ΠΑΙΔΕΙΑ

Η νέα σχολική χρονιά στην εποχή του COVID-19

Το σχολικό κουδούνι που θα χτυπήσει στις 14 Σεπτεμβρίου φέρνει σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων, αλλά και στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο

 12/09/2020 22:00

Η νέα σχολική χρονιά στην εποχή του COVID-19

Έλενα Αποστολίδου

Το σχολικό κουδούνι που θα χτυπήσει στις 14 Σεπτεμβρίου φέρνει σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων, αλλά και στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Τη φετινή χρονιά ενσωματώνονται στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση οι αλλαγές που προκύπτουν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις. Νέοι όροι και νέο πλαίσιο λειτουργίας συνθέτουν την εικόνα της επιστροφής των μαθητών στα θρανία, των φοιτητών στα αμφιθέατρα, αλλά και των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, που υποχρεωτικά θα πρέπει να φορούν την προστατευτική μάσκα.

Μια διαφορετική χρονιά

Τα σχολεία θα ανοίξουν για όλους τους μαθητές με νέους κανόνες, αυστηρό πλαίσιο και με συγκεκριμένες οδηγίες που συντάσσονται από τους ειδικούς και που σε κάθε περίπτωση θα επικαιροποιούνται. "Κάθε βήμα θα αξιολογείται και θα επικαιροποιείται – αν χρειαστεί– στη βάση της εξέλιξης της πανδημίας, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Το υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο για τη νέα σχολική χρονιά, μία διαδικασία προετοιμασίας που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες" δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) έχει συντάξει συμβουλές για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, δίνοντας οδηγίες ανά σχολική βαθμίδα, ενημερώνοντας τους εκπαιδευτικούς της χώρας και μέσω αυτών  τους μαθητές και τις οικογένειές τους, σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων από τον Σεπτέμβριο του 2020, τη λοίμωξη COVID-19, τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του ιού, τις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού ύποπτου για λοίμωξη COVID-19 και γενικά την ασφαλή επαναλειτουργία τους.

Κρούσμα στο σχολείο

Στις οδηγίες του ΕΟΔΥ περιγράφονται και τα συμπτώματα που αν παρατηρηθούν σε παιδιά θεωρούνται ύποπτα κρούσματα κορονοϊού. Τα συχνότερα συμπτώματα της λοίμωξης COVID-19 στα παιδιά είναι πυρετός και βήχας. Σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα σε σχολείο, θα κλείνει το τμήμα και όχι ολόκληρο το σχολικό συγκρότημα. "Θα κλείνει το τμήμα και θα γίνεται ιχνηλάτηση σε περίπτωση που το κρούσμα είναι μαθητής. Σε περίπτωση που πρόκειται για εκπαιδευτικό, τότε θα εξετάζεται το ενδεχόμενο να κλείσουν περισσότερα τμήματα του σχολείου" , σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας. Η κ. Κεραμέως στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το άνοιγμα των σχολείων, επανέλαβε πως τα μέτρα θα επικαιροποιούνται ανάλογα με την κατάσταση που επικρατεί, μη αποκλείοντας αλλαγές μετά τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας τους, ανάλογα με την εξέλιξης της πανδημίας.

Αγγλικά στο νηπιαγωγείο

Μια από τις αλλαγές που εισαγάγει η νέα σχολική χρονιά αφορά την πιλοτική εφαρμογή της αγγλικής γλώσσας στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Το ξεκίνημα θα γίνει πιλοτικά σε συγκεκριμένα νηπιαγωγεία της χώρας, με το πρόγραμμα να αξιολογείται στο τέλος της χρονιάς. Οι δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα για τους μαθητές στο νηπιαγωγείο θα γίνεται δυο φορές την εβδομάδα, τόσο μεθοδολογικά, όσο και θεματικά.

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια όλης της χώρας εντάσσουν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμά τους, τις νέες θεματικές ενότητες που προστίθενται στο ωρολόγια πρόγραμμα και αφορούν στις εξής κατηγορίες: α) Ευ Ζην, με μαθήματα αγωγής υγείας όπως η πρόληψη από τις εξαρτήσεις, η οδική ασφάλεια και η σεξουαλική αγωγή, β) Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση και η πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, γ) Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, με προγράμματα εθελοντισμού, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, και δ) Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, τη ρομποτική, την επιχειρηματικότητα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σύμφωνα με την κ. Κεραμέως "είναι να ενισχυθεί με τρόπο βιωματικό, πιο συνεκτικό, πιο συστηματικό η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός, και να εξοικειωθούν παράλληλα οι εκπαιδευτικοί μας σε πιο βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας".

Διαδικασία προαγωγής

Αλλαγές έρχονται και στη διαδικασία προαγωγής και απόλυσης των μαθητών. Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ο μαθητής θα κρίνεται άξιος προαγωγής όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας απόδοσης τουλάχιστον 10 ή ο γενικός μέσος όρος της σχολικής χρονιάς σε όλα τα μαθήματα είναι 13. Παράλληλα, αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο γυμνάσιο από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ από φέτος ενισχύεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Τη νέα χρονιά επανέρχεται ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο με άμεση εφαρμογή στην Α' Λυκείου.

Το "κόντρα μάθημα"

Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τρεις Ομάδες Προσανατολισμού: α) Ανθρωπιστικών Σπουδών, β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εκτός από τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού, για πρώτη φορά θα παρακολουθήσουν και το λεγόμενο "κόντρα μάθημα" που εισάγεται από φέτος. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών θα παρακολουθούν υποχρεωτικά και θα εξεταστούν σε επίπεδο σχολικών εξετάσεων στα Μαθηματικά και οι μαθητές που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στο μάθημα της Ιστορίας. Την ίδια ώρα, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα πρέπει να οριστικοποιήσουν την Αρχική Δήλωση Ομάδας Προσανατολισμού που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα πριν από τη λήξη του προηγούμενου διδακτικού έτους

amfitheatra.jpg



Στα αμφιθέατρα... εξ αποστάσεως

"Η εκπαιδευτική διαδικασία που αφορά στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων, υποχρεωτικής επιλογής ή ελεύθερης επιλογής και σεμιναρίων στο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό του κάθε προγράμματος σπουδών και με φυσική παρουσία των φοιτητών, υπό την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών σε κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα του προγράμματος ανέρχεται κατ’ ανώτατο όριο έως τον αριθμό πενήντα ανά τμήμα" όπως ορίζεται στην υπουργική απόφαση. Η πραγματικότητα ωστόσο είναι διαφορετική. Όπως δηλώνουν πρυτάνεις στη «ΜτΚ» λίγα είναι εκείνα τα τμήματα στα πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων που οι φοιτητές είναι κάτω από πενήντα ανά μάθημα και θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα περισσότερα τμήματα θα προχωρήσουν και σ’ αυτό το εξάμηνο στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, με τα εργαστηριακά και πρακτικά μαθήματα να αποτελούν εκείνα στα οποία οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν φυσική παρουσία, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας που προβλέπονται.

Εξωστρέφεια στα ΑΕΙ

Τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας τη νέα χρονιά υποδέχονται και αυτά τις αλλαγές που ψηφίστηκαν και αφορούν μεταξύ άλλων τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά τμήματα. Αυτή την περίοδο πολλά ιδρύματα της χώρας βρίσκονται στη φάση δημιουργίας των πρώτων ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων τους, καθώς πλέον μπορούν να προχωρήσουν στην ίδρυσή τους, χωρίς να χρειάζεται έγκριση από το υπουργείο Παιδείας και χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η εισαγωγή βαθμολογικών κριτηρίων στις μετεγγραφές. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, αρμόδιο για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλη Διγαλάκη, "για να πάρεις μεταγραφή από το ένα τμήμα σε ένα άλλο θα πρέπει η βαθμολογία στις πανελλαδικές να είναι κοντά στη βάση τους τμήματος που θέλεις να μεταγραφείς. Έτσι, αποκαθίσταται μία αδικία, καθώς υπάρχουν φοιτητές για λίγα μόρια δεν μπορούσαν να φοιτήσουν στο τμήμα που ήθελαν και μπορούμε να αποφύγουμε τη συγκέντρωση φοιτητών σε λίγα τμήματα και την αποδυνάμωση των περιφερειακών τμημάτων. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης του ίδιου επιστημονικού πεδίου στην πόλη που κάποιος φοιτητής επιθυμεί να μετακινηθεί».

