Η κληρονομιά του κορονοϊού στην τεχνολογία, το διαδίκτυο και τη διαφήμιση
19/05/2020 07:00
19/05/2020 07:00
Η καθημερινότητα των ανθρώπων δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια μετά την πανδημία. Οι παγκόσμιες ανάγκες, προκάλεσαν νέα δεδομένα στην οικονομία, την τεχνολογία και την κοινωνία, που θα παραμείνουν στη ζωή μας ακόμα και όταν θα είναι διαθέσιμο το εμβόλιο για τον COVID-19. Το πρώτο μεγάλο κύμα της πανδημίας δείχνει πως βρίσκεται στη δύση του, καθώς όλοι πλέον επικεντρώνονται στην επόμενη ημέρα και στη νέα «κανονικότητα». Τρεις διακεκριμένοι Έλληνες, που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιους κολοσσούς και κάνουν την χώρα περήφανη με την διεθνή καταξίωσή τους, μιλούν στη «ΜτΚ» για όσα αναμένουν να συμβούν στο εξής στον κλάδο τους.
Στις νέες τάσεις στο διαδίκτυο και στα νέα εργαλεία της Google, αναφέρεται η Γενική Διευθύντρια της Google Νοτιανατολικής Ευρώπης Πέγκυ Αντωνάκου, τις τεχνολογικές εφευρέσεις που αναμένεται να ενσωματωθούν στην ζωή μας παρουσιάζει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT Μιχάλης Μπλέτσας, ενώ ο Global Brand Strategist Πίτερ Οικονομίδης υποδεικνύει τις ευκαιρίες για την Ελλάδα και τις γραμμές του marketing που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες.
Απρόβλεπτη η επόμενη ημέρα
Η άρση των περιοριστικών μέτρων έχει ξεκινήσει και σταδιακά δίνεται δυνατότητα για δραστηριότητες που είχαν σταματήσει. Όλα αυτά όμως κρέμονται από την καμπύλη της πανδημίας και μπορούν να ανατραπούν εάν ξαφνικά τα κρούσματα αυξηθούν. Έτσι, η επόμενη ημέρα χαρακτηρίζεται απρόβλεπτη με αβέβαιη σταθερότητα.
«Η πανδημία του COVID-19, μας έφερε για πρώτη φορά αντιμέτωπους με τόσες άγνωστες παραμέτρους σε τόσο τεράστια κλίμακα. Θα ήταν λοιπόν επιπόλαιο να κάνουμε προβλέψεις για την επόμενη μέρα» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Πέγκυ Αντωνάκου. Την ίδια άποψη έχει και ο Πίτερ Οικονομίδης, θέτοντας μια σειρά από ερωτήματα: «Είναι τόσα πολλά αυτά που πρέπει να λάβουμε υπόψη. Καταλαβαίνουμε τον ιό αρκετά καλά; Να περιμένουμε νέες μεταλλάξεις; Σε πόσο χρονικό διάστημα θα έχουμε εμβόλιο; Τι γίνεται με αυτή τη νέα ασθένεια που πλήττει μικρά παιδιά, και φαίνεται να σχετίζεται με τον COVID-19;».
Μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας, αναμένουμε «ένα ακόμα μεγάλο κύμα -αυτό των οικονομικών επιπτώσεων- και πολλά μικρότερα τα οποία θα διαρκέσουν πάνω από ένα χρόνο» λέει ο Μιχάλης Μπλέτσας «μέχρι να επιστρέψουμε σε κάτι κοντινό σε αυτό που σήμερα ορίζουμε σαν κανονικότητα». Η οικονομική ύφεση είναι αναπόφευκτη σχεδόν για όλες τις χώρες του κόσμου, σύμφωνα και με τον κ. Οικονομίδη. «Ένα πράγμα για το οποίο είμαι σίγουρος είναι ότι ο κόσμος θα εισέλθει σε μια σοβαρή οικονομική ύφεση. Σκεφτείτε το, 35 εκατομμύρια πολίτες των ΗΠΑ έχουν ήδη χάσει τις δουλειές τους. Αυτό είναι τεράστιο. Ο Τραμπ μιλά για ανάκαμψη το πρώτο τρίμηνο του 2021. Δεν θα έβαζα στοίχημα για κάτι τέτοιο» αναφέρει.
Η πανδημία αφήνει νέες βάσεις
Το μεγάλο… χτύπημα του κορονοϊού αποτυπώνεται στον γιγάντιο αριθμό των ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους μέσα σε λίγους μήνες. Η απώλεια χρειάζεται χρόνο για να ξεπεραστεί, ωστόσο πέραν της θλίψης, η πανδημία αφήνει νέες βάσεις για την εξέλιξη της ανθρωπότητας. «Η προσπάθεια που γίνεται σήμερα για την αναζήτηση φαρμάκων και εμβολίων για τον κορονοϊό, θα μας αφήσει σαν κληρονομιά νέες μεθοδολογίες οι οποίες θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της ανάπτυξης νέων θεραπειών γενικότερα. Όσον αφορά την καθημερινότητα μας, φανταστείτε πόσο πιο δύσκολη θα ήταν η σημερινή φάση χωρίς το διαδίκτυο, οπότε ελπίζω στην Ελλάδα να δούμε και περισσότερες υπηρεσίες (το δημόσιο ήδη κάνει άλματα) αλλά και πολύ καλύτερες υποδομές στις οποίες υστερούμε σημαντικά» επισημαίνει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT.
«Από την εμφάνιση της πανδημίας έως σήμερα έχει συντελεστεί μια θεαματική τομή που ανέτρεψε τα δεδομένα. Είδαμε πρωτοφανή πράγματα, χώρες να συνεργάζονται με άλλες χώρες, εταιρείες να συνεργάζονται μεταξύ τους, την κοινωνία να αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και επικοινωνεί. Αυτό που ζούμε ολοένα είναι, θεωρώ, η επιτομή της αλληλεγγύης του ανθρώπινου γένους απέναντι σε μια παγκόσμια απειλή και μας επιτρέπει να κάνουμε αισιόδοξες σκέψεις για το μέλλον παρά τις όποιες δυσκολίες. Ελπίζω οι νέες αυτές αξίες να παραμείνουν ως μαθήματα και, αντί για επιστροφή στην παλιά πραγματικότητα, να δημιουργήσουμε μια καινούργια, ακόμη καλύτερη» αναφέρει η διευθύντρια της Google Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σημειώνοντας πως η πανδημία αφήνει σε όλους πολύ χρήσιμες παρακαταθήκες, χωρίς να παραμερίζει το κενό στις ανθρώπινες σχέσεις που προσπάθησε να καλύψει η τεχνολογία. «Μπορεί να απομονωθήκαμε σωματικά, αλλά τολμώ να πω πως, συχνά, βρεθήκαμε ψυχικά πιο κοντά από ποτέ. Αρκεί να σκεφτούμε ότι η τεχνολογία βοήθησε, σε ελάχιστο χρόνο, δισεκατομμύρια ανθρώπους όλων των ηλικιών, παγκοσμίως να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, με διαδικτυακή διδασκαλία, τηλεργασία, νέες πλατφόρμες επικοινωνίας, διαδικτυακή διεκπεραίωση καθημερινών υποχρεώσεων και πολλά άλλα. Χωρίς φυσικά να αμφισβητούνται οι μεγάλες δυσκολίες που έφερε η πανδημία, θα έλεγα ότι η κρίση αυτή λειτούργησε σαν ευκαιρία δημιουργίας νέων ‘ζωτικών’ ψηφιακών δυνατοτήτων για το κοινό καλό».
Για τον Πίτερ Oικονομίδη, η αλλαγή στον κόσμο δεν περιορίζεται μόνο σε αριθμούς. «Έχουμε αλλάξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Και αυτό θα αλλάξει τον κόσμο στον οποίο θα ζούμε αύριο. Επειδή θα αλλάξουμε τον τρόπο που θέλουμε να ζήσουμε σε αυτόν τον κόσμο» σημειώνει, τονίζοντας το βαρύ τίμημα: «Η ανθρωπότητα έχει κλονιστεί στον πυρήνα της. Ήταν δύσκολο. Πληρώσαμε το τίμημα με εκατοντάδες χιλιάδες ζωές και πιθανώς με ακόμη περισσότερες στο μέλλον».
Πέγκυ Αντωνάκου: Τα νέα εργαλεία της Google και η μάχη με τα fake news
Στις αρχές του 2020 η Πέγκυ Αντωνάκου αναλαμβάνει τα ηνία της Google στην Νοτιανατολική Ευρώπη, με την έδρα του τμήματος της εταιρείας να βρίσκεται στην Αθήνα. Έχοντας μια ισχυρή προϋπηρεσία ως CEO της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, αποδεικνύοντας τις δυνατότητες της και σε άλλους ρόλους ευθύνης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και με το περιοδικό Fortune να την συμπεριέλαβε στη λίστα με τις 50 πιο επιδραστικές γυναίκες της χώρα μας, η καριέρα της στη Google ξεκίνησε με ένα «μακροβούτι». Σύντομα ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού και η εταιρεία έπρεπε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, καθώς η γνωστή μηχανή αναζήτησης είχε κυρίαρχο ρόλο στην πληροφόρηση των πολιτών.
Η μεγάλη μάχη που έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήταν τα fake news. «Απέναντι στο φαινόμενο αυτό, η Google δίνει τη μάχη από την πρώτη γραμμή, ιχνηλατώντας διαρκώς τα δημοσιεύματα και διαγράφοντας κάθε στοιχείο παραπληροφόρησης σχετικά με τον ιό, από το YouTube, τα Google Maps, το Play και τις διαφημίσεις που φιλοξενούμε. Καλλιεργούμε καθημερινά ένα όσο γίνεται πιο υγιές δημοσιογραφικά οικοσύστημα και προστατεύουμε τους καταναλωτές από ψευδείς, παραπλανητικές ή επικίνδυνες αναφορές. Από την αρχή της πανδημίας, εφαρμόσαμε σαφείς πολιτικές κατά της παραπληροφόρησης σχετικά με τον COVID-19 και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε έγκαιρες και χρήσιμες πληροφορίες σε αυτήν την πολύ κρίσιμη στιγμή, αξιοποιώντας συνεργασίες και με τρίτα μέρη, όπως κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς. Αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας ώστε ο καταλυτικός ρόλος της τεχνολογίας σε όλα αυτά, να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα» αναφέρει για την καταπολέμηση του φαινομένου, που όπως λέει οι κοινωνιολόγοι και οι ιστορικοί του μέλλοντος θα κληθούν να ερμηνεύσουν τον λόγο που η πανδημία τροφοδότησε ένα πολύ μεγάλο κύμα fake news, αυξημένης επιθετικότητας στο διαδίκτυο κ.ά.
Σύμφωνα με την κ. Αντωνάκου, επίσης ένα θέμα που απασχόλησε ήταν ο κατακλυσμός υπερπληροφόρησης, που εμποδίζει την νηφάλια, αξιόπιστη ενημέρωση σχετικά με την σωστή αντιμετώπιση της πανδημίας. «Είναι σημαντικό να αναφέρω πως από την αρχή της πανδημίας συνεργαστήκαμε στενά με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας στηρίζοντας την προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των πολιτών σχετικά με το κορονοϊό. Αξιοποιήσαμε τα συστήματά μας για τη διασταύρωση των ειδήσεων και τη διαχείριση της υπερπληροφόρησης ώστε να έχουν οι χρήστες στη διάθεσή τους σφαιρική και έγκυρη ενημέρωση».
Η Google στην Ελλάδα, συνεργάστηκε και με την κυβέρνηση, για την δημιουργία της πλατφόρμας «Greecefromhome». «Νιώθουμε ιδιαίτερη χαρά και τιμή που η Πολιτεία εμπιστεύτηκε και αξιοποίησε τις πλατφόρμες μας, όπως το YouTube, για να αναπτύξει τη δική της πλατφόρμα, το “Greecefromhome”. Στόχος της οραματικής αυτής πρωτοβουλίας είναι να στηρίξουμε τον νευραλγικό τομέα του τουρισμού συνδέοντας ανθρώπους από όλο τον κόσμο με τον ελληνικό πολιτισμό και την κουλτούρα μας και βοηθώντας τους να ανακαλύψουν και να εμπνευστούν από τις ομορφιές της χώρας μας. Αυτό που προσπαθούμε από την πλευρά μας είναι να σχεδιάζουμε δράσεις, υπηρεσίες και προϊόντα που να έχουν έναν όσο γίνεται θετικότερο αντίκτυπο στην κοινωνία, σε παγκόσμιο επίπεδο» τονίζει για την συνεργασία η κ. Αντωνάκου.
«Όλο αυτό το διάστημα διευρύνουμε, αναβαθμίζουμε, προσαρμόζουμε και, γενικά, βελτιώνουμε τις υπηρεσίες και τα προϊόντα μας σε όλα τα επίπεδα για να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες που δημιουργεί η πανδημία» σημειώνει για τα νέα εργαλεία που μελετά η Google. Ένα από αυτά που ήδη χρησιμοποιείται είναι το Mobility Report. «Πρόκειται για ένα εργαλείο που βοηθά τις αρχές δημόσιας υγείας να κατανοήσουν την επίδραση που έχει στην κινητικότητα των πολιτών κάθε χώρας η λήψη των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, προκειμένου να μειωθεί η εξάπλωση του ιού» εξηγεί.
Επιπλέον, λόγω της διαταραχής στην οικονομία, η Google προχώρησε στη δωρεάν παροχή εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών. «Είμαι περήφανη που, εν μέσω καραντίνας, εκπαιδεύσαμε πάνω από 3,500 επαγγελματίες, με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα του τουρισμού που πλήττεται τόσο άμεσα» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Γενική Διευθύντρια της Google ΝΑ Ευρώπης.
Τέλος, για τον ρόλο της τεχνολογίας, η Πέγκυ Αντωνάκου υπογραμμίσει πως «στη μάχη αυτή, η τεχνολογία είναι παρούσα με μεγάλη υπευθυνότητα: παρέχει την απαραίτητη πληροφόρηση, διατηρεί δραστήρια την παραγωγική διαδικασία, ενισχύει τις δυνατότητες των επιχειρήσεων να απευθυνθούν σε ένα παγκόσμιο κοινό και θέτει δεκάδες υπηρεσίες στη διαχείριση της καθημερινότητας».
Μιχάλης Μπλέτσας: Νέα αντισώματα και διαφορετικές μάσκες μελετά το ΜΙΤ
Ο κορονοϊός οδήγησε στην αλλαγή των αντικειμένων μελέτης του ερευνητικού κέντρου Media Lab του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), όπου διευθυντής Πληροφορικής είναι ο Μιχάλης Μπλέτσας. Μόλις σε ηλικία 28 ετών κατάφερε να αποκτήσει την συγκεκριμένη θέση, αφού πρώτα σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο ΑΠΘ και διεύρυνε τις σπουδές του στις ΗΠΑ, ενώ ευρέως γνωστός έγινε με τον «υπολογιστή των εκατό δολαρίων», μια εφεύρεση που είχε ως στόχο να φτάσει στα χέρια των φτωχών παιδιών του πλανήτη. «Τo Media Lab είχε πάντα ένα πολύ μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων γύρω από την αλληλεπίδραση ανθρώπου και τεχνολογίας. Τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί σημαντικά προς την βιολογία. Όπως και σε όλο το ΜΙΤ, τρέχουν στο Media Lab αυτή την στιγμή διάφορες ερευνητικές δραστηριότητες για την αντιμετώπιση της πανδημίας» δηλώνει στη «ΜτΚ» για το έργο του ο κ. Μπλέτσας.
Μια από τις μελέτες που είναι σε εξέλιξη αφορά την αναζήτηση νέων τύπων αντισωμάτων. Συγκεκριμένα, μια ομάδα ερευνητών έχει αναπτύξει εξειδικευμένες πρωτεΐνες, παρόμοιας δομής με αντισώματα, που πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να απορροφήσουν τις υπερβολικές κυτοκίνες που παράγονται από τον COVID-19 και βλάπτουν τους πνεύμονες. Μια ακόμη ομάδα εξετάζει ένα φάρμακο, δημιουργώντας μια πρωτεΐνη που δρα σαν «δόλωμα» υποδοχέας για το κορονοϊό. Ακόμα, σχεδιάζουν μια μάσκα υψηλής προστασίας (φωτ.) που θα είναι επαναχρησιμοποιήσιμη, αποστειρώσιμη και κυρίως θα μπορεί να παραχθεί μαζικά. Τα σχέδια βασίζονται σε διάφορα είδη φίλτρων, που πληρούν τα κριτήρια αποτελεσματικότητας N95.
Κανένα κενό ανάμεσα σε ιδιωτικότητα και ιατρικά δεδομένα
Επίσης, μελετούν νέους μεθόδους προστασίας της ιδιωτικότητας στην ανταλλαγή δεδομένων τοποθεσίας με την τεχνολογία ανοιχτού κώδικα «Safe Paths». Η πλατφόρμα επιτρέπει στους χρήστες της να μεγιστοποιήσουν την ιδιωτικότητα και ταυτόχρονα την αποτελεσματικότητα της ανίχνευσης επαφών σε περίπτωση θετικής διάγνωσης χρησιμοποιώντας προχωρημένες κρυπτογραφικές μεθόδους και συχνή εναλλαγή κλειδιών. Το Safe Paths, που βρίσκεται επί του παρόντος σε έκδοση beta, περιλαμβάνει τόσο μια εφαρμογή smartphone, το PrivateKit όσο και μια εφαρμογή ιστού, Safe Places.
Όπως λέει ο κ. Μπλέτσας, η πανδημία έχει μηδενίσει το κενό ανάμεσα στα προσωπικά δεδομένα και στα ιατρικά στοιχεία του κάθε πολίτη που πρέπει να δίνει για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. «Δεν υπάρχει κανένα κενό μιας και μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή την στιγμή τα δεδομένα που φαίνεται ότι θα έχουν την μεγαλύτερη επίδραση στην αντιμετώπιση της πανδημίας δεν είναι ιατρικής φύσεως αλλά έχουν να κάνουν με την λεπτομερή καταγραφή των κινήσεων μας έτσι ώστε να μπορούμε να εκτιμήσουμε με ακρίβεια εάν βρεθήκαμε κοντά σε κάποιον φορέα της ασθένειας. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια και αυστηρός έλεγχος στην αποθήκευση, πρόσβαση και χρήση αυτών των δεδομένων» τονίζει.
Πίτερ Οικονομίδης: «Η Ελλάδα μπορεί να καλύψεις τις νέες ανάγκες»
«Οι επιχειρήσεις με όραμα ανταποκρίνονται πάντα στις μεταβαλλόμενες τάσεις, προβλέποντας τις ανάγκες προτού εκείνες προκύψουν» αναφέρει ο Πίτερ Οικονομίδης, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως γκουρού του marketing και του rebranding. Η εμπειρία του τον έχει οδηγήσει στο μότο «δεν υπάρχει δεν γίνεται, υπάρχει το γίνεται». Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η συνεργασία του με τον Steve Jobs το 1997, όταν η Apple κατέρρεε. Μαζί του εμβάθυναν στην ύπαρξη της εταιρείας και οραματίστηκαν την καμπάνια «Σκέψου Διαφορετικά». Μέσα σε 15 χρόνια η εταιρεία μεταμορφώθηκε σε παγκόσμιο κολοσσό. Το βιογραφικό του είναι μακροσκελές και περιέχει τις πιο γνωστές εταιρείες του κόσμου, όπως και η Coca-Cola, ενώ έχει ταυτιστεί με ατάκες γνωστές όπως το «όσο πιο πολύ το πίνεις τόσο πιο πολύ σου αρέσει» και «έκαστος στο είδος του».
«Εξαναγκαστήκαμε να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με τη φύση, τις σχέσεις μεταξύ μας, τη σχέση με τον εαυτό μας. Το πιο σημαντικό είναι ότι ανακαλύψαμε μια ουσιαστική αλήθεια για την ευθραυστότητα της ανθρώπινης ζωής. Την ανάγκη για φροντίδα. Για προσοχή. Για αμοιβαίο σεβασμό. Πιστεύω ότι αυτά τα μαθήματα ήρθαν και θα μείνουν. Πιστεύω ότι θα μας βοηθήσουν να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο. Αυτοί που αντιλαμβάνονται και πιάνουν τα μηνύματα της κοινωνίας, θα δουν μια ευκαιρία σε αυτό που λέω» λέει για την αλλαγή πολιτικής που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρηματίες την επόμενη ημέρα. «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι νέες ανάγκες θα προκύψουν από αυτήν τη νέα νοοτροπία» συμπληρώνει.
Ο κ. Οικονομίδης θεωρεί πως η χώρα μας μπορεί να αξιοποιήσει τις συνθήκες που προέκυψαν από τον κορονοϊό. «Η Ελλάδα μπορεί να τοποθετηθεί σωστά και να αναδειχτεί ως ιδανική στο να καλύψει μερικές από αυτές τις νέες ανάγκες. Διότι πιστεύω ότι ο κόσμος ευθυγραμμίζεται ολοένα και περισσότερο με τις παραδοσιακές αξίες με τις οποίες ζούσαμε πάντα οι Έλληνες. Όπως οι αξίες για παράδειγμα, που είναι τόσο έκδηλες στον τρόπο που τρώμε και προσεγγίζουμε το θέμα του φαγητό» εξηγεί. Πάντα χαρακτήριζε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ως μια χαμένη ευκαιρία για rebranding της Ελλάδας. Ελπίζει όμως ότι αυτή την φορά δεν θα συμβεί το ίδιο. «Θαυμάζω πραγματικά τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανταποκρίθηκε σε αυτή την πανδημία. Αλλά θαυμάζω ακόμη περισσότερο τη στάση των Ελλήνων. Την τελευταία φορά που είδα τους Έλληνες τόσο ενωμένους πίσω από μια κοινή αποστολή, ήταν το 2004. Θυμάστε την απίστευτη εθελοντική προσπάθεια στην Αθήνα; Τις ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας που όλοι τηρούσαν; Δυστυχώς, αυτή η ενότητα διαλύθηκε αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά θα την διατηρήσουμε. Το αξίζουμε».
Οι αισθητήρες μόλυνσης στα κινητά και… το 5G
Ένα από τα τεχνολογικά άλματα που αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα, σύμφωνα με τον Μιχάλη Μπλέτα, είναι τα κινητά τηλέφωνα με αισθητήρες μόλυνσης. Όπως λέει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab, τα κινητά μας πέραν του να γίνονται κάθε χρόνο πιο γρήγορα, αποκτούν όλο και περισσότερους αισθητήρες. «Σήμερα μπορεί να αγοράσει κάποιος στο εμπόριο ένα μικρό φασματόμετρο υπερύθρων που σε συνδυασμό με το κινητό του σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να προσεγγίσει τις αναλυτικές ικανότητες ενός ακριβού εργαστηρίου στην μοριακή ανάλυση. Το επόμενο βήμα θα είναι τέτοιοι αισθητήρες να ενσωματωθούν στα κινητά, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να επαληθεύσει την θρεπτική αξία ενός τροφίμου ή την προέλευση ενός κρασιού ή τα επίπεδα μόλυνσης σε κάποια επιφάνεια».
Όταν ρωτήσαμε τον κ. Μπλέτσα και τις θεωρείς συνωμοσίας που σχετίζονται με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τα πολυσυζητημένα… τσιπάκια, ο ίδιος ανταποκρίθηκε διερωτώμενος: «Για ποιο απ΄ όλα τα τσιπάκια που κουβαλάμε πάνω μας καθημερινά μιλάμε εδώ;». Εκτός όμως από τις φιλολογίες που λένε πολλοί για την εμφύτευση τσιπς στο ανθρώπινο σώμα, μεγάλη συζήτηση έγινε και γύρω από το 5G. «Ο παρανοϊκός βρίσκει επιβεβαίωση παντού, δεν χρειαζόταν τον κορoνοϊό. Έτσι κι’ αλλιώς η αδικαιολόγητη φοβία για το 5G προϋπήρχε. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να ομολογήσω ότι με εξέπληξε το μέγεθος της διαστροφής που χρειάζεται να για σχηματίσει κανείς στο πολύ άρρωστο μυαλό του την σύνδεση μεταξύ κορoνοϊού και 5G. Και φυσικά το να ασχολείται ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας στην μέση της πανδημίας με το να βγάζει καθησυχαστικές ανακοινώσεις για το θέμα δείχνει το πόσο βλαβερές και τοξικές είναι αυτές οι διεστραμμένες φαντασιώσεις. Προς το παρόν δεν έχουν φτάσει σε ανθρώπινα θύματα τους αντιεμβολιαστές, αλλά σίγουρα τους ζηλεύουν» αντιπαραθέτει ο Μιχάλης Μπλέτσας για όσα ακούστηκαν γύρω από το 5G.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020
Η καθημερινότητα των ανθρώπων δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια μετά την πανδημία. Οι παγκόσμιες ανάγκες, προκάλεσαν νέα δεδομένα στην οικονομία, την τεχνολογία και την κοινωνία, που θα παραμείνουν στη ζωή μας ακόμα και όταν θα είναι διαθέσιμο το εμβόλιο για τον COVID-19. Το πρώτο μεγάλο κύμα της πανδημίας δείχνει πως βρίσκεται στη δύση του, καθώς όλοι πλέον επικεντρώνονται στην επόμενη ημέρα και στη νέα «κανονικότητα». Τρεις διακεκριμένοι Έλληνες, που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιους κολοσσούς και κάνουν την χώρα περήφανη με την διεθνή καταξίωσή τους, μιλούν στη «ΜτΚ» για όσα αναμένουν να συμβούν στο εξής στον κλάδο τους.
Στις νέες τάσεις στο διαδίκτυο και στα νέα εργαλεία της Google, αναφέρεται η Γενική Διευθύντρια της Google Νοτιανατολικής Ευρώπης Πέγκυ Αντωνάκου, τις τεχνολογικές εφευρέσεις που αναμένεται να ενσωματωθούν στην ζωή μας παρουσιάζει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT Μιχάλης Μπλέτσας, ενώ ο Global Brand Strategist Πίτερ Οικονομίδης υποδεικνύει τις ευκαιρίες για την Ελλάδα και τις γραμμές του marketing που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες.
Απρόβλεπτη η επόμενη ημέρα
Η άρση των περιοριστικών μέτρων έχει ξεκινήσει και σταδιακά δίνεται δυνατότητα για δραστηριότητες που είχαν σταματήσει. Όλα αυτά όμως κρέμονται από την καμπύλη της πανδημίας και μπορούν να ανατραπούν εάν ξαφνικά τα κρούσματα αυξηθούν. Έτσι, η επόμενη ημέρα χαρακτηρίζεται απρόβλεπτη με αβέβαιη σταθερότητα.
«Η πανδημία του COVID-19, μας έφερε για πρώτη φορά αντιμέτωπους με τόσες άγνωστες παραμέτρους σε τόσο τεράστια κλίμακα. Θα ήταν λοιπόν επιπόλαιο να κάνουμε προβλέψεις για την επόμενη μέρα» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Πέγκυ Αντωνάκου. Την ίδια άποψη έχει και ο Πίτερ Οικονομίδης, θέτοντας μια σειρά από ερωτήματα: «Είναι τόσα πολλά αυτά που πρέπει να λάβουμε υπόψη. Καταλαβαίνουμε τον ιό αρκετά καλά; Να περιμένουμε νέες μεταλλάξεις; Σε πόσο χρονικό διάστημα θα έχουμε εμβόλιο; Τι γίνεται με αυτή τη νέα ασθένεια που πλήττει μικρά παιδιά, και φαίνεται να σχετίζεται με τον COVID-19;».
Μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας, αναμένουμε «ένα ακόμα μεγάλο κύμα -αυτό των οικονομικών επιπτώσεων- και πολλά μικρότερα τα οποία θα διαρκέσουν πάνω από ένα χρόνο» λέει ο Μιχάλης Μπλέτσας «μέχρι να επιστρέψουμε σε κάτι κοντινό σε αυτό που σήμερα ορίζουμε σαν κανονικότητα». Η οικονομική ύφεση είναι αναπόφευκτη σχεδόν για όλες τις χώρες του κόσμου, σύμφωνα και με τον κ. Οικονομίδη. «Ένα πράγμα για το οποίο είμαι σίγουρος είναι ότι ο κόσμος θα εισέλθει σε μια σοβαρή οικονομική ύφεση. Σκεφτείτε το, 35 εκατομμύρια πολίτες των ΗΠΑ έχουν ήδη χάσει τις δουλειές τους. Αυτό είναι τεράστιο. Ο Τραμπ μιλά για ανάκαμψη το πρώτο τρίμηνο του 2021. Δεν θα έβαζα στοίχημα για κάτι τέτοιο» αναφέρει.
Η πανδημία αφήνει νέες βάσεις
Το μεγάλο… χτύπημα του κορονοϊού αποτυπώνεται στον γιγάντιο αριθμό των ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους μέσα σε λίγους μήνες. Η απώλεια χρειάζεται χρόνο για να ξεπεραστεί, ωστόσο πέραν της θλίψης, η πανδημία αφήνει νέες βάσεις για την εξέλιξη της ανθρωπότητας. «Η προσπάθεια που γίνεται σήμερα για την αναζήτηση φαρμάκων και εμβολίων για τον κορονοϊό, θα μας αφήσει σαν κληρονομιά νέες μεθοδολογίες οι οποίες θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της ανάπτυξης νέων θεραπειών γενικότερα. Όσον αφορά την καθημερινότητα μας, φανταστείτε πόσο πιο δύσκολη θα ήταν η σημερινή φάση χωρίς το διαδίκτυο, οπότε ελπίζω στην Ελλάδα να δούμε και περισσότερες υπηρεσίες (το δημόσιο ήδη κάνει άλματα) αλλά και πολύ καλύτερες υποδομές στις οποίες υστερούμε σημαντικά» επισημαίνει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab του MIT.
«Από την εμφάνιση της πανδημίας έως σήμερα έχει συντελεστεί μια θεαματική τομή που ανέτρεψε τα δεδομένα. Είδαμε πρωτοφανή πράγματα, χώρες να συνεργάζονται με άλλες χώρες, εταιρείες να συνεργάζονται μεταξύ τους, την κοινωνία να αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και επικοινωνεί. Αυτό που ζούμε ολοένα είναι, θεωρώ, η επιτομή της αλληλεγγύης του ανθρώπινου γένους απέναντι σε μια παγκόσμια απειλή και μας επιτρέπει να κάνουμε αισιόδοξες σκέψεις για το μέλλον παρά τις όποιες δυσκολίες. Ελπίζω οι νέες αυτές αξίες να παραμείνουν ως μαθήματα και, αντί για επιστροφή στην παλιά πραγματικότητα, να δημιουργήσουμε μια καινούργια, ακόμη καλύτερη» αναφέρει η διευθύντρια της Google Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σημειώνοντας πως η πανδημία αφήνει σε όλους πολύ χρήσιμες παρακαταθήκες, χωρίς να παραμερίζει το κενό στις ανθρώπινες σχέσεις που προσπάθησε να καλύψει η τεχνολογία. «Μπορεί να απομονωθήκαμε σωματικά, αλλά τολμώ να πω πως, συχνά, βρεθήκαμε ψυχικά πιο κοντά από ποτέ. Αρκεί να σκεφτούμε ότι η τεχνολογία βοήθησε, σε ελάχιστο χρόνο, δισεκατομμύρια ανθρώπους όλων των ηλικιών, παγκοσμίως να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, με διαδικτυακή διδασκαλία, τηλεργασία, νέες πλατφόρμες επικοινωνίας, διαδικτυακή διεκπεραίωση καθημερινών υποχρεώσεων και πολλά άλλα. Χωρίς φυσικά να αμφισβητούνται οι μεγάλες δυσκολίες που έφερε η πανδημία, θα έλεγα ότι η κρίση αυτή λειτούργησε σαν ευκαιρία δημιουργίας νέων ‘ζωτικών’ ψηφιακών δυνατοτήτων για το κοινό καλό».
Για τον Πίτερ Oικονομίδη, η αλλαγή στον κόσμο δεν περιορίζεται μόνο σε αριθμούς. «Έχουμε αλλάξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Και αυτό θα αλλάξει τον κόσμο στον οποίο θα ζούμε αύριο. Επειδή θα αλλάξουμε τον τρόπο που θέλουμε να ζήσουμε σε αυτόν τον κόσμο» σημειώνει, τονίζοντας το βαρύ τίμημα: «Η ανθρωπότητα έχει κλονιστεί στον πυρήνα της. Ήταν δύσκολο. Πληρώσαμε το τίμημα με εκατοντάδες χιλιάδες ζωές και πιθανώς με ακόμη περισσότερες στο μέλλον».
Πέγκυ Αντωνάκου: Τα νέα εργαλεία της Google και η μάχη με τα fake news
Στις αρχές του 2020 η Πέγκυ Αντωνάκου αναλαμβάνει τα ηνία της Google στην Νοτιανατολική Ευρώπη, με την έδρα του τμήματος της εταιρείας να βρίσκεται στην Αθήνα. Έχοντας μια ισχυρή προϋπηρεσία ως CEO της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, αποδεικνύοντας τις δυνατότητες της και σε άλλους ρόλους ευθύνης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και με το περιοδικό Fortune να την συμπεριέλαβε στη λίστα με τις 50 πιο επιδραστικές γυναίκες της χώρα μας, η καριέρα της στη Google ξεκίνησε με ένα «μακροβούτι». Σύντομα ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού και η εταιρεία έπρεπε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, καθώς η γνωστή μηχανή αναζήτησης είχε κυρίαρχο ρόλο στην πληροφόρηση των πολιτών.
Η μεγάλη μάχη που έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήταν τα fake news. «Απέναντι στο φαινόμενο αυτό, η Google δίνει τη μάχη από την πρώτη γραμμή, ιχνηλατώντας διαρκώς τα δημοσιεύματα και διαγράφοντας κάθε στοιχείο παραπληροφόρησης σχετικά με τον ιό, από το YouTube, τα Google Maps, το Play και τις διαφημίσεις που φιλοξενούμε. Καλλιεργούμε καθημερινά ένα όσο γίνεται πιο υγιές δημοσιογραφικά οικοσύστημα και προστατεύουμε τους καταναλωτές από ψευδείς, παραπλανητικές ή επικίνδυνες αναφορές. Από την αρχή της πανδημίας, εφαρμόσαμε σαφείς πολιτικές κατά της παραπληροφόρησης σχετικά με τον COVID-19 και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε έγκαιρες και χρήσιμες πληροφορίες σε αυτήν την πολύ κρίσιμη στιγμή, αξιοποιώντας συνεργασίες και με τρίτα μέρη, όπως κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς. Αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας ώστε ο καταλυτικός ρόλος της τεχνολογίας σε όλα αυτά, να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα» αναφέρει για την καταπολέμηση του φαινομένου, που όπως λέει οι κοινωνιολόγοι και οι ιστορικοί του μέλλοντος θα κληθούν να ερμηνεύσουν τον λόγο που η πανδημία τροφοδότησε ένα πολύ μεγάλο κύμα fake news, αυξημένης επιθετικότητας στο διαδίκτυο κ.ά.
Σύμφωνα με την κ. Αντωνάκου, επίσης ένα θέμα που απασχόλησε ήταν ο κατακλυσμός υπερπληροφόρησης, που εμποδίζει την νηφάλια, αξιόπιστη ενημέρωση σχετικά με την σωστή αντιμετώπιση της πανδημίας. «Είναι σημαντικό να αναφέρω πως από την αρχή της πανδημίας συνεργαστήκαμε στενά με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας στηρίζοντας την προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των πολιτών σχετικά με το κορονοϊό. Αξιοποιήσαμε τα συστήματά μας για τη διασταύρωση των ειδήσεων και τη διαχείριση της υπερπληροφόρησης ώστε να έχουν οι χρήστες στη διάθεσή τους σφαιρική και έγκυρη ενημέρωση».
Η Google στην Ελλάδα, συνεργάστηκε και με την κυβέρνηση, για την δημιουργία της πλατφόρμας «Greecefromhome». «Νιώθουμε ιδιαίτερη χαρά και τιμή που η Πολιτεία εμπιστεύτηκε και αξιοποίησε τις πλατφόρμες μας, όπως το YouTube, για να αναπτύξει τη δική της πλατφόρμα, το “Greecefromhome”. Στόχος της οραματικής αυτής πρωτοβουλίας είναι να στηρίξουμε τον νευραλγικό τομέα του τουρισμού συνδέοντας ανθρώπους από όλο τον κόσμο με τον ελληνικό πολιτισμό και την κουλτούρα μας και βοηθώντας τους να ανακαλύψουν και να εμπνευστούν από τις ομορφιές της χώρας μας. Αυτό που προσπαθούμε από την πλευρά μας είναι να σχεδιάζουμε δράσεις, υπηρεσίες και προϊόντα που να έχουν έναν όσο γίνεται θετικότερο αντίκτυπο στην κοινωνία, σε παγκόσμιο επίπεδο» τονίζει για την συνεργασία η κ. Αντωνάκου.
«Όλο αυτό το διάστημα διευρύνουμε, αναβαθμίζουμε, προσαρμόζουμε και, γενικά, βελτιώνουμε τις υπηρεσίες και τα προϊόντα μας σε όλα τα επίπεδα για να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες που δημιουργεί η πανδημία» σημειώνει για τα νέα εργαλεία που μελετά η Google. Ένα από αυτά που ήδη χρησιμοποιείται είναι το Mobility Report. «Πρόκειται για ένα εργαλείο που βοηθά τις αρχές δημόσιας υγείας να κατανοήσουν την επίδραση που έχει στην κινητικότητα των πολιτών κάθε χώρας η λήψη των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, προκειμένου να μειωθεί η εξάπλωση του ιού» εξηγεί.
Επιπλέον, λόγω της διαταραχής στην οικονομία, η Google προχώρησε στη δωρεάν παροχή εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών. «Είμαι περήφανη που, εν μέσω καραντίνας, εκπαιδεύσαμε πάνω από 3,500 επαγγελματίες, με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα του τουρισμού που πλήττεται τόσο άμεσα» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Γενική Διευθύντρια της Google ΝΑ Ευρώπης.
Τέλος, για τον ρόλο της τεχνολογίας, η Πέγκυ Αντωνάκου υπογραμμίσει πως «στη μάχη αυτή, η τεχνολογία είναι παρούσα με μεγάλη υπευθυνότητα: παρέχει την απαραίτητη πληροφόρηση, διατηρεί δραστήρια την παραγωγική διαδικασία, ενισχύει τις δυνατότητες των επιχειρήσεων να απευθυνθούν σε ένα παγκόσμιο κοινό και θέτει δεκάδες υπηρεσίες στη διαχείριση της καθημερινότητας».
Μιχάλης Μπλέτσας: Νέα αντισώματα και διαφορετικές μάσκες μελετά το ΜΙΤ
Ο κορονοϊός οδήγησε στην αλλαγή των αντικειμένων μελέτης του ερευνητικού κέντρου Media Lab του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), όπου διευθυντής Πληροφορικής είναι ο Μιχάλης Μπλέτσας. Μόλις σε ηλικία 28 ετών κατάφερε να αποκτήσει την συγκεκριμένη θέση, αφού πρώτα σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο ΑΠΘ και διεύρυνε τις σπουδές του στις ΗΠΑ, ενώ ευρέως γνωστός έγινε με τον «υπολογιστή των εκατό δολαρίων», μια εφεύρεση που είχε ως στόχο να φτάσει στα χέρια των φτωχών παιδιών του πλανήτη. «Τo Media Lab είχε πάντα ένα πολύ μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων γύρω από την αλληλεπίδραση ανθρώπου και τεχνολογίας. Τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί σημαντικά προς την βιολογία. Όπως και σε όλο το ΜΙΤ, τρέχουν στο Media Lab αυτή την στιγμή διάφορες ερευνητικές δραστηριότητες για την αντιμετώπιση της πανδημίας» δηλώνει στη «ΜτΚ» για το έργο του ο κ. Μπλέτσας.
Μια από τις μελέτες που είναι σε εξέλιξη αφορά την αναζήτηση νέων τύπων αντισωμάτων. Συγκεκριμένα, μια ομάδα ερευνητών έχει αναπτύξει εξειδικευμένες πρωτεΐνες, παρόμοιας δομής με αντισώματα, που πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να απορροφήσουν τις υπερβολικές κυτοκίνες που παράγονται από τον COVID-19 και βλάπτουν τους πνεύμονες. Μια ακόμη ομάδα εξετάζει ένα φάρμακο, δημιουργώντας μια πρωτεΐνη που δρα σαν «δόλωμα» υποδοχέας για το κορονοϊό. Ακόμα, σχεδιάζουν μια μάσκα υψηλής προστασίας (φωτ.) που θα είναι επαναχρησιμοποιήσιμη, αποστειρώσιμη και κυρίως θα μπορεί να παραχθεί μαζικά. Τα σχέδια βασίζονται σε διάφορα είδη φίλτρων, που πληρούν τα κριτήρια αποτελεσματικότητας N95.
Κανένα κενό ανάμεσα σε ιδιωτικότητα και ιατρικά δεδομένα
Επίσης, μελετούν νέους μεθόδους προστασίας της ιδιωτικότητας στην ανταλλαγή δεδομένων τοποθεσίας με την τεχνολογία ανοιχτού κώδικα «Safe Paths». Η πλατφόρμα επιτρέπει στους χρήστες της να μεγιστοποιήσουν την ιδιωτικότητα και ταυτόχρονα την αποτελεσματικότητα της ανίχνευσης επαφών σε περίπτωση θετικής διάγνωσης χρησιμοποιώντας προχωρημένες κρυπτογραφικές μεθόδους και συχνή εναλλαγή κλειδιών. Το Safe Paths, που βρίσκεται επί του παρόντος σε έκδοση beta, περιλαμβάνει τόσο μια εφαρμογή smartphone, το PrivateKit όσο και μια εφαρμογή ιστού, Safe Places.
Όπως λέει ο κ. Μπλέτσας, η πανδημία έχει μηδενίσει το κενό ανάμεσα στα προσωπικά δεδομένα και στα ιατρικά στοιχεία του κάθε πολίτη που πρέπει να δίνει για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. «Δεν υπάρχει κανένα κενό μιας και μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή την στιγμή τα δεδομένα που φαίνεται ότι θα έχουν την μεγαλύτερη επίδραση στην αντιμετώπιση της πανδημίας δεν είναι ιατρικής φύσεως αλλά έχουν να κάνουν με την λεπτομερή καταγραφή των κινήσεων μας έτσι ώστε να μπορούμε να εκτιμήσουμε με ακρίβεια εάν βρεθήκαμε κοντά σε κάποιον φορέα της ασθένειας. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια και αυστηρός έλεγχος στην αποθήκευση, πρόσβαση και χρήση αυτών των δεδομένων» τονίζει.
Πίτερ Οικονομίδης: «Η Ελλάδα μπορεί να καλύψεις τις νέες ανάγκες»
«Οι επιχειρήσεις με όραμα ανταποκρίνονται πάντα στις μεταβαλλόμενες τάσεις, προβλέποντας τις ανάγκες προτού εκείνες προκύψουν» αναφέρει ο Πίτερ Οικονομίδης, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως γκουρού του marketing και του rebranding. Η εμπειρία του τον έχει οδηγήσει στο μότο «δεν υπάρχει δεν γίνεται, υπάρχει το γίνεται». Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η συνεργασία του με τον Steve Jobs το 1997, όταν η Apple κατέρρεε. Μαζί του εμβάθυναν στην ύπαρξη της εταιρείας και οραματίστηκαν την καμπάνια «Σκέψου Διαφορετικά». Μέσα σε 15 χρόνια η εταιρεία μεταμορφώθηκε σε παγκόσμιο κολοσσό. Το βιογραφικό του είναι μακροσκελές και περιέχει τις πιο γνωστές εταιρείες του κόσμου, όπως και η Coca-Cola, ενώ έχει ταυτιστεί με ατάκες γνωστές όπως το «όσο πιο πολύ το πίνεις τόσο πιο πολύ σου αρέσει» και «έκαστος στο είδος του».
«Εξαναγκαστήκαμε να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με τη φύση, τις σχέσεις μεταξύ μας, τη σχέση με τον εαυτό μας. Το πιο σημαντικό είναι ότι ανακαλύψαμε μια ουσιαστική αλήθεια για την ευθραυστότητα της ανθρώπινης ζωής. Την ανάγκη για φροντίδα. Για προσοχή. Για αμοιβαίο σεβασμό. Πιστεύω ότι αυτά τα μαθήματα ήρθαν και θα μείνουν. Πιστεύω ότι θα μας βοηθήσουν να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο. Αυτοί που αντιλαμβάνονται και πιάνουν τα μηνύματα της κοινωνίας, θα δουν μια ευκαιρία σε αυτό που λέω» λέει για την αλλαγή πολιτικής που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρηματίες την επόμενη ημέρα. «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι νέες ανάγκες θα προκύψουν από αυτήν τη νέα νοοτροπία» συμπληρώνει.
Ο κ. Οικονομίδης θεωρεί πως η χώρα μας μπορεί να αξιοποιήσει τις συνθήκες που προέκυψαν από τον κορονοϊό. «Η Ελλάδα μπορεί να τοποθετηθεί σωστά και να αναδειχτεί ως ιδανική στο να καλύψει μερικές από αυτές τις νέες ανάγκες. Διότι πιστεύω ότι ο κόσμος ευθυγραμμίζεται ολοένα και περισσότερο με τις παραδοσιακές αξίες με τις οποίες ζούσαμε πάντα οι Έλληνες. Όπως οι αξίες για παράδειγμα, που είναι τόσο έκδηλες στον τρόπο που τρώμε και προσεγγίζουμε το θέμα του φαγητό» εξηγεί. Πάντα χαρακτήριζε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ως μια χαμένη ευκαιρία για rebranding της Ελλάδας. Ελπίζει όμως ότι αυτή την φορά δεν θα συμβεί το ίδιο. «Θαυμάζω πραγματικά τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανταποκρίθηκε σε αυτή την πανδημία. Αλλά θαυμάζω ακόμη περισσότερο τη στάση των Ελλήνων. Την τελευταία φορά που είδα τους Έλληνες τόσο ενωμένους πίσω από μια κοινή αποστολή, ήταν το 2004. Θυμάστε την απίστευτη εθελοντική προσπάθεια στην Αθήνα; Τις ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας που όλοι τηρούσαν; Δυστυχώς, αυτή η ενότητα διαλύθηκε αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά θα την διατηρήσουμε. Το αξίζουμε».
Οι αισθητήρες μόλυνσης στα κινητά και… το 5G
Ένα από τα τεχνολογικά άλματα που αναμένεται να παρουσιαστεί σύντομα, σύμφωνα με τον Μιχάλη Μπλέτα, είναι τα κινητά τηλέφωνα με αισθητήρες μόλυνσης. Όπως λέει ο διευθυντής Πληροφορικής στο Media Lab, τα κινητά μας πέραν του να γίνονται κάθε χρόνο πιο γρήγορα, αποκτούν όλο και περισσότερους αισθητήρες. «Σήμερα μπορεί να αγοράσει κάποιος στο εμπόριο ένα μικρό φασματόμετρο υπερύθρων που σε συνδυασμό με το κινητό του σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να προσεγγίσει τις αναλυτικές ικανότητες ενός ακριβού εργαστηρίου στην μοριακή ανάλυση. Το επόμενο βήμα θα είναι τέτοιοι αισθητήρες να ενσωματωθούν στα κινητά, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να επαληθεύσει την θρεπτική αξία ενός τροφίμου ή την προέλευση ενός κρασιού ή τα επίπεδα μόλυνσης σε κάποια επιφάνεια».
Όταν ρωτήσαμε τον κ. Μπλέτσα και τις θεωρείς συνωμοσίας που σχετίζονται με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τα πολυσυζητημένα… τσιπάκια, ο ίδιος ανταποκρίθηκε διερωτώμενος: «Για ποιο απ΄ όλα τα τσιπάκια που κουβαλάμε πάνω μας καθημερινά μιλάμε εδώ;». Εκτός όμως από τις φιλολογίες που λένε πολλοί για την εμφύτευση τσιπς στο ανθρώπινο σώμα, μεγάλη συζήτηση έγινε και γύρω από το 5G. «Ο παρανοϊκός βρίσκει επιβεβαίωση παντού, δεν χρειαζόταν τον κορoνοϊό. Έτσι κι’ αλλιώς η αδικαιολόγητη φοβία για το 5G προϋπήρχε. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να ομολογήσω ότι με εξέπληξε το μέγεθος της διαστροφής που χρειάζεται να για σχηματίσει κανείς στο πολύ άρρωστο μυαλό του την σύνδεση μεταξύ κορoνοϊού και 5G. Και φυσικά το να ασχολείται ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας στην μέση της πανδημίας με το να βγάζει καθησυχαστικές ανακοινώσεις για το θέμα δείχνει το πόσο βλαβερές και τοξικές είναι αυτές οι διεστραμμένες φαντασιώσεις. Προς το παρόν δεν έχουν φτάσει σε ανθρώπινα θύματα τους αντιεμβολιαστές, αλλά σίγουρα τους ζηλεύουν» αντιπαραθέτει ο Μιχάλης Μπλέτσας για όσα ακούστηκαν γύρω από το 5G.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020
ΣΧΟΛΙΑ