KOK και αξεσουάρ αυτοκινήτου - Ποια απαγορεύονται
27/02/2023 17:20
27/02/2023 17:20
Όλοι οι οδηγοί μπορούν να τοποθετήσουν αξεσουάρ εντός και εκτός του αυτοκινήτου τους. Ωστόσο υπάρχουν και κάποια που θα τους φέρουν αντιμέτωπους με το γράμμα του νόμου και πρέπει να αποφεύγονται, όπως γράφει το carandmotor.gr.
Τα αξεσουάρ αυτοκινήτου που οδηγούν σε κάποιου είδους βελτίωση μπορούν να αφορούν στην βελτίωση της εργονομίας στο εσωτερικό, όπως είναι για παράδειγμα μια βάση στήριξης για κινητό τηλέφωνο, ενώ άλλα μπορούν να εξυπηρετούν βελτιώσεις αισθητικής φύσεως.
Στην περίπτωση που οι προσθήκες σε ένα αυτοκίνητο γίνονται από τον κατάλογο των επίσημων αξεσουάρ του κατασκευαστή, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν υπάρχει κίνδυνος να βρεθεί το αυτοκίνητο εκτός προδιαγραφών με τον οδηγό του να μπαίνει και σε μπελάδες σε ενδεχόμενο έλεγχο.
Όμως αν τα αξεσουάρ αυτά ανήκουν σε ανεξάρτητους κατασκευαστές τότε το ρίσκο να είναι εκτός νόμιμων προδιαγραφών καραδοκεί, κάτι που ισχύει βέβαια και στην περίπτωση που ο κάτοχος του οχήματος αγνοήσει και τις οδηγίες του κατασκευαστή αναφορικά με την τοποθέτηση και χρήση των επίσημων και εργοστασιακών αξεσουάρ.
Παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε ποια είναι εκείνα τα αξεσουάρ τα οποία μπορούν να σας βάλουν σε μπελάδες, τοποθετώντας σας στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών.
Σύστημα εξαγωγής καυσαερίων
Ο ΚΟΚ απαγορεύει η κυκλοφορία κάθε οχήματος που εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαπτικά για την υγεία του ανθρώπου καθώς και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Τα όρια που σχετίζονται με τους εκλυόμενους ρύπους καθώς και με τα επίπεδα θορύβου κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος-κινητήρα, ενώ στην περίπτωση που ένα όχημα δεν πληρεί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας.
Μάλιστα, τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της αρμόδιας Υπηρεσίας Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που έχει πραγματοποιηθεί κάποια αναβάθμιση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων θα πρέπει να διασφαλιστεί το γεγονός ότι οι εκλυόμενοι ρύποι και ο παραγόμενος θόρυβος δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια.
Φώτα πορείας
Η αντικατάσταση των λαμπτήρων ή ακόμη και ολόκληρων των φωτιστικών σωμάτων είναι μια συνήθη αναβάθμιση στις ημέρες μας, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ιδιοκτήτες των παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτου που αναζητούν τρόπους ώστε να βελτιωθεί η ορατότητα τη νύχτα.
Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το αποτέλεσμα κινδυνεύει να μας εκθέσει στα μάτια του... Νόμου, καθώς η χρήση ισχυρότερων φωτιστικών μέσων προκαλεί το θάμβωμα των αντίθετα διερχόμενων οδηγών ή ακόμα και εκείνων που προπορεύονται.
Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οι προβολείς του αυτοκινήτου προκαλούν θάμβωση, είτε εξαιτίας της έντασής τους είτε εξαιτίας της απορρύθμισης τους, η χρηματική ποινή που προβλέπεται κυμαίνεται μεταξύ 200 και 700 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια οδήγησης το διάστημα του ενός μηνός.
Σημειώστε ότι τα φωτιστικά σώματα ενός οχήματα θα πρέπει να είναι καθαρά και δεν θα πρέπει να επικολλούνται σε αυτά αξεσουάρ τα οποία μειώνουν την επιφάνειά τους.
Αντηλιακές μεμβράνες
Μία ακόμα συχνή παρέμβαση στις εργοστασιακές προδιαγραφές του αυτοκινήτου είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών, οι οποίες αναλαμβάνουν να περιορίσουν την ηλιακή ακτινοβολία η οποία εισέρχεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τους υαλοπίνακες του οδηγού και του συνοδηγού.
Σε περίπτωση που το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, τότε δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός για πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου και ως εκ τούτου μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
Μεμβράνες αμαξώματος
Μία ακόμα «τάση» των τελευταίων ετών είναι το περίφημο car wrapping ή αν προτιμάτε το ντύσιμο των επιφανειών του αμαξώματος με προστατευτική μεμβράνη, η οποία μεταβάλλει το χρώμα του αμαξώματος.
Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πρέπει να προβεί στη δήλωση αλλαγή χρώματος στην αρμόδια Αρχή ώστε να αποφύγει το ενδεχόμενη της επιβολής προστίμου σε κάποιο έλεγχο.
Ειδικότερα, οποιαδήποτε αλλαγή στο χρώμα του αμαξώματος θα πρέπει να δηλωθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εντός 15 ημερών.
Κοτσαδόρος
Από την 1η Νοεμβρίου του 2020, οι κοτσαδόροι που φέρουν τα οχήματα θα πρέπει να είναι είτε αναδιπλούμενοι είτε αφαιρούμενοι. Επί της ουσίας απαγορεύεται η χρήση σταθερών κοτσαδόρων, ακόμα κι αν το όχημα διαθέτει την απαιτούμενη άδεια ρυμούλκησης.
Οι προδιαγραφές του κοτσαδόρου θα πρέπει να συμβαδίζουν με εκείνες του κατασκευαστή του οχήματος και το όχημα να φέρει την απαιτούμενη άδεια. Αντίστοιχη άδεια θα πρέπει να φέρει και ο οδηγός του οχήματος, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τιμωρείται με φυλάκιση έως 12 μηνών και χρηματική ποινή 200 ευρώ.
Στην περίπτωση μάλιστα που το όχημά μας φέρει κοτσαδόρο θα πρέπει να δηλωθεί στην ασφαλιστική εταιρεία καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να μην καλυφθούν τυχόν ζημιές που προκληθούν και σχετίζονται με την παρουσία του συγκεκριμένου εξαρτήματος.
Ηχοσύστημα
Στην περίπτωση που η ένταση ενός ηχοσυστήματος κριθεί ότι παρενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου ή τους διαμένοντες σε αυτόν, τότε οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ ενώ πραγματοποιείται και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Κάλυμμα πινακίδας κυκλοφορίας
Με διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων 300 ευρώ τιμωρείται ο οδηγός οχήματος του οποίου οι πινακίδες κυκλοφορίες δεν είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί επ’ αυτών μη αντανακλαστικό υλικό.
Εξυπακούεται ότι η αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας με άλλες που δεν έχουν χορηγηθεί νόμιμα ή παραποίηση αυτών με οποιαδήποτε μορφή (τεμαχισμό, αλλαγή σχήματος ή γράμματος, κάμψη της πινακίδας κ.λπ.) συνιστά παράβαση η οποία επισύρει ποινή φυλάκισης μέχρις ενός έτους.
Όλοι οι οδηγοί μπορούν να τοποθετήσουν αξεσουάρ εντός και εκτός του αυτοκινήτου τους. Ωστόσο υπάρχουν και κάποια που θα τους φέρουν αντιμέτωπους με το γράμμα του νόμου και πρέπει να αποφεύγονται, όπως γράφει το carandmotor.gr.
Τα αξεσουάρ αυτοκινήτου που οδηγούν σε κάποιου είδους βελτίωση μπορούν να αφορούν στην βελτίωση της εργονομίας στο εσωτερικό, όπως είναι για παράδειγμα μια βάση στήριξης για κινητό τηλέφωνο, ενώ άλλα μπορούν να εξυπηρετούν βελτιώσεις αισθητικής φύσεως.
Στην περίπτωση που οι προσθήκες σε ένα αυτοκίνητο γίνονται από τον κατάλογο των επίσημων αξεσουάρ του κατασκευαστή, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν υπάρχει κίνδυνος να βρεθεί το αυτοκίνητο εκτός προδιαγραφών με τον οδηγό του να μπαίνει και σε μπελάδες σε ενδεχόμενο έλεγχο.
Όμως αν τα αξεσουάρ αυτά ανήκουν σε ανεξάρτητους κατασκευαστές τότε το ρίσκο να είναι εκτός νόμιμων προδιαγραφών καραδοκεί, κάτι που ισχύει βέβαια και στην περίπτωση που ο κάτοχος του οχήματος αγνοήσει και τις οδηγίες του κατασκευαστή αναφορικά με την τοποθέτηση και χρήση των επίσημων και εργοστασιακών αξεσουάρ.
Παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε ποια είναι εκείνα τα αξεσουάρ τα οποία μπορούν να σας βάλουν σε μπελάδες, τοποθετώντας σας στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών.
Σύστημα εξαγωγής καυσαερίων
Ο ΚΟΚ απαγορεύει η κυκλοφορία κάθε οχήματος που εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαπτικά για την υγεία του ανθρώπου καθώς και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Τα όρια που σχετίζονται με τους εκλυόμενους ρύπους καθώς και με τα επίπεδα θορύβου κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος-κινητήρα, ενώ στην περίπτωση που ένα όχημα δεν πληρεί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας.
Μάλιστα, τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της αρμόδιας Υπηρεσίας Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που έχει πραγματοποιηθεί κάποια αναβάθμιση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων θα πρέπει να διασφαλιστεί το γεγονός ότι οι εκλυόμενοι ρύποι και ο παραγόμενος θόρυβος δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια.
Φώτα πορείας
Η αντικατάσταση των λαμπτήρων ή ακόμη και ολόκληρων των φωτιστικών σωμάτων είναι μια συνήθη αναβάθμιση στις ημέρες μας, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ιδιοκτήτες των παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτου που αναζητούν τρόπους ώστε να βελτιωθεί η ορατότητα τη νύχτα.
Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το αποτέλεσμα κινδυνεύει να μας εκθέσει στα μάτια του... Νόμου, καθώς η χρήση ισχυρότερων φωτιστικών μέσων προκαλεί το θάμβωμα των αντίθετα διερχόμενων οδηγών ή ακόμα και εκείνων που προπορεύονται.
Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οι προβολείς του αυτοκινήτου προκαλούν θάμβωση, είτε εξαιτίας της έντασής τους είτε εξαιτίας της απορρύθμισης τους, η χρηματική ποινή που προβλέπεται κυμαίνεται μεταξύ 200 και 700 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια οδήγησης το διάστημα του ενός μηνός.
Σημειώστε ότι τα φωτιστικά σώματα ενός οχήματα θα πρέπει να είναι καθαρά και δεν θα πρέπει να επικολλούνται σε αυτά αξεσουάρ τα οποία μειώνουν την επιφάνειά τους.
Αντηλιακές μεμβράνες
Μία ακόμα συχνή παρέμβαση στις εργοστασιακές προδιαγραφές του αυτοκινήτου είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών, οι οποίες αναλαμβάνουν να περιορίσουν την ηλιακή ακτινοβολία η οποία εισέρχεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τους υαλοπίνακες του οδηγού και του συνοδηγού.
Σε περίπτωση που το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, τότε δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός για πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου και ως εκ τούτου μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
Μεμβράνες αμαξώματος
Μία ακόμα «τάση» των τελευταίων ετών είναι το περίφημο car wrapping ή αν προτιμάτε το ντύσιμο των επιφανειών του αμαξώματος με προστατευτική μεμβράνη, η οποία μεταβάλλει το χρώμα του αμαξώματος.
Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πρέπει να προβεί στη δήλωση αλλαγή χρώματος στην αρμόδια Αρχή ώστε να αποφύγει το ενδεχόμενη της επιβολής προστίμου σε κάποιο έλεγχο.
Ειδικότερα, οποιαδήποτε αλλαγή στο χρώμα του αμαξώματος θα πρέπει να δηλωθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εντός 15 ημερών.
Κοτσαδόρος
Από την 1η Νοεμβρίου του 2020, οι κοτσαδόροι που φέρουν τα οχήματα θα πρέπει να είναι είτε αναδιπλούμενοι είτε αφαιρούμενοι. Επί της ουσίας απαγορεύεται η χρήση σταθερών κοτσαδόρων, ακόμα κι αν το όχημα διαθέτει την απαιτούμενη άδεια ρυμούλκησης.
Οι προδιαγραφές του κοτσαδόρου θα πρέπει να συμβαδίζουν με εκείνες του κατασκευαστή του οχήματος και το όχημα να φέρει την απαιτούμενη άδεια. Αντίστοιχη άδεια θα πρέπει να φέρει και ο οδηγός του οχήματος, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τιμωρείται με φυλάκιση έως 12 μηνών και χρηματική ποινή 200 ευρώ.
Στην περίπτωση μάλιστα που το όχημά μας φέρει κοτσαδόρο θα πρέπει να δηλωθεί στην ασφαλιστική εταιρεία καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να μην καλυφθούν τυχόν ζημιές που προκληθούν και σχετίζονται με την παρουσία του συγκεκριμένου εξαρτήματος.
Ηχοσύστημα
Στην περίπτωση που η ένταση ενός ηχοσυστήματος κριθεί ότι παρενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου ή τους διαμένοντες σε αυτόν, τότε οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ ενώ πραγματοποιείται και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Κάλυμμα πινακίδας κυκλοφορίας
Με διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων 300 ευρώ τιμωρείται ο οδηγός οχήματος του οποίου οι πινακίδες κυκλοφορίες δεν είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί επ’ αυτών μη αντανακλαστικό υλικό.
Εξυπακούεται ότι η αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας με άλλες που δεν έχουν χορηγηθεί νόμιμα ή παραποίηση αυτών με οποιαδήποτε μορφή (τεμαχισμό, αλλαγή σχήματος ή γράμματος, κάμψη της πινακίδας κ.λπ.) συνιστά παράβαση η οποία επισύρει ποινή φυλάκισης μέχρις ενός έτους.
ΣΧΟΛΙΑ