ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η καθημερινότητα του… κορονοϊού

Γιατροί και νοσηλευτές της Γ’ Πανεπιστημιακής Χειρουργικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ που είναι γεμάτη από ασθενείς με COVID-19 μιλούν στη «ΜτΚ» για τις δυσκολίες αντιμετώπισης του ιού

 19/04/2020 17:00

Η καθημερινότητα του… κορονοϊού

Βαγγέλης Στολάκης

Σε χρόνο dt η Γ’ Πανεπιστημιακή Χειρουργική Κλινική του ΑΧΕΠΑ, νοσοκομείου αναφοράς του κορονοϊού στη Θεσσαλονίκη μετατράπηκε σε κλινική αποκλειστικά για ασθενείς COVID-19. Καθημερινά γιατροί και νοσηλευτές εργάζονται πυρετωδώς από το πρωί μέχρι το άλλο πρωί εξυπηρετώντας άνδρες, γυναίκες και παιδάκια που νοσούν από τον κορονοϊό. 

Φορώντας τον απαραίτητο εξοπλισμό και υλικά, όπως γάντια, μάσκες και ειδικές στολές κυκλοφορούν στο διάδρομο και τους θαλάμους των ασθενών, χωρίς να αρκούνται αποκλειστικά στον επαγγελματικό τους ρόλο, αφού πλέον επέχουν θέση συγγενή των ασθενών που είναι αναγκασμένοι να περάσουν την ασθένεια απομονωμένοι και αποκομμένοι από το οικείο περιβάλλον τους και φίλους. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανθρώπων που νοσούν, η έλλειψη ενημέρωσης και επικοινωνίας. Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και να περνά πιο εύκολα ο χρόνος νοσηλείας η διοίκηση του νοσοκομείου, σύμφωνα με πληροφορίες σχεδιάζει να τοποθετήσει τηλεφωνικές συσκευές σε όλους τους θαλάμους, όπως επίσης να εγκαταστήσει και internet.

kliniki-axepa-covid.jpg

Οι στιγμές είναι δύσκολες και οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν γιατροί και νοσηλευτές του ΑΧΕΠΑ είναι πρωτόγνωρες και άγνωστες, εξαιτίας του «μυστήριου» αυτού ιού τις αντιδράσεις του οποίου δεν γνωρίζει ακόμα κανείς με λεπτομέρεια. Οπλισμένοι με χαμόγελα και αισιοδοξία, με καλή οργάνωση, σωστή προετοιμασία και αγάπη για την προσφορά τους προς τους πάσχοντες οι εργαζόμενοι στο ΑΧΕΠΑ δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό.

Η μετατροπή της Γ’ Πανεπιστημιακής Χειρουργικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ σε κλινική όπου νοσηλεύονται ασθενείς θετικοί στον κορονοϊό έγινε στις 15 Μαρτίου 2020, και ενώ ξεκίνησε σταδιακά η εφαρμογή σκληρών περιοριστικών μέτρων στην χώρα με σκοπό τον περιορισμό της διασποράς του ιού. «Στην αρχή νοσηλεύαμε ύποπτα κρούσματα μόνο. Στην πορεία ξεκινήσαμε να νοσηλεύουμε ασθενείς COVID-19» εξηγεί στη «ΜτΚ» ο καθηγητής και διευθυντής της, Ισαάκ Κεσίσογλου.

Μέσα στον απομονωμένο θάλαμο

Αυτή την περίοδο στην κλινική νοσηλεύονται περίπου δέκα ασθενείς. Έχει φιλοξενήσει μέχρι και 20, μεταξύ αυτών ανδρόγυνα και γονείς με τα παιδιά τους. Όλοι τους απομονωμένοι και σε χωριστούς θαλάμους με τις πόρτες να είναι συνεχώς κλειστές και τους ασθενείς να περνούν το διάστημα της νοσηλείας τους μοναχικά, καθώς απαγορεύεται στους συγγενείς και τους φίλους να τους επισκεφτούν. Στο σύνολό τους κατάγονται από την Βόρεια Ελλάδα, Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, Καστοριά και Γιαννιτσά και δεν γνωρίζουν πως και πότε «κόλλησαν» τον φονικό ιό. «Δεν είναι βαριά περιστατικά. Εκείνοι οι ασθενείς βρίσκονται στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας» λέει ο κ. Κεσίσογλου.

Πως περνά όμως η καθημερινότητα σε μία κλινική που νοσηλεύονται κρούσματα του κορονοϊού; «Οι άρρωστοι βρίσκονται κλεισμένοι στο δωμάτιο. Το προσωπικό φορά συνεχώς στο διάδρομο ποδιά, καπέλο, μάσκα, ποδονάρια, γάντια και ασπίδα προσώπου και όταν χρειάζεται να μπει στο θάλαμο φορά ειδικές στολές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι οι ασθενείς δεν έχουν επαφή με το περιβάλλον. Η ενημέρωσή τους είναι πλημμελής, καθώς τηλεοράσεις δεν υπάρχουν σε όλα τα δωμάτια, δεν έχουν όλοι κινητό τηλέφωνο, δεν υπάρχουν τηλέφωνα στους θαλάμους, το νοσοκομείο μέχρι στιγμής δεν έχει wifi. Η πληροφόρησή τους είναι από το προσωπικό, το πρόσωπο των οποίων δεν το γνωρίζουν. Δεν μπορούν να καταλάβουν εάν πίσω από τη μάσκα και την στολή κρύβεται άνδρας ή γυναίκα» εξηγεί ο κ. Κεσίσογλου. «Οι ασθενείς είναι υπομονετικοί και δέχονται στωικά την κατάστασή τους. Περιμένουν να νοσηλευτούν για να πάρουν το εξιτήριό τους. Είναι πρόβλημα το γεγονός ότι η εξέλιξη της ασθένειας είναι άγνωστη» τονίζει ο κ. Κεσίσογλου. «Ο Έλληνας δεν μπορεί να μάθει να είναι μόνος του. Τους λείπουν οι δικοί τους άνθρωποι. Νιώθουν τους νοσηλευτές σαν να είναι οι συγγενείς τους» υποστηρίζει στη «ΜτΚ» η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Κλινικής, Θεολογία Ζαχαροπούλου.

Η δυσκολία των νοσηλευτών

Στην κλινική μπορούν να νοσηλευτούν έως και 37 ασθενείς, όσοι δηλαδή είναι και οι θάλαμοι. «Φοβούνται για την υγεία τους. Για το άγνωστο. Για την αρρώστια που δεν την γνωρίζουμε, τις επιπτώσεις της» εξηγεί ο κ. Κεσίσογλου και συμπληρώνει πως το προσωπικό υπερβάλει εαυτόν. «Δεν βλέπω ανθρώπους που μεμψιμοιρούν» συμπληρώνει. Από την πλευρά της, η κ. Ζαχαροπούλου υποστηρίζει πως το προσωπικό προσαρμόστηκε εύκολα στην αλλαγή αυτή της ταυτότητας της κλινικής μέσα σε μόλις μια ημέρα. «Είναι μια νέα τάξη πραγμάτων. Ένας διαφορετικός τρόπος δουλειάς» σχολιάζει η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Γ’ Πανεπιστημιακής Χειρουργικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ. «Στην αρχή υπήρχε φόβος. Ήταν μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Τώρα όπως είμαστε εξοικειωμένοι. Είμαστε πολύ προσεκτικοί. Η διαδικασία να φορέσεις την στολή, να μπεις στον θάλαμο, να αντέξεις με τα ειδικά γυαλιά, γιατί η θερμοκρασία που αναπτύσσει το σώμα όταν φοράς την στολή είναι μεγάλη, δυσχεραίνουν το έργο μας» τονίζει η κ. Ζαχαροπούλου. «Το μέγιστο που μπορεί να καθίσει κάποιος με την στολή είναι τρεις ώρες. Πρέπει να βρεθεί μια λύση ώστε τώρα που θα ανέβουν οι θερμοκρασίες να είναι πιο ανθρώπινες οι συνθήκες εργασίας» λέει ο κ. Κεσίσογλου. Και συμπληρώνει: «το γεγονός ότι στο ΑΧΕΠΑ δεν είχαμε κανένα κρούσμα κορονοϊού στο προσωπικό φανερώνει ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι πολύ προσεκτικοί και φροντίζουν τους εαυτούς τους» υπογραμμίζει ο καθηγητής.

Αναφορικά με τις ελλείψεις υλικών που παρουσιάστηκαν σε πολλά νοσοκομεία τόσο ο κ. Κεσίσογλου όσο και η κ. Ζαχαροπούλου σχολιάζουν στη «ΜτΚ» πως στο ΑΧΕΠΑ ουδέποτε υπήρξαν υλικά σε έλλειψη.

Και σελίδα στο Facebook

Το προσωπικό της Γ’ Χειρουργικής Κλινικής έχει δημιουργήσει και σελίδα στο Facebook δείχνοντας στιγμιότυπα από τη δύσκολη καθημερινότητα ενός νοσηλευτικού ιδρύματος στην εποχή του κορονοϊού. Ο Δημήτρης Γιαννακίδης είναι ειδικευόμενος γιατρός γενικής χειρουργικής, υποψήφιος διδάκτορας και διαχειριστής της σελίδας της κλινικής. Ο ίδιος μαζί με συναδέλφους και νοσηλευτές περιθάλπουν καθημερινά τους ασθενείς. Σε πρόσφατη ανάρτηση στο Facebook, η οποία συνοδεύεται από φωτογραφίες με νοσηλευτές γράφει: «Μια διαφορετική ημέρα. Ημέρα ελπίδας. H Γ' Πανεπιστημιακή Χειρουργική Κλινική σήμερα, γεμάτη μόνο από ασθενείς με λοίμωξη από COVID-19 αλλά και από ανθρώπους χαμογελαστούς και αφοσιωμένους στην δουλειά τους, έτοιμους για όλα, με οργάνωση, γνώση, σωστή προετοιμασία και αγάπη για την προσφορά τους προς τους πάσχοντες. Ο διευθυντής και καθηγητής της κλινικής κ. Ισαάκ Κεσίσογλου και όλα τα μέλη του προσωπικού της κλινικής δίνουμε τα θερμότερα συγχαρητήρια στις εξαιρετικές νοσηλεύτριες και νοσηλευτές μας που σηκώνουν το βάρος της προσπάθειας για την αντιμετώπιση της καταιγίδας που μας χτύπησε. Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό παραμένουν στις θέσεις τους, στη πρώτη γραμμή με αυταπάρνηση παρά τους κινδύνους για τους ίδιους και τις οικογένειες τους για να αγωνιστούν για να αντιμετωπίσουν συντεταγμένα και με ανιδιοτέλεια τις έκτακτες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί πράττοντας το χρέος τους προς τον συνάνθρωπο».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18-19 Απριλίου 2020

Σε χρόνο dt η Γ’ Πανεπιστημιακή Χειρουργική Κλινική του ΑΧΕΠΑ, νοσοκομείου αναφοράς του κορονοϊού στη Θεσσαλονίκη μετατράπηκε σε κλινική αποκλειστικά για ασθενείς COVID-19. Καθημερινά γιατροί και νοσηλευτές εργάζονται πυρετωδώς από το πρωί μέχρι το άλλο πρωί εξυπηρετώντας άνδρες, γυναίκες και παιδάκια που νοσούν από τον κορονοϊό. 

Φορώντας τον απαραίτητο εξοπλισμό και υλικά, όπως γάντια, μάσκες και ειδικές στολές κυκλοφορούν στο διάδρομο και τους θαλάμους των ασθενών, χωρίς να αρκούνται αποκλειστικά στον επαγγελματικό τους ρόλο, αφού πλέον επέχουν θέση συγγενή των ασθενών που είναι αναγκασμένοι να περάσουν την ασθένεια απομονωμένοι και αποκομμένοι από το οικείο περιβάλλον τους και φίλους. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανθρώπων που νοσούν, η έλλειψη ενημέρωσης και επικοινωνίας. Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και να περνά πιο εύκολα ο χρόνος νοσηλείας η διοίκηση του νοσοκομείου, σύμφωνα με πληροφορίες σχεδιάζει να τοποθετήσει τηλεφωνικές συσκευές σε όλους τους θαλάμους, όπως επίσης να εγκαταστήσει και internet.

kliniki-axepa-covid.jpg

Οι στιγμές είναι δύσκολες και οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν γιατροί και νοσηλευτές του ΑΧΕΠΑ είναι πρωτόγνωρες και άγνωστες, εξαιτίας του «μυστήριου» αυτού ιού τις αντιδράσεις του οποίου δεν γνωρίζει ακόμα κανείς με λεπτομέρεια. Οπλισμένοι με χαμόγελα και αισιοδοξία, με καλή οργάνωση, σωστή προετοιμασία και αγάπη για την προσφορά τους προς τους πάσχοντες οι εργαζόμενοι στο ΑΧΕΠΑ δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό.

Η μετατροπή της Γ’ Πανεπιστημιακής Χειρουργικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ σε κλινική όπου νοσηλεύονται ασθενείς θετικοί στον κορονοϊό έγινε στις 15 Μαρτίου 2020, και ενώ ξεκίνησε σταδιακά η εφαρμογή σκληρών περιοριστικών μέτρων στην χώρα με σκοπό τον περιορισμό της διασποράς του ιού. «Στην αρχή νοσηλεύαμε ύποπτα κρούσματα μόνο. Στην πορεία ξεκινήσαμε να νοσηλεύουμε ασθενείς COVID-19» εξηγεί στη «ΜτΚ» ο καθηγητής και διευθυντής της, Ισαάκ Κεσίσογλου.

Μέσα στον απομονωμένο θάλαμο

Αυτή την περίοδο στην κλινική νοσηλεύονται περίπου δέκα ασθενείς. Έχει φιλοξενήσει μέχρι και 20, μεταξύ αυτών ανδρόγυνα και γονείς με τα παιδιά τους. Όλοι τους απομονωμένοι και σε χωριστούς θαλάμους με τις πόρτες να είναι συνεχώς κλειστές και τους ασθενείς να περνούν το διάστημα της νοσηλείας τους μοναχικά, καθώς απαγορεύεται στους συγγενείς και τους φίλους να τους επισκεφτούν. Στο σύνολό τους κατάγονται από την Βόρεια Ελλάδα, Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, Καστοριά και Γιαννιτσά και δεν γνωρίζουν πως και πότε «κόλλησαν» τον φονικό ιό. «Δεν είναι βαριά περιστατικά. Εκείνοι οι ασθενείς βρίσκονται στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας» λέει ο κ. Κεσίσογλου.

Πως περνά όμως η καθημερινότητα σε μία κλινική που νοσηλεύονται κρούσματα του κορονοϊού; «Οι άρρωστοι βρίσκονται κλεισμένοι στο δωμάτιο. Το προσωπικό φορά συνεχώς στο διάδρομο ποδιά, καπέλο, μάσκα, ποδονάρια, γάντια και ασπίδα προσώπου και όταν χρειάζεται να μπει στο θάλαμο φορά ειδικές στολές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι οι ασθενείς δεν έχουν επαφή με το περιβάλλον. Η ενημέρωσή τους είναι πλημμελής, καθώς τηλεοράσεις δεν υπάρχουν σε όλα τα δωμάτια, δεν έχουν όλοι κινητό τηλέφωνο, δεν υπάρχουν τηλέφωνα στους θαλάμους, το νοσοκομείο μέχρι στιγμής δεν έχει wifi. Η πληροφόρησή τους είναι από το προσωπικό, το πρόσωπο των οποίων δεν το γνωρίζουν. Δεν μπορούν να καταλάβουν εάν πίσω από τη μάσκα και την στολή κρύβεται άνδρας ή γυναίκα» εξηγεί ο κ. Κεσίσογλου. «Οι ασθενείς είναι υπομονετικοί και δέχονται στωικά την κατάστασή τους. Περιμένουν να νοσηλευτούν για να πάρουν το εξιτήριό τους. Είναι πρόβλημα το γεγονός ότι η εξέλιξη της ασθένειας είναι άγνωστη» τονίζει ο κ. Κεσίσογλου. «Ο Έλληνας δεν μπορεί να μάθει να είναι μόνος του. Τους λείπουν οι δικοί τους άνθρωποι. Νιώθουν τους νοσηλευτές σαν να είναι οι συγγενείς τους» υποστηρίζει στη «ΜτΚ» η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Κλινικής, Θεολογία Ζαχαροπούλου.

Η δυσκολία των νοσηλευτών

Στην κλινική μπορούν να νοσηλευτούν έως και 37 ασθενείς, όσοι δηλαδή είναι και οι θάλαμοι. «Φοβούνται για την υγεία τους. Για το άγνωστο. Για την αρρώστια που δεν την γνωρίζουμε, τις επιπτώσεις της» εξηγεί ο κ. Κεσίσογλου και συμπληρώνει πως το προσωπικό υπερβάλει εαυτόν. «Δεν βλέπω ανθρώπους που μεμψιμοιρούν» συμπληρώνει. Από την πλευρά της, η κ. Ζαχαροπούλου υποστηρίζει πως το προσωπικό προσαρμόστηκε εύκολα στην αλλαγή αυτή της ταυτότητας της κλινικής μέσα σε μόλις μια ημέρα. «Είναι μια νέα τάξη πραγμάτων. Ένας διαφορετικός τρόπος δουλειάς» σχολιάζει η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Γ’ Πανεπιστημιακής Χειρουργικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ. «Στην αρχή υπήρχε φόβος. Ήταν μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Τώρα όπως είμαστε εξοικειωμένοι. Είμαστε πολύ προσεκτικοί. Η διαδικασία να φορέσεις την στολή, να μπεις στον θάλαμο, να αντέξεις με τα ειδικά γυαλιά, γιατί η θερμοκρασία που αναπτύσσει το σώμα όταν φοράς την στολή είναι μεγάλη, δυσχεραίνουν το έργο μας» τονίζει η κ. Ζαχαροπούλου. «Το μέγιστο που μπορεί να καθίσει κάποιος με την στολή είναι τρεις ώρες. Πρέπει να βρεθεί μια λύση ώστε τώρα που θα ανέβουν οι θερμοκρασίες να είναι πιο ανθρώπινες οι συνθήκες εργασίας» λέει ο κ. Κεσίσογλου. Και συμπληρώνει: «το γεγονός ότι στο ΑΧΕΠΑ δεν είχαμε κανένα κρούσμα κορονοϊού στο προσωπικό φανερώνει ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι πολύ προσεκτικοί και φροντίζουν τους εαυτούς τους» υπογραμμίζει ο καθηγητής.

Αναφορικά με τις ελλείψεις υλικών που παρουσιάστηκαν σε πολλά νοσοκομεία τόσο ο κ. Κεσίσογλου όσο και η κ. Ζαχαροπούλου σχολιάζουν στη «ΜτΚ» πως στο ΑΧΕΠΑ ουδέποτε υπήρξαν υλικά σε έλλειψη.

Και σελίδα στο Facebook

Το προσωπικό της Γ’ Χειρουργικής Κλινικής έχει δημιουργήσει και σελίδα στο Facebook δείχνοντας στιγμιότυπα από τη δύσκολη καθημερινότητα ενός νοσηλευτικού ιδρύματος στην εποχή του κορονοϊού. Ο Δημήτρης Γιαννακίδης είναι ειδικευόμενος γιατρός γενικής χειρουργικής, υποψήφιος διδάκτορας και διαχειριστής της σελίδας της κλινικής. Ο ίδιος μαζί με συναδέλφους και νοσηλευτές περιθάλπουν καθημερινά τους ασθενείς. Σε πρόσφατη ανάρτηση στο Facebook, η οποία συνοδεύεται από φωτογραφίες με νοσηλευτές γράφει: «Μια διαφορετική ημέρα. Ημέρα ελπίδας. H Γ' Πανεπιστημιακή Χειρουργική Κλινική σήμερα, γεμάτη μόνο από ασθενείς με λοίμωξη από COVID-19 αλλά και από ανθρώπους χαμογελαστούς και αφοσιωμένους στην δουλειά τους, έτοιμους για όλα, με οργάνωση, γνώση, σωστή προετοιμασία και αγάπη για την προσφορά τους προς τους πάσχοντες. Ο διευθυντής και καθηγητής της κλινικής κ. Ισαάκ Κεσίσογλου και όλα τα μέλη του προσωπικού της κλινικής δίνουμε τα θερμότερα συγχαρητήρια στις εξαιρετικές νοσηλεύτριες και νοσηλευτές μας που σηκώνουν το βάρος της προσπάθειας για την αντιμετώπιση της καταιγίδας που μας χτύπησε. Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό παραμένουν στις θέσεις τους, στη πρώτη γραμμή με αυταπάρνηση παρά τους κινδύνους για τους ίδιους και τις οικογένειες τους για να αγωνιστούν για να αντιμετωπίσουν συντεταγμένα και με ανιδιοτέλεια τις έκτακτες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί πράττοντας το χρέος τους προς τον συνάνθρωπο».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18-19 Απριλίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία