν, εδώ και αρκετά χρόνια έχουν δεσμευτεί οικόπεδα για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, όμως ο δήμος δεν προχωρά στην υλοποίηση των έργων.
Στο πλαίσιο της διαμαρτυρίας τους για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής αναφέρουν την καθημερινή κυκλοφορία βαρέων φορτηγών και μηχανημάτων, τα οποία δημιουργούν προβλήματα, αφού οι δρόμοι της Άνω Πόλης είναι ιδιαίτερα στενοί και με πολλές κλίσεις. Πρόβλημα υπάρχει και με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, αφού τα δρομολόγια είναι αραιά και δεν υλοποιήθηκε ποτέ, στον βαθμό που είχαν υποσχεθεί οι φορείς της πόλης, το πρόγραμμα της "γραμμής πολιτισμού" με τη χρήση mini bus. Σημαντική είναι και η έλλειψη σχολείων και χώρων πρασίνου.
Λύσεις
Ο Σύλλογος Κατοίκων Άνω Πόλης έχει θέσει στη διάθεση των εμπλεκόμενων φορέων της Θεσσαλονίκης διάφορες ιδέες για τη διάσωση των διατηρητέων της Άνω Πόλης και τη γενικότερη βελτίωση των υποδομών της περιοχής. Συγκεκριμένα προτείνει την ίδρυση Τράπεζας Γης ή ενός άλλου φορέα, ώστε να εξασφαλίζεται η αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων.
- Κάθε οικοδομική άδεια, η οποία εκδίδεται για τη Θεσσαλονίκη, να επιβαρύνεται ποσοστιαία με κάποιο ποσό, το οποίο θα συγκεντρώνεται από κάποιον φορέα και θα διατίθεται για την αποκατάσταση των διατηρητέων.
- Τα οικόπεδα (χωράφια) της περιαστικής ζώνης των πόλεων, που εντάσσονται στο σχέδιο της κάθε πόλης, να προσφέρουν ποσοστό γης που η πολιτεία θα μπορεί να ανταλλάσσει με ίσης αξίας διατηρητέα.
- Να υπάρχει χορήγηση άτοκων δανείων όπως στους σεισμοπαθείς.
- Να συμπεριληφθεί η ανάπλαση προσόψεων και στεγών των διατηρητέων σε Ευρωπαϊκά προγράμματα ή στο Γ' ΚΠΣ.
- Να δοθούν φοροαπαλλαγές κληρονομιάς ή μεταβίβασης με παράλληλη δέσμευση των ιδιοκτητών για αποκατάσταση των κτιρίων τους.
- Στα μικρά οικόπεδα εμβαδόν μέχρι 100 τετραγωνικών μέτρων, ο μεταφερόμενος συντελεστής δόμησης να υπολογίζεται σε όλο το οικόπεδο.
- Η εκπόνηση μελετών αποκατάστασης και η άδεια να γίνεται δωρεάν από δημόσιο φορέα.
- Να γίνει καταμερισμός στις εκπονήσεις των μελετών στους φορείς της πόλης και να αναλάβει ο καθένας την ευθύνη αποκατάστασης κάποιων από αυτά.
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΜΑΤΙΟΣ