«Γρίφος» το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη - Σηκώνει «τα χέρια ψηλά» και η Τροχαία (φωτ.)
15/11/2021 21:01
15/11/2021 21:01
«Έχω βαθιά επίγνωση του προβλήματος της κυκλοφορίας. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που θα έχει δύσκολα επίλυση σε αυτό το κομμάτι», προειδοποίησε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, κατά την τοποθέτησή του στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης με αποκλειστικό θέμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
«Να σταματήσουμε να το συζητάμε, να βάλουμε κάτω χαρτιά και μολύβια, να βάλουμε κονδύλια», για να λυθεί το ζήτημα, πρόσθεσε ο κ. Ζέρβας.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο δήμαρχος προέτρεψε τους αρμόδιους να επανεξετάσουν το ζήτημα της υποθαλάσσιας, η οποία έχει χρεώσει του φορολογούμενους με αποζημιώσεις απέναντι στον ανάδοχο, παρότι το έργο δεν κατασκευάστηκε ποτέ.
Επίσης, ο κ. Ζέρβας αναφέρθηκε στις δράσεις της διοίκησής του, ενώ ζήτησε την ενίσχυση του ενιαίου συντονιστικού κέντρου δημοτικής αστυνομίας, Ελληνικής Αστυνομίας και τροχαίας το οποίο ήδη λειτουργεί.
Το επόμενο διάστημα θα χωροθετηθούν 764 νέες θέσεις στάθμευσης σε 20 σημεία, συνέχισε ο κ. Ζέρβας.
Ακόμη, απομακρύνονται συστηματικά εγκαταλειμμένα οχήματα, τα οποία καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης, ενώ επαναφέρουμε τη συνεργασία με τον ΟΑΣΘ όσον αφορά την κατάσταση στις λεωφορειολωρίδες, παίρνοντας όλα τα στοιχεία μέσω της τηλεματικής, ώστε ο δήμος να γνωρίζει τα προβληματικά σημεία, σημείωσε ο ίδιος.
Ταυτόχρονα, προχωρούν οι απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη οδών, όπως αυτή της οδού Αγίου Δημητρίου στη συμβολή της με τις οδούς Κατσιμίδη και Μήλου.
Επιπροσθέτως, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης χαιρέτισε το πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον ενιαίο έλεγχο των σηματοδοτών και κατ' επέκταση της κυκλοφορίας στον δήμο Θεσσαλονίκης.
Σε άλλο σημείο, ο κ. Ζέρβας υπογράμμισε ότι πρέπει να εξεταστεί και πάλι το θέμα των φορτοεκφορτώσεων και ο τρόπος για καλύτερη ελεγχόμενη στάθμευση.
Τόνισε παράλληλα ότι η Θεσσαλονίκη είχε μία χαμένη δεκαετία στις υποδομές. «Σαφέστατα η προηγούμενη δεκαετία ήταν μια χαμένη ευκαιρία για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης, για το κυκλοφοριακό», επισήμανε ο κ. Ζέρβας και πρόσθεσε: «Η δική επιμονή είναι αυτή ακριβώς για αυτές τις υποδομές. Κόντρα σε ομάδες οι οποίες δεν διστάζουν κάθε φορά με τις όποιες «ευαισθησίες» κάθε φορά να σηκώνουν χειρόφρενο, να φέρουν τροχοπέδη σε αυτή την ανάπτυξη. Οι ιστορίες είναι πολλές, για την υποθαλάσσια, για την περιφερειακή οδό, για θέσεις πάρκινγκ».
Οι 30 προτάσεις του Σπ. Βούγια
Ο Σπύρος Βούγιας, επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» και καθηγητής συγκοινωνιολογίας παρουσίασε ένα «σώμα» 30 προτάσεων από το αρχείο του, καλώντας τη διοίκηση να τις υλοποιήσει.
Ειδικότερα, ο κ. Βούγιας κατηγόρησε την πρακτική της αντιπαροχής, η οποία δεν εξασφάλισε ούτε καν 10-12 θέσεις για οχήματα των κατοίκων της κάθε πολυκατοικίας, κάτι το οποίο αν είχε γίνει το πρόβλημα σήμερα θα ήταν λιγότερο έντονο, σύμφωνα με τον κ. Βούγια.
Με αυτό ως δεδομένο, στο μέλλον χρειάζεται να γίνει καταμερισμός 50-50 του δημόσιου χώρου για πεζούς και οχήματα.
Στη συνέχεια ο κ. Βούγιας συνόψισε τις 30 προτάσεις του:
Α. ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
1. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να γίνει Μητροπολιτικός, καλύπτοντας όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Θα υπάρχει επομένως και ενιαίος μητροπολιτικός φορέας συγκοινωνιακού σχεδιασμού, με εξειδικεύσεις στις δημοτικές ενότητες.
2. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αποτελεί έναν κατευθυντήριο οδηγό. Οι επιμέρους προτάσεις του προς υλοποίηση θα αποφασίζονται κάθε φορά από το δημοτικό συμβούλιο, που φέρει και την πολιτική ευθύνη.
3. Απαιτείται άμεσα σοβαρή αύξηση του προσωπικού της Δημοτικής αστυνομίας για τον συστηματικό έλεγχο της παράνομης στάθμευσης και περιπολίες μικτών κλιμακίων με τη
Διεύθυνση Τροχαίας για την αντιμετώπιση της καταπάτησης του δημόσιου χώρου.
4. Είναι αναγκαίος ο ορισμός ενός αρμόδιου για το κυκλοφοριακό ζήτημα αντιδημάρχου ή έστω ενός εντεταλμένου συμβούλου ειδικού για τα θέματα των συγκοινωνιών.
5. Θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης με τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων.
Β. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
6. Ολοκλήρωση του μετρό και επέκτασή του μέχρι το αεροδρόμιο και Δυτικά (ΜΑΜΘ).
7. Αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών με βάση τις στάσεις του μετρό και δημιουργία χώρων στάθμευσης γύρω απ’ αυτές για μετεπιβίβαση από Ι.Χ. ή λεωφορείο.
8. Κυκλική διαδρομή μικρών λεωφορείων (mini buses) από το Δημαρχείο μέχρι τα Δικαστήρια, δωρεάν για όσους κάνουν μετεπιβίβαση στο πάρκιγκ του Δήμου ή της ΔΕΘ.
9. Επαναλειτουργία και αστυνόμευση των εγκαταλειμμένων λωρίδων αποκλειστικής κίνησης των λεωφορείων. Λωρίδα αντίθετης κίνησης (contra flow) στην Τσιμισκή και την Βασ. Όλγας αντί της Μητροπόλεως και της Μεγ. Αλεξάνδρου, για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και τη μείωση του χρόνου βαδίσματος των επιβατών.
10. Συμπληρωματική του μετρό γραμμή ενός σύγχρονου επιφανειακού τραμ στην «κάτω διαδρομή» από το ΙΚΕΑ μέχρι το σταθμό των ΚΤΕΛ (μελέτη ΣΑΣΘ).
11. Προώθηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας με ταχύπλοα σκάφη από το κέντρο μέχρι τους Ν. Επιβάτες (με 5 ενδιάμεσες στάσεις) σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Γ. ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ-ΦΟΡΤΟΕΚΦΟΡΤΩΣΗ
12. Αποφυγή κατασκευής μεγάλων χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο. Αξιοποίηση του πολυώροφου πάρκιγκ της οδού Κουντουριώτου για την εξυπηρέτηση των εισερχομένων στο κέντρο από τα δυτικά.
13. Αναθεώρηση της σύμβασης για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, με περισσότερες θέσεις για τους κατοίκους και τα δίκυκλα (μηχανοκίνητα και ποδήλατα) επί της οδού.
14. Έμμεση επιδότηση ιδιωτικών χώρων στάθμευσης (με μείωση δημοτικών τελών) για αναλογική μείωση του κόστους στάθμευσης των επισκεπτών του κέντρου.
15. Επαναφορά αυστηρών κανονισμών για το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων, ανάλογα με την οδό, το είδος της επιχείρησης και τον τύπο του οχήματος.
16. Κατασκευή μηχανικών πολυώροφων πάρκιγκ σε ελεύθερα οικόπεδα, σε κάθε δημοτική ενότητα.
Δ. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
17. Επαναξιολόγηση της φοράς κίνησης των οχημάτων σε βασικούς μονόδρομους άξονες. Επαναφορά της διπλής κατεύθυνσης, για τη μείωση του μήκους των μετακινήσεων και την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης (π.χ. Δωδεκανήσου).
18. «Επιστροφή» των κυκλικών κόμβων με αντικατάσταση των σηματοδοτών σε μεγάλες διασταυρώσεις, για τη μείωση των καθυστερήσεων και την αισθητική αναβάθμιση τους (π.χ. Λευκός Πύργος).
19. Απαγόρευση (με ειδική διαγράμμιση-box) του εγκλωβισμού οχημάτων στο εσωτερικό μιας κρίσιμης διασταύρωσης (π.χ. Τσιμισκή- Παύλου Μελά).
20. Επανατοποθέτηση των πλαστικών κώνων που αφαιρέθηκαν από βασικούς άξονες
(Λεωφόρος Στρατού, Ερμού, Μητροπόλεως) για την αποτροπή της διπλοστάθμευσης.
Ε. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ-ΠΑΤΙΝΙΑ
21. Κατάργηση, συντήρηση ή ανακατασκευή του παλαιότερου δικτύου ποδηλατοδρόμων και συμπλήρωσή του με νέα πρόσθετα ή συνδετικά τμήματα.
22. Ολοκλήρωση της κατασκευής του επιτυχημένου πιλοτικού ποδηλατοδρόμου της λεωφόρου Νίκης σε υπερυψωμένο κράσπεδο, για λόγους οδικής ασφάλειας.
23. Μετακίνηση του ποδηλατοδρόμου της Καραμανλή στο μέσον της οδού μέχρι την οδό Παπάφη και στη συνέχεια επ’ αυτής μέχρι την Γ’ Σεπτεμβρίου. Μετατροπή του πιλοτικού σε κανονικό έργο με πλήρεις προδιαγραφές.
24. Επαναφορά της δυνατότητας μίσθωσης, κοινής χρήσης και στάθμευσης ποδηλάτων σε διάφορα σημεία της πόλης (Thessbike). Καθορισμός κανόνων κίνησης και περιορισμών ταχύτητας για τα ηλεκτρικά πατίνια.
25. Νομιμοποίηση της κίνησης των ποδηλάτων και των πατινιών στις λεωφορειολωρίδες
(με προτεραιότητα των λεωφορείων).
ΣΤ. ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΖΩΝ
26. Προστασία της απρόσκοπτης κίνησης των πεζών στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους από τα τραπεζοκαθίσματα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος και άλλα εμπόδια.
27. Επέκταση και αναβάθμιση της οριζόντιας σήμανσης σε ολόκληρη την πόλη. Έντονη, καλαίσθητη και συμπεριληπτική διαγράμμιση, τεχνική αποτροπή της στάσης οχημάτων
σε διαβάσεις.
28. Μείωση του μεγάλου χρόνου αναμονής των πεζών προκειμένου να διασχίσουν το δρόμο, σε σηματοδοτούμενες διαβάσεις εμπορικών αξόνων (π.χ. Τσιμισκή).
29 . Αμείλικτη αποτροπή (με συχνές επικοινωνιακές καμπάνιες και αυστηρές ποινές) της ανάρμοστης και επικίνδυνης συνύπαρξης των μηχανοκίνητων δίκυκλων με τους πεζούς στα πεζοδρόμια. Απόλυτη απαγόρευση της χρήσης των ραμπών για ΑΜΕΑ από τις μηχανές.
Ζ. «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ»
30. Σταδιακή μετατροπή των οδών της πόλης (που έχουν το απαραίτητο πλάτος) σε «ολοκληρωμένους δρόμους», που θα εξυπηρετούν ισότιμα όλους τους μετακινούμενους αλλά και τα αυτοκίνητα. Παράδειγμα «ολοκληρωμένων δρόμων» αποτελεί η πρόσφατη ανάπλαση των παράλληλων οδών Δημητρίου Γούναρη και Στρατηγού Καλάρη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
«Φρακαρισμένοι» δρόμοι και κόμβοι σχεδόν όλη την ημέρα
Συντριπτικά τα στοιχεία του ΙΜΕΤ
Τον λόγο έλαβε στη συνέχεια η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, η οποία τόνισε ότι το ΙΜΕΤ έλαβε όλα τα δεδομένα του 2019 και του 2020 αναφορικά με τους κυκλοφοριακούς φόρτους και την κίνηση στους δρόμους της πόλης, συγκρίνοντάς τα δεδομένα των δύο ετών με όσα έχουν συγκεντρωθεί το 2021.
Σύμφωνα με αυτά, φέτος προκύπτει 10-12% αύξηση των μετακινήσεων, λόγω πανδημίας και αύξηση του μέσου χρόνου διέλευσης σε κύριους άξονες που ξεπερνάει το 15%.
Λεωφόρος Στρατού, πλατεία ΧΑΝΘ και τμήματα της Λεωφόρου Κ. Καραμανλή (π.χ. Καυτανζόγλου-Συντριβάνι), παρατηρούνται αυξημένοι χρόνοι διέλευσης σχεδόν όλες τις ώρες της ημέρας, ενώ τις ώρες 06:00-10:00 παρατηρούνται οι αιχμές στον κυκλοφοριακό φόρτο στους κύριους οδικούς άξονες, ενημέρωσε η κ. Αϋφαντοπούλου. Επίσης, σε πολλούς δρόμους καταγράφονται τετράωρες αιχμές και ακολουθεί αποφόρτιση η οποία απαιτεί πολλές ώρες.
Αίτια κυκλοφοριακής συμφόρησης
• Μειωμένη χρήση Δημοσίων Συγκοινωνιών
➢ Έρευνα το 2019 ➢ το 74% των πολιτών αποφεύγει την χρήση ΔΣ λόγω της πανδημίας ➢ η τάση αναμενόταν τότε να διατηρηθεί μετά το πέρας της πανδημίας σε ποσοστό μέχρι και 50% ➢ Μείωση επιτρεπόμενου ορίου επιβατών ανά λεωφορείο & αύξησης συχνότητας σε επιλεγμένα δρομολόγια
• Αλλαγή στο προφίλ μετακινήσεων των πολιτών σε αριθμό και κατά τις ώρες αιχμής
• Αύξηση της Φορτοεκφόρτωσης κατά τις ώρες αιχμής λόγω αύξησης του e-commerce από την πανδημία
• Παράνομη στάση και στάθμευση σε εκτεταμένο εύρος του οδικού δικτύου
• Σημαντική αύξηση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και των μικρών στάσεων των πολιτών για εξυπηρέτηση σε αυτά
• Μακρύ διάστημα αναμονής του ΜΕΤΡΟ και μη λήψης μέτρων για τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου
Οι προτεινόμενες λύσεις
Μιλώντας για τις προτάσεις του ΙΜΕΤ, η κ. Αϋφαντοπούλου τις συνόψισε ως εξής:
Παρουσία της τροχαίας σε κρίσιμους κόμβους που παραθέτει το ΙΜΕΤ (Λ. Στρατού – Α. Παπαναστασίου – Κωνσταντινουπόλεως Εγνατία – Καυταντζόγλου ΧΑΝΘ Σιντριβάνι Κ. Καραμανλή – Βούλγαρη Πλατεία Δημοκρατίας Σαλαμίνας – Καρατάσου Β. Όλγας – 25ης Μαρτίου Β. Όλγας – Μ. Μπότσαρη),
Ρύθμιση της κυκλοφορίας από την Τροχαία σε βασικούς κόμβους σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες αιχμές
Παρακολούθηση παράνομης στάσης και στάθμευσης από τη δημοτική αστυνομία στους άξονες προτεραιότητας που προτείνονται από το ΙΜΕΤ
Μέτρα αποφυγής βραχυχρόνιας στάθμευσης πχ "Πασαλάκια" στις οδούς με συμφόρηση
Βελτιστοποίηση Λειτουργίας Φωτεινών Σηματοδοτών
Ενημέρωση πολιτών για κυκλοφοριακές συνθήκες και προβλέψεις, ώστε να αποφεύγουν μετακινήσεις σε συγκεκριμένους χρόνους,
Καμπάνια υπέρ της μη χρήσης του ΙΧ με «απόδειξη του πραγματικού κόστους» για τους χρήστες που το επιλέγουν και σύγκριση με το μικρότερο «κόστος» των εναλλακτικών μέσων,
Συνεργασία με τους εκπροσώπους του κλάδου του λιανεμπορίου για επιλεγμένες διαχειριστικές λύσεις (Νυχτερινή διανομή, συνεργασία στη διανομή κλπ σε επιλεγμένες περιοχές ή /και κλάδους),
Καλύτερη διαχείρισης της διανομής των αγαθών που έχουν αυξηθεί λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου,
Στήριξη μικροκινητικότητας (σ.σ. πατίνια, ποδήλατα κλπ)
Ακόμη ένα στοιχείο που παρουσιάζεται μεσούσης της πανδημίας, είναι η τάση των πολιτών να χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους, για να αποφύγουν τον συνωστισμό σε ΜΜΜ.
Διευθυντής τροχαίας: «Δείξτε μας πού υπάρχουν άδειοι δρόμοι, να διοχετεύσουμε την κίνηση»
Ο Θωμάς Γέρμανος, διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε το κυκλοφοριακό ως ένα από τα κορυφαία προβλήματα της πόλης. «Μακάρι το πρόβλημα να το έλυναν οι τροχονόμοι. Δείξτε μας πού υπάρχουν άδειοι δρόμοι να διοχετεύσουμε την κίνηση», είπε ο κ. Γέρμανος και διαβεβαίωσε ότι όσοι τροχονόμοι υπάρχουν, βγαίνουν στον δρόμο και «δεν τους κρύβω», είπε χαρακτηριστικά.
Τόνισε παράλληλα, ότι η τροχαία αναμένει την ανταπόκριση της κυβέρνησης στο αίτημα για ενίσχυση με προσωπικό.
Ακόμη, επανέλαβε την ανάγκη κατασκευής κυκλικών κόμβων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, όπως στη δυτική είσοδο, καθώς όπου έχουν κατασκευαστεί, όπως στο Ωραιόκαστρο, έχουν μειωθεί τα τροχαία ατυχήματα. Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε την ανάγκη επαναξιολόγησης της λειτουργίας φωτεινών σηματοδοτών, καθώς πολλά από αυτά λειτουργούν χωρίς λόγο.
Πρόεδρος ΟΑΣΘ: Η κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη έχει επανέλθει
Τοποθέτηση στην ειδική συνεδρίαση έκανε και ο Γιώργος Σκόδρας, πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Ισχυρίστηκε ότι ο στόλος του ΟΑΣΘ έχει ενισχυθεί, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία των οχημάτων να έχει επανέλθει στη Θεσσαλονίκη, όπως είπε. Υπενθύμισε, βέβαια, ότι η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, αλλά είναι ακόμη πολύ μακριά από τα δεδομένα του 2019, λόγω της πανδημίας.
Κανένα αποτέλεσμα αν δεν λυθεί το πρόβλημα στο κέντρο, προειδοποίησε ο δήμαρχος Παύλου Μελά
Ο Δημήτρης Δεμουρτζίδης, δήμαρχος Παύλου Μελά ως εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, τόνισε ότι εάν δεν λυθεί το πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όποια πρωτοβουλία και αν ληφθεί από τους περιφερειακούς δήμους, το κυκλοφοριακό δεν θα αμβλυνθεί. Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Δεμουρτζίδης επεσήμανε την καθυστέρηση και την ακύρωση βασικών έργων υποδομής τις τελευταίες δεκαετίες. Παράλληλα, κατήγγειλε ότι παρά την υφιστάμενη κατάσταση, δεν έχει γίνει αναδιάρθρωση στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ.
Επίσης ζήτησε την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου, την ανάπλαση του δυτικού παράκτιου μετώπου και τον προαστιακό σιδηρόδρομο στα δυτικά, «ώστε να μπορούμε να μιλάμε για ολιστικό σχεδιασμό».
Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών: Πρωτοβουλίες τώρα, γιατί με την κατασκευή του Flyover το πρόβλημα θα ενταθεί
Ο Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ζήτησε από τους φορείς να αναλάβουν τώρα πρωτοβουλίες, καθώς με την έναρξη των εργασιών για τον υπερυψωμένο δρόμο στην εξωτερική περιφερειακή, το λεγόμενο Flyover, το πρόβλημα του κυκλοφοριακού θα ενταθεί μέχρις ότου ολοκληρωθεί το έργο, καθώς επίσης και το μετρό.
Εκπρόσωπος ΕΕΘ: «Δεν εφαρμόζεται η φορτοεκφόρτωση από τα καταστήματα εστίασης»
Ο Λευτέρης Γεωργιάδης ως εκπρόσωπος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης διαμήνυσε ότι δεν εφαρμόζεται ο κανονισμός στην φορτοεκφόρτωση από τα καταστήματα εστίασης. «Αν ελεγχθεί σε πρώτη φάση μέχρι να εφαρμοστούν τα άλλα επιστημονικά μέτρα, θα έχουμε κάποιο αποτέλεσμα, έστω μικρό» είπε και αναφέρθηκε ενδεικτικά στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα. «Δεν μπορεί ο κάθε χονδρέμπορος ο οποίος για να μην κάνει ένα παραπάνω δρομολόγιο, ή επειδή δεν διαθέτει μικρό φορτηγό», να παραμένει για πολλές ώρες μέσα σε οδούς, όπως η Μητροπόλεως, δημιουργώντας κυκλοφοριακό «έμφραγμα».
Ο Πέτρος Καλπακίδης εκ μέρους του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης εκτίμησε ότι οι συχνές διαδηλώσεις εντείνουν το πρόβλημα. Επίσης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι χρειάζεται να βρεθούν νέες θέσεις στάθμευσης. «Ωραία και η αισθητική, ωραίοι και οι ανοιχτοί χώροι, αλλά να δούμε και το πρακτικό μέρος», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καλπακίδης.
Περιφερειακά πάρκινγκ και μεγάλα φορτηγά για τη φορτοεκφόρτωση πρότεινε ο πρόεδρος του ΕΣΘ
Ο Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και Ομοσπονδίας Εμπορίου Παραγωγικότητας και Επιχειρηματικότητας Κεντρικής – Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είπε πως «η πόλη είναι σκακιέρα» και το πρόβλημα οφείλεται κυρίως στην αύξηση των οχημάτων.
«Η πόλη έχει μια μεγάλη αγορά που είναι υποχρεωμένη να τροφοδοτείται γιατί αλλιώς δεν μπορεί να λειτουργήσει», σημείωσε ο κ. Φιλιππίδης και ζήτησε να δοθεί στην «προέκταση του χεριού» του Θεσσαλονικού, δηλαδή στο αυτοκίνητο. «Να γίνουν περιφερειακοί χώροι στάθμευσης, ώστε οι οδηγοί με μικρά λεωφορεία να κινούνται εντός της πόλης», συνέχισε ο κ. Φιλιππίδης.
Παράλληλα «δεν τηρείται το μέτρο της φορτοεκφόρτωσης», όπως κατήγγειλε ο ίδιος και διερωτήθηκε γιατί απαγορεύεται στον χώρο εκφόρτωσης η στάση μεγαλύτερων φορτηγών και υποχρεώνει τη στάση σε φορτηγά μέχρι 1,5 τόνο, κάτι το οποίο «τριπλασιάζει τα φορτηγά που μπαίνουν στην πόλη», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Οργισμένη παρέμβαση των ποδηλατών
Η Ελισάβετ Φασούλη, εκπρόσωπος της Ένωσης Ποδηλατών, έκανε παρέμβαση στη συνεδρίαση, τονίζοντας ότι «αναρωτιόμαστε για πόσο καιρό ακόμη θα βγαίνουμε από το σπίτι μας και δεν θα ξέρουμε αν θα γυρίσουμε πίσω. Όλα αυτά που ειπώνονται εδώ πέρα, δεν μεταφράζονται σε έργα».
Κατηγόρησε τους ομιλητές ότι κανείς δεν μίλησε για την κλιματική αλλαγή, ενώ χρέωσε στους αιρετούς απραξία η οποία κοστίζει ζωές, όπως της 42χρονης ποδηλάτισσας που σκοτώθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη.
Υπό αυτό το πρίσμα ζήτησε την κατασκευή ενός ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων, διπλής κατεύθυνσης, ασφαλτοστρωμένων, με διαχωριστική νησίδα. Στηλίτευσε, δε, το γεγονός ότι έχουν αφαιρεθεί πασαλάκια από υφιστάμενους ποδηλατόδρομους, ενώ η συντήρησή τους είναι ανύπαρκτη σύμφωνα με τα λεγόμενά της.
ΟΕΕΘ: Έπρεπε να έχουμε λάβει γνώση των προτάσεων του ΙΜΕΤ για να εκφέρουμε γνώμη
Ο Παναγιώτης Καρασαββίδης, εκ μέρους της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων Θεσσαλονίκης, διαμήνυσε ότι τα ευπαθή προϊόντα δεν μπορεί να περιορίζονται χρονικά σε σχέση με τα μη ευπαθή. «Θα έπρεπε να έχουμε λάβει γνώση των προτάσεων του ΙΜΕΤ» για να εκφέρει γνώμη, είπε ο κ. Καρασαββίδης και τάχθηκε κατά της τιμωρητικής λογικής μέσω των προστίμων.
Ο Ευάγγελος Βαλασίδης από την Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων δήλωσε ότι έπρεπε να έχουν ξεκινήσει «χθες» να δημιουργούνται νέες θέσεις στάθμευσης.
Ο Κλήμης Λεοντιάδης, πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί τόνισε ότι η λύση του προβλήματος έγκειται στη λειτουργία επιπλέον μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ο Μανώλης Βλαχογιάννης εκ μέρους του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης εξήρε την παρουσίαση της κ. Αϋφαντοπούλου, ζητώντας να εφαρμοστούν οι απαραίτητες λύσεις με βάση τα προβλήματα που καταγράφει η επιστημονική ομάδα του ΙΜΕΤ του ΕΚΕΤΑ. «Δεν μπορεί να γίνει σοβαρός σχεδιασμός στην πόλη αυτή, χωρίς να εξετάσουμε το θέμα της υποδομής», συνέχισε ο ίδιος.
«Πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε λύσεις για τους κόμβους που έχουν εντοπιστεί ότι εμφανίζουν το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα,» πρόσθεσε ο κ. Βλαχογιάννης και ζήτησε να μετρηθεί ο όγκος των εμπορευμάτων που διανέμονται καθημερινά στη Θεσσαλονίκη και σε τι εύρος.
Εξήρε το έργο των ιδιωτών και του Κ. Καραμανλή ο επικεφαλής του ΟΣΕΘ
Τη συμβολή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, στα έργα της Θεσσαλονίκης εξήρε από την πλευρά του ο Γιάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Καυτηρίασε, δε, το γεγονός ότι κανείς από τους προλαλήσαντες δεν αναφέρθηκε στη συνεισφορά των ιδιωτών (σ.σ. τα ΚΤΕΛ), στην ενίσχυση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ.
«Έχω βαθιά επίγνωση του προβλήματος της κυκλοφορίας. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που θα έχει δύσκολα επίλυση σε αυτό το κομμάτι», προειδοποίησε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, κατά την τοποθέτησή του στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης με αποκλειστικό θέμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
«Να σταματήσουμε να το συζητάμε, να βάλουμε κάτω χαρτιά και μολύβια, να βάλουμε κονδύλια», για να λυθεί το ζήτημα, πρόσθεσε ο κ. Ζέρβας.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο δήμαρχος προέτρεψε τους αρμόδιους να επανεξετάσουν το ζήτημα της υποθαλάσσιας, η οποία έχει χρεώσει του φορολογούμενους με αποζημιώσεις απέναντι στον ανάδοχο, παρότι το έργο δεν κατασκευάστηκε ποτέ.
Επίσης, ο κ. Ζέρβας αναφέρθηκε στις δράσεις της διοίκησής του, ενώ ζήτησε την ενίσχυση του ενιαίου συντονιστικού κέντρου δημοτικής αστυνομίας, Ελληνικής Αστυνομίας και τροχαίας το οποίο ήδη λειτουργεί.
Το επόμενο διάστημα θα χωροθετηθούν 764 νέες θέσεις στάθμευσης σε 20 σημεία, συνέχισε ο κ. Ζέρβας.
Ακόμη, απομακρύνονται συστηματικά εγκαταλειμμένα οχήματα, τα οποία καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης, ενώ επαναφέρουμε τη συνεργασία με τον ΟΑΣΘ όσον αφορά την κατάσταση στις λεωφορειολωρίδες, παίρνοντας όλα τα στοιχεία μέσω της τηλεματικής, ώστε ο δήμος να γνωρίζει τα προβληματικά σημεία, σημείωσε ο ίδιος.
Ταυτόχρονα, προχωρούν οι απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη οδών, όπως αυτή της οδού Αγίου Δημητρίου στη συμβολή της με τις οδούς Κατσιμίδη και Μήλου.
Επιπροσθέτως, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης χαιρέτισε το πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον ενιαίο έλεγχο των σηματοδοτών και κατ' επέκταση της κυκλοφορίας στον δήμο Θεσσαλονίκης.
Σε άλλο σημείο, ο κ. Ζέρβας υπογράμμισε ότι πρέπει να εξεταστεί και πάλι το θέμα των φορτοεκφορτώσεων και ο τρόπος για καλύτερη ελεγχόμενη στάθμευση.
Τόνισε παράλληλα ότι η Θεσσαλονίκη είχε μία χαμένη δεκαετία στις υποδομές. «Σαφέστατα η προηγούμενη δεκαετία ήταν μια χαμένη ευκαιρία για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης, για το κυκλοφοριακό», επισήμανε ο κ. Ζέρβας και πρόσθεσε: «Η δική επιμονή είναι αυτή ακριβώς για αυτές τις υποδομές. Κόντρα σε ομάδες οι οποίες δεν διστάζουν κάθε φορά με τις όποιες «ευαισθησίες» κάθε φορά να σηκώνουν χειρόφρενο, να φέρουν τροχοπέδη σε αυτή την ανάπτυξη. Οι ιστορίες είναι πολλές, για την υποθαλάσσια, για την περιφερειακή οδό, για θέσεις πάρκινγκ».
Οι 30 προτάσεις του Σπ. Βούγια
Ο Σπύρος Βούγιας, επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» και καθηγητής συγκοινωνιολογίας παρουσίασε ένα «σώμα» 30 προτάσεων από το αρχείο του, καλώντας τη διοίκηση να τις υλοποιήσει.
Ειδικότερα, ο κ. Βούγιας κατηγόρησε την πρακτική της αντιπαροχής, η οποία δεν εξασφάλισε ούτε καν 10-12 θέσεις για οχήματα των κατοίκων της κάθε πολυκατοικίας, κάτι το οποίο αν είχε γίνει το πρόβλημα σήμερα θα ήταν λιγότερο έντονο, σύμφωνα με τον κ. Βούγια.
Με αυτό ως δεδομένο, στο μέλλον χρειάζεται να γίνει καταμερισμός 50-50 του δημόσιου χώρου για πεζούς και οχήματα.
Στη συνέχεια ο κ. Βούγιας συνόψισε τις 30 προτάσεις του:
Α. ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
1. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να γίνει Μητροπολιτικός, καλύπτοντας όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Θα υπάρχει επομένως και ενιαίος μητροπολιτικός φορέας συγκοινωνιακού σχεδιασμού, με εξειδικεύσεις στις δημοτικές ενότητες.
2. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αποτελεί έναν κατευθυντήριο οδηγό. Οι επιμέρους προτάσεις του προς υλοποίηση θα αποφασίζονται κάθε φορά από το δημοτικό συμβούλιο, που φέρει και την πολιτική ευθύνη.
3. Απαιτείται άμεσα σοβαρή αύξηση του προσωπικού της Δημοτικής αστυνομίας για τον συστηματικό έλεγχο της παράνομης στάθμευσης και περιπολίες μικτών κλιμακίων με τη
Διεύθυνση Τροχαίας για την αντιμετώπιση της καταπάτησης του δημόσιου χώρου.
4. Είναι αναγκαίος ο ορισμός ενός αρμόδιου για το κυκλοφοριακό ζήτημα αντιδημάρχου ή έστω ενός εντεταλμένου συμβούλου ειδικού για τα θέματα των συγκοινωνιών.
5. Θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης με τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων.
Β. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
6. Ολοκλήρωση του μετρό και επέκτασή του μέχρι το αεροδρόμιο και Δυτικά (ΜΑΜΘ).
7. Αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών με βάση τις στάσεις του μετρό και δημιουργία χώρων στάθμευσης γύρω απ’ αυτές για μετεπιβίβαση από Ι.Χ. ή λεωφορείο.
8. Κυκλική διαδρομή μικρών λεωφορείων (mini buses) από το Δημαρχείο μέχρι τα Δικαστήρια, δωρεάν για όσους κάνουν μετεπιβίβαση στο πάρκιγκ του Δήμου ή της ΔΕΘ.
9. Επαναλειτουργία και αστυνόμευση των εγκαταλειμμένων λωρίδων αποκλειστικής κίνησης των λεωφορείων. Λωρίδα αντίθετης κίνησης (contra flow) στην Τσιμισκή και την Βασ. Όλγας αντί της Μητροπόλεως και της Μεγ. Αλεξάνδρου, για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και τη μείωση του χρόνου βαδίσματος των επιβατών.
10. Συμπληρωματική του μετρό γραμμή ενός σύγχρονου επιφανειακού τραμ στην «κάτω διαδρομή» από το ΙΚΕΑ μέχρι το σταθμό των ΚΤΕΛ (μελέτη ΣΑΣΘ).
11. Προώθηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας με ταχύπλοα σκάφη από το κέντρο μέχρι τους Ν. Επιβάτες (με 5 ενδιάμεσες στάσεις) σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Γ. ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ-ΦΟΡΤΟΕΚΦΟΡΤΩΣΗ
12. Αποφυγή κατασκευής μεγάλων χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο. Αξιοποίηση του πολυώροφου πάρκιγκ της οδού Κουντουριώτου για την εξυπηρέτηση των εισερχομένων στο κέντρο από τα δυτικά.
13. Αναθεώρηση της σύμβασης για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, με περισσότερες θέσεις για τους κατοίκους και τα δίκυκλα (μηχανοκίνητα και ποδήλατα) επί της οδού.
14. Έμμεση επιδότηση ιδιωτικών χώρων στάθμευσης (με μείωση δημοτικών τελών) για αναλογική μείωση του κόστους στάθμευσης των επισκεπτών του κέντρου.
15. Επαναφορά αυστηρών κανονισμών για το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων, ανάλογα με την οδό, το είδος της επιχείρησης και τον τύπο του οχήματος.
16. Κατασκευή μηχανικών πολυώροφων πάρκιγκ σε ελεύθερα οικόπεδα, σε κάθε δημοτική ενότητα.
Δ. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
17. Επαναξιολόγηση της φοράς κίνησης των οχημάτων σε βασικούς μονόδρομους άξονες. Επαναφορά της διπλής κατεύθυνσης, για τη μείωση του μήκους των μετακινήσεων και την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης (π.χ. Δωδεκανήσου).
18. «Επιστροφή» των κυκλικών κόμβων με αντικατάσταση των σηματοδοτών σε μεγάλες διασταυρώσεις, για τη μείωση των καθυστερήσεων και την αισθητική αναβάθμιση τους (π.χ. Λευκός Πύργος).
19. Απαγόρευση (με ειδική διαγράμμιση-box) του εγκλωβισμού οχημάτων στο εσωτερικό μιας κρίσιμης διασταύρωσης (π.χ. Τσιμισκή- Παύλου Μελά).
20. Επανατοποθέτηση των πλαστικών κώνων που αφαιρέθηκαν από βασικούς άξονες
(Λεωφόρος Στρατού, Ερμού, Μητροπόλεως) για την αποτροπή της διπλοστάθμευσης.
Ε. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ-ΠΑΤΙΝΙΑ
21. Κατάργηση, συντήρηση ή ανακατασκευή του παλαιότερου δικτύου ποδηλατοδρόμων και συμπλήρωσή του με νέα πρόσθετα ή συνδετικά τμήματα.
22. Ολοκλήρωση της κατασκευής του επιτυχημένου πιλοτικού ποδηλατοδρόμου της λεωφόρου Νίκης σε υπερυψωμένο κράσπεδο, για λόγους οδικής ασφάλειας.
23. Μετακίνηση του ποδηλατοδρόμου της Καραμανλή στο μέσον της οδού μέχρι την οδό Παπάφη και στη συνέχεια επ’ αυτής μέχρι την Γ’ Σεπτεμβρίου. Μετατροπή του πιλοτικού σε κανονικό έργο με πλήρεις προδιαγραφές.
24. Επαναφορά της δυνατότητας μίσθωσης, κοινής χρήσης και στάθμευσης ποδηλάτων σε διάφορα σημεία της πόλης (Thessbike). Καθορισμός κανόνων κίνησης και περιορισμών ταχύτητας για τα ηλεκτρικά πατίνια.
25. Νομιμοποίηση της κίνησης των ποδηλάτων και των πατινιών στις λεωφορειολωρίδες
(με προτεραιότητα των λεωφορείων).
ΣΤ. ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΖΩΝ
26. Προστασία της απρόσκοπτης κίνησης των πεζών στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους από τα τραπεζοκαθίσματα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος και άλλα εμπόδια.
27. Επέκταση και αναβάθμιση της οριζόντιας σήμανσης σε ολόκληρη την πόλη. Έντονη, καλαίσθητη και συμπεριληπτική διαγράμμιση, τεχνική αποτροπή της στάσης οχημάτων
σε διαβάσεις.
28. Μείωση του μεγάλου χρόνου αναμονής των πεζών προκειμένου να διασχίσουν το δρόμο, σε σηματοδοτούμενες διαβάσεις εμπορικών αξόνων (π.χ. Τσιμισκή).
29 . Αμείλικτη αποτροπή (με συχνές επικοινωνιακές καμπάνιες και αυστηρές ποινές) της ανάρμοστης και επικίνδυνης συνύπαρξης των μηχανοκίνητων δίκυκλων με τους πεζούς στα πεζοδρόμια. Απόλυτη απαγόρευση της χρήσης των ραμπών για ΑΜΕΑ από τις μηχανές.
Ζ. «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ»
30. Σταδιακή μετατροπή των οδών της πόλης (που έχουν το απαραίτητο πλάτος) σε «ολοκληρωμένους δρόμους», που θα εξυπηρετούν ισότιμα όλους τους μετακινούμενους αλλά και τα αυτοκίνητα. Παράδειγμα «ολοκληρωμένων δρόμων» αποτελεί η πρόσφατη ανάπλαση των παράλληλων οδών Δημητρίου Γούναρη και Στρατηγού Καλάρη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
«Φρακαρισμένοι» δρόμοι και κόμβοι σχεδόν όλη την ημέρα
Συντριπτικά τα στοιχεία του ΙΜΕΤ
Τον λόγο έλαβε στη συνέχεια η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, η οποία τόνισε ότι το ΙΜΕΤ έλαβε όλα τα δεδομένα του 2019 και του 2020 αναφορικά με τους κυκλοφοριακούς φόρτους και την κίνηση στους δρόμους της πόλης, συγκρίνοντάς τα δεδομένα των δύο ετών με όσα έχουν συγκεντρωθεί το 2021.
Σύμφωνα με αυτά, φέτος προκύπτει 10-12% αύξηση των μετακινήσεων, λόγω πανδημίας και αύξηση του μέσου χρόνου διέλευσης σε κύριους άξονες που ξεπερνάει το 15%.
Λεωφόρος Στρατού, πλατεία ΧΑΝΘ και τμήματα της Λεωφόρου Κ. Καραμανλή (π.χ. Καυτανζόγλου-Συντριβάνι), παρατηρούνται αυξημένοι χρόνοι διέλευσης σχεδόν όλες τις ώρες της ημέρας, ενώ τις ώρες 06:00-10:00 παρατηρούνται οι αιχμές στον κυκλοφοριακό φόρτο στους κύριους οδικούς άξονες, ενημέρωσε η κ. Αϋφαντοπούλου. Επίσης, σε πολλούς δρόμους καταγράφονται τετράωρες αιχμές και ακολουθεί αποφόρτιση η οποία απαιτεί πολλές ώρες.
Αίτια κυκλοφοριακής συμφόρησης
• Μειωμένη χρήση Δημοσίων Συγκοινωνιών
➢ Έρευνα το 2019 ➢ το 74% των πολιτών αποφεύγει την χρήση ΔΣ λόγω της πανδημίας ➢ η τάση αναμενόταν τότε να διατηρηθεί μετά το πέρας της πανδημίας σε ποσοστό μέχρι και 50% ➢ Μείωση επιτρεπόμενου ορίου επιβατών ανά λεωφορείο & αύξησης συχνότητας σε επιλεγμένα δρομολόγια
• Αλλαγή στο προφίλ μετακινήσεων των πολιτών σε αριθμό και κατά τις ώρες αιχμής
• Αύξηση της Φορτοεκφόρτωσης κατά τις ώρες αιχμής λόγω αύξησης του e-commerce από την πανδημία
• Παράνομη στάση και στάθμευση σε εκτεταμένο εύρος του οδικού δικτύου
• Σημαντική αύξηση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και των μικρών στάσεων των πολιτών για εξυπηρέτηση σε αυτά
• Μακρύ διάστημα αναμονής του ΜΕΤΡΟ και μη λήψης μέτρων για τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου
Οι προτεινόμενες λύσεις
Μιλώντας για τις προτάσεις του ΙΜΕΤ, η κ. Αϋφαντοπούλου τις συνόψισε ως εξής:
Παρουσία της τροχαίας σε κρίσιμους κόμβους που παραθέτει το ΙΜΕΤ (Λ. Στρατού – Α. Παπαναστασίου – Κωνσταντινουπόλεως Εγνατία – Καυταντζόγλου ΧΑΝΘ Σιντριβάνι Κ. Καραμανλή – Βούλγαρη Πλατεία Δημοκρατίας Σαλαμίνας – Καρατάσου Β. Όλγας – 25ης Μαρτίου Β. Όλγας – Μ. Μπότσαρη),
Ρύθμιση της κυκλοφορίας από την Τροχαία σε βασικούς κόμβους σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες αιχμές
Παρακολούθηση παράνομης στάσης και στάθμευσης από τη δημοτική αστυνομία στους άξονες προτεραιότητας που προτείνονται από το ΙΜΕΤ
Μέτρα αποφυγής βραχυχρόνιας στάθμευσης πχ "Πασαλάκια" στις οδούς με συμφόρηση
Βελτιστοποίηση Λειτουργίας Φωτεινών Σηματοδοτών
Ενημέρωση πολιτών για κυκλοφοριακές συνθήκες και προβλέψεις, ώστε να αποφεύγουν μετακινήσεις σε συγκεκριμένους χρόνους,
Καμπάνια υπέρ της μη χρήσης του ΙΧ με «απόδειξη του πραγματικού κόστους» για τους χρήστες που το επιλέγουν και σύγκριση με το μικρότερο «κόστος» των εναλλακτικών μέσων,
Συνεργασία με τους εκπροσώπους του κλάδου του λιανεμπορίου για επιλεγμένες διαχειριστικές λύσεις (Νυχτερινή διανομή, συνεργασία στη διανομή κλπ σε επιλεγμένες περιοχές ή /και κλάδους),
Καλύτερη διαχείρισης της διανομής των αγαθών που έχουν αυξηθεί λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου,
Στήριξη μικροκινητικότητας (σ.σ. πατίνια, ποδήλατα κλπ)
Ακόμη ένα στοιχείο που παρουσιάζεται μεσούσης της πανδημίας, είναι η τάση των πολιτών να χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους, για να αποφύγουν τον συνωστισμό σε ΜΜΜ.
Διευθυντής τροχαίας: «Δείξτε μας πού υπάρχουν άδειοι δρόμοι, να διοχετεύσουμε την κίνηση»
Ο Θωμάς Γέρμανος, διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε το κυκλοφοριακό ως ένα από τα κορυφαία προβλήματα της πόλης. «Μακάρι το πρόβλημα να το έλυναν οι τροχονόμοι. Δείξτε μας πού υπάρχουν άδειοι δρόμοι να διοχετεύσουμε την κίνηση», είπε ο κ. Γέρμανος και διαβεβαίωσε ότι όσοι τροχονόμοι υπάρχουν, βγαίνουν στον δρόμο και «δεν τους κρύβω», είπε χαρακτηριστικά.
Τόνισε παράλληλα, ότι η τροχαία αναμένει την ανταπόκριση της κυβέρνησης στο αίτημα για ενίσχυση με προσωπικό.
Ακόμη, επανέλαβε την ανάγκη κατασκευής κυκλικών κόμβων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, όπως στη δυτική είσοδο, καθώς όπου έχουν κατασκευαστεί, όπως στο Ωραιόκαστρο, έχουν μειωθεί τα τροχαία ατυχήματα. Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε την ανάγκη επαναξιολόγησης της λειτουργίας φωτεινών σηματοδοτών, καθώς πολλά από αυτά λειτουργούν χωρίς λόγο.
Πρόεδρος ΟΑΣΘ: Η κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη έχει επανέλθει
Τοποθέτηση στην ειδική συνεδρίαση έκανε και ο Γιώργος Σκόδρας, πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Ισχυρίστηκε ότι ο στόλος του ΟΑΣΘ έχει ενισχυθεί, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία των οχημάτων να έχει επανέλθει στη Θεσσαλονίκη, όπως είπε. Υπενθύμισε, βέβαια, ότι η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, αλλά είναι ακόμη πολύ μακριά από τα δεδομένα του 2019, λόγω της πανδημίας.
Κανένα αποτέλεσμα αν δεν λυθεί το πρόβλημα στο κέντρο, προειδοποίησε ο δήμαρχος Παύλου Μελά
Ο Δημήτρης Δεμουρτζίδης, δήμαρχος Παύλου Μελά ως εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, τόνισε ότι εάν δεν λυθεί το πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όποια πρωτοβουλία και αν ληφθεί από τους περιφερειακούς δήμους, το κυκλοφοριακό δεν θα αμβλυνθεί. Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Δεμουρτζίδης επεσήμανε την καθυστέρηση και την ακύρωση βασικών έργων υποδομής τις τελευταίες δεκαετίες. Παράλληλα, κατήγγειλε ότι παρά την υφιστάμενη κατάσταση, δεν έχει γίνει αναδιάρθρωση στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ.
Επίσης ζήτησε την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου, την ανάπλαση του δυτικού παράκτιου μετώπου και τον προαστιακό σιδηρόδρομο στα δυτικά, «ώστε να μπορούμε να μιλάμε για ολιστικό σχεδιασμό».
Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών: Πρωτοβουλίες τώρα, γιατί με την κατασκευή του Flyover το πρόβλημα θα ενταθεί
Ο Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ζήτησε από τους φορείς να αναλάβουν τώρα πρωτοβουλίες, καθώς με την έναρξη των εργασιών για τον υπερυψωμένο δρόμο στην εξωτερική περιφερειακή, το λεγόμενο Flyover, το πρόβλημα του κυκλοφοριακού θα ενταθεί μέχρις ότου ολοκληρωθεί το έργο, καθώς επίσης και το μετρό.
Εκπρόσωπος ΕΕΘ: «Δεν εφαρμόζεται η φορτοεκφόρτωση από τα καταστήματα εστίασης»
Ο Λευτέρης Γεωργιάδης ως εκπρόσωπος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης διαμήνυσε ότι δεν εφαρμόζεται ο κανονισμός στην φορτοεκφόρτωση από τα καταστήματα εστίασης. «Αν ελεγχθεί σε πρώτη φάση μέχρι να εφαρμοστούν τα άλλα επιστημονικά μέτρα, θα έχουμε κάποιο αποτέλεσμα, έστω μικρό» είπε και αναφέρθηκε ενδεικτικά στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα. «Δεν μπορεί ο κάθε χονδρέμπορος ο οποίος για να μην κάνει ένα παραπάνω δρομολόγιο, ή επειδή δεν διαθέτει μικρό φορτηγό», να παραμένει για πολλές ώρες μέσα σε οδούς, όπως η Μητροπόλεως, δημιουργώντας κυκλοφοριακό «έμφραγμα».
Ο Πέτρος Καλπακίδης εκ μέρους του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης εκτίμησε ότι οι συχνές διαδηλώσεις εντείνουν το πρόβλημα. Επίσης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι χρειάζεται να βρεθούν νέες θέσεις στάθμευσης. «Ωραία και η αισθητική, ωραίοι και οι ανοιχτοί χώροι, αλλά να δούμε και το πρακτικό μέρος», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καλπακίδης.
Περιφερειακά πάρκινγκ και μεγάλα φορτηγά για τη φορτοεκφόρτωση πρότεινε ο πρόεδρος του ΕΣΘ
Ο Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και Ομοσπονδίας Εμπορίου Παραγωγικότητας και Επιχειρηματικότητας Κεντρικής – Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είπε πως «η πόλη είναι σκακιέρα» και το πρόβλημα οφείλεται κυρίως στην αύξηση των οχημάτων.
«Η πόλη έχει μια μεγάλη αγορά που είναι υποχρεωμένη να τροφοδοτείται γιατί αλλιώς δεν μπορεί να λειτουργήσει», σημείωσε ο κ. Φιλιππίδης και ζήτησε να δοθεί στην «προέκταση του χεριού» του Θεσσαλονικού, δηλαδή στο αυτοκίνητο. «Να γίνουν περιφερειακοί χώροι στάθμευσης, ώστε οι οδηγοί με μικρά λεωφορεία να κινούνται εντός της πόλης», συνέχισε ο κ. Φιλιππίδης.
Παράλληλα «δεν τηρείται το μέτρο της φορτοεκφόρτωσης», όπως κατήγγειλε ο ίδιος και διερωτήθηκε γιατί απαγορεύεται στον χώρο εκφόρτωσης η στάση μεγαλύτερων φορτηγών και υποχρεώνει τη στάση σε φορτηγά μέχρι 1,5 τόνο, κάτι το οποίο «τριπλασιάζει τα φορτηγά που μπαίνουν στην πόλη», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Οργισμένη παρέμβαση των ποδηλατών
Η Ελισάβετ Φασούλη, εκπρόσωπος της Ένωσης Ποδηλατών, έκανε παρέμβαση στη συνεδρίαση, τονίζοντας ότι «αναρωτιόμαστε για πόσο καιρό ακόμη θα βγαίνουμε από το σπίτι μας και δεν θα ξέρουμε αν θα γυρίσουμε πίσω. Όλα αυτά που ειπώνονται εδώ πέρα, δεν μεταφράζονται σε έργα».
Κατηγόρησε τους ομιλητές ότι κανείς δεν μίλησε για την κλιματική αλλαγή, ενώ χρέωσε στους αιρετούς απραξία η οποία κοστίζει ζωές, όπως της 42χρονης ποδηλάτισσας που σκοτώθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη.
Υπό αυτό το πρίσμα ζήτησε την κατασκευή ενός ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων, διπλής κατεύθυνσης, ασφαλτοστρωμένων, με διαχωριστική νησίδα. Στηλίτευσε, δε, το γεγονός ότι έχουν αφαιρεθεί πασαλάκια από υφιστάμενους ποδηλατόδρομους, ενώ η συντήρησή τους είναι ανύπαρκτη σύμφωνα με τα λεγόμενά της.
ΟΕΕΘ: Έπρεπε να έχουμε λάβει γνώση των προτάσεων του ΙΜΕΤ για να εκφέρουμε γνώμη
Ο Παναγιώτης Καρασαββίδης, εκ μέρους της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων Θεσσαλονίκης, διαμήνυσε ότι τα ευπαθή προϊόντα δεν μπορεί να περιορίζονται χρονικά σε σχέση με τα μη ευπαθή. «Θα έπρεπε να έχουμε λάβει γνώση των προτάσεων του ΙΜΕΤ» για να εκφέρει γνώμη, είπε ο κ. Καρασαββίδης και τάχθηκε κατά της τιμωρητικής λογικής μέσω των προστίμων.
Ο Ευάγγελος Βαλασίδης από την Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων δήλωσε ότι έπρεπε να έχουν ξεκινήσει «χθες» να δημιουργούνται νέες θέσεις στάθμευσης.
Ο Κλήμης Λεοντιάδης, πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί τόνισε ότι η λύση του προβλήματος έγκειται στη λειτουργία επιπλέον μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ο Μανώλης Βλαχογιάννης εκ μέρους του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης εξήρε την παρουσίαση της κ. Αϋφαντοπούλου, ζητώντας να εφαρμοστούν οι απαραίτητες λύσεις με βάση τα προβλήματα που καταγράφει η επιστημονική ομάδα του ΙΜΕΤ του ΕΚΕΤΑ. «Δεν μπορεί να γίνει σοβαρός σχεδιασμός στην πόλη αυτή, χωρίς να εξετάσουμε το θέμα της υποδομής», συνέχισε ο ίδιος.
«Πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε λύσεις για τους κόμβους που έχουν εντοπιστεί ότι εμφανίζουν το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα,» πρόσθεσε ο κ. Βλαχογιάννης και ζήτησε να μετρηθεί ο όγκος των εμπορευμάτων που διανέμονται καθημερινά στη Θεσσαλονίκη και σε τι εύρος.
Εξήρε το έργο των ιδιωτών και του Κ. Καραμανλή ο επικεφαλής του ΟΣΕΘ
Τη συμβολή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, στα έργα της Θεσσαλονίκης εξήρε από την πλευρά του ο Γιάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Καυτηρίασε, δε, το γεγονός ότι κανείς από τους προλαλήσαντες δεν αναφέρθηκε στη συνεισφορά των ιδιωτών (σ.σ. τα ΚΤΕΛ), στην ενίσχυση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ.
ΣΧΟΛΙΑ