ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η Θεσσαλονίκη αδειάζει, ο δήμος κάνει λίφτινγκ στους δρόμους

Τη μειωμένη κίνηση και την απουσία μεγάλης μερίδας του πληθυσμού σε διακοπές θέλει να εκμεταλλευτεί η δημοτική αρχή για να προχωρήσει απαραίτητες ασφαλτοστρώσεις

 01/08/2023 07:00

Η Θεσσαλονίκη αδειάζει, ο δήμος κάνει λίφτινγκ στους δρόμους

Δημήτρης Λαζόπουλος

Νέα όψη σε κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης δίνει ο δήμος Θεσσαλονίκης με τις δύο εργολαβίες ασφαλτοστρώσεων που έχουν ξεκινήσει εδώ και μερικές εβδομάδες και κορυφώνεται εν μέσω θέρους.

«Συνεχίζουμε μετά τους 100 και πλέον δρόμους που ασφαλτοστρώσαμε στις γειτονιές, μέσα στο καλοκαίρι ασφαλτοστρώνουμε κεντρικές αρτηρίες με στόχο να δημιουργήσουμε τη λιγότερη δυνατή όχληση για τους κατοίκους», λέει συνοπτικά στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης.

Μετά την ολοκλήρωση της ασφαλτόστρωσης στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη σειρά πήρε η Γεωργίου Παπανδρέου (πρώην Ανθέων) στην Ε΄ Δημοτική Κοινότητα.

Την ερχόμενη εβδομάδα τα συνεργεία θα μεταβούν στη Μανώλη Ανδρόνικου, η οποία θα ασφαλτοστρωθεί στη διάρκεια της νύχτας.

Θα ακολουθήσουν η Τσιμισκή και η παραλιακή λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ στα σχέδια του δήμου εντάσσεται και η ασφαλτόστρωση της Βασιλίσσης Όλγας.

Σε αυτή την περίπτωση όμως, ο χρόνος υλοποίησης του έργου θα εξαρτηθεί από το αν θα εκτελεστεί ένα έργο αποχέτευσης που θέλει να πραγματοποιήσει η ΕΥΑΘ, κάτι το οποίο θα συναποφασιστεί από το αρμόδιο συντονιστικό όργανο, εξηγεί στη «ΜτΚ» ο πρώην τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη του Κ. Ζέρβα, Δημήτρης Μήτρου.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα καπάκια των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας στους δρόμους υπάρχει πρόβλεψη να έρχονται στο ίδιο ύψος με το οδόστρωμα, αλλά «επειδή τους δρόμους δεν μπορούμε να τους κλείσουμε για εβδομάδες, αν κάπου δεν γίνει προσαρμογή διορθώνεται σε δεύτερο χρόνο», διαβεβαιώνει ο κ. Μήτρου.

Επίσης, όπου υπάρχουν ζητήματα ρηγματώσεων, το οδόστρωμα οπλίζεται με υαλόπλεγμα, υλικό το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στη Μητροπόλεως με πολύ καλά αποτελέσματα, συμπληρώνει ο Δ. Μήτρου.

Τι αλλάζει με τις νέες ασφαλτοστρώσεις

Το έργο αφορά τη συντήρηση ασφαλτικών οδοστρωμάτων σε οδούς της πόλης, που έχουν ιδιαίτερα επιβαρυμένο κυκλοφοριακό φόρτο και καταπονήσεις, ή διέπονται από χαρακτηριστικά επικινδυνότητας, ειδικά όπου διέρχονται μέσα μαζικής μεταφοράς και όπου έχουν γίνει αλλεπάλληλες εκσκαφές από ΟΚΥ ή ελλιπείς αποκαταστάσεις που οδήγησαν σε λακκούβες και άλλες φθορές.

Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται η δυνατότητα άμεσης επέμβασης και αποκατάστασης στα επικίνδυνα σημεία που θα προκύψουν κατά τη χρονική διάρκεια εκτέλεσης του έργου και θα εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των οχημάτων και των πολιτών και τα οποία δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν κατά τον χρόνο της μελέτης, αναφέρεται στην τεχνική μελέτη του έργου που έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ».

Από το σύνολο των καταγεγραμμένων αναγκών αντιμετωπίζονται κατά προτεραιότητα οι πλέον επείγουσες, με κριτήριο την κυκλοφοριακή ασφάλεια και την άρση της επικινδυνότητας, μέχρι εξαντλήσεως του συμβατικού ποσού, το οποίο ανέρχεται σε 305.000 ευρώ και 322.000 ευρώ για τις δύο συμβάσεις που έχουν συναφθεί.

Στο πλαίσιο των δύο συμβάσεων έχει ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωση της Λαμπράκη από τη Σταγειρίτη μέχρι τη Βασιλειάδη και ακολουθούν η Γ. Παπανδρέου από τη Σοφούλη μέχρι την Κυδωνίων στα όρια του δήμου, η Αλέξανδρου Παπαναστασίου από την Καρδίτσας έως τη Βελλίδη στο ύψος της συμβολής της με τη Βούλγαρη και η Μανώλη Ανδρόνικου από την 3ης Σεπτεμβρίου έως την Τσιμισκή.

Πότε θα εκτελούνται οι εργασίες

Πρέπει να τονιστεί ότι κατά τη διάρκεια του καύσωνα αλλά και σε τυχόν νέο θερμικό κύμα, τα ωράρια εργασίας των συνεργείων αναπροσαρμόζονται με βάση τις οδηγίες του υπουργείου Εργασίας, ώστε να διακόπτουν κατά τις θερμές ώρες, οπότε μπορεί να παρατηρηθούν διαφοροποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών, επισημαίνει ο κ. Κυριζίδης.

Οι διαγραμμίσεις, οι οποίες έχουν 12 μήνες εγγύηση, θα πραγματοποιούνται νύχτα τις καθημερινές από 00:00 έως 05:00 π.μ. και τις Κυριακές και αργίες από 05:00 π.μ. έως 11:00 π.μ..

Τα έργα ασφαλτόστρωσης που προβλέπουν οι δύο συμβάσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου για την πρώτη και εντός Σεπτεμβρίου για τη δεύτερη.

Παρεμβάσεις και το φθινόπωρο

Εξάλλου, ο Δ. Μήτρου ενημερώνει ότι μέχρι το φθινόπωρο προγραμματίζονται ασφαλτοστρώσεις και σε 30 μικρότερους δρόμους, όπως η Πλούτωνος, η Κυδωνίων, δρόμοι γύρω από σχολεία στη Χαριλάου, στην Τούμπα και σε όλες τις Δ.Κ. της πόλης.

Επιπλέον, τους επόμενους μήνες, μόλις εγκριθεί η σύμβαση των 4 εκατομμυρίων ευρώ με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να ξεκινήσουν ασφαλτοστρώσεις σε δρόμους όπως η Μπότσαρη, η Εγνατία, η Ι. Δραγούμη κάτω από την Εγνατία και σε, περίπου 35 κόμβους, γύρω από σχολεία και πανεπιστήμια στους οποίους θα εγκατασταθούν και «έξυπνα» συστήματα, καταλήγει ο ίδιος.

Η τεχνική μελέτη

Η μελέτη περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εξής εργασίες:

  1. Απόξεση (φρεζάρισμα) στρώσεων υφισταμένου ασφαλτικού οδοστρώματος έως 4 cm ή 6 cm και σύμφωνα με τις υποδείξεις της υπηρεσίας, με ομαλή και ενιαίας κλίσης τελική επιφάνεια.
  2. Αποξήλωση ασφαλτικού τάπητα, όπου απαιτείται, και αποκατάσταση απαραίτητων στρώσεων βάσης οδοποιίας ΠΤΠ Ο-155 ή και υπόβασης ΠΤΠ Ο-150.
  3. Σε οδούς με μεγάλες κλίσεις θα χρησιμοποιηθεί αντιολισθηρή με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου.
  4. Κατασκευή ασφαλτικής στρώσεως κυκλοφορίας αστικής οδού επί υπάρχοντος ασφαλτικού τάπητα ή μετά την εκτέλεση εργασιών απόξεσης (φρεζαρίσματος), με ασφαλτοσκυρόδεμα τύπου ΑΣ 12,5 ή ΑΣ 20.
  5. Επισκευή φθορών ασφαλτικού οδοστρώματος δια ασφαλτικού μίγματος.
  6. Αποκαταστάσεις στοιχείων λειτουργίας και ασφαλείας οδού, όπως διαγράμμιση.
  7. Ανύψωση ή ταπείνωση φρεατίων Ο.Κ.Ω., ώστε η επιφάνειά τους να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με το οδόστρωμα.
  8. Τοποθέτηση χυτοσιδηρών καλυμμάτων φρεατίων και εσχαρών υπονόμων, όπου απαιτηθεί.

Όπου απαιτούνται τμηματικές επεμβάσεις, το φρεζάρισμα ή η εκσκαφή θα ξεκινάει από ικανό σημείο, ώστε η τελική αποκατάσταση και συναρμογή με το υπόλοιπο υγιές οδόστρωμα, έπειτα από τις απαραίτητες συμπυκνώσεις των ασφαλτικών στρώσεων, να είναι άψογη και να μην δημιουργούνται σε καμία περίπτωση ανισοσταθμίες ή αυλακώσεις. Στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο στόχος αυτός, ο εργολάβος είναι υποχρεωμένος να επέμβει εκ νέου για την επιδιόρθωση των αστοχιών. Η τήρηση της ερυθράς και των αξονοδιασταυρώσεων είναι υποχρεωτική εκτός και αν με υπόδειξη της Υπηρεσίας απαιτηθεί παρέμβαση για την βελτίωση κλίσεων απορροής ομβρίων κλπ. .

Πριν από φωτεινό σηματοδότη ή στάση του ΟΑΣΘ όπου παρατηρούνται αυλακώσεις λόγω διέλευσης βαρέων οχημάτων, καθώς και σε επιβαρυμένους κόμβους, θα εφαρμόζεται τροποποιημένη άσφαλτος για μεγαλύτερη αντοχή, ξεκαθαρίζεται στην τεχνική μελέτη.

Παράλληλα, πάγια πρακτική της διοίκησης του δήμου είναι όπου διενεργεί ασφαλτοστρώσεις να συντονίζεται με την ΕΥΑΘ, ώστε να καθαρίζονται τα φρεάτια υδροσυλλογής των ομβρίων υδάτων, υπενθυμίζει ο κ. Μήτρου.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30.07.2023

Νέα όψη σε κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης δίνει ο δήμος Θεσσαλονίκης με τις δύο εργολαβίες ασφαλτοστρώσεων που έχουν ξεκινήσει εδώ και μερικές εβδομάδες και κορυφώνεται εν μέσω θέρους.

«Συνεχίζουμε μετά τους 100 και πλέον δρόμους που ασφαλτοστρώσαμε στις γειτονιές, μέσα στο καλοκαίρι ασφαλτοστρώνουμε κεντρικές αρτηρίες με στόχο να δημιουργήσουμε τη λιγότερη δυνατή όχληση για τους κατοίκους», λέει συνοπτικά στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης.

Μετά την ολοκλήρωση της ασφαλτόστρωσης στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη σειρά πήρε η Γεωργίου Παπανδρέου (πρώην Ανθέων) στην Ε΄ Δημοτική Κοινότητα.

Την ερχόμενη εβδομάδα τα συνεργεία θα μεταβούν στη Μανώλη Ανδρόνικου, η οποία θα ασφαλτοστρωθεί στη διάρκεια της νύχτας.

Θα ακολουθήσουν η Τσιμισκή και η παραλιακή λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ στα σχέδια του δήμου εντάσσεται και η ασφαλτόστρωση της Βασιλίσσης Όλγας.

Σε αυτή την περίπτωση όμως, ο χρόνος υλοποίησης του έργου θα εξαρτηθεί από το αν θα εκτελεστεί ένα έργο αποχέτευσης που θέλει να πραγματοποιήσει η ΕΥΑΘ, κάτι το οποίο θα συναποφασιστεί από το αρμόδιο συντονιστικό όργανο, εξηγεί στη «ΜτΚ» ο πρώην τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη του Κ. Ζέρβα, Δημήτρης Μήτρου.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα καπάκια των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας στους δρόμους υπάρχει πρόβλεψη να έρχονται στο ίδιο ύψος με το οδόστρωμα, αλλά «επειδή τους δρόμους δεν μπορούμε να τους κλείσουμε για εβδομάδες, αν κάπου δεν γίνει προσαρμογή διορθώνεται σε δεύτερο χρόνο», διαβεβαιώνει ο κ. Μήτρου.

Επίσης, όπου υπάρχουν ζητήματα ρηγματώσεων, το οδόστρωμα οπλίζεται με υαλόπλεγμα, υλικό το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στη Μητροπόλεως με πολύ καλά αποτελέσματα, συμπληρώνει ο Δ. Μήτρου.

Τι αλλάζει με τις νέες ασφαλτοστρώσεις

Το έργο αφορά τη συντήρηση ασφαλτικών οδοστρωμάτων σε οδούς της πόλης, που έχουν ιδιαίτερα επιβαρυμένο κυκλοφοριακό φόρτο και καταπονήσεις, ή διέπονται από χαρακτηριστικά επικινδυνότητας, ειδικά όπου διέρχονται μέσα μαζικής μεταφοράς και όπου έχουν γίνει αλλεπάλληλες εκσκαφές από ΟΚΥ ή ελλιπείς αποκαταστάσεις που οδήγησαν σε λακκούβες και άλλες φθορές.

Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται η δυνατότητα άμεσης επέμβασης και αποκατάστασης στα επικίνδυνα σημεία που θα προκύψουν κατά τη χρονική διάρκεια εκτέλεσης του έργου και θα εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των οχημάτων και των πολιτών και τα οποία δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν κατά τον χρόνο της μελέτης, αναφέρεται στην τεχνική μελέτη του έργου που έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ».

Από το σύνολο των καταγεγραμμένων αναγκών αντιμετωπίζονται κατά προτεραιότητα οι πλέον επείγουσες, με κριτήριο την κυκλοφοριακή ασφάλεια και την άρση της επικινδυνότητας, μέχρι εξαντλήσεως του συμβατικού ποσού, το οποίο ανέρχεται σε 305.000 ευρώ και 322.000 ευρώ για τις δύο συμβάσεις που έχουν συναφθεί.

Στο πλαίσιο των δύο συμβάσεων έχει ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωση της Λαμπράκη από τη Σταγειρίτη μέχρι τη Βασιλειάδη και ακολουθούν η Γ. Παπανδρέου από τη Σοφούλη μέχρι την Κυδωνίων στα όρια του δήμου, η Αλέξανδρου Παπαναστασίου από την Καρδίτσας έως τη Βελλίδη στο ύψος της συμβολής της με τη Βούλγαρη και η Μανώλη Ανδρόνικου από την 3ης Σεπτεμβρίου έως την Τσιμισκή.

Πότε θα εκτελούνται οι εργασίες

Πρέπει να τονιστεί ότι κατά τη διάρκεια του καύσωνα αλλά και σε τυχόν νέο θερμικό κύμα, τα ωράρια εργασίας των συνεργείων αναπροσαρμόζονται με βάση τις οδηγίες του υπουργείου Εργασίας, ώστε να διακόπτουν κατά τις θερμές ώρες, οπότε μπορεί να παρατηρηθούν διαφοροποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών, επισημαίνει ο κ. Κυριζίδης.

Οι διαγραμμίσεις, οι οποίες έχουν 12 μήνες εγγύηση, θα πραγματοποιούνται νύχτα τις καθημερινές από 00:00 έως 05:00 π.μ. και τις Κυριακές και αργίες από 05:00 π.μ. έως 11:00 π.μ..

Τα έργα ασφαλτόστρωσης που προβλέπουν οι δύο συμβάσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου για την πρώτη και εντός Σεπτεμβρίου για τη δεύτερη.

Παρεμβάσεις και το φθινόπωρο

Εξάλλου, ο Δ. Μήτρου ενημερώνει ότι μέχρι το φθινόπωρο προγραμματίζονται ασφαλτοστρώσεις και σε 30 μικρότερους δρόμους, όπως η Πλούτωνος, η Κυδωνίων, δρόμοι γύρω από σχολεία στη Χαριλάου, στην Τούμπα και σε όλες τις Δ.Κ. της πόλης.

Επιπλέον, τους επόμενους μήνες, μόλις εγκριθεί η σύμβαση των 4 εκατομμυρίων ευρώ με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να ξεκινήσουν ασφαλτοστρώσεις σε δρόμους όπως η Μπότσαρη, η Εγνατία, η Ι. Δραγούμη κάτω από την Εγνατία και σε, περίπου 35 κόμβους, γύρω από σχολεία και πανεπιστήμια στους οποίους θα εγκατασταθούν και «έξυπνα» συστήματα, καταλήγει ο ίδιος.

Η τεχνική μελέτη

Η μελέτη περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εξής εργασίες:

  1. Απόξεση (φρεζάρισμα) στρώσεων υφισταμένου ασφαλτικού οδοστρώματος έως 4 cm ή 6 cm και σύμφωνα με τις υποδείξεις της υπηρεσίας, με ομαλή και ενιαίας κλίσης τελική επιφάνεια.
  2. Αποξήλωση ασφαλτικού τάπητα, όπου απαιτείται, και αποκατάσταση απαραίτητων στρώσεων βάσης οδοποιίας ΠΤΠ Ο-155 ή και υπόβασης ΠΤΠ Ο-150.
  3. Σε οδούς με μεγάλες κλίσεις θα χρησιμοποιηθεί αντιολισθηρή με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου.
  4. Κατασκευή ασφαλτικής στρώσεως κυκλοφορίας αστικής οδού επί υπάρχοντος ασφαλτικού τάπητα ή μετά την εκτέλεση εργασιών απόξεσης (φρεζαρίσματος), με ασφαλτοσκυρόδεμα τύπου ΑΣ 12,5 ή ΑΣ 20.
  5. Επισκευή φθορών ασφαλτικού οδοστρώματος δια ασφαλτικού μίγματος.
  6. Αποκαταστάσεις στοιχείων λειτουργίας και ασφαλείας οδού, όπως διαγράμμιση.
  7. Ανύψωση ή ταπείνωση φρεατίων Ο.Κ.Ω., ώστε η επιφάνειά τους να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με το οδόστρωμα.
  8. Τοποθέτηση χυτοσιδηρών καλυμμάτων φρεατίων και εσχαρών υπονόμων, όπου απαιτηθεί.

Όπου απαιτούνται τμηματικές επεμβάσεις, το φρεζάρισμα ή η εκσκαφή θα ξεκινάει από ικανό σημείο, ώστε η τελική αποκατάσταση και συναρμογή με το υπόλοιπο υγιές οδόστρωμα, έπειτα από τις απαραίτητες συμπυκνώσεις των ασφαλτικών στρώσεων, να είναι άψογη και να μην δημιουργούνται σε καμία περίπτωση ανισοσταθμίες ή αυλακώσεις. Στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο στόχος αυτός, ο εργολάβος είναι υποχρεωμένος να επέμβει εκ νέου για την επιδιόρθωση των αστοχιών. Η τήρηση της ερυθράς και των αξονοδιασταυρώσεων είναι υποχρεωτική εκτός και αν με υπόδειξη της Υπηρεσίας απαιτηθεί παρέμβαση για την βελτίωση κλίσεων απορροής ομβρίων κλπ. .

Πριν από φωτεινό σηματοδότη ή στάση του ΟΑΣΘ όπου παρατηρούνται αυλακώσεις λόγω διέλευσης βαρέων οχημάτων, καθώς και σε επιβαρυμένους κόμβους, θα εφαρμόζεται τροποποιημένη άσφαλτος για μεγαλύτερη αντοχή, ξεκαθαρίζεται στην τεχνική μελέτη.

Παράλληλα, πάγια πρακτική της διοίκησης του δήμου είναι όπου διενεργεί ασφαλτοστρώσεις να συντονίζεται με την ΕΥΑΘ, ώστε να καθαρίζονται τα φρεάτια υδροσυλλογής των ομβρίων υδάτων, υπενθυμίζει ο κ. Μήτρου.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30.07.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία