Γ. Καραγιάννης για μετρό Θεσσαλονίκης: Ήδη ετοιμάζουμε τις επόμενες επεκτάσεις τόσο προς τα Δυτικά, όσο και προς το Αεροδρόμιο
10/02/2023 20:46
10/02/2023 20:46
Tα 5 από τα 10 δισ.ευρώ του συνολικού σχεδίου για τη Βόρεια Ελλάδα είναι έργα υποδομής που εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών και οι εποπτευόμενοι φορείς του τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση του παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Μιλώντας ενώπιον μηχανικών μελών του ΤΕΕ ο κ. Καραγιάννης ενημέρωσε για την εξέλιξη μεγάλων έργων υποδομής:
Μετρό: Το χαρακτήρισε διαχρονική “πληγή” της πόλης, σημειώνοντας ότι «επιτέλους προχωρά». Όπως είπε οι αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό της Βενιζέλου τελείωσαν και ο σταθμός κατασκευάζεται κανονικά. Μέχρι στιγμής έχει υλοποιηθεί περίπου το 90% του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης. Ήδη έχουν έρθει και οι 18 συρμοί και πραγματοποιούνται δοκιμές στο τμήμα Αμαξοστάσιο - Σταθμός Συντριβάνι. Στα τέλη του μήνα θα υποβληθούν προσφορές για το φορέα λειτουργίας. Ως προς την επέκταση προς Καλαμαριά ανέφερε ότι προχωρά κανονικά. Επίσης τόνισε ότι «ήδη ετοιμάζουμε τις επόμενες επεκτάσεις τόσο προς τα Δυτικά, όσο και προς το Αεροδρόμιο. Να είστε βέβαιοι ότι η Θεσσαλονίκη θα έχει το πλέον σύγχρονο Μετρό σε όλη την Ελλάδα και ένα από τα πλέον σύγχρονα Μετρό σε όλη την Ευρώπη».
Σιδηροδρομικά έργα: Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, που θα συνδέσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κυρίως τον 6ο προβλήτα με τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, τη γειτονική Βουλγαρία και τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και στη δημιουργία του Προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία «Για να κατανοήσετε το μέγεθος των παρεμβάσεων στο σιδηρόδρομο θα πω μόνο πως το “Θεσσαλονίκη -Τοξότες” και το “Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο”, είναι έργα με προϋπολογισμό που αγγίζουν τα 2,8 δισ. ευρώ».
Οδικά έργα: Πριν το τέλος του προηγούμενου έτους υπογράφηκε η σύμβαση για τον εναέριο αυτοκινητόδρομο Flyover, που όπως είπε ο κ. Καραγιάννης «θα αλλάξει τη καθημερινότητα της πόλης και θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς. Επίσης αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, που εκκρεμούσε από το 2000, στο τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα και το «ορφανό χιλιόμετρο» στην Ποτίδαια, δύο έργα που παραδόθηκαν ταχύτερα από τα χρονοδιαγράμματά τους,
Οι διαγωνισμοί για το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και το Δράμα - Αμφίπολη, μέσω ΣΔΙΤ, έχουν ξεκινήσει και ο κ. Καραγιάννης διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχουν ανάδοχοι εντός του 2023.
Παράλληλα, υπογράφηκε η σύμβαση για τον οδικό άξονα, που θα συνδέει την Περιφερειακή Οδό με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου.
Κτιριακά έργα: Ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι ήδη υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών Σχολικών Μονάδων στη Κεντρική Μακεδονία, εκ των οποίων οι 16 στη Θεσσαλονίκη και οι περισσότερες στη δυτική πλευρά της πόλης. Στη Β’ φάση του έχει περάσει ο διαγωνισμός για το cluster των Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, που περιλαμβάνει την κατασκευή, μέσω ΣΔΙΤ, των νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης.
Αντιπλημμυρικά έργα: Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στα έργα στην ευρύτερη περιοχή Λαχαναγοράς της Θεσσαλονίκης, την αποχέτευση ομβρίων υδάτων Νοτίου τμήματος του Δήμου Καλαμαριάς, και τα έργα διευθέτησης ρεμάτων της περιοχής Ωραιοκάστρου.«Στο πλαίσιο αυτό, είναι πολύ σημαντική η δημιουργία master plan αντιπλημμυρικών έργων για την καλύτερη ιεράρχηση των απαιτούμενων έργων για την οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, που έγινε σε συνεργασία με το ΤΕΕ και τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και που έχει διαβιβαστεί στο αρμόδιο Υπουργείο - ΥΠΕΝ- και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αλλάζουν» προσθέτοντας ότι «καλύπτουμε παθογένειες και ελλείμματα δεκαετιών».
Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος ΤΕΕ ΤΚΜ Γιώργος Τσακούμης τόνισε την ανάγκη στην ατζέντα εκλογών να μπουν τα ουσιαστικά ζητήματα του παρόντος και του μέλλοντος, κι ότι απαιτείται δημιουργικός διάλογος, καθώς τα μεγάλα έργα και οι μεταρρυθμίσεις έχουν ορίζοντα μεγαλύτερο της τετραετίας. Έκανε λόγο για «αναβρασμό έργων» αυτή την περίοδο και τόνισε την ανάγκη να ανοίξει συζήτηση για νέα γενιά έργω και δράσεων
Στο χαιρετισμό του ο υφυπουργός Εσωτερικών Σταύρος Καλαφάτης αναφέρθηκε σε κορυφαία έργα και πρωτοβουλίες που προωθεί η κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα και ότι για πρώτη φορά η Θεσσαλονίκη απέκτησε ένα συνεκτικό master plan μέχρι το 2030.
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Πάρις Μπίλλιας σημείωσε ότι πολλά από τα έργα που «τρέχουν αυτή την περίοδο είναι διαχρονικές προτάσεις του ΤΕΕ. Αναφέρθηκε στην ενοποίηση, ανάπλαση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης, εκτιμώντας ότι μετά την έκδοση ΠΔ στόχος θα τρέξουν γρήγορα οι διαδικασίες για τους διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ώστε τα έργα να αρχίσουν το 2025. Τόνισε ακόμη ότι η Περίφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας χρηματοδοτεί με 12,8 εκατ. ευρώ ένα ευρύ πακέτο μελετών για τα έργα των επόμενων ετών, με 50 εκατ. ευρω
τη βελτίωση του οδικού δικτύου ενώ μόνο οι ετήσιες παρεμβάσεις για συντήρηση αντιπλυμμυρικών έργων είναι προϋπολογισμού 27,5 εκατ. ευρω.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας σημείωσε ότι «στο πυρήνα των προσπαθειών μας βρίσκονται οι υποδομές» και αναφέρθηκε στο τεχνικό πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ με το 85% των πόρων από ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και το «Αντώνης Τρίτσης».
Τέλος στο χαιρετισμό του ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος αναφέρθηκε στις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ ΤΕΕ και ΑΠΘ και ζήτησε επαναφορά των κονδυλίων υπέρ Πολυτεχνείων ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολών για εξοπλισμό γιατί σήμερα φοιτητές και καθηγητές λειτουργούν κάτω από αντίξοες συνθήκες.
Tα 5 από τα 10 δισ.ευρώ του συνολικού σχεδίου για τη Βόρεια Ελλάδα είναι έργα υποδομής που εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών και οι εποπτευόμενοι φορείς του τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση του παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Μιλώντας ενώπιον μηχανικών μελών του ΤΕΕ ο κ. Καραγιάννης ενημέρωσε για την εξέλιξη μεγάλων έργων υποδομής:
Μετρό: Το χαρακτήρισε διαχρονική “πληγή” της πόλης, σημειώνοντας ότι «επιτέλους προχωρά». Όπως είπε οι αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό της Βενιζέλου τελείωσαν και ο σταθμός κατασκευάζεται κανονικά. Μέχρι στιγμής έχει υλοποιηθεί περίπου το 90% του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης. Ήδη έχουν έρθει και οι 18 συρμοί και πραγματοποιούνται δοκιμές στο τμήμα Αμαξοστάσιο - Σταθμός Συντριβάνι. Στα τέλη του μήνα θα υποβληθούν προσφορές για το φορέα λειτουργίας. Ως προς την επέκταση προς Καλαμαριά ανέφερε ότι προχωρά κανονικά. Επίσης τόνισε ότι «ήδη ετοιμάζουμε τις επόμενες επεκτάσεις τόσο προς τα Δυτικά, όσο και προς το Αεροδρόμιο. Να είστε βέβαιοι ότι η Θεσσαλονίκη θα έχει το πλέον σύγχρονο Μετρό σε όλη την Ελλάδα και ένα από τα πλέον σύγχρονα Μετρό σε όλη την Ευρώπη».
Σιδηροδρομικά έργα: Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, που θα συνδέσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κυρίως τον 6ο προβλήτα με τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, τη γειτονική Βουλγαρία και τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και στη δημιουργία του Προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία «Για να κατανοήσετε το μέγεθος των παρεμβάσεων στο σιδηρόδρομο θα πω μόνο πως το “Θεσσαλονίκη -Τοξότες” και το “Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο”, είναι έργα με προϋπολογισμό που αγγίζουν τα 2,8 δισ. ευρώ».
Οδικά έργα: Πριν το τέλος του προηγούμενου έτους υπογράφηκε η σύμβαση για τον εναέριο αυτοκινητόδρομο Flyover, που όπως είπε ο κ. Καραγιάννης «θα αλλάξει τη καθημερινότητα της πόλης και θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς. Επίσης αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, που εκκρεμούσε από το 2000, στο τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα και το «ορφανό χιλιόμετρο» στην Ποτίδαια, δύο έργα που παραδόθηκαν ταχύτερα από τα χρονοδιαγράμματά τους,
Οι διαγωνισμοί για το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και το Δράμα - Αμφίπολη, μέσω ΣΔΙΤ, έχουν ξεκινήσει και ο κ. Καραγιάννης διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχουν ανάδοχοι εντός του 2023.
Παράλληλα, υπογράφηκε η σύμβαση για τον οδικό άξονα, που θα συνδέει την Περιφερειακή Οδό με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου.
Κτιριακά έργα: Ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι ήδη υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών Σχολικών Μονάδων στη Κεντρική Μακεδονία, εκ των οποίων οι 16 στη Θεσσαλονίκη και οι περισσότερες στη δυτική πλευρά της πόλης. Στη Β’ φάση του έχει περάσει ο διαγωνισμός για το cluster των Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, που περιλαμβάνει την κατασκευή, μέσω ΣΔΙΤ, των νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης.
Αντιπλημμυρικά έργα: Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στα έργα στην ευρύτερη περιοχή Λαχαναγοράς της Θεσσαλονίκης, την αποχέτευση ομβρίων υδάτων Νοτίου τμήματος του Δήμου Καλαμαριάς, και τα έργα διευθέτησης ρεμάτων της περιοχής Ωραιοκάστρου.«Στο πλαίσιο αυτό, είναι πολύ σημαντική η δημιουργία master plan αντιπλημμυρικών έργων για την καλύτερη ιεράρχηση των απαιτούμενων έργων για την οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, που έγινε σε συνεργασία με το ΤΕΕ και τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και που έχει διαβιβαστεί στο αρμόδιο Υπουργείο - ΥΠΕΝ- και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αλλάζουν» προσθέτοντας ότι «καλύπτουμε παθογένειες και ελλείμματα δεκαετιών».
Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος ΤΕΕ ΤΚΜ Γιώργος Τσακούμης τόνισε την ανάγκη στην ατζέντα εκλογών να μπουν τα ουσιαστικά ζητήματα του παρόντος και του μέλλοντος, κι ότι απαιτείται δημιουργικός διάλογος, καθώς τα μεγάλα έργα και οι μεταρρυθμίσεις έχουν ορίζοντα μεγαλύτερο της τετραετίας. Έκανε λόγο για «αναβρασμό έργων» αυτή την περίοδο και τόνισε την ανάγκη να ανοίξει συζήτηση για νέα γενιά έργω και δράσεων
Στο χαιρετισμό του ο υφυπουργός Εσωτερικών Σταύρος Καλαφάτης αναφέρθηκε σε κορυφαία έργα και πρωτοβουλίες που προωθεί η κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα και ότι για πρώτη φορά η Θεσσαλονίκη απέκτησε ένα συνεκτικό master plan μέχρι το 2030.
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Πάρις Μπίλλιας σημείωσε ότι πολλά από τα έργα που «τρέχουν αυτή την περίοδο είναι διαχρονικές προτάσεις του ΤΕΕ. Αναφέρθηκε στην ενοποίηση, ανάπλαση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης, εκτιμώντας ότι μετά την έκδοση ΠΔ στόχος θα τρέξουν γρήγορα οι διαδικασίες για τους διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ώστε τα έργα να αρχίσουν το 2025. Τόνισε ακόμη ότι η Περίφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας χρηματοδοτεί με 12,8 εκατ. ευρώ ένα ευρύ πακέτο μελετών για τα έργα των επόμενων ετών, με 50 εκατ. ευρω
τη βελτίωση του οδικού δικτύου ενώ μόνο οι ετήσιες παρεμβάσεις για συντήρηση αντιπλυμμυρικών έργων είναι προϋπολογισμού 27,5 εκατ. ευρω.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας σημείωσε ότι «στο πυρήνα των προσπαθειών μας βρίσκονται οι υποδομές» και αναφέρθηκε στο τεχνικό πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ με το 85% των πόρων από ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και το «Αντώνης Τρίτσης».
Τέλος στο χαιρετισμό του ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος αναφέρθηκε στις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ ΤΕΕ και ΑΠΘ και ζήτησε επαναφορά των κονδυλίων υπέρ Πολυτεχνείων ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολών για εξοπλισμό γιατί σήμερα φοιτητές και καθηγητές λειτουργούν κάτω από αντίξοες συνθήκες.
ΣΧΟΛΙΑ