Κέντρο Logistics: «Γέφυρα» Ευρώπης - Μέσης Ανατολής η Θεσσαλονίκη
10/10/2022 08:00
10/10/2022 08:00
Εμπορευματικός πόλος διεθνούς εμβέλειας διεκδικεί με αξιώσεις να γίνει η Θεσσαλονίκη καθώς μπαίνουν τα θεμέλια για να δημιουργηθεί κέντρο Logistics στην πόλη με το πρώην στρατόπεδου Γκόνου να παίρνει το πράσινο φως, μετά από χρόνια ακινησίας.Αν γίνει πράξη το μεγαλεπήβολο εγχείρημα που φιλοδοξεί να βάλει για τα καλά τη Βόρεια Ελλάδα στον μεταφορικό χάρτη.
Το Logistics Center «έτρεξε», παίρνοντας το δρόμο του, μετά την πρόταση που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης προς τους συναρμόδιους υπουργούς ενώ κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ υπήρξαν επαφές και ζυμώσεις και με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με τις εξελίξεις να εκτιμάται πως δε θα αργήσουν.
Οι επιχειρηματικοί φορείς της πόλης συντόνισαν τα βήματά τους, διεκδικώντας με ιδιαίτερη ζέση να προχωρήσει το εγχείρημα που μπορεί να αποβεί πολλαπλά ωφέλιμο για τη Βόρεια Ελλάδα.
Υπό αυτό το αισιόδοξο πρίσμα, σε προχωρημένο στάδιο είναι οι διαδικασίες με το νερό να έχει...μπει στο αυλάκι για το νέο εγχείρημα αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου, που αυτή τη φορά θα γίνει με την «εγγύηση» του ΤΑΙΠΕΔ και της μονάδας ωρίμανσης έργων. Το προσεχές διάστημα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για τους αναδόχους που θα προωθήσουν την τεχνική ωρίμανση του project που σχετίζεται με τη μετατροπή του ακινήτου των 672 στρεμμάτων, που βρίσκεται στη δυτική είσοδο της πόλης και σε απόσταση 8 χλμ. από το λιμάνι, στο μεγαλύτερο κέντρο logistics της Βόρειας Ελλάδας, μια έκταση που βρίσκεται και κοντά στο λιμάνι της πόλης
Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει να ολοκληρώσει μια λίστα εκκρεμοτήτων, όπως βέβαια και να προχωρήσει στον διαγωνισμό για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ, που είναι κύριος του έργου. Μέχρι πρότινος το ακίνητο δεν είχε συγκεκριμένες χρήσεις γης, ενώ εντός της έκτασης υπάρχει πολεμικό υλικό (π.χ. νάρκες) που θα πρέπει να απομακρυνθεί, εγκαταστάσεις του Στρατού που επίσης θα πρέπει να «φύγουν».
Οι βασικές χρήσεις θα περιλαμβάνουν ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, πάρκου logistics και μεταποίησης και τη δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, χρήσεις που ενδείκνυνται, σύμφωνα με την προμελέτη που έχει κάνει η ΓΑΙΑΟΣΕ, για την αξιοποίηση της έκτασης που βρίσκεται σε προνομιακό σημείο, 8 χλμ. από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, 5,5 χλμ. από τη ΒΙΠΕ Σίνδου κ.α.
Το ύψος της επένδυσης θα μπορούσε να ανέλθει σε εύρος μεταξύ 120 και 240 εκατ. ευρώ, αναλόγως των τελικών χρήσεων και του μίγματος που θα προκριθεί, ενώ έχουν γίνει εκτιμήσεις για εσωτερική απόδοση περίπου 10% .
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση). Το project θα περιλαμβάνει και δυνατότητα συναρμολόγησης υλικών που έρχονται από την Άπω Ανατολή και με κατεύθυνση την Ευρώπη. H ένταξη της επένδυσης στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων θα «σαρώσει» τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, συμβάλλοντας στην επιτάχυνση των διαδικασιών.
Όμως, για να προχωρήσει η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου πρέπει να διευθετηθεί σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με τις χρήσεις γης (δεν έχει), την εκπόνηση μελετών, την πρόσβαση σε οδικό δίκτυο και το σιδηροδρομικό δίκτυο, την απομάκρυνση πολεμικού υλικού κ.α. Κατά συνέπεια, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να εκπονήσει τοπογραφικές και πολεοδομικές μελέτες, να μεριμνήσει για τις απαλλοτριώσεις παρακείμενων εκτάσεων για τη σύνδεση του πρώην στρατοπέδου με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, να προχωρήσει στην έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών, στη διενέργεια του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου σε ιδιώτη επενδυτή, την μετεγκατάσταση των στρατιωτικών αρτοποιείων και την απομάκρυνση με ασφάλεια του πολεμικού υλικού.
Η απαιτούμενη επένδυση εξαρτάται από το σενάριο χρήσεων που θα επιλεγεί. Με βάση αναλύσεις, η παραχώρηση της έκτασης για περίοδο, τουλάχιστον 30 ετών, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για χρήση υπηρεσιών logistics, μεταποίησης, συναρμολόγησης και ζωνών ελεύθερου εμπορίου.
«Διαμετακομιστικός κόμβος η Θεσσαλονίκη, έντονο ενδιαφέρον από τους Άραβες»
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το εγχείρημα, μεταξύ άλλων και από ΗΑΕ και Σαουδαβική Αραβία. Έχουν υποβάλει έξι εταιρείες αίτηση για να γίνουν σύμβουλοι του έργου. Μέσα στο 2023 θα εκπονηθεί μελέτη και στη συνέχεια θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για να προκύψει αυτός που θα τρέξει το έργο. Μπουλντόζες αν όλα κυλήσουν ομαλά θα μπουν το 2025 με ορίζοντα υλοποίησης του έργου 2-3 χρόνια, Δρομολογείται και η ένταξη του έργου στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.
«Το κέντρο Logistics θα καταστήσει την Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα διαμετακομιστικούς κόμβους στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μετατρέποντάς τες παράλληλα σε πύλες εισόδου των αραβικών προϊόντων στην Ευρώπη, αξιωματούχος των ΗΑΕ κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ εκφράζοντας το έμπρακτο ενδιαφέρον του, μας παρότρυνε να τρέξουμε γρήγορα τις διαδιακασίες για να μπουν και αραβικά fund στο σχήμα. Ο τομέας των Logistics έχει πολλές προοπτικές, ήδη πολλές ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν χώρους για να αποθηεκεύουν τα προϊόντα τους», επισημαίνει.
Η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης, με «βλέμμα» στραμμένο στην Εγνατία Οδό, στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές. Μαζί με άλλα Logistics Centers που σχεδιάζονται ή υλοποιούνται στη χώρα αλλά και με το project της σιδηροδορμικής Εγνατίας που έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης «ενώνοντας» πιο γρήγορα τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με τα Βαλκάνια, μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε ευρύτερο διαμετακομιστικό hub.
Τα πλεονεκτήματα της πόλης είναι αδιαμφισβήτητα (μεγάλο λιμάνι, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, βιομηχανικές περιοχές, διαθέσιμοι χώροι, γειτνίαση με μεγάλες αγορές, εγγύτητα με τα Βαλκάνια), ενώ τους αναπτυξιακούς καρπούς αν ευοδωθεί το εγχείρημα, θα δρέψουν η τοπική οικονομία αλλά και η ευρύτερη περιοχή που θα καταστεί εμπορευματική δίοδος διεθνούς βεληνεκούς, στέλοντας άλλο ένα ηχηρό σήμα στην επενδυτική κοινότητα.
«Φαγούρα» 19 χρόνια
Τα 19 χρόνια ατέρμονων συζητήσεων, σχεδίων...στο πόδι και ατελείωτης αναμονής, είναι πάρα πολλά την ώρα που η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα είναι αδήριτη ανάγκη να εκμεταλλευτούν τις ωφέλειες των Logistics.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ που κληρονόμησε το Γκόνου από τον ΟΣΕ, στα προηγούμενα χρόνια, το 2017 με 2018, είχε φανεί διατεθειμένη να προχωρήσει στην αξιοποίηση του ακινήτου και είχε εκκινήσει σχετικές διαδικασίες με στόχο την μακροχρόνια παραχώρηση του ακινήτου, είτε με κατάτμηση, είτε ως όλον. Η διαδικασία είχε προκαλέσει την εκδήλωση ενδιαφέροντος από πλευράς ιδιωτικών επιχειρήσεων αλλά, κάποια στιγμή το θέμα πάγωσε, όταν η κυβέρνηση έδειξε να επιλέγει την πρόταση του ΣΒΕ για τη δημιουργία Ελεύθερης Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου στο πρώην στρατόπεδο. Από το 2021, φάνηκε πως η κυβέρνηση άρχισε πάλι να κλίνει υπέρ της δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου στο Γκόνου.
Οι ανάγκες της αγοράς, των επιχειρήσεων, της οικονομίας της περιοχής είναι μεγάλες και στο πρώην στρατόπεδο μπορούν να δημιουργηθούν αποθηκευτικοί χώροι έως και 250.000 τ.μ.
Εάν το εγχείρημα συνδυαστεί και με το σχέδιο για τη μετατροπή σε Επιχειρηματικό Πάρκο, της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης Καλοχωρίου, τόσο βορείως, όσο και νοτίως του ΠΑΘΕ, τότε το πρώην στρατόπεδο θα βρεθεί εντός μίας οργανωμένης περιοχής που θα διαθέτει σύγχρονα δίκτυα και εξωτερικές υποδομές, με ό,τι αυτά συνεπάγονται για την ελκυστικότητα ενός εμπορευματικού κέντρου.
Η πρώτη απόπειρα αξιοποίησης του ακινήτου στο οποίο μέχρι και σήμερα παραμένει πολεμικό υλικό, με προκήρυξη διαγωνισμού από την ΓΑΙΑΟΣΕ, είχε αποτύχει με την διαδικασία, αν και είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον, να μην περνάει στο τελικό στάδιο.
Το σχέδιο για την αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου αποτελεί προϊόν μακροχρόνιας επεξεργασίας, χωρίς μέχρι πρότινος όμως διά ταύτα, της κυβέρνησης, καθώς ήταν από τα πρώτα έργα που είχαν εξαγγελθεί στο πλαίσιο της ΔΕΘ, ήδη από το 2019. Ο λόγος για τον οποίο κρίνεται πως η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου θα ήταν ιδανική είναι ασφαλώς η τοποθεσία του ακινήτου.
Σχετική μελέτη της εταιρείας συμβούλων EY είχε καταδείξει πως η μετατροπή σε κέντρο logistics ήταν η πλέον ενδεδειγμένη κίνηση, καθώς το πρώην στρατόπεδο βρίσκεται πλησίον της Σίνδου και κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα άμεσης σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως προσωρινός χώρος αποθήκευσης των προϊόντων που ξεφορτώνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και ως χώρος επεξεργασίας/συναρμολόγησης ή μεταποίησης των προϊόντων αυτών. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων που διακινούνται μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης είναι χύδην φορτία και πρώτες ύλες που προορίζονται κυρίως για τις βαλκανικές χώρες.
Της...μόδας τα Logistics
O ταχύτατα αναπτυσσόμενος, ιδιαίτερα μετά την πανδημία, κλάδος των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων (logistics) ανοίγει τα φτερά του με μεγάλες εταιρείες να δείχνουν, η μία μετά την άλλη, επενδυτικές διαθέσεις...πολιορκίας του. Η DIMAND ανακοίνωσε την απόκτηση ακινήτου στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο κόμβο Logistics στη Βόρεια Ελλάδα.
Ειδικότερα, η DIMAND απέκτησε, μέσω της θυγατρικής της «ΑΠΕΛΛΟΥ ESTATE M.Α.Ε.», γηπεδικές εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 355,6 στρεμμάτων, στο 15ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, πρώην ιδιοκτησίας της εταιρείας «ΒΑΛΚΑΝ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.», έναντι συνολικού τιμήματος €6 εκατ.
Η θέση του ακινήτου είναι ιδιαίτερα προνομιακή, καθώς απέχει 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το Λιμάνι της πόλης.
Επί του ακινήτου, η DIMAND θα ανεγείρει, σε δύο φάσεις, συγκρότημα Logistics, συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. περίπου. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση 55.000 τ.μ. περίπου, εντός 24 μηνών, ενώ η δεύτερη φάση, σε δόμηση 65.000 τ.μ. περίπου, εντός 30 μηνών.
Επιπλέον, στην οροφή των εγκαταστάσεων προβλέπεται η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ για την παραγωγή ενέργειας, κατόπιν εκπόνησης ειδικής μελέτης. Εκτιμάται ότι η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών πάνελ θα ανέλθει σε 12 MW και η συνολική ετήσια παραγόμενη ενέργεια σε 19.200.000 Kwh.
Η συνολική ακαθάριστη αξία ανάπτυξης (GDV) του έργου κατά την ολοκλήρωσή του, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου €160 εκατ.
Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.10.2022
05/11/2022 14:44
21/03/2023 07:00
Εμπορευματικός πόλος διεθνούς εμβέλειας διεκδικεί με αξιώσεις να γίνει η Θεσσαλονίκη καθώς μπαίνουν τα θεμέλια για να δημιουργηθεί κέντρο Logistics στην πόλη με το πρώην στρατόπεδου Γκόνου να παίρνει το πράσινο φως, μετά από χρόνια ακινησίας.Αν γίνει πράξη το μεγαλεπήβολο εγχείρημα που φιλοδοξεί να βάλει για τα καλά τη Βόρεια Ελλάδα στον μεταφορικό χάρτη.
Το Logistics Center «έτρεξε», παίρνοντας το δρόμο του, μετά την πρόταση που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης προς τους συναρμόδιους υπουργούς ενώ κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ υπήρξαν επαφές και ζυμώσεις και με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με τις εξελίξεις να εκτιμάται πως δε θα αργήσουν.
Οι επιχειρηματικοί φορείς της πόλης συντόνισαν τα βήματά τους, διεκδικώντας με ιδιαίτερη ζέση να προχωρήσει το εγχείρημα που μπορεί να αποβεί πολλαπλά ωφέλιμο για τη Βόρεια Ελλάδα.
Υπό αυτό το αισιόδοξο πρίσμα, σε προχωρημένο στάδιο είναι οι διαδικασίες με το νερό να έχει...μπει στο αυλάκι για το νέο εγχείρημα αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου, που αυτή τη φορά θα γίνει με την «εγγύηση» του ΤΑΙΠΕΔ και της μονάδας ωρίμανσης έργων. Το προσεχές διάστημα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για τους αναδόχους που θα προωθήσουν την τεχνική ωρίμανση του project που σχετίζεται με τη μετατροπή του ακινήτου των 672 στρεμμάτων, που βρίσκεται στη δυτική είσοδο της πόλης και σε απόσταση 8 χλμ. από το λιμάνι, στο μεγαλύτερο κέντρο logistics της Βόρειας Ελλάδας, μια έκταση που βρίσκεται και κοντά στο λιμάνι της πόλης
Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει να ολοκληρώσει μια λίστα εκκρεμοτήτων, όπως βέβαια και να προχωρήσει στον διαγωνισμό για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ, που είναι κύριος του έργου. Μέχρι πρότινος το ακίνητο δεν είχε συγκεκριμένες χρήσεις γης, ενώ εντός της έκτασης υπάρχει πολεμικό υλικό (π.χ. νάρκες) που θα πρέπει να απομακρυνθεί, εγκαταστάσεις του Στρατού που επίσης θα πρέπει να «φύγουν».
Οι βασικές χρήσεις θα περιλαμβάνουν ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, πάρκου logistics και μεταποίησης και τη δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, χρήσεις που ενδείκνυνται, σύμφωνα με την προμελέτη που έχει κάνει η ΓΑΙΑΟΣΕ, για την αξιοποίηση της έκτασης που βρίσκεται σε προνομιακό σημείο, 8 χλμ. από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, 5,5 χλμ. από τη ΒΙΠΕ Σίνδου κ.α.
Το ύψος της επένδυσης θα μπορούσε να ανέλθει σε εύρος μεταξύ 120 και 240 εκατ. ευρώ, αναλόγως των τελικών χρήσεων και του μίγματος που θα προκριθεί, ενώ έχουν γίνει εκτιμήσεις για εσωτερική απόδοση περίπου 10% .
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση). Το project θα περιλαμβάνει και δυνατότητα συναρμολόγησης υλικών που έρχονται από την Άπω Ανατολή και με κατεύθυνση την Ευρώπη. H ένταξη της επένδυσης στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων θα «σαρώσει» τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, συμβάλλοντας στην επιτάχυνση των διαδικασιών.
Όμως, για να προχωρήσει η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου πρέπει να διευθετηθεί σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με τις χρήσεις γης (δεν έχει), την εκπόνηση μελετών, την πρόσβαση σε οδικό δίκτυο και το σιδηροδρομικό δίκτυο, την απομάκρυνση πολεμικού υλικού κ.α. Κατά συνέπεια, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να εκπονήσει τοπογραφικές και πολεοδομικές μελέτες, να μεριμνήσει για τις απαλλοτριώσεις παρακείμενων εκτάσεων για τη σύνδεση του πρώην στρατοπέδου με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, να προχωρήσει στην έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών, στη διενέργεια του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου σε ιδιώτη επενδυτή, την μετεγκατάσταση των στρατιωτικών αρτοποιείων και την απομάκρυνση με ασφάλεια του πολεμικού υλικού.
Η απαιτούμενη επένδυση εξαρτάται από το σενάριο χρήσεων που θα επιλεγεί. Με βάση αναλύσεις, η παραχώρηση της έκτασης για περίοδο, τουλάχιστον 30 ετών, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για χρήση υπηρεσιών logistics, μεταποίησης, συναρμολόγησης και ζωνών ελεύθερου εμπορίου.
«Διαμετακομιστικός κόμβος η Θεσσαλονίκη, έντονο ενδιαφέρον από τους Άραβες»
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το εγχείρημα, μεταξύ άλλων και από ΗΑΕ και Σαουδαβική Αραβία. Έχουν υποβάλει έξι εταιρείες αίτηση για να γίνουν σύμβουλοι του έργου. Μέσα στο 2023 θα εκπονηθεί μελέτη και στη συνέχεια θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για να προκύψει αυτός που θα τρέξει το έργο. Μπουλντόζες αν όλα κυλήσουν ομαλά θα μπουν το 2025 με ορίζοντα υλοποίησης του έργου 2-3 χρόνια, Δρομολογείται και η ένταξη του έργου στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.
«Το κέντρο Logistics θα καταστήσει την Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα διαμετακομιστικούς κόμβους στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μετατρέποντάς τες παράλληλα σε πύλες εισόδου των αραβικών προϊόντων στην Ευρώπη, αξιωματούχος των ΗΑΕ κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ εκφράζοντας το έμπρακτο ενδιαφέρον του, μας παρότρυνε να τρέξουμε γρήγορα τις διαδιακασίες για να μπουν και αραβικά fund στο σχήμα. Ο τομέας των Logistics έχει πολλές προοπτικές, ήδη πολλές ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν χώρους για να αποθηεκεύουν τα προϊόντα τους», επισημαίνει.
Η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης, με «βλέμμα» στραμμένο στην Εγνατία Οδό, στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές. Μαζί με άλλα Logistics Centers που σχεδιάζονται ή υλοποιούνται στη χώρα αλλά και με το project της σιδηροδορμικής Εγνατίας που έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης «ενώνοντας» πιο γρήγορα τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με τα Βαλκάνια, μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε ευρύτερο διαμετακομιστικό hub.
Τα πλεονεκτήματα της πόλης είναι αδιαμφισβήτητα (μεγάλο λιμάνι, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, βιομηχανικές περιοχές, διαθέσιμοι χώροι, γειτνίαση με μεγάλες αγορές, εγγύτητα με τα Βαλκάνια), ενώ τους αναπτυξιακούς καρπούς αν ευοδωθεί το εγχείρημα, θα δρέψουν η τοπική οικονομία αλλά και η ευρύτερη περιοχή που θα καταστεί εμπορευματική δίοδος διεθνούς βεληνεκούς, στέλοντας άλλο ένα ηχηρό σήμα στην επενδυτική κοινότητα.
«Φαγούρα» 19 χρόνια
Τα 19 χρόνια ατέρμονων συζητήσεων, σχεδίων...στο πόδι και ατελείωτης αναμονής, είναι πάρα πολλά την ώρα που η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα είναι αδήριτη ανάγκη να εκμεταλλευτούν τις ωφέλειες των Logistics.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ που κληρονόμησε το Γκόνου από τον ΟΣΕ, στα προηγούμενα χρόνια, το 2017 με 2018, είχε φανεί διατεθειμένη να προχωρήσει στην αξιοποίηση του ακινήτου και είχε εκκινήσει σχετικές διαδικασίες με στόχο την μακροχρόνια παραχώρηση του ακινήτου, είτε με κατάτμηση, είτε ως όλον. Η διαδικασία είχε προκαλέσει την εκδήλωση ενδιαφέροντος από πλευράς ιδιωτικών επιχειρήσεων αλλά, κάποια στιγμή το θέμα πάγωσε, όταν η κυβέρνηση έδειξε να επιλέγει την πρόταση του ΣΒΕ για τη δημιουργία Ελεύθερης Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου στο πρώην στρατόπεδο. Από το 2021, φάνηκε πως η κυβέρνηση άρχισε πάλι να κλίνει υπέρ της δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου στο Γκόνου.
Οι ανάγκες της αγοράς, των επιχειρήσεων, της οικονομίας της περιοχής είναι μεγάλες και στο πρώην στρατόπεδο μπορούν να δημιουργηθούν αποθηκευτικοί χώροι έως και 250.000 τ.μ.
Εάν το εγχείρημα συνδυαστεί και με το σχέδιο για τη μετατροπή σε Επιχειρηματικό Πάρκο, της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης Καλοχωρίου, τόσο βορείως, όσο και νοτίως του ΠΑΘΕ, τότε το πρώην στρατόπεδο θα βρεθεί εντός μίας οργανωμένης περιοχής που θα διαθέτει σύγχρονα δίκτυα και εξωτερικές υποδομές, με ό,τι αυτά συνεπάγονται για την ελκυστικότητα ενός εμπορευματικού κέντρου.
Η πρώτη απόπειρα αξιοποίησης του ακινήτου στο οποίο μέχρι και σήμερα παραμένει πολεμικό υλικό, με προκήρυξη διαγωνισμού από την ΓΑΙΑΟΣΕ, είχε αποτύχει με την διαδικασία, αν και είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον, να μην περνάει στο τελικό στάδιο.
Το σχέδιο για την αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου αποτελεί προϊόν μακροχρόνιας επεξεργασίας, χωρίς μέχρι πρότινος όμως διά ταύτα, της κυβέρνησης, καθώς ήταν από τα πρώτα έργα που είχαν εξαγγελθεί στο πλαίσιο της ΔΕΘ, ήδη από το 2019. Ο λόγος για τον οποίο κρίνεται πως η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου θα ήταν ιδανική είναι ασφαλώς η τοποθεσία του ακινήτου.
Σχετική μελέτη της εταιρείας συμβούλων EY είχε καταδείξει πως η μετατροπή σε κέντρο logistics ήταν η πλέον ενδεδειγμένη κίνηση, καθώς το πρώην στρατόπεδο βρίσκεται πλησίον της Σίνδου και κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα άμεσης σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως προσωρινός χώρος αποθήκευσης των προϊόντων που ξεφορτώνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και ως χώρος επεξεργασίας/συναρμολόγησης ή μεταποίησης των προϊόντων αυτών. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων που διακινούνται μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης είναι χύδην φορτία και πρώτες ύλες που προορίζονται κυρίως για τις βαλκανικές χώρες.
Της...μόδας τα Logistics
O ταχύτατα αναπτυσσόμενος, ιδιαίτερα μετά την πανδημία, κλάδος των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων (logistics) ανοίγει τα φτερά του με μεγάλες εταιρείες να δείχνουν, η μία μετά την άλλη, επενδυτικές διαθέσεις...πολιορκίας του. Η DIMAND ανακοίνωσε την απόκτηση ακινήτου στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο κόμβο Logistics στη Βόρεια Ελλάδα.
Ειδικότερα, η DIMAND απέκτησε, μέσω της θυγατρικής της «ΑΠΕΛΛΟΥ ESTATE M.Α.Ε.», γηπεδικές εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 355,6 στρεμμάτων, στο 15ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, πρώην ιδιοκτησίας της εταιρείας «ΒΑΛΚΑΝ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.», έναντι συνολικού τιμήματος €6 εκατ.
Η θέση του ακινήτου είναι ιδιαίτερα προνομιακή, καθώς απέχει 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το Λιμάνι της πόλης.
Επί του ακινήτου, η DIMAND θα ανεγείρει, σε δύο φάσεις, συγκρότημα Logistics, συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. περίπου. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση 55.000 τ.μ. περίπου, εντός 24 μηνών, ενώ η δεύτερη φάση, σε δόμηση 65.000 τ.μ. περίπου, εντός 30 μηνών.
Επιπλέον, στην οροφή των εγκαταστάσεων προβλέπεται η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ για την παραγωγή ενέργειας, κατόπιν εκπόνησης ειδικής μελέτης. Εκτιμάται ότι η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών πάνελ θα ανέλθει σε 12 MW και η συνολική ετήσια παραγόμενη ενέργεια σε 19.200.000 Kwh.
Η συνολική ακαθάριστη αξία ανάπτυξης (GDV) του έργου κατά την ολοκλήρωσή του, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου €160 εκατ.
Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.10.2022
ΣΧΟΛΙΑ