Γιώργος Καραγιάννης: Στα τέλη του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα από τα πλέον σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης
04/09/2022 18:30
04/09/2022 18:30
Ο υφυπουργός Υποδομών παρουσιάζει, μέσω της «ΜτΚ» τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης τόσο για τις επεκτάσεις του Μετρό, όσο και για άλλα, σημαντικά έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη και στην ευρύτερη περιοχή. Τονίζει ότι στη Βόρεια Ελλάδα η κυβέρνηση υλοποιεί έργα ύψους 10 δισ. ευρώ και εξηγεί για ποιο λόγο πολλά απ’ αυτά γίνονται μέσω ΣΔΙΤ. Δίνει επίσης στοιχεία για τα σιδηροδρομικά έργα τα οποία προωθούνται στον βορειοελλαδικό χώρο καθώς και για τις παρεμβάσεις με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Έχετε δεσμευτεί ότι το Μετρό θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία στο τέλος του 2023. Ισχύει αυτό το χρονοδιάγραμμα ή μήπως θα επεκταθεί και στο 2024;
Όπως όλα δείχνουν η πόλη θα έχει Μετρό στα τέλη του 2023 και αυτός δεν είναι ένας ευσεβής πόθος, όπως κάποιων που θα λειτουργούσαν το Μετρό, πριν από 3,5 χρόνια, χωρίς τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, χωρίς ράγες, χωρίς τρένα και Φορέα Λειτουργίας.
Πλέον, έχουμε παραλάβει και τους 18 συρμούς και βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές δοκιμές στο τμήμα Αμαξοστάσιο - Συντριβάνι. Ξεκίνησε πριν από λίγες εβδομάδες η κατασκευή στο κεντρικό τμήμα του σταθμού Βενιζέλου. Έχουν ήδη παραδοθεί χώροι στο κοινό και έχει ξεκινήσει η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής. Την προηγούμενη εβδομάδα, μάλιστα, προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τον ιδιωτικό Φορέα που θα αναλάβει τη Συντήρηση και τη Λειτουργία του Μετρό, που ήταν και η τελευταία εκκρεμότητα. Είναι ξεκάθαρο ότι υλοποιείται ο σχεδιασμός μας και τηρείται το χρονοδιάγραμμα και ότι, επιτέλους, οι Θεσσαλονικείς όχι μόνο θα έχουν Μετρό, αλλά θα έχουν και ένα από τα πλέον σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης.
Το ζήτημα των επεκτάσεων του Μετρό, τόσο δυτικά, όσο και ανατολικά έχει κολλήσει. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός, κάποιο χρονοδιάγραμμα ως προς αυτό;
Κάθε άλλο. Μετά από πολλά χρόνια, εκπονείται η μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό, η οποία ουσιαστικά αποτελεί τη γενική συγκοινωνιακή μελέτη της πόλης, άρα και τον «μπούσουλα» των οριστικών επιλογών για τις επεκτάσεις του Μετρό. Η μελέτη αυτή θα μας επιτρέψει τόσο την αναζήτηση χρηματοδότησης των επεκτάσεων από την ΕΕ και την ΕΤΕΠ, όσο και τη σύνταξη του μοντέλου των μεταφορών στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Τα πρώτα αξιοποιήσιμα αποτελέσματα της μελέτης θα τα έχουμε στα τέλη του έτους.
Μάλιστα, η επέκταση στην Καλαμαριά, η οποία παραλήφθηκε από την κυβέρνησή μας ορφανή από όλα τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, προχωρά στην άμεση υλοποίησή της. Προς τούτο άμεσα θα υπογραφεί η σύμβαση για 15 επιπλέον αυτόματους συρμούς οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία τόσο του βασικού έργου όσο και για την Καλαμαριά.
Ακόμα, ο διαγωνισμός των πρόδρομων εργασιών για την επέκταση προς τα Δυτικά πάει άμεσα για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης. Τέλος, μελέτες εκτελούνται και για την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα τα οποία προωθείτε είναι η κατασκευή του λεγόμενου FlyOver στην περιφερειακή. Πότε θα ξεκινήσει το έργο και κατά πόσο θα συμβάλλει, πιστεύετε, στην καλύτερη διαχείριση του κυκλοφοριακού προβλήματος;
Ένα έργο που σχεδιάστηκε και δημοπρατήθηκε από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχωρά. Εντός φθινοπώρου θα υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του 2022. Το FlyOver, η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, θα είναι ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, μέσω του διπλασιασμού της δυνατότητας παραλαβής κυκλοφοριακών φόρτων από τα 5 χιλιάδες οχήματα σήμερα, σε 10 χιλιάδες την ώρα ανά κατεύθυνση, κάνοντας τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς. Ένας νέος Περιφερειακός που θα αναβαθμίσει τη κυκλοφορία στη πόλη και μαζί με το Μετρό θα αλλάξει τη καθημερινότητα όλων των Θεσσαλονικέων.
Από πολλούς φορείς της Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών διατυπώνονται παράπονα πως η Κεντρική Μακεδονία είναι ο «φτωχός συγγενής» όσον αφορά τη διάθεση δημόσιων ή κοινοτικών πόρων (ΠΔΕ, ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης). Πολλά έργα γίνονται αποκλειστικά μέσω ΣΔΙΤ (FlyOver, δρόμος Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, σχολεία, Μονάδες Ανακύκλωσης κ.λπ.). Τι απαντάτε σ’ αυτό;
Ότι στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα εκτελείται σήμερα ένα συνολικό σχέδιο ύψους 10 δισ. ευρώ. Θα επαναλάβω το νούμερο, γιατί νομίζω από μόνο του απαντά ξεκάθαρα στο ερώτημά σας: επενδύσεις 10 δισ. ευρώ από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια, για νέες υποδομές, για έρευνα και τεχνολογία, για νέα νοσοκομεία, για αναπλάσεις και νέες σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Τα έργα ΣΔΙΤ για την κυβέρνησή μας, αποτελούν εκτός από ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και μία αλλαγή στρατηγικής ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων, που βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής μας, με τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, προσπαθώντας να επωφεληθούμε της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας του σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, συνδυαστικά με την μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων και μέσω αυτής της στρατηγικής μπορούμε να μεγαλώνουμε το πρόγραμμά μας και να επεκτείνουμε τις δράσεις μας σε κάθε είδους έργο.
Αφήσαμε πίσω την εποχή των σχεδίων επί χάρτου και των μουσαμάδων και πλέον έχουμε μελέτες, διαγωνισμούς, αναδόχους και εργοτάξια. Γιατί για πρώτη φορά υπήρχε ένα ολοκληρωμένο και στοχευμένο σχέδιο αναβαθμίσεως των υποδομών της ευρύτερης περιοχής, με βάση τις εθνικές, αλλά και τις τοπικές ανάγκες. Γιατί διασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση αξιοποιώντας δημόσιους πόρους, τα ΣΔΙΤ, αλλά και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, στη Βόρεια Ελλάδα θα κατευθυνθεί η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χρημάτων για μεγάλα έργα υποδομής. Το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών, ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ. Ο Βόρειος Ε-65 είναι ένα από τα δύο οδικά έργα που θα χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου το Ταμείο Ανάκαμψης που όπως γνωρίζετε συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία οδό, έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή του. Τα δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, το Θεσσαλονίκη – Τοξότες και το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργα με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 2,8 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθούν, επίσης, από τα διαρθρωτικά ταμεία.
Η συνέπεια στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας ενισχύει τις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής, αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ποιότητα ζωής των πολιτών και διαμορφώνει μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με την Πολιτεία με προφανή οφέλη για όλους.
Τα ΣΔΙΤ όμως μεταξύ άλλων, εξασφαλίζουν και τη καλή συντήρηση των έργων για πολλά χρόνια. Και αυτό είναι κάτι που πραγματικά αφορά τους πολίτες.
Έχετε δεσμευτεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του πακέτου σιδηροδρομικών έργων αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα. Πού βρισκόμαστε ως προς το χρονοδιάγραμμα και τι έχουν να περιμένουν οι κάτοικοι και οι φορείς από αυτά τα έργα;
Να ξεκινήσω από το τελευταίο, γιατί για εμάς έχει και τη μεγαλύτερη σημασία. Ο εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα σημαίνει ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις για τους πολίτες και τα εμπορεύματα. Έτσι, στις αρχές του 2023 θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα και τον προαστιακό σιδηρόδρομο στη Δυτική Θεσσαλονίκη με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει το έργο εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Ειδομένη όπως και η Β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου για τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Τοξότες και Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Τα δύο τελευταία έργα θα αλλάξουν το τοπίο των μεταφορών για ανθρώπους όσο και για εμπορεύματα, θα αναβαθμίσουν την αξία των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης και θα συνδέσουν τη Θράκη με τα Βαλκάνια και τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Θα αλλάξουν συνολικά το μίγμα των μετακινήσεων σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα και θα υλοποιήσουν στη πράξη την Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία.
Υλοποιούμε το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων σε μια περίοδο που η περιβαλλοντική ευαισθησία όλων μας είναι ιδιαίτερα αυξημένη και η ανάγκη να γίνει το τρένο ανταγωνιστικό και θελκτικό μέσο μεταφοράς, όπως ακριβώς συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης είναι επιτακτική.
Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων η εικόνα του σιδηροδρόμου θα είναι τελείως διαφορετική στα μάτια του μέσου Έλληνα πολίτη.
Έχετε αρκετές φορές αναφερθεί στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες και τα έργα που θα «τρέξουν» ή γίνονται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση και αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα;
Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας επί της αρχής συνδέεται με τα νέα μεγάλα οδικά έργα και από κει και πέρα με τη συντήρηση και την αναβάθμιση του επιπέδου λειτουργίας και ασφάλειας στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που προωθούμε, θα ξεκινήσει να τρέχει σε όλη την Ελλάδα από το αμέσως επόμενο διάστημα, με ένα συνολικό προϋπολογισμό 750 εκατ. ευρώ. Περισσότερα από 200 εκατ. εξ αυτών θα κατευθυνθούν στη Βόρεια Ελλάδα.
Όπως ο καθένας αντιλαμβάνεται, τα χρήματα που θα δοθούν για έργα στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολλά. Στοίχημα αυτής της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι τα χρήματα αυτά να πιάσουν τόπο. Να γίνουν έργα χρήσιμα και λειτουργικά. Να αλλάξουν την εικόνα της καθημερινότητας και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Και αυτό θα το καταφέρουμε.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022
Ο υφυπουργός Υποδομών παρουσιάζει, μέσω της «ΜτΚ» τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης τόσο για τις επεκτάσεις του Μετρό, όσο και για άλλα, σημαντικά έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη και στην ευρύτερη περιοχή. Τονίζει ότι στη Βόρεια Ελλάδα η κυβέρνηση υλοποιεί έργα ύψους 10 δισ. ευρώ και εξηγεί για ποιο λόγο πολλά απ’ αυτά γίνονται μέσω ΣΔΙΤ. Δίνει επίσης στοιχεία για τα σιδηροδρομικά έργα τα οποία προωθούνται στον βορειοελλαδικό χώρο καθώς και για τις παρεμβάσεις με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Έχετε δεσμευτεί ότι το Μετρό θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία στο τέλος του 2023. Ισχύει αυτό το χρονοδιάγραμμα ή μήπως θα επεκταθεί και στο 2024;
Όπως όλα δείχνουν η πόλη θα έχει Μετρό στα τέλη του 2023 και αυτός δεν είναι ένας ευσεβής πόθος, όπως κάποιων που θα λειτουργούσαν το Μετρό, πριν από 3,5 χρόνια, χωρίς τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, χωρίς ράγες, χωρίς τρένα και Φορέα Λειτουργίας.
Πλέον, έχουμε παραλάβει και τους 18 συρμούς και βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές δοκιμές στο τμήμα Αμαξοστάσιο - Συντριβάνι. Ξεκίνησε πριν από λίγες εβδομάδες η κατασκευή στο κεντρικό τμήμα του σταθμού Βενιζέλου. Έχουν ήδη παραδοθεί χώροι στο κοινό και έχει ξεκινήσει η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής. Την προηγούμενη εβδομάδα, μάλιστα, προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τον ιδιωτικό Φορέα που θα αναλάβει τη Συντήρηση και τη Λειτουργία του Μετρό, που ήταν και η τελευταία εκκρεμότητα. Είναι ξεκάθαρο ότι υλοποιείται ο σχεδιασμός μας και τηρείται το χρονοδιάγραμμα και ότι, επιτέλους, οι Θεσσαλονικείς όχι μόνο θα έχουν Μετρό, αλλά θα έχουν και ένα από τα πλέον σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης.
Το ζήτημα των επεκτάσεων του Μετρό, τόσο δυτικά, όσο και ανατολικά έχει κολλήσει. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός, κάποιο χρονοδιάγραμμα ως προς αυτό;
Κάθε άλλο. Μετά από πολλά χρόνια, εκπονείται η μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό, η οποία ουσιαστικά αποτελεί τη γενική συγκοινωνιακή μελέτη της πόλης, άρα και τον «μπούσουλα» των οριστικών επιλογών για τις επεκτάσεις του Μετρό. Η μελέτη αυτή θα μας επιτρέψει τόσο την αναζήτηση χρηματοδότησης των επεκτάσεων από την ΕΕ και την ΕΤΕΠ, όσο και τη σύνταξη του μοντέλου των μεταφορών στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Τα πρώτα αξιοποιήσιμα αποτελέσματα της μελέτης θα τα έχουμε στα τέλη του έτους.
Μάλιστα, η επέκταση στην Καλαμαριά, η οποία παραλήφθηκε από την κυβέρνησή μας ορφανή από όλα τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, προχωρά στην άμεση υλοποίησή της. Προς τούτο άμεσα θα υπογραφεί η σύμβαση για 15 επιπλέον αυτόματους συρμούς οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία τόσο του βασικού έργου όσο και για την Καλαμαριά.
Ακόμα, ο διαγωνισμός των πρόδρομων εργασιών για την επέκταση προς τα Δυτικά πάει άμεσα για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης. Τέλος, μελέτες εκτελούνται και για την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα τα οποία προωθείτε είναι η κατασκευή του λεγόμενου FlyOver στην περιφερειακή. Πότε θα ξεκινήσει το έργο και κατά πόσο θα συμβάλλει, πιστεύετε, στην καλύτερη διαχείριση του κυκλοφοριακού προβλήματος;
Ένα έργο που σχεδιάστηκε και δημοπρατήθηκε από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχωρά. Εντός φθινοπώρου θα υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του 2022. Το FlyOver, η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, θα είναι ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, μέσω του διπλασιασμού της δυνατότητας παραλαβής κυκλοφοριακών φόρτων από τα 5 χιλιάδες οχήματα σήμερα, σε 10 χιλιάδες την ώρα ανά κατεύθυνση, κάνοντας τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς. Ένας νέος Περιφερειακός που θα αναβαθμίσει τη κυκλοφορία στη πόλη και μαζί με το Μετρό θα αλλάξει τη καθημερινότητα όλων των Θεσσαλονικέων.
Από πολλούς φορείς της Θεσσαλονίκης και των γύρω περιοχών διατυπώνονται παράπονα πως η Κεντρική Μακεδονία είναι ο «φτωχός συγγενής» όσον αφορά τη διάθεση δημόσιων ή κοινοτικών πόρων (ΠΔΕ, ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης). Πολλά έργα γίνονται αποκλειστικά μέσω ΣΔΙΤ (FlyOver, δρόμος Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, σχολεία, Μονάδες Ανακύκλωσης κ.λπ.). Τι απαντάτε σ’ αυτό;
Ότι στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα εκτελείται σήμερα ένα συνολικό σχέδιο ύψους 10 δισ. ευρώ. Θα επαναλάβω το νούμερο, γιατί νομίζω από μόνο του απαντά ξεκάθαρα στο ερώτημά σας: επενδύσεις 10 δισ. ευρώ από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια, για νέες υποδομές, για έρευνα και τεχνολογία, για νέα νοσοκομεία, για αναπλάσεις και νέες σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Τα έργα ΣΔΙΤ για την κυβέρνησή μας, αποτελούν εκτός από ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και μία αλλαγή στρατηγικής ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων, που βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής μας, με τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, προσπαθώντας να επωφεληθούμε της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας του σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, συνδυαστικά με την μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων και μέσω αυτής της στρατηγικής μπορούμε να μεγαλώνουμε το πρόγραμμά μας και να επεκτείνουμε τις δράσεις μας σε κάθε είδους έργο.
Αφήσαμε πίσω την εποχή των σχεδίων επί χάρτου και των μουσαμάδων και πλέον έχουμε μελέτες, διαγωνισμούς, αναδόχους και εργοτάξια. Γιατί για πρώτη φορά υπήρχε ένα ολοκληρωμένο και στοχευμένο σχέδιο αναβαθμίσεως των υποδομών της ευρύτερης περιοχής, με βάση τις εθνικές, αλλά και τις τοπικές ανάγκες. Γιατί διασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση αξιοποιώντας δημόσιους πόρους, τα ΣΔΙΤ, αλλά και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, στη Βόρεια Ελλάδα θα κατευθυνθεί η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χρημάτων για μεγάλα έργα υποδομής. Το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών, ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ. Ο Βόρειος Ε-65 είναι ένα από τα δύο οδικά έργα που θα χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου το Ταμείο Ανάκαμψης που όπως γνωρίζετε συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία οδό, έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή του. Τα δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, το Θεσσαλονίκη – Τοξότες και το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργα με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 2,8 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθούν, επίσης, από τα διαρθρωτικά ταμεία.
Η συνέπεια στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας ενισχύει τις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής, αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ποιότητα ζωής των πολιτών και διαμορφώνει μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με την Πολιτεία με προφανή οφέλη για όλους.
Τα ΣΔΙΤ όμως μεταξύ άλλων, εξασφαλίζουν και τη καλή συντήρηση των έργων για πολλά χρόνια. Και αυτό είναι κάτι που πραγματικά αφορά τους πολίτες.
Έχετε δεσμευτεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του πακέτου σιδηροδρομικών έργων αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα. Πού βρισκόμαστε ως προς το χρονοδιάγραμμα και τι έχουν να περιμένουν οι κάτοικοι και οι φορείς από αυτά τα έργα;
Να ξεκινήσω από το τελευταίο, γιατί για εμάς έχει και τη μεγαλύτερη σημασία. Ο εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα σημαίνει ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις για τους πολίτες και τα εμπορεύματα. Έτσι, στις αρχές του 2023 θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα και τον προαστιακό σιδηρόδρομο στη Δυτική Θεσσαλονίκη με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει το έργο εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Ειδομένη όπως και η Β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου για τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Τοξότες και Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Τα δύο τελευταία έργα θα αλλάξουν το τοπίο των μεταφορών για ανθρώπους όσο και για εμπορεύματα, θα αναβαθμίσουν την αξία των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης και θα συνδέσουν τη Θράκη με τα Βαλκάνια και τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Θα αλλάξουν συνολικά το μίγμα των μετακινήσεων σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα και θα υλοποιήσουν στη πράξη την Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία.
Υλοποιούμε το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων σε μια περίοδο που η περιβαλλοντική ευαισθησία όλων μας είναι ιδιαίτερα αυξημένη και η ανάγκη να γίνει το τρένο ανταγωνιστικό και θελκτικό μέσο μεταφοράς, όπως ακριβώς συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης είναι επιτακτική.
Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων η εικόνα του σιδηροδρόμου θα είναι τελείως διαφορετική στα μάτια του μέσου Έλληνα πολίτη.
Έχετε αρκετές φορές αναφερθεί στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες και τα έργα που θα «τρέξουν» ή γίνονται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση και αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα;
Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας επί της αρχής συνδέεται με τα νέα μεγάλα οδικά έργα και από κει και πέρα με τη συντήρηση και την αναβάθμιση του επιπέδου λειτουργίας και ασφάλειας στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που προωθούμε, θα ξεκινήσει να τρέχει σε όλη την Ελλάδα από το αμέσως επόμενο διάστημα, με ένα συνολικό προϋπολογισμό 750 εκατ. ευρώ. Περισσότερα από 200 εκατ. εξ αυτών θα κατευθυνθούν στη Βόρεια Ελλάδα.
Όπως ο καθένας αντιλαμβάνεται, τα χρήματα που θα δοθούν για έργα στη Βόρεια Ελλάδα είναι πολλά. Στοίχημα αυτής της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι τα χρήματα αυτά να πιάσουν τόπο. Να γίνουν έργα χρήσιμα και λειτουργικά. Να αλλάξουν την εικόνα της καθημερινότητας και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Και αυτό θα το καταφέρουμε.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022
ΣΧΟΛΙΑ