ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΚΕΠΚΑ: Απάτες στα κοινωνικά δίκτυα

Ποιες είναι οι συχνότερες και τι μπορούμε να κάνουμε

 24/11/2022 17:56

ΚΕΠΚΑ: Απάτες στα κοινωνικά δίκτυα

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και μάλιστα, για πολλούς από εμάς, απαραίτητο κομμάτι της ζωής μας. Ενημερωνόμαστε, επικοινωνούμε, αγοράζουμε αντιδρούμε μέσα από αυτά.


Τα κοινωνικά δίκτυα, όμως, αποτελούν και θερμοκήπιο, για απάτες. Οι πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων επιτρέπουν, στους απατεώνες, να κρύβονται, πίσω από ψεύτικο προφίλ, ή να «καταλαμβάνουν» πραγματικούς λογαριασμούς. Οι απατεώνες υποκρίνονται ότι είναι κάποιος, που γνωρίζουμε, για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μας. Μπορούν να συνομιλούν, για ώρες, επί εβδομάδες μαζί μας, πριν μας εκμαιεύσουν προσωπικές πληροφορίες, ή μας ζητήσουν χρήματα.

Ας δούμε κάποιες συχνές απάτες, που ξεκινούν από τα κοινωνικά δίκτυα:

  • Ευκαιρίες για εργασία – για επενδύσεις: Υπόσχονται εργασία, με υψηλές αποδοχές, ή επενδύσεις με υψηλές αποδόσεις: «Κερδίζετε, γρήγορα, σίγουρα και πολλά χρήματα». Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι «προσφορές» αποτελούν, απλά, κόλπα, για να μας εκμαιεύσουν χρήματα, προσωπικές πληροφορίες, ή στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών μας.
  • Ψεύτικα βραβεία και λαχεία: Μας ενημερώνουν ότι κερδίσαμε ένα βραβείο, αλλά για να το πάρουμε πρέπει να πληρώσουμε ένα ποσό, ή να δώσουμε τις πληροφορίες των τραπεζικών μας λογαριασμών.
  • Ψεύτικα ερωτικά ειδύλλια: Ξεκινάει μια διαδικτυακή σχέση, αλλά, μόλις κερδίσει την εμπιστοσύνη μας, μας ζητάει να στείλουμε χρήματα, ή να αποκαλύψουμε προσωπικές πληροφορίες.
  • Παγίδα εγγραφής: Μας υπόσχονται δωρεάν υπηρεσίες, ή δωρεάν χρόνο για τη δοκιμή και μας χρεώνουν συνδρομή, χωρίς να το αντιληφθούμε και χωρίς τη συναίνεσή μας.
  • Ψεύτικες χορηγίες: Οι απατεώνες παριστάνουν πραγματικές γνωστικές φίρμες, που προσφέρουν χορηγίες, αλλά, στο τέλος, εκμαιεύουν πληροφορίες, για τους τραπεζικούς μας λογαριασμούς.
  • Διαφημίσεις κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών ειδών: Διαφημίζονται, σε τιμές, πολύ χαμηλότερες, από αυτές που βρίσκουμε, στην αγορά. Στην καλύτερη περίπτωση, θα μας αποσταλεί άσχετο και ευτελές αγαθό, στην χειρότερη, που είναι και η συχνότερη, δε θα μας αποσταλεί τίποτα.
  • Ψάρεμα: Χρησιμοποιούν μηνύματα, που περιέχουν ένα ψεύτικο σύνδεσμο (link), στον οποίο μας προτρέπουν να μπούμε. Αν υπακούσουμε θα μας κλέψουν κωδικούς και πληροφορίες τραπεζικών λογαριασμών.
  • Κρυπτονομίσματα: Υπόσχονται εύκολο και γρήγορο πλουτισμό. Όμως, μπορούμε όλοι να επενδύσουμε, με ασφάλεια, σε κρυπτονομίσματα;

Τι μπορούμε να κάνουμε;

  • Χειριζόμαστε ύποπτες ιστοσελίδες, λογαριασμούς και προφίλ με προσοχή. Πολλές φορές, μια απάτη ξεκινάει με ένα αίτημα για φιλία.
  • Εάν λάβουμε ένα περίεργο μήνυμα, από κάποιο γνωστό μας, επικοινωνούμε μαζί του απευθείας. Ένα τηλεφώνημα, μια συνάντηση μπορεί να μας σώσει από μια απάτη.
  • Είμαστε καχύποπτοι απέναντι σε αγνώστους, που μας ακολουθούν, στα κοινωνικά δίκτυα καθώς και σε μηνύματα , που μας ζητούν να δώσουμε, ή να μοιραστούμε κάτι. Οι απατεώνες «κυνηγάνε» εμάς, για τα χρήματά μας και τις προσωπικές μας πληροφορίες. Δε στέλνουμε και δε μοιραζόμαστε κωδικούς, φωτογραφίες, προσωπικές στιγμές κ.λπ.
  • Επαληθεύουμε, πάντοτε, το λογαριασμό και την ταυτότητα του προσώπου, ή της εταιρείας, που είμαστε σε επαφή, πριν απαντήσουμε, σε κάποιο μήνυμα. Ελέγχουμε, προσεκτικά, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αποστολέα, ή το URL. Επικοινωνούμε, απευθείας με το πρόσωπο, ή την εταιρεία, ή ψάχνουμε την ιστοσελίδα τους, για να επιβεβαιώσουμε ότι είναι, πραγματικά, αυτοί που ισχυρίζονται ότι είναι.
  • Προστατεύουμε τον υπολογιστή μας και τις ηλεκτρονικές μας συσκευές. Χρησιμοποιούμε λογισμικό ασφάλειας και προστατεύουμε τους λογαριασμούς μας, με έλεγχο ταυτότητας, με πολλούς τρόπους.

Εάν αντιληφθούμε κάποια τέτοια απάτη, ενημερώνουμε.

Πηγή: https://econsumer.gov/

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και μάλιστα, για πολλούς από εμάς, απαραίτητο κομμάτι της ζωής μας. Ενημερωνόμαστε, επικοινωνούμε, αγοράζουμε αντιδρούμε μέσα από αυτά.


Τα κοινωνικά δίκτυα, όμως, αποτελούν και θερμοκήπιο, για απάτες. Οι πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων επιτρέπουν, στους απατεώνες, να κρύβονται, πίσω από ψεύτικο προφίλ, ή να «καταλαμβάνουν» πραγματικούς λογαριασμούς. Οι απατεώνες υποκρίνονται ότι είναι κάποιος, που γνωρίζουμε, για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μας. Μπορούν να συνομιλούν, για ώρες, επί εβδομάδες μαζί μας, πριν μας εκμαιεύσουν προσωπικές πληροφορίες, ή μας ζητήσουν χρήματα.

Ας δούμε κάποιες συχνές απάτες, που ξεκινούν από τα κοινωνικά δίκτυα:

  • Ευκαιρίες για εργασία – για επενδύσεις: Υπόσχονται εργασία, με υψηλές αποδοχές, ή επενδύσεις με υψηλές αποδόσεις: «Κερδίζετε, γρήγορα, σίγουρα και πολλά χρήματα». Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι «προσφορές» αποτελούν, απλά, κόλπα, για να μας εκμαιεύσουν χρήματα, προσωπικές πληροφορίες, ή στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών μας.
  • Ψεύτικα βραβεία και λαχεία: Μας ενημερώνουν ότι κερδίσαμε ένα βραβείο, αλλά για να το πάρουμε πρέπει να πληρώσουμε ένα ποσό, ή να δώσουμε τις πληροφορίες των τραπεζικών μας λογαριασμών.
  • Ψεύτικα ερωτικά ειδύλλια: Ξεκινάει μια διαδικτυακή σχέση, αλλά, μόλις κερδίσει την εμπιστοσύνη μας, μας ζητάει να στείλουμε χρήματα, ή να αποκαλύψουμε προσωπικές πληροφορίες.
  • Παγίδα εγγραφής: Μας υπόσχονται δωρεάν υπηρεσίες, ή δωρεάν χρόνο για τη δοκιμή και μας χρεώνουν συνδρομή, χωρίς να το αντιληφθούμε και χωρίς τη συναίνεσή μας.
  • Ψεύτικες χορηγίες: Οι απατεώνες παριστάνουν πραγματικές γνωστικές φίρμες, που προσφέρουν χορηγίες, αλλά, στο τέλος, εκμαιεύουν πληροφορίες, για τους τραπεζικούς μας λογαριασμούς.
  • Διαφημίσεις κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών ειδών: Διαφημίζονται, σε τιμές, πολύ χαμηλότερες, από αυτές που βρίσκουμε, στην αγορά. Στην καλύτερη περίπτωση, θα μας αποσταλεί άσχετο και ευτελές αγαθό, στην χειρότερη, που είναι και η συχνότερη, δε θα μας αποσταλεί τίποτα.
  • Ψάρεμα: Χρησιμοποιούν μηνύματα, που περιέχουν ένα ψεύτικο σύνδεσμο (link), στον οποίο μας προτρέπουν να μπούμε. Αν υπακούσουμε θα μας κλέψουν κωδικούς και πληροφορίες τραπεζικών λογαριασμών.
  • Κρυπτονομίσματα: Υπόσχονται εύκολο και γρήγορο πλουτισμό. Όμως, μπορούμε όλοι να επενδύσουμε, με ασφάλεια, σε κρυπτονομίσματα;

Τι μπορούμε να κάνουμε;

  • Χειριζόμαστε ύποπτες ιστοσελίδες, λογαριασμούς και προφίλ με προσοχή. Πολλές φορές, μια απάτη ξεκινάει με ένα αίτημα για φιλία.
  • Εάν λάβουμε ένα περίεργο μήνυμα, από κάποιο γνωστό μας, επικοινωνούμε μαζί του απευθείας. Ένα τηλεφώνημα, μια συνάντηση μπορεί να μας σώσει από μια απάτη.
  • Είμαστε καχύποπτοι απέναντι σε αγνώστους, που μας ακολουθούν, στα κοινωνικά δίκτυα καθώς και σε μηνύματα , που μας ζητούν να δώσουμε, ή να μοιραστούμε κάτι. Οι απατεώνες «κυνηγάνε» εμάς, για τα χρήματά μας και τις προσωπικές μας πληροφορίες. Δε στέλνουμε και δε μοιραζόμαστε κωδικούς, φωτογραφίες, προσωπικές στιγμές κ.λπ.
  • Επαληθεύουμε, πάντοτε, το λογαριασμό και την ταυτότητα του προσώπου, ή της εταιρείας, που είμαστε σε επαφή, πριν απαντήσουμε, σε κάποιο μήνυμα. Ελέγχουμε, προσεκτικά, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αποστολέα, ή το URL. Επικοινωνούμε, απευθείας με το πρόσωπο, ή την εταιρεία, ή ψάχνουμε την ιστοσελίδα τους, για να επιβεβαιώσουμε ότι είναι, πραγματικά, αυτοί που ισχυρίζονται ότι είναι.
  • Προστατεύουμε τον υπολογιστή μας και τις ηλεκτρονικές μας συσκευές. Χρησιμοποιούμε λογισμικό ασφάλειας και προστατεύουμε τους λογαριασμούς μας, με έλεγχο ταυτότητας, με πολλούς τρόπους.

Εάν αντιληφθούμε κάποια τέτοια απάτη, ενημερώνουμε.

Πηγή: https://econsumer.gov/

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία