ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γλυκάθηκε» ο ΔΕΣΦΑ από τις εξαγωγές φυσικού αερίου - Τετραπλασιάστηκαν το 2022

Τι σχεδιάζει πλέον η άλλοτε κρατική εταιρεία

 09/04/2023 08:20

«Γλυκάθηκε» ο ΔΕΣΦΑ από τις εξαγωγές φυσικού αερίου - Τετραπλασιάστηκαν το 2022
Φωτογραφία αρχείου

Σε διπλασιασμό του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου οδηγεί ο διευρυμένος ρόλος της Ελλάδας ως κόμβου εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων με φυσικό αέριο. 

Ρόλος ο οποίος συμβάλει στην ισχυροποίηση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.

Ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα τη διερεύνηση του ενδιαφέροντος των επενδυτών ως προς την υλοποίηση των υποδομών που αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στον εφοδιασμό των γειτονικών χωρών με φυσικό αέριο, προκειμένου να καταγράψει σε πρώτη φάση τις ανάγκες και να υποβάλει εν συνεχεία τις επενδυτικές προτάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προς έγκριση.

Κρίσιμο ζήτημα αποτελεί ο επιμερισμός του κόστους των επενδύσεων δεδομένου ότι αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στον εφοδιασμό χωρών της ΝΑ Ευρώπης.

Όπως επισημάνθηκε από πλευράς ΔΕΣΦΑ σε ενημερωτική εκδήλωση για την αναβάθμιση του ελληνικού συστήματος που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, ένα μέρος του κόστους μπορεί να καλυφθεί από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των τελών χρήσης στο βαθμό που τα νέα έργα βελτιώνουν την ασφάλεια εφοδιασμού διαφοροποιώντας τις πηγές τροφοδοσίας της χώρας. Όμως η τελική απόφαση επί του προκειμένου θα ληφθεί από την ΡΑΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, οι εξαγωγές φυσικού αερίου ήδη τετραπλασιάστηκαν το 2022 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φθάνοντας στις 29,5 τεραβατώρες έναντι 7,6 το 2021 και κατευθύνθηκαν κυρίως στη Βουλγαρία η οποία αντιμετώπισε τη διακοπή εφοδιασμού από τη ρωσική Gazprom. Πρόκειται για φυσικό αέριο που εισήχθη σε υγροποιημένη μορφή στο σταθμό της Ρεβυθούσας και από εκεί διοχετεύθηκε προς τα Βαλκάνια μέσω του ελληνικού συστήματος.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η απανθρακοποίηση της παραγωγής ενέργειας, η στροφή μελλοντικά στο υδρογόνο είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που δημιουργούν αυξημένη ζήτηση στην ευρύτερη περιοχή και ανάγκη για νέες υποδομές διαμετακόμισης και μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως είναι γνωστό ήδη κατασκευάζεται πλωτός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και είναι υπό διερεύνηση η εγκατάσταση άλλων τεσσάρων σε Κόρινθο, Βόλο, Θεσσαλονίκη και ενός ακόμη στην Αλεξανδρούπολη με εξαγωγικό κυρίως προσανατολισμό.

Οι προτάσεις του ΔΕΣΦΑ προβλέπουν τον διπλασιασμό του συστήματος (δηλαδή την κατασκευή δεύτερου αγωγού παράλληλα με τον ήδη υπάρχοντα) στα τμήματα Καρπερή - Κομοτηνή, κόστους 290 εκατ. Ευρώ, Πάτημα - Λιβαδειά (140 εκατ.) και Λιβαδειά - Καρπερή (το κόστος θα εξαρτηθεί από τον τελικό σχεδιασμό). Όλες οι νέες υποδομές που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ έχουν και δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου.

Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα γίνονται επί του παρόντος μέσω του αγωγού ΤΑΡ (Ελλάδα - Αλβανία - Ιταλία) ο οποίος συνδέεται και με το ελληνικό σύστημα, του σημείου σύνδεσης με το Βουλγαρικό σύστημα στο Σιδηρόκαστρο όπου υπάρχει δυνατότητα αντίστροφης ροής (δηλ. από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία) και από τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό (IGB) που εγκαινιάστηκε πρόσφατα και επί του παρόντος τροφοδοτείται μόνο από τον ΤΑΡ. Ως το τέλος του χρόνου ο IGB θα διασυνδεθεί και με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ ενώ ακολουθεί η κατασκευή αγωγού τροφοδοσίας της Βόρειας Μακεδονίας.

Σε διπλασιασμό του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου οδηγεί ο διευρυμένος ρόλος της Ελλάδας ως κόμβου εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων με φυσικό αέριο. 

Ρόλος ο οποίος συμβάλει στην ισχυροποίηση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.

Ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα τη διερεύνηση του ενδιαφέροντος των επενδυτών ως προς την υλοποίηση των υποδομών που αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στον εφοδιασμό των γειτονικών χωρών με φυσικό αέριο, προκειμένου να καταγράψει σε πρώτη φάση τις ανάγκες και να υποβάλει εν συνεχεία τις επενδυτικές προτάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προς έγκριση.

Κρίσιμο ζήτημα αποτελεί ο επιμερισμός του κόστους των επενδύσεων δεδομένου ότι αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στον εφοδιασμό χωρών της ΝΑ Ευρώπης.

Όπως επισημάνθηκε από πλευράς ΔΕΣΦΑ σε ενημερωτική εκδήλωση για την αναβάθμιση του ελληνικού συστήματος που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, ένα μέρος του κόστους μπορεί να καλυφθεί από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των τελών χρήσης στο βαθμό που τα νέα έργα βελτιώνουν την ασφάλεια εφοδιασμού διαφοροποιώντας τις πηγές τροφοδοσίας της χώρας. Όμως η τελική απόφαση επί του προκειμένου θα ληφθεί από την ΡΑΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, οι εξαγωγές φυσικού αερίου ήδη τετραπλασιάστηκαν το 2022 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φθάνοντας στις 29,5 τεραβατώρες έναντι 7,6 το 2021 και κατευθύνθηκαν κυρίως στη Βουλγαρία η οποία αντιμετώπισε τη διακοπή εφοδιασμού από τη ρωσική Gazprom. Πρόκειται για φυσικό αέριο που εισήχθη σε υγροποιημένη μορφή στο σταθμό της Ρεβυθούσας και από εκεί διοχετεύθηκε προς τα Βαλκάνια μέσω του ελληνικού συστήματος.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η απανθρακοποίηση της παραγωγής ενέργειας, η στροφή μελλοντικά στο υδρογόνο είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που δημιουργούν αυξημένη ζήτηση στην ευρύτερη περιοχή και ανάγκη για νέες υποδομές διαμετακόμισης και μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως είναι γνωστό ήδη κατασκευάζεται πλωτός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και είναι υπό διερεύνηση η εγκατάσταση άλλων τεσσάρων σε Κόρινθο, Βόλο, Θεσσαλονίκη και ενός ακόμη στην Αλεξανδρούπολη με εξαγωγικό κυρίως προσανατολισμό.

Οι προτάσεις του ΔΕΣΦΑ προβλέπουν τον διπλασιασμό του συστήματος (δηλαδή την κατασκευή δεύτερου αγωγού παράλληλα με τον ήδη υπάρχοντα) στα τμήματα Καρπερή - Κομοτηνή, κόστους 290 εκατ. Ευρώ, Πάτημα - Λιβαδειά (140 εκατ.) και Λιβαδειά - Καρπερή (το κόστος θα εξαρτηθεί από τον τελικό σχεδιασμό). Όλες οι νέες υποδομές που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ έχουν και δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου.

Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα γίνονται επί του παρόντος μέσω του αγωγού ΤΑΡ (Ελλάδα - Αλβανία - Ιταλία) ο οποίος συνδέεται και με το ελληνικό σύστημα, του σημείου σύνδεσης με το Βουλγαρικό σύστημα στο Σιδηρόκαστρο όπου υπάρχει δυνατότητα αντίστροφης ροής (δηλ. από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία) και από τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό (IGB) που εγκαινιάστηκε πρόσφατα και επί του παρόντος τροφοδοτείται μόνο από τον ΤΑΡ. Ως το τέλος του χρόνου ο IGB θα διασυνδεθεί και με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ ενώ ακολουθεί η κατασκευή αγωγού τροφοδοσίας της Βόρειας Μακεδονίας.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία