Γιάννης Μαγκριώτης: Περισσεύουν προβλήματα και υποσχέσεις
24/07/2022 18:20
24/07/2022 18:20
Οι ευρωπαϊκοί πόροι σχεδιάζονται και κατανέμονται κεντρικά, χωρίς να διαχέονται σε όλη την παραγωγική και κοινωνική κλίμακα και στον εθνικό χώρο. Έτσι όμως, οι περιφερειακές ανισότητες όχι μόνον, δεν εξομαλύνονται, αντίθετα διευρύνονται, ούτε οικοδομείται ένα βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο, μια ανθεκτική εθνική και περιφερειακή οικονομία και δεν ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.
Ειδικότερα, η δυτική Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της, είναι περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά υποβαθμισμένη. Βασικές κοινωνικές, υγειονομικές και αθλητικές υποδομές λείπουν, ενώ οι ανεπαρκείς αντιπλημμυρικές υποδομές την αφήνουν εκτεθειμένη στους κινδύνους ακόμη και συνήθων καιρικών φαινομένων. Στη δυτική Θεσσαλονίκη δεν διασφαλίζονται οι βασικές προϋποθέσεις μιας ασφαλούς και αποδεκτής στον 21ο αιώνα οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Η βάση του παραγωγικού συστήματος και των ζωτικών λειτουργιών της Θεσσαλονίκης βρίσκεται εκεί. Εκεί δραστηριοποιούνται οι σημαντικότερες βιομηχανικές, οικονομικές και εμπορικές μονάδες. Από εκεί διέρχονται τα διεθνή, εθνικά, περιφερειακά και τοπικά οδικά δίκτυα καθώς και το εθνικό και διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο. Εκεί αναπτύσσεται το λιμάνι με τις βαριές του δραστηριότητες, από το οποίο τόσα περιμένει η πόλη. Εκεί χωροθετούνται και εγκαταστάσεις που κανένας δεν θα ήθελε στη γειτονιά του: η μονάδα βιολογικού καθαρισμού των αστικών λυμάτων όλης της Θεσσαλονίκης, το σωφρονιστικό κατάστημα των Διαβατών και οι αποθήκες των χημικών βιομηχανιών και των καυσίμων.
Η κατασκευή των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ στη δυτική Θεσσαλονίκη θα δώσει δυναμική ώθηση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής προσελκύοντας πολλές άλλες δραστηριότητες, θα αναγκάσει την πολιτεία να αναπτύξει υποδομές που βελτιώνουν το περιβάλλον και το αναβαθμίζουν αισθητικά, να ενισχύσει τη βιώσιμη κινητικότητα επεκτείνοντας τον προαστιακό και το Μετρό, να πάρει μέτρα για την προστασία του πληθυσμού από φυσικούς και βιομηχανικούς κινδύνους.
Με την ανάπτυξη και την ενίσχυση των κοινωνικών υποδομών θα τονωθεί η κοινωνική συνοχή και θα περιοριστούν οι εστίες παραβατικότητας, με θετικές επιπτώσεις στην ασφάλεια όχι μόνο στον κόσμο της περιοχής, αλλά και όλης της Θεσσαλονίκης.
Μερικές χαρακτηριστικές προτεραιότητες, απολύτως αναγκαίες, που έχουν σχεδιαστεί στο παρελθόν ή έχουν εξαγγελθεί, είναι:
- Η επέκταση του Μετρό Δυτικά. Ο χρόνος πάγωσε στο 2012. Καμία δυνατότητα, να ξεκινήσει το έργο, αν διασφαλίσουν πόρους, πριν το 2028.
- Η αντιπλημμυρική θωράκιση της ευάλωτης περιοχής, ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του εργοστασίου επεξεργασίας του νερού και η επέκταση του δικτύου, ύδρευσης και αποχέτευσης.
- Η ανάπλαση των στρατοπέδων για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και την ήπια παραγωγική αξιοποίηση μέρος τους. Κανένα σχέδιο, καμία προετοιμασία, εκτός του στρατοπέδου «Παύλος Μελάς», που μετά από χρόνια αβελτηρίων των κυβερνήσεων και των τοπικών αρχόντων, μπήκε σε δρόμο ανάπλασης, που κανείς δεν ξέρει πότε θα ολοκληρωθεί, γιατί δεν υπάρχουν δεσμευμένοι πόροι.
- Οι κόμβοι της εσωτερικής Περιφερειακής που δημοπρατήθηκαν στις αρχές του 2012 και έπρεπε να τελειώσουν το 2016, ακόμη έχουν εκκρεμότητες, ειδικά ο Κ16, στην Λαχαναγορά.
- Η αξιοποίηση του παράκτιου μετώπου και της παράκτιας ζώνης, είναι στο στάδιο των αλληαναιρούμενων δηλώσεων, μία δεκαετία, χωρίς προοπτική ανάπλασης και παραγωγικής αξιοποίησης της παράκτιας ζώνης.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022
Οι ευρωπαϊκοί πόροι σχεδιάζονται και κατανέμονται κεντρικά, χωρίς να διαχέονται σε όλη την παραγωγική και κοινωνική κλίμακα και στον εθνικό χώρο. Έτσι όμως, οι περιφερειακές ανισότητες όχι μόνον, δεν εξομαλύνονται, αντίθετα διευρύνονται, ούτε οικοδομείται ένα βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο, μια ανθεκτική εθνική και περιφερειακή οικονομία και δεν ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.
Ειδικότερα, η δυτική Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της, είναι περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά υποβαθμισμένη. Βασικές κοινωνικές, υγειονομικές και αθλητικές υποδομές λείπουν, ενώ οι ανεπαρκείς αντιπλημμυρικές υποδομές την αφήνουν εκτεθειμένη στους κινδύνους ακόμη και συνήθων καιρικών φαινομένων. Στη δυτική Θεσσαλονίκη δεν διασφαλίζονται οι βασικές προϋποθέσεις μιας ασφαλούς και αποδεκτής στον 21ο αιώνα οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Η βάση του παραγωγικού συστήματος και των ζωτικών λειτουργιών της Θεσσαλονίκης βρίσκεται εκεί. Εκεί δραστηριοποιούνται οι σημαντικότερες βιομηχανικές, οικονομικές και εμπορικές μονάδες. Από εκεί διέρχονται τα διεθνή, εθνικά, περιφερειακά και τοπικά οδικά δίκτυα καθώς και το εθνικό και διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο. Εκεί αναπτύσσεται το λιμάνι με τις βαριές του δραστηριότητες, από το οποίο τόσα περιμένει η πόλη. Εκεί χωροθετούνται και εγκαταστάσεις που κανένας δεν θα ήθελε στη γειτονιά του: η μονάδα βιολογικού καθαρισμού των αστικών λυμάτων όλης της Θεσσαλονίκης, το σωφρονιστικό κατάστημα των Διαβατών και οι αποθήκες των χημικών βιομηχανιών και των καυσίμων.
Η κατασκευή των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ στη δυτική Θεσσαλονίκη θα δώσει δυναμική ώθηση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής προσελκύοντας πολλές άλλες δραστηριότητες, θα αναγκάσει την πολιτεία να αναπτύξει υποδομές που βελτιώνουν το περιβάλλον και το αναβαθμίζουν αισθητικά, να ενισχύσει τη βιώσιμη κινητικότητα επεκτείνοντας τον προαστιακό και το Μετρό, να πάρει μέτρα για την προστασία του πληθυσμού από φυσικούς και βιομηχανικούς κινδύνους.
Με την ανάπτυξη και την ενίσχυση των κοινωνικών υποδομών θα τονωθεί η κοινωνική συνοχή και θα περιοριστούν οι εστίες παραβατικότητας, με θετικές επιπτώσεις στην ασφάλεια όχι μόνο στον κόσμο της περιοχής, αλλά και όλης της Θεσσαλονίκης.
Μερικές χαρακτηριστικές προτεραιότητες, απολύτως αναγκαίες, που έχουν σχεδιαστεί στο παρελθόν ή έχουν εξαγγελθεί, είναι:
- Η επέκταση του Μετρό Δυτικά. Ο χρόνος πάγωσε στο 2012. Καμία δυνατότητα, να ξεκινήσει το έργο, αν διασφαλίσουν πόρους, πριν το 2028.
- Η αντιπλημμυρική θωράκιση της ευάλωτης περιοχής, ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του εργοστασίου επεξεργασίας του νερού και η επέκταση του δικτύου, ύδρευσης και αποχέτευσης.
- Η ανάπλαση των στρατοπέδων για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και την ήπια παραγωγική αξιοποίηση μέρος τους. Κανένα σχέδιο, καμία προετοιμασία, εκτός του στρατοπέδου «Παύλος Μελάς», που μετά από χρόνια αβελτηρίων των κυβερνήσεων και των τοπικών αρχόντων, μπήκε σε δρόμο ανάπλασης, που κανείς δεν ξέρει πότε θα ολοκληρωθεί, γιατί δεν υπάρχουν δεσμευμένοι πόροι.
- Οι κόμβοι της εσωτερικής Περιφερειακής που δημοπρατήθηκαν στις αρχές του 2012 και έπρεπε να τελειώσουν το 2016, ακόμη έχουν εκκρεμότητες, ειδικά ο Κ16, στην Λαχαναγορά.
- Η αξιοποίηση του παράκτιου μετώπου και της παράκτιας ζώνης, είναι στο στάδιο των αλληαναιρούμενων δηλώσεων, μία δεκαετία, χωρίς προοπτική ανάπλασης και παραγωγικής αξιοποίησης της παράκτιας ζώνης.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022
ΣΧΟΛΙΑ