ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Φόρμουλα 1: Το τραγικό τέλος του Γιόζεφ Ζίφερτ (βίντεο)

Ο θάνατος του Ελβετού πιλότου πριν από ακριβώς 50 χρόνια αποτέλεσε την αφορμή, ώστε να αυστηροποιηθούν οι κανόνες ασφαλείας του αθλήματος

 24/10/2021 16:14

Φόρμουλα 1: Το τραγικό τέλος του Γιόζεφ Ζίφερτ (βίντεο)

Ελένη Τσαλκατίδου

Ένα τραγικό ατύχημα το οποίο στέρησε τη ζωή από τον Γιόζεφ Ζίφερτ, συνέβη σαν σήμερα πριν από 50 χρόνια (24 Οκτωβρίου 1971) σε αγώνα της Φόρμουλα 1, που αποτέλεσε την αφορμή, ώστε μετέπειτα να παρθούν αυστηρότερα μέτρα ασφάλειας για τους πιλότους.

Ο Ζίφερτ γεννήθηκε το 1936 στο Φράιμπουργκ της Ελβετίας σε μια φτωχή οικογένεια. Ο πατέρας του σε ηλικία 12 ετών τον πήρε μαζί του στη Βέρνη για να παρακολουθήσουν το ελβετικό γκραν πρι. Εκεί μπήκε η ιδέα στον μικρό να γίνει οδηγός αγώνων.

Ξεκίνησε δειλά δειλά και το 1968 μπήκε στα βιβλία ιστορίας της Φόρμουλα 1, κερδίζοντας το βρετανικό γκραν πριν και αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον Κρις Άμον και τη Φεράρι του, ο οποίος θεωρούνταν ένας από τους καλύτερους οδηγούς, που όμως δεν κέρδισε ποτέ του γκραν πρι. Το 1971 ο Ελβετός, ως οδηγός της ομάδας BRM, σημείωσε τη δεύτερη νίκη του στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1 στο αυστριακό γκραν πριν.

Παρά τις επιτυχίες του στη Φόρμουλα 1, ο ίδιος έγινε γνωστός ως κορυφαίος οδηγός της Πόρσε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Sportscar. Το 1968, ο Ζίφερτ μαζί με τον Χανς Χέρμαν κέρδισαν το «24 Hours of Daytona» και το «12 Hours of Sebring» με μια Πόρσε 907, σηματοδοτώντας τις πρώτες μεγάλες νίκες για την εταιρεία.

Και ενώ η καριέρα του σημείωνε ανοδική πορεία, το 1971 το νήμα της ζωής του κόπηκε πρόωρα. Μόλις σε ηλικία 35 ετών, ο Ζίφερτ σκοτώθηκε σε αγώνα της Φόρμουλα 1, εκτός παγκοσμίου πρωταθλήματος, στο Μπαντς Χατς, εκεί όπου κατά διαβολική σύμπτωση είχε σημειώσει την πρώτη του νίκη το 1968. Το αμορτισέρ του BRM του είχε υποστεί ζημιά σε ένα περιστατικό με τον Ρόνι Πίτερσον και αργότερα έσπασε. Αυτό δεν έγινε αποδεκτό από την εταιρεία μέχρι που αργότερα αποκαλύφθηκε κατά λάθος από έναν πρώην μηχανικό της BRM. Το μονοθέσιο συνετρίβη και αμέσως πήρε φωτιά. Ο Ζίφερτ δεν μπόρεσε να απελευθερωθεί από το φλεγόμενο αυτοκίνητο και βρήκε τραγικό θάνατο.

d0b0b0722ae1f22864244f32b4f0a47c.jpg

Σε έρευνες που έγιναν μετά διαπιστώθηκε ότι ο Ζίφερτ είχε υποστεί κάταγμα στο πόδι του κατά την αρχική συντριβή, αλλά επειδή τρεις πυροσβεστήρες δεν κατάφεραν να λειτουργήσουν σωστά ούτε οι διασώστες μπορούσαν να φτάσουν στο σημείο, με αποτέλεσμα ο Ελβετός οδηγός άφησε την τελευταία του πνοή από εισπνοή καπνού. Ένας πυροσβέστης δήλωσε ότι εάν οι πυροσβεστήρες λειτουργούσαν σωστά τότε θα μπορούσαν να είχαν σώσει τον Ζίφερτ μέσα σε 20 δευτερόλεπτα.

Αυτό το δυστύχημα οδήγησε σε μια άμεση αναθεώρηση της ασφάλειας τόσο στο αυτοκίνητο όσο και στην πίστα. Έκτοτε, οι ενσωματωμένοι πυροσβεστήρες έγιναν υποχρεωτικοί και διοχετευόταν επίσης αέρας στους οδηγούς, απευθείας στο κράνος τους.

Ένα τραγικό ατύχημα το οποίο στέρησε τη ζωή από τον Γιόζεφ Ζίφερτ, συνέβη σαν σήμερα πριν από 50 χρόνια (24 Οκτωβρίου 1971) σε αγώνα της Φόρμουλα 1, που αποτέλεσε την αφορμή, ώστε μετέπειτα να παρθούν αυστηρότερα μέτρα ασφάλειας για τους πιλότους.

Ο Ζίφερτ γεννήθηκε το 1936 στο Φράιμπουργκ της Ελβετίας σε μια φτωχή οικογένεια. Ο πατέρας του σε ηλικία 12 ετών τον πήρε μαζί του στη Βέρνη για να παρακολουθήσουν το ελβετικό γκραν πρι. Εκεί μπήκε η ιδέα στον μικρό να γίνει οδηγός αγώνων.

Ξεκίνησε δειλά δειλά και το 1968 μπήκε στα βιβλία ιστορίας της Φόρμουλα 1, κερδίζοντας το βρετανικό γκραν πριν και αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον Κρις Άμον και τη Φεράρι του, ο οποίος θεωρούνταν ένας από τους καλύτερους οδηγούς, που όμως δεν κέρδισε ποτέ του γκραν πρι. Το 1971 ο Ελβετός, ως οδηγός της ομάδας BRM, σημείωσε τη δεύτερη νίκη του στο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1 στο αυστριακό γκραν πριν.

Παρά τις επιτυχίες του στη Φόρμουλα 1, ο ίδιος έγινε γνωστός ως κορυφαίος οδηγός της Πόρσε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Sportscar. Το 1968, ο Ζίφερτ μαζί με τον Χανς Χέρμαν κέρδισαν το «24 Hours of Daytona» και το «12 Hours of Sebring» με μια Πόρσε 907, σηματοδοτώντας τις πρώτες μεγάλες νίκες για την εταιρεία.

Και ενώ η καριέρα του σημείωνε ανοδική πορεία, το 1971 το νήμα της ζωής του κόπηκε πρόωρα. Μόλις σε ηλικία 35 ετών, ο Ζίφερτ σκοτώθηκε σε αγώνα της Φόρμουλα 1, εκτός παγκοσμίου πρωταθλήματος, στο Μπαντς Χατς, εκεί όπου κατά διαβολική σύμπτωση είχε σημειώσει την πρώτη του νίκη το 1968. Το αμορτισέρ του BRM του είχε υποστεί ζημιά σε ένα περιστατικό με τον Ρόνι Πίτερσον και αργότερα έσπασε. Αυτό δεν έγινε αποδεκτό από την εταιρεία μέχρι που αργότερα αποκαλύφθηκε κατά λάθος από έναν πρώην μηχανικό της BRM. Το μονοθέσιο συνετρίβη και αμέσως πήρε φωτιά. Ο Ζίφερτ δεν μπόρεσε να απελευθερωθεί από το φλεγόμενο αυτοκίνητο και βρήκε τραγικό θάνατο.

d0b0b0722ae1f22864244f32b4f0a47c.jpg

Σε έρευνες που έγιναν μετά διαπιστώθηκε ότι ο Ζίφερτ είχε υποστεί κάταγμα στο πόδι του κατά την αρχική συντριβή, αλλά επειδή τρεις πυροσβεστήρες δεν κατάφεραν να λειτουργήσουν σωστά ούτε οι διασώστες μπορούσαν να φτάσουν στο σημείο, με αποτέλεσμα ο Ελβετός οδηγός άφησε την τελευταία του πνοή από εισπνοή καπνού. Ένας πυροσβέστης δήλωσε ότι εάν οι πυροσβεστήρες λειτουργούσαν σωστά τότε θα μπορούσαν να είχαν σώσει τον Ζίφερτ μέσα σε 20 δευτερόλεπτα.

Αυτό το δυστύχημα οδήγησε σε μια άμεση αναθεώρηση της ασφάλειας τόσο στο αυτοκίνητο όσο και στην πίστα. Έκτοτε, οι ενσωματωμένοι πυροσβεστήρες έγιναν υποχρεωτικοί και διοχετευόταν επίσης αέρας στους οδηγούς, απευθείας στο κράνος τους.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία