ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κατερίνα Νοτοπούλου: Ο καιρός της ασυδοσίας Ζέρβα τελείωσε

Η παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί» ζητά άμεση αποκατάσταση αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου μετά την απόφαση του ΣτΕ για το νόμο Θεοδωρικάκου

 03/12/2022 10:48

Κατερίνα Νοτοπούλου: Ο καιρός της ασυδοσίας Ζέρβα τελείωσε
Η παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί» της Κατερίνας Νοτοπούλου, με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ για το «νόμο Θεοδωρικάκου» καλεί άμεσα τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης «να αποδώσει όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης» προχωρώντας σε μια σειρά από αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας που προέκυψαν από την εφαρμογή του, όπως το να αποκαταστήσει τη σύνθεση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Οικονομικής Επιτροπής όπως και των νομικών προσώπων του Δήμου.

Τονίζει:

«Μετά τη σημερινή απόφαση κόλαφο του ΣτΕ για το νόμο Θεοδωρικάκου, καλούμε τον κ. Ζέρβα να απολογηθεί για την τυφλή και απόλυτη στήριξη που παρείχε στο αντισυνταγματικό έκτρωμα -νόμο Θεοδωρικάκου- το οποίο επέβαλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Αυτοδιοίκηση, παραβιάζοντας τη λαϊκή βούληση.
Καλούμε τον κ. Ζέρβα να επαναφέρει και να αποδώσει όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης. Καλούμε τον κ. Ζέρβα να αποκαταστήσει τη σύνθεση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Οικονομικής Επιτροπής όπως και των νομικών προσώπων του Δήμου. Ο καιρός της ασυδοσίας του τελείωσε και θα λογοδοτήσει στους συμπολίτες μας για όσα έπραξε.
Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ αποτελεί καταπέλτη για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και για τις πραξικοπηματικές παρεμβάσεις της στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τις οποίες νόθευσε και ακύρωσε τη βούληση των πολιτών στις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Κατέστησε τα Δημοτικά Συμβούλια διακοσμητικά όργανα και μετέφερε όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, τη σύνθεση των οποίων νόθευσε προς όφελος των γαλάζιων Διοικήσεων.
Στη συνέχεια με την έκτακτη νομοθεσία, δήθεν εξαιτίας της πανδημίας, εξόπλισε τους μονίμως πρόθυμους χειροκροτητές της στην Αυτοδιοίκηση, με απεριόριστες εξουσίες και δυνατότητες, εις βάρος της διαφάνειας και της λογοδοσίας, με αποτέλεσμα το μεγάλο πάρτι των απευθείας αναθέσεων στους Δήμους. Η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί συγχρόνως και μια ηχηρή δικαίωση για εμάς και για όσα υποστηρίξαμε και καταγγείλαμε από την πρώτη στιγμή και συνεχώς μέχρι σήμερα, τόσο απέναντι στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, όσο και απέναντι στον κ. Ζέρβα, έναν από τους πιο πρόθυμους χειροκροτητές της κυβέρνησης Μητσοτάκη στον χώρο της Αυτοδιοίκησης.
Ο κ. Ζέρβας εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο, όλες τις αντισυνταγματικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης για να ασκεί διοίκηση με αυταρχισμό, αδιαφάνεια και συγκεντρωτικό τρόπο, υποβαθμίζοντας και απαξιώνοντας πλήρως το δημοτικό συμβούλιο και κάθε έννοια δημοκρατικού διαλόγου. Είναι η ώρα να αποκατασταθεί η δημοκρατική λειτουργία στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Να δώσουμε προοδευτική διέξοδο».

Η απόφαση του ΣτΕ
Σύμφωνα με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του ΣτΕ «
Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο».
Συγκεκριμένα, η απόφαση είναι η εξής:
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου,
α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και
β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες.
Αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία.
Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.
Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.
Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.
Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη.-

Σχετικά Άρθρα
Η παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί» της Κατερίνας Νοτοπούλου, με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ για το «νόμο Θεοδωρικάκου» καλεί άμεσα τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης «να αποδώσει όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης» προχωρώντας σε μια σειρά από αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας που προέκυψαν από την εφαρμογή του, όπως το να αποκαταστήσει τη σύνθεση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Οικονομικής Επιτροπής όπως και των νομικών προσώπων του Δήμου.

Τονίζει:

«Μετά τη σημερινή απόφαση κόλαφο του ΣτΕ για το νόμο Θεοδωρικάκου, καλούμε τον κ. Ζέρβα να απολογηθεί για την τυφλή και απόλυτη στήριξη που παρείχε στο αντισυνταγματικό έκτρωμα -νόμο Θεοδωρικάκου- το οποίο επέβαλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Αυτοδιοίκηση, παραβιάζοντας τη λαϊκή βούληση.
Καλούμε τον κ. Ζέρβα να επαναφέρει και να αποδώσει όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης. Καλούμε τον κ. Ζέρβα να αποκαταστήσει τη σύνθεση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και της Οικονομικής Επιτροπής όπως και των νομικών προσώπων του Δήμου. Ο καιρός της ασυδοσίας του τελείωσε και θα λογοδοτήσει στους συμπολίτες μας για όσα έπραξε.
Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ αποτελεί καταπέλτη για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και για τις πραξικοπηματικές παρεμβάσεις της στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τις οποίες νόθευσε και ακύρωσε τη βούληση των πολιτών στις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Κατέστησε τα Δημοτικά Συμβούλια διακοσμητικά όργανα και μετέφερε όλες τις ουσιαστικές αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, τη σύνθεση των οποίων νόθευσε προς όφελος των γαλάζιων Διοικήσεων.
Στη συνέχεια με την έκτακτη νομοθεσία, δήθεν εξαιτίας της πανδημίας, εξόπλισε τους μονίμως πρόθυμους χειροκροτητές της στην Αυτοδιοίκηση, με απεριόριστες εξουσίες και δυνατότητες, εις βάρος της διαφάνειας και της λογοδοσίας, με αποτέλεσμα το μεγάλο πάρτι των απευθείας αναθέσεων στους Δήμους. Η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί συγχρόνως και μια ηχηρή δικαίωση για εμάς και για όσα υποστηρίξαμε και καταγγείλαμε από την πρώτη στιγμή και συνεχώς μέχρι σήμερα, τόσο απέναντι στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, όσο και απέναντι στον κ. Ζέρβα, έναν από τους πιο πρόθυμους χειροκροτητές της κυβέρνησης Μητσοτάκη στον χώρο της Αυτοδιοίκησης.
Ο κ. Ζέρβας εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο, όλες τις αντισυνταγματικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης για να ασκεί διοίκηση με αυταρχισμό, αδιαφάνεια και συγκεντρωτικό τρόπο, υποβαθμίζοντας και απαξιώνοντας πλήρως το δημοτικό συμβούλιο και κάθε έννοια δημοκρατικού διαλόγου. Είναι η ώρα να αποκατασταθεί η δημοκρατική λειτουργία στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Να δώσουμε προοδευτική διέξοδο».

Η απόφαση του ΣτΕ
Σύμφωνα με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του ΣτΕ «
Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο».
Συγκεκριμένα, η απόφαση είναι η εξής:
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου,
α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και
β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες.
Αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία.
Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.
Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.
Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.
Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη.-

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία