H ατζέντα των έργων της Θεσσαλονίκης: 23 έργα και δράσεις της κυβέρνησης
10/08/2021 08:00
10/08/2021 08:00
Έντονο άρωμα Θεσσαλονίκης αναμένεται να έχει η φετινή παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, με την ατζέντα των έργων της πόλης να έχει μπει παρά την πανδημία σε τροχιά υλοποίησης.
Ο πρωθυπουργός θα ανέβει σε πέντε εβδομάδες στον Βορρά γνωρίζοντας ότι το 2021 δεν είναι ούτε 2019, αλλά ούτε και 2020. Τη μεν πρώτη χρονιά ο πρωθυπουργός με τον αέρα της νίκης της ΝΔ στα πανιά του μιλώντας στο συνεδριακό κέντρο Ιωάννης Βελλίδης παρουσίασε το σύνολο των έργων που σχεδίαζε να υλοποιήσει στη Θεσσαλονίκη. Η συγκυρία μάλιστα ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή με τη Pfizer να ανακοινώνει εκείνες τις ημέρες την ίδρυση ενός κέντρου ψηφιακής τεχνολογίας στην πόλη και τον πρωθυπουργό να ανοίγει όλη τη βεντάλια των κυβερνητικών πρωτοβουλιών για τη Θεσσαλονίκη: 14 συνολικά δράσεις, ξεκινώντας από την προστασία των μακεδονικών προϊόντων, την αναβάθμιση του λιμανιού, το FlyOver και το γήπεδο του ΠΑΟΚ μέχρι την βελτίωση του ΟΑΣΘ, την ανάπλαση της ΔΕΘ, το τεχνολογικό πάρκο ΤhessINTEC και το μετρό, όπου είxε ανακοινώσει την απόφαση της κυβέρνησης για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.
Πριν από τη δεύτερη άνοδο του κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ μεσολάβησαν δύο γεύματα εργασίας του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, όταν και αξιολόγησε την πορεία των έργων. Την πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2019 και την δεύτερη το Μάιο του 2020, με τη λήξη του πρώτου lockdown.
Στη δεύτερη ΔΕΘ επί πρωθυπουργίας Μητσοτάκη οι αναφορές στη Θεσσαλονίκη ήταν περιορισμένες. Η Έκθεση λόγω της πανδημίας είχε ουσιαστικά ακυρωθεί και η παρουσία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια των εκδηλώσεων που διοργανώθηκαν δεν περιείχε πολύ Θεσσαλονίκη. Εκεί ο πρωθυπουργός παρουσία όλο κι όλο 50 ανθρώπων της πόλης είχε αναβάλει την τελευταία στιγμή την παρουσία του στο πάνελ όπου θα συζητιόνταν τα θέματα της πόλης, ενώ η κεντρική του ομιλία του δεν περιείχε αναφορές στην πόλη.
Φέτος υπάρχει γενική αισιοδοξία για τις πρωθυπουργικές αναφορές στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ. Τα έργα τα οποία τρέχουν και για τα οποία υπάρχει έντονο κυβερνητικό ενδιαφέρον είναι πολλά, ενώ σχεδόν παντού υπάρχουν θετικά νέα. Είτε επειδή ο πρωθυπουργός παρακολουθεί την ατζέντα της πόλης από κοντά είτε εξαιτίας των επίμονων προσπαθειών του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή είτε γιατί ο υφυπουργός Μακεδονίας και Θράκης Σταύρος Καλαφάτης γνωρίζει καλά και σε βάθος τα της Θεσσαλονίκης.
Έχουμε και λέμε, λοιπόν:
- Το Μετρό
«Το Μετρό της πόλης προχωρά με αμείωτο ρυθμό» συνηθίζει να λέει ο Κώστας Καραμανλής. Η βασική γραμμή και η επέκταση προς Καλαμαριά είναι ένα έργο ουσίας για την πόλη και θα συμβάλει στην ουσιαστική αναβάθμισή της συμπληρώνοντας το συγκοινωνιακό της χάρτη. Μετά την Απόφαση του ΣτΕ το έργο προχωρά με την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το Σταθμό Βενιζέλου, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεκινήσει η λειτουργία του το 2023.
Θυμίζουμε ότι α) η βασική γραμμή θα έχει μήκος 9,6 χλμ., θα περιλαμβάνει 13 σύγχρονους σταθμούς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας και αμαξοστάσιο στης περιοχή της Πυλαίας, έκτασης 50.000 τμ. Κόστος του έργου; 1,2 δις. Και ότι β) υπάρχει και η επέκταση προς Καλαμαριά, με 5 νέους σταθμούς και 4,8 χλμ. υπόγεια γραμμή, με το κόστος του έργου να φτάνει τα 500 εκατ.
- FlyOver
Θα είναι ένα σημαντικό οδικό έργο για την πόλη. Αφορά στην κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 4 θα είναι σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερεις λωρίδες. Ταυτόχρονα προβλέπεται η πλήρης ανακατασκευή του υφιστάμενου δρόμου σε όλο το μήκος του, ενώ θα υπάρξει προσθήκη μίας λωρίδας κυκλοφορίας.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 370 εκατ., βρίσκεται στη Β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, εκτιμάται ότι ο προσωρινός ανάδοχος θα αναδειχθεί εντός του έτους και ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του εντός του 2022.
- Η ανάπλαση της ΔΕΘ
Εδώ ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός (ρεπορτάζ στις επόμενες σελίδες) και αναμένονται πλέον με ευθύνη της ΔΕΘ οι τεχνικές μελέτες για να προχωρήσει το έργο σε επίπεδο ωρίμανσης. Η διαδικασία επιταχύνθηκε και με τη συνδρομή του κ. Καλαφάτη, ο οποίος βελτίωσε την επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών και συναρμόδιων υπουργείων.
- Το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ στην Τούμπα
Εγκρίθηκε ομόφωνα το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής. Οι διαδικασίες οδηγούν πλέον στη γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας και αμέσως μετά στη σύνταξη του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Και εδώ ο Παοκτσής Σταύρος Καλαφάτης είχε ενεργή συμμετοχή, τόσο με τη μορφή πίεσης προς τα συναρμόδια υπουργεία, όσο και για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες εξέτασης του έργου από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων.
- Το Μουσείο Ολοκαυτώματος
Με τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο από τη Βουλή λύθηκαν τα προβλήματα με την έκταση του χώρου και άνοιξε ο δρόμος για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος στο χώρο του Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης. Το έργο θεωρείται υψηλού συμβολισμού και διεθνούς εμβέλειας και θα συμβάλλει στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης του Ολοκαυτώματος, αλλά και στην αναβάθμιση της περιοχής. Χρηματοδοτείται από δωρεές της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και επιχορηγείται και από το Ελληνικό Δημόσιο.
- Η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Έδεσσας
Το σημαντικό αυτό έργο για την Κεντρική Μακεδονία αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη - Έδεσσα. Οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25 χλμ. και θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ και μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός του έργου. Έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 380 εκατ. Η σύμβαση του έργου θα είναι 30ετής και δεν θα προβλέπει διόδια.
- Η βελτίωση του οδικού άξονα Θέρμη - Γαλάτιστα
Το οδικό αυτό έργο, προϋπολογισμού 29 εκατ., αφορά στην υλοποίηση επεμβάσεων βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης - Πολύγυρου και ειδικότερα στο τμήμα Θέρμη - Όρια Νομού Θεσσαλονίκης - Γαλάτιστα. Η σύμβαση (14 εκατ.). υπογράφηκε το Σεπτέμβριο του 2020 και έχει διάρκεια κατασκευής τους 30 μήνες. Η πρόοδος του έργου είναι περίπου στο 30%, ενώ το φθινόπωρο αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία ένα τμήμα μήκους 3 χλμ.
- Διαπλάτυνση του κάθετου άξονα Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη - Ν. Μουδανιά - Ποτίδαια
Το έργο προϋπολογισμού 9,92 εκατ. αφορά στη βελτίωση, διαπλάτυνση και ενίσχυση της Επαρχιακής Οδού Μουδανιών - Καλλιθέας, σε μήκος περίπου 1,2 χλμ. Θα συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Χαλκιδικής και της Θεσσαλονίκης, δημοπρατήθηκε και έχει προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης την άνοιξη του 2022.
- Οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού με την ΠΑΘΕ
Το έργο είναι πρώτης προτεραιότητας για τη Θεσσαλονίκη και αφορά στην ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μήκους 3,5 χλμ. και προϋπολογισμού 75 εκατ. Με τη νέα σύνδεση η κυκλοφορία από την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό προς τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και αντιστρόφως θα διεξάγεται μέσω οδογέφυρας, χωρίς σηματοδότες με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το τέλος του 2023. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στον φετινό Σεπτέμβριο.
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα
«Προχωράμε με έργα σιδηροδρομικά και κάνουμε την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κόμβο υποδομών και μεταφορών της ΝΑ Ευρώπης» λένε στην κυβέρνηση. Σύντομα προχωρά και νέα σιδηροδρομική σύνδεση από τη Δυτική πλευρά του 6ου προβλήτα. Πρόκειται για μονή σιδηροδρομική γραμμή, συνολικού μήκους 3,2 χλμ. και προϋπολογισμού 21 εκατ. Τέλος Αυγούστου θα ξεκινήσει η διαδικασία για την Α’ φάση του διαγωνισμού.
- Προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή και νέων τμημάτων γραμμών, ενώ θα περιλαμβάνει νέες στάσεις για την εξυπηρέτηση συρμών προαστιακού τύπου, καθώς και την αναμόρφωση σταθμών ή στάσεων των υφισταμένων που είναι σε λειτουργία. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 23 εκατ. και τέλος Αυγούστου θα ξεκινήσει η διαδικασία για την Α’ φάση του διαγωνισμού.
- Η κατασκευή ξύλινου επί της Λεωφόρου Νίκης από τον Προβλήτα Α’ ως το Λευκό Πύργο
Το έργο, το πρώτο στάδιο του οποίου είχε ολοκληρωθεί κατά τη διάρκεια της θητείας Καλαφάτη στο υπουργείο Περιβάλλοντος, ξεκινά από τον Προβλήτα Α’ και φτάνει μέχρι το Λευκό Πύργο, ενώ συζητήθηκε στην πρόσφατη συνάντηση του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης και του δημάρχου Θεσσαλονίκης.
- Τρεις αναπλάσεις εντός της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη, την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και την ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους και όλου του άξονα του ομώνυμου πεζόδρομου.
- Αποχέτευση ομβρίων στη Λαχαναγορά
«Πραγματοποιούμε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της αντιπλημμυρικής προστασίας κυρίως των πυκνοκατοικημένων περιοχών» τονίζουν στην κυβέρνηση για τα έργα στη Λαχαναγορά και την Καλαμαριά.
Σκοπός του πρώτου έργου, προϋπολογισμού 31 εκατ., είναι η αποχέτευση ομβρίων υδάτων στη Λαχαναγορά για την καλύτερη αντιπλημμυρική προστασία της. Το έργο δημοπρατήθηκε και αναμένεται ανάδοχος μέχρι το τέλος του έτους.
- Έργα ομβρίων στην Καλαμαριά
Σκοπός του έργου, προϋπολογισμού 10,5 εκατ., είναι η διόδευση των ομβρίων υδάτων της ευρύτερης περιοχής της οδού Πόντου έως την Περιφερειακή Τάφρο του δήμου Καλαμαριάς και τελικό αποδέκτη τον Θερμαϊκό Κόλπο. Το έργο δημοπρατήθηκε και αναμένεται ανάδοχος μέχρι το τέλος του έτους.
- Έργα διευθέτησης ρεμάτων στο Ωραιόκαστρο και κατασκευή απαραίτητων δικτύων ομβρίων
Σκοπός του έργου, προϋπολογισμού 14 εκατ., είναι η διευθέτηση των χειμάρρων Ασημάκη (μήκους 3,93 χλμ.), Ανατολικά του Ωραιοκάστρου (μήκους 1,861 χλμ.) και Ανατολικά Γαλήνης (μήκους 1,116 χλμ.). Το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.
- Ανακατασκευή Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
«Με σημαντικά κτιριακά έργα ολοκληρώνουμε το παζλ των έργων μας στη Θεσσαλονίκη» τονίζουν στην κυβέρνηση. Δείχνοντας προς τα Δικαστικά Μέγαρα Θεσσαλονίκης και Σερρών που υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. Η Α’ φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας θα ξεκινήσει άμεσα με στόχο να ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου και οι εργασίες να ξεκινήσουν εντός του 2022.
- 16 νέες υπερσύγχρονες σχολικές μονάδες
Προχωρούν 16 νέες υπερσύγχρονες βιοκλιματικές σχολικές μονάδες σε περιοχές που πραγματικά το έχουν ανάγκη. Ο διαγωνισμός μέσω ΣΔΙΤ ξεκίνησε και εντός του 2022 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.
- Οδική σύνδεση με Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φίλυρου
Το έργο αφορά στην καλύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση των πολιτών στο νέο Νοσοκομείο. Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και η δημοπράτηση αναμένεται εντός του 2021.
- Το παραλιακό μέτωπο
Τέλος υπάρχει και το μεγάλο όραμα ενοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, ένα πρότζεκτ το οποίο έχει πάρει πολύ ζεστά τόσο ο Απόστολος Τζιτζικώστας όσο και η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Οι μελέτες προβλέπουν παρεμβάσεις σε μια περιοχή συνολικού μήκους 40 χιλιομέτρων που ξεκινά από το Καλοχώρι και φτάνει μέχρι το Αγγελοχώρι και περιλαμβάνει εφτά δήμους. Το 2019 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανέθεσε την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για να καθορίσει τις χρήσεις γης. Ο στόχος είναι να πάψει η ασυνέχεια του χώρου και να μπορούν οι πολίτες να διατρέχουν το ενιαίο παραλιακό μέτωπο πεζή, με ποδήλατο ή και με θαλάσσια συγκοινωνία. Τα έργα εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κεφάλαια της τάξης των 500 εκατ., έργα που αναμένεται να αναβαθμίσουν ολόκληρες περιοχές, να μεταβάλλουν χρήσεις και αξίες γης, και τελικά να μεταμορφώσουν ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη και τη σχέση των κατοίκων της με τη θάλασσα.
Μπορεί η πανδημία να έβαλε πολλά φρένα στην ανάπτυξη ης χώρας, αλλά δε φαίνεται ότι φρέναρε την υλοποίηση των κυβερνητικών σχεδίων για τη Θεσσαλονίκη. Όπως τονίζει συχνά ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης «εμείς θέλουμε να μιλάμε με έργα. Γι’ αυτό και η Θεσσαλονίκη παίρνει τη θέση που της οφείλεται». Από την πλευρά του ο Κώστας Καραμανλής σημειώνει ότι το σχέδιο της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη «είναι ολοκληρωμένο με έργα σιδηροδρομικά, οδικά, αντιπλημμυρικά, κτηριακά και προχωρά με αμείωτο ρυθμό. Γιατί προτεραιότητά μας είναι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει τη θέση που πραγματικά της αξίζει».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 8 Αυγούστου 2021Έντονο άρωμα Θεσσαλονίκης αναμένεται να έχει η φετινή παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, με την ατζέντα των έργων της πόλης να έχει μπει παρά την πανδημία σε τροχιά υλοποίησης.
Ο πρωθυπουργός θα ανέβει σε πέντε εβδομάδες στον Βορρά γνωρίζοντας ότι το 2021 δεν είναι ούτε 2019, αλλά ούτε και 2020. Τη μεν πρώτη χρονιά ο πρωθυπουργός με τον αέρα της νίκης της ΝΔ στα πανιά του μιλώντας στο συνεδριακό κέντρο Ιωάννης Βελλίδης παρουσίασε το σύνολο των έργων που σχεδίαζε να υλοποιήσει στη Θεσσαλονίκη. Η συγκυρία μάλιστα ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή με τη Pfizer να ανακοινώνει εκείνες τις ημέρες την ίδρυση ενός κέντρου ψηφιακής τεχνολογίας στην πόλη και τον πρωθυπουργό να ανοίγει όλη τη βεντάλια των κυβερνητικών πρωτοβουλιών για τη Θεσσαλονίκη: 14 συνολικά δράσεις, ξεκινώντας από την προστασία των μακεδονικών προϊόντων, την αναβάθμιση του λιμανιού, το FlyOver και το γήπεδο του ΠΑΟΚ μέχρι την βελτίωση του ΟΑΣΘ, την ανάπλαση της ΔΕΘ, το τεχνολογικό πάρκο ΤhessINTEC και το μετρό, όπου είxε ανακοινώσει την απόφαση της κυβέρνησης για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.
Πριν από τη δεύτερη άνοδο του κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ μεσολάβησαν δύο γεύματα εργασίας του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, όταν και αξιολόγησε την πορεία των έργων. Την πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2019 και την δεύτερη το Μάιο του 2020, με τη λήξη του πρώτου lockdown.
Στη δεύτερη ΔΕΘ επί πρωθυπουργίας Μητσοτάκη οι αναφορές στη Θεσσαλονίκη ήταν περιορισμένες. Η Έκθεση λόγω της πανδημίας είχε ουσιαστικά ακυρωθεί και η παρουσία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια των εκδηλώσεων που διοργανώθηκαν δεν περιείχε πολύ Θεσσαλονίκη. Εκεί ο πρωθυπουργός παρουσία όλο κι όλο 50 ανθρώπων της πόλης είχε αναβάλει την τελευταία στιγμή την παρουσία του στο πάνελ όπου θα συζητιόνταν τα θέματα της πόλης, ενώ η κεντρική του ομιλία του δεν περιείχε αναφορές στην πόλη.
Φέτος υπάρχει γενική αισιοδοξία για τις πρωθυπουργικές αναφορές στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ. Τα έργα τα οποία τρέχουν και για τα οποία υπάρχει έντονο κυβερνητικό ενδιαφέρον είναι πολλά, ενώ σχεδόν παντού υπάρχουν θετικά νέα. Είτε επειδή ο πρωθυπουργός παρακολουθεί την ατζέντα της πόλης από κοντά είτε εξαιτίας των επίμονων προσπαθειών του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή είτε γιατί ο υφυπουργός Μακεδονίας και Θράκης Σταύρος Καλαφάτης γνωρίζει καλά και σε βάθος τα της Θεσσαλονίκης.
Έχουμε και λέμε, λοιπόν:
- Το Μετρό
«Το Μετρό της πόλης προχωρά με αμείωτο ρυθμό» συνηθίζει να λέει ο Κώστας Καραμανλής. Η βασική γραμμή και η επέκταση προς Καλαμαριά είναι ένα έργο ουσίας για την πόλη και θα συμβάλει στην ουσιαστική αναβάθμισή της συμπληρώνοντας το συγκοινωνιακό της χάρτη. Μετά την Απόφαση του ΣτΕ το έργο προχωρά με την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το Σταθμό Βενιζέλου, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεκινήσει η λειτουργία του το 2023.
Θυμίζουμε ότι α) η βασική γραμμή θα έχει μήκος 9,6 χλμ., θα περιλαμβάνει 13 σύγχρονους σταθμούς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας και αμαξοστάσιο στης περιοχή της Πυλαίας, έκτασης 50.000 τμ. Κόστος του έργου; 1,2 δις. Και ότι β) υπάρχει και η επέκταση προς Καλαμαριά, με 5 νέους σταθμούς και 4,8 χλμ. υπόγεια γραμμή, με το κόστος του έργου να φτάνει τα 500 εκατ.
- FlyOver
Θα είναι ένα σημαντικό οδικό έργο για την πόλη. Αφορά στην κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 4 θα είναι σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερεις λωρίδες. Ταυτόχρονα προβλέπεται η πλήρης ανακατασκευή του υφιστάμενου δρόμου σε όλο το μήκος του, ενώ θα υπάρξει προσθήκη μίας λωρίδας κυκλοφορίας.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 370 εκατ., βρίσκεται στη Β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, εκτιμάται ότι ο προσωρινός ανάδοχος θα αναδειχθεί εντός του έτους και ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του εντός του 2022.
- Η ανάπλαση της ΔΕΘ
Εδώ ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός (ρεπορτάζ στις επόμενες σελίδες) και αναμένονται πλέον με ευθύνη της ΔΕΘ οι τεχνικές μελέτες για να προχωρήσει το έργο σε επίπεδο ωρίμανσης. Η διαδικασία επιταχύνθηκε και με τη συνδρομή του κ. Καλαφάτη, ο οποίος βελτίωσε την επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών και συναρμόδιων υπουργείων.
- Το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ στην Τούμπα
Εγκρίθηκε ομόφωνα το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής. Οι διαδικασίες οδηγούν πλέον στη γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας και αμέσως μετά στη σύνταξη του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Και εδώ ο Παοκτσής Σταύρος Καλαφάτης είχε ενεργή συμμετοχή, τόσο με τη μορφή πίεσης προς τα συναρμόδια υπουργεία, όσο και για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες εξέτασης του έργου από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων.
- Το Μουσείο Ολοκαυτώματος
Με τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο από τη Βουλή λύθηκαν τα προβλήματα με την έκταση του χώρου και άνοιξε ο δρόμος για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος στο χώρο του Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης. Το έργο θεωρείται υψηλού συμβολισμού και διεθνούς εμβέλειας και θα συμβάλλει στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης του Ολοκαυτώματος, αλλά και στην αναβάθμιση της περιοχής. Χρηματοδοτείται από δωρεές της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και επιχορηγείται και από το Ελληνικό Δημόσιο.
- Η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Έδεσσας
Το σημαντικό αυτό έργο για την Κεντρική Μακεδονία αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη - Έδεσσα. Οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25 χλμ. και θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ και μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός του έργου. Έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 380 εκατ. Η σύμβαση του έργου θα είναι 30ετής και δεν θα προβλέπει διόδια.
- Η βελτίωση του οδικού άξονα Θέρμη - Γαλάτιστα
Το οδικό αυτό έργο, προϋπολογισμού 29 εκατ., αφορά στην υλοποίηση επεμβάσεων βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης - Πολύγυρου και ειδικότερα στο τμήμα Θέρμη - Όρια Νομού Θεσσαλονίκης - Γαλάτιστα. Η σύμβαση (14 εκατ.). υπογράφηκε το Σεπτέμβριο του 2020 και έχει διάρκεια κατασκευής τους 30 μήνες. Η πρόοδος του έργου είναι περίπου στο 30%, ενώ το φθινόπωρο αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία ένα τμήμα μήκους 3 χλμ.
- Διαπλάτυνση του κάθετου άξονα Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη - Ν. Μουδανιά - Ποτίδαια
Το έργο προϋπολογισμού 9,92 εκατ. αφορά στη βελτίωση, διαπλάτυνση και ενίσχυση της Επαρχιακής Οδού Μουδανιών - Καλλιθέας, σε μήκος περίπου 1,2 χλμ. Θα συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Χαλκιδικής και της Θεσσαλονίκης, δημοπρατήθηκε και έχει προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης την άνοιξη του 2022.
- Οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού με την ΠΑΘΕ
Το έργο είναι πρώτης προτεραιότητας για τη Θεσσαλονίκη και αφορά στην ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μήκους 3,5 χλμ. και προϋπολογισμού 75 εκατ. Με τη νέα σύνδεση η κυκλοφορία από την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό προς τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και αντιστρόφως θα διεξάγεται μέσω οδογέφυρας, χωρίς σηματοδότες με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το τέλος του 2023. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στον φετινό Σεπτέμβριο.
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα
«Προχωράμε με έργα σιδηροδρομικά και κάνουμε την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κόμβο υποδομών και μεταφορών της ΝΑ Ευρώπης» λένε στην κυβέρνηση. Σύντομα προχωρά και νέα σιδηροδρομική σύνδεση από τη Δυτική πλευρά του 6ου προβλήτα. Πρόκειται για μονή σιδηροδρομική γραμμή, συνολικού μήκους 3,2 χλμ. και προϋπολογισμού 21 εκατ. Τέλος Αυγούστου θα ξεκινήσει η διαδικασία για την Α’ φάση του διαγωνισμού.
- Προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή και νέων τμημάτων γραμμών, ενώ θα περιλαμβάνει νέες στάσεις για την εξυπηρέτηση συρμών προαστιακού τύπου, καθώς και την αναμόρφωση σταθμών ή στάσεων των υφισταμένων που είναι σε λειτουργία. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 23 εκατ. και τέλος Αυγούστου θα ξεκινήσει η διαδικασία για την Α’ φάση του διαγωνισμού.
- Η κατασκευή ξύλινου επί της Λεωφόρου Νίκης από τον Προβλήτα Α’ ως το Λευκό Πύργο
Το έργο, το πρώτο στάδιο του οποίου είχε ολοκληρωθεί κατά τη διάρκεια της θητείας Καλαφάτη στο υπουργείο Περιβάλλοντος, ξεκινά από τον Προβλήτα Α’ και φτάνει μέχρι το Λευκό Πύργο, ενώ συζητήθηκε στην πρόσφατη συνάντηση του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης και του δημάρχου Θεσσαλονίκης.
- Τρεις αναπλάσεις εντός της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη, την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και την ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους και όλου του άξονα του ομώνυμου πεζόδρομου.
- Αποχέτευση ομβρίων στη Λαχαναγορά
«Πραγματοποιούμε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της αντιπλημμυρικής προστασίας κυρίως των πυκνοκατοικημένων περιοχών» τονίζουν στην κυβέρνηση για τα έργα στη Λαχαναγορά και την Καλαμαριά.
Σκοπός του πρώτου έργου, προϋπολογισμού 31 εκατ., είναι η αποχέτευση ομβρίων υδάτων στη Λαχαναγορά για την καλύτερη αντιπλημμυρική προστασία της. Το έργο δημοπρατήθηκε και αναμένεται ανάδοχος μέχρι το τέλος του έτους.
- Έργα ομβρίων στην Καλαμαριά
Σκοπός του έργου, προϋπολογισμού 10,5 εκατ., είναι η διόδευση των ομβρίων υδάτων της ευρύτερης περιοχής της οδού Πόντου έως την Περιφερειακή Τάφρο του δήμου Καλαμαριάς και τελικό αποδέκτη τον Θερμαϊκό Κόλπο. Το έργο δημοπρατήθηκε και αναμένεται ανάδοχος μέχρι το τέλος του έτους.
- Έργα διευθέτησης ρεμάτων στο Ωραιόκαστρο και κατασκευή απαραίτητων δικτύων ομβρίων
Σκοπός του έργου, προϋπολογισμού 14 εκατ., είναι η διευθέτηση των χειμάρρων Ασημάκη (μήκους 3,93 χλμ.), Ανατολικά του Ωραιοκάστρου (μήκους 1,861 χλμ.) και Ανατολικά Γαλήνης (μήκους 1,116 χλμ.). Το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.
- Ανακατασκευή Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
«Με σημαντικά κτιριακά έργα ολοκληρώνουμε το παζλ των έργων μας στη Θεσσαλονίκη» τονίζουν στην κυβέρνηση. Δείχνοντας προς τα Δικαστικά Μέγαρα Θεσσαλονίκης και Σερρών που υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. Η Α’ φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας θα ξεκινήσει άμεσα με στόχο να ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου και οι εργασίες να ξεκινήσουν εντός του 2022.
- 16 νέες υπερσύγχρονες σχολικές μονάδες
Προχωρούν 16 νέες υπερσύγχρονες βιοκλιματικές σχολικές μονάδες σε περιοχές που πραγματικά το έχουν ανάγκη. Ο διαγωνισμός μέσω ΣΔΙΤ ξεκίνησε και εντός του 2022 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.
- Οδική σύνδεση με Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φίλυρου
Το έργο αφορά στην καλύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση των πολιτών στο νέο Νοσοκομείο. Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και η δημοπράτηση αναμένεται εντός του 2021.
- Το παραλιακό μέτωπο
Τέλος υπάρχει και το μεγάλο όραμα ενοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, ένα πρότζεκτ το οποίο έχει πάρει πολύ ζεστά τόσο ο Απόστολος Τζιτζικώστας όσο και η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Οι μελέτες προβλέπουν παρεμβάσεις σε μια περιοχή συνολικού μήκους 40 χιλιομέτρων που ξεκινά από το Καλοχώρι και φτάνει μέχρι το Αγγελοχώρι και περιλαμβάνει εφτά δήμους. Το 2019 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανέθεσε την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για να καθορίσει τις χρήσεις γης. Ο στόχος είναι να πάψει η ασυνέχεια του χώρου και να μπορούν οι πολίτες να διατρέχουν το ενιαίο παραλιακό μέτωπο πεζή, με ποδήλατο ή και με θαλάσσια συγκοινωνία. Τα έργα εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κεφάλαια της τάξης των 500 εκατ., έργα που αναμένεται να αναβαθμίσουν ολόκληρες περιοχές, να μεταβάλλουν χρήσεις και αξίες γης, και τελικά να μεταμορφώσουν ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη και τη σχέση των κατοίκων της με τη θάλασσα.
Μπορεί η πανδημία να έβαλε πολλά φρένα στην ανάπτυξη ης χώρας, αλλά δε φαίνεται ότι φρέναρε την υλοποίηση των κυβερνητικών σχεδίων για τη Θεσσαλονίκη. Όπως τονίζει συχνά ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης «εμείς θέλουμε να μιλάμε με έργα. Γι’ αυτό και η Θεσσαλονίκη παίρνει τη θέση που της οφείλεται». Από την πλευρά του ο Κώστας Καραμανλής σημειώνει ότι το σχέδιο της κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη «είναι ολοκληρωμένο με έργα σιδηροδρομικά, οδικά, αντιπλημμυρικά, κτηριακά και προχωρά με αμείωτο ρυθμό. Γιατί προτεραιότητά μας είναι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει τη θέση που πραγματικά της αξίζει».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 8 Αυγούστου 2021
ΣΧΟΛΙΑ