ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η εξαγορά ρεκόρ… φέρνει επένδυση στη Θεσσαλονίκη

Για τη διαδρομή και την επόμενη ημέρα μετά το μεγαλύτερο deal startup εταιρείας ελληνικών συμφερόντων, μιλούν οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από την ιδέα που κατέκτησε τη Μέση Ανατολή

 08/09/2020 19:03

Η εξαγορά ρεκόρ… φέρνει επένδυση στη Θεσσαλονίκη

Θεολόγος Ηλιού

Την ώρα που η «Ιnstashop» κατακτούσε τη Μέση Ανατολή, στην Ελλάδα δεν γνωρίζαμε αρκετά για την δράση της, ενώ στους περισσότερους ίσως να ήταν άγνωστη. Η εξαγορά της όμως από την Delivery Hero, μέσα σε λίγες ώρες απασχόλησε όλα τα μέσα, καθώς για τη συμφωνία αυτή έγραψε συγχαρητήριο μήνυμα και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το σημείο αναφοράς ήταν το ποσό ρεκόρ των 360 εκατ. δολαρίων που έδωσε ο γερμανικός όμιλος για το Ιnstashop. Πρόκειται για ένα ποσό που δεν έχει δοθεί ξανά για την εξαγορά ελληνικής εταιρείας startup.

Η εταιρεία έχει έδρα το Ντουμπάι, όπου ζουν οι ιδρυτές της, Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη. Όμως, το τεχνολογικό hub, όπου στεγάζεται όλο το τεχνικό τμήμα της, βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. «Από την αρχή δουλεύουμε με Έλληνες developers στη Θεσσαλονίκη και δεδομένου ότι το ταλέντο στην Ελλάδα στο χώρο του software engineering είναι εξαιρετικό, η απόφαση να συνεργαστούμε με Έλληνες προγραμματιστές ήταν εξαιρετικά εύστοχη» δηλώνουν οι ιδρυτές της εταιρείας στη «ΜτΚ».

Αν και στα κεντρικά γραφεία στο Νουμπάι, αυτή την στιγμή εργάζονται περίπου 200 άτομα, η Θεσσαλονίκη θα παραμείνει η τεχνολογική καρδιά της εταιρείας και μάλιστα θα επενδύσουν ακόμα περισσότερο σε αυτό. «Το τεχνολογικό hub μας στη Θεσσαλονίκη, το όχι μόνο θα διατηρηθεί, αλλά θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο καθώς οι ανάγκες μας σε ικανούς developers αυξάνονται κάθε μέρα» σημειώνει η Ιωάννα Αγγελιδάκη.

ioanna-angelidaki-instashop.jpg


Οι χρήστες του Instashop μπορούν να παραγγείλουν τα πάντα διαδικτυακά από σούπερ μάρκετ και μία σειρά άλλων καταστημάτων, με τα προϊόντα να φτάνουν στην πόρτα τους μέσα σε 60’. «Μέσα από το Instashop έχουμε πάντα ως στόχο να προσδώσουμε τη δυνατότητα της ευκολίας και ευελιξίας στους χρήστες μας αλλά και στους συνεργάτες μας. Η διαδικασία ενσωμάτωσης ενός καταστήματος στην πλατφόρμα μας είναι ιδιαίτερα γρήγορη και απλή, η διαχείριση της οποία γίνεται από συγκεκριμένα μέλη της ομάδας που φροντίζουν κάθε συνεργάτη ξεχωριστά και με την πρέπουσα σημασία», λένε οι ιδρυτές για το Instashop, που σήμερα είναι διαθέσιμο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μπαχρέιν, στο Κατάρ, στην Αίγυπτο και στο Λίβανο.

Η εφαρμογή ακόμα δεν είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα, αλλά οι ιδρυτές εκφράζουν επιφυλάξεις αν θα ταιριάζουν οι υπηρεσίες στην καταναλωτική κουλτούρα των ελλήνων. «Η Ελλάδα είναι ένα πολύ διαφορετικό κοινό, τόσο σε σχέση με τον τρόπο που δουλεύουν τα τοπικά σουπερ μάρκετ όσο και με τους χρήστες και τον τρόπο ζωής τους, οπότε θα χρειαζόταν ένα διαφορετικό μοντέλο προκειμένου να στηθεί και να προωθηθεί η υπηρεσία, κάτι που είμαστε διαθέσιμοι να εξερευνήσουμε πιθανόν στο μέλλον». Σε αντίθεση, «η αγορά της Μέσης Ανατολής σίγουρα είναι ιδιαίτερα εύφορη για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Πώς θα διαχειριστούν τα 360 εκατ. δολάρια

«Πως θα διαχειριστείτε τα χρήματα;», αυτή ίσως είναι μία από τις συχνότερες ερωτήσεις που δέχονται οι Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη. «Ένας από τους λόγους που συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε σε αυτό το deal βασίζεται ακριβώς σε αυτή την ερώτηση» ανταποκρίνονται. «Αυτή τη στιγμή έχει καταβληθεί το αρχικό ποσό των 270 εκατομμυρίων δολαρίων σε πρώτη φάση και προορίζεται για τους επενδυτές μας. Για την ιδρυτική ομάδα του InstaShop τα χρήματα θα αποδοθούν σε βάθος μερικών χρονών και με βάση της επίδοσης της εταιρείας. Όταν έρθει αυτή η ώρα, θα σκεφτούμε την αξιοποίηση τους».

Στο τιμόνι της εταιρείας θα παραμείνει η ιδρυτική ομάδα και σε συνεργασία με την Delivery Hero θα προσπαθήσουν να ανεβάζουν συνεχώς την φήμη και τα κέρδη της. «Η InstaShop σήμερα ανήκει 100% στη Delivery Hero, παρόλα αυτά η ηγεσία του παραμένει η ίδια για τα επόμενα χρόνια, και ως εκ τούτου το management και το brand της εταιρείες συνεχίζει να βρίσκεται στα χέρια μας αφού η InstaShop και η Delivery Hero θα δρούν ανεξάρτητα αλλά με ένα κοινό σκοπό: το InstaShop να γίνει ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης στο χώρο του on-demand grocery delivery» τονίζουν οι ιδρυτές της εταιρείας στη «ΜτΚ».

Η ανάγκη γέννησε την… startup

Ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη γνωρίστηκαν το 2003, καθώς σπούδαζαν μαζί στο τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στα Χανιά. Αν και οι δρόμοι τους χωρίστηκαν, όταν ο Γιάννης Τσιώρης συνέχισε τις σπουδές του στην Ολλανδία, κράτησαν επαφές, ενώ συνέχιζαν να εξειδικεύονται στο General Management και το Marketing Management. «Το 2013 αποφασίσαμε να αλλάξουμε την επαγγελματική μας ζωή, να αφήσουμε την… ασφαλή εργασιακή φάση στην οποία βρισκόμασταν και να κυνηγήσουμε τα επιχειρηματικά μας όνειρα ξεκινώντας μία εφαρμογή με το όνομα ‘Vound’, ένα ηχητικό κοινωνικό δίκτυο. Το εγχείρημα αυτό τελικώς μπορεί να μην απέδωσε, αλλά ήταν το έναυσμα για τη δημιουργία του InstaShop» λέει η Ιωάννα Αγγελιδάκη.

Αν και ο Γιάννης Τσιώρης ηγούταν του Marketing Intelligence Lighting organization της PHILIPS στο τμήμα για την Μέση Ανατολή και την Τουρκία, αποφάσισε να παρατήσει την δουλειά του, όταν ίδρυσαν το Instashop. «Εργαζόμουν εντατικά 14 ώρες την ημέρα στη προηγούμενη startup μου η οποία ήταν στα πρόθυρα αποτυχίας. Στο διάστημα αυτό, και προκειμένου να κερδίσω λίγο χρόνο δεν πήγαινα στο σούπερ μάρκετ αλλά παράγγελνα ψώνια μου από το τηλέφωνο -κάτι άκρως διαδεδομένο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Τις περισσότερες φορές η εμπειρία μου ήταν απογοητευτική. 

Οπότε σκέφτηκα: γιατί να μην υπάρχει μια εφαρμογή που με μερικά μόνο κλικ και σε λιγότερο από 60’ θα έφερνε τα ψώνια στην πόρτα του σπιτιού μου;» λέει για τον τρόπο που γεννήθηκε η ιδέα του Instashop. Μάλιστα, την πρώτη συμφωνία την έκλεισε χωρίς να σχεδιάσει την εφαρμογή. «Πήγα προσωπικά στο μικρό παντοπωλείο απέναντι από τον πύργο μου προκειμένου να τους πουλήσω την ιδέα με τα mockups στα χέρια μου και φυσικά δεν είχαν ιδέα τι τους έλεγα -μου πήρε 3 εβδομάδες μέχρι να τους πείσω...» θυμάται.

john-tsioris-instashop.png


Η διαδρομή προς την εξαγορά

Η διαδρομή της εταιρείας ξεκίνησε το 2015 με μία ομάδα πέντε ατόμων. Από τότε μέχρι σήμερα, η εταιρεία έλαβε συνολικά 10 εκατ. χρηματοδότηση από επενδυτικές εταιρείες. «Από τον τρίτο κιόλας μήνα, είχαμε την τιμή να έχουμε μαζί μας το Ελληνικό fund ‘Venture friends’, και το αραβικό ‘Jabbar Internet Group’» αναφέρουν οι ιδρυτές της εταιρείας.

Το 2016 επένδυση στην Ιnstashop και η Souq.com. «Ήμασταν τυχεροί. Η σχέση με τους επενδυτές μας είναι αυτή μιας πολύ υγιούς ομάδας που δουλεύει μαζί προκειμένου πετύχει τους στόχους της. Ο καθένας είναι κορυφαίος στον τομέα του, με βαθιά γνώση του πως λειτουργούν τα marketplaces» σημειώνουν.

Τα δημοσιεύματα στα ΜΜΕ και το tweet του πρωθυπουργού

Ο πρωθυπουργός, συνεχάρη την εταιρεία για τη μεγάλη συμφωνία, γράφοντας στο Twitter ότι «καταδεικνύει πως το οικοσύστημα των startup που έχουμε ανθεί και ενδυναμώνεται συνεχώς». Αμέσως, το όνομα της εταιρείας συνδέθηκε με τον τίτλο «η ελληνική startup που εξαγοράστηκε σε τιμή ρεκόρ» και όλοι έμαθαν το Instashop. «Μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους να βλέπουμε το InstaShop να λαμβάνει τόση προσοχή από φίλους και γνωστούς στην πατρίδα μας, ιδιαίτερα επειδή ζούμε και εργαζόμαστε στο εξωτερικό. Όσο για το μήνυμα του πρωθυπουργού, είναι μεγάλη μας τιμή ότι η δουλειά μας έφτασε το InstaShop τόσο ψηλά ώστε να λάβει ένα τέτοιο έπαινο» δηλώνει ο Γιάννης Τσιώρης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Σεπτεμβρίου 2020

Την ώρα που η «Ιnstashop» κατακτούσε τη Μέση Ανατολή, στην Ελλάδα δεν γνωρίζαμε αρκετά για την δράση της, ενώ στους περισσότερους ίσως να ήταν άγνωστη. Η εξαγορά της όμως από την Delivery Hero, μέσα σε λίγες ώρες απασχόλησε όλα τα μέσα, καθώς για τη συμφωνία αυτή έγραψε συγχαρητήριο μήνυμα και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το σημείο αναφοράς ήταν το ποσό ρεκόρ των 360 εκατ. δολαρίων που έδωσε ο γερμανικός όμιλος για το Ιnstashop. Πρόκειται για ένα ποσό που δεν έχει δοθεί ξανά για την εξαγορά ελληνικής εταιρείας startup.

Η εταιρεία έχει έδρα το Ντουμπάι, όπου ζουν οι ιδρυτές της, Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη. Όμως, το τεχνολογικό hub, όπου στεγάζεται όλο το τεχνικό τμήμα της, βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. «Από την αρχή δουλεύουμε με Έλληνες developers στη Θεσσαλονίκη και δεδομένου ότι το ταλέντο στην Ελλάδα στο χώρο του software engineering είναι εξαιρετικό, η απόφαση να συνεργαστούμε με Έλληνες προγραμματιστές ήταν εξαιρετικά εύστοχη» δηλώνουν οι ιδρυτές της εταιρείας στη «ΜτΚ».

Αν και στα κεντρικά γραφεία στο Νουμπάι, αυτή την στιγμή εργάζονται περίπου 200 άτομα, η Θεσσαλονίκη θα παραμείνει η τεχνολογική καρδιά της εταιρείας και μάλιστα θα επενδύσουν ακόμα περισσότερο σε αυτό. «Το τεχνολογικό hub μας στη Θεσσαλονίκη, το όχι μόνο θα διατηρηθεί, αλλά θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο καθώς οι ανάγκες μας σε ικανούς developers αυξάνονται κάθε μέρα» σημειώνει η Ιωάννα Αγγελιδάκη.

ioanna-angelidaki-instashop.jpg


Οι χρήστες του Instashop μπορούν να παραγγείλουν τα πάντα διαδικτυακά από σούπερ μάρκετ και μία σειρά άλλων καταστημάτων, με τα προϊόντα να φτάνουν στην πόρτα τους μέσα σε 60’. «Μέσα από το Instashop έχουμε πάντα ως στόχο να προσδώσουμε τη δυνατότητα της ευκολίας και ευελιξίας στους χρήστες μας αλλά και στους συνεργάτες μας. Η διαδικασία ενσωμάτωσης ενός καταστήματος στην πλατφόρμα μας είναι ιδιαίτερα γρήγορη και απλή, η διαχείριση της οποία γίνεται από συγκεκριμένα μέλη της ομάδας που φροντίζουν κάθε συνεργάτη ξεχωριστά και με την πρέπουσα σημασία», λένε οι ιδρυτές για το Instashop, που σήμερα είναι διαθέσιμο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μπαχρέιν, στο Κατάρ, στην Αίγυπτο και στο Λίβανο.

Η εφαρμογή ακόμα δεν είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα, αλλά οι ιδρυτές εκφράζουν επιφυλάξεις αν θα ταιριάζουν οι υπηρεσίες στην καταναλωτική κουλτούρα των ελλήνων. «Η Ελλάδα είναι ένα πολύ διαφορετικό κοινό, τόσο σε σχέση με τον τρόπο που δουλεύουν τα τοπικά σουπερ μάρκετ όσο και με τους χρήστες και τον τρόπο ζωής τους, οπότε θα χρειαζόταν ένα διαφορετικό μοντέλο προκειμένου να στηθεί και να προωθηθεί η υπηρεσία, κάτι που είμαστε διαθέσιμοι να εξερευνήσουμε πιθανόν στο μέλλον». Σε αντίθεση, «η αγορά της Μέσης Ανατολής σίγουρα είναι ιδιαίτερα εύφορη για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Πώς θα διαχειριστούν τα 360 εκατ. δολάρια

«Πως θα διαχειριστείτε τα χρήματα;», αυτή ίσως είναι μία από τις συχνότερες ερωτήσεις που δέχονται οι Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη. «Ένας από τους λόγους που συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε σε αυτό το deal βασίζεται ακριβώς σε αυτή την ερώτηση» ανταποκρίνονται. «Αυτή τη στιγμή έχει καταβληθεί το αρχικό ποσό των 270 εκατομμυρίων δολαρίων σε πρώτη φάση και προορίζεται για τους επενδυτές μας. Για την ιδρυτική ομάδα του InstaShop τα χρήματα θα αποδοθούν σε βάθος μερικών χρονών και με βάση της επίδοσης της εταιρείας. Όταν έρθει αυτή η ώρα, θα σκεφτούμε την αξιοποίηση τους».

Στο τιμόνι της εταιρείας θα παραμείνει η ιδρυτική ομάδα και σε συνεργασία με την Delivery Hero θα προσπαθήσουν να ανεβάζουν συνεχώς την φήμη και τα κέρδη της. «Η InstaShop σήμερα ανήκει 100% στη Delivery Hero, παρόλα αυτά η ηγεσία του παραμένει η ίδια για τα επόμενα χρόνια, και ως εκ τούτου το management και το brand της εταιρείες συνεχίζει να βρίσκεται στα χέρια μας αφού η InstaShop και η Delivery Hero θα δρούν ανεξάρτητα αλλά με ένα κοινό σκοπό: το InstaShop να γίνει ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης στο χώρο του on-demand grocery delivery» τονίζουν οι ιδρυτές της εταιρείας στη «ΜτΚ».

Η ανάγκη γέννησε την… startup

Ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη γνωρίστηκαν το 2003, καθώς σπούδαζαν μαζί στο τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στα Χανιά. Αν και οι δρόμοι τους χωρίστηκαν, όταν ο Γιάννης Τσιώρης συνέχισε τις σπουδές του στην Ολλανδία, κράτησαν επαφές, ενώ συνέχιζαν να εξειδικεύονται στο General Management και το Marketing Management. «Το 2013 αποφασίσαμε να αλλάξουμε την επαγγελματική μας ζωή, να αφήσουμε την… ασφαλή εργασιακή φάση στην οποία βρισκόμασταν και να κυνηγήσουμε τα επιχειρηματικά μας όνειρα ξεκινώντας μία εφαρμογή με το όνομα ‘Vound’, ένα ηχητικό κοινωνικό δίκτυο. Το εγχείρημα αυτό τελικώς μπορεί να μην απέδωσε, αλλά ήταν το έναυσμα για τη δημιουργία του InstaShop» λέει η Ιωάννα Αγγελιδάκη.

Αν και ο Γιάννης Τσιώρης ηγούταν του Marketing Intelligence Lighting organization της PHILIPS στο τμήμα για την Μέση Ανατολή και την Τουρκία, αποφάσισε να παρατήσει την δουλειά του, όταν ίδρυσαν το Instashop. «Εργαζόμουν εντατικά 14 ώρες την ημέρα στη προηγούμενη startup μου η οποία ήταν στα πρόθυρα αποτυχίας. Στο διάστημα αυτό, και προκειμένου να κερδίσω λίγο χρόνο δεν πήγαινα στο σούπερ μάρκετ αλλά παράγγελνα ψώνια μου από το τηλέφωνο -κάτι άκρως διαδεδομένο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Τις περισσότερες φορές η εμπειρία μου ήταν απογοητευτική. 

Οπότε σκέφτηκα: γιατί να μην υπάρχει μια εφαρμογή που με μερικά μόνο κλικ και σε λιγότερο από 60’ θα έφερνε τα ψώνια στην πόρτα του σπιτιού μου;» λέει για τον τρόπο που γεννήθηκε η ιδέα του Instashop. Μάλιστα, την πρώτη συμφωνία την έκλεισε χωρίς να σχεδιάσει την εφαρμογή. «Πήγα προσωπικά στο μικρό παντοπωλείο απέναντι από τον πύργο μου προκειμένου να τους πουλήσω την ιδέα με τα mockups στα χέρια μου και φυσικά δεν είχαν ιδέα τι τους έλεγα -μου πήρε 3 εβδομάδες μέχρι να τους πείσω...» θυμάται.

john-tsioris-instashop.png


Η διαδρομή προς την εξαγορά

Η διαδρομή της εταιρείας ξεκίνησε το 2015 με μία ομάδα πέντε ατόμων. Από τότε μέχρι σήμερα, η εταιρεία έλαβε συνολικά 10 εκατ. χρηματοδότηση από επενδυτικές εταιρείες. «Από τον τρίτο κιόλας μήνα, είχαμε την τιμή να έχουμε μαζί μας το Ελληνικό fund ‘Venture friends’, και το αραβικό ‘Jabbar Internet Group’» αναφέρουν οι ιδρυτές της εταιρείας.

Το 2016 επένδυση στην Ιnstashop και η Souq.com. «Ήμασταν τυχεροί. Η σχέση με τους επενδυτές μας είναι αυτή μιας πολύ υγιούς ομάδας που δουλεύει μαζί προκειμένου πετύχει τους στόχους της. Ο καθένας είναι κορυφαίος στον τομέα του, με βαθιά γνώση του πως λειτουργούν τα marketplaces» σημειώνουν.

Τα δημοσιεύματα στα ΜΜΕ και το tweet του πρωθυπουργού

Ο πρωθυπουργός, συνεχάρη την εταιρεία για τη μεγάλη συμφωνία, γράφοντας στο Twitter ότι «καταδεικνύει πως το οικοσύστημα των startup που έχουμε ανθεί και ενδυναμώνεται συνεχώς». Αμέσως, το όνομα της εταιρείας συνδέθηκε με τον τίτλο «η ελληνική startup που εξαγοράστηκε σε τιμή ρεκόρ» και όλοι έμαθαν το Instashop. «Μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους να βλέπουμε το InstaShop να λαμβάνει τόση προσοχή από φίλους και γνωστούς στην πατρίδα μας, ιδιαίτερα επειδή ζούμε και εργαζόμαστε στο εξωτερικό. Όσο για το μήνυμα του πρωθυπουργού, είναι μεγάλη μας τιμή ότι η δουλειά μας έφτασε το InstaShop τόσο ψηλά ώστε να λάβει ένα τέτοιο έπαινο» δηλώνει ο Γιάννης Τσιώρης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Σεπτεμβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία