ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κολοσσοί, βιβλιοπωλεία και υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ

Επιχειρηματική αποστολή-αχαρμάς στα Σκόπια

 07/04/2019 20:48

Κολοσσοί, βιβλιοπωλεία και υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ

Σοφία Χριστοφορίδου

Στην αποστολή συμμετείχαν κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Ελλάδας και με διεθνή δραστηριότητα στους κλάδους των κατασκευών και της ενέργειας, αλλά και κάποιες παντελώς άγνωστες. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται ήδη στη Βόρεια Μακεδονία και η συμμετοχή τους είχε περισσότερο συμβολική αξία -ένα μήνυμα στήριξης της Συμφωνίας των Πρεσπών- παρά μία ευκαιρία να βρουν νέους πελάτες. 

Άλλες, κυρίως οι μικρομεσαίες, ήλπιζαν ότι η συμμετοχή τους στην αποστολή θα ήταν μια ευκαιρία να ανοίξουν πόρτες για την αγορά της γείτονος. Ωστόσο, τελικά διαπίστωσαν ότι λειτούργησαν απλώς ως χειροκροτητές, ενώ στην πράξη δεν φάνηκε να υπάρχει ενδιαφέρον για τις B2B (business to business) συναντήσεις.

Συμμετοχή κρατικών φορέων αλά ΔΕΘ

Την αποστολή οργάνωσε το Enterprise Greece. Σύμφωνα με τον πρόεδρό του Γρηγόρη Στεργιούλη, σε αυτή συμμετείχαν περισσότερες από 140 επιχειρηματίες -«η ανφάν γκατέ των ελλήνων επιχειρηματιών» λέει στη «ΜτΚ».

Στην πραγματικότητα πολλές από τις επιχειρήσεις εκπροσωπήθηκαν από δύο ή τρεις εκπροσώπους. Αν αφαιρεθούν αυτοί απομένουν 100 «επιχειρήσεις». Βάζουμε τη λέξη σε εισαγωγικά, γιατί μεταξύ αυτών ήταν ένας σύμβουλος που εργάζεται στο ελληνικό κοινοβούλιο, δύο συνεργάτες του Γιάννη Δραγασάκη (από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, αλλά και την αντιπροεδρία της κυβέρνησης), εποπτευόμενοι από το κράτος φορείς και εταιρείες όπως το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης και φορείς όπως το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, η ΕΣΕΕ και ο ΣΕΒ. 

Στην αποστολή δεν συμμετείχε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος Αθανάσιος Σαββάκης (ο ΣΒΕ εκπροσωπήθηκε από τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο Γιάννη Σταύρου), αντιθέτως συμμετείχε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Επίσης συμμετείχε και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών Γιώργος Ρώρος, ο οποίος… τυγχάνει να είναι και υποψήφιος δήμαρχος Πατρέων με τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ.

Ενεργειακοί και κατασκευαστικοί κολοσσοί

Αφαιρούμενων των παραπάνω, απομένουν ενενήντα εταιρείες. Σε κάποιες από αυτές είναι μέτοχος και το ελληνικό δημόσιο όπως οι: ΔΕΗ (έχει θυγατρική στη Βόρεια Μακεδονία), ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ (και οι θυγατρικές της Asprofos και ΟΚΤΑ, που μάλιστα εδρεύει στα Σκόπια). 

Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Στεργιούλη, ο ίδιος κάλεσε τις επιχειρήσεις του δημοσίου να μη συμμετάσχουν, παρεκτός αν είχαν λόγο, δηλαδή αν είχαν ήδη δραστηριότητα στη γειτονική χώρα ή είχαν πραγματικό ενδιαφέρον, για να επενδύσουν εκεί.

Δίπλα σε κατασκευαστικούς κολοσσούς που εκπροσωπήθηκαν από τους προέδρους τους Γ. Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Ευ. Μυτιληναίο (όμιλος ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ), Δ. Κούτρα (Ίντρακατ) και υψηλόβαθμα στελέχη της Τιτάν, της Motoroil και της Σιδενόρ, υπήρχε και…. το βιβλιοπωλείο «Φάρος» της Πάτρας. Επίσης συμμετείχε ο διευθυντής Σύνταξης της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Νέα Σελίδα» Ι. Κορωναίος (η εταιρεία που την εκδίδει ενδιαφέρεται να επενδύσει στη Β. Μακεδονία) και ο Νίκος Κουτσιάνας της Appivita.

Οι Βορειοελλαδίτες

Εκεί ήταν και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης και ο πρόεδρος της Alumil Γιώργος Μυλωνάς. Ως γνωστόν, ένα μεγάλο μέρος της διακίνησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αντιπροσωπεύουν προϊόντα που μεταφέρονται από και προς τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ η Alumil διαθέτει εδώ και σχεδόν 20 χρόνια θυγατρική στα Σκόπια. Επίσης συμμετείχε ο Αρτούρ Νταβιντιάν της Dimera του Ιβάν Σαββίδη.

Συμμετείχαν επίσης οι οινοποιίες Μαλαματίνας, Κτήμα Πιερία Ερατεινή και Κτήμα Άλφα, τα Μάρμαρα Παυλίδη και από τον κλάδο των τροφίμων τα Σφαγεία Αλμωπίας, η Αυγοδιατροφική, η Ohonos Snacks, η Βόρας (επεξεργασία προϊόντων σφαγής). Επίσης η ΓΕΩΤΕΚ, η Χαρτοποιία Κομοτηνής, η Τηλεματική, η Dasteri, η New Age (δραστηριοποιείται ήδη στη γειτονική χώρα), γραφεία ταξιδίων, μια ακαδημία αεροναυπηγικής, σύμβουλοι επιχειρήσεων κτλ.

Άδεια τραπεζάκια για τις B2B συναντήσεις

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Enterprise Greece, πραγματοποιήθηκαν 600 Β2Β συναντήσεις. Πάντως, διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι ότι σε πολλά από τα τραπέζια των συναντήσεων δεν πήγαν καν οι έλληνες επιχειρηματίες -κυρίως όσοι εκπροσωπούσαν μεγάλες εταιρείες και προφανώς δεν περίμεναν αυτήν την ευκαιρία για να βρουν νέους πελάτες. 

«Κάποιους πελάτες που εμφανίστηκαν θα μπορούσα να τους είχα βρει και μόνος μου» σημειώνει στη «ΜτΚ» υπό τον όρο ανωνυμίας επιχειρηματίας μιας μεσαίας μεταποιητικής επιχείρησης με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα.

«Το φόρουμ ήταν μια καλή ευκαιρία για δικτύωση με μεγάλους έλληνες επιχειρηματίες. Κατά τα άλλα δεν είχαν κάποιο συγκεκριμένο όφελος, ένιωσα σαν να ήμασταν χειροκροτητές, σαν να μας πήραν από το χωριό να ακούσουμε την ομιλία του δημάρχου, απλώς αντί για λεωφορείο μάς μετέφεραν με αεροπλάνο».

«Βαλκανικό πακέτο» προώθησης εξαγωγών

Από την πλευρά του, ο κ. Στεργιούλης δηλώνει ενθουσιασμένος από το πώς εξελίχθηκε το επιχειρηματικό φόρουμ, με δεδομένο το μικρό χρόνο προετοιμασίας. «Δεν έχουμε υπόψη αν έγιναν συμφωνίες, αλλά η δουλειά μας, που είναι να προωθούμε τις ελληνικές εξαγωγές, αρχίζει από εδώ και πέρα. Θα είμαστε σε επαφή με τους επιχειρηματίες που συμμετείχαν στο φόρουμ, για να δούμε πώς μπορούμε να τις βοηθήσουμε». 

Ο ίδιος ανέφερε ότι ο στόχος του Enterprise Greece είναι να συνυπογράψει μνημόνια συνεργασίας και με άλλες χώρες των Βαλκανίων, αντίστοιχο αυτού που υπέγραψε με το φορέα για την προώθηση των εξαγωγών της Βόρειας Μακεδονίας, με σκοπό να προωθηθούν οι βαλκανικές εξαγωγές σε τρίτες χώρες, όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ, ως «πακέτο» και όχι ανταγωνιστικά. 

Τι θα συμβεί αν στο «πακέτο» αυτό υπάρχουν προϊόντα με την επωνυμία «μακεδονικός», τόσο από την Ελλάδα όσο και από τη Βόρεια Μακεδονία; «Αυτά λύνονται, αν υπάρχει καλή διάθεση. 

Ήδη δρομολογείται η λειτουργία της επιτροπής, που θα λύσει αυτά τα θέματα. Να μη χάνουμε το δάσος, να φύγουμε από την εσωστρέφεια» σχολίασε.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Απριλίου  2019


Στην αποστολή συμμετείχαν κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Ελλάδας και με διεθνή δραστηριότητα στους κλάδους των κατασκευών και της ενέργειας, αλλά και κάποιες παντελώς άγνωστες. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται ήδη στη Βόρεια Μακεδονία και η συμμετοχή τους είχε περισσότερο συμβολική αξία -ένα μήνυμα στήριξης της Συμφωνίας των Πρεσπών- παρά μία ευκαιρία να βρουν νέους πελάτες. 

Άλλες, κυρίως οι μικρομεσαίες, ήλπιζαν ότι η συμμετοχή τους στην αποστολή θα ήταν μια ευκαιρία να ανοίξουν πόρτες για την αγορά της γείτονος. Ωστόσο, τελικά διαπίστωσαν ότι λειτούργησαν απλώς ως χειροκροτητές, ενώ στην πράξη δεν φάνηκε να υπάρχει ενδιαφέρον για τις B2B (business to business) συναντήσεις.

Συμμετοχή κρατικών φορέων αλά ΔΕΘ

Την αποστολή οργάνωσε το Enterprise Greece. Σύμφωνα με τον πρόεδρό του Γρηγόρη Στεργιούλη, σε αυτή συμμετείχαν περισσότερες από 140 επιχειρηματίες -«η ανφάν γκατέ των ελλήνων επιχειρηματιών» λέει στη «ΜτΚ».

Στην πραγματικότητα πολλές από τις επιχειρήσεις εκπροσωπήθηκαν από δύο ή τρεις εκπροσώπους. Αν αφαιρεθούν αυτοί απομένουν 100 «επιχειρήσεις». Βάζουμε τη λέξη σε εισαγωγικά, γιατί μεταξύ αυτών ήταν ένας σύμβουλος που εργάζεται στο ελληνικό κοινοβούλιο, δύο συνεργάτες του Γιάννη Δραγασάκη (από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, αλλά και την αντιπροεδρία της κυβέρνησης), εποπτευόμενοι από το κράτος φορείς και εταιρείες όπως το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης και φορείς όπως το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, η ΕΣΕΕ και ο ΣΕΒ. 

Στην αποστολή δεν συμμετείχε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος Αθανάσιος Σαββάκης (ο ΣΒΕ εκπροσωπήθηκε από τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο Γιάννη Σταύρου), αντιθέτως συμμετείχε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Επίσης συμμετείχε και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών Γιώργος Ρώρος, ο οποίος… τυγχάνει να είναι και υποψήφιος δήμαρχος Πατρέων με τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ.

Ενεργειακοί και κατασκευαστικοί κολοσσοί

Αφαιρούμενων των παραπάνω, απομένουν ενενήντα εταιρείες. Σε κάποιες από αυτές είναι μέτοχος και το ελληνικό δημόσιο όπως οι: ΔΕΗ (έχει θυγατρική στη Βόρεια Μακεδονία), ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ (και οι θυγατρικές της Asprofos και ΟΚΤΑ, που μάλιστα εδρεύει στα Σκόπια). 

Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Στεργιούλη, ο ίδιος κάλεσε τις επιχειρήσεις του δημοσίου να μη συμμετάσχουν, παρεκτός αν είχαν λόγο, δηλαδή αν είχαν ήδη δραστηριότητα στη γειτονική χώρα ή είχαν πραγματικό ενδιαφέρον, για να επενδύσουν εκεί.

Δίπλα σε κατασκευαστικούς κολοσσούς που εκπροσωπήθηκαν από τους προέδρους τους Γ. Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Ευ. Μυτιληναίο (όμιλος ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ), Δ. Κούτρα (Ίντρακατ) και υψηλόβαθμα στελέχη της Τιτάν, της Motoroil και της Σιδενόρ, υπήρχε και…. το βιβλιοπωλείο «Φάρος» της Πάτρας. Επίσης συμμετείχε ο διευθυντής Σύνταξης της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Νέα Σελίδα» Ι. Κορωναίος (η εταιρεία που την εκδίδει ενδιαφέρεται να επενδύσει στη Β. Μακεδονία) και ο Νίκος Κουτσιάνας της Appivita.

Οι Βορειοελλαδίτες

Εκεί ήταν και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης και ο πρόεδρος της Alumil Γιώργος Μυλωνάς. Ως γνωστόν, ένα μεγάλο μέρος της διακίνησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αντιπροσωπεύουν προϊόντα που μεταφέρονται από και προς τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ η Alumil διαθέτει εδώ και σχεδόν 20 χρόνια θυγατρική στα Σκόπια. Επίσης συμμετείχε ο Αρτούρ Νταβιντιάν της Dimera του Ιβάν Σαββίδη.

Συμμετείχαν επίσης οι οινοποιίες Μαλαματίνας, Κτήμα Πιερία Ερατεινή και Κτήμα Άλφα, τα Μάρμαρα Παυλίδη και από τον κλάδο των τροφίμων τα Σφαγεία Αλμωπίας, η Αυγοδιατροφική, η Ohonos Snacks, η Βόρας (επεξεργασία προϊόντων σφαγής). Επίσης η ΓΕΩΤΕΚ, η Χαρτοποιία Κομοτηνής, η Τηλεματική, η Dasteri, η New Age (δραστηριοποιείται ήδη στη γειτονική χώρα), γραφεία ταξιδίων, μια ακαδημία αεροναυπηγικής, σύμβουλοι επιχειρήσεων κτλ.

Άδεια τραπεζάκια για τις B2B συναντήσεις

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Enterprise Greece, πραγματοποιήθηκαν 600 Β2Β συναντήσεις. Πάντως, διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι ότι σε πολλά από τα τραπέζια των συναντήσεων δεν πήγαν καν οι έλληνες επιχειρηματίες -κυρίως όσοι εκπροσωπούσαν μεγάλες εταιρείες και προφανώς δεν περίμεναν αυτήν την ευκαιρία για να βρουν νέους πελάτες. 

«Κάποιους πελάτες που εμφανίστηκαν θα μπορούσα να τους είχα βρει και μόνος μου» σημειώνει στη «ΜτΚ» υπό τον όρο ανωνυμίας επιχειρηματίας μιας μεσαίας μεταποιητικής επιχείρησης με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα.

«Το φόρουμ ήταν μια καλή ευκαιρία για δικτύωση με μεγάλους έλληνες επιχειρηματίες. Κατά τα άλλα δεν είχαν κάποιο συγκεκριμένο όφελος, ένιωσα σαν να ήμασταν χειροκροτητές, σαν να μας πήραν από το χωριό να ακούσουμε την ομιλία του δημάρχου, απλώς αντί για λεωφορείο μάς μετέφεραν με αεροπλάνο».

«Βαλκανικό πακέτο» προώθησης εξαγωγών

Από την πλευρά του, ο κ. Στεργιούλης δηλώνει ενθουσιασμένος από το πώς εξελίχθηκε το επιχειρηματικό φόρουμ, με δεδομένο το μικρό χρόνο προετοιμασίας. «Δεν έχουμε υπόψη αν έγιναν συμφωνίες, αλλά η δουλειά μας, που είναι να προωθούμε τις ελληνικές εξαγωγές, αρχίζει από εδώ και πέρα. Θα είμαστε σε επαφή με τους επιχειρηματίες που συμμετείχαν στο φόρουμ, για να δούμε πώς μπορούμε να τις βοηθήσουμε». 

Ο ίδιος ανέφερε ότι ο στόχος του Enterprise Greece είναι να συνυπογράψει μνημόνια συνεργασίας και με άλλες χώρες των Βαλκανίων, αντίστοιχο αυτού που υπέγραψε με το φορέα για την προώθηση των εξαγωγών της Βόρειας Μακεδονίας, με σκοπό να προωθηθούν οι βαλκανικές εξαγωγές σε τρίτες χώρες, όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ, ως «πακέτο» και όχι ανταγωνιστικά. 

Τι θα συμβεί αν στο «πακέτο» αυτό υπάρχουν προϊόντα με την επωνυμία «μακεδονικός», τόσο από την Ελλάδα όσο και από τη Βόρεια Μακεδονία; «Αυτά λύνονται, αν υπάρχει καλή διάθεση. 

Ήδη δρομολογείται η λειτουργία της επιτροπής, που θα λύσει αυτά τα θέματα. Να μη χάνουμε το δάσος, να φύγουμε από την εσωστρέφεια» σχολίασε.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Απριλίου  2019


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία