ΑΠΟΨΕΙΣ

Η καρδιά του Τζιαν Μαρία Βολοντέ σταμάτησε στη Φλώρινα. Του Κώστα Μπλιάτκα

Εκεί το έφερε η μοίρα να φύγει από τη ζωή σε ηλικία μόλις 61 χρόνων, στις 6 Δεκεμβρίου 1994, ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός, προδομένος από την καρδιά του

 06/12/2023 14:41

Κώστας Μπλιάτκας

1-9K8J4.jpg


Ήταν μια μεγάλη είδηση για τους σινεφίλ της Θεσσαλονίκης και όλης της Ελλάδας το 1994, πως ο Τζιάν Μαρία Βολοντέ βρίσκεται στη Φλώρινα για τα γυρίσματα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το Βλέμμα του Οδυσσέα».

Κάποιοι έτρεξαν στην ακριτική πόλη της Δυτικής Μακεδονίας για να τον δουν από κοντά. Εκεί το έφερε η μοίρα να φύγει από τη ζωή σε ηλικία μόλις 61 χρόνων, στις 6 Δεκεμβρίου 1994, ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός, προδομένος από την καρδιά του.

Πρόλαβε όμως το προηγούμενο βράδυ, μετά τις προετοιμασίες και τα γυρίσματα της ταινίας να χαρεί ένα νυχτερινό γλέντι, παρέα με φίλους, συνεργάτες και συναδέλφους του, όπως και με νεαρούς θαυμαστές του κοντά σε νέους και νέες, τραγουδώντας «Avanti Popolo».

Μοναδική είναι η μαρτυρία της νεαρής τότε βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας, της Μαργαρίτα Μαντά η οποία βρήκε την τεράστια αυτή προσωπικότητα του σινεμά νεκρό, πεσμένο μπρούμυτα στο μπάνιο: «Ο Τζιαν Μαρία ήταν ημίγυμνος. Παγωμένος. Νεκρός. Εβαλα το αριστερό μου χέρι στην καρωτίδα του. Το ήξερα όμως πριν τον αγγίξω. :Η πρώτη μου φορά που βρίσκω κάποιον νεκρό και ο νεκρός είναι ο Τζιαν Μαρία Βολοντέ. Το προηγούμενο μόλις βράδυ τραγουδούσαμε μέχρι τις τρεις το πρωί παρέα στην τραπεζαρία τού «Λύγκος» το « Pandiera rossa triomphera…».

Το απόσπασμα αυτό και άλλες λεπτομέρειες από το συναρπαστικό παρασκήνιο της ταινίας για τον πολυτάλαντο σκηνοθέτη Θ. Αγγελόπουλο σκηνοθέτη καθώς επίσης και για όλο το ανθρώπινο δυναμικό από τους βοηθούς μέχρι τους σταρ και τους υπόλοιπους ηθοποιούς (Χάρβεϊ Καϊτέλ, Τζιαν Μαρία Βολοντέ), βρίσκει κανείς στο βιβλίο της «Το πρώτο πράγμα που ’κανε ο Θεός είναι το ταξίδι» -Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ημερολόγιο γυρισμάτων.

volonte-1.jpg

Πολύπλευρος καλλιτέχνης ο Βολοντέ, πολιτικοποιημένος, με κοινωνική συνείδηση και με έναν δικό του προσωπικό τρόπο να δίνει «θεατρικότητα» και συναίσθημα σε κάθε κινηματογραφικό του ρόλο.

Μικρός μαθητής ούτε δέκα χρόνων -αλλά ευτυχώς ψηλός για την ηλικία μου- μπόρεσα και ξεγέλασα τον ταμία του κινηματογράφου και μπήκα να δω την «κατάλληλη άνω των 13 ετών» ταινία «Μονομαχία στο Ελ Πάσο» (For a Few Dollars More) του Sergio Leone, όπου πρωταγωνιστούσαν επίσης ο Κλιντ Ίστγουντ και ο Λι Βαν Κλιφ. Τρεις γενιές λάτρεψαν εκείνο το σφύριγμα της μουσικής που είχε γράψει ο Ennio Morricone, να μην το ξεχνάμε. Είχε προηγηθεί η υπέροχη επίσης ταινία «Για μια χούφτα δολάρια» (A Fistful of Dollars) όπου έπαιζε επίσης ο Βολοντέ.

Ο Τζιαν Μαρία Βολοντέ γεννήθηκε στο Μιλάνο το 1933, αλλά μεγάλωσε στο Τορίνο, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του Μάριο, ένας αξιωματικός του φασιστικού καθεστώτος, διοικητής της Brigata Nera. Η μητέρα του ήταν κόρη πλούσιας οικογένειας βιομηχάνων του Μιλάνου, ενώ και ο μικρότερος αδελφός του Κλάουντιο ήταν επίσης ηθοποιός. Αγάπησε την ηθοποιία από πολύ μικρός.

Ας θυμηθούμε ρόλους: Το 1971 στο πασίγνωστο «Η Εργατική Τάξη Πάει στον Παράδεισο» είχε τον ρόλο του νευρικού εργάτη, ενώ την ίδια εποχή θα γυρίσει και το «Sacco e Vanzetti», υποδυόμενος τον ασυμβίβαστο αναρχικό Μπαρτολομέο Βαντζέτι. Με τον Φραντσέσκο Ρόζι θα γυρίσει την «Υπόθεση Ματέι», ενώ το 1979 θα πρωταγωνιστήσει στο πολιτικό καi κοινωνικό δράμα «Ο Χριστός Σταμάτησε στο Έμπολι».

1-9K8J4.jpg


Ήταν μια μεγάλη είδηση για τους σινεφίλ της Θεσσαλονίκης και όλης της Ελλάδας το 1994, πως ο Τζιάν Μαρία Βολοντέ βρίσκεται στη Φλώρινα για τα γυρίσματα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το Βλέμμα του Οδυσσέα».

Κάποιοι έτρεξαν στην ακριτική πόλη της Δυτικής Μακεδονίας για να τον δουν από κοντά. Εκεί το έφερε η μοίρα να φύγει από τη ζωή σε ηλικία μόλις 61 χρόνων, στις 6 Δεκεμβρίου 1994, ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός, προδομένος από την καρδιά του.

Πρόλαβε όμως το προηγούμενο βράδυ, μετά τις προετοιμασίες και τα γυρίσματα της ταινίας να χαρεί ένα νυχτερινό γλέντι, παρέα με φίλους, συνεργάτες και συναδέλφους του, όπως και με νεαρούς θαυμαστές του κοντά σε νέους και νέες, τραγουδώντας «Avanti Popolo».

Μοναδική είναι η μαρτυρία της νεαρής τότε βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας, της Μαργαρίτα Μαντά η οποία βρήκε την τεράστια αυτή προσωπικότητα του σινεμά νεκρό, πεσμένο μπρούμυτα στο μπάνιο: «Ο Τζιαν Μαρία ήταν ημίγυμνος. Παγωμένος. Νεκρός. Εβαλα το αριστερό μου χέρι στην καρωτίδα του. Το ήξερα όμως πριν τον αγγίξω. :Η πρώτη μου φορά που βρίσκω κάποιον νεκρό και ο νεκρός είναι ο Τζιαν Μαρία Βολοντέ. Το προηγούμενο μόλις βράδυ τραγουδούσαμε μέχρι τις τρεις το πρωί παρέα στην τραπεζαρία τού «Λύγκος» το « Pandiera rossa triomphera…».

Το απόσπασμα αυτό και άλλες λεπτομέρειες από το συναρπαστικό παρασκήνιο της ταινίας για τον πολυτάλαντο σκηνοθέτη Θ. Αγγελόπουλο σκηνοθέτη καθώς επίσης και για όλο το ανθρώπινο δυναμικό από τους βοηθούς μέχρι τους σταρ και τους υπόλοιπους ηθοποιούς (Χάρβεϊ Καϊτέλ, Τζιαν Μαρία Βολοντέ), βρίσκει κανείς στο βιβλίο της «Το πρώτο πράγμα που ’κανε ο Θεός είναι το ταξίδι» -Το βλέμμα του Οδυσσέα του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ημερολόγιο γυρισμάτων.

volonte-1.jpg

Πολύπλευρος καλλιτέχνης ο Βολοντέ, πολιτικοποιημένος, με κοινωνική συνείδηση και με έναν δικό του προσωπικό τρόπο να δίνει «θεατρικότητα» και συναίσθημα σε κάθε κινηματογραφικό του ρόλο.

Μικρός μαθητής ούτε δέκα χρόνων -αλλά ευτυχώς ψηλός για την ηλικία μου- μπόρεσα και ξεγέλασα τον ταμία του κινηματογράφου και μπήκα να δω την «κατάλληλη άνω των 13 ετών» ταινία «Μονομαχία στο Ελ Πάσο» (For a Few Dollars More) του Sergio Leone, όπου πρωταγωνιστούσαν επίσης ο Κλιντ Ίστγουντ και ο Λι Βαν Κλιφ. Τρεις γενιές λάτρεψαν εκείνο το σφύριγμα της μουσικής που είχε γράψει ο Ennio Morricone, να μην το ξεχνάμε. Είχε προηγηθεί η υπέροχη επίσης ταινία «Για μια χούφτα δολάρια» (A Fistful of Dollars) όπου έπαιζε επίσης ο Βολοντέ.

Ο Τζιαν Μαρία Βολοντέ γεννήθηκε στο Μιλάνο το 1933, αλλά μεγάλωσε στο Τορίνο, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του Μάριο, ένας αξιωματικός του φασιστικού καθεστώτος, διοικητής της Brigata Nera. Η μητέρα του ήταν κόρη πλούσιας οικογένειας βιομηχάνων του Μιλάνου, ενώ και ο μικρότερος αδελφός του Κλάουντιο ήταν επίσης ηθοποιός. Αγάπησε την ηθοποιία από πολύ μικρός.

Ας θυμηθούμε ρόλους: Το 1971 στο πασίγνωστο «Η Εργατική Τάξη Πάει στον Παράδεισο» είχε τον ρόλο του νευρικού εργάτη, ενώ την ίδια εποχή θα γυρίσει και το «Sacco e Vanzetti», υποδυόμενος τον ασυμβίβαστο αναρχικό Μπαρτολομέο Βαντζέτι. Με τον Φραντσέσκο Ρόζι θα γυρίσει την «Υπόθεση Ματέι», ενώ το 1979 θα πρωταγωνιστήσει στο πολιτικό καi κοινωνικό δράμα «Ο Χριστός Σταμάτησε στο Έμπολι».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία