Φορτοεκφορτώσεις: Το νέο ωράριο, η κανονιστική απόφαση και η επόμενη ημέρα
23/08/2024 07:00
23/08/2024 07:00
Με δύο στα τρία Επιμελητήρια αλλά και τους ίδιους τους μεταφορείς να συμφωνούν με το νέο ωράριο φορτοεκφορτώσεων, ο δήμος Θεσσαλονίκης περιμένει το «πράσινο φως» από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης για την έγκριση της κανονιστικής απόφασης, προκειμένου από τη νέα χρονιά να βάλει τάξη στους δρόμους του ιστορικού κέντρου.
«Η κανονιστική για τις φορτοεκφορτώσεις θα εφαρμοστεί από 1η Ιανουαρίου», διαβεβαιώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. «Μέχρι τότε η Τροχαία αρχίζει από τον άλλο μήνα να εφαρμόζει αυστηρά το υφιστάμενο πλαίσιο, την κανονιστική απόφαση, που κανένας δεν εφάρμοσε» συμπληρώνει.
Το ωράριο που δεν εφαρμόστηκε
Ο δήμαρχος αναφέρεται στην κανονιστική της διοίκησης Μπουτάρη για τις φορτοεκφορτώσεις, που μετά από εκτεταμένη διαβούλευση εγκρίθηκε και τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2019. Σύμφωνα με το εγκεκριμένο (και ισχύον μέχρι σήμερα) ωράριο φορτοεκφορτώσεων η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνων επιτρέπεται τις καθημερινές από 20:30 έως 08:30 της επομένης, ενώ τα μικρά φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1,5 τόνου μπορούσαν να εκτελούν φορτοεκφορτώσεις ανεξαρτήτως ωραρίου και μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης οχημάτων. Στα φορτηγά άνω του 1,5 τόνου απαγορευόταν η διέλευση από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Δύο μήνες αργότερα έγιναν δημοτικές εκλογές και η νέα διοίκηση του δήμου δεν εφάρμοσε ποτέ το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, κάτι που ήταν βασική επιδίωξη των επαγγελματιών του κέντρου. Στο μεταξύ, η έναρξη κατασκευής του FlyOver μετατόπισε στο κέντρο μεγάλο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου.
Ανάσα στο κέντρο
«Το να προτείνουν οι επαγγελματίες να γίνεται η φορτοεκφόρτωση όλο το 24ωρο για τα φορτηγά 1,5 τόνου σημαίνει ότι δεν θέλουν ωράριο. Εμείς κάναμε εκτεταμένη διαβούλευση, λάβαμε υπόψιν τη μελέτη του Ινστιτούτου Μεταφορών, την πρόσφατη έρευνα του ΕΒΕΘ, ενσωματώσαμε τις τρεις προτάσεις που κατέθεσε το ΕΒΕΘ και το ΒΕΘ, συμφωνήσαμε με την Ομοσπονδία Μεταφορέων. Οι επαγγελματίες πρέπει να βάλουν ‘νερό στο κρασί τους’ γιατί πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν και τις ανάγκες των κατοίκων του κέντρου αλλά και του ενός εκατομμυρίου εργαζόμενων που διέρχονται μέσα από το κέντρο για να πάνε στη δουλειά τους» τονίζει ο κ. Αγγελούδης. Ο δήμαρχος επικαλείται έγγραφες προτάσεις της Τροχαίας, σύμφωνα με τις οποίες 7:00-10:00 και 14:00-19:00 δεν πρέπει να γίνεται φορτοεκφόρτωση. «Ήμουν υποχρεωμένος να το δεχτώ, διότι εκείνη την ώρα όλος ο κυκλοφοριακός φόρτος διέρχεται δια του κέντρου. Έπρεπε να δοθεί μία ανάσα» λέει.
Ο δήμαρχος τονίζει ότι με την κανονιστική που ψήφισε το δημοτικό συμβούλιο επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση 16 ώρες το 24ωρο και μόνο 8 δεν επιτρέπεται (πλην εξαιρέσεων, όπως για τη διανομή φαρμάκων και πάγου). Ο κ. Αγγελούδης βάζει και μία ακόμη διάσταση στο ζήτημα.
«Δεν είναι μόνο οι ανάγκες κάποιον επαγγελματιών του κέντρου, που έχουν 1,5 τόνο διακίνηση. Πώς θα επιλέξει ο κόσμος την αγορά του κέντρου αν υπάρχει φορτοεκφόρτωση και δεν μπορεί να μπει στο κέντρο; Η αγορά του κέντρου θα πεθάνει αν συνεχιστεί η ασυδοσία και δεν μπει μια τάξη, γιατί ο κόσμος θα αναζητήσει νέες αγορές, αντί να ψάχνει τρεις ώρες να παρκάρει» σημειώνει.
Η δημοτική αρχή είναι αποφασισμένη να επαναφέρει και τα πασαλάκια σε κεντρικούς δρόμους, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα διπλοπαρκαρίσματος και η κυκλοφορία των οχημάτων να είναι ευχερής. Επίσης ο κ. Αγγελούδης διαβεβαιώνει ότι θα υπάρξει αυστηρή αστυνόμευση στις 400 ειδικές θέσεις στάθμευσης για φορτοεκφόρτωση και θα δημιουργηθούν καινούριες. «Σε μία πόλη παρατημένη και εγκαταλειμμένη ανοίξαμε όλα τα θέματα, από την κανονιστική για τα τραπεζοκαθίσματα μέχρι τις φορτοεκφορτώσεις και κλείνουμε τα μέτωπα με διάλογο. Επί οκτώ μήνες έγινε εξαντλητικός διάλογος για τις φορτοεκφορτώσεις και όπου υπήρξε αστοχία, όπως π.χ. στο θέμα της διέλευσης από την Τσιμισκή και την Εγνατία το διορθώσαμε» σημειώνει και διαβεβαιώνει ότι «μόλις αρχίσει τη λειτουργία του το Μέτρο και ολοκληρωθεί το FlyOver θα αξιολογήσουμε το ωράριο».
Το νέο ωράριο
Σύμφωνα με το νέο Κανονισμό, που προέκυψε μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, σε όλες τις οδούς του δήμου Θεσσαλονίκης επιτρέπεται:
- η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους, κατά τις εξής μέρες και ώρες: Δευτέρα έως Παρασκευή από 19:00 το απόγευμα, έως 7:00 το πρωί της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας. Τις αργίες η τροφοδοσία θα γίνεται ελεύθερα.
- η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης και η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1,5 τόνο, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 14:00 μετά το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης.
- κατ’ εξαίρεση, αποκλειστικά για τη διανομή πάγου και κύβων πάγου, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από 1η Απριλίου έως 30 Οκτωβρίου, για όλο το 24ωρο.
Στις λεωφορειολωρίδες απαγορεύεται η φορτοεκφόρτωση κατά τις ώρες λειτουργίας τους, ενώ σε όλους τους πεζόδρομους καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι. Κατ’ εξαίρεση και ειδικά στους πεζόδρομους μέσα στις αγορές του ιστορικού εμπορικού κέντρου «Βατικιώτη» και «Βλάλη» (Καπάνι) καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους: α) από Τρίτη έως Παρασκευή από 02:30 έως 7:00 το πρωί της επομένης, β) τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας και γ) τις αργίες από 19:00 της προηγούμενης εργάσιμης έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης εργάσιμης.
Στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης επιτρέπεται η στάθμευση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, μέγιστης διάρκειας 20 λεπτών της ώρας.
Έρευνα ΕΒΕΘ: Καθημερινά γίνονται 10.000 φορτοεκφορτώσεις στο κέντρο
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης υπολόγισε κατ’ εκτίμηση ότι καθημερινά πραγματοποιούνται περί τις 20.000 φορτοεκφορτώσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων οι 10.000 πραγματοποιούνται στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Σήμερα, μόλις το 7% των φορτοεκφορτώσεων γίνεται πριν τις 07:00 και το 19% μεταξύ 07:30-09:30. Ο μεγαλύτερος όγκος των φορτοεκφορτώσεων (45%) γίνεται μεταξύ 09:30 και 12:00 το μεσημέρι, 13% από τις 12 μέχρι τις 3 το μεσημέρι και αντίστοιχο ποσοστό χωρίς μοτίβο, δηλαδή όποτε βολεύει τους επαγγελματίες και τις μεταφορικές. Επομένως επτά στις δέκα φορτοεκφορτώσεις γίνονται σε ώρες αιχμής. Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΒΕΘ υπάρχει σχεδόν μηδενικός αριθμός επιχειρήσεων με ιδιωτικό χώρο φορτοεκφόρτωσης και το 71% δεν έχουν πρόσβαση σε κανένα χώρο φορτοεκφόρτωσης. Επίσης διαπιστώνεται σοβαρό πρόβλημα με τα ωράρια, λόγω και της αυξημένης κίνησης οχημάτων στο κέντρο, αφού τα υλοποιούμενα έργα στην Περιφερειακή οδό υποχρεώνουν περισσότερα οχήματα να διέρχονται από το κέντρο, τις πρωινές ώρες.
Η νέα κανονιστική αποτελεί προϊόν συμβιβασμού
Του Εμμανουήλ Βλαχογιάννη
Α’ αντιπροέδρου ΕΒΕΘ
Αναμφίβολα το «τελευταίο μίλι» της εφοδιαστικής αλυσίδας, συνιστά για όλα τα αστικά περιβάλλοντα, που ξεπερνούν ένα κατώφλι μεγέθους εξαρτώμενο από τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και την πυκνότητα του πληθυσμού, ένα δυσεπίλυτο και ακανθώδες πρόβλημα. Η διεθνής εμπειρία υποδεικνύει ότι η προσφορότερη αντιμετώπισή του, συναρτάται με τη δημιουργία ειδικών διοικητικών δομών που εκπονούν, εφαρμόζουν και αναθεωρούν Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών στηριγμένα σε πληθώρα δεδομένων και στην εκτίμηση για την μελλοντική τους πορεία.
Η πόλη μας απέχει πολύ από αυτήν την εικόνα. Η μέχρι τώρα αντιμετώπιση του προβλήματος ξεκινούσε από τον περιορισμό της οπτικής γωνίας σε ένα μόνο μέρος του προβλήματος, στην επίπτωσή του στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Κατέστη εμφανές ότι το ισχύον, και μηδέποτε εφαρμοσθέν ως μη εφαρμόσιμο ωράριο, δεν θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του εφοδιασμού με ένα ανεκτό κόστος διανομής. Το Επιμελητήριο μας με την έρευνα που πραγματοποίησε σε ένα ευρύτατο δείγμα καταστημάτων τον μήνα Ιανουάριο, υπολόγισε κατ’ εκτίμηση ότι πραγματοποιούνται ημερησίως περί τις 20.000 φορτοεκφορτώσεις στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων οι 10.000 πραγματοποιούνται στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Κατά συνέπεια, και εν μέσω πιεστικής ανάγκης να ελαφρυνθούν οι συνέπειες της κατασκευής του FlyOver, η νέα κανονιστική αποτελεί προϊόν συμβιβασμού. Ως ΕΒΕΘ προτείναμε τρεις βελτιώσεις, την επιμήκυνση της πρωινής ζώνης έως τις 07:30 -απαραίτητη κατά τη χειμερινή περίοδο- την ρητή εξαίρεση των παραδόσεων σε φαρμακευτικά προϊόντα, η διανομή των οποίων πρέπει να εξασφαλίζεται ανά πάσα ώρα και στιγμή και που διεξάγεται σήμερα κατά σχεδόν ιδανικό τρόπο και ως πρόσθετο κίνητρο για την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων διανομής, την επέκταση του ωραρίου για αυτά από τις 10:00 π.μ. μέχρι τις 07:30 π.μ. της επόμενης.
Κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχή εφαρμογή της κανονιστικής αποτελεί κατά την γνώμη μας η διασφάλιση της αποκλειστικής λειτουργίας των χώρων φορτοεκφόρτωσης. Δίχως την προϋπόθεση αυτή δεν πρόκειται να ευδοκιμήσει κανένα ωράριο φορτοεκφόρτωσης, ειδικά στο Ιστορικό Κέντρο της πόλης.
Η μεσομακροπρόθεσμη στρατηγική σκιαγραφήθηκε παραπάνω. Βραχυπρόθεσμα η βελτίωση στη συλλογή δεδομένων και η συνεργασία μεταξύ των φορέων, είναι απαραίτητη.
Ουδέν κακό αμιγές καλού
Του Αναστασίου Καπνοπώλη
Προέδρου Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της αλλαγής φιλοσοφίας στην προσέγγιση των φορτοεκφορτώσεων για το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ουδέν κακό αμιγές καλού. Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να πληγούν από τις φορτοεκφορτώσεις. Θα είναι μικρότερη μερίδα σε σχέση με αυτούς που θα ευεργετηθούν. Με την είσοδο των φορτηγών από την οδό Τσιμισκή και πάνω και διέλευση εντός πόλης των φορτηγών αυτοκινήτων, κάτι που δεν είχε προβλεφθεί με την προηγούμενη κανονιστική, αποκαθίσταται η εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επίσης θα γίνει μια χαρτογράφηση του κέντρου, ώστε οι επαγγελματίες να ξέρουν πού υπάρχουν θέσεις φορτοεκφόρτωσης και οπωσδήποτε θα αυξηθούν κάποιες θέσεις στις κάθετες οδούς. Ο δήμαρχος αναγνωρίζει πολύ ευθαρσώς όσα λάθη έγιναν και είναι κοντά στους φορείς, κάτι που αποδεικνύει με τις τοποθετήσεις του. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία. Εμείς ζητούμε αύξηση του ελέγχου για την τήρηση των κανόνων στάθμευσης ή της διέλευσης, ώστε να μην υπάρχει παραβατική συμπεριφορά.
«Πληρώσαμε» το Μετρό, τώρα και τον FlyOver
Του Μιχάλη Ζορπίδη
Προέδρου ΕΕΘ
Το θέμα του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης στον δήμο Θεσσαλονίκης είναι πολύ σοβαρό καθώς επηρεάζει τη συνολική λειτουργία της αγοράς, όπως και την γενικότερη καθημερινότητα. Σε μία πόλη όπως η Θεσσαλονίκη στην οποία τα μεγάλα έργα που υλοποιούνται έχουν άμεση επίπτωση στο κυκλοφοριακό, συμφωνούμε πως πρέπει να λαμβάνονται και οι παράμετροι που θέτουν οι εργασίες κατασκευής τους σοβαρά υπ’ όψιν. Ωστόσο, εκπροσωπώντας ως πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ) την πλειοψηφία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας της πόλης, θεωρώ πως δεν μπορεί συνεχώς αυτοί που δέχονται το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα και τις μεγαλύτερες συνέπειες να είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ενώ ειδικά για το ωράριο φορτοεκφόρτωσης υπογραμμίζω πως είναι ένα θέμα που στο ΕΕΘ το γνωρίζουμε πολύ καλά και στην πράξη.
Το δυσάρεστο είναι πως ενώ έχουμε λάβει μέρος στη διαβούλευση για τον νέο κανονισμό του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης και απαγόρευσης διέλευσης του δήμου Θεσσαλονίκης και καταθέσαμε εμπεριστατωμένες προτάσεις, δεν υιοθετήθηκε ούτε μία εκ των προτάσεων μας από πλευράς δήμου, με τον οποίο θέλω να τονίσω και να είμαι ξεκάθαρος πως επιδιώκουμε να είμαστε σύμμαχοι, να έχουμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία, με στόχο πάντα το καλό της πόλης, των πολιτών, της αγοράς και των επαγγελματιών.
Το σύνολο τον προτάσεων του επιμελητηρίου μας έχουν κατατεθεί στον δήμο. Επιγραμματικά μπορώ να επισημάνω πως τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην έλλειψη θέσεων φορτοεκφόρτωσης οι οποίες δεν επαρκούν και χρειάζεται άμεσα αύξηση τους. Παράλληλα, χρειάζεται τροποποίηση, διεύρυνση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, ή ακόμη και να επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου ειδικά για τα φορτηγά με ωφέλιμο βάρος έως 1,5 τόνο.
Παράλληλα, τεράστια θα είναι τα προβλήματα εάν ισχύσει η απαγόρευση της διέλευσης φορτηγών οχημάτων ανεξαρτήτως ωφέλιμου φορτίου που προβλέπεται στο νέο κανονισμό, κάτι που πρέπει άμεσα να επανεξεταστεί και να αλλάξει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.08.2024
Με δύο στα τρία Επιμελητήρια αλλά και τους ίδιους τους μεταφορείς να συμφωνούν με το νέο ωράριο φορτοεκφορτώσεων, ο δήμος Θεσσαλονίκης περιμένει το «πράσινο φως» από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης για την έγκριση της κανονιστικής απόφασης, προκειμένου από τη νέα χρονιά να βάλει τάξη στους δρόμους του ιστορικού κέντρου.
«Η κανονιστική για τις φορτοεκφορτώσεις θα εφαρμοστεί από 1η Ιανουαρίου», διαβεβαιώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. «Μέχρι τότε η Τροχαία αρχίζει από τον άλλο μήνα να εφαρμόζει αυστηρά το υφιστάμενο πλαίσιο, την κανονιστική απόφαση, που κανένας δεν εφάρμοσε» συμπληρώνει.
Το ωράριο που δεν εφαρμόστηκε
Ο δήμαρχος αναφέρεται στην κανονιστική της διοίκησης Μπουτάρη για τις φορτοεκφορτώσεις, που μετά από εκτεταμένη διαβούλευση εγκρίθηκε και τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2019. Σύμφωνα με το εγκεκριμένο (και ισχύον μέχρι σήμερα) ωράριο φορτοεκφορτώσεων η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνων επιτρέπεται τις καθημερινές από 20:30 έως 08:30 της επομένης, ενώ τα μικρά φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1,5 τόνου μπορούσαν να εκτελούν φορτοεκφορτώσεις ανεξαρτήτως ωραρίου και μόνο στις ειδικά διαμορφωμένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης οχημάτων. Στα φορτηγά άνω του 1,5 τόνου απαγορευόταν η διέλευση από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Δύο μήνες αργότερα έγιναν δημοτικές εκλογές και η νέα διοίκηση του δήμου δεν εφάρμοσε ποτέ το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, κάτι που ήταν βασική επιδίωξη των επαγγελματιών του κέντρου. Στο μεταξύ, η έναρξη κατασκευής του FlyOver μετατόπισε στο κέντρο μεγάλο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου.
Ανάσα στο κέντρο
«Το να προτείνουν οι επαγγελματίες να γίνεται η φορτοεκφόρτωση όλο το 24ωρο για τα φορτηγά 1,5 τόνου σημαίνει ότι δεν θέλουν ωράριο. Εμείς κάναμε εκτεταμένη διαβούλευση, λάβαμε υπόψιν τη μελέτη του Ινστιτούτου Μεταφορών, την πρόσφατη έρευνα του ΕΒΕΘ, ενσωματώσαμε τις τρεις προτάσεις που κατέθεσε το ΕΒΕΘ και το ΒΕΘ, συμφωνήσαμε με την Ομοσπονδία Μεταφορέων. Οι επαγγελματίες πρέπει να βάλουν ‘νερό στο κρασί τους’ γιατί πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν και τις ανάγκες των κατοίκων του κέντρου αλλά και του ενός εκατομμυρίου εργαζόμενων που διέρχονται μέσα από το κέντρο για να πάνε στη δουλειά τους» τονίζει ο κ. Αγγελούδης. Ο δήμαρχος επικαλείται έγγραφες προτάσεις της Τροχαίας, σύμφωνα με τις οποίες 7:00-10:00 και 14:00-19:00 δεν πρέπει να γίνεται φορτοεκφόρτωση. «Ήμουν υποχρεωμένος να το δεχτώ, διότι εκείνη την ώρα όλος ο κυκλοφοριακός φόρτος διέρχεται δια του κέντρου. Έπρεπε να δοθεί μία ανάσα» λέει.
Ο δήμαρχος τονίζει ότι με την κανονιστική που ψήφισε το δημοτικό συμβούλιο επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση 16 ώρες το 24ωρο και μόνο 8 δεν επιτρέπεται (πλην εξαιρέσεων, όπως για τη διανομή φαρμάκων και πάγου). Ο κ. Αγγελούδης βάζει και μία ακόμη διάσταση στο ζήτημα.
«Δεν είναι μόνο οι ανάγκες κάποιον επαγγελματιών του κέντρου, που έχουν 1,5 τόνο διακίνηση. Πώς θα επιλέξει ο κόσμος την αγορά του κέντρου αν υπάρχει φορτοεκφόρτωση και δεν μπορεί να μπει στο κέντρο; Η αγορά του κέντρου θα πεθάνει αν συνεχιστεί η ασυδοσία και δεν μπει μια τάξη, γιατί ο κόσμος θα αναζητήσει νέες αγορές, αντί να ψάχνει τρεις ώρες να παρκάρει» σημειώνει.
Η δημοτική αρχή είναι αποφασισμένη να επαναφέρει και τα πασαλάκια σε κεντρικούς δρόμους, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα διπλοπαρκαρίσματος και η κυκλοφορία των οχημάτων να είναι ευχερής. Επίσης ο κ. Αγγελούδης διαβεβαιώνει ότι θα υπάρξει αυστηρή αστυνόμευση στις 400 ειδικές θέσεις στάθμευσης για φορτοεκφόρτωση και θα δημιουργηθούν καινούριες. «Σε μία πόλη παρατημένη και εγκαταλειμμένη ανοίξαμε όλα τα θέματα, από την κανονιστική για τα τραπεζοκαθίσματα μέχρι τις φορτοεκφορτώσεις και κλείνουμε τα μέτωπα με διάλογο. Επί οκτώ μήνες έγινε εξαντλητικός διάλογος για τις φορτοεκφορτώσεις και όπου υπήρξε αστοχία, όπως π.χ. στο θέμα της διέλευσης από την Τσιμισκή και την Εγνατία το διορθώσαμε» σημειώνει και διαβεβαιώνει ότι «μόλις αρχίσει τη λειτουργία του το Μέτρο και ολοκληρωθεί το FlyOver θα αξιολογήσουμε το ωράριο».
Το νέο ωράριο
Σύμφωνα με το νέο Κανονισμό, που προέκυψε μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, σε όλες τις οδούς του δήμου Θεσσαλονίκης επιτρέπεται:
- η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους, κατά τις εξής μέρες και ώρες: Δευτέρα έως Παρασκευή από 19:00 το απόγευμα, έως 7:00 το πρωί της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας. Τις αργίες η τροφοδοσία θα γίνεται ελεύθερα.
- η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης και η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1,5 τόνο, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 14:00 μετά το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης.
- κατ’ εξαίρεση, αποκλειστικά για τη διανομή πάγου και κύβων πάγου, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από 1η Απριλίου έως 30 Οκτωβρίου, για όλο το 24ωρο.
Στις λεωφορειολωρίδες απαγορεύεται η φορτοεκφόρτωση κατά τις ώρες λειτουργίας τους, ενώ σε όλους τους πεζόδρομους καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι. Κατ’ εξαίρεση και ειδικά στους πεζόδρομους μέσα στις αγορές του ιστορικού εμπορικού κέντρου «Βατικιώτη» και «Βλάλη» (Καπάνι) καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους: α) από Τρίτη έως Παρασκευή από 02:30 έως 7:00 το πρωί της επομένης, β) τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας και γ) τις αργίες από 19:00 της προηγούμενης εργάσιμης έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης εργάσιμης.
Στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης επιτρέπεται η στάθμευση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, μέγιστης διάρκειας 20 λεπτών της ώρας.
Έρευνα ΕΒΕΘ: Καθημερινά γίνονται 10.000 φορτοεκφορτώσεις στο κέντρο
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης υπολόγισε κατ’ εκτίμηση ότι καθημερινά πραγματοποιούνται περί τις 20.000 φορτοεκφορτώσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων οι 10.000 πραγματοποιούνται στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Σήμερα, μόλις το 7% των φορτοεκφορτώσεων γίνεται πριν τις 07:00 και το 19% μεταξύ 07:30-09:30. Ο μεγαλύτερος όγκος των φορτοεκφορτώσεων (45%) γίνεται μεταξύ 09:30 και 12:00 το μεσημέρι, 13% από τις 12 μέχρι τις 3 το μεσημέρι και αντίστοιχο ποσοστό χωρίς μοτίβο, δηλαδή όποτε βολεύει τους επαγγελματίες και τις μεταφορικές. Επομένως επτά στις δέκα φορτοεκφορτώσεις γίνονται σε ώρες αιχμής. Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΒΕΘ υπάρχει σχεδόν μηδενικός αριθμός επιχειρήσεων με ιδιωτικό χώρο φορτοεκφόρτωσης και το 71% δεν έχουν πρόσβαση σε κανένα χώρο φορτοεκφόρτωσης. Επίσης διαπιστώνεται σοβαρό πρόβλημα με τα ωράρια, λόγω και της αυξημένης κίνησης οχημάτων στο κέντρο, αφού τα υλοποιούμενα έργα στην Περιφερειακή οδό υποχρεώνουν περισσότερα οχήματα να διέρχονται από το κέντρο, τις πρωινές ώρες.
Η νέα κανονιστική αποτελεί προϊόν συμβιβασμού
Του Εμμανουήλ Βλαχογιάννη
Α’ αντιπροέδρου ΕΒΕΘ
Αναμφίβολα το «τελευταίο μίλι» της εφοδιαστικής αλυσίδας, συνιστά για όλα τα αστικά περιβάλλοντα, που ξεπερνούν ένα κατώφλι μεγέθους εξαρτώμενο από τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και την πυκνότητα του πληθυσμού, ένα δυσεπίλυτο και ακανθώδες πρόβλημα. Η διεθνής εμπειρία υποδεικνύει ότι η προσφορότερη αντιμετώπισή του, συναρτάται με τη δημιουργία ειδικών διοικητικών δομών που εκπονούν, εφαρμόζουν και αναθεωρούν Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών στηριγμένα σε πληθώρα δεδομένων και στην εκτίμηση για την μελλοντική τους πορεία.
Η πόλη μας απέχει πολύ από αυτήν την εικόνα. Η μέχρι τώρα αντιμετώπιση του προβλήματος ξεκινούσε από τον περιορισμό της οπτικής γωνίας σε ένα μόνο μέρος του προβλήματος, στην επίπτωσή του στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Κατέστη εμφανές ότι το ισχύον, και μηδέποτε εφαρμοσθέν ως μη εφαρμόσιμο ωράριο, δεν θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του εφοδιασμού με ένα ανεκτό κόστος διανομής. Το Επιμελητήριο μας με την έρευνα που πραγματοποίησε σε ένα ευρύτατο δείγμα καταστημάτων τον μήνα Ιανουάριο, υπολόγισε κατ’ εκτίμηση ότι πραγματοποιούνται ημερησίως περί τις 20.000 φορτοεκφορτώσεις στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων οι 10.000 πραγματοποιούνται στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Κατά συνέπεια, και εν μέσω πιεστικής ανάγκης να ελαφρυνθούν οι συνέπειες της κατασκευής του FlyOver, η νέα κανονιστική αποτελεί προϊόν συμβιβασμού. Ως ΕΒΕΘ προτείναμε τρεις βελτιώσεις, την επιμήκυνση της πρωινής ζώνης έως τις 07:30 -απαραίτητη κατά τη χειμερινή περίοδο- την ρητή εξαίρεση των παραδόσεων σε φαρμακευτικά προϊόντα, η διανομή των οποίων πρέπει να εξασφαλίζεται ανά πάσα ώρα και στιγμή και που διεξάγεται σήμερα κατά σχεδόν ιδανικό τρόπο και ως πρόσθετο κίνητρο για την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων διανομής, την επέκταση του ωραρίου για αυτά από τις 10:00 π.μ. μέχρι τις 07:30 π.μ. της επόμενης.
Κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχή εφαρμογή της κανονιστικής αποτελεί κατά την γνώμη μας η διασφάλιση της αποκλειστικής λειτουργίας των χώρων φορτοεκφόρτωσης. Δίχως την προϋπόθεση αυτή δεν πρόκειται να ευδοκιμήσει κανένα ωράριο φορτοεκφόρτωσης, ειδικά στο Ιστορικό Κέντρο της πόλης.
Η μεσομακροπρόθεσμη στρατηγική σκιαγραφήθηκε παραπάνω. Βραχυπρόθεσμα η βελτίωση στη συλλογή δεδομένων και η συνεργασία μεταξύ των φορέων, είναι απαραίτητη.
Ουδέν κακό αμιγές καλού
Του Αναστασίου Καπνοπώλη
Προέδρου Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της αλλαγής φιλοσοφίας στην προσέγγιση των φορτοεκφορτώσεων για το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ουδέν κακό αμιγές καλού. Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να πληγούν από τις φορτοεκφορτώσεις. Θα είναι μικρότερη μερίδα σε σχέση με αυτούς που θα ευεργετηθούν. Με την είσοδο των φορτηγών από την οδό Τσιμισκή και πάνω και διέλευση εντός πόλης των φορτηγών αυτοκινήτων, κάτι που δεν είχε προβλεφθεί με την προηγούμενη κανονιστική, αποκαθίσταται η εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επίσης θα γίνει μια χαρτογράφηση του κέντρου, ώστε οι επαγγελματίες να ξέρουν πού υπάρχουν θέσεις φορτοεκφόρτωσης και οπωσδήποτε θα αυξηθούν κάποιες θέσεις στις κάθετες οδούς. Ο δήμαρχος αναγνωρίζει πολύ ευθαρσώς όσα λάθη έγιναν και είναι κοντά στους φορείς, κάτι που αποδεικνύει με τις τοποθετήσεις του. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία. Εμείς ζητούμε αύξηση του ελέγχου για την τήρηση των κανόνων στάθμευσης ή της διέλευσης, ώστε να μην υπάρχει παραβατική συμπεριφορά.
«Πληρώσαμε» το Μετρό, τώρα και τον FlyOver
Του Μιχάλη Ζορπίδη
Προέδρου ΕΕΘ
Το θέμα του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης στον δήμο Θεσσαλονίκης είναι πολύ σοβαρό καθώς επηρεάζει τη συνολική λειτουργία της αγοράς, όπως και την γενικότερη καθημερινότητα. Σε μία πόλη όπως η Θεσσαλονίκη στην οποία τα μεγάλα έργα που υλοποιούνται έχουν άμεση επίπτωση στο κυκλοφοριακό, συμφωνούμε πως πρέπει να λαμβάνονται και οι παράμετροι που θέτουν οι εργασίες κατασκευής τους σοβαρά υπ’ όψιν. Ωστόσο, εκπροσωπώντας ως πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ) την πλειοψηφία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας της πόλης, θεωρώ πως δεν μπορεί συνεχώς αυτοί που δέχονται το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα και τις μεγαλύτερες συνέπειες να είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ενώ ειδικά για το ωράριο φορτοεκφόρτωσης υπογραμμίζω πως είναι ένα θέμα που στο ΕΕΘ το γνωρίζουμε πολύ καλά και στην πράξη.
Το δυσάρεστο είναι πως ενώ έχουμε λάβει μέρος στη διαβούλευση για τον νέο κανονισμό του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης και απαγόρευσης διέλευσης του δήμου Θεσσαλονίκης και καταθέσαμε εμπεριστατωμένες προτάσεις, δεν υιοθετήθηκε ούτε μία εκ των προτάσεων μας από πλευράς δήμου, με τον οποίο θέλω να τονίσω και να είμαι ξεκάθαρος πως επιδιώκουμε να είμαστε σύμμαχοι, να έχουμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία, με στόχο πάντα το καλό της πόλης, των πολιτών, της αγοράς και των επαγγελματιών.
Το σύνολο τον προτάσεων του επιμελητηρίου μας έχουν κατατεθεί στον δήμο. Επιγραμματικά μπορώ να επισημάνω πως τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην έλλειψη θέσεων φορτοεκφόρτωσης οι οποίες δεν επαρκούν και χρειάζεται άμεσα αύξηση τους. Παράλληλα, χρειάζεται τροποποίηση, διεύρυνση του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, ή ακόμη και να επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου ειδικά για τα φορτηγά με ωφέλιμο βάρος έως 1,5 τόνο.
Παράλληλα, τεράστια θα είναι τα προβλήματα εάν ισχύσει η απαγόρευση της διέλευσης φορτηγών οχημάτων ανεξαρτήτως ωφέλιμου φορτίου που προβλέπεται στο νέο κανονισμό, κάτι που πρέπει άμεσα να επανεξεταστεί και να αλλάξει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.08.2024
ΣΧΟΛΙΑ