ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κλειώ Δανάη Οθωναίου: Το θέατρο μπορεί να φέρει πίσω τα χαμένα συναισθήματα

Έχοντας αναμετρηθεί ξανά με μεγάλους ρόλους στο παρελθόν, η γνωστή ηθοποιός μιλά στη «ΜτΚ» για την Ερμιόνη που υποδύεται στο «Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Σαίξπηρ

 14/11/2018 07:10

 Κλειώ Δανάη Οθωναίου: Το θέατρο μπορεί να φέρει πίσω τα χαμένα συναισθήματα
«Είναι ποιητικό, είναι βαθιά υπαρξιακό και έχει να κάνει με τον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης», τονίζει η Κλειώ Δανάη Οθωναίου για το κείμενο του έργου.

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Η Κλειώ Δανάη Οθωναίου υποδύεται την Ερμιόνη, η οποία είναι παντρεμένη με το βασιλιά Λεόντιο και κυοφορεί το δεύτερο παιδί του. «Σπάνια το συναντάμε αυτό στο θέατρο», σχολιάζει για τη συνθήκη της κύησης στη «ΜτΚ». «Είναι ένας τρυφερός ρόλος γραμμένος από τον Σαίξπηρ, μια τρυφερή μητρική φιγούρα, η οποία ξαφνικά και απότομα αλλάζει τη μοίρα της από τη μια στιγμή στην άλλη» προσθέτει. Βεβαίως, η έμπνευση του ρόλου προέρχεται από την τραγική ιστορία της Άννας Μπολέιν «της μητέρας της βασίλισσας Ελισάβετ της πρώτης, συζύγου του Ερρίκου Η’ της Αγγλίας, που χώρισε την Αικατερίνη της Αραγονίας, για να την παντρευτεί και να χωρίσει και την ίδια. Με ψευδείς κατηγορίες τη σκοτώνει για να παντρευτεί την επόμενη και όλα αυτά, για να έχει τον αρσενικό διάδοχο». Αυτό που βρίσκει εντυπωσιακό στο ρόλο της είναι η «ευθραυστότητά της», όπως λέει χαρακτηριστικά, και επισημαίνει ότι έχει συμβολισμούς όπως και όλοι οι ρόλοι του Σαίξπηρ.

Φαίνεται πως το σημείο αυτό της ιστορίας απασχόλησε πολύ και τον ίδιο το σκηνοθέτη, τον Ρουμάνο Σίλβιου Πουρκαρέτε. «Στο δικό μας έργο δεν υπάρχει αρσενικό, το ρόλο του παιδιού τον παίζει γυναίκα, επειδή ο σκηνοθέτης θέλει να δείξει με μία πολύ ευαίσθητη ματιά τη μη αποδοχή του παιδιού από τον πατέρα γι’ αυτό που στα αλήθεια είναι» επισημαίνει η κ. Οθωναίου. Ακόμη, μιλάει με ενθουσιασμό για τη συνεργασία της μαζί του. «Ο τρόπος που βλέπει τα πράγματα είναι εντυπωσιακός, ιδιοφυής, εξαιρετικά ευαίσθητος, είναι ένας από τους σκηνοθέτες που είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που τον έχουμε και που ήρθε να μας δώσει τα φώτα του και σε εμάς στη σκηνή και στους θεατές της Θεσσαλονίκης». Ο σκηνοθέτης προσπαθεί μέσα από την εικόνα να συμπληρώσει όσα κομμάτια αναγκάστηκε να αφαιρέσει από το έργο για οικονομία χρόνου.

Η ίδια θα μας πει για το κείμενο ότι «είναι ποιητικό, είναι βαθιά υπαρξιακό και έχει να κάνει με τον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Με το γεγονός δηλαδή ότι ο άνθρωπος έτσι και αλλιώς αδυνατεί να υπάρξει πλήρης, ευτυχής, γαλήνιος, σε αυτήν τη διάσταση, σε αυτήν τη ζωή. «Δεν ξέρω αν στη μετέπειτα ίσως κάπως τα βρίσκει. Σε αυτήν πάντως φαίνεται ότι ο άνθρωπος είναι ατελής ως ύπαρξη. Δεν μπορεί να βιώσει την ευτυχία, κάτι του λείπει» προσθέτει.

«Στο θέατρο όλα επιτρέπονται»

Έχοντας ερμηνεύσει μεγάλους ρόλους και στο παρελθόν, η Κλειώ Δανάη Οθωναίου πιστεύει ότι μπορεί κανείς να λυτρωθεί με όλους τους ρόλους, είτε παίζει αρχαίο δράμα είτε παίζει κάποια κωμωδία. «Σε όλους τους ρόλους ο ηθοποιός έρχεται να συναντηθεί με ένα από τα προσωπεία του. Προσωπεία έχουμε πάρα πολλά. Όλοι είμαστε όλα. Ο ηθοποιός έχει την ευκαιρία να ανακαλύπτει μέσα από όλες αυτές τις διαφορετικές παραστάσεις κάθε φορά ένα ακόμα του πρόσωπο και μέσα από αυτό το πρόσωπο κάπως να εκφράζει αυτήν την πλευρά του, να εκφράζει τη νιότη του, τη βαθιά του θλίψη, τον τεράστιο θυμό του, το μεγάλο του φόβο για την απώλεια…», συμπληρώνει.

Άλλωστε αυτό που τη συγκινεί στο θέατρο είναι η δύναμη του να φέρει πίσω τα χαμένα συναισθήματα: «Στο θέατρο όλα επιτρέπονται. Πώς είσαι στον ύπνο σου όταν κοιμάσαι και βλέπεις τους νεκρούς σου και νιώθεις τόσο οικεία, λες αφού το ξέρω ότι έχει πεθάνει πώς τον βλέπω στον ύπνο μου. Αυτό κάνει το θέατρο, ακυρώνει το θάνατο, που είναι μεγάλο δώρο έστω με κάποιον τρόπο παραμυθένιο να το βιώνει ένας θεατής αλλά και ο ίδιος ο ρόλος. Αυτό με συγκινεί περισσότερο. Δεν έχει να κάνει τόσο με το ρόλο όσο ότι μπορούμε να φέρουμε πίσω τα χαμένα συναισθήματα, τις χαμένες αγάπες, τους χαμένους ανθρώπους…».

«Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Πρεμιέρα: 16 Νοεμβρίου 2018

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18.00, Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο στις 20.30, Κυριακή στις 19.00

Εισιτήρια: από 5 ευρώ έως 13 ευρώ

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11 Νοεμβρίου 2018

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Η Κλειώ Δανάη Οθωναίου υποδύεται την Ερμιόνη, η οποία είναι παντρεμένη με το βασιλιά Λεόντιο και κυοφορεί το δεύτερο παιδί του. «Σπάνια το συναντάμε αυτό στο θέατρο», σχολιάζει για τη συνθήκη της κύησης στη «ΜτΚ». «Είναι ένας τρυφερός ρόλος γραμμένος από τον Σαίξπηρ, μια τρυφερή μητρική φιγούρα, η οποία ξαφνικά και απότομα αλλάζει τη μοίρα της από τη μια στιγμή στην άλλη» προσθέτει. Βεβαίως, η έμπνευση του ρόλου προέρχεται από την τραγική ιστορία της Άννας Μπολέιν «της μητέρας της βασίλισσας Ελισάβετ της πρώτης, συζύγου του Ερρίκου Η’ της Αγγλίας, που χώρισε την Αικατερίνη της Αραγονίας, για να την παντρευτεί και να χωρίσει και την ίδια. Με ψευδείς κατηγορίες τη σκοτώνει για να παντρευτεί την επόμενη και όλα αυτά, για να έχει τον αρσενικό διάδοχο». Αυτό που βρίσκει εντυπωσιακό στο ρόλο της είναι η «ευθραυστότητά της», όπως λέει χαρακτηριστικά, και επισημαίνει ότι έχει συμβολισμούς όπως και όλοι οι ρόλοι του Σαίξπηρ.