* Δημοσιεύθηκε στο ένθετο για την Παιδεία στη "ΜτΚ" στις 12/13 Σεπτεμβρίου 2020



Το σχολικό κουδούνι που θα χτυπήσει στις 14 Σεπτεμβρίου φέρνει σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων, αλλά και στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Τη φετινή χρονιά ενσωματώνονται στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση οι αλλαγές που προκύπτουν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις. Νέοι όροι και νέο πλαίσιο λειτουργίας συνθέτουν την εικόνα της επιστροφής των μαθητών στα θρανία, των φοιτητών στα αμφιθέατρα, αλλά και των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, που υποχρεωτικά θα πρέπει να φορούν την προστατευτική μάσκα.

Μια διαφορετική χρονιά

Τα σχολεία θα ανοίξουν για όλους τους μαθητές με νέους κανόνες, αυστηρό πλαίσιο και με συγκεκριμένες οδηγίες που συντάσσονται από τους ειδικούς και που σε κάθε περίπτωση θα επικαιροποιούνται. "Κάθε βήμα θα αξιολογείται και θα επικαιροποιείται – αν χρειαστεί– στη βάση της εξέλιξης της πανδημίας, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Το υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο για τη νέα σχολική χρονιά, μία διαδικασία προετοιμασίας που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες" δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) έχει συντάξει συμβουλές για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, δίνοντας οδηγίες ανά σχολική βαθμίδα, ενημερώνοντας τους εκπαιδευτικούς της χώρας και μέσω αυτών  τους μαθητές και τις οικογένειές τους, σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων από τον Σεπτέμβριο του 2020, τη λοίμωξη COVID-19, τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του ιού, τις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού ύποπτου για λοίμωξη COVID-19 και γενικά την ασφαλή επαναλειτουργία τους.

Κρούσμα στο σχολείο

Στις οδηγίες του ΕΟΔΥ περιγράφονται και τα συμπτώματα που αν παρατηρηθούν σε παιδιά θεωρούνται ύποπτα κρούσματα κορονοϊού. Τα συχνότερα συμπτώματα της λοίμωξης COVID-19 στα παιδιά είναι πυρετός και βήχας. Σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα σε σχολείο, θα κλείνει το τμήμα και όχι ολόκληρο το σχολικό συγκρότημα. "Θα κλείνει το τμήμα και θα γίνεται ιχνηλάτηση σε περίπτωση που το κρούσμα είναι μαθητής. Σε περίπτωση που πρόκειται για εκπαιδευτικό, τότε θα εξετάζεται το ενδεχόμενο να κλείσουν περισσότερα τμήματα του σχολείου" , σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας. Η κ. Κεραμέως στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το άνοιγμα των σχολείων, επανέλαβε πως τα μέτρα θα επικαιροποιούνται ανάλογα με την κατάσταση που επικρατεί, μη αποκλείοντας αλλαγές μετά τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας τους, ανάλογα με την εξέλιξης της πανδημίας.

Αγγλικά στο νηπιαγωγείο

Μια από τις αλλαγές που εισαγάγει η νέα σχολική χρονιά αφορά την πιλοτική εφαρμογή της αγγλικής γλώσσας στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Το ξεκίνημα θα γίνει πιλοτικά σε συγκεκριμένα νηπιαγωγεία της χώρας, με το πρόγραμμα να αξιολογείται στο τέλος της χρονιάς. Οι δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα για τους μαθητές στο νηπιαγωγείο θα γίνεται δυο φορές την εβδομάδα, τόσο μεθοδολογικά, όσο και θεματικά.

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια όλης της χώρας εντάσσουν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμά τους, τις νέες θεματικές ενότητες που προστίθενται στο ωρολόγια πρόγραμμα και αφορούν στις εξής κατηγορίες: α) Ευ Ζην, με μαθήματα αγωγής υγείας όπως η πρόληψη από τις εξαρτήσεις, η οδική ασφάλεια και η σεξουαλική αγωγή, β) Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση και η πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, γ) Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, με προγράμματα εθελοντισμού, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, και δ) Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, τη ρομποτική, την επιχειρηματικότητα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σύμφωνα με την κ. Κεραμέως "είναι να ενισχυθεί με τρόπο βιωματικό, πιο συνεκτικό, πιο συστηματικό η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός, και να εξοικειωθούν παράλληλα οι εκπαιδευτικοί μας σε πιο βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας".

Διαδικασία προαγωγής

Αλλαγές έρχονται και στη διαδικασία προαγωγής και απόλυσης των μαθητών. Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ο μαθητής θα κρίνεται άξιος προαγωγής όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας απόδοσης τουλάχιστον 10 ή ο γενικός μέσος όρος της σχολικής χρονιάς σε όλα τα μαθήματα είναι 13. Παράλληλα, αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο γυμνάσιο από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ από φέτος ενισχύεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Τη νέα χρονιά επανέρχεται ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο με άμεση εφαρμογή στην Α' Λυκείου.

Το "κόντρα μάθημα"

Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τρεις Ομάδες Προσανατολισμού: α) Ανθρωπιστικών Σπουδών, β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εκτός από τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού, για πρώτη φορά θα παρακολουθήσουν και το λεγόμενο "κόντρα μάθημα" που εισάγεται από φέτος. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών θα παρακολουθούν υποχρεωτικά και θα εξεταστούν σε επίπεδο σχολικών εξετάσεων στα Μαθηματικά και οι μαθητές που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στο μάθημα της Ιστορίας. Την ίδια ώρα, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα πρέπει να οριστικοποιήσουν την Αρχική Δήλωση Ομάδας Προσανατολισμού που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα πριν από τη λήξη του προηγούμενου διδακτικού έτους

amfitheatra.jpg



Στα αμφιθέατρα... εξ αποστάσεως

"Η εκπαιδευτική διαδικασία που αφορά στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων, υποχρεωτικής επιλογής ή ελεύθερης επιλογής και σεμιναρίων στο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό του κάθε προγράμματος σπουδών και με φυσική παρουσία των φοιτητών, υπό την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών σε κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα του προγράμματος ανέρχεται κατ’ ανώτατο όριο έως τον αριθμό πενήντα ανά τμήμα" όπως ορίζεται στην υπουργική απόφαση. Η πραγματικότητα ωστόσο είναι διαφορετική. Όπως δηλώνουν πρυτάνεις στη «ΜτΚ» λίγα είναι εκείνα τα τμήματα στα πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων που οι φοιτητές είναι κάτω από πενήντα ανά μάθημα και θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα περισσότερα τμήματα θα προχωρήσουν και σ’ αυτό το εξάμηνο στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, με τα εργαστηριακά και πρακτικά μαθήματα να αποτελούν εκείνα στα οποία οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν φυσική παρουσία, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας που προβλέπονται.

Εξωστρέφεια στα ΑΕΙ

Τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας τη νέα χρονιά υποδέχονται και αυτά τις αλλαγές που ψηφίστηκαν και αφορούν μεταξύ άλλων τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά τμήματα. Αυτή την περίοδο πολλά ιδρύματα της χώρας βρίσκονται στη φάση δημιουργίας των πρώτων ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων τους, καθώς πλέον μπορούν να προχωρήσουν στην ίδρυσή τους, χωρίς να χρειάζεται έγκριση από το υπουργείο Παιδείας και χωρίς να είναι απαραίτητη η συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η εισαγωγή βαθμολογικών κριτηρίων στις μετεγγραφές. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, αρμόδιο για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλη Διγαλάκη, "για να πάρεις μεταγραφή από το ένα τμήμα σε ένα άλλο θα πρέπει η βαθμολογία στις πανελλαδικές να είναι κοντά στη βάση τους τμήματος που θέλεις να μεταγραφείς. Έτσι, αποκαθίσταται μία αδικία, καθώς υπάρχουν φοιτητές για λίγα μόρια δεν μπορούσαν να φοιτήσουν στο τμήμα που ήθελαν και μπορούμε να αποφύγουμε τη συγκέντρωση φοιτητών σε λίγα τμήματα και την αποδυνάμωση των περιφερειακών τμημάτων. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης του ίδιου επιστημονικού πεδίου στην πόλη που κάποιος φοιτητής επιθυμεί να μετακινηθεί».

* Δημοσιεύθηκε στο ένθετο για την Παιδεία στη "ΜτΚ" στις 12/13 Σεπτεμβρίου 2020



ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία