Καραμανλής: Παρέλαβε έναν ΟΑΣΘ απαξιωμένο, τον παρέδωσε ημιθανή. Του Νίκου Ηλιάδη
02/04/2023 08:00
02/04/2023 08:00
Την περασμένη Δευτέρα κατατέθηκε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Ανάπτυξης στο οποίο περιλαμβάνονταν και άρθρα που είχε προωθήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ένα από αυτά προβλέπει τη δυνατότητα οι δημόσιοι συγκοινωνιακοί φορείς του λεκανοπεδίου (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) να μπορούν να προσλάβουν με συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου και έμμισθης εντολής οδηγούς καθώς και τεχνίτες, προκειμένου να καλύψουν τις επείγουσες ανάγκες τους. Ανάλογες επείγουσες ανάγκες, κυρίως σε οδηγούς, έχει και ο ΟΑΣΘ ο οποίος ωστόσο, αγνοήθηκε για άλλη μια φορά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παρότι είναι γνωστό ότι στα αμαξοστάσια του Οργανισμού παραμένουν σταθμευμένα δεκάδες λεωφορεία επειδή λείπουν οδηγοί.
Δυστυχώς, για το υπουργείο, τόσο πριν όσο και μετά Καραμανλή, η Θεσσαλονίκη δεν φαίνεται να είναι στις άμεσες προτεραιότητές του, τουλάχιστον όσον αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο τέως υπουργός στα σχεδόν τέσσερα χρόνια της θητείας του δεν έλυσε κανένα από τα δομικά προβλήματα τα οποία παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Το μόνο που έκανε ήταν να αυξήσει τεχνηέντως το στόλο των λεωφορείων, είτε μέσω της μίσθωσης μεταχειρισμένων οχημάτων είτε με την παραχώρηση και άλλων λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. Μόνον που, ελλείψει οδηγών, πολλά από τα μισθωμένα λεωφορεία παραμένουν αναξιοποίητα στα αμαξοστάσια παρότι το ελληνικό δημόσιο πληρώνει καθημερινά κάμποσες χιλιάδες ευρώ γι' αυτά.
Η δικαιολογία την οποία επικαλούταν όλα αυτά τα χρόνια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προκειμένου να δικαιολογήσει την απραξία της είναι ότι ο ΟΑΣΘ τελεί υπό εκκαθάριση, συνεπώς δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις οδηγών. Μόνο που η ευθύνη γι' αυτό βαραίνει το ίδιο το υπουργείο. Με βάση το νόμο Σπίρτζη με τον οποίο κρατικοποιήθηκε ο ΟΑΣΘ, θα έπρεπε το καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία να έχει λήξει τον Δεκέμβριο του 2019. Η σημερινή κυβέρνηση το παρέτεινε εσκεμμένα. Οι πιθανοί λόγοι είναι δύο. Πρώτον γιατί μετά το πέρας της εκκαθάρισης θα έπρεπε να αποφασίσει εάν ο ΟΑΣΘ θα παραμείνει κρατικός ή εάν θα έπρεπε οι δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης να παραχωρηθούν σε ιδιώτες, εν μέρει ή εν συνόλω. Ο Καραμανλής δεν θέλησε προφανώς να πάρει την ευθύνη μιας τέτοιας απόφασης και προσχώρησε στο νεοκαραμανλικό δόγμα “άστο γι' αργότερα...”. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τους πρώην μετόχους. Από την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης θα προέκυπτε και ο τελικός λογαριασμός σχετικά με τους άλλοτε ιδιοκτήτες του ΟΑΣΘ. Εάν δηλαδή το δημόσιο θα τους κατέβαλε ή όχι, αποζημίωση για την κρατικοποίηση των μετοχών της. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την έκθεση αποτίμησης την οποία έκανε διεθνής εταιρεία οι μέτοχοι δεν δικαιούνται ούτε ευρώ. Αυτό προφανώς ήθελε να το αποφύγει ο Καραμανλής γι' αυτό και κρατούσε για χρόνια την έκθεση αυτή στα συρτάρια του καθώς δεν ήθελε να δυσαρεστήσει τους πρώην μετόχους, που στην πλειονότητά τους είναι και φίλα προσκείμενοι στο κυβερνών κόμμα.
Πέραν αυτών των μεγάλων ζητημάτων ο τέως υπουργός άφησε να σέρνονται άλυτα και άλλα προβλήματα τα οποία ταλανίζουν τον Οργανισμό. Το προσωπικό μειώθηκε δραστικά αφού οι τελευταίες προσλήψεις είχαν γίνει πριν από περίπου δώδεκα χρόνια. Ο στόλος του ΟΑΣΘ έχει απαξιωθεί πλήρως καθώς από τα 622 λεωφορεία που διέθετε ζήτημα είναι εάν έχουν απομείνει καμιά διακοσαριά, ικανά να εκτελούν συγκοινωνιακό έργο. Τα χρέη σε ενοίκια για τα γραφεία και τα αμαξοστάσια που μισθώνει ο Οργανισμός ανέρχονται σε εκατομμύρια. Ο δε περιβόητος ψηφιακός εκσυγχρονισμός, ένα αμφιλεγόμενο έργο προϋπολογισμού κοντά σαράντα εκατομμυρίων το οποίο έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2022, δεν έχει καν ξεκινήσει. Αλλά ακόμη και το δ.σ. του ΟΑΣΘ είναι ουσιαστικά ανύπαρκτο αφού τέσσερα από τα εννέα μέλη του έχουν παραιτηθεί εδώ και μήνες χωρίς να έχουν αντικατασταθεί.
Εν κατακλείδι, ο Καραμανλής ήταν άλλος ένας υπουργός που αντιμετώπισε τη Θεσσαλονίκη σαν αποπαίδι. Που αντί να σκύψει πάνω στα σοβαρά προβλήματα των συγκοινωνιών και να προσπαθήσει να ανατάξει έναν θνησιγενή Οργανισμό όπως ήταν ο ΟΑΣΘ όταν τον παρέλαβε, εκείνος το μόνο που έκανε ήταν να τον εκμεταλλευτεί διορίζοντας πατριώτες του σε ηγετικές θέσεις (σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ) και εκχωρώντας συγκοινωνιακό έργο στο ΚΤΕΛ της εκλογικής του περιφέρειας. Υπό αυτή την έννοια οι Σερραίοι ίσως έχουν κάποιον λόγο για να τον ψηφίσουν...
26/12/2022 08:00
05/04/2023 20:00
Την περασμένη Δευτέρα κατατέθηκε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Ανάπτυξης στο οποίο περιλαμβάνονταν και άρθρα που είχε προωθήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ένα από αυτά προβλέπει τη δυνατότητα οι δημόσιοι συγκοινωνιακοί φορείς του λεκανοπεδίου (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) να μπορούν να προσλάβουν με συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου και έμμισθης εντολής οδηγούς καθώς και τεχνίτες, προκειμένου να καλύψουν τις επείγουσες ανάγκες τους. Ανάλογες επείγουσες ανάγκες, κυρίως σε οδηγούς, έχει και ο ΟΑΣΘ ο οποίος ωστόσο, αγνοήθηκε για άλλη μια φορά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παρότι είναι γνωστό ότι στα αμαξοστάσια του Οργανισμού παραμένουν σταθμευμένα δεκάδες λεωφορεία επειδή λείπουν οδηγοί.
Δυστυχώς, για το υπουργείο, τόσο πριν όσο και μετά Καραμανλή, η Θεσσαλονίκη δεν φαίνεται να είναι στις άμεσες προτεραιότητές του, τουλάχιστον όσον αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο τέως υπουργός στα σχεδόν τέσσερα χρόνια της θητείας του δεν έλυσε κανένα από τα δομικά προβλήματα τα οποία παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Το μόνο που έκανε ήταν να αυξήσει τεχνηέντως το στόλο των λεωφορείων, είτε μέσω της μίσθωσης μεταχειρισμένων οχημάτων είτε με την παραχώρηση και άλλων λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. Μόνον που, ελλείψει οδηγών, πολλά από τα μισθωμένα λεωφορεία παραμένουν αναξιοποίητα στα αμαξοστάσια παρότι το ελληνικό δημόσιο πληρώνει καθημερινά κάμποσες χιλιάδες ευρώ γι' αυτά.
Η δικαιολογία την οποία επικαλούταν όλα αυτά τα χρόνια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προκειμένου να δικαιολογήσει την απραξία της είναι ότι ο ΟΑΣΘ τελεί υπό εκκαθάριση, συνεπώς δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις οδηγών. Μόνο που η ευθύνη γι' αυτό βαραίνει το ίδιο το υπουργείο. Με βάση το νόμο Σπίρτζη με τον οποίο κρατικοποιήθηκε ο ΟΑΣΘ, θα έπρεπε το καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία να έχει λήξει τον Δεκέμβριο του 2019. Η σημερινή κυβέρνηση το παρέτεινε εσκεμμένα. Οι πιθανοί λόγοι είναι δύο. Πρώτον γιατί μετά το πέρας της εκκαθάρισης θα έπρεπε να αποφασίσει εάν ο ΟΑΣΘ θα παραμείνει κρατικός ή εάν θα έπρεπε οι δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης να παραχωρηθούν σε ιδιώτες, εν μέρει ή εν συνόλω. Ο Καραμανλής δεν θέλησε προφανώς να πάρει την ευθύνη μιας τέτοιας απόφασης και προσχώρησε στο νεοκαραμανλικό δόγμα “άστο γι' αργότερα...”. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τους πρώην μετόχους. Από την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης θα προέκυπτε και ο τελικός λογαριασμός σχετικά με τους άλλοτε ιδιοκτήτες του ΟΑΣΘ. Εάν δηλαδή το δημόσιο θα τους κατέβαλε ή όχι, αποζημίωση για την κρατικοποίηση των μετοχών της. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την έκθεση αποτίμησης την οποία έκανε διεθνής εταιρεία οι μέτοχοι δεν δικαιούνται ούτε ευρώ. Αυτό προφανώς ήθελε να το αποφύγει ο Καραμανλής γι' αυτό και κρατούσε για χρόνια την έκθεση αυτή στα συρτάρια του καθώς δεν ήθελε να δυσαρεστήσει τους πρώην μετόχους, που στην πλειονότητά τους είναι και φίλα προσκείμενοι στο κυβερνών κόμμα.
Πέραν αυτών των μεγάλων ζητημάτων ο τέως υπουργός άφησε να σέρνονται άλυτα και άλλα προβλήματα τα οποία ταλανίζουν τον Οργανισμό. Το προσωπικό μειώθηκε δραστικά αφού οι τελευταίες προσλήψεις είχαν γίνει πριν από περίπου δώδεκα χρόνια. Ο στόλος του ΟΑΣΘ έχει απαξιωθεί πλήρως καθώς από τα 622 λεωφορεία που διέθετε ζήτημα είναι εάν έχουν απομείνει καμιά διακοσαριά, ικανά να εκτελούν συγκοινωνιακό έργο. Τα χρέη σε ενοίκια για τα γραφεία και τα αμαξοστάσια που μισθώνει ο Οργανισμός ανέρχονται σε εκατομμύρια. Ο δε περιβόητος ψηφιακός εκσυγχρονισμός, ένα αμφιλεγόμενο έργο προϋπολογισμού κοντά σαράντα εκατομμυρίων το οποίο έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2022, δεν έχει καν ξεκινήσει. Αλλά ακόμη και το δ.σ. του ΟΑΣΘ είναι ουσιαστικά ανύπαρκτο αφού τέσσερα από τα εννέα μέλη του έχουν παραιτηθεί εδώ και μήνες χωρίς να έχουν αντικατασταθεί.
Εν κατακλείδι, ο Καραμανλής ήταν άλλος ένας υπουργός που αντιμετώπισε τη Θεσσαλονίκη σαν αποπαίδι. Που αντί να σκύψει πάνω στα σοβαρά προβλήματα των συγκοινωνιών και να προσπαθήσει να ανατάξει έναν θνησιγενή Οργανισμό όπως ήταν ο ΟΑΣΘ όταν τον παρέλαβε, εκείνος το μόνο που έκανε ήταν να τον εκμεταλλευτεί διορίζοντας πατριώτες του σε ηγετικές θέσεις (σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ) και εκχωρώντας συγκοινωνιακό έργο στο ΚΤΕΛ της εκλογικής του περιφέρειας. Υπό αυτή την έννοια οι Σερραίοι ίσως έχουν κάποιον λόγο για να τον ψηφίσουν...
ΣΧΟΛΙΑ