Γ. Καραγιάννης: Με βιώσιμα έργα 5 δισ. κάνουμε τη Θεσσαλονίκη μία σύγχρονη, ευρωπαϊκή πόλη
27/02/2022 18:30
27/02/2022 18:30
«Για χρόνια τα έργα στη Θεσσαλονίκη άρχιζαν και τελείωναν σε εξαγγελίες ή σε μουσαμάδες. Εμείς αλλάζουμε αυτή την πρακτική και προχωράμε ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα ύψους περίπου 5 δισ. με ενιαία ολιστική αντίληψη για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης». Αυτό τονίζει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών στη «ΜτΚ».
Ο Θεσσαλονικιός Γιώργος Καραγιάννης σημειώνει με νόημα πως στην πόλη υπήρχε ιστορικά μία έντονη τάση υπερπολιτικοποίησης των έργων. «Γι’ αυτό πρέπει να πάψουμε να πολιτικοποιούμε τα έργα υποδομής. Να γίνουμε όλοι πιο υπεύθυνοι και να κατανοήσουμε ότι τα έργα γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον».
Επί κυβέρνησης Μητσοτάκη πολλά πράγματα στο επίπεδο των υποδομών της Θεσσαλονίκης κινούνται με καλές ταχύτητες. Πού οφείλεται αυτό;
Έχετε δίκιο, κ. Οικονόμου. Θα έλεγα μάλιστα πως τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε επίπεδο χώρας η κυβέρνηση έχει να επιδείξει ήδη ένα πλούσιο πακέτο έργων νέας γενιάς, σε διάφορες φάσεις εκτέλεσης. Είτε συνεχίζουν σταματημένα έργα, είτε είναι επανασχεδιασμός εξ’ αρχής τα ονομάζω έργα νέας γενιάς, γιατί ενσωματώνουν τα σύγχρονα ευρωπαϊκά προτάγματα: βιώσιμη και αειφόρα ανάπτυξη, φιλικά στο περιβάλλον, με ενσωμάτωση της κλιματικής παραμέτρου και με στόχο την κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Η στασιμότητα της προηγούμενης δεκαετίας της κρίσης, οφείλεται στις περιοριστικές πολιτικές αλλά και σε λανθασμένες επιλογές της περιόδου 2015-2019. Αυτό που η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκαναν από την πρώτη στιγμή ήταν να αναδείξουν τη προστιθέμενη αξία των δημοσίων επενδύσεων, των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και τη σημασία των μεγάλων και εμβληματικών έργων. Χωρίς τις δημόσιες υποδομές δεν υπάρχει ούτε πραγματική ανάπτυξη, ούτε προσέλκυση επενδύσεων, ούτε δημιουργία θέσεων εργασίας.
Θεωρείτε ότι η Θεσσαλονίκη έχει αδικηθεί ή μήπως έφταιγε και η ίδια;
Η Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια χρειαζόταν μεγάλα έργα υποδομών και εξωστρέφεια για να αναδείξει τον μητροπολιτικό της ρόλο στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη γενικότερα. Να διασφαλίσει την ισχυρή της θέση στην γεωπολιτική δυναμική της ευρύτερης περιοχής.
Ωστόσο, για χρόνια, τα έργα άρχιζαν και τελείωναν σε εξαγγελίες ή σε μουσαμάδες. Εμείς αλλάζουμε αυτή την πρακτική και προχωράμε ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα ύψους περίπου 5 δισ. €, με ενιαία ολιστική αντίληψη για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης.
Είναι προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, ότι η Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια θα είναι μία διαφορετική, σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη που θα προσελκύει επενδύσεις.
Στη Θεσσαλονίκη σήμερα βλέπουμε ανοιχτά, στημένα και ενεργά εργοτάξια. Είναι μία απόδειξη για να άρουμε τις επιφυλάξεις και τη δικαιολογημένη, μερικές φορές, δυσπιστία των κατοίκων.
Είναι αλήθεια ακόμη πως στη Θεσσαλονίκη υπήρχε ιστορικά μία έντονη τάση υπερπολιτικοποίησης των έργων. Γι’ αυτό πρέπει να πάψουμε να πολιτικοποιούμε τα έργα υποδομής. Να γίνουμε όλοι πιο υπεύθυνοι και να κατανοήσουμε ότι τα έργα γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον.
Να πάμε στα επιμέρους έργα. Το FlyOver σε τι φάση βρίσκεται; Ποια θα είναι τα προτερήματά του;
Το FlyOver, είναι έργο που σχεδιάστηκε, μελετήθηκε και ωρίμασε εξ’ ολοκλήρου επί της κυβέρνησής μας και πλέον έχει προσωρινό ανάδοχο.
Πρόκειται για ένα έργο ιδανικά σχεδιασμένο για τη Θεσσαλονίκη, έναν υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο, χωρίς διόδια, που θα αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης.
Το καινοτόμο αυτό έργο, με τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, προϋπολογισμού 373 εκατ. €, θα ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή και κατά επέκταση τη διαμπερή κίνηση μέσα στην πόλη. Θα προσφέρει την πράσινη κινητικότητα στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το Μετρό, και θα προσφέρει έτσι νέους περιβαλλοντικούς, πολεοδομικούς και συγκοινωνιακούς χειρισμούς στον αστικό ιστό.
Ο διαγωνισμός έτρεξε σε πρωτόγνωρους ρυθμούς, για τα ελληνικά δεδομένα και πλέον στο τέλος του έτους θα εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια για να ξεκινήσει η κατασκευή του.
Έχετε αναφέρει ότι το μετρό θα παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023. Ισχύει η δέσμευση και τι απαντάτε στις αντιδράσεις;
Κύριε Οικονόμου, θέλω να τονίσω ότι όσο κάποιοι επιδίδονται επίμονα σε μια στείρα και άγονη αντιπαράθεση, εμείς στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή εργαζόμαστε εντατικά για να παραδώσουμε το εμβληματικό αυτό έργο στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023.
Η Θεσσαλονίκη θα έχει και Μετρό και αρχαία. Θα αναδείξουμε με τον μέγιστο σεβασμό τα αρχαιολογικά ευρήματα, στηριζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική επιστήμη. Πέραν εκείνων που δεν δίστασαν να το χρησιμοποιήσουν ως όχημα μικροπολιτικής, υπάρχουν πολλοί καλοπροαίρετοι πολίτες που αναρωτιούνται αν ακολουθήθηκε η ενδεδειγμένη λύση. Σε όλους αυτούς θέλω να πω ότι επιλέξαμε την καλύτερη λύση, με βάση τη διεθνή εμπειρία τέτοιων σύνθετων έργων. Είμαι βέβαιος πως το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει και θα πείσει. Οι πολίτες θα καταλάβουν ότι ο χειρισμός μας ήταν ο ενδεδειγμένος, χρονικά, ποιοτικά, επιστημονικά με σεβασμό στο πολιτισμό αλλά και στη λειτουργία της πόλης.
Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης της βασικής γραμμής ανέρχεται στο 82%, ενώ για την επέκταση προς Καλαμαριά έχουμε ποσοστό υλοποίησης του έργου στο 84%.
Ήδη ολοκληρώσαμε την προμήθεια των νέων συρμών καθώς παραλάβαμε και τον 18ο υπερσύγχρονο συρμό, ενώ προχωρά ο διαγωνισμός για επιπλέον 15.
Το περίφημο «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια επιτέλους τελειώνει. Θα είναι έτοιμο πριν από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος;
Λύσαμε και εδώ όλα τα διαδικαστικά προβλήματα και στόχος μας είναι το «ορφανό» χιλιόμετρο της Ποτίδαιας να δοθεί σε χρήση στις αρχές του καλοκαιριού και στην πρώτη μεγάλη έξοδο των εκδρομέων στη Χαλκιδική, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος η μετακίνηση να γίνει χωρίς ταλαιπωρία.
Με την ευκαιρία που μου δίνετε να υπενθυμίσω ότι έχουμε παραδώσει στην κυκλοφορία και τα πρώτα χιλιόμετρα, και μάλιστα της νέας χάραξης, στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα. Το έργο θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, πολύ νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Και τα δύο αυτά έργα θα κάνουν ταχύτερες, ποιοτικότερες και ασφαλέστερες τις μετακινήσεις από και προς τη Χαλκιδική. Ξέρετε αυτή η δυστοκία επί σειρά ετών μίας εύρυθμης και αποτελεσματικής σύνδεσης της Χαλκιδικής με τη Θεσσαλονίκη με στοίχειωνε ως Θεσσαλονικιό. Για εμάς οι στόχοι είναι η λειτουργικότητα, η υψηλή οδική ασφάλεια και η μείωση των χρόνων διαδρομής.
Τι περιλαμβάνει η ανακατασκευή της Γέφυρας του Αλιάκμονα, την οποία επισκέφτηκε πρόσφατα ο πρωθυπουργός;
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που γίνεται στην γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα, στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί. Είναι κομβικό για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Ένα έργο που έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 50% και εκτιμούμε ότι μέσα στο 2022 θα παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες.
Την ανακατασκευή της γέφυρας και τις εργασίες που γίνονται τις επιθεώρησε ο πρωθυπουργός, σε μία συμβολική κίνηση η οποία είχε και ένα ξεχωριστό μήνυμα καθώς οι γηρασμένες υποδομές πρέπει να εκσυγχρονίζονται σε άμεση διαλεκτική με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και έτσι αποτελούν για εμάς κρίσιμο ζήτημα στο οποίο δίνουμε ιδιαίτερο βάρος.
Η συγκεκριμένη γέφυρα είναι από τις μεγαλύτερες στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και στόχος μετά την ανακατασκευή της να ακολουθήσει και ο αριστερός κλάδος. Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου θα επιτευχθεί η αναβάθμιση της ΠΑΘΕ στο τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας, και θα συμβάλλουμε στη τοπική βιώσιμη κινητικότητα προσώπων και εμπορευμάτων.
Πάμε στο έργο της αναβάθμισης του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα. Τι θα αφορά και σε ποια σημεία του άξονα;
Είναι η ριζική αναβάθμιση ενός οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80χλμ, ενώ στο έργο προϋπολογισμού 419 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνεται και η λειτουργία και η συντήρηση.
Και το έργο αυτό εκτελείται στην καρδιά της Κεντρικής Μακεδονίας, είναι νευραλγικής σημασίας, εκτείνεται από τον νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας.
Το έργο θα μειώσει τους χρόνους διαδρομής, και άρα το κόστος, θα προσδώσει νέα στάνταρς οδικής ασφάλειας, και θα φέρει την πόλη και την βιομηχανική περιοχή κοντύτερα στην παραγωγική ενδοχώρα Πέλλας και της Περιφέρειας γενικότερα.
Ένα σημαντικό πρότζεκτ είναι η σύνδεση του ΟΛΘ με την ΠΑΘΕ και την υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή. Ποια τα χρονοδιαγράμματα;
Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό έχει ήδη ξεκινήσει και ένα έργο που βρισκόταν στον «αέρα» για χρόνια, πλέον γίνεται πραγματικότητα. Αρκεί να αναφέρω ότι η διασύνδεση με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό εκκρεμούσε από το 2000.
Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας καθώς θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Ξέρετε, η ανάπτυξη του λιμανιού φέρνει ανάπτυξη στην πόλη, μεγάλες επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Για αυτό, προκηρύξαμε διαγωνισμό και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στη Βόρεια Ελλάδα και άμεση θετική επιρροή στις βαλκανικές αγορές.
Μου δίνετε όμως την ευκαιρία να αναφερθώ σε ένα, επίσης, κομβικό έργο, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η Δυτική Θεσσαλονίκη, που χρειάζεται φροντίδα υποδομών, καλύτερη προσπέλαση ώστε να τονωθεί η κινητικότητα, η διασυνδεσιμότητα και τοπική οικονομία των δυναμικών δήμων της περιοχής. Μαζί με τη Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα, δύο έργα 45 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη προκηρυχθεί, ενώ εντάσσονται στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δις. ευρώ, το οποίο στην πλειονότητά του αφορά τη Θεσσαλονίκη.
Μιλώντας για το λιμάνι, το σιδηρόδρομο και τις οδικές υποδομές πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα και το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο που έχει παραδοθεί, αφού έτσι νοηματοδοτείται η Θεσσαλονίκη ως υπερτοπικός διαμεταφορικός κόμβος.
Ποια είναι τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία; Πώς είναι εδώ τα χρονοδιαγράμματα;
Τα έργα που υλοποιούμε, είναι έργα της καθημερινότητας της ζωής των πολιτών. Επιδιώκουμε μια πόλη ζωντανή, ασφαλή, υγιή, βιώσιμη.
Γι’ αυτό οι παρεμβάσεις αφορούν σε αντιπλημμυρικά έργα αλλά και σχολικές μονάδες, με επίκεντρο και των δύο τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Το έργο, προϋπολογισμού 129 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών, ενεργειακά αναβαθμισμένων σχολικών μονάδων και μέσα στο β’ τρίμηνο του 2022 θα έχουμε τον προσωρινό ανάδοχο. Θα έχουμε και εδώ εργοτάξια μέσα στο έτος.
Πρόκειται για σχολεία στους Δήμους Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων Μενεμένης, Καλαμαριάς και Πυλαίας-Χορτιάτη.
Σχετικά με τον ΟΑΣΘ, τα λεωφορεία διπλασιάστηκαν, ωστόσο, κάποιοι υποστηρίζουν ότι λείπουν οι οδηγοί, αλλά και ότι υπάρχει συνωστισμός. Τι να περιμένουμε;
Οι δημόσιες συγκοινωνίες και η αναβάθμισή τους είναι ακρογωνιαίος λίθος, για να επιτύχει μια ευρύτερη συγκοινωνιακή πολιτική.
Πράγματι, σε καθημερινή βάση κυκλοφορούν μέχρι και 460 λεωφορεία και πλέον διατίθενται επιπλέον οχήματα τα οποία μπορούν να προστεθούν στον ενεργό στόλο. Για να γίνει αυτό, προχωράμε σε ενέργειες για τη σταδιακή επαναφορά περίπου 100 οδηγών στο τιμόνι των λεωφορείων.
Έτσι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τα οχήματα κατά 30 στους αμέσως επόμενους μήνες. Παρόλο που η πληρότητα αυτή τη στιγμή με βάση το θεσμικό πλαίσιο ανέρχεται στο 85%, γνωρίζουμε ότι τα ποσοστά πληρότητας κατά μέσο όρο, είναι πολύ χαμηλότερα.
Οι μελέτες δείχνουν ότι η χρήση μάσκας περιορίζει στο ελάχιστο τον κίνδυνο μόλυνσης, και βεβαίως συνεχίζει η απολύμανση των οχημάτων δυο φορές καθημερινά.
Παρόλα αυτά, και παρά το γεγονός ότι στους δρόμους παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση τα μισά από τα λεωφορεία που κυκλοφορούν σήμερα, και διαλυμένες τις συγκοινωνίες, η προσπάθεια αύξησης των ενεργών κυκλοφορούντων οχημάτων και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών συνεχίζεται εντατικά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27.02.2022«Για χρόνια τα έργα στη Θεσσαλονίκη άρχιζαν και τελείωναν σε εξαγγελίες ή σε μουσαμάδες. Εμείς αλλάζουμε αυτή την πρακτική και προχωράμε ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα ύψους περίπου 5 δισ. με ενιαία ολιστική αντίληψη για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης». Αυτό τονίζει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών στη «ΜτΚ».
Ο Θεσσαλονικιός Γιώργος Καραγιάννης σημειώνει με νόημα πως στην πόλη υπήρχε ιστορικά μία έντονη τάση υπερπολιτικοποίησης των έργων. «Γι’ αυτό πρέπει να πάψουμε να πολιτικοποιούμε τα έργα υποδομής. Να γίνουμε όλοι πιο υπεύθυνοι και να κατανοήσουμε ότι τα έργα γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον».
Επί κυβέρνησης Μητσοτάκη πολλά πράγματα στο επίπεδο των υποδομών της Θεσσαλονίκης κινούνται με καλές ταχύτητες. Πού οφείλεται αυτό;
Έχετε δίκιο, κ. Οικονόμου. Θα έλεγα μάλιστα πως τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε επίπεδο χώρας η κυβέρνηση έχει να επιδείξει ήδη ένα πλούσιο πακέτο έργων νέας γενιάς, σε διάφορες φάσεις εκτέλεσης. Είτε συνεχίζουν σταματημένα έργα, είτε είναι επανασχεδιασμός εξ’ αρχής τα ονομάζω έργα νέας γενιάς, γιατί ενσωματώνουν τα σύγχρονα ευρωπαϊκά προτάγματα: βιώσιμη και αειφόρα ανάπτυξη, φιλικά στο περιβάλλον, με ενσωμάτωση της κλιματικής παραμέτρου και με στόχο την κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Η στασιμότητα της προηγούμενης δεκαετίας της κρίσης, οφείλεται στις περιοριστικές πολιτικές αλλά και σε λανθασμένες επιλογές της περιόδου 2015-2019. Αυτό που η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκαναν από την πρώτη στιγμή ήταν να αναδείξουν τη προστιθέμενη αξία των δημοσίων επενδύσεων, των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και τη σημασία των μεγάλων και εμβληματικών έργων. Χωρίς τις δημόσιες υποδομές δεν υπάρχει ούτε πραγματική ανάπτυξη, ούτε προσέλκυση επενδύσεων, ούτε δημιουργία θέσεων εργασίας.
Θεωρείτε ότι η Θεσσαλονίκη έχει αδικηθεί ή μήπως έφταιγε και η ίδια;
Η Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια χρειαζόταν μεγάλα έργα υποδομών και εξωστρέφεια για να αναδείξει τον μητροπολιτικό της ρόλο στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη γενικότερα. Να διασφαλίσει την ισχυρή της θέση στην γεωπολιτική δυναμική της ευρύτερης περιοχής.
Ωστόσο, για χρόνια, τα έργα άρχιζαν και τελείωναν σε εξαγγελίες ή σε μουσαμάδες. Εμείς αλλάζουμε αυτή την πρακτική και προχωράμε ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα ύψους περίπου 5 δισ. €, με ενιαία ολιστική αντίληψη για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης.
Είναι προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, ότι η Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια θα είναι μία διαφορετική, σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη που θα προσελκύει επενδύσεις.
Στη Θεσσαλονίκη σήμερα βλέπουμε ανοιχτά, στημένα και ενεργά εργοτάξια. Είναι μία απόδειξη για να άρουμε τις επιφυλάξεις και τη δικαιολογημένη, μερικές φορές, δυσπιστία των κατοίκων.
Είναι αλήθεια ακόμη πως στη Θεσσαλονίκη υπήρχε ιστορικά μία έντονη τάση υπερπολιτικοποίησης των έργων. Γι’ αυτό πρέπει να πάψουμε να πολιτικοποιούμε τα έργα υποδομής. Να γίνουμε όλοι πιο υπεύθυνοι και να κατανοήσουμε ότι τα έργα γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον.
Να πάμε στα επιμέρους έργα. Το FlyOver σε τι φάση βρίσκεται; Ποια θα είναι τα προτερήματά του;
Το FlyOver, είναι έργο που σχεδιάστηκε, μελετήθηκε και ωρίμασε εξ’ ολοκλήρου επί της κυβέρνησής μας και πλέον έχει προσωρινό ανάδοχο.
Πρόκειται για ένα έργο ιδανικά σχεδιασμένο για τη Θεσσαλονίκη, έναν υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο, χωρίς διόδια, που θα αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης.
Το καινοτόμο αυτό έργο, με τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, προϋπολογισμού 373 εκατ. €, θα ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή και κατά επέκταση τη διαμπερή κίνηση μέσα στην πόλη. Θα προσφέρει την πράσινη κινητικότητα στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το Μετρό, και θα προσφέρει έτσι νέους περιβαλλοντικούς, πολεοδομικούς και συγκοινωνιακούς χειρισμούς στον αστικό ιστό.
Ο διαγωνισμός έτρεξε σε πρωτόγνωρους ρυθμούς, για τα ελληνικά δεδομένα και πλέον στο τέλος του έτους θα εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια για να ξεκινήσει η κατασκευή του.
Έχετε αναφέρει ότι το μετρό θα παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023. Ισχύει η δέσμευση και τι απαντάτε στις αντιδράσεις;
Κύριε Οικονόμου, θέλω να τονίσω ότι όσο κάποιοι επιδίδονται επίμονα σε μια στείρα και άγονη αντιπαράθεση, εμείς στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή εργαζόμαστε εντατικά για να παραδώσουμε το εμβληματικό αυτό έργο στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023.
Η Θεσσαλονίκη θα έχει και Μετρό και αρχαία. Θα αναδείξουμε με τον μέγιστο σεβασμό τα αρχαιολογικά ευρήματα, στηριζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική επιστήμη. Πέραν εκείνων που δεν δίστασαν να το χρησιμοποιήσουν ως όχημα μικροπολιτικής, υπάρχουν πολλοί καλοπροαίρετοι πολίτες που αναρωτιούνται αν ακολουθήθηκε η ενδεδειγμένη λύση. Σε όλους αυτούς θέλω να πω ότι επιλέξαμε την καλύτερη λύση, με βάση τη διεθνή εμπειρία τέτοιων σύνθετων έργων. Είμαι βέβαιος πως το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει και θα πείσει. Οι πολίτες θα καταλάβουν ότι ο χειρισμός μας ήταν ο ενδεδειγμένος, χρονικά, ποιοτικά, επιστημονικά με σεβασμό στο πολιτισμό αλλά και στη λειτουργία της πόλης.
Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης της βασικής γραμμής ανέρχεται στο 82%, ενώ για την επέκταση προς Καλαμαριά έχουμε ποσοστό υλοποίησης του έργου στο 84%.
Ήδη ολοκληρώσαμε την προμήθεια των νέων συρμών καθώς παραλάβαμε και τον 18ο υπερσύγχρονο συρμό, ενώ προχωρά ο διαγωνισμός για επιπλέον 15.
Το περίφημο «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια επιτέλους τελειώνει. Θα είναι έτοιμο πριν από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος;
Λύσαμε και εδώ όλα τα διαδικαστικά προβλήματα και στόχος μας είναι το «ορφανό» χιλιόμετρο της Ποτίδαιας να δοθεί σε χρήση στις αρχές του καλοκαιριού και στην πρώτη μεγάλη έξοδο των εκδρομέων στη Χαλκιδική, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος η μετακίνηση να γίνει χωρίς ταλαιπωρία.
Με την ευκαιρία που μου δίνετε να υπενθυμίσω ότι έχουμε παραδώσει στην κυκλοφορία και τα πρώτα χιλιόμετρα, και μάλιστα της νέας χάραξης, στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα. Το έργο θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, πολύ νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Και τα δύο αυτά έργα θα κάνουν ταχύτερες, ποιοτικότερες και ασφαλέστερες τις μετακινήσεις από και προς τη Χαλκιδική. Ξέρετε αυτή η δυστοκία επί σειρά ετών μίας εύρυθμης και αποτελεσματικής σύνδεσης της Χαλκιδικής με τη Θεσσαλονίκη με στοίχειωνε ως Θεσσαλονικιό. Για εμάς οι στόχοι είναι η λειτουργικότητα, η υψηλή οδική ασφάλεια και η μείωση των χρόνων διαδρομής.
Τι περιλαμβάνει η ανακατασκευή της Γέφυρας του Αλιάκμονα, την οποία επισκέφτηκε πρόσφατα ο πρωθυπουργός;
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που γίνεται στην γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα, στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί. Είναι κομβικό για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Ένα έργο που έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 50% και εκτιμούμε ότι μέσα στο 2022 θα παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες.
Την ανακατασκευή της γέφυρας και τις εργασίες που γίνονται τις επιθεώρησε ο πρωθυπουργός, σε μία συμβολική κίνηση η οποία είχε και ένα ξεχωριστό μήνυμα καθώς οι γηρασμένες υποδομές πρέπει να εκσυγχρονίζονται σε άμεση διαλεκτική με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και έτσι αποτελούν για εμάς κρίσιμο ζήτημα στο οποίο δίνουμε ιδιαίτερο βάρος.
Η συγκεκριμένη γέφυρα είναι από τις μεγαλύτερες στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και στόχος μετά την ανακατασκευή της να ακολουθήσει και ο αριστερός κλάδος. Με την ολοκλήρωση αυτού του έργου θα επιτευχθεί η αναβάθμιση της ΠΑΘΕ στο τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας, και θα συμβάλλουμε στη τοπική βιώσιμη κινητικότητα προσώπων και εμπορευμάτων.
Πάμε στο έργο της αναβάθμισης του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα. Τι θα αφορά και σε ποια σημεία του άξονα;
Είναι η ριζική αναβάθμιση ενός οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80χλμ, ενώ στο έργο προϋπολογισμού 419 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνεται και η λειτουργία και η συντήρηση.
Και το έργο αυτό εκτελείται στην καρδιά της Κεντρικής Μακεδονίας, είναι νευραλγικής σημασίας, εκτείνεται από τον νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας.
Το έργο θα μειώσει τους χρόνους διαδρομής, και άρα το κόστος, θα προσδώσει νέα στάνταρς οδικής ασφάλειας, και θα φέρει την πόλη και την βιομηχανική περιοχή κοντύτερα στην παραγωγική ενδοχώρα Πέλλας και της Περιφέρειας γενικότερα.
Ένα σημαντικό πρότζεκτ είναι η σύνδεση του ΟΛΘ με την ΠΑΘΕ και την υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή. Ποια τα χρονοδιαγράμματα;
Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό έχει ήδη ξεκινήσει και ένα έργο που βρισκόταν στον «αέρα» για χρόνια, πλέον γίνεται πραγματικότητα. Αρκεί να αναφέρω ότι η διασύνδεση με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό εκκρεμούσε από το 2000.
Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας καθώς θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Ξέρετε, η ανάπτυξη του λιμανιού φέρνει ανάπτυξη στην πόλη, μεγάλες επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Για αυτό, προκηρύξαμε διαγωνισμό και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στη Βόρεια Ελλάδα και άμεση θετική επιρροή στις βαλκανικές αγορές.
Μου δίνετε όμως την ευκαιρία να αναφερθώ σε ένα, επίσης, κομβικό έργο, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η Δυτική Θεσσαλονίκη, που χρειάζεται φροντίδα υποδομών, καλύτερη προσπέλαση ώστε να τονωθεί η κινητικότητα, η διασυνδεσιμότητα και τοπική οικονομία των δυναμικών δήμων της περιοχής. Μαζί με τη Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα, δύο έργα 45 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη προκηρυχθεί, ενώ εντάσσονται στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δις. ευρώ, το οποίο στην πλειονότητά του αφορά τη Θεσσαλονίκη.
Μιλώντας για το λιμάνι, το σιδηρόδρομο και τις οδικές υποδομές πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα και το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο που έχει παραδοθεί, αφού έτσι νοηματοδοτείται η Θεσσαλονίκη ως υπερτοπικός διαμεταφορικός κόμβος.
Ποια είναι τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία; Πώς είναι εδώ τα χρονοδιαγράμματα;
Τα έργα που υλοποιούμε, είναι έργα της καθημερινότητας της ζωής των πολιτών. Επιδιώκουμε μια πόλη ζωντανή, ασφαλή, υγιή, βιώσιμη.
Γι’ αυτό οι παρεμβάσεις αφορούν σε αντιπλημμυρικά έργα αλλά και σχολικές μονάδες, με επίκεντρο και των δύο τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Το έργο, προϋπολογισμού 129 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών, ενεργειακά αναβαθμισμένων σχολικών μονάδων και μέσα στο β’ τρίμηνο του 2022 θα έχουμε τον προσωρινό ανάδοχο. Θα έχουμε και εδώ εργοτάξια μέσα στο έτος.
Πρόκειται για σχολεία στους Δήμους Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων Μενεμένης, Καλαμαριάς και Πυλαίας-Χορτιάτη.
Σχετικά με τον ΟΑΣΘ, τα λεωφορεία διπλασιάστηκαν, ωστόσο, κάποιοι υποστηρίζουν ότι λείπουν οι οδηγοί, αλλά και ότι υπάρχει συνωστισμός. Τι να περιμένουμε;
Οι δημόσιες συγκοινωνίες και η αναβάθμισή τους είναι ακρογωνιαίος λίθος, για να επιτύχει μια ευρύτερη συγκοινωνιακή πολιτική.
Πράγματι, σε καθημερινή βάση κυκλοφορούν μέχρι και 460 λεωφορεία και πλέον διατίθενται επιπλέον οχήματα τα οποία μπορούν να προστεθούν στον ενεργό στόλο. Για να γίνει αυτό, προχωράμε σε ενέργειες για τη σταδιακή επαναφορά περίπου 100 οδηγών στο τιμόνι των λεωφορείων.
Έτσι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τα οχήματα κατά 30 στους αμέσως επόμενους μήνες. Παρόλο που η πληρότητα αυτή τη στιγμή με βάση το θεσμικό πλαίσιο ανέρχεται στο 85%, γνωρίζουμε ότι τα ποσοστά πληρότητας κατά μέσο όρο, είναι πολύ χαμηλότερα.
Οι μελέτες δείχνουν ότι η χρήση μάσκας περιορίζει στο ελάχιστο τον κίνδυνο μόλυνσης, και βεβαίως συνεχίζει η απολύμανση των οχημάτων δυο φορές καθημερινά.
Παρόλα αυτά, και παρά το γεγονός ότι στους δρόμους παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση τα μισά από τα λεωφορεία που κυκλοφορούν σήμερα, και διαλυμένες τις συγκοινωνίες, η προσπάθεια αύξησης των ενεργών κυκλοφορούντων οχημάτων και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών συνεχίζεται εντατικά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27.02.2022
ΣΧΟΛΙΑ