ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η ενεργειακή κρίση στην πρώτη σειρά του θεάτρου

Το υψηλό ενεργειακό κόστος «σβήνει τους προβολείς» στις θεατρικές σκηνές της πόλης - Ιδιοκτήτες, διαχειριστές θεάτρων και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων μιλούν στη «ΜτΚ» για το πώς αντιμετωπίζουν τον «σιβηρικό χειμώνα»

 15/02/2023 07:00

Η ενεργειακή κρίση στην πρώτη σειρά του θεάτρου

Βιολέτα Φωτιάδη

«Ηλεκτρισμένη» είναι η ατμόσφαιρα στα θέατρα και τους χώρους πολιτισμού της Θεσσαλονίκης που φιλοξενούν θεατρικές παραγωγές με το λειτουργικό κόστος να έχει φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη λόγω της ενεργειακής κρίσης.

Έπειτα από την πανδημία που μας έκλεισε σπίτι και κατέβασε απότομα την αυλαία στις θεατρικές σκηνές, η 6η τέχνη έρχεται αντιμέτωπη με έναν ακόμα εχθρό: την ενεργειακή κρίση.

Ιδιοκτήτες και διαχειριστές θεάτρων αλλά και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων της Θεσσαλονίκης κάνουν λόγο για διπλασιασμό των ενεργειακών εξόδων παρόλο που οι ανάγκες παρέμειναν ίδιες. Η προσέλευση του κοινού, η μείωση των παραγωγών και η ανακατανομή των προϋπολογισμών ήταν, μεταξύ άλλων, οι «σύμμαχοι» που επιστρατεύθηκαν για την αντιμετώπιση του σιβηρικού χειμώνα.


«Όσο καλά κι αν πηγαίνουν οι παραγωγές και η προσέλευση του κοινού δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα»

«Είδαμε τεράστιες αυξήσεις και μιλάμε για κόστος άνω του 50% του προϋπολογισθέντος, δηλαδή για υπερδιπλάσια κατανάλωση από εκείνη που υπολογίζαμε», επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο Αστέριος Πελτέκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ.

Όπως αναφέρει ο ίδιος η αύξηση του κόστους της ενέργειας δεν δημιούργησε πρόβλημα μόνο στην ψύξη και τη θέρμανση των κτιρίων του οργανισμού αλλά συμπαρέσυρε προς τα πάνω και το κόστος των υλικών για την κατασκευή σκηνικών.

Προκειμένου να συνεχιστεί η καλλιτεχνική δημιουργία και παράλληλα να αποπληρωθούν οι λογαριασμοί το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος προέβη σε «μία ανακατανομή προϋπολογισμού» και έπειτα στράφηκε στη «στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού από το οποίο λάβαμε μία μικρή έκτακτη επιχορήγηση. Βέβαια αυτή η επιχορήγηση δεν κάλυψε απολύτως τη διαφορά αλλά ήταν μία βοήθεια.

Μετακυλήσαμε μέρους του κόστους στη φετινό προϋπολογισμό ενώ προσπαθήσαμε να μειώσουμε το κόστος των σκηνικών και των κουστουμιών σε κάποιες παραγωγές για να ανταπεξέλθουμε σε άλλες. Μειώσαμε δηλαδή το μπάτζετ δημιουργώντας ένα μικρό πρόβλημα στους καλλιτέχνες δημιουργούς οι οποίοι καλούνται να κάνουν περισσότερα πράγματα με λιγότερα υλικά. Προσπαθήσαμε όμως να μην μειώσουμε όσο γινόταν θέσεις εργασίας καλλιτεχνών. Επίσης, δύο παραγωγές που σκοπεύαμε να πραγματοποιήσουμε θα πάνε για την επόμενη χρονιά.

Το πλήγμα που δεχθήκαμε πέρσι ήταν διπλό γιατί το πρώτο εξάμηνο έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τα απόνερα της πανδημίας και στη δεύτερη μισή χρονιά που ξεκίνησε και ο προγραμματισμός μας, ο οποίος ευτυχώς πήγε πολύ καλά από άποψη εσόδων και αυτό μας βοήθησε αρκετά, ήρθαμε αντιμέτωποι με την ενεργειακή κρίση», εξηγεί ο κ. Πελτέκης και συμπληρώνει:

«Παράλληλα η ενεργειακή κρίση μάς υπενθυμίζει και το αποτύπωμα που αφήνουμε ως οργανισμός στο περιβάλλον και έχουμε κάνει πολλές προσπάθειες για να γίνει το ΚΘΒΕ όσο γίνεται πιο «πράσινο» σε λειτουργία, με ό,τι μέσα διαθέτουμε και ελπίζουμε με τη συνδρομή κι άλλων φορέων και του κράτους να τα κάνουμε ακόμα περισσότερες κινήσεις.

Έχουμε προχωρήσει σε αλλαγή λαμπτήρων και αντικατάσταση των παλαιών με λαμπτήρες νέου τύπου, λιγότερο ενεργοβόρους και πιο οικονομικούς, προσπαθούμε να μειώσουμε την κατανάλωση χαρτιού σε εκτυπώσεις και να ανακυκλώνουμε υλικά από τα σκηνικά και τα κοστούμια μας».

Αναφορικά με το θεατρικό μέλλον και την ενέργεια ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ αποσαφηνίζει πως «αν η κρατική στήριξη είναι καλύτερη τότε και τα πράγματα θα πάνε καλύτερα γιατί ακόμα η ενεργειακή κρίση είναι σε εξέλιξη. Προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά υπάρχουν μερικά πράγματα στα οποία αδυνατούμε να ανταπεξέλθουμε και όσο καλά κι αν πηγαίνουν οι παραγωγές και η προσέλευση του κοινού δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα. Ελπίζουμε να πάνε καλά τα πράγματα αλλά ρεαλιστικά μιλώντας δεν ξέρουμε τι θα φέρει το μέλλον».


«Θέλουμε η αίθουσα να γεμίζει και να συνεχίσουμε να πορευόμαστε παρά τις δυσκολίες»

Έναν «άνευ προηγουμένου» χειμώνα, με λογαριασμούς που ξεπερνούν κατά πολύ την προπανδημική περίοδο περιγράφει και ο Αλέξανδρος Γισγάκης, ιδιοκτήτης του θεάτρου «Αριστοτέλειον»:

«Οι λογαριασμοί που κληθήκαμε να αποπληρώσουμε περιλάμβαναν το διπλάσιο ποσό από ό,τι συνήθως. Συνεχίζουμε να παλεύουμε και να προσπαθούμε να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα υπηρεσιών για το κοινό μας αλλά η ενεργειακή κρίση μάς έχει επηρεάσει πολύ», τονίζει ο κ. Γισγάκης.

Ο δελεαστικός προγραμματισμός, η συγκινητική, όπως λέει ο κ. Γισγάκης, προσέλευση του κοινού, η κρατική στήριξη και η «συνεννόηση με τους ανθρώπους των Αθηνών για μία ευνοϊκότερη οικονομική πολιτική» αναφορικά με τις μετακλήσεις ήταν οι λύσεις στις οποίες στράφηκε το θέατρο «Αριστοτέλειον» για να ανταποκριθεί στα λειτουργικά του έξοδα.

«Την προσέλευση του κόσμου μόνο ως ‘συγκινητική’ μπορώ να τη χαρακτηρίσω. Αυτό βέβαια οφείλεται και στις επιλογές του θεάτρου. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε βέβαια και τη στήριξη του κράτους από ένα σημείο και μετά. Το θέατρο από μόνο του δεν μπορεί να λάβει πολλά μέτρα γιατί ούτε η θέρμανση γίνεται να μην ανάψει, ούτε οι προβολείς να μην ανοίξουν, ούτε να μειώσουμε τη λειτουργία του εξοπλισμού του θεάτρου. 

Ουσιαστικά αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε ως θέατρο είναι να φέρουμε όσο γίνεται πιο εμπορικές παραγωγές, να στοχεύσουμε σε αυτό που θέλει ο κόσμος και το κοινό της πόλης ώστε η αίθουσα να γεμίζει και να συνεχίσουμε να πορευόμαστε παρά τις δυσκολίες.

Αναφορικά με τις συνεργασίες του θεάτρου έχει υπάρξει και μία συνεννόηση για μία ευνοϊκότερη οικονομική πολιτική όσον αφορά τις σχέσεις του θεάτρου Αριστοτέλειον με τις παραγωγές των Αθηνών και σε αυτό το κομμάτι υπήρξε κατανόηση. Αυτό οφείλεται και στις ισχυρές σχέσεις που έχουμε αναπτύξει τόσα χρόνια μέσω των συνεργασιών μας με τους ανθρώπους των Αθηνών», καταλήγει ο ιδιοκτήτης τους θεάτρου δηλώνοντας παράλληλα αισιόδοξος για την υπόλοιπη θεατρική σεζόν αλλά και εκείνη που θα ακολουθήσει.


Το κοινό θα σώσει το θέατρο;

Όπως και κατά την επανέναρξη της λειτουργίας των χώρων πολιτισμού μετά τις περιόδους εγκλεισμού λόγω του κορονοϊού, έτσι και τώρα, με την ενεργειακή κρίση, το θεατρόφιλο κοινό δεν απογοήτευσε τις θεατρικές σκηνές και στήριξε τη βιωσιμότητά τους. Αυτό τουλάχιστον εισέπραξε από το κοινό της Θεσσαλονίκης η Γλυκερία Καλαϊτζή, σκηνοθέτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνη στο «Θέατρο Τ»: 

«Οι λογαριασμοί μας αυξήθηκαν σίγουρα κατά 30% και έχει ανέβει το κόστος λειτουργία του θεάτρου. Στο Θέατρο Τ βρήκαμε μία ισορροπία λόγω της αυξημένης προσέλευσης του κοινού. Φοβόμασταν και την προηγούμενη χρονιά με την πανδημία σκεπτόμενοι αν θα μπει ο κόσμος σε ένα μικρό θέατρο και φοβόμασταν και φέτος με την ενεργειακή κρίση. Ευτυχώς όμως διαψευστήκαμε και ο κόσμος ήρθε και πέρσι και φέτος».

Σύμφωνα με την κ. Καλαϊτζή το «Θέατρο Τ» διατηρεί σταθερές τις τιμές των εισιτηρίων του σε επίπεδα που θυμίζουν εποχές πριν την πανδημία και το μέτρο που έλαβε το θέατρο για την αντιμετώπιση των αυξημένων ενεργειακών εξόδων του αφορά το κόστος ενοικίασής του:

«Ανεβάσαμε ελάχιστα το κόστος ενοικίασης αλλά μιλάμε για μία αύξηση μεγέθους 5%. Υπήρξε κατανόηση γιατί έπρεπε κάπως να αντιμετωπίσουμε την αύξηση στο κόστος του ρεύματος. Το πρώτο μέρος της θεατρικής σεζόν φέτος κύλησε πολύ καλά, ελπίζω να πάμε καλά στη συνέχεια».


«Αν ο καιρός δεν βοηθήσει οι θεατρικές αίθουσες θα έχουν τεράστιο πρόβλημα»

«Το θέατρο βρίσκει πάντα τρόπο να επιβιώνει αλλά το θέμα δεν είναι να επιβιώνεις μόνο αλλά να έχεις και μία καλή ποιότητα ζωής», λέει στη «ΜτΚ» ο Θανάσης Κατσίκας, διαχειριστής του θεάτρου «Αμαλία», ο οποίος κάνει λόγο για σοβαρά προβλήματα στις ελεύθερες θεατρικές σκηνές:

«Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τις θεατρικές σκηνές και όσο καλά κι αν πούμε ότι πάμε, είτε λόγω επιλογών και προγραμματισμού είτε λόγω προσέλευσης κοινού, είναι τόσο μεγάλες οι διαφορές για το ρεύμα που πραγματικά δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν. Φοβάμαι πως αν ο καιρός δεν βοηθήσει οι θεατρικές αίθουσες θα έχουν τεράστιο πρόβλημα.

Μιλάμε για υπερδιπλάσιους λογαριασμούς. Η κρατική στήριξη σαφώς βοήθησε να υπάρξει βιωσιμότητα και το θέατρο ‘Αμαλία’ χρησιμοποίησε αυτή τη στήριξη για να συνεχίσει να υπάρχει τόσο το ίδιο όσο και οι εργαζόμενοί του και να διατηρήσουμε τη φιλοσοφία μας σχετικά με το θέατρο και τις παραγωγές που θέλουμε να κάνουμε οι ίδιοι αλλά και να έχουμε στη Θεσσαλονίκη».

Παρόλο που τα έξοδα «τρέχουν», το θέατρο «Αμαλία», σύμφωνα με τον κ. Κατσίκα, διατηρεί μία χαμηλή τιμή εισιτηρίων προκειμένου να μην στερηθεί το κοινό την ψυχαγωγία του και η θεατρική αίθουσα να γεμίσει:

«Κάνουμε προσφορές για να έχουμε περισσότερο κόσμο γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ένα επίσης μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα θέατρα είναι η ακρίβεια γενικότερα η οποία αποτυπώνεται και στο πορτοφόλι του καταναλωτή και ξέρουμε πως ο κόσμος δεν θα κόψει από τα αναγκαία έξοδα αλλά από τη διασκέδασή του στην οποία ανήκει και το θέατρο».

Προκειμένου να εξοφληθούν οι αυξημένοι λογαριασμοί της ενέργειας το θέατρο «Αμαλία» περιόρισε τον προγραμματισμό του και μείωσε τις παραγωγές που σχεδίαζε να πραγματοποιήσει:

«Είμαστε μαζεμένοι και στο θέατρο και γενικά στη δουλειά μας γιατί πρέπει αυτό το οικοδόμημα να επιζήσει και για να επιζήσει πρέπει να πάρουμε μέτρα. Κάποια από αυτά είναι η μείωση των παραγωγών που θέλαμε να κάνουμε. Κάνουμε ό,τι μπορούμε περισσότερο για να αντιμετωπίσουμε την κρίση».

Τέλος, ο κ. Κατσίκας είναι συγκρατημένα αισιόδοξος για την επόμενη θεατρική σεζόν και αυτό γιατί όπως λέει «το θέατρο είναι ένας περίεργος χώρος όπου υπεισέρχονται πολλά στη λειτουργία του».

«Για παράδειγμα, ένα από αυτά αφορά το ότι πολλοί ηθοποιοί είναι αυτή τη στιγμή σε κάποιο τηλεοπτικό σίριαλ και αυτό έχει δημιουργήσει πρόβλημα στο να βρεις τους κατάλληλους ηθοποιούς για να κάνεις μία παραγωγή ή στο να γίνουν μετακλήσεις θεατρικών σχημάτων. Δεν βλέπω το μέλλον του θεάτρου να είναι τόσο αισιόδοξο αν παραμείνουν τα πράγματα έτσι», καταλήγει ο ίδιος.


Η κατανάλωση μένει ίδια, ο λογαριασμός όμως «φουσκώνει»

Με διπλάσιους λογαριασμούς ρεύματος -παρά τη μείωση από τις κρατικές ενισχύσεις- ήρθε και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Η ενέργεια που κυρίως χρησιμοποιείται στο Μέγαρο είναι η ηλεκτρική. Οι καταναλώσεις ενέργειας εξαρτώνται από τις λειτουργικές ανάγκες του Οργανισμού. Σήμερα οι εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στους χώρους του ΟΜΜΘ έχουν αγγίξει τα επίπεδα της προ COVID εποχής, και οι καταναλώσεις της ενέργειες δεν διαφοροποιήθηκαν σημαντικά. Αντίθετα οι λογαριασμοί ενέργειας έχουν διπλασιαστεί», αναφέρει η Μηλίτσα Χασάπη, αναπληρούσα τον γενικό διευθυντή, οικονομική και διοικητική διευθύντρια του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Για την κ. Χασάπη «η αύξηση του προϋπολογισμού του ΟΜΜΘ είναι μονόδρομος με δεδομένη την ανάγκη κάλυψης της αυξημένης δαπάνης ενέργειας. Στο σκέλος αυτό έχει συνδράμει και το εποπτεύων υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Η αντικατάσταση λαμπτήρων πυράκτωσης με LED, «σε σημεία και χώρους που μπορούσε να κάνει άμεσα αυτή την παρέμβαση», η χρήση συστημάτων «αυτοματοποιημένης παρακολούθησης των λειτουργιών του εξοπλισμού και των χώρων για την ελαχιστοποίηση της άσκοπης χρήσης ενέργειας», και η «συντήρηση των μονάδων θέρμανσης ψύξης για τον ορισμό σταθερής θερμοκρασίας λειτουργίας» είναι μόνο μερικά μέτρα από όσα έλαβε ο ΟΜΜΘ για να περιορίσει τα λειτουργικά του έξοδα ενώ σύμφωνα με την κ. Χασάπη, ο οργανισμός «ακολουθώντας την ισχύουσα νομοθεσία όρισε ενεργειακό υπεύθυνο και διοικητικό υπεύθυνο για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας και την τήρηση των μέτρων με στόχο την μείωση της κατανάλωσης».

«Στο πλαίσιο των κοινωφελών του σκοπών το Διοικητικό Συμβούλιο του Μεγάρου αποφάσισε να απορροφήσει το αυξημένο ενεργειακό κόστος και να μη το μετακυλήσει στα εισιτήρια, τουλάχιστον των δικών του παραγωγών.

Επίσης το Διοικητικό Συμβούλιο Μεγάρου, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, αποφάσισε να μη μειώσει τις παραγωγές και τις δράσεις του. 

Αντίθετα αυτές ενισχύθηκαν προκειμένου να καλυφθεί το αυξημένο ενεργειακό κόστος με επιπλέον έσοδα προερχόμενα από τη μεγιστοποίηση της χρήσης των χώρων του», καταλήγει η οικονομική και διοικητική διευθύντρια του ΟΜΜΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023

«Ηλεκτρισμένη» είναι η ατμόσφαιρα στα θέατρα και τους χώρους πολιτισμού της Θεσσαλονίκης που φιλοξενούν θεατρικές παραγωγές με το λειτουργικό κόστος να έχει φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη λόγω της ενεργειακής κρίσης.

Έπειτα από την πανδημία που μας έκλεισε σπίτι και κατέβασε απότομα την αυλαία στις θεατρικές σκηνές, η 6η τέχνη έρχεται αντιμέτωπη με έναν ακόμα εχθρό: την ενεργειακή κρίση.

Ιδιοκτήτες και διαχειριστές θεάτρων αλλά και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων της Θεσσαλονίκης κάνουν λόγο για διπλασιασμό των ενεργειακών εξόδων παρόλο που οι ανάγκες παρέμειναν ίδιες. Η προσέλευση του κοινού, η μείωση των παραγωγών και η ανακατανομή των προϋπολογισμών ήταν, μεταξύ άλλων, οι «σύμμαχοι» που επιστρατεύθηκαν για την αντιμετώπιση του σιβηρικού χειμώνα.


«Όσο καλά κι αν πηγαίνουν οι παραγωγές και η προσέλευση του κοινού δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα»

«Είδαμε τεράστιες αυξήσεις και μιλάμε για κόστος άνω του 50% του προϋπολογισθέντος, δηλαδή για υπερδιπλάσια κατανάλωση από εκείνη που υπολογίζαμε», επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο Αστέριος Πελτέκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ.

Όπως αναφέρει ο ίδιος η αύξηση του κόστους της ενέργειας δεν δημιούργησε πρόβλημα μόνο στην ψύξη και τη θέρμανση των κτιρίων του οργανισμού αλλά συμπαρέσυρε προς τα πάνω και το κόστος των υλικών για την κατασκευή σκηνικών.

Προκειμένου να συνεχιστεί η καλλιτεχνική δημιουργία και παράλληλα να αποπληρωθούν οι λογαριασμοί το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος προέβη σε «μία ανακατανομή προϋπολογισμού» και έπειτα στράφηκε στη «στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού από το οποίο λάβαμε μία μικρή έκτακτη επιχορήγηση. Βέβαια αυτή η επιχορήγηση δεν κάλυψε απολύτως τη διαφορά αλλά ήταν μία βοήθεια.

Μετακυλήσαμε μέρους του κόστους στη φετινό προϋπολογισμό ενώ προσπαθήσαμε να μειώσουμε το κόστος των σκηνικών και των κουστουμιών σε κάποιες παραγωγές για να ανταπεξέλθουμε σε άλλες. Μειώσαμε δηλαδή το μπάτζετ δημιουργώντας ένα μικρό πρόβλημα στους καλλιτέχνες δημιουργούς οι οποίοι καλούνται να κάνουν περισσότερα πράγματα με λιγότερα υλικά. Προσπαθήσαμε όμως να μην μειώσουμε όσο γινόταν θέσεις εργασίας καλλιτεχνών. Επίσης, δύο παραγωγές που σκοπεύαμε να πραγματοποιήσουμε θα πάνε για την επόμενη χρονιά.

Το πλήγμα που δεχθήκαμε πέρσι ήταν διπλό γιατί το πρώτο εξάμηνο έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τα απόνερα της πανδημίας και στη δεύτερη μισή χρονιά που ξεκίνησε και ο προγραμματισμός μας, ο οποίος ευτυχώς πήγε πολύ καλά από άποψη εσόδων και αυτό μας βοήθησε αρκετά, ήρθαμε αντιμέτωποι με την ενεργειακή κρίση», εξηγεί ο κ. Πελτέκης και συμπληρώνει:

«Παράλληλα η ενεργειακή κρίση μάς υπενθυμίζει και το αποτύπωμα που αφήνουμε ως οργανισμός στο περιβάλλον και έχουμε κάνει πολλές προσπάθειες για να γίνει το ΚΘΒΕ όσο γίνεται πιο «πράσινο» σε λειτουργία, με ό,τι μέσα διαθέτουμε και ελπίζουμε με τη συνδρομή κι άλλων φορέων και του κράτους να τα κάνουμε ακόμα περισσότερες κινήσεις.

Έχουμε προχωρήσει σε αλλαγή λαμπτήρων και αντικατάσταση των παλαιών με λαμπτήρες νέου τύπου, λιγότερο ενεργοβόρους και πιο οικονομικούς, προσπαθούμε να μειώσουμε την κατανάλωση χαρτιού σε εκτυπώσεις και να ανακυκλώνουμε υλικά από τα σκηνικά και τα κοστούμια μας».

Αναφορικά με το θεατρικό μέλλον και την ενέργεια ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ αποσαφηνίζει πως «αν η κρατική στήριξη είναι καλύτερη τότε και τα πράγματα θα πάνε καλύτερα γιατί ακόμα η ενεργειακή κρίση είναι σε εξέλιξη. Προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά υπάρχουν μερικά πράγματα στα οποία αδυνατούμε να ανταπεξέλθουμε και όσο καλά κι αν πηγαίνουν οι παραγωγές και η προσέλευση του κοινού δεν μπορούμε να κάνουμε θαύματα. Ελπίζουμε να πάνε καλά τα πράγματα αλλά ρεαλιστικά μιλώντας δεν ξέρουμε τι θα φέρει το μέλλον».


«Θέλουμε η αίθουσα να γεμίζει και να συνεχίσουμε να πορευόμαστε παρά τις δυσκολίες»

Έναν «άνευ προηγουμένου» χειμώνα, με λογαριασμούς που ξεπερνούν κατά πολύ την προπανδημική περίοδο περιγράφει και ο Αλέξανδρος Γισγάκης, ιδιοκτήτης του θεάτρου «Αριστοτέλειον»:

«Οι λογαριασμοί που κληθήκαμε να αποπληρώσουμε περιλάμβαναν το διπλάσιο ποσό από ό,τι συνήθως. Συνεχίζουμε να παλεύουμε και να προσπαθούμε να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα υπηρεσιών για το κοινό μας αλλά η ενεργειακή κρίση μάς έχει επηρεάσει πολύ», τονίζει ο κ. Γισγάκης.

Ο δελεαστικός προγραμματισμός, η συγκινητική, όπως λέει ο κ. Γισγάκης, προσέλευση του κοινού, η κρατική στήριξη και η «συνεννόηση με τους ανθρώπους των Αθηνών για μία ευνοϊκότερη οικονομική πολιτική» αναφορικά με τις μετακλήσεις ήταν οι λύσεις στις οποίες στράφηκε το θέατρο «Αριστοτέλειον» για να ανταποκριθεί στα λειτουργικά του έξοδα.

«Την προσέλευση του κόσμου μόνο ως ‘συγκινητική’ μπορώ να τη χαρακτηρίσω. Αυτό βέβαια οφείλεται και στις επιλογές του θεάτρου. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε βέβαια και τη στήριξη του κράτους από ένα σημείο και μετά. Το θέατρο από μόνο του δεν μπορεί να λάβει πολλά μέτρα γιατί ούτε η θέρμανση γίνεται να μην ανάψει, ούτε οι προβολείς να μην ανοίξουν, ούτε να μειώσουμε τη λειτουργία του εξοπλισμού του θεάτρου. 

Ουσιαστικά αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε ως θέατρο είναι να φέρουμε όσο γίνεται πιο εμπορικές παραγωγές, να στοχεύσουμε σε αυτό που θέλει ο κόσμος και το κοινό της πόλης ώστε η αίθουσα να γεμίζει και να συνεχίσουμε να πορευόμαστε παρά τις δυσκολίες.

Αναφορικά με τις συνεργασίες του θεάτρου έχει υπάρξει και μία συνεννόηση για μία ευνοϊκότερη οικονομική πολιτική όσον αφορά τις σχέσεις του θεάτρου Αριστοτέλειον με τις παραγωγές των Αθηνών και σε αυτό το κομμάτι υπήρξε κατανόηση. Αυτό οφείλεται και στις ισχυρές σχέσεις που έχουμε αναπτύξει τόσα χρόνια μέσω των συνεργασιών μας με τους ανθρώπους των Αθηνών», καταλήγει ο ιδιοκτήτης τους θεάτρου δηλώνοντας παράλληλα αισιόδοξος για την υπόλοιπη θεατρική σεζόν αλλά και εκείνη που θα ακολουθήσει.


Το κοινό θα σώσει το θέατρο;

Όπως και κατά την επανέναρξη της λειτουργίας των χώρων πολιτισμού μετά τις περιόδους εγκλεισμού λόγω του κορονοϊού, έτσι και τώρα, με την ενεργειακή κρίση, το θεατρόφιλο κοινό δεν απογοήτευσε τις θεατρικές σκηνές και στήριξε τη βιωσιμότητά τους. Αυτό τουλάχιστον εισέπραξε από το κοινό της Θεσσαλονίκης η Γλυκερία Καλαϊτζή, σκηνοθέτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνη στο «Θέατρο Τ»: 

«Οι λογαριασμοί μας αυξήθηκαν σίγουρα κατά 30% και έχει ανέβει το κόστος λειτουργία του θεάτρου. Στο Θέατρο Τ βρήκαμε μία ισορροπία λόγω της αυξημένης προσέλευσης του κοινού. Φοβόμασταν και την προηγούμενη χρονιά με την πανδημία σκεπτόμενοι αν θα μπει ο κόσμος σε ένα μικρό θέατρο και φοβόμασταν και φέτος με την ενεργειακή κρίση. Ευτυχώς όμως διαψευστήκαμε και ο κόσμος ήρθε και πέρσι και φέτος».

Σύμφωνα με την κ. Καλαϊτζή το «Θέατρο Τ» διατηρεί σταθερές τις τιμές των εισιτηρίων του σε επίπεδα που θυμίζουν εποχές πριν την πανδημία και το μέτρο που έλαβε το θέατρο για την αντιμετώπιση των αυξημένων ενεργειακών εξόδων του αφορά το κόστος ενοικίασής του:

«Ανεβάσαμε ελάχιστα το κόστος ενοικίασης αλλά μιλάμε για μία αύξηση μεγέθους 5%. Υπήρξε κατανόηση γιατί έπρεπε κάπως να αντιμετωπίσουμε την αύξηση στο κόστος του ρεύματος. Το πρώτο μέρος της θεατρικής σεζόν φέτος κύλησε πολύ καλά, ελπίζω να πάμε καλά στη συνέχεια».


«Αν ο καιρός δεν βοηθήσει οι θεατρικές αίθουσες θα έχουν τεράστιο πρόβλημα»

«Το θέατρο βρίσκει πάντα τρόπο να επιβιώνει αλλά το θέμα δεν είναι να επιβιώνεις μόνο αλλά να έχεις και μία καλή ποιότητα ζωής», λέει στη «ΜτΚ» ο Θανάσης Κατσίκας, διαχειριστής του θεάτρου «Αμαλία», ο οποίος κάνει λόγο για σοβαρά προβλήματα στις ελεύθερες θεατρικές σκηνές:

«Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για τις θεατρικές σκηνές και όσο καλά κι αν πούμε ότι πάμε, είτε λόγω επιλογών και προγραμματισμού είτε λόγω προσέλευσης κοινού, είναι τόσο μεγάλες οι διαφορές για το ρεύμα που πραγματικά δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν. Φοβάμαι πως αν ο καιρός δεν βοηθήσει οι θεατρικές αίθουσες θα έχουν τεράστιο πρόβλημα.

Μιλάμε για υπερδιπλάσιους λογαριασμούς. Η κρατική στήριξη σαφώς βοήθησε να υπάρξει βιωσιμότητα και το θέατρο ‘Αμαλία’ χρησιμοποίησε αυτή τη στήριξη για να συνεχίσει να υπάρχει τόσο το ίδιο όσο και οι εργαζόμενοί του και να διατηρήσουμε τη φιλοσοφία μας σχετικά με το θέατρο και τις παραγωγές που θέλουμε να κάνουμε οι ίδιοι αλλά και να έχουμε στη Θεσσαλονίκη».

Παρόλο που τα έξοδα «τρέχουν», το θέατρο «Αμαλία», σύμφωνα με τον κ. Κατσίκα, διατηρεί μία χαμηλή τιμή εισιτηρίων προκειμένου να μην στερηθεί το κοινό την ψυχαγωγία του και η θεατρική αίθουσα να γεμίσει:

«Κάνουμε προσφορές για να έχουμε περισσότερο κόσμο γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ένα επίσης μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα θέατρα είναι η ακρίβεια γενικότερα η οποία αποτυπώνεται και στο πορτοφόλι του καταναλωτή και ξέρουμε πως ο κόσμος δεν θα κόψει από τα αναγκαία έξοδα αλλά από τη διασκέδασή του στην οποία ανήκει και το θέατρο».

Προκειμένου να εξοφληθούν οι αυξημένοι λογαριασμοί της ενέργειας το θέατρο «Αμαλία» περιόρισε τον προγραμματισμό του και μείωσε τις παραγωγές που σχεδίαζε να πραγματοποιήσει:

«Είμαστε μαζεμένοι και στο θέατρο και γενικά στη δουλειά μας γιατί πρέπει αυτό το οικοδόμημα να επιζήσει και για να επιζήσει πρέπει να πάρουμε μέτρα. Κάποια από αυτά είναι η μείωση των παραγωγών που θέλαμε να κάνουμε. Κάνουμε ό,τι μπορούμε περισσότερο για να αντιμετωπίσουμε την κρίση».

Τέλος, ο κ. Κατσίκας είναι συγκρατημένα αισιόδοξος για την επόμενη θεατρική σεζόν και αυτό γιατί όπως λέει «το θέατρο είναι ένας περίεργος χώρος όπου υπεισέρχονται πολλά στη λειτουργία του».

«Για παράδειγμα, ένα από αυτά αφορά το ότι πολλοί ηθοποιοί είναι αυτή τη στιγμή σε κάποιο τηλεοπτικό σίριαλ και αυτό έχει δημιουργήσει πρόβλημα στο να βρεις τους κατάλληλους ηθοποιούς για να κάνεις μία παραγωγή ή στο να γίνουν μετακλήσεις θεατρικών σχημάτων. Δεν βλέπω το μέλλον του θεάτρου να είναι τόσο αισιόδοξο αν παραμείνουν τα πράγματα έτσι», καταλήγει ο ίδιος.


Η κατανάλωση μένει ίδια, ο λογαριασμός όμως «φουσκώνει»

Με διπλάσιους λογαριασμούς ρεύματος -παρά τη μείωση από τις κρατικές ενισχύσεις- ήρθε και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Η ενέργεια που κυρίως χρησιμοποιείται στο Μέγαρο είναι η ηλεκτρική. Οι καταναλώσεις ενέργειας εξαρτώνται από τις λειτουργικές ανάγκες του Οργανισμού. Σήμερα οι εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στους χώρους του ΟΜΜΘ έχουν αγγίξει τα επίπεδα της προ COVID εποχής, και οι καταναλώσεις της ενέργειες δεν διαφοροποιήθηκαν σημαντικά. Αντίθετα οι λογαριασμοί ενέργειας έχουν διπλασιαστεί», αναφέρει η Μηλίτσα Χασάπη, αναπληρούσα τον γενικό διευθυντή, οικονομική και διοικητική διευθύντρια του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Για την κ. Χασάπη «η αύξηση του προϋπολογισμού του ΟΜΜΘ είναι μονόδρομος με δεδομένη την ανάγκη κάλυψης της αυξημένης δαπάνης ενέργειας. Στο σκέλος αυτό έχει συνδράμει και το εποπτεύων υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Η αντικατάσταση λαμπτήρων πυράκτωσης με LED, «σε σημεία και χώρους που μπορούσε να κάνει άμεσα αυτή την παρέμβαση», η χρήση συστημάτων «αυτοματοποιημένης παρακολούθησης των λειτουργιών του εξοπλισμού και των χώρων για την ελαχιστοποίηση της άσκοπης χρήσης ενέργειας», και η «συντήρηση των μονάδων θέρμανσης ψύξης για τον ορισμό σταθερής θερμοκρασίας λειτουργίας» είναι μόνο μερικά μέτρα από όσα έλαβε ο ΟΜΜΘ για να περιορίσει τα λειτουργικά του έξοδα ενώ σύμφωνα με την κ. Χασάπη, ο οργανισμός «ακολουθώντας την ισχύουσα νομοθεσία όρισε ενεργειακό υπεύθυνο και διοικητικό υπεύθυνο για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας και την τήρηση των μέτρων με στόχο την μείωση της κατανάλωσης».

«Στο πλαίσιο των κοινωφελών του σκοπών το Διοικητικό Συμβούλιο του Μεγάρου αποφάσισε να απορροφήσει το αυξημένο ενεργειακό κόστος και να μη το μετακυλήσει στα εισιτήρια, τουλάχιστον των δικών του παραγωγών.

Επίσης το Διοικητικό Συμβούλιο Μεγάρου, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, αποφάσισε να μη μειώσει τις παραγωγές και τις δράσεις του. 

Αντίθετα αυτές ενισχύθηκαν προκειμένου να καλυφθεί το αυξημένο ενεργειακό κόστος με επιπλέον έσοδα προερχόμενα από τη μεγιστοποίηση της χρήσης των χώρων του», καταλήγει η οικονομική και διοικητική διευθύντρια του ΟΜΜΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία