Γαλλία: Ημέρα 51η των απεργιών για το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό
24/01/2020 18:19
24/01/2020 18:19
Θα είναι άραγε και για τον Μακρόν και την κυβέρνησή του η «αχίλλειος πτέρνα» το ασφαλιστικό- συνταξιοδοτικό σύστημα; Δεν είναι εξάλλου ούτε ο πρώτος ούτε – λογικά- ο τελευταίος πρόεδρος στη Γαλλία που θα επιχειρήσει κάτι τέτοιο. Πάντως η διαμάχη τόσο του ίδιου όσο και της πρωθυπουργού Εντουάρ Φιλίπ με τα συνδικάτα καλά κρατεί. Η χώρα βρίσκεται στην 51η μέρα της απεργίας – κάτι το οποίο δεν διακόπηκε ούτε την περίοδο των γιορτών όπως παραδοσιακά συμβαίνει. Σήμερα μάλιστα είναι προγραμματισμένες και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη κινητοποιήσεις στο Παρίσι και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, όπως στη Λιόν, τη Μασσαλία, την Τουλούζη, το Μπορντό και τη Λίλη. Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση για τον Μακρόν – μετά τα «κίτρινα γιλέκα» δηλαδή είναι σε εξέλιξη και όσο θα προχωρά το κείμενο στα νομοθετικά σώματα θα αυξάνεται και η αντιπαράθεση.
Ποια η λογική του Μακρόν; Σύμφωνα με ανθρώπους που ήταν κοντά στον πρόεδρο από τη διεκδίκηση ακόμη της προεδρίας φαίνεται πως ο Μακρόν προσπαθεί να ενοποιήσει το ασφαλιστικό- συνταξιοδοτικό έχοντας στο νου του το γεγονός ότι πλέον είναι σύνηθες ο εργαζόμενος να μην παραμένει σε μια εργασία για όλη του την εργασιακή του ζωή αλλά να αλλάζει. Έτσι θα πρέπει να μπορεί ο κάθε εργαζόμενος να συγκεντρώνει τα ένσημά του από τις διαφορετικές δουλειές που θα χρειαστεί να κάνει. Ακόμη, φαίνεται πως ο Μακρόν εκτιμά πως το υπάρχον σύστημα είναι άδικο, παροπλισμένο και ακριβό για μια χώρα της οποίας ο πληθυσμός γερνά ολοένα και περισσότερο. Οι αλλαγές ωστόσο αυτές πλήττουν τα κεκτημένα ισχυρών συνδικάτων που δεν είναι διατεθειμένα να τα απολέσουν.
Οι σημερινές κινητοποιήσεις συμπίπτουν με την παρουσίαση του νομοσχεδίου στο υπουργικό συμβούλιο του εκ μέρους του Μακρόν. Είναι πάντως χαρακτηριστικό πως ενώ τα μέσα μεταφοράς των Γάλλων - το μετρό κυρίως και οι προαστιακοί - είναι αυτοί που έχουν ταλαιπωρ'ησει και θα ταλαιπωρήσουν το επιβατικό κοινό, ο αντίκτυπος των κινητοποιήσεων σε άλλους εργασιακούς τομείς - όπως στη βιομηχανία- δεν είναι τόσο έντονος.
Τα συνδικάτα ελπίζουν οι σημερινές δράσεις να αναβιώσουν την αντίδραση στα μέτρα Μακρόν.
Πάντως σύμφωνα με τα σχέδια του προέδρου το σύστημα θα αρχίσει να εφαρμόζεται το 2022 για τους νεότερους εργαζόμενους και κατόπιν σταδιακά για τους παλαιότερους. Αξίζει δε να αναφερθεί πως θα επηρεαστούν μόνο όσοι έχουν γεννηθεί μετά το 1974.
Τονίζεται ακόμη πως όταν οι υπουργοί εγκρίνουν τη μεταρρύθμιση τότε το κείμενο θα σταλεί στη γαλλική Εθνοσυνέλευση.
Οι βουλευτές αναμένεται να αρχίσουν την εξέταση των άρθρων από την ερχόμενη εβδομάδα ενώ μια πρώτη ψηφοφορία υπολογίζεται να γίνει στις αρχές Μαρτίου.
Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ/ΜΠΕ: "Re-traite moi aussi [κι εμένα]" (από τη λέξη retraite, σύνταξη στα γαλλικά) έγραφε ένα πανό των διαδηλωτών στο Μονπελιέ (νότια Γαλλία), σε μια από τις πιο πολυπληθείς διαδηλώσεις που πραγματοποιούνται σήμερα σε όλη τη Γαλλία.
Κατά την 51η ημέρα του κινήματος που ξεκίνησε στις 5 Δεκεμβρίου, «η κινητοποίηση εξακολουθεί να είναι σημαντική, θα τη δούμε σήμερα», δήλωσε ο Φιλίπ Μαρτινέζ, γενικός γραμματέας της CGT, που βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή του κινήματος. «Η κυβέρνηση επιμένει, πρέπει να συνεχίσουμε να της ασκούμε πίεση», εκτιμά.
Κατά την έναρξη της διαδήλωσης στο Παρίσι, όπου συμμετείχαν χιλιάδες άνθρωποι, ο ομόλογός του της FO (Force Ouvriere), Ιβ Βεϊριέ, δήλωσε, από την πλευρά του, πως «όταν ο πρόεδρος λέει ότι είναι μια μεταρρύθμιση που φτιάχτηκε για να διαρκέσει, μπορώ να σας πω ότι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε προκειμένου να μην διαρκέσει και είμαι βέβαιος πως στο τέλος θα υπάρξουν πολλές διορθώσεις».
«Αν η κυβέρνηση εξετάζει στο υπουργικό συμβούλιο μια πρόταση νόμου, αυτό σημαίνει σαφώς πως ο κ. Μακρόν παραιτείται από την προσπάθεια να πείσει και ότι πρόθεσή του είναι να νικήσει και αυτό είναι ό,τι χειρότερο σε μια δημοκρατική κοινωνία», δήλωσε ο επικεφαλής της Ανυπόταχτης Γαλλίας, Ζαν-Λικ Μελανσόν.
Οι αντιτιθέμενοι στη μεταρρύθμιση θα πρέπει ωστόσο να διαψεύσουν το εξασθένιση του κινήματος: μετά την αποδοχή ενός συμβιβασμού με την κυβέρνηση από τα πιο μετριοπαθή συνδικάτα: οι τελευταίες διαδηλώσεις ήταν πιο αραιές και η απεργία στα δημόσια μέσα μεταφοράς έχει σε μεγάλο βαθμό περιοριστεί παρά τη σημερινή απεργία για αυτή την έβδομη «ημέρα κινητοποίησης».
Στα δημόσια μέσα μεταφοράς. έπειτα από την επιστροφή σχεδόν στα συνηθισμένα τις τελευταίες ημέρες, η κυκλοφορία διαταράχθηκε και πάλι σήμερα με μια σχεδόν κανονική κυκλοφορία των τρένων υψηλής ταχύτητας (TGV) και των τρένων που εκτελούν διεθνή δρομολόγια. Στο παρισινό μετρό μόνο τρεις γραμμές λειτουργούν κανονικά.
«Πιστεύω πως οι Γάλλοι έχουν μπουχτίσει με αυτή την απεργία», δήλωσε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών Ζαν-Μπατίστ Τζεμπαρί.
«Σίγουρα είναι πολύπλοκο αλλά συμφωνώ με τους απεργούς. Θα ήθελα και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών να συμμετάσχουν στην απεργία», είπε η Οντρέ, μια 34χρονη νοσηλεύτρια, η οποία έμεινε εγκλωβισμένη επί τρεις ώρες στη Λιλ (βόρεια) επειδή το δρομολόγιο του τρένου της ακυρώθηκε.
Η υποστήριξη στην κινητοποίηση παρουσιάζει αντιθέσεις: σύμφωνα με δημοσκόπηση της BVA που δημοσιεύθηκε σήμερα, το 70% των Γάλλων εκτιμούν πως το κίνημα διαμαρτυρίας πρέπει να συνεχιστεί. Αλλά μια άλλη δημοσκόπηση, από την Odoxa αυτή τη φορά, λέει το αντίθετο: το 56% των Γάλλων λένε πως θέλουν η απεργία «να σταματήσει».
Κινητοποιήσεις πραγματοποιούνται και σε άλλους τομείς εκτός των μεταφορών. Ο Πύργος του Άιφελ θα παραμείνει κλειστός ολόκληρη την ημέρα, όπως και ορισμένα σχολεία, με τους εκπαιδευτικούς να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της αμφισβήτησης.
Καθώς μια νέα ημέρα κινητοποίησης έχει αποφασιστεί για τις 29 Ιανουαρίου, η κυβέρνηση, από την πλευρά της, εμμένει στο χρονοδιάγραμμά της. Το σχέδιο νόμου, που καταργεί το ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς το οποίο επιτρέπει σήμερα σε ορισμένες κατηγορίες όπως οι σιδηροδρομικοί να βγαίνουν πιο νωρίς στη σύνταξη θα συζητηθεί στο Κοινοβούλιο από τη 17η Φεβρουαρίου με την προοπτική να διεξαχθεί μια πρώτη ψηφοφορία στις αρχές Μαρτίου.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι συζητήσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση, στα συνδικάτα και τις εργοδοτικές οργανώσεις για τα σημεία-κλειδιά της μεταρρύθμισης, τα οποία καθιστούν αβέβαιο «τον ισοσκελισμό έως το 2027» του συστήματος, που θα αποτελέσει αντικείμενο μιας «διάσκεψης χρηματοδότησης» η οποία θα εγκαινιαστεί στις 30 Ιανουαρίου και αναμένεται να προτείνει μια λύση πριν από τα τέλη Απριλίου. Η κυβέρνηση αποδέχθηκε πρόσφατα να αναστείλει την εγκαθίδρυση ενός συστήματος πόντων με σκοπό να ενθαρρύνει την παράταση του εργασιακού βίου μέχρι τα 64 έτη από τα 62 που είναι η νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης.
Η προσωρινή απόσυρση αυτού του όρου εξασφάλισε τη συμφωνία των μετριοπαθών συνδικάτων όπως η CFDT όμως, προειδοποίησε ο γενικός γραμματέας της, Λοράν Μπερζέ: «αν δεν σημειωθεί πρόοδος, θα παραμείνουμε σε αυτή την υπερβολικά εύφλεκτη κατάσταση», μετέδωσε το ΑΠΕ/ΜΠΕ.
Θα είναι άραγε και για τον Μακρόν και την κυβέρνησή του η «αχίλλειος πτέρνα» το ασφαλιστικό- συνταξιοδοτικό σύστημα; Δεν είναι εξάλλου ούτε ο πρώτος ούτε – λογικά- ο τελευταίος πρόεδρος στη Γαλλία που θα επιχειρήσει κάτι τέτοιο. Πάντως η διαμάχη τόσο του ίδιου όσο και της πρωθυπουργού Εντουάρ Φιλίπ με τα συνδικάτα καλά κρατεί. Η χώρα βρίσκεται στην 51η μέρα της απεργίας – κάτι το οποίο δεν διακόπηκε ούτε την περίοδο των γιορτών όπως παραδοσιακά συμβαίνει. Σήμερα μάλιστα είναι προγραμματισμένες και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη κινητοποιήσεις στο Παρίσι και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, όπως στη Λιόν, τη Μασσαλία, την Τουλούζη, το Μπορντό και τη Λίλη. Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση για τον Μακρόν – μετά τα «κίτρινα γιλέκα» δηλαδή είναι σε εξέλιξη και όσο θα προχωρά το κείμενο στα νομοθετικά σώματα θα αυξάνεται και η αντιπαράθεση.
Ποια η λογική του Μακρόν; Σύμφωνα με ανθρώπους που ήταν κοντά στον πρόεδρο από τη διεκδίκηση ακόμη της προεδρίας φαίνεται πως ο Μακρόν προσπαθεί να ενοποιήσει το ασφαλιστικό- συνταξιοδοτικό έχοντας στο νου του το γεγονός ότι πλέον είναι σύνηθες ο εργαζόμενος να μην παραμένει σε μια εργασία για όλη του την εργασιακή του ζωή αλλά να αλλάζει. Έτσι θα πρέπει να μπορεί ο κάθε εργαζόμενος να συγκεντρώνει τα ένσημά του από τις διαφορετικές δουλειές που θα χρειαστεί να κάνει. Ακόμη, φαίνεται πως ο Μακρόν εκτιμά πως το υπάρχον σύστημα είναι άδικο, παροπλισμένο και ακριβό για μια χώρα της οποίας ο πληθυσμός γερνά ολοένα και περισσότερο. Οι αλλαγές ωστόσο αυτές πλήττουν τα κεκτημένα ισχυρών συνδικάτων που δεν είναι διατεθειμένα να τα απολέσουν.
Οι σημερινές κινητοποιήσεις συμπίπτουν με την παρουσίαση του νομοσχεδίου στο υπουργικό συμβούλιο του εκ μέρους του Μακρόν. Είναι πάντως χαρακτηριστικό πως ενώ τα μέσα μεταφοράς των Γάλλων - το μετρό κυρίως και οι προαστιακοί - είναι αυτοί που έχουν ταλαιπωρ'ησει και θα ταλαιπωρήσουν το επιβατικό κοινό, ο αντίκτυπος των κινητοποιήσεων σε άλλους εργασιακούς τομείς - όπως στη βιομηχανία- δεν είναι τόσο έντονος.
Τα συνδικάτα ελπίζουν οι σημερινές δράσεις να αναβιώσουν την αντίδραση στα μέτρα Μακρόν.
Πάντως σύμφωνα με τα σχέδια του προέδρου το σύστημα θα αρχίσει να εφαρμόζεται το 2022 για τους νεότερους εργαζόμενους και κατόπιν σταδιακά για τους παλαιότερους. Αξίζει δε να αναφερθεί πως θα επηρεαστούν μόνο όσοι έχουν γεννηθεί μετά το 1974.
Τονίζεται ακόμη πως όταν οι υπουργοί εγκρίνουν τη μεταρρύθμιση τότε το κείμενο θα σταλεί στη γαλλική Εθνοσυνέλευση.
Οι βουλευτές αναμένεται να αρχίσουν την εξέταση των άρθρων από την ερχόμενη εβδομάδα ενώ μια πρώτη ψηφοφορία υπολογίζεται να γίνει στις αρχές Μαρτίου.
Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ/ΜΠΕ: "Re-traite moi aussi [κι εμένα]" (από τη λέξη retraite, σύνταξη στα γαλλικά) έγραφε ένα πανό των διαδηλωτών στο Μονπελιέ (νότια Γαλλία), σε μια από τις πιο πολυπληθείς διαδηλώσεις που πραγματοποιούνται σήμερα σε όλη τη Γαλλία.
Κατά την 51η ημέρα του κινήματος που ξεκίνησε στις 5 Δεκεμβρίου, «η κινητοποίηση εξακολουθεί να είναι σημαντική, θα τη δούμε σήμερα», δήλωσε ο Φιλίπ Μαρτινέζ, γενικός γραμματέας της CGT, που βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή του κινήματος. «Η κυβέρνηση επιμένει, πρέπει να συνεχίσουμε να της ασκούμε πίεση», εκτιμά.
Κατά την έναρξη της διαδήλωσης στο Παρίσι, όπου συμμετείχαν χιλιάδες άνθρωποι, ο ομόλογός του της FO (Force Ouvriere), Ιβ Βεϊριέ, δήλωσε, από την πλευρά του, πως «όταν ο πρόεδρος λέει ότι είναι μια μεταρρύθμιση που φτιάχτηκε για να διαρκέσει, μπορώ να σας πω ότι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε προκειμένου να μην διαρκέσει και είμαι βέβαιος πως στο τέλος θα υπάρξουν πολλές διορθώσεις».
«Αν η κυβέρνηση εξετάζει στο υπουργικό συμβούλιο μια πρόταση νόμου, αυτό σημαίνει σαφώς πως ο κ. Μακρόν παραιτείται από την προσπάθεια να πείσει και ότι πρόθεσή του είναι να νικήσει και αυτό είναι ό,τι χειρότερο σε μια δημοκρατική κοινωνία», δήλωσε ο επικεφαλής της Ανυπόταχτης Γαλλίας, Ζαν-Λικ Μελανσόν.
Οι αντιτιθέμενοι στη μεταρρύθμιση θα πρέπει ωστόσο να διαψεύσουν το εξασθένιση του κινήματος: μετά την αποδοχή ενός συμβιβασμού με την κυβέρνηση από τα πιο μετριοπαθή συνδικάτα: οι τελευταίες διαδηλώσεις ήταν πιο αραιές και η απεργία στα δημόσια μέσα μεταφοράς έχει σε μεγάλο βαθμό περιοριστεί παρά τη σημερινή απεργία για αυτή την έβδομη «ημέρα κινητοποίησης».
Στα δημόσια μέσα μεταφοράς. έπειτα από την επιστροφή σχεδόν στα συνηθισμένα τις τελευταίες ημέρες, η κυκλοφορία διαταράχθηκε και πάλι σήμερα με μια σχεδόν κανονική κυκλοφορία των τρένων υψηλής ταχύτητας (TGV) και των τρένων που εκτελούν διεθνή δρομολόγια. Στο παρισινό μετρό μόνο τρεις γραμμές λειτουργούν κανονικά.
«Πιστεύω πως οι Γάλλοι έχουν μπουχτίσει με αυτή την απεργία», δήλωσε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών Ζαν-Μπατίστ Τζεμπαρί.
«Σίγουρα είναι πολύπλοκο αλλά συμφωνώ με τους απεργούς. Θα ήθελα και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών να συμμετάσχουν στην απεργία», είπε η Οντρέ, μια 34χρονη νοσηλεύτρια, η οποία έμεινε εγκλωβισμένη επί τρεις ώρες στη Λιλ (βόρεια) επειδή το δρομολόγιο του τρένου της ακυρώθηκε.
Η υποστήριξη στην κινητοποίηση παρουσιάζει αντιθέσεις: σύμφωνα με δημοσκόπηση της BVA που δημοσιεύθηκε σήμερα, το 70% των Γάλλων εκτιμούν πως το κίνημα διαμαρτυρίας πρέπει να συνεχιστεί. Αλλά μια άλλη δημοσκόπηση, από την Odoxa αυτή τη φορά, λέει το αντίθετο: το 56% των Γάλλων λένε πως θέλουν η απεργία «να σταματήσει».
Κινητοποιήσεις πραγματοποιούνται και σε άλλους τομείς εκτός των μεταφορών. Ο Πύργος του Άιφελ θα παραμείνει κλειστός ολόκληρη την ημέρα, όπως και ορισμένα σχολεία, με τους εκπαιδευτικούς να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της αμφισβήτησης.
Καθώς μια νέα ημέρα κινητοποίησης έχει αποφασιστεί για τις 29 Ιανουαρίου, η κυβέρνηση, από την πλευρά της, εμμένει στο χρονοδιάγραμμά της. Το σχέδιο νόμου, που καταργεί το ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς το οποίο επιτρέπει σήμερα σε ορισμένες κατηγορίες όπως οι σιδηροδρομικοί να βγαίνουν πιο νωρίς στη σύνταξη θα συζητηθεί στο Κοινοβούλιο από τη 17η Φεβρουαρίου με την προοπτική να διεξαχθεί μια πρώτη ψηφοφορία στις αρχές Μαρτίου.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι συζητήσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση, στα συνδικάτα και τις εργοδοτικές οργανώσεις για τα σημεία-κλειδιά της μεταρρύθμισης, τα οποία καθιστούν αβέβαιο «τον ισοσκελισμό έως το 2027» του συστήματος, που θα αποτελέσει αντικείμενο μιας «διάσκεψης χρηματοδότησης» η οποία θα εγκαινιαστεί στις 30 Ιανουαρίου και αναμένεται να προτείνει μια λύση πριν από τα τέλη Απριλίου. Η κυβέρνηση αποδέχθηκε πρόσφατα να αναστείλει την εγκαθίδρυση ενός συστήματος πόντων με σκοπό να ενθαρρύνει την παράταση του εργασιακού βίου μέχρι τα 64 έτη από τα 62 που είναι η νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης.
Η προσωρινή απόσυρση αυτού του όρου εξασφάλισε τη συμφωνία των μετριοπαθών συνδικάτων όπως η CFDT όμως, προειδοποίησε ο γενικός γραμματέας της, Λοράν Μπερζέ: «αν δεν σημειωθεί πρόοδος, θα παραμείνουμε σε αυτή την υπερβολικά εύφλεκτη κατάσταση», μετέδωσε το ΑΠΕ/ΜΠΕ.
ΣΧΟΛΙΑ