Κ. Ζέρβας: Με εμένα στο τιμόνι θα δουλεύουμε συνέχεια στις 6.000 στροφές
05/01/2020 18:03
05/01/2020 18:03
Στις 31 Δεκεμβρίου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας συμπλήρωσε 122 ημέρες στο τιμόνι της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης. Στην πρώτη συνέντευξή του για το 2020, κάνει τον πρώτο απολογισμό του και ανοίγει τα χαρτιά του για όσα ετοιμάζει. Μας ξενάγησε στα σημεία που αναμένεται να γίνουν τα πρώτα μεγάλα έργα, ενώ μας μίλησε για το όραμα που έχει. Μιλάει για όσα παρέλαβε και στηρίζει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης πλέον θα δουλεύει σε υψηλές στροφές, γιατί ο ίδιος συνάντησε έναν μηχανισμό με χαμηλούς ρυθμούς.
Στοίχημα της τετραετίας για τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, είναι να γίνει η Θεσσαλονίκη «πόλη ευρωπαϊκή, πόλη του κόσμου, με παρελθόν και ιστορία είκοσι τεσσάρων αιώνων αλλά και μέλλον. Ενταγμένη σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες», όπως τονίζει στη «ΜτΚ».
Τον Αύγουστο δηλώσατε πως σε 100 ημέρες θα πετύχετε αισθητή βελτίωση της εικόνας της πόλης. Τι άλλαξε τελικά στο δήμο;
Ένα σημαντικό κομμάτι για το οποίο δεσμεύτηκα προσωπικά είναι η καθαριότητα. Είδαμε πραγματικά αλλαγές. Πλέον δεν βλέπεις ογκώδη στην πόλη, τοποθετήσαμε καινούριους κάδους, επισκευάσαμε σάρωθρα, για να καθαρίζουμε τα πεζοδρόμια και έπειτα από μία ανακατανομή των εργαζομένων, πλέον γνωρίζουν πολύ καλύτερα το αντικείμενό τους. Επίσης, βελτιωμένη είναι η εικόνα στην κυκλοφορία συγκεκριμένων δρόμων που ασχοληθήκαμε επισταμένως με επιχειρήσεις απομάκρυνσης διπλοπαρκαρισμένων οχημάτων. Ήταν δύο θέματα που δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα και είχαμε άμεσα αποτελέσματα. Φέτος όμως είναι πολύ διαφορετική και η χριστουγεννιάτικη εικόνα της πόλης. Αυτό αποτέλεσε ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς.
Γιατί ήταν τόσο σημαντικά για εσάς τα Χριστούγεννα;
Το μείζον για εμένα ήταν να ασχοληθούν οι μη Θεσσαλονικείς θετικά με τη Θεσσαλονίκη. Έχω κουραστεί να ασχολούνται μόνο αρνητικά με την πόλη μας. Τα Χριστούγεννα ήταν μια ευκαιρία για να πουν «κοιτάξτε τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη, οι Θεσσαλονικείς τα καταφέρνουν». Και νομίζω αυτό έγινε.
Μετά το χριστουγεννιάτικο χωριό, ποια θα είναι η τύχη της πλατείας Δικαστηρίων;
Το στοίχημα για εμάς ήταν να πάρουμε πίσω την πλατεία Δικαστηρίων, ένα κομμάτι της πόλης που αγαπώ πολύ, γιατί μεγάλωσα εκεί, καθώς ο κολλητός μου έμενε κοντά και τον επισκεπτόμουν συχνά μικρός. Το τελευταίο διάστημα δεν μπορούσες να κυκλοφορήσεις εκεί ούτε μέρα μεσημέρι, ήταν μια εστία παραβατικότητας. Μετά τις γιορτές θα αξιοποιήσουμε το χωριό που δημιουργήσαμε και θα συνεχίσουν να υπάρχουν κάποια σπιτάκια στο σημείο με εμπορικό χαρακτήρα, θα υπάρχουν νέες δράσεις, ώστε οι καλές χρήσεις να διώξουν τις κακές χρήσεις. Δεν θα περιμένουμε μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα, που πιστεύω θα είναι ακόμα καλύτερα.
Πολλοί σας κατηγορούν ότι προσπαθείτε να αποδημήσετε το έργο της προηγούμενης διοίκησης. Γιατί το λένε αυτό και τι απαντάτε;
Το λένε αυτό αλλά δεν ξέρω πόσο το πιστεύουν, γιατί θα ήθελα πραγματικά να δω ποιο είναι αυτό το έργο πέρα από κάποιες συγκεκριμένες αναπλάσεις που έγιναν χωρίς συγκεκριμένο σχεδιασμό. Δεν καταστρέφω κάποιο έργο, απλώς θέλω να δω ποιο είναι αυτό το έργο που μου παραδόθηκε, γιατί κάποιες στιγμές θεωρώ ότι έχω παραλάβει ένα βασίλειο που λειτουργούσε ιδανικά, αλλά από ο,τι φαίνεται τα προβλήματα είναι πάρα πολλά εντός του δήμου και εντός της πόλης.
Δεν υπήρχε συνολικό πλάνο: Πρώτον πώς θα μπορέσουμε να φέρουμε σε καλύτερη κατάσταση κάθε γειτονιά, πώς θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε την καθαριότητα και τρίτον πώς θα κάνουμε τα έργα «βιτρίνα» της πόλης. Από την άλλη πλευρά, επί θητείας του προκατόχου μου ολοκληρώθηκε η νέα παραλία, που έχει ήδη γεράσει. Είναι σημαντικό να συντηρήσουμε αυτά που έγιναν και από την άλλη πλευρά να σχεδιάσουμε τα μικρά και τα μεγάλα. Εγώ δεν ήρθα για να γκρεμίσω, ήρθα για να κρατήσω ό,τι καλό έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Τιμώ τη δουλειά κάθε προκατόχου μου, καθενός που δούλεψε για την πόλη αλλά όλοι πρέπει να αντιληφθούμε πως η πόλη έχει μείνει πάρα πολύ πίσω και πρέπει να δουλέψουμε πάρα πολύ σκληρά, με μέθοδο και σχέδιο.
Όταν αναλάβατε, παραδόθηκε η πλατεία Φαναριωτών. Σας αρέσει ως έργο;
Αισθητικά δείχνει πολύ ωραία, αλλά θέλω να δω πώς θα λειτουργήσει. Ήδη ο μελετητής του έργου μού έστειλε μία επιστολή και με ενημέρωσε ότι πρέπει να υπάρχουν πρόνοιες, γιατί παρκάρουν όπου να ’ναι, ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, γίνονται φορτοεκφορτώσεις. Ξέρετε, πολλές φορές σχεδιάζουμε κάτι και στην πράξη προκύπτει κάτι διαφορετικό. Όταν ο ίδιος ο μελετητής έρχεται και εκφράζει παράπονα, σημαίνει ότι κάτι δεν πήγε καλά. Αλλά η Θεσσαλονίκη, αν δεν λύσει το κυκλοφοριακό της πρόβλημα, δεν μπορείς να σχεδιάσεις σωστά οτιδήποτε.
Τι θα κάνετε για το κυκλοφοριακό;
Ενισχύουμε τις δράσεις μας σε συνεργασία με την ΕΛΑΣ και την τροχαία Θεσσαλονίκης, ώστε να απαλλαχτούν οι δρόμοι από διπλοπαρκαρισμένα και να υπάρχει μία καλή κυκλοφορία. Όμως πρέπει να λυθεί οπωσδήποτε το θέμα του ΟΑΣΘ και του μετρό. Δεν θυμάμαι να είχαν ακουστεί πολλές κουβέντες από τον προκάτοχό μου ή από πολλούς άλλους για το θέμα του ΟΑΣΘ. Ο ΟΑΣΘ δεν έφτασε σε αυτά τα χάλια σήμερα. Η κατάσταση αυτή είναι τουλάχιστον τα τελευταία τρία χρόνια.
Τώρα όμως βιώνουμε την αποκορύφωσή της.
Συν πλην δέκα λεωφορεία δεν είναι τόσο μεγάλη η διαφορά. Εγώ πίεσα πάρα πολύ σε βαθμό που οι λύσεις με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ και την αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων είχε να κάνει και με δικές μας πρωτοβουλίες. Από την άλλη πλευρά για το θέμα του μετρό όλοι έλεγαν «και τι έγινε, ένας χρόνος παραπάνω». Ορίστε τώρα τα έξι χρόνια παραπάνω καθυστέρησης. Εγώ πλέον στέκομαι στη δέσμευση της κυβέρνησης για τον Απρίλιο του 2023.
Πιστεύετε θα τα καταφέρουν να έχουμε μετρό το 2023;
Το καλό που τους θέλω να τα καταφέρουν, σας το λέω. Πρώτον, η πόλη δεν αντέχει άλλο. Δεύτερον, είστε έγκριτος δημοσιογράφος και θα το ξέρετε, αν δεν είναι έτοιμο το 2023, θα πρέπει να επιστρέψουμε 712 εκατ. ευρώ, γιατί τελειώνει η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Αν δεν έχει τελειώσει το 2023, θα πρέπει να αυτοκτονήσουμε ομαδικώς, όχι μόνο στην πόλη αλλά και σε όλο το κράτος, γιατί ο φορολογούμενος από το Καστελλόριζο και την Κόρινθο θα πρέπει να πληρώσει για το μετρό της Θεσσαλονίκης, επειδή κάποιοι καθυστέρησαν το έργο. Ας τελειώνουμε λοιπόν, υπάρχει μια απόφαση από το ΚΑΣ για τα αρχαία της Βενιζέλου. Είναι ένα συμβούλιο σοφών αρχαιολόγων, δεν είχε μέσα ούτε οδοντίατρους ούτε γυμναστές, ούτε θεολόγους.
Το ΚΑΣ όμως αλλάζει γνώμη όταν αλλάζει και η κυβέρνηση.
Και ο Γιάννης Μπουτάρης είχε πει το 2014 ότι η καλύτερη λύση για το σταθμό Βενιζέλου είναι η απόσπαση και η επανατοποθέτηση. Εγώ δεν άλλαξα ποτέ γνώμη για τη μέθοδο. Αυτήν τη στιγμή είναι η λύση που συμφωνούν όλοι: η κυβέρνηση, η ανάδοχος, η Αττικό Μετρό Α.Ε. και το ΚΑΣ. Οι φωνές ίσως να μην πάψουν και ποτέ για την απόσπαση των αρχαίων. Αλλά το θέμα είναι να γίνει το έργο, που υπενθυμίζω ότι προβλέπει 92% επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Να μην το ξεχνάμε αυτό.
Μέσα στο διάστημα που είστε δήμαρχος, τι είδατε που δεν το υπολογίζατε νωρίτερα;
Νομίζω ήμουν αρκετά διαβασμένος, αλλά σε κάθε περίπτωση το μέγεθος των προβλημάτων είναι τεράστιο. Για παράδειγμα, υπολόγιζα ότι θα έχουμε πολύ σύντομα υπόγειους κάδους, αλλά εξεπλάγην αρνητικά με την πορεία του έργου αυτού. Ανέλαβα και έψαξα τι ώριμες μελέτες είχαμε για να προχωρήσουμε έργα και βρήκα ελάχιστες έως καθόλου. Λυπάμαι που το λέω, αλλά επί πολλά χρόνια ο δήμος Θεσσαλονίκης δούλευε σε πολύ χαμηλές στροφές, με εμένα στο τιμόνι θα δουλεύουμε συνέχεια στις 5.000 - 6.000 στροφές.
Η πλατεία Ελευθερίας σε τι στάδιο βρίσκεται;
Στην πλατεία Ελευθερίας καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια να υπάρξει υπόγειο πάρκινγκ και αν είναι εφικτό, αυτό θα προχωρήσει με ΣΔΙΤ. Ο δήμος δεν έχει κεφάλαια για την κατασκευή. Αν δω όμως ότι λόγω αυτού το έργο καθυστερεί, δεν θα το κάνω και θα παραμείνουμε στον αρχικό σχεδιασμό. Το πάρκο είναι εύκολο να γίνει, όμως δεν είμαι άνθρωπος που κυνηγάει τα εύκολα, αλλά αυτά που πρέπει να γίνουν. Ούτως ή άλλως όμως το έργο είχε εκτροχιαστεί σε ό,τι αφορά τους χρόνους εκτέλεσής του.
Μετανιώσατε για κάτι μέχρι στιγμής;
Ναι, γιατί είμαι ένας άνθρωπος που κάνει σκληρή κριτική στον εαυτό μου. Πολλές φορές έχασα την ψυχραιμία μου για πράγματα που γίνονται και με ενοχλούν ή με εξοργίζουν. Ελπίζω από τη νέα χρονιά να είμαι πιο έμπειρος και ήρεμος, γιατί είναι ένας μαραθώνιος και το μέγεθος των προβλημάτων είναι μεγάλο και θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με ψυχραιμία.
Μία διευκρίνιση, κ. Ζέρβα, λίγο πριν από τη μεγάλη μάχη των εκλογών δηλώσατε ότι θα μειώσετε 50% τα τέλη τον πρώτο χρόνο. Ωστόσο, τελικά είπατε ότι αυτό θα γίνει σε βάθος τετραετίας. Τι άλλαξε τελικά;
Είχα πει όντως ότι θα τα μειώσω έως 50%. Η αλήθεια είναι ότι θα μπορούσε από τον πρώτο χρόνο η μείωση να είναι 25-30%, όπως το είχα υπολογίσει, απλώς θεώρησα ότι αυτό πρέπει να γίνει με ένα μαξιλαράκι ασφαλείας όσο αναφορά την δυνατότητα του δήμου να αξιοποιήσει αυτά τα χρήματα. Τελικά ήθελα να μην υποστεί ο προϋπολογισμός του δήμου αυτό το μεγάλο σοκ. Σε κάθε περίπτωση όμως η δέσμευση ισχύει και είναι αρκετά σημαντικό να ξέρουν οι δημότες ότι αυτά που λέω πάντα τα εννοώ και γίνονται με βάση προγραμματισμού. Εγώ ο ίδιος έκανα την διαίρεση 50/4 και βγήκε το 12,5% μείωση των τελών για κάθε χρόνο. Σε κάθε περίπτωση η μείωση του 12,5% ήταν η σημαντικότερη που έγινε στη χώρα, όπως και η μείωση 80% που έγινε στους μετρόπληκτους.
Είπατε ότι θα είστε αντιδήμαρχος Καθαριότητας. Το διαχειρίζεστε εσείς ή το διαχειρίζεται ο εντεταλμένος σύμβουλος; Ρωτάω, γιατί πριν από λίγο καιρό εργαζόμενοι είπαν ότι πήγατε μόνο μία φορά να τους επισκεφτείτε.
Η φυσική μου παρουσία δεν είναι τακτική εκεί πέρα, αλλά από την άλλη πλευρά έχω καθημερινή και πολύωρη επαφή με τον Νίκο Ζεϊμπέκη, που έχει το μεγαλύτερο βάρος. Θεωρώ πως το πρώτο κρίσιμο στάδιο στην καθαριότητα έχει περάσει και σύντομα θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της αντιδημαρχίας ο Νίκος Ζεϊμπέκης, γιατί κάνει εξαιρετικά πράγματα.
Θα υπάρχουν άλλες αλλαγές στη διοίκηση; Θα αξιοποιήσετε τη δυνατότητα για νέους άμισθους αντιδημάρχους;
Το μόνο σίγουρο για τα τέσσερα χρόνια που έρχονται είμαι εγώ (γελάει). Θα συμπληρωθούν οι νέες θέσεις και θα υπάρχουν αλλαγές στη διοίκηση.
Πολλά σχόλια έγιναν και για μετακινήσεις υπαλλήλων που κάνατε σε υπηρεσίες του δήμου. Γιατί προχωρήσατε σε αυτές τις κινήσεις;
Αξιοποιήσαμε προσωπικό λιμνάζων σε διοικητικές και μάχιμες θέσεις. Καμία από αυτές τις αλλαγές δεν έγινε με κριτήρια παραταξιακά, προσωπικά ή αντιπάθειας. Πιστέψτε με, είμαι ένας ανεξάρτητος δήμαρχος και έτσι εκλέχθηκα. Κάποιοι ενοχλήθηκαν, αλλά το ζητούμενο είναι να υπάρχει αποτέλεσμα στη δουλειά. Δεν μπορεί να φταίει μόνο ο δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι, κάτι δεν πάει καλά και με τον τρόπο κατανομής των αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα οι υπεύθυνοι έργων οδοποιίας και των κοιμητηρίων δεν μπορούσαν να συνεχίσουν στην ίδια θέση, γιατί δεν ήμουν καθόλου ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Αν είναι δυνατόν να μην μπορεί να βάλει ο δήμαρχος προϊσταμένους και διευθυντές με βάση τα κριτήρια που έχει. Σε έναν χρόνο θα έχουμε κρίσεις που θα προκύψουν με αξιοκρατικά κριτήρια. Είμαι οπαδός της αξιοκρατίας και του αποτελέσματος.
Τι γίνεται στην ΤV100 και στον FM100;
Στη δημοτική τηλεόραση και στο δημοτικό ραδιόφωνο δεν γινόταν απολύτως τίποτα. Δεν μπορώ να ανοίγω τη δημοτική τηλεόραση και να βλέπω κάτι άθλια ντοκιμαντέρ, Καραγκιόζη και ταινίες που βλέπαμε πριν από 40 χρόνια. Καμία παραγωγή καινούργια, καμία εξωτερική παραγωγή, ένα κακώς αξιοποιημένο δημοσιογραφικό επιτελείο, κακό σήμα, κακές συνεργασίες, υψηλά ενοίκια, ανύπαρκτα στούντιο. Ο δήμος Θεσσαλονίκης δίνει 3,5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο και τα έσοδα από διαφημίσεις είναι κάτω από 200.000 ευρώ. Όσο δίνει λεφτά ο δήμος, ο προϋπολογισμός της βγαίνει, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αυτό που μπορώ σήμερα να πω είναι ότι γίνεται μια σοβαρή δουλειά ανάταξης των δημοτικών ΜΜΕ και αυτό θα φανεί μέσα στο 2020.
Εσείς τι σκέφτεστε; Είστε υπέρ της ιδέας διαδημοτικής τηλεόρασης, που είχε ακουστεί και παλιότερα;
Σχεδιάζουμε πολλές περισσότερες παραγωγές, πολύ καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού, πιο ενδιαφέρον πρόγραμμα. Σκοπεύω να προχωρήσουμε τη διαδικασία για διαδημοτική τηλεόραση και έχω ήδη συζητήσει με συναδέλφους από όμορους δήμους. Ξέρετε, δεν υπήρχε από την προηγούμενη διοίκηση ειλικρινής τοποθέτηση απέναντί τους και γι’ αυτό δεν είχαν αυτό το ενδιαφέρον. Επίσης συζητάω με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, για να συμμετέχει και η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο διαδημοτικό σχήμα. Βέβαια, αυτό θα θέλει και νομοθετική ρύθμιση. Θα είναι μια καλή ευκαιρία για τη ΔΕΠΘΕ.
Ξεκινήσατε να ασχολείστε με τα κοινά σε μεγάλη ηλικία; Γιατί πήρατε αυτή την απόφαση;
Ναι, η αλήθεια είναι ότι ξεκίνησα να ασχολούμαι με την τοπική αυτοδιοίκηση γύρω στα 40. Παλιότερα δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με τα κομματικά, ακόμα και ως φοιτητής ουδέποτε είχα συνδικαλιστεί. Αγαπούσα πάντα την πόλη, έκανα πολλούς κύκλους επαγγελματικούς και παράλληλα ασχολούμουν με τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και τον ακτιβισμό. Με την τοπική αυτοδιοίκηση ασχολήθηκα επειδή η «Πρωτοβουλία» του Γιάννη Μπουτάρη είχε μια κινηματική μορφή. Υπήρχαν μέσα άνθρωποι, χωρίς να υπολογίζουν κομματική ταυτότητα. Ήταν πραγματικά ένα εξαιρετικό εγχείρημα και με προσέλκυσε. Θεώρησα ότι ήταν η ευκαιρία να ασχοληθούμε με την αυτοδιοίκηση και άνθρωποι που δεν είχαν πολιτικό background. Πρέπει να αποδίδουμε τα του καίσαρα στον καίσαρα και η «Πρωτοβουλία» ανήκει στα θετικά που έκανε ο Γιάννης Μπουτάρης.
Θυμάστε πως τον γνωρίσατε;
Δεν τον γνώριζα, συστηθήκαμε τυχαία σε μια έκθεση ζωγραφικής στο μορφωτικό ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς, τον Σεπτέμβριο του 2010. Μας γνώρισε ένας κοινός φίλος, στο τραπέζι που καθόμασταν με την Μάγια Τσόκλη. Του είχα πει «θέλω να βοηθήσω» και μου είπε «έλα». Το σημαντικό είναι ότι το πρώτο διάστημα εμπιστεύτηκε ανθρώπους με χαρακτηριστικά στοιχεία σαν τα δικά μου, δηλαδή ανθρώπους από την κοινωνία των πολιτών. Για αυτό και η πρώτη του θητεία ήταν επιτυχημένη. Στην δεύτερη εκλογή του, άλλαξαν πολλά πράγματα, χάθηκε ο προσανατολισμός που είχαμε και αποχώρησα από την παράταξη.
Θέλω μια ειλικρινή απάντηση. Όταν αποχωρήσατε από την Πρωτοβουλία, ξεκινήσατε αμέσως να βάζετε πλώρη για υποψήφιος δήμαρχος;
Παραιτήθηκα στις 19 Φεβρουαρίου του 2015. Προφανώς τότε δεν είχα στο μυαλό μου ότι θα γίνω δήμαρχος. Έβλεπα ότι κάτι πήγαινε λάθος με την Πρωτοβουλία, αλλά πίστευα πως οι σχέσεις μας με τον Γιάννη Μπουτάρη θα διορθώνονταν. Ωστόσο, τα πράγματα εξελίχθηκαν και το 2017 ανεξαρτητοποιήθηκα. Τον Μάιο του 2018 παρήγγειλα για πρώτη φορά μια δημοσκόπηση, για να δω πού βρισκόμαστε. Τα αποτελέσματα μου έδειξαν ότι είχα καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά μικρή αναγνωσιμότητα. Επίσης, η δημοσκόπηση που έγινε από μια σοβαρή εταιρεία της πόλης μας μου έδειξε ότι η πόλη αναζητούσε μία νέα πρόταση, ένα νέο σχήμα, μία νέα αντίληψη.
Δεν θέλω να σας ρωτήσω για τις σχέσεις σας με τον κ. Μπουτάρη, γιατί νομίζω έχει κουράσει όλο αυτό. Ωστόσο, θέλω να μου πείτε πώς νιώσατε όταν σταθήκατε ως δήμαρχος μπροστά σε αυτόν και σε όσους σας αμφισβητούσαν.
Νιώθω δέος για την καρέκλα του δημάρχου και σε πολύ μεγάλο βαθμό μπορώ να σας πω ότι νιώθω πως είναι κάτι ενδεχομένως και παραπάνω από αυτό που μπορώ να κάνω. Πάντα θέλω να υπερβάλλω στον εαυτό μου, χρωστάω σε αυτήν την καρέκλα, δεν μου χρωστάει απολύτως τίποτα. Δεν ένιωσα ικανοποίηση όταν στάθηκα μπροστά τους, γιατί εγώ βλέπω τα προβλήματα και όχι τους αντιπάλους. Ήταν ένα «Game of Thrones» οι εκλογές που μας πέρασαν. Ένας δύσκολος και κουραστικός αγώνας. Για πολλούς αποτελεί και αντικείμενο μελέτης πως τα κατάφερε μια παρέα ανθρώπων να κερδίσει. Όλα αυτά μου έδωσαν δύναμη για την συνέχεια και δεν νιώθω, ακόμα και μέσα στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, αντίπαλα αισθήματα. Νομίζω φαίνεται αυτό γιατί δεν υπάρχουν έντονες συγκρούσεις και αντιπαραθέσεις. Θέλω να είμαστε μετριοπαθείς και να ανταλλάσσονται επιχειρήματα για τα θέματα της πόλης και όχι κορώνες και ατάκες.
Πάντως εξ αρχής έλεγαν οι περισσότεροι ότι είχατε την καλύτερη καμπάνια. Όμως όλοι έλεγαν ότι ήταν πολύ ακριβή.
Δεν ξέρω αν ήταν πολύ ακριβή, αλλά ήταν εξαιρετικά στοχευμένη. Κατά καιρούς ακούστηκε ότι είχα αμερικάνικες εταιρείες επικοινωνίας. Τίποτα από αυτά δεν ίσχυε. Απλά υπήρχαν πράγματα που άλλοι δεν τα σκέφτηκαν και λειτούργησαν πολύ αποδοτικά. Αυτό που ξεζουμίσαμε, και δεν ήταν καθόλου ακριβό, ήταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ίσως από εκεί ήρθε και ένα ρεύμα ανθρώπων που δεν ανιχνευόταν στις δημοσκοπήσεις. Εγώ δεν παραξενεύτηκα από τα αποτελέσματα ούτε της πρώτης ούτε της δεύτερης Κυριακής.
Τελικά ποιο είναι το όραμά σας για τη Θεσσαλονίκη; Σας κατηγορούν πολλοί ότι δεν το βλέπουν.
Αν δεν βλέπουν κάποιο όραμα, νομίζω ότι πρέπει να πάνε σε κάποιο οφθαλμίατρο όσοι το λένε. Μάλλον το βλέπουν μια χαρά, αλλά δεν θέλουν να το αντιληφθούν. Οι ίδιοι που με κατηγορούν για έλλειψη οράματος, με κατηγορούν ότι είμαι υπέρμαχος της ευταξίας και της τάξης. Για εμένα το στοίχημα της τετραετίας είναι να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη μια πόλη με πολύ καλύτερη ποιότητα καθημερινότητας, με υποδομές, μία smart city με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προς όφελος κατοίκων, δημοτών και επισκεπτών, ασφαλή και με αναγνωσιμότητα, με ελκυστικές δράσεις και εκδηλώσεις. Θεσσαλονίκη πόλη ευρωπαϊκή, πόλη του κόσμου, με παρελθόν και ιστορία είκοσι τεσσάρων αιώνων αλλά και μέλλον. Ενταγμένη σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες.
Οι στόχοι του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020
Το 2020 είναι μια χρονιά με στόχους και πολλές προσδοκίες για το δήμο Θεσσαλονίκης. Το τελευταίο τετράμηνο του χρόνου που έφυγε, η νέα διοίκηση προσπάθησε να θέσει βάσεις αλλά και να σχεδιάσει το μέλλον του κεντρικού δήμου. «Υπάρχουν πολλά σημαντικά πράγματα που έγιναν και ακόμα δεν φαίνονται» λέει χαρακτηριστικά ο Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ». Ανάμεσα σε αυτά είναι η αναδιάταξη προσωπικού που θα έχει ως αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο του 2020 να ανοίγουν 30 σχολικές αυλές του δήμου Θεσσαλονίκης για δράσεις τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα. «Ήταν εξαιρετικά σημαντικές και οι διαδικασίες που έγιναν, ώστε μέχρι τον Απρίλιο να έχουμε ταυτότητα πληρωμής και να μην χρειάζεται ο πολίτης ή ο επιχειρηματίας να έρχεται στο δημαρχείο για να πληρώσει τέλη και πρόστιμα. Όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά» σημειώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δηλώνει επίσης περήφανος για το τεχνικό πρόγραμμα που σχεδίασαν και τονίζει ότι το 2020 θα ξεκινήσουν έργα συντήρησης και αναπλάσεως σε όλες τις γειτονιές της πόλης. Μεγάλη βαρύτητα θα δώσει και στην απελευθέρωση του δημοσίου χώρου, με την καταπολέμηση του παρεμπορίου αλλά και τη συμμόρφωση επιχειρηματιών για τη διαχείριση τραπεζοκαθισμάτων. «Μέσα στο πρώτο διάστημα του 2020 θα κάνουμε κανονιστικές για όλα!» δηλώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Εκτός από αυτά, στόχος του κ. Ζέρβα είναι τη νέα χρονιά να θέσει τα θεμέλια για τα μεγάλα έργα που θέλει να ολοκληρώσει στην τετραετή θητεία του. Μαζί με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης επισκεφτήκαμε τοπόσημα, που θα γίνουν σημαντικά έργα.
Στάβλοι Παπάφη
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε να επισκεφτεί αρκετά χρόνια τους στάβλους Παπάφη, από τότε που στεγάζονταν εκεί οι αποθήκες του ηλεκτρολογικού. Σταθήκαμε στην αυλή και μιλώντας για τα σχέδια, είπε πως «όλο το οικοδόμημα θα κατεδαφιστεί, καθώς δεν είναι τίποτα διατηρητέο». Το σχέδιο που επιλέχθηκε για την ανάπλαση των ιστορικών στάβλων ανήκει στους FIORE Architects, που κέρδισαν το πρώτο βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό.
Στα σχέδια προβλέπεται βρεφονηπιακός σταθμός, παιδική χαρά, προσφυγικό μουσείο, κοινωνικές δομές και πολλοί χώροι εκδηλώσεων και δράσεων. Από τα σημαντικότερα είναι ότι στη μελέτη υπάρχει και υπόγειος χώρος στάθμευσης 180 - 200 θέσεων. «Υπολογίζουμε ότι σε έξι μήνες θα ολοκληρωθούν οι μελέτες εφαρμογής, ώστε να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης. Το καλύτερο σενάριο είναι να γίνει η δημοπράτηση το 2020 και να ξεκινήσουν οι εργασίες το 2021» σημειώνει ο κ. Ζέρβας για το χρονοδιάγραμμα του έργου, που θα κοστίσει 13 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση θα γίνει από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Στο χώρο από το 2014 υπάρχει το φιλοξενείο αιτούντων άσυλο, που σήμερα ζουν σε αυτό 30 άτομα. Σύμφωνα με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης, όταν ξεκινήσουν οι εργασίες, οι πρόσφυγες θα μεταφερθούν σε άλλη δομή.
Πλατεία Διοικητηρίου
Μέσα στο 2020, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης θέλει να ξεκινήσει και την διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την πλατεία Διοικητηρίου. Μετά από συνάντηση με τον σύλλογο των Φίλων της Πλατείας Διοικητηρίου, ξεκινούν ξανά τα σχέδια για ένα έργο που προσπάθησαν αρκετές φορές να γίνει. «Για να δείξουμε πως έχουμε βούληση να ξεκινήσουμε το έργο, έχουμε βάλει ένα μικρό κονδύλι στο τεχνικό μας πρόγραμμα. Θέλουμε να τρέξουμε τον διαγωνισμό, να το δημοπρατήσουμε και να το εντάξουμε σε ένα πρόγραμμα χρηματοδοτικό του 2021-2027» δηλώνει ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, επισημαίνοντας πως το έργο σίγουρα θα τελειώσει εντός της τετραετίας.
«Την θυμάμαι σαν όνειρο αυτή την πλατεία» λέει κοιτάζοντας μέσα από τα κάγκελα. «Αν και δεν πολύ ερχόμουν προς τα εδώ, γιατί το πατρικό μου ήταν στην Αγ. Σοφίας, έχω στο μυαλό την εικόνα της πλατείας με τα ωραία της μάρμαρα. Στην ουσία ήταν μια μεγάλη αλάνα που έπαιζαν μπάλα τα παιδιά». Η πλατεία θα ξεκινάει από το ύψος της οδού Αγ. Δημητρίου, ενώ από την οδό Ολύμπου θα μπορείς να επισκεφτείς τα αρχαία που ανακαλύφτηκαν. «Θα προσπαθήσουμε να μοιάζει η πλατεία όπως παλιά. Έχουμε και κάποια μάρμαρα από τότε και θα τοποθετήσουμε σε μια γωνία για συμβολικούς λόγους» αναφέρει ο κ. Ζέρβας.
Νέα και παλιά παραλία
Περπατώντας με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης στην νέα παραλία, μας δήλωσε πως είναι ένα έργο που του αρέσει. «Μου φαίνεται ότι έχει πολύ καλή ισορροπία και κυριαρχεί μια μίνιμαλ κατάσταση. Δεν θα ήθελα κάτι πολύ βαρύ για την παραλία και σε αυτό αξίζουν συγχαρητήρια στον Πρόδρομο Νικηφορίδη και στο Bernard Cuomo». Βασικό πρόβλημα στην παραλία αποτελεί η συντήρηση αλλά και η φύλαξη, καθώς πολλές φορές έχουν κλαπεί υλικά από τους χώρους της. «Θα ξεκινήσουμε με ένα ενιαίο αντικείμενο που θα είναι η συντήρηση της νέας παραλίας. Ήδη το έχουμε βάλει και αυτό στο τεχνητό πρόγραμμα. Ουσιαστικά θα είναι μια εργολαβία που μέσα σε αυτή θα υπάρχουν όλα τα μέτρα συντήρησης, για λάμπες, δάπεδα και ο,τι χαλάει» ανακοινώνει ο κ. Ζέρβας, επισημαίνοντας για ακόμα μια φορά πως πρέπει να γίνονται συνεχώς δράσεις και εκδηλώσεις για να απομακρύνουν τις κακές χρήσεις οι καλές.
Μέσα στους επομένους μήνες αναμένονται να ανοίξουν και τα περίπτερα της νέας παραλίας, που μισθώθηκαν σε ιδιώτη. «Σχεδίαζαν ένα συγκεκριμένο concept για όλα, για αυτό καθυστέρησαν» στηρίζει ο δήμαρχος. Σε συνεργασία με τον ιδιώτη, η εταιρεία security που θα φυλάει τα περίπτερα θα προσφέρει φύλαξη και σε κάποια κομμάτια της νέας παραλίας.
«Προσωπικό μου όνειρο ήταν να γίνει μια μίνι υποθαλάσσια συγκοινωνία. Θα μπορούσε η λεωφόρος Νίκης να υπογειοποιηθεί» λέει για το κομμάτι της παλιάς παραλίας. Αν και όπως σημειώνει, τεχνικά δεν είναι κάτι δύσκολο, προτιμάει να γίνουν πιο άμεσα πράγματα, χωρίς να ταλαιπωρηθεί περαιτέρω η πόλη. Γι’ αυτό μέσα στο 2020 θα τρέξουν οι διαδικασίες για επέκταση του ντεκ στην παλιά παραλία. «Έχουμε εντάξει τη μελέτη του έργου σε χρηματοδότηση από το υπουργείο Τουρισμού. Μέσα σε αυτήν την τετραετία θα δημοπρατηθεί και θα ολοκληρωθεί» σημειώνει.
Οι σκέψεις για την πλατεία Αριστοτέλους
Άμεσες και απλές παρεμβάσεις σχεδιάζει και στην πλατεία Αριστοτέλους ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, όπου το τελευταίο έργο έγινε το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν πολιτιστική πρωτεύουσα.
Αρχικά, είναι σε προχωρημένες συζητήσεις με ελβετική εταιρεία, ώστε να αποκατασταθεί το ρολόι στην Αριστοτέλους, στο ύψος της Τσιμισκή. Στην κεντρική πλατεία αναμένονται να γίνουν εργασίες στο δάπεδο, να διαμορφωθούν χώροι με περισσότερο πράσινο και βιοκλιματικά υλικά. «Στο μυαλό μου υπάρχει και το σχέδιο για ένα υπόγειο πάρκιγκ στην Αριστοτέλους, αλλά θα λειτουργήσει αρχικά ως κρας τεστ η πλατεία Ελευθερίας» τονίζει.
*Μέρος της συνέντευξης δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 05 Ιανουαρίου 2020
Στις 31 Δεκεμβρίου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας συμπλήρωσε 122 ημέρες στο τιμόνι της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης. Στην πρώτη συνέντευξή του για το 2020, κάνει τον πρώτο απολογισμό του και ανοίγει τα χαρτιά του για όσα ετοιμάζει. Μας ξενάγησε στα σημεία που αναμένεται να γίνουν τα πρώτα μεγάλα έργα, ενώ μας μίλησε για το όραμα που έχει. Μιλάει για όσα παρέλαβε και στηρίζει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης πλέον θα δουλεύει σε υψηλές στροφές, γιατί ο ίδιος συνάντησε έναν μηχανισμό με χαμηλούς ρυθμούς.
Στοίχημα της τετραετίας για τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, είναι να γίνει η Θεσσαλονίκη «πόλη ευρωπαϊκή, πόλη του κόσμου, με παρελθόν και ιστορία είκοσι τεσσάρων αιώνων αλλά και μέλλον. Ενταγμένη σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες», όπως τονίζει στη «ΜτΚ».
Τον Αύγουστο δηλώσατε πως σε 100 ημέρες θα πετύχετε αισθητή βελτίωση της εικόνας της πόλης. Τι άλλαξε τελικά στο δήμο;
Ένα σημαντικό κομμάτι για το οποίο δεσμεύτηκα προσωπικά είναι η καθαριότητα. Είδαμε πραγματικά αλλαγές. Πλέον δεν βλέπεις ογκώδη στην πόλη, τοποθετήσαμε καινούριους κάδους, επισκευάσαμε σάρωθρα, για να καθαρίζουμε τα πεζοδρόμια και έπειτα από μία ανακατανομή των εργαζομένων, πλέον γνωρίζουν πολύ καλύτερα το αντικείμενό τους. Επίσης, βελτιωμένη είναι η εικόνα στην κυκλοφορία συγκεκριμένων δρόμων που ασχοληθήκαμε επισταμένως με επιχειρήσεις απομάκρυνσης διπλοπαρκαρισμένων οχημάτων. Ήταν δύο θέματα που δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα και είχαμε άμεσα αποτελέσματα. Φέτος όμως είναι πολύ διαφορετική και η χριστουγεννιάτικη εικόνα της πόλης. Αυτό αποτέλεσε ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς.
Γιατί ήταν τόσο σημαντικά για εσάς τα Χριστούγεννα;
Το μείζον για εμένα ήταν να ασχοληθούν οι μη Θεσσαλονικείς θετικά με τη Θεσσαλονίκη. Έχω κουραστεί να ασχολούνται μόνο αρνητικά με την πόλη μας. Τα Χριστούγεννα ήταν μια ευκαιρία για να πουν «κοιτάξτε τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη, οι Θεσσαλονικείς τα καταφέρνουν». Και νομίζω αυτό έγινε.
Μετά το χριστουγεννιάτικο χωριό, ποια θα είναι η τύχη της πλατείας Δικαστηρίων;
Το στοίχημα για εμάς ήταν να πάρουμε πίσω την πλατεία Δικαστηρίων, ένα κομμάτι της πόλης που αγαπώ πολύ, γιατί μεγάλωσα εκεί, καθώς ο κολλητός μου έμενε κοντά και τον επισκεπτόμουν συχνά μικρός. Το τελευταίο διάστημα δεν μπορούσες να κυκλοφορήσεις εκεί ούτε μέρα μεσημέρι, ήταν μια εστία παραβατικότητας. Μετά τις γιορτές θα αξιοποιήσουμε το χωριό που δημιουργήσαμε και θα συνεχίσουν να υπάρχουν κάποια σπιτάκια στο σημείο με εμπορικό χαρακτήρα, θα υπάρχουν νέες δράσεις, ώστε οι καλές χρήσεις να διώξουν τις κακές χρήσεις. Δεν θα περιμένουμε μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα, που πιστεύω θα είναι ακόμα καλύτερα.
Πολλοί σας κατηγορούν ότι προσπαθείτε να αποδημήσετε το έργο της προηγούμενης διοίκησης. Γιατί το λένε αυτό και τι απαντάτε;
Το λένε αυτό αλλά δεν ξέρω πόσο το πιστεύουν, γιατί θα ήθελα πραγματικά να δω ποιο είναι αυτό το έργο πέρα από κάποιες συγκεκριμένες αναπλάσεις που έγιναν χωρίς συγκεκριμένο σχεδιασμό. Δεν καταστρέφω κάποιο έργο, απλώς θέλω να δω ποιο είναι αυτό το έργο που μου παραδόθηκε, γιατί κάποιες στιγμές θεωρώ ότι έχω παραλάβει ένα βασίλειο που λειτουργούσε ιδανικά, αλλά από ο,τι φαίνεται τα προβλήματα είναι πάρα πολλά εντός του δήμου και εντός της πόλης.
Δεν υπήρχε συνολικό πλάνο: Πρώτον πώς θα μπορέσουμε να φέρουμε σε καλύτερη κατάσταση κάθε γειτονιά, πώς θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε την καθαριότητα και τρίτον πώς θα κάνουμε τα έργα «βιτρίνα» της πόλης. Από την άλλη πλευρά, επί θητείας του προκατόχου μου ολοκληρώθηκε η νέα παραλία, που έχει ήδη γεράσει. Είναι σημαντικό να συντηρήσουμε αυτά που έγιναν και από την άλλη πλευρά να σχεδιάσουμε τα μικρά και τα μεγάλα. Εγώ δεν ήρθα για να γκρεμίσω, ήρθα για να κρατήσω ό,τι καλό έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Τιμώ τη δουλειά κάθε προκατόχου μου, καθενός που δούλεψε για την πόλη αλλά όλοι πρέπει να αντιληφθούμε πως η πόλη έχει μείνει πάρα πολύ πίσω και πρέπει να δουλέψουμε πάρα πολύ σκληρά, με μέθοδο και σχέδιο.
Όταν αναλάβατε, παραδόθηκε η πλατεία Φαναριωτών. Σας αρέσει ως έργο;
Αισθητικά δείχνει πολύ ωραία, αλλά θέλω να δω πώς θα λειτουργήσει. Ήδη ο μελετητής του έργου μού έστειλε μία επιστολή και με ενημέρωσε ότι πρέπει να υπάρχουν πρόνοιες, γιατί παρκάρουν όπου να ’ναι, ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, γίνονται φορτοεκφορτώσεις. Ξέρετε, πολλές φορές σχεδιάζουμε κάτι και στην πράξη προκύπτει κάτι διαφορετικό. Όταν ο ίδιος ο μελετητής έρχεται και εκφράζει παράπονα, σημαίνει ότι κάτι δεν πήγε καλά. Αλλά η Θεσσαλονίκη, αν δεν λύσει το κυκλοφοριακό της πρόβλημα, δεν μπορείς να σχεδιάσεις σωστά οτιδήποτε.
Τι θα κάνετε για το κυκλοφοριακό;
Ενισχύουμε τις δράσεις μας σε συνεργασία με την ΕΛΑΣ και την τροχαία Θεσσαλονίκης, ώστε να απαλλαχτούν οι δρόμοι από διπλοπαρκαρισμένα και να υπάρχει μία καλή κυκλοφορία. Όμως πρέπει να λυθεί οπωσδήποτε το θέμα του ΟΑΣΘ και του μετρό. Δεν θυμάμαι να είχαν ακουστεί πολλές κουβέντες από τον προκάτοχό μου ή από πολλούς άλλους για το θέμα του ΟΑΣΘ. Ο ΟΑΣΘ δεν έφτασε σε αυτά τα χάλια σήμερα. Η κατάσταση αυτή είναι τουλάχιστον τα τελευταία τρία χρόνια.
Τώρα όμως βιώνουμε την αποκορύφωσή της.
Συν πλην δέκα λεωφορεία δεν είναι τόσο μεγάλη η διαφορά. Εγώ πίεσα πάρα πολύ σε βαθμό που οι λύσεις με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ και την αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων είχε να κάνει και με δικές μας πρωτοβουλίες. Από την άλλη πλευρά για το θέμα του μετρό όλοι έλεγαν «και τι έγινε, ένας χρόνος παραπάνω». Ορίστε τώρα τα έξι χρόνια παραπάνω καθυστέρησης. Εγώ πλέον στέκομαι στη δέσμευση της κυβέρνησης για τον Απρίλιο του 2023.
Πιστεύετε θα τα καταφέρουν να έχουμε μετρό το 2023;
Το καλό που τους θέλω να τα καταφέρουν, σας το λέω. Πρώτον, η πόλη δεν αντέχει άλλο. Δεύτερον, είστε έγκριτος δημοσιογράφος και θα το ξέρετε, αν δεν είναι έτοιμο το 2023, θα πρέπει να επιστρέψουμε 712 εκατ. ευρώ, γιατί τελειώνει η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Αν δεν έχει τελειώσει το 2023, θα πρέπει να αυτοκτονήσουμε ομαδικώς, όχι μόνο στην πόλη αλλά και σε όλο το κράτος, γιατί ο φορολογούμενος από το Καστελλόριζο και την Κόρινθο θα πρέπει να πληρώσει για το μετρό της Θεσσαλονίκης, επειδή κάποιοι καθυστέρησαν το έργο. Ας τελειώνουμε λοιπόν, υπάρχει μια απόφαση από το ΚΑΣ για τα αρχαία της Βενιζέλου. Είναι ένα συμβούλιο σοφών αρχαιολόγων, δεν είχε μέσα ούτε οδοντίατρους ούτε γυμναστές, ούτε θεολόγους.
Το ΚΑΣ όμως αλλάζει γνώμη όταν αλλάζει και η κυβέρνηση.
Και ο Γιάννης Μπουτάρης είχε πει το 2014 ότι η καλύτερη λύση για το σταθμό Βενιζέλου είναι η απόσπαση και η επανατοποθέτηση. Εγώ δεν άλλαξα ποτέ γνώμη για τη μέθοδο. Αυτήν τη στιγμή είναι η λύση που συμφωνούν όλοι: η κυβέρνηση, η ανάδοχος, η Αττικό Μετρό Α.Ε. και το ΚΑΣ. Οι φωνές ίσως να μην πάψουν και ποτέ για την απόσπαση των αρχαίων. Αλλά το θέμα είναι να γίνει το έργο, που υπενθυμίζω ότι προβλέπει 92% επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Να μην το ξεχνάμε αυτό.
Μέσα στο διάστημα που είστε δήμαρχος, τι είδατε που δεν το υπολογίζατε νωρίτερα;
Νομίζω ήμουν αρκετά διαβασμένος, αλλά σε κάθε περίπτωση το μέγεθος των προβλημάτων είναι τεράστιο. Για παράδειγμα, υπολόγιζα ότι θα έχουμε πολύ σύντομα υπόγειους κάδους, αλλά εξεπλάγην αρνητικά με την πορεία του έργου αυτού. Ανέλαβα και έψαξα τι ώριμες μελέτες είχαμε για να προχωρήσουμε έργα και βρήκα ελάχιστες έως καθόλου. Λυπάμαι που το λέω, αλλά επί πολλά χρόνια ο δήμος Θεσσαλονίκης δούλευε σε πολύ χαμηλές στροφές, με εμένα στο τιμόνι θα δουλεύουμε συνέχεια στις 5.000 - 6.000 στροφές.
Η πλατεία Ελευθερίας σε τι στάδιο βρίσκεται;
Στην πλατεία Ελευθερίας καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια να υπάρξει υπόγειο πάρκινγκ και αν είναι εφικτό, αυτό θα προχωρήσει με ΣΔΙΤ. Ο δήμος δεν έχει κεφάλαια για την κατασκευή. Αν δω όμως ότι λόγω αυτού το έργο καθυστερεί, δεν θα το κάνω και θα παραμείνουμε στον αρχικό σχεδιασμό. Το πάρκο είναι εύκολο να γίνει, όμως δεν είμαι άνθρωπος που κυνηγάει τα εύκολα, αλλά αυτά που πρέπει να γίνουν. Ούτως ή άλλως όμως το έργο είχε εκτροχιαστεί σε ό,τι αφορά τους χρόνους εκτέλεσής του.
Μετανιώσατε για κάτι μέχρι στιγμής;
Ναι, γιατί είμαι ένας άνθρωπος που κάνει σκληρή κριτική στον εαυτό μου. Πολλές φορές έχασα την ψυχραιμία μου για πράγματα που γίνονται και με ενοχλούν ή με εξοργίζουν. Ελπίζω από τη νέα χρονιά να είμαι πιο έμπειρος και ήρεμος, γιατί είναι ένας μαραθώνιος και το μέγεθος των προβλημάτων είναι μεγάλο και θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με ψυχραιμία.
Μία διευκρίνιση, κ. Ζέρβα, λίγο πριν από τη μεγάλη μάχη των εκλογών δηλώσατε ότι θα μειώσετε 50% τα τέλη τον πρώτο χρόνο. Ωστόσο, τελικά είπατε ότι αυτό θα γίνει σε βάθος τετραετίας. Τι άλλαξε τελικά;
Είχα πει όντως ότι θα τα μειώσω έως 50%. Η αλήθεια είναι ότι θα μπορούσε από τον πρώτο χρόνο η μείωση να είναι 25-30%, όπως το είχα υπολογίσει, απλώς θεώρησα ότι αυτό πρέπει να γίνει με ένα μαξιλαράκι ασφαλείας όσο αναφορά την δυνατότητα του δήμου να αξιοποιήσει αυτά τα χρήματα. Τελικά ήθελα να μην υποστεί ο προϋπολογισμός του δήμου αυτό το μεγάλο σοκ. Σε κάθε περίπτωση όμως η δέσμευση ισχύει και είναι αρκετά σημαντικό να ξέρουν οι δημότες ότι αυτά που λέω πάντα τα εννοώ και γίνονται με βάση προγραμματισμού. Εγώ ο ίδιος έκανα την διαίρεση 50/4 και βγήκε το 12,5% μείωση των τελών για κάθε χρόνο. Σε κάθε περίπτωση η μείωση του 12,5% ήταν η σημαντικότερη που έγινε στη χώρα, όπως και η μείωση 80% που έγινε στους μετρόπληκτους.
Είπατε ότι θα είστε αντιδήμαρχος Καθαριότητας. Το διαχειρίζεστε εσείς ή το διαχειρίζεται ο εντεταλμένος σύμβουλος; Ρωτάω, γιατί πριν από λίγο καιρό εργαζόμενοι είπαν ότι πήγατε μόνο μία φορά να τους επισκεφτείτε.
Η φυσική μου παρουσία δεν είναι τακτική εκεί πέρα, αλλά από την άλλη πλευρά έχω καθημερινή και πολύωρη επαφή με τον Νίκο Ζεϊμπέκη, που έχει το μεγαλύτερο βάρος. Θεωρώ πως το πρώτο κρίσιμο στάδιο στην καθαριότητα έχει περάσει και σύντομα θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της αντιδημαρχίας ο Νίκος Ζεϊμπέκης, γιατί κάνει εξαιρετικά πράγματα.
Θα υπάρχουν άλλες αλλαγές στη διοίκηση; Θα αξιοποιήσετε τη δυνατότητα για νέους άμισθους αντιδημάρχους;
Το μόνο σίγουρο για τα τέσσερα χρόνια που έρχονται είμαι εγώ (γελάει). Θα συμπληρωθούν οι νέες θέσεις και θα υπάρχουν αλλαγές στη διοίκηση.
Πολλά σχόλια έγιναν και για μετακινήσεις υπαλλήλων που κάνατε σε υπηρεσίες του δήμου. Γιατί προχωρήσατε σε αυτές τις κινήσεις;
Αξιοποιήσαμε προσωπικό λιμνάζων σε διοικητικές και μάχιμες θέσεις. Καμία από αυτές τις αλλαγές δεν έγινε με κριτήρια παραταξιακά, προσωπικά ή αντιπάθειας. Πιστέψτε με, είμαι ένας ανεξάρτητος δήμαρχος και έτσι εκλέχθηκα. Κάποιοι ενοχλήθηκαν, αλλά το ζητούμενο είναι να υπάρχει αποτέλεσμα στη δουλειά. Δεν μπορεί να φταίει μόνο ο δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι, κάτι δεν πάει καλά και με τον τρόπο κατανομής των αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα οι υπεύθυνοι έργων οδοποιίας και των κοιμητηρίων δεν μπορούσαν να συνεχίσουν στην ίδια θέση, γιατί δεν ήμουν καθόλου ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Αν είναι δυνατόν να μην μπορεί να βάλει ο δήμαρχος προϊσταμένους και διευθυντές με βάση τα κριτήρια που έχει. Σε έναν χρόνο θα έχουμε κρίσεις που θα προκύψουν με αξιοκρατικά κριτήρια. Είμαι οπαδός της αξιοκρατίας και του αποτελέσματος.
Τι γίνεται στην ΤV100 και στον FM100;
Στη δημοτική τηλεόραση και στο δημοτικό ραδιόφωνο δεν γινόταν απολύτως τίποτα. Δεν μπορώ να ανοίγω τη δημοτική τηλεόραση και να βλέπω κάτι άθλια ντοκιμαντέρ, Καραγκιόζη και ταινίες που βλέπαμε πριν από 40 χρόνια. Καμία παραγωγή καινούργια, καμία εξωτερική παραγωγή, ένα κακώς αξιοποιημένο δημοσιογραφικό επιτελείο, κακό σήμα, κακές συνεργασίες, υψηλά ενοίκια, ανύπαρκτα στούντιο. Ο δήμος Θεσσαλονίκης δίνει 3,5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο και τα έσοδα από διαφημίσεις είναι κάτω από 200.000 ευρώ. Όσο δίνει λεφτά ο δήμος, ο προϋπολογισμός της βγαίνει, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αυτό που μπορώ σήμερα να πω είναι ότι γίνεται μια σοβαρή δουλειά ανάταξης των δημοτικών ΜΜΕ και αυτό θα φανεί μέσα στο 2020.
Εσείς τι σκέφτεστε; Είστε υπέρ της ιδέας διαδημοτικής τηλεόρασης, που είχε ακουστεί και παλιότερα;
Σχεδιάζουμε πολλές περισσότερες παραγωγές, πολύ καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού, πιο ενδιαφέρον πρόγραμμα. Σκοπεύω να προχωρήσουμε τη διαδικασία για διαδημοτική τηλεόραση και έχω ήδη συζητήσει με συναδέλφους από όμορους δήμους. Ξέρετε, δεν υπήρχε από την προηγούμενη διοίκηση ειλικρινής τοποθέτηση απέναντί τους και γι’ αυτό δεν είχαν αυτό το ενδιαφέρον. Επίσης συζητάω με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, για να συμμετέχει και η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο διαδημοτικό σχήμα. Βέβαια, αυτό θα θέλει και νομοθετική ρύθμιση. Θα είναι μια καλή ευκαιρία για τη ΔΕΠΘΕ.
Ξεκινήσατε να ασχολείστε με τα κοινά σε μεγάλη ηλικία; Γιατί πήρατε αυτή την απόφαση;
Ναι, η αλήθεια είναι ότι ξεκίνησα να ασχολούμαι με την τοπική αυτοδιοίκηση γύρω στα 40. Παλιότερα δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με τα κομματικά, ακόμα και ως φοιτητής ουδέποτε είχα συνδικαλιστεί. Αγαπούσα πάντα την πόλη, έκανα πολλούς κύκλους επαγγελματικούς και παράλληλα ασχολούμουν με τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και τον ακτιβισμό. Με την τοπική αυτοδιοίκηση ασχολήθηκα επειδή η «Πρωτοβουλία» του Γιάννη Μπουτάρη είχε μια κινηματική μορφή. Υπήρχαν μέσα άνθρωποι, χωρίς να υπολογίζουν κομματική ταυτότητα. Ήταν πραγματικά ένα εξαιρετικό εγχείρημα και με προσέλκυσε. Θεώρησα ότι ήταν η ευκαιρία να ασχοληθούμε με την αυτοδιοίκηση και άνθρωποι που δεν είχαν πολιτικό background. Πρέπει να αποδίδουμε τα του καίσαρα στον καίσαρα και η «Πρωτοβουλία» ανήκει στα θετικά που έκανε ο Γιάννης Μπουτάρης.
Θυμάστε πως τον γνωρίσατε;
Δεν τον γνώριζα, συστηθήκαμε τυχαία σε μια έκθεση ζωγραφικής στο μορφωτικό ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς, τον Σεπτέμβριο του 2010. Μας γνώρισε ένας κοινός φίλος, στο τραπέζι που καθόμασταν με την Μάγια Τσόκλη. Του είχα πει «θέλω να βοηθήσω» και μου είπε «έλα». Το σημαντικό είναι ότι το πρώτο διάστημα εμπιστεύτηκε ανθρώπους με χαρακτηριστικά στοιχεία σαν τα δικά μου, δηλαδή ανθρώπους από την κοινωνία των πολιτών. Για αυτό και η πρώτη του θητεία ήταν επιτυχημένη. Στην δεύτερη εκλογή του, άλλαξαν πολλά πράγματα, χάθηκε ο προσανατολισμός που είχαμε και αποχώρησα από την παράταξη.
Θέλω μια ειλικρινή απάντηση. Όταν αποχωρήσατε από την Πρωτοβουλία, ξεκινήσατε αμέσως να βάζετε πλώρη για υποψήφιος δήμαρχος;
Παραιτήθηκα στις 19 Φεβρουαρίου του 2015. Προφανώς τότε δεν είχα στο μυαλό μου ότι θα γίνω δήμαρχος. Έβλεπα ότι κάτι πήγαινε λάθος με την Πρωτοβουλία, αλλά πίστευα πως οι σχέσεις μας με τον Γιάννη Μπουτάρη θα διορθώνονταν. Ωστόσο, τα πράγματα εξελίχθηκαν και το 2017 ανεξαρτητοποιήθηκα. Τον Μάιο του 2018 παρήγγειλα για πρώτη φορά μια δημοσκόπηση, για να δω πού βρισκόμαστε. Τα αποτελέσματα μου έδειξαν ότι είχα καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά μικρή αναγνωσιμότητα. Επίσης, η δημοσκόπηση που έγινε από μια σοβαρή εταιρεία της πόλης μας μου έδειξε ότι η πόλη αναζητούσε μία νέα πρόταση, ένα νέο σχήμα, μία νέα αντίληψη.
Δεν θέλω να σας ρωτήσω για τις σχέσεις σας με τον κ. Μπουτάρη, γιατί νομίζω έχει κουράσει όλο αυτό. Ωστόσο, θέλω να μου πείτε πώς νιώσατε όταν σταθήκατε ως δήμαρχος μπροστά σε αυτόν και σε όσους σας αμφισβητούσαν.
Νιώθω δέος για την καρέκλα του δημάρχου και σε πολύ μεγάλο βαθμό μπορώ να σας πω ότι νιώθω πως είναι κάτι ενδεχομένως και παραπάνω από αυτό που μπορώ να κάνω. Πάντα θέλω να υπερβάλλω στον εαυτό μου, χρωστάω σε αυτήν την καρέκλα, δεν μου χρωστάει απολύτως τίποτα. Δεν ένιωσα ικανοποίηση όταν στάθηκα μπροστά τους, γιατί εγώ βλέπω τα προβλήματα και όχι τους αντιπάλους. Ήταν ένα «Game of Thrones» οι εκλογές που μας πέρασαν. Ένας δύσκολος και κουραστικός αγώνας. Για πολλούς αποτελεί και αντικείμενο μελέτης πως τα κατάφερε μια παρέα ανθρώπων να κερδίσει. Όλα αυτά μου έδωσαν δύναμη για την συνέχεια και δεν νιώθω, ακόμα και μέσα στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, αντίπαλα αισθήματα. Νομίζω φαίνεται αυτό γιατί δεν υπάρχουν έντονες συγκρούσεις και αντιπαραθέσεις. Θέλω να είμαστε μετριοπαθείς και να ανταλλάσσονται επιχειρήματα για τα θέματα της πόλης και όχι κορώνες και ατάκες.
Πάντως εξ αρχής έλεγαν οι περισσότεροι ότι είχατε την καλύτερη καμπάνια. Όμως όλοι έλεγαν ότι ήταν πολύ ακριβή.
Δεν ξέρω αν ήταν πολύ ακριβή, αλλά ήταν εξαιρετικά στοχευμένη. Κατά καιρούς ακούστηκε ότι είχα αμερικάνικες εταιρείες επικοινωνίας. Τίποτα από αυτά δεν ίσχυε. Απλά υπήρχαν πράγματα που άλλοι δεν τα σκέφτηκαν και λειτούργησαν πολύ αποδοτικά. Αυτό που ξεζουμίσαμε, και δεν ήταν καθόλου ακριβό, ήταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ίσως από εκεί ήρθε και ένα ρεύμα ανθρώπων που δεν ανιχνευόταν στις δημοσκοπήσεις. Εγώ δεν παραξενεύτηκα από τα αποτελέσματα ούτε της πρώτης ούτε της δεύτερης Κυριακής.
Τελικά ποιο είναι το όραμά σας για τη Θεσσαλονίκη; Σας κατηγορούν πολλοί ότι δεν το βλέπουν.
Αν δεν βλέπουν κάποιο όραμα, νομίζω ότι πρέπει να πάνε σε κάποιο οφθαλμίατρο όσοι το λένε. Μάλλον το βλέπουν μια χαρά, αλλά δεν θέλουν να το αντιληφθούν. Οι ίδιοι που με κατηγορούν για έλλειψη οράματος, με κατηγορούν ότι είμαι υπέρμαχος της ευταξίας και της τάξης. Για εμένα το στοίχημα της τετραετίας είναι να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη μια πόλη με πολύ καλύτερη ποιότητα καθημερινότητας, με υποδομές, μία smart city με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προς όφελος κατοίκων, δημοτών και επισκεπτών, ασφαλή και με αναγνωσιμότητα, με ελκυστικές δράσεις και εκδηλώσεις. Θεσσαλονίκη πόλη ευρωπαϊκή, πόλη του κόσμου, με παρελθόν και ιστορία είκοσι τεσσάρων αιώνων αλλά και μέλλον. Ενταγμένη σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες.
Οι στόχοι του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020
Το 2020 είναι μια χρονιά με στόχους και πολλές προσδοκίες για το δήμο Θεσσαλονίκης. Το τελευταίο τετράμηνο του χρόνου που έφυγε, η νέα διοίκηση προσπάθησε να θέσει βάσεις αλλά και να σχεδιάσει το μέλλον του κεντρικού δήμου. «Υπάρχουν πολλά σημαντικά πράγματα που έγιναν και ακόμα δεν φαίνονται» λέει χαρακτηριστικά ο Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ». Ανάμεσα σε αυτά είναι η αναδιάταξη προσωπικού που θα έχει ως αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο του 2020 να ανοίγουν 30 σχολικές αυλές του δήμου Θεσσαλονίκης για δράσεις τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα. «Ήταν εξαιρετικά σημαντικές και οι διαδικασίες που έγιναν, ώστε μέχρι τον Απρίλιο να έχουμε ταυτότητα πληρωμής και να μην χρειάζεται ο πολίτης ή ο επιχειρηματίας να έρχεται στο δημαρχείο για να πληρώσει τέλη και πρόστιμα. Όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά» σημειώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δηλώνει επίσης περήφανος για το τεχνικό πρόγραμμα που σχεδίασαν και τονίζει ότι το 2020 θα ξεκινήσουν έργα συντήρησης και αναπλάσεως σε όλες τις γειτονιές της πόλης. Μεγάλη βαρύτητα θα δώσει και στην απελευθέρωση του δημοσίου χώρου, με την καταπολέμηση του παρεμπορίου αλλά και τη συμμόρφωση επιχειρηματιών για τη διαχείριση τραπεζοκαθισμάτων. «Μέσα στο πρώτο διάστημα του 2020 θα κάνουμε κανονιστικές για όλα!» δηλώνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Εκτός από αυτά, στόχος του κ. Ζέρβα είναι τη νέα χρονιά να θέσει τα θεμέλια για τα μεγάλα έργα που θέλει να ολοκληρώσει στην τετραετή θητεία του. Μαζί με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης επισκεφτήκαμε τοπόσημα, που θα γίνουν σημαντικά έργα.
Στάβλοι Παπάφη
Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε να επισκεφτεί αρκετά χρόνια τους στάβλους Παπάφη, από τότε που στεγάζονταν εκεί οι αποθήκες του ηλεκτρολογικού. Σταθήκαμε στην αυλή και μιλώντας για τα σχέδια, είπε πως «όλο το οικοδόμημα θα κατεδαφιστεί, καθώς δεν είναι τίποτα διατηρητέο». Το σχέδιο που επιλέχθηκε για την ανάπλαση των ιστορικών στάβλων ανήκει στους FIORE Architects, που κέρδισαν το πρώτο βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό.
Στα σχέδια προβλέπεται βρεφονηπιακός σταθμός, παιδική χαρά, προσφυγικό μουσείο, κοινωνικές δομές και πολλοί χώροι εκδηλώσεων και δράσεων. Από τα σημαντικότερα είναι ότι στη μελέτη υπάρχει και υπόγειος χώρος στάθμευσης 180 - 200 θέσεων. «Υπολογίζουμε ότι σε έξι μήνες θα ολοκληρωθούν οι μελέτες εφαρμογής, ώστε να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης. Το καλύτερο σενάριο είναι να γίνει η δημοπράτηση το 2020 και να ξεκινήσουν οι εργασίες το 2021» σημειώνει ο κ. Ζέρβας για το χρονοδιάγραμμα του έργου, που θα κοστίσει 13 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση θα γίνει από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Στο χώρο από το 2014 υπάρχει το φιλοξενείο αιτούντων άσυλο, που σήμερα ζουν σε αυτό 30 άτομα. Σύμφωνα με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης, όταν ξεκινήσουν οι εργασίες, οι πρόσφυγες θα μεταφερθούν σε άλλη δομή.
Πλατεία Διοικητηρίου
Μέσα στο 2020, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης θέλει να ξεκινήσει και την διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την πλατεία Διοικητηρίου. Μετά από συνάντηση με τον σύλλογο των Φίλων της Πλατείας Διοικητηρίου, ξεκινούν ξανά τα σχέδια για ένα έργο που προσπάθησαν αρκετές φορές να γίνει. «Για να δείξουμε πως έχουμε βούληση να ξεκινήσουμε το έργο, έχουμε βάλει ένα μικρό κονδύλι στο τεχνικό μας πρόγραμμα. Θέλουμε να τρέξουμε τον διαγωνισμό, να το δημοπρατήσουμε και να το εντάξουμε σε ένα πρόγραμμα χρηματοδοτικό του 2021-2027» δηλώνει ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, επισημαίνοντας πως το έργο σίγουρα θα τελειώσει εντός της τετραετίας.
«Την θυμάμαι σαν όνειρο αυτή την πλατεία» λέει κοιτάζοντας μέσα από τα κάγκελα. «Αν και δεν πολύ ερχόμουν προς τα εδώ, γιατί το πατρικό μου ήταν στην Αγ. Σοφίας, έχω στο μυαλό την εικόνα της πλατείας με τα ωραία της μάρμαρα. Στην ουσία ήταν μια μεγάλη αλάνα που έπαιζαν μπάλα τα παιδιά». Η πλατεία θα ξεκινάει από το ύψος της οδού Αγ. Δημητρίου, ενώ από την οδό Ολύμπου θα μπορείς να επισκεφτείς τα αρχαία που ανακαλύφτηκαν. «Θα προσπαθήσουμε να μοιάζει η πλατεία όπως παλιά. Έχουμε και κάποια μάρμαρα από τότε και θα τοποθετήσουμε σε μια γωνία για συμβολικούς λόγους» αναφέρει ο κ. Ζέρβας.
Νέα και παλιά παραλία
Περπατώντας με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης στην νέα παραλία, μας δήλωσε πως είναι ένα έργο που του αρέσει. «Μου φαίνεται ότι έχει πολύ καλή ισορροπία και κυριαρχεί μια μίνιμαλ κατάσταση. Δεν θα ήθελα κάτι πολύ βαρύ για την παραλία και σε αυτό αξίζουν συγχαρητήρια στον Πρόδρομο Νικηφορίδη και στο Bernard Cuomo». Βασικό πρόβλημα στην παραλία αποτελεί η συντήρηση αλλά και η φύλαξη, καθώς πολλές φορές έχουν κλαπεί υλικά από τους χώρους της. «Θα ξεκινήσουμε με ένα ενιαίο αντικείμενο που θα είναι η συντήρηση της νέας παραλίας. Ήδη το έχουμε βάλει και αυτό στο τεχνητό πρόγραμμα. Ουσιαστικά θα είναι μια εργολαβία που μέσα σε αυτή θα υπάρχουν όλα τα μέτρα συντήρησης, για λάμπες, δάπεδα και ο,τι χαλάει» ανακοινώνει ο κ. Ζέρβας, επισημαίνοντας για ακόμα μια φορά πως πρέπει να γίνονται συνεχώς δράσεις και εκδηλώσεις για να απομακρύνουν τις κακές χρήσεις οι καλές.
Μέσα στους επομένους μήνες αναμένονται να ανοίξουν και τα περίπτερα της νέας παραλίας, που μισθώθηκαν σε ιδιώτη. «Σχεδίαζαν ένα συγκεκριμένο concept για όλα, για αυτό καθυστέρησαν» στηρίζει ο δήμαρχος. Σε συνεργασία με τον ιδιώτη, η εταιρεία security που θα φυλάει τα περίπτερα θα προσφέρει φύλαξη και σε κάποια κομμάτια της νέας παραλίας.
«Προσωπικό μου όνειρο ήταν να γίνει μια μίνι υποθαλάσσια συγκοινωνία. Θα μπορούσε η λεωφόρος Νίκης να υπογειοποιηθεί» λέει για το κομμάτι της παλιάς παραλίας. Αν και όπως σημειώνει, τεχνικά δεν είναι κάτι δύσκολο, προτιμάει να γίνουν πιο άμεσα πράγματα, χωρίς να ταλαιπωρηθεί περαιτέρω η πόλη. Γι’ αυτό μέσα στο 2020 θα τρέξουν οι διαδικασίες για επέκταση του ντεκ στην παλιά παραλία. «Έχουμε εντάξει τη μελέτη του έργου σε χρηματοδότηση από το υπουργείο Τουρισμού. Μέσα σε αυτήν την τετραετία θα δημοπρατηθεί και θα ολοκληρωθεί» σημειώνει.
Οι σκέψεις για την πλατεία Αριστοτέλους
Άμεσες και απλές παρεμβάσεις σχεδιάζει και στην πλατεία Αριστοτέλους ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, όπου το τελευταίο έργο έγινε το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν πολιτιστική πρωτεύουσα.
Αρχικά, είναι σε προχωρημένες συζητήσεις με ελβετική εταιρεία, ώστε να αποκατασταθεί το ρολόι στην Αριστοτέλους, στο ύψος της Τσιμισκή. Στην κεντρική πλατεία αναμένονται να γίνουν εργασίες στο δάπεδο, να διαμορφωθούν χώροι με περισσότερο πράσινο και βιοκλιματικά υλικά. «Στο μυαλό μου υπάρχει και το σχέδιο για ένα υπόγειο πάρκιγκ στην Αριστοτέλους, αλλά θα λειτουργήσει αρχικά ως κρας τεστ η πλατεία Ελευθερίας» τονίζει.
*Μέρος της συνέντευξης δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 05 Ιανουαρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