Η ορχήστρα του «Τιτανικού» και οι μοιραίοι συμβολισμοί του
13/04/2022 19:51
13/04/2022 19:51
Εκατόν δέκα χρόνια μας χωρίζουν πλέον από τη νύχτα εκείνη που σόκαρε όλον τον κόσμο και σημαδεύτηκε από την τραγωδία του «Τιτανικού». Το βράδυ της 14ης Απριλίου 1912 ελάχιστοι από τους επιβαίνοντες στο « αβύθιστο» υπερωκέανιο που πραγματοποιούσε το παρθενικό του ταξίδι - και τελευταίο όπως αποδείχτηκε- ένιωσαν ανησυχία από το τράνταγµα υστέρα από την πρόσκρουση σε παγόβουνο.
Κι όμως εκείνη τη νύχτα γράφτηκε ιστορία με τα πιο μελανά χρώματα.
Είτε βλέποντας ταινίες, είτε βλέποντας τα ντοκιµαντέρ που φέρνουν στο φως νέα πραγµατικά ή ψεύτικα στοιχεία, είτε διαβάζοντας βιβλία, είτε συµµετέχοντας σε αντιπαραθέσεις και στην προώθηση θεωριών συνωµοσίας στο ∆ιαδίκτυο, οι άνθρωποι πάντα θα “επιστρέφουν” στο παγόβουνο και στη νύχτα της 14ης προς 15η Απριλίου 1912. Ουσιαστικά συµµετέχουν συνεχώς στο ίδιο παιχνίδι της µοίρας, αναζητώντας µια καλή απάντηση στο καυτό ερώτηµα: Τι θα κάνατε εσείς αν βρισκόσασταν εκεί; Ο "Τιτανικός" έκανε 2 ώρες και 40 λεπτά για να βυθιστεί. Και οι επιλογές δεν ήταν µόνο επείγουσες. Ήταν θέµα ζωής και θανάτου…».
Οι πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις του δράµατος του «Τιτανικού» συζητούνται και αναλύονται εδώ και πάνω από έναν αιώνα και φτάνουν στις επόµενες γενιές ως «Ψίθυροι από τον βυθό» (τίτλος ενός δοκιµίου που έγραψα το 2012 – εκδόσεις «ΤΟΠΟΣ», µε αφορµή τα 100 χρόνια από το ναυάγιο). Σηµείωνα τότε: «Ο “Τιτανικός” δείχνει να έχει καθιερωθεί ως µνηµείο αλλά και διαρκής προ ειδοποίηση κατά της ανθρώπινης αλαζονείας.
Αιχµαλώτισε τη συλλογική φαντασία σε κάθε µεριά του πλανήτη, έµεινε ως η πιο κατάλληλη περίπτωση για να θεωρηθεί ως ισοδύναµη µε µια αρχαία ελληνική τραγωδία, παραλληλίστηκε από θεωρητικούς και στοχαστές µε τον Καπιταλισµό, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του ανίκητο (αβύθιστο) αλλά ίσως έχει ήδη προσκρούσει στο δικό του παγόβουνο της παγκοσµιοποίησης και των κολοσσιαίων όσο και απροβλέπτων κοινωνικών και τεχνολογικών εξελίξεων που σάρωσαν κάθε προηγουµένη σιγουριά… Είναι πλέον αποδεδειγµένο ότι το ενδιαφέρον για τον “Τιτανικό” δεν θα κοπάσει ποτέ.
NEARER MY GOD TO THEE
Ο Γουάλας Χάρτλεϊ (γεννηµένος στο Λάνγκασαϊρ το 1878) ήταν ο επικεφαλής της ορχήστρας του «Τιτανικού» που έγινε ίσως το πιο συγκινητικό σύµβολο της τραγωδίας.
Καθώς σιγά σιγά φάνηκε ότι τα πράγµατα ήταν πολύ σοβαρά και ο κίνδυνος να βυθιστεί το πλοίο πολύ µεγάλος, ο Χάρτλεϊ µάζεψε τους µουσικούς του στο κατάστρωµα και η ορχήστρα άρχισε να παίζει ενώ το κρύο αλλά και ο πανικός µεγάλωναν.
Σύµφωνα µε τον Βρετανό δηµοσιογράφο της εποχής Φίλιπ Γκιµπς, η ορχήστρα έπαιζε µεγάλες επιτυχίες εκείνης της εποχής. Μόλις η µπάντα συνειδητοποίησε τη σοβαρότητα και της δικής τους κατάστασης αλλά και το δράµα των επιβατών, αντί να προσπαθήσουν να σώσουν τους εαυτούς τους, ο θρύλος λέει ότι άρχισαν να παίζουν ύµνους. Ο Γκιµπς προσθέτει ότι ο Χάρτλεϊ συνέχισε να παίζει µε τους µουσικούς του ώσπου το νερό έφτασε µέχρι τη µέση τους και το πλοίο άρχισε να γέρνει, στην τελευταία πράξη της επιθανάτιας αγωνίας του… Ο Χάρτλεϊ, κατά τραγική ειρωνεία, είχε πει σε ανύποπτο χρόνο ότι αν βρισκόταν σε πλοίο που βυθίζεται θα ήθελε το τελευταίο τραγούδι της µπάντας του να είναι είτε το «Nearer My God To Thee», ένας όµορφος ύµνος της Αγγλίδας ποιήτριας Σάρα Ανταµς, είτε το «O God our Help in Ages Past», γραµµένο από τον πατέρα της αγγλικής υµνολογίας Ισαάκ Γουότς.
Σύµφωνα µε αφηγήσεις επιζησάντων του «Τιτανικού», το «Nearer My God To Thee» παίχτηκε σίγουρα από την µπάντα του «Τιτανικού» λίγη ώρα πριν να βυθιστεί το πλοίο. Ηταν όµως το τελευταίο; Μέσα σε δύο εβδοµάδες που πέρασαν από την καταστροφή µέχρι την ανεύρεση του σώµατος του Χάρτλεϊ, ο µύθος του ύµνου εδραιώθηκε και το «Nearer My God To Thee» συνδέθηκε διά παντός µε την ιστορία του «Τιτανικού». Η κηδεία του αρχηγού της ορχήστρας του «Τιτανικού» έγινε στη γενέτειρά του, Colne, και την παρακολούθησαν 40.000 άνθρωποι. Μαζί µε τον επικεφαλής τους έµειναν στην ιστορία και οι άλλοι γενναίοι µουσικοί: Τζον Γουέσλι Γούντγουορντ, Τζον Φρέντερικ Κλαρκ, Θίοντορ Ρόναλντ Μπάιλι, Πέρσι Κορνέλιους Τέιλορ, Ρ. Μπίκου, Τζον Λόου Χιουµ, Ζορζ Αλεξάντρ Κρινς.
Από το 1912 µέχρι σήµερα σηµειώνονται διαρκώς νέες σηµειολογικές «επιστροφές» στον «Τιτανικό». Με κοινωνικά και πολιτικά διδάγματα για τη μοιρα της ανθρώπινης απληστίας . Η µία αφορά τις συνέπειες της κατασπατάλησης των φυσικών πόρων , η άλλη του Brexit για το Ηνωµένο Βασίλειο και την υπόλοιπη Ευρώπη και η κυριότερη τις συνέπειες από την κλιµατική αλλαγή. Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, πρωταγωνιστής της πασίγνωστης ταινίας του Τζέιµς Κάµερον που είναι από τις πιο εµπορικές στην ιστορία του κινηµατογράφου, παίρνει πλέον µέρος στην καµπάνια για τις δραµατικές αλλαγές που φέρνει η κλιµατική αλλαγή και πρωταγωνιστεί σε ντοκιµαντέρ προειδοποιώντας: «Θα γίνει “Τιτανικός” ο πλανήτης, λόγω υπερθέρµανσης»!
Εκατόν δέκα χρόνια μας χωρίζουν πλέον από τη νύχτα εκείνη που σόκαρε όλον τον κόσμο και σημαδεύτηκε από την τραγωδία του «Τιτανικού». Το βράδυ της 14ης Απριλίου 1912 ελάχιστοι από τους επιβαίνοντες στο « αβύθιστο» υπερωκέανιο που πραγματοποιούσε το παρθενικό του ταξίδι - και τελευταίο όπως αποδείχτηκε- ένιωσαν ανησυχία από το τράνταγµα υστέρα από την πρόσκρουση σε παγόβουνο.
Κι όμως εκείνη τη νύχτα γράφτηκε ιστορία με τα πιο μελανά χρώματα.
Είτε βλέποντας ταινίες, είτε βλέποντας τα ντοκιµαντέρ που φέρνουν στο φως νέα πραγµατικά ή ψεύτικα στοιχεία, είτε διαβάζοντας βιβλία, είτε συµµετέχοντας σε αντιπαραθέσεις και στην προώθηση θεωριών συνωµοσίας στο ∆ιαδίκτυο, οι άνθρωποι πάντα θα “επιστρέφουν” στο παγόβουνο και στη νύχτα της 14ης προς 15η Απριλίου 1912. Ουσιαστικά συµµετέχουν συνεχώς στο ίδιο παιχνίδι της µοίρας, αναζητώντας µια καλή απάντηση στο καυτό ερώτηµα: Τι θα κάνατε εσείς αν βρισκόσασταν εκεί; Ο "Τιτανικός" έκανε 2 ώρες και 40 λεπτά για να βυθιστεί. Και οι επιλογές δεν ήταν µόνο επείγουσες. Ήταν θέµα ζωής και θανάτου…».
Οι πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις του δράµατος του «Τιτανικού» συζητούνται και αναλύονται εδώ και πάνω από έναν αιώνα και φτάνουν στις επόµενες γενιές ως «Ψίθυροι από τον βυθό» (τίτλος ενός δοκιµίου που έγραψα το 2012 – εκδόσεις «ΤΟΠΟΣ», µε αφορµή τα 100 χρόνια από το ναυάγιο). Σηµείωνα τότε: «Ο “Τιτανικός” δείχνει να έχει καθιερωθεί ως µνηµείο αλλά και διαρκής προ ειδοποίηση κατά της ανθρώπινης αλαζονείας.
Αιχµαλώτισε τη συλλογική φαντασία σε κάθε µεριά του πλανήτη, έµεινε ως η πιο κατάλληλη περίπτωση για να θεωρηθεί ως ισοδύναµη µε µια αρχαία ελληνική τραγωδία, παραλληλίστηκε από θεωρητικούς και στοχαστές µε τον Καπιταλισµό, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του ανίκητο (αβύθιστο) αλλά ίσως έχει ήδη προσκρούσει στο δικό του παγόβουνο της παγκοσµιοποίησης και των κολοσσιαίων όσο και απροβλέπτων κοινωνικών και τεχνολογικών εξελίξεων που σάρωσαν κάθε προηγουµένη σιγουριά… Είναι πλέον αποδεδειγµένο ότι το ενδιαφέρον για τον “Τιτανικό” δεν θα κοπάσει ποτέ.
NEARER MY GOD TO THEE
Ο Γουάλας Χάρτλεϊ (γεννηµένος στο Λάνγκασαϊρ το 1878) ήταν ο επικεφαλής της ορχήστρας του «Τιτανικού» που έγινε ίσως το πιο συγκινητικό σύµβολο της τραγωδίας.
Καθώς σιγά σιγά φάνηκε ότι τα πράγµατα ήταν πολύ σοβαρά και ο κίνδυνος να βυθιστεί το πλοίο πολύ µεγάλος, ο Χάρτλεϊ µάζεψε τους µουσικούς του στο κατάστρωµα και η ορχήστρα άρχισε να παίζει ενώ το κρύο αλλά και ο πανικός µεγάλωναν.
Σύµφωνα µε τον Βρετανό δηµοσιογράφο της εποχής Φίλιπ Γκιµπς, η ορχήστρα έπαιζε µεγάλες επιτυχίες εκείνης της εποχής. Μόλις η µπάντα συνειδητοποίησε τη σοβαρότητα και της δικής τους κατάστασης αλλά και το δράµα των επιβατών, αντί να προσπαθήσουν να σώσουν τους εαυτούς τους, ο θρύλος λέει ότι άρχισαν να παίζουν ύµνους. Ο Γκιµπς προσθέτει ότι ο Χάρτλεϊ συνέχισε να παίζει µε τους µουσικούς του ώσπου το νερό έφτασε µέχρι τη µέση τους και το πλοίο άρχισε να γέρνει, στην τελευταία πράξη της επιθανάτιας αγωνίας του… Ο Χάρτλεϊ, κατά τραγική ειρωνεία, είχε πει σε ανύποπτο χρόνο ότι αν βρισκόταν σε πλοίο που βυθίζεται θα ήθελε το τελευταίο τραγούδι της µπάντας του να είναι είτε το «Nearer My God To Thee», ένας όµορφος ύµνος της Αγγλίδας ποιήτριας Σάρα Ανταµς, είτε το «O God our Help in Ages Past», γραµµένο από τον πατέρα της αγγλικής υµνολογίας Ισαάκ Γουότς.
Σύµφωνα µε αφηγήσεις επιζησάντων του «Τιτανικού», το «Nearer My God To Thee» παίχτηκε σίγουρα από την µπάντα του «Τιτανικού» λίγη ώρα πριν να βυθιστεί το πλοίο. Ηταν όµως το τελευταίο; Μέσα σε δύο εβδοµάδες που πέρασαν από την καταστροφή µέχρι την ανεύρεση του σώµατος του Χάρτλεϊ, ο µύθος του ύµνου εδραιώθηκε και το «Nearer My God To Thee» συνδέθηκε διά παντός µε την ιστορία του «Τιτανικού». Η κηδεία του αρχηγού της ορχήστρας του «Τιτανικού» έγινε στη γενέτειρά του, Colne, και την παρακολούθησαν 40.000 άνθρωποι. Μαζί µε τον επικεφαλής τους έµειναν στην ιστορία και οι άλλοι γενναίοι µουσικοί: Τζον Γουέσλι Γούντγουορντ, Τζον Φρέντερικ Κλαρκ, Θίοντορ Ρόναλντ Μπάιλι, Πέρσι Κορνέλιους Τέιλορ, Ρ. Μπίκου, Τζον Λόου Χιουµ, Ζορζ Αλεξάντρ Κρινς.
Από το 1912 µέχρι σήµερα σηµειώνονται διαρκώς νέες σηµειολογικές «επιστροφές» στον «Τιτανικό». Με κοινωνικά και πολιτικά διδάγματα για τη μοιρα της ανθρώπινης απληστίας . Η µία αφορά τις συνέπειες της κατασπατάλησης των φυσικών πόρων , η άλλη του Brexit για το Ηνωµένο Βασίλειο και την υπόλοιπη Ευρώπη και η κυριότερη τις συνέπειες από την κλιµατική αλλαγή. Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, πρωταγωνιστής της πασίγνωστης ταινίας του Τζέιµς Κάµερον που είναι από τις πιο εµπορικές στην ιστορία του κινηµατογράφου, παίρνει πλέον µέρος στην καµπάνια για τις δραµατικές αλλαγές που φέρνει η κλιµατική αλλαγή και πρωταγωνιστεί σε ντοκιµαντέρ προειδοποιώντας: «Θα γίνει “Τιτανικός” ο πλανήτης, λόγω υπερθέρµανσης»!
ΣΧΟΛΙΑ