GCAP: Προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος Stealth κατασκευάζουν Βρετανία, Ιταλία και Ιαπωνία
13/12/2024 18:56
13/12/2024 18:56
Η Βρετανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία ανακοίνωσαν σήμερα ότι θα ιδρύσουν μια κοινή εταιρεία για την ανάπτυξη, το σχεδιασμό και την κατασκευή ενός προηγμένου αεροσκάφους Stealth, προχωρώντας σε ένα σημαντικό αμυντικό έργο σε μια εποχή πολιτικών αναταραχών και περιφερειακών συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο.
Η συμφωνία έρχεται καθώς τα ευρωπαϊκά έθνη προσπαθούν να ενισχύσουν τους στρατούς τους μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις εκκλήσεις του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για υψηλότερες αμυντικές δαπάνες, ενώ η Ιαπωνία θέλει επίσης να ενισχύσει τις δυνάμεις της δεδομένης της αυξανόμενης απειλής που θεωρεί ότι προέρχεται από την Κίνα.
Η ανακοίνωση είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός από την αρχική συμφωνία του 2022 για την ανάπτυξη ενός κοινού μαχητικού αεροσκάφους, με την ονομασία Global Combat Air Programme (GCAP), και έχει στόχο να φέρει στη ζωή έναν διάδοχο του Eurofighter, που έχει προγραμματισθεί να αποσυρθεί το 2040, και του ιαπωνικού μαχητικού F-2.
Η νέα εταιρεία, στην οποία θα συμμετέχουν με ποσοστό 33,3% η βρετανική BAE Systems, η ιταλική Leonardo και η ιαπωνική Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC), θα έχει τα γραφεία της στη Βρετανία, ενώ ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος θα είναι από την Ιταλία.
«Η ειρήνη πρέπει να προστατεύεται και η προστασία της ειρήνης έχει ένα κόστος, και αυτός είναι ο λόγος που οι συνέργειες μεταξύ των κυβερνήσεων και εταιρειών είναι θεμελιώδους σημασίας, κανείς δεν μπορεί να το κάνει μόνος του …και (το GCAP) είναι ένα φανταστικό παράδειγμα», δήλωσε ο Ρομπέρτο Τσινγκολάνι διευθύνων σύμβουλος της Leonardo κατά την υπογραφή της συμφωνίας.
Οι τρεις χώρες δήλωσαν τον Νοέμβριο ότι συζητούν το άνοιγμα του έργου σε άλλες χώρες. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας δήλωσε ότι το πρόγραμμα πιθανότατα θα επεκταθεί στη Σαουδική Αραβία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BAE Χέρμαν Κλέσεν δήλωσε ότι η νέα εταιρεία, η οποία αναμένεται να συσταθεί στα μέσα του 2025, επιτρέπει την είσοδο νέων συμμετεχόντων.
«Η πόρτα είναι ανοιχτή για να συμμετάσχουν και άλλοι εταίροι, και αυτό περιλαμβάνει τη Σαουδική Αραβία, αλλά τελικά είναι η απόφαση των τριών κυβερνήσεων», δήλωσε στους δημοσιογράφους.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Δουλεύοντας μαζί πάνω στο έργο, το οποίο στην Βρετανία ήταν παλιότερα γνωστό ως Tempest, οι τρεις χώρες θα είναι σε θέση να μοιραστούν το κόστος των δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων και να εξασφαλίσουν παραγγελίες για το μαχητικό αεροσκάφος, ενώ παράλληλα θα αναζητήσουν διεθνείς αγορές για την προώθηση των πωλήσεων.
Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι η πλήρης συμμετοχή της Σαουδικής Αραβίας θα έκανε πιο δύσκολη για τις χώρες την επίτευξη συναίνεσης στην πολιτική των εξαγωγών.
Ο Κλέσεν δήλωσε ότι είναι πολύ δύσκολο να αποτιμηθεί το έργο, αλλά θα δημιουργήσει «εκατοντάδες δισεκατομμυρίων για πολλά χρόνια» στην ανάπτυξη, την κατασκευή και άλλες εργασίες.
Εν τω μεταξύ Η Γαλλία η Γερμανία και η Ισπανία συνεργάζονται στην δημιουργία του δικού τους μαχητικού νέας γενιάς, κάνοντας ορισμένους στον κλάδο να αναρωτηθούν εάν η Ευρώπη θα μπορούσε να υποστηρίξει προγράμματα διάρκειας δύο δεκαετιών.
Το σχέδιο προβλέπει μαχητικά stealth που θα επιχειρούν σε συνδυασμό με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, με το πρώτο αεροσκάφος να αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία το 2035, χρονοδιάγραμμα που ορισμένοι εμπειρογνώμονες στον τομέα της άμυνας χαρακτήρισαν φιλόδοξο.
«Αυτή είναι απολύτως η ημερομηνία-στόχος μας για το πρόγραμμα αυτό και συνεχίζει να είναι ο στόχος», δήλωσε ο Κλέσεν, προσθέτοντας ότι η ταχύτητα με την οποία δημιουργείται η εταιρεία τοποθετεί την GCAP πολύ πιο μπροστά από τον Eurofighter.
Η Ιαπωνία, ειδικότερα, με μια ολοένα και πιο δυναμική Κίνα στο κατώφλι της, επιθυμεί να παραμείνει το έργο εντός χρονοδιαγράμματος.
Η νέα εταιρεία θα αναθέσει υπεργολαβικά την κατασκευή και συναρμολόγηση του αεροσκάφους στην BAE, την ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries και τη Leonardo, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Το μερίδιο των εργασιών θα μοιραστεί ισομερώς, δήλωσε ο Κλέσεν.
Η ανακοίνωση των τριών χωρών βάζει τέλος στις εικασίες σύμφωνα με τις οποίες η βρετανική κυβέρνηση των Εργατικών που εξελέγη τον Ιούλιο, θα μπορούσε να υποβαθμίσει ή να ακυρώσει το GCAP, μετά την αναθεώρηση της αμυντικής πολιτικής για το 2025.
«Το γεγονός ότι οι τρεις κυβερνήσεις προχώρησαν... και για μας να προχωρήσουμε με αυτή την κοινοπραξία, νομίζω ότι αντανακλά την δέσμευση που η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει επιδείξει τις τελευταίες εβδομάδες» είπε ο Κλέσεν.
Η Βρετανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία ανακοίνωσαν σήμερα ότι θα ιδρύσουν μια κοινή εταιρεία για την ανάπτυξη, το σχεδιασμό και την κατασκευή ενός προηγμένου αεροσκάφους Stealth, προχωρώντας σε ένα σημαντικό αμυντικό έργο σε μια εποχή πολιτικών αναταραχών και περιφερειακών συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο.
Η συμφωνία έρχεται καθώς τα ευρωπαϊκά έθνη προσπαθούν να ενισχύσουν τους στρατούς τους μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις εκκλήσεις του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για υψηλότερες αμυντικές δαπάνες, ενώ η Ιαπωνία θέλει επίσης να ενισχύσει τις δυνάμεις της δεδομένης της αυξανόμενης απειλής που θεωρεί ότι προέρχεται από την Κίνα.
Η ανακοίνωση είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός από την αρχική συμφωνία του 2022 για την ανάπτυξη ενός κοινού μαχητικού αεροσκάφους, με την ονομασία Global Combat Air Programme (GCAP), και έχει στόχο να φέρει στη ζωή έναν διάδοχο του Eurofighter, που έχει προγραμματισθεί να αποσυρθεί το 2040, και του ιαπωνικού μαχητικού F-2.
Η νέα εταιρεία, στην οποία θα συμμετέχουν με ποσοστό 33,3% η βρετανική BAE Systems, η ιταλική Leonardo και η ιαπωνική Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC), θα έχει τα γραφεία της στη Βρετανία, ενώ ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος θα είναι από την Ιταλία.
«Η ειρήνη πρέπει να προστατεύεται και η προστασία της ειρήνης έχει ένα κόστος, και αυτός είναι ο λόγος που οι συνέργειες μεταξύ των κυβερνήσεων και εταιρειών είναι θεμελιώδους σημασίας, κανείς δεν μπορεί να το κάνει μόνος του …και (το GCAP) είναι ένα φανταστικό παράδειγμα», δήλωσε ο Ρομπέρτο Τσινγκολάνι διευθύνων σύμβουλος της Leonardo κατά την υπογραφή της συμφωνίας.
Οι τρεις χώρες δήλωσαν τον Νοέμβριο ότι συζητούν το άνοιγμα του έργου σε άλλες χώρες. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας δήλωσε ότι το πρόγραμμα πιθανότατα θα επεκταθεί στη Σαουδική Αραβία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BAE Χέρμαν Κλέσεν δήλωσε ότι η νέα εταιρεία, η οποία αναμένεται να συσταθεί στα μέσα του 2025, επιτρέπει την είσοδο νέων συμμετεχόντων.
«Η πόρτα είναι ανοιχτή για να συμμετάσχουν και άλλοι εταίροι, και αυτό περιλαμβάνει τη Σαουδική Αραβία, αλλά τελικά είναι η απόφαση των τριών κυβερνήσεων», δήλωσε στους δημοσιογράφους.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ
Δουλεύοντας μαζί πάνω στο έργο, το οποίο στην Βρετανία ήταν παλιότερα γνωστό ως Tempest, οι τρεις χώρες θα είναι σε θέση να μοιραστούν το κόστος των δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων και να εξασφαλίσουν παραγγελίες για το μαχητικό αεροσκάφος, ενώ παράλληλα θα αναζητήσουν διεθνείς αγορές για την προώθηση των πωλήσεων.
Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι η πλήρης συμμετοχή της Σαουδικής Αραβίας θα έκανε πιο δύσκολη για τις χώρες την επίτευξη συναίνεσης στην πολιτική των εξαγωγών.
Ο Κλέσεν δήλωσε ότι είναι πολύ δύσκολο να αποτιμηθεί το έργο, αλλά θα δημιουργήσει «εκατοντάδες δισεκατομμυρίων για πολλά χρόνια» στην ανάπτυξη, την κατασκευή και άλλες εργασίες.
Εν τω μεταξύ Η Γαλλία η Γερμανία και η Ισπανία συνεργάζονται στην δημιουργία του δικού τους μαχητικού νέας γενιάς, κάνοντας ορισμένους στον κλάδο να αναρωτηθούν εάν η Ευρώπη θα μπορούσε να υποστηρίξει προγράμματα διάρκειας δύο δεκαετιών.
Το σχέδιο προβλέπει μαχητικά stealth που θα επιχειρούν σε συνδυασμό με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, με το πρώτο αεροσκάφος να αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία το 2035, χρονοδιάγραμμα που ορισμένοι εμπειρογνώμονες στον τομέα της άμυνας χαρακτήρισαν φιλόδοξο.
«Αυτή είναι απολύτως η ημερομηνία-στόχος μας για το πρόγραμμα αυτό και συνεχίζει να είναι ο στόχος», δήλωσε ο Κλέσεν, προσθέτοντας ότι η ταχύτητα με την οποία δημιουργείται η εταιρεία τοποθετεί την GCAP πολύ πιο μπροστά από τον Eurofighter.
Η Ιαπωνία, ειδικότερα, με μια ολοένα και πιο δυναμική Κίνα στο κατώφλι της, επιθυμεί να παραμείνει το έργο εντός χρονοδιαγράμματος.
Η νέα εταιρεία θα αναθέσει υπεργολαβικά την κατασκευή και συναρμολόγηση του αεροσκάφους στην BAE, την ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries και τη Leonardo, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Το μερίδιο των εργασιών θα μοιραστεί ισομερώς, δήλωσε ο Κλέσεν.
Η ανακοίνωση των τριών χωρών βάζει τέλος στις εικασίες σύμφωνα με τις οποίες η βρετανική κυβέρνηση των Εργατικών που εξελέγη τον Ιούλιο, θα μπορούσε να υποβαθμίσει ή να ακυρώσει το GCAP, μετά την αναθεώρηση της αμυντικής πολιτικής για το 2025.
«Το γεγονός ότι οι τρεις κυβερνήσεις προχώρησαν... και για μας να προχωρήσουμε με αυτή την κοινοπραξία, νομίζω ότι αντανακλά την δέσμευση που η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει επιδείξει τις τελευταίες εβδομάδες» είπε ο Κλέσεν.
ΣΧΟΛΙΑ