Φαίνεται πως το σημείο αυτό της ιστορίας απασχόλησε πολύ και τον ίδιο το σκηνοθέτη, τον Ρουμάνο Σίλβιου Πουρκαρέτε. «Στο δικό μας έργο δεν υπάρχει αρσενικό, το ρόλο του παιδιού τον παίζει γυναίκα, επειδή ο σκηνοθέτης θέλει να δείξει με μία πολύ ευαίσθητη ματιά τη μη αποδοχή του παιδιού από τον πατέρα γι’ αυτό που στα αλήθεια είναι» επισημαίνει η κ. Οθωναίου. Ακόμη, μιλάει με ενθουσιασμό για τη συνεργασία της μαζί του. «Ο τρόπος που βλέπει τα πράγματα είναι εντυπωσιακός, ιδιοφυής, εξαιρετικά ευαίσθητος, είναι ένας από τους σκηνοθέτες που είμαστε πάρα πολύ τυχεροί που τον έχουμε και που ήρθε να μας δώσει τα φώτα του και σε εμάς στη σκηνή και στους θεατές της Θεσσαλονίκης». Ο σκηνοθέτης προσπαθεί μέσα από την εικόνα να συμπληρώσει όσα κομμάτια αναγκάστηκε να αφαιρέσει από το έργο για οικονομία χρόνου.

Η ίδια θα μας πει για το κείμενο ότι «είναι ποιητικό, είναι βαθιά υπαρξιακό και έχει να κάνει με τον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Με το γεγονός δηλαδή ότι ο άνθρωπος έτσι και αλλιώς αδυνατεί να υπάρξει πλήρης, ευτυχής, γαλήνιος, σε αυτήν τη διάσταση, σε αυτήν τη ζωή. «Δεν ξέρω αν στη μετέπειτα ίσως κάπως τα βρίσκει. Σε αυτήν πάντως φαίνεται ότι ο άνθρωπος είναι ατελής ως ύπαρξη. Δεν μπορεί να βιώσει την ευτυχία, κάτι του λείπει» προσθέτει.

«Στο θέατρο όλα επιτρέπονται»

Έχοντας ερμηνεύσει μεγάλους ρόλους και στο παρελθόν, η Κλειώ Δανάη Οθωναίου πιστεύει ότι μπορεί κανείς να λυτρωθεί με όλους τους ρόλους, είτε παίζει αρχαίο δράμα είτε παίζει κάποια κωμωδία. «Σε όλους τους ρόλους ο ηθοποιός έρχεται να συναντηθεί με ένα από τα προσωπεία του. Προσωπεία έχουμε πάρα πολλά. Όλοι είμαστε όλα. Ο ηθοποιός έχει την ευκαιρία να ανακαλύπτει μέσα από όλες αυτές τις διαφορετικές παραστάσεις κάθε φορά ένα ακόμα του πρόσωπο και μέσα από αυτό το πρόσωπο κάπως να εκφράζει αυτήν την πλευρά του, να εκφράζει τη νιότη του, τη βαθιά του θλίψη, τον τεράστιο θυμό του, το μεγάλο του φόβο για την απώλεια…», συμπληρώνει.

Άλλωστε αυτό που τη συγκινεί στο θέατρο είναι η δύναμη του να φέρει πίσω τα χαμένα συναισθήματα: «Στο θέατρο όλα επιτρέπονται. Πώς είσαι στον ύπνο σου όταν κοιμάσαι και βλέπεις τους νεκρούς σου και νιώθεις τόσο οικεία, λες αφού το ξέρω ότι έχει πεθάνει πώς τον βλέπω στον ύπνο μου. Αυτό κάνει το θέατρο, ακυρώνει το θάνατο, που είναι μεγάλο δώρο έστω με κάποιον τρόπο παραμυθένιο να το βιώνει ένας θεατής αλλά και ο ίδιος ο ρόλος. Αυτό με συγκινεί περισσότερο. Δεν έχει να κάνει τόσο με το ρόλο όσο ότι μπορούμε να φέρουμε πίσω τα χαμένα συναισθήματα, τις χαμένες αγάπες, τους χαμένους ανθρώπους…».

«Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Πρεμιέρα: 16 Νοεμβρίου 2018

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18.00, Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο στις 20.30, Κυριακή στις 19.00

Εισιτήρια: από 5 ευρώ έως 13 ευρώ

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11 Νοεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία