ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ»: Η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια

Λίγες εβδομάδες πριν στηθούν οι δημοτικές κάλπες ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κάνει το απολογισμό της θητείας του και ζητά από τους Θεσσαλονικείς να τον εμπιστευτούν ξανά στο «τιμόνι» του κεντρικού δήμου

 10/09/2023 08:00

Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ»: Η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια

Βαγγέλης Στολάκης

Μιλώντας στη «ΜτΚ», ο Κωνσταντίνος Ζέρβας τονίζει ότι «η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια» και πως «δεν πρέπει να ρισκάρουμε να χάσουμε άλλο χρόνο», ώστε «η Θεσσαλονίκη του 2030 να είναι μία ευρωπαϊκή μητρόπολη, που θα ανταποκρίνεται σε όλα όσα ονειρευτήκαμε» όπως λέει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Ζέρβας αναφέρει μεταξύ άλλων ότι εάν επανεκλεγεί θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της καθαριότητας και στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ζητήματος. Απαντά στην κριτική που δέχεται από τους αντιπάλους του σημειώνοντας πως θα περίμενε «περισσότερες προτάσεις και σχέδια από όσους φιλοδοξούν να εκλεγούν δήμαρχοι» και σχολιάζει για πρώτη φορά την υποψηφιότητα του Γιάννη Μπουτάρη ως δημοτικού συμβούλου με την παράταξη του Σπύρου Πέγκα. Αναφέρεται επίσης στους υποψηφίους του συνδυασμού «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη» του οποίου είναι επικεφαλής και στα αποτελέσματα των πρόσφατων συναντήσεων που είχε με τον πρωθυπουργό αλλά και τους υπουργούς της κυβέρνησης. Τονίζει τέλος, ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό της πλατείας Ελευθερίας και απαντά στην κριτική που δέχτηκε για τις πρόσφατες κοπές δέντρων.

Κύριε δήμαρχε, σε ένα μήνα από σήμερα ακριβώς οι Θεσσαλονικείς θα προσέλθουν στις κάλπες για να επιλέξουν την επόμενη διοίκηση του δήμου. Ζητάτε την ψήφο των συνδημοτών σας. Τι μήνυμα στέλνετε;

Η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια. Δουλέψαμε και έχουμε σε εξέλιξη το μεγαλύτερο τεχνικό πρόγραμμα στην ιστορία της και εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις για έργα που θα αλλάξουν κυριολεκτικά την εικόνα της Θεσσαλονίκης. Ντεκ στην παλιά παραλία, ανάπλαση της Αριστοτέλους μετά από δεκαετίες, μετατροπή των παλιών στάβλων της Παπάφη σε ένα σύγχρονο πολύκεντρο πολιτισμού κ.ά. 

Η ολοκλήρωση αυτών των έργων θα βάλει τη Θεσσαλονίκη στη νέα εποχή και γι’ αυτό βαθιά πιστεύω πως δεν πρέπει να ρισκάρουμε να χάσουμε άλλο χρόνο. Με τη δουλειά της τετραετίας που ολοκληρώνεται, βάλαμε στέρεα θεμέλια, ώστε η Θεσσαλονίκη του 2030 να είναι μία ευρωπαϊκή μητρόπολη, που θα ανταποκρίνεται σε όλα όσα ονειρευτήκαμε.

Εάν οι πολίτες σας εμπιστευτούν για άλλη μία θητεία, τι σκοπεύετε να αλλάξετε και τι να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς;

Στην επόμενη θητεία σκοπεύω να δώσω ιδιαίτερη βαρύτητα στην καθαριότητα -και μάλιστα από τον πρώτο χρόνο- και στη βελτίωση του κυκλοφοριακού. Αυτά τα δύο πεδία δέχθηκαν και δέχονται τρομακτικές πιέσεις στη μετά την πανδημία εποχή λόγω της ανάπτυξης και της αυξημένης κινητικότητας. Ήδη για την καθαριότητα έχουμε παρουσιάσει το πλάνο των άμεσων ενεργειών μας. Επέκταση των υπόγειων κάδων -200 νέοι σε όλη την πόλη- και ενίσχυση του στόλου απορριμματοφόρων με 100 νέα οχήματα, ορισμένα μάλιστα μέσα στο 2024. 

Για το κυκλοφοριακό, που απαιτεί τη συνδρομή πολλών, έχουμε συγκεκριμένες θέσεις και διεκδικήσεις, κατασκευάζουμε 20 χώρους στάθμευσης όπου είναι εφικτό και στηρίξαμε στην πράξη τα δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Από τους Θεσσαλονικείς δεν ζητώ να περιμένουν. Περίμεναν αρκετά, περίμεναν πολύ. Τους ζητώ να παρατηρούν, να ελέγχουν, να σημειώνουν την πρόοδο ή τις καθυστερήσεις έργων των οποίων όμως την ευθύνη και την αρμοδιότητα έχουμε εμείς. Τους ζητώ να καταγράφουν και να είναι ενήμεροι. Ζητώ τον καλώς νοούμενο δημοκρατικό έλεγχο.

Δέχεστε βολές από όλους τους αντιπάλους σας. Δέχεστε την κριτική; Θεωρείτε ότι είναι άδικη; Τι τους απαντάτε;

Δέχομαι την κριτική, δέχομαι και κατανοώ αντιπολιτευτικές τακτικές και σκοπιμότητες -δεν δέχομαι τον κυνισμό, τον μηδενισμό, τη λάσπη και το unfair. Οι εκλογές είναι κορύφωση της δημοκρατίας, ευκαιρία συλλογικού σχεδιασμού για το μέλλον της πόλης και διαδικασία με κανόνες και ήθος. Επί της ουσίας, απαντώ με το έργο μας, με τη διαχρονική μου στάση όλα τα χρόνια που βρίσκομαι στον δημόσιο βίο, με ευγένεια και σοβαρότητα. 

Την αξίζει η πόλη τη στάση αυτή και σε αυτό δεν θα κάνω εκπτώσεις. Σέβομαι πάνω από όλα τους Θεσσαλονικείς. Και για να μη θεωρηθεί υπεκφυγή, το έργο μας είναι αναρτημένο ψηφιακά -μπορεί κάθε μία και κάθε ένας να το δει και το αξιολογήσει. Καταπιαστήκαμε με όλα σχεδόν τα ζητήματα -σε άλλα προχωρήσαμε χιλιόμετρα μπροστά, σε άλλα κάποιες δεκάδες μέτρα. Δεν κρυφτήκαμε και δεν φυγομαχήσαμε -και αυτό το τελευταίο γνωρίζω ότι προκαλεί και αντιδράσεις, γιατί χάλασε μία ιδιότυπη συμφωνία ακινησίας και της εσωστρέφειας που υπήρχε στην πόλη τα προηγούμενα χρόνια.

Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο που εξελίσσεται η προεκλογική περίοδος στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Πλην εξαιρέσεων, θα έλεγα ναι, αν και θα περίμενα περισσότερες προτάσεις και σχέδια από όσους φιλοδοξούν να εκλεγούν δήμαρχοι και προβάλλουν τον εαυτό τους ως έτοιμο από καιρό. Για τις εξαιρέσεις και εκείνους που επενδύουν στη λάσπη, τη σκανδαλολογία και τον μηδενισμό, αδυνατώντας να προτάξουν τα δικά τους σχέδια -που στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι «να φύγουν αυτοί, να έρθουμε εμείς»- έχω να πω πως η Θεσσαλονίκη και οι Θεσσαλονικείς έχουν απαιτήσεις, έχουν γνώση και κρίση. Επίσης η λογική του «τάζω τα πάντα στους πάντες» κρύβει πίσω της αδυναμία αξιολόγησης, διάκρισης των σημαντικών και έλλειψη προτεραιοτήτων.

Πρόσφατα παρουσιάσατε τους υποψήφιους του συνδυασμού σας «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη». Ποια τα χαρακτηριστικά των υποψηφίων σας, γιατί να τους... σταυρώσει ο κόσμος;

Στο ψηφοδέλτιό μας αποτυπώνεται η Θεσσαλονίκη του 21ου αιώνα. Και αυτό συμβαίνει γιατί συγκεντρώνει ανθρώπους από κάθε γωνιά της, αποτυπώνονται οι πραγματικές δυνάμεις αυτής της πόλης, που δεν είναι άλλες από τους ανθρώπους της. Είναι ένα ψηφοδέλτιο ανανεωμένο κατά 85% από το 2019, ένα ψηφοδέλτιο ενωτικό και αυτοδιοικητικό, γιατί δεν έχει κομματικούς, ιδεολογικούς και άλλους διαχωρισμούς. Είναι ένα ψηφοδέλτιο με τους μέγιστους δυνατούς επιτρεπόμενους αριθμούς -άρα ένα ψηφοδέλτιο πλήρες. Ένα ψηφοδέλτιο που εκφράζει το νέο και το δημιουργικό και αυτό δείχνει ποια είναι η δική μας αντίληψη, η δική μας συμμαχία και η δική μας πρόταση για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος. Άνθρωποι καταξιωμένοι, ικανοί, με διάθεση προσφοράς και δέσμευσης που είναι υπόθεση, ανοιχτή, συλλογική, δημοκρατική και συμμετοχική. Η Θεσσαλονίκη του 2030 θα γίνει αυτό που όλοι θέλουμε μόνο με τη συμβολή των ανθρώπων της.

Πώς σχολιάζετε την συμμετοχή του πρώην δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη στις εκλογές με τον συνδυασμό του Σπύρου Πέγκα;

Ο Γιάννης Μπουτάρης εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος το 2002 και ήταν πρώτη φορά υποψήφιος δήμαρχος το 2006. Σήμερα είμαστε λίγο πριν το 2024.

Σαββατοκύριακο της ΔΕΘ και η πόλη έχει φορέσει τα καλά της. Τι περιμένετε να ακούσετε από τον πρωθυπουργό για την πόλη και τι αποκομίσατε από τη συνάντηση που είχατε;

Περιμένω να ακούσω το σχέδιό του όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά για τη βόρεια Ελλάδα και τη Μακεδονία. Σε αυτό το πλαίσιο η Θεσσαλονίκη ως κέντρο αυτής της γεωγραφικής ενότητας έχει τη δική της ατζέντα -την έχουμε συζητήσει πολλές φορές με τον ίδιο και μπορώ να πω ότι έχει ανταποκριθεί θετικά. Έθεσα ανοιχτά το θέμα της ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου που πρέπει να προχωρήσει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και την αναγκαιότητα κυκλοφοριακού σχεδίου κατά την κατασκευή του FlyOver. Η εξέλιξη της πόλης είναι μία δυναμική υπόθεση. Σε κάθε ιστορικό αλλά και πολιτικό κύκλο τα ζητούμενα είναι άλλα. 

Οι προτεραιότητες ανανεώνονται -το ίδιο και οι ανάγκες. Γι’ αυτό λοιπόν, μετά το κομβικό ζήτημα των υποδομών ανοίγουν μεγάλα θέματα: κλιματική αλλαγή, στεγαστικό, κυκλική οικονομία, περιβαλλοντικά ισόρροπη βιώσιμη ανάπτυξη -απαιτούν δημόσιες πολιτικές με σαφή χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις.

Δώσατε από έναν φάκελο σε κάθε υπουργό για τα έργα και τις εκκρεμότητες στη Θεσσαλονίκη. Απαντήσεις λάβατε;

Η πρωτοβουλία αυτή χρονικά έλαβε χώρα μέσα στο καλοκαίρι. Οι προθέσεις των υπουργών είναι θετικές -εμείς όμως δεν αρκούμαστε σε αυτές. Ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής είναι ενθαρρυντικά, αφού βάλαμε στην ατζέντα το κυκλοφοριακό, την ενίσχυση των κοινωνικών δομών, την ανάταξη του ΟΑΣΘ, ενώ αναμένουμε και την ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας. 

Τώρα σε μια σειρά άλλων διεκδικήσεων που σχετίζονται με πόρους για απαλλοτριώσεις, βιομηχανικά ακίνητα μέσα στην πόλη που πρέπει να αξιοποιηθούν, αλλά και για τη σχέση της ΕΤΑΔ με τον δήμο για τη Νέα Παραλία -και εκεί αναμένω θετικές εξελίξεις. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν ώριμες και δίκαιες διεκδικήσεις, αξιοπιστία από αυτόν που ζητά και εμπιστοσύνη ότι θα προχωρήσουν τα πράγματα. Ποτέ δεν ήμουν υπέρμαχος των λαϊκιστικών θεατρινισμών σχετικά με αυτό που λέγεται «διεκδίκηση από την Αθήνα». Με επίμονή και σχέδιο η Αθήνα ακούει και ανταποκρίνεται.

Κυκλοφοριακό και αστικές συγκοινωνίες είναι δυο από τα προβλήματα της πόλης. Σε ό,τι αφορά δε το πρώτο υπάρχει η εκτίμηση πως η κατασκευή του FlyOver θα φέρει επιπλέον επιβάρυνση και συμφόρηση στους δρόμους της πόλης. Πώς σκοπεύετε να τα αντιμετωπίσετε;

Είμαστε αυτοί που αναδείξαμε το ζήτημα και ζητήσαμε λύσεις. Οι λύσεις θα προέλθουν από τη συνεργασία πολλών φορέων και με μια ευρεία γκάμα μέτρων. Θέλω να είμαι ειλικρινής και ξεκάθαρος -η πόλη έχει ανάγκη το FlyOver. Είναι όμως επίσης ξεκάθαρο ότι η πόλη δεν έχει άλλες αντοχές και χρειάζεται ένα ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο σχέδιο διαχείρισης του κυκλοφοριακού. Είμαστε εδώ για να συνεργαστούμε αλλά και να διεκδικήσουμε από την πολιτεία να κάνει αυτό που πρέπει. Επί της ουσίας τώρα η αύξηση των διαθέσιμων τροχονόμων, η ανάταξη του ΟΑΣΘ με περισσότερα οχήματα στο δρόμο και η λειτουργία του μετρό θα μπορούσαν να είναι ο κορμός αυτού του σχεδίου. Δίπλα σε αυτά μια σειρά μικρότερων παρεμβάσεων θα συμβάλουν καθοριστικά. Τα πρώτα όμως είναι αδιαπραγμάτευτα.

Το μότο σας είναι «Δουλειά, δουλειά, δουλειά». Στη θητεία σας «δούλεψαν όλα ρολόι»; Τι βαθμό... σας βάζετε;

Αν δούλευαν όλα ρολόι θα είχα άλλο μότο. Το μότο αυτό δεν είναι τυχαίο -είναι ένα πρόταγμα, μία κατεύθυνση και από όλα όσα είδα και αντιμετώπισα θα το χρειαστούμε και στην επόμενη θητεία. Όχι γιατί δεν δουλέψαμε στην πρώτη, αλλά γιατί χρειαζόμαστε άλλη μία, για να μπορέσουμε να ισχυριστούμε ότι κλείσαμε επιτυχώς έναν μεγάλο πολιτικό - τεχνικό - αναπτυξιακό μα πάνω από όλα δημιουργικό κύκλο. Εκσυγχρονίζουμε, ψηφιοποιούμε, καταγράφουμε ανάγκες, διατυπώνουμε αιτήματα, αλλά διεκδικούμε περισσότερα. Για να δουλέψουν όλα ρολόι, χρειάζονται μεταρρυθμίσεις, αρμοδιότητες, ανθρώπινοι και χρηματικοί πόροι. Αξιοποιούμε ό,τι έχουμε, ζητούμε ό,τι μας αξίζει -ό,τι αξίζει στην πόλη μας.

Ποιες είναι οι εξελίξεις στο θέμα της πλατείας Ελευθερίας;

Στόχος μας είναι η Πλατεία Ελευθερίας να γίνει Πάρκο Μνήμης και Αναψυχής και αν είναι εφικτό και υπόγειος σταθμός στάθμευσης. Αυτό είναι το συμφέρον την πόλης. Δεν γίνεται καμία έκπτωση στα ζητήματα τιμής και μνήμης, δεν χάνεται η ευκαιρία δημιουργίας μίας κρίσιμης υποδομής για το μέλλον. Οι αλλεπάλληλες εκλογικές διαδικασίες πήγαν λίγο πίσω τα χρονοδιαγράμματα -τίποτε άλλο δεν έχει αλλάξει.

Το τελευταίο διάστημα δεχτήκατε κριτική για τις κοπές δένδρων. Τι απαντάτε σε όσους σας καταλογίζουν «δενδροκτονίες»;

Η ανάταξη και η ενίσχυση του πρασίνου σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική δουλειά που δεν σηκώνει προχειρότητες και πασαλείμματα. Διετέλεσα αντιδήμαρχος πρασίνου και ξέρω καλύτερα από κάθε άλλον το μέγεθος της προσπάθειας και τις απαιτήσεις. Για αυτό ως δήμαρχος έδωσα τα περισσότερα χρήματα από ποτέ άλλοτε στη Διεύθυνση Πρασίνου και αποφάσισα να βάλω πλάτη σε όλες τις δύσκολες επιλογές και αποφάσεις. 

Μην αυταπατάσθε -το πράσινο έχει πολλές δύσκολες και αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Θα μπορούσα και εγώ να αφήσω όλα τα άρρωστα και επικίνδυνα δέντρα στη θέση τους, να μην πειράξω τίποτε και μάλιστα σε προεκλογική χρονιά. Αυτή ακριβώς όμως είναι η συνταγή της αποτυχίας που μετέτρεψε κάθε μα κάθε πρόβλημα της πόλης σε γόρδιο δεσμό. 

Αυτήν λοιπόν την τακτική εγώ δεν την ακολουθώ. Όπου απομακρύναμε άρρωστα και επικίνδυνα δέντρα τα αντικαταστήσαμε με υπερδιπλάσια νέα, υγιή, ανθεκτικά και κατάλληλα. Συνολικά φυτέψαμε 3.000 νέα δέντρα σε όλη την πόλη και σχεδιάσαμε δυο νέα μητροπολιτικής κλίμακας πάρκα (στο Μουσείο Ολοκαυτώματος και στην Νοτιοανατολική Πύλη της πόλης) ενώ αξιοποιούμε ελεύθερους χώρους με πάρκα τσέπης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09-10.09.2023

Μιλώντας στη «ΜτΚ», ο Κωνσταντίνος Ζέρβας τονίζει ότι «η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια» και πως «δεν πρέπει να ρισκάρουμε να χάσουμε άλλο χρόνο», ώστε «η Θεσσαλονίκη του 2030 να είναι μία ευρωπαϊκή μητρόπολη, που θα ανταποκρίνεται σε όλα όσα ονειρευτήκαμε» όπως λέει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Ζέρβας αναφέρει μεταξύ άλλων ότι εάν επανεκλεγεί θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της καθαριότητας και στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ζητήματος. Απαντά στην κριτική που δέχεται από τους αντιπάλους του σημειώνοντας πως θα περίμενε «περισσότερες προτάσεις και σχέδια από όσους φιλοδοξούν να εκλεγούν δήμαρχοι» και σχολιάζει για πρώτη φορά την υποψηφιότητα του Γιάννη Μπουτάρη ως δημοτικού συμβούλου με την παράταξη του Σπύρου Πέγκα. Αναφέρεται επίσης στους υποψηφίους του συνδυασμού «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη» του οποίου είναι επικεφαλής και στα αποτελέσματα των πρόσφατων συναντήσεων που είχε με τον πρωθυπουργό αλλά και τους υπουργούς της κυβέρνησης. Τονίζει τέλος, ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό της πλατείας Ελευθερίας και απαντά στην κριτική που δέχτηκε για τις πρόσφατες κοπές δέντρων.

Κύριε δήμαρχε, σε ένα μήνα από σήμερα ακριβώς οι Θεσσαλονικείς θα προσέλθουν στις κάλπες για να επιλέξουν την επόμενη διοίκηση του δήμου. Ζητάτε την ψήφο των συνδημοτών σας. Τι μήνυμα στέλνετε;

Η πόλη έχει ανάγκη από συνέχεια. Δουλέψαμε και έχουμε σε εξέλιξη το μεγαλύτερο τεχνικό πρόγραμμα στην ιστορία της και εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις για έργα που θα αλλάξουν κυριολεκτικά την εικόνα της Θεσσαλονίκης. Ντεκ στην παλιά παραλία, ανάπλαση της Αριστοτέλους μετά από δεκαετίες, μετατροπή των παλιών στάβλων της Παπάφη σε ένα σύγχρονο πολύκεντρο πολιτισμού κ.ά. 

Η ολοκλήρωση αυτών των έργων θα βάλει τη Θεσσαλονίκη στη νέα εποχή και γι’ αυτό βαθιά πιστεύω πως δεν πρέπει να ρισκάρουμε να χάσουμε άλλο χρόνο. Με τη δουλειά της τετραετίας που ολοκληρώνεται, βάλαμε στέρεα θεμέλια, ώστε η Θεσσαλονίκη του 2030 να είναι μία ευρωπαϊκή μητρόπολη, που θα ανταποκρίνεται σε όλα όσα ονειρευτήκαμε.

Εάν οι πολίτες σας εμπιστευτούν για άλλη μία θητεία, τι σκοπεύετε να αλλάξετε και τι να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς;

Στην επόμενη θητεία σκοπεύω να δώσω ιδιαίτερη βαρύτητα στην καθαριότητα -και μάλιστα από τον πρώτο χρόνο- και στη βελτίωση του κυκλοφοριακού. Αυτά τα δύο πεδία δέχθηκαν και δέχονται τρομακτικές πιέσεις στη μετά την πανδημία εποχή λόγω της ανάπτυξης και της αυξημένης κινητικότητας. Ήδη για την καθαριότητα έχουμε παρουσιάσει το πλάνο των άμεσων ενεργειών μας. Επέκταση των υπόγειων κάδων -200 νέοι σε όλη την πόλη- και ενίσχυση του στόλου απορριμματοφόρων με 100 νέα οχήματα, ορισμένα μάλιστα μέσα στο 2024. 

Για το κυκλοφοριακό, που απαιτεί τη συνδρομή πολλών, έχουμε συγκεκριμένες θέσεις και διεκδικήσεις, κατασκευάζουμε 20 χώρους στάθμευσης όπου είναι εφικτό και στηρίξαμε στην πράξη τα δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Από τους Θεσσαλονικείς δεν ζητώ να περιμένουν. Περίμεναν αρκετά, περίμεναν πολύ. Τους ζητώ να παρατηρούν, να ελέγχουν, να σημειώνουν την πρόοδο ή τις καθυστερήσεις έργων των οποίων όμως την ευθύνη και την αρμοδιότητα έχουμε εμείς. Τους ζητώ να καταγράφουν και να είναι ενήμεροι. Ζητώ τον καλώς νοούμενο δημοκρατικό έλεγχο.

Δέχεστε βολές από όλους τους αντιπάλους σας. Δέχεστε την κριτική; Θεωρείτε ότι είναι άδικη; Τι τους απαντάτε;

Δέχομαι την κριτική, δέχομαι και κατανοώ αντιπολιτευτικές τακτικές και σκοπιμότητες -δεν δέχομαι τον κυνισμό, τον μηδενισμό, τη λάσπη και το unfair. Οι εκλογές είναι κορύφωση της δημοκρατίας, ευκαιρία συλλογικού σχεδιασμού για το μέλλον της πόλης και διαδικασία με κανόνες και ήθος. Επί της ουσίας, απαντώ με το έργο μας, με τη διαχρονική μου στάση όλα τα χρόνια που βρίσκομαι στον δημόσιο βίο, με ευγένεια και σοβαρότητα. 

Την αξίζει η πόλη τη στάση αυτή και σε αυτό δεν θα κάνω εκπτώσεις. Σέβομαι πάνω από όλα τους Θεσσαλονικείς. Και για να μη θεωρηθεί υπεκφυγή, το έργο μας είναι αναρτημένο ψηφιακά -μπορεί κάθε μία και κάθε ένας να το δει και το αξιολογήσει. Καταπιαστήκαμε με όλα σχεδόν τα ζητήματα -σε άλλα προχωρήσαμε χιλιόμετρα μπροστά, σε άλλα κάποιες δεκάδες μέτρα. Δεν κρυφτήκαμε και δεν φυγομαχήσαμε -και αυτό το τελευταίο γνωρίζω ότι προκαλεί και αντιδράσεις, γιατί χάλασε μία ιδιότυπη συμφωνία ακινησίας και της εσωστρέφειας που υπήρχε στην πόλη τα προηγούμενα χρόνια.

Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο που εξελίσσεται η προεκλογική περίοδος στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Πλην εξαιρέσεων, θα έλεγα ναι, αν και θα περίμενα περισσότερες προτάσεις και σχέδια από όσους φιλοδοξούν να εκλεγούν δήμαρχοι και προβάλλουν τον εαυτό τους ως έτοιμο από καιρό. Για τις εξαιρέσεις και εκείνους που επενδύουν στη λάσπη, τη σκανδαλολογία και τον μηδενισμό, αδυνατώντας να προτάξουν τα δικά τους σχέδια -που στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι «να φύγουν αυτοί, να έρθουμε εμείς»- έχω να πω πως η Θεσσαλονίκη και οι Θεσσαλονικείς έχουν απαιτήσεις, έχουν γνώση και κρίση. Επίσης η λογική του «τάζω τα πάντα στους πάντες» κρύβει πίσω της αδυναμία αξιολόγησης, διάκρισης των σημαντικών και έλλειψη προτεραιοτήτων.

Πρόσφατα παρουσιάσατε τους υποψήφιους του συνδυασμού σας «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη». Ποια τα χαρακτηριστικά των υποψηφίων σας, γιατί να τους... σταυρώσει ο κόσμος;

Στο ψηφοδέλτιό μας αποτυπώνεται η Θεσσαλονίκη του 21ου αιώνα. Και αυτό συμβαίνει γιατί συγκεντρώνει ανθρώπους από κάθε γωνιά της, αποτυπώνονται οι πραγματικές δυνάμεις αυτής της πόλης, που δεν είναι άλλες από τους ανθρώπους της. Είναι ένα ψηφοδέλτιο ανανεωμένο κατά 85% από το 2019, ένα ψηφοδέλτιο ενωτικό και αυτοδιοικητικό, γιατί δεν έχει κομματικούς, ιδεολογικούς και άλλους διαχωρισμούς. Είναι ένα ψηφοδέλτιο με τους μέγιστους δυνατούς επιτρεπόμενους αριθμούς -άρα ένα ψηφοδέλτιο πλήρες. Ένα ψηφοδέλτιο που εκφράζει το νέο και το δημιουργικό και αυτό δείχνει ποια είναι η δική μας αντίληψη, η δική μας συμμαχία και η δική μας πρόταση για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος. Άνθρωποι καταξιωμένοι, ικανοί, με διάθεση προσφοράς και δέσμευσης που είναι υπόθεση, ανοιχτή, συλλογική, δημοκρατική και συμμετοχική. Η Θεσσαλονίκη του 2030 θα γίνει αυτό που όλοι θέλουμε μόνο με τη συμβολή των ανθρώπων της.

Πώς σχολιάζετε την συμμετοχή του πρώην δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη στις εκλογές με τον συνδυασμό του Σπύρου Πέγκα;

Ο Γιάννης Μπουτάρης εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος το 2002 και ήταν πρώτη φορά υποψήφιος δήμαρχος το 2006. Σήμερα είμαστε λίγο πριν το 2024.

Σαββατοκύριακο της ΔΕΘ και η πόλη έχει φορέσει τα καλά της. Τι περιμένετε να ακούσετε από τον πρωθυπουργό για την πόλη και τι αποκομίσατε από τη συνάντηση που είχατε;

Περιμένω να ακούσω το σχέδιό του όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά για τη βόρεια Ελλάδα και τη Μακεδονία. Σε αυτό το πλαίσιο η Θεσσαλονίκη ως κέντρο αυτής της γεωγραφικής ενότητας έχει τη δική της ατζέντα -την έχουμε συζητήσει πολλές φορές με τον ίδιο και μπορώ να πω ότι έχει ανταποκριθεί θετικά. Έθεσα ανοιχτά το θέμα της ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου που πρέπει να προχωρήσει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και την αναγκαιότητα κυκλοφοριακού σχεδίου κατά την κατασκευή του FlyOver. Η εξέλιξη της πόλης είναι μία δυναμική υπόθεση. Σε κάθε ιστορικό αλλά και πολιτικό κύκλο τα ζητούμενα είναι άλλα. 

Οι προτεραιότητες ανανεώνονται -το ίδιο και οι ανάγκες. Γι’ αυτό λοιπόν, μετά το κομβικό ζήτημα των υποδομών ανοίγουν μεγάλα θέματα: κλιματική αλλαγή, στεγαστικό, κυκλική οικονομία, περιβαλλοντικά ισόρροπη βιώσιμη ανάπτυξη -απαιτούν δημόσιες πολιτικές με σαφή χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις.

Δώσατε από έναν φάκελο σε κάθε υπουργό για τα έργα και τις εκκρεμότητες στη Θεσσαλονίκη. Απαντήσεις λάβατε;

Η πρωτοβουλία αυτή χρονικά έλαβε χώρα μέσα στο καλοκαίρι. Οι προθέσεις των υπουργών είναι θετικές -εμείς όμως δεν αρκούμαστε σε αυτές. Ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής είναι ενθαρρυντικά, αφού βάλαμε στην ατζέντα το κυκλοφοριακό, την ενίσχυση των κοινωνικών δομών, την ανάταξη του ΟΑΣΘ, ενώ αναμένουμε και την ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας. 

Τώρα σε μια σειρά άλλων διεκδικήσεων που σχετίζονται με πόρους για απαλλοτριώσεις, βιομηχανικά ακίνητα μέσα στην πόλη που πρέπει να αξιοποιηθούν, αλλά και για τη σχέση της ΕΤΑΔ με τον δήμο για τη Νέα Παραλία -και εκεί αναμένω θετικές εξελίξεις. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν ώριμες και δίκαιες διεκδικήσεις, αξιοπιστία από αυτόν που ζητά και εμπιστοσύνη ότι θα προχωρήσουν τα πράγματα. Ποτέ δεν ήμουν υπέρμαχος των λαϊκιστικών θεατρινισμών σχετικά με αυτό που λέγεται «διεκδίκηση από την Αθήνα». Με επίμονή και σχέδιο η Αθήνα ακούει και ανταποκρίνεται.

Κυκλοφοριακό και αστικές συγκοινωνίες είναι δυο από τα προβλήματα της πόλης. Σε ό,τι αφορά δε το πρώτο υπάρχει η εκτίμηση πως η κατασκευή του FlyOver θα φέρει επιπλέον επιβάρυνση και συμφόρηση στους δρόμους της πόλης. Πώς σκοπεύετε να τα αντιμετωπίσετε;

Είμαστε αυτοί που αναδείξαμε το ζήτημα και ζητήσαμε λύσεις. Οι λύσεις θα προέλθουν από τη συνεργασία πολλών φορέων και με μια ευρεία γκάμα μέτρων. Θέλω να είμαι ειλικρινής και ξεκάθαρος -η πόλη έχει ανάγκη το FlyOver. Είναι όμως επίσης ξεκάθαρο ότι η πόλη δεν έχει άλλες αντοχές και χρειάζεται ένα ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο σχέδιο διαχείρισης του κυκλοφοριακού. Είμαστε εδώ για να συνεργαστούμε αλλά και να διεκδικήσουμε από την πολιτεία να κάνει αυτό που πρέπει. Επί της ουσίας τώρα η αύξηση των διαθέσιμων τροχονόμων, η ανάταξη του ΟΑΣΘ με περισσότερα οχήματα στο δρόμο και η λειτουργία του μετρό θα μπορούσαν να είναι ο κορμός αυτού του σχεδίου. Δίπλα σε αυτά μια σειρά μικρότερων παρεμβάσεων θα συμβάλουν καθοριστικά. Τα πρώτα όμως είναι αδιαπραγμάτευτα.

Το μότο σας είναι «Δουλειά, δουλειά, δουλειά». Στη θητεία σας «δούλεψαν όλα ρολόι»; Τι βαθμό... σας βάζετε;

Αν δούλευαν όλα ρολόι θα είχα άλλο μότο. Το μότο αυτό δεν είναι τυχαίο -είναι ένα πρόταγμα, μία κατεύθυνση και από όλα όσα είδα και αντιμετώπισα θα το χρειαστούμε και στην επόμενη θητεία. Όχι γιατί δεν δουλέψαμε στην πρώτη, αλλά γιατί χρειαζόμαστε άλλη μία, για να μπορέσουμε να ισχυριστούμε ότι κλείσαμε επιτυχώς έναν μεγάλο πολιτικό - τεχνικό - αναπτυξιακό μα πάνω από όλα δημιουργικό κύκλο. Εκσυγχρονίζουμε, ψηφιοποιούμε, καταγράφουμε ανάγκες, διατυπώνουμε αιτήματα, αλλά διεκδικούμε περισσότερα. Για να δουλέψουν όλα ρολόι, χρειάζονται μεταρρυθμίσεις, αρμοδιότητες, ανθρώπινοι και χρηματικοί πόροι. Αξιοποιούμε ό,τι έχουμε, ζητούμε ό,τι μας αξίζει -ό,τι αξίζει στην πόλη μας.

Ποιες είναι οι εξελίξεις στο θέμα της πλατείας Ελευθερίας;

Στόχος μας είναι η Πλατεία Ελευθερίας να γίνει Πάρκο Μνήμης και Αναψυχής και αν είναι εφικτό και υπόγειος σταθμός στάθμευσης. Αυτό είναι το συμφέρον την πόλης. Δεν γίνεται καμία έκπτωση στα ζητήματα τιμής και μνήμης, δεν χάνεται η ευκαιρία δημιουργίας μίας κρίσιμης υποδομής για το μέλλον. Οι αλλεπάλληλες εκλογικές διαδικασίες πήγαν λίγο πίσω τα χρονοδιαγράμματα -τίποτε άλλο δεν έχει αλλάξει.

Το τελευταίο διάστημα δεχτήκατε κριτική για τις κοπές δένδρων. Τι απαντάτε σε όσους σας καταλογίζουν «δενδροκτονίες»;

Η ανάταξη και η ενίσχυση του πρασίνου σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική δουλειά που δεν σηκώνει προχειρότητες και πασαλείμματα. Διετέλεσα αντιδήμαρχος πρασίνου και ξέρω καλύτερα από κάθε άλλον το μέγεθος της προσπάθειας και τις απαιτήσεις. Για αυτό ως δήμαρχος έδωσα τα περισσότερα χρήματα από ποτέ άλλοτε στη Διεύθυνση Πρασίνου και αποφάσισα να βάλω πλάτη σε όλες τις δύσκολες επιλογές και αποφάσεις. 

Μην αυταπατάσθε -το πράσινο έχει πολλές δύσκολες και αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Θα μπορούσα και εγώ να αφήσω όλα τα άρρωστα και επικίνδυνα δέντρα στη θέση τους, να μην πειράξω τίποτε και μάλιστα σε προεκλογική χρονιά. Αυτή ακριβώς όμως είναι η συνταγή της αποτυχίας που μετέτρεψε κάθε μα κάθε πρόβλημα της πόλης σε γόρδιο δεσμό. 

Αυτήν λοιπόν την τακτική εγώ δεν την ακολουθώ. Όπου απομακρύναμε άρρωστα και επικίνδυνα δέντρα τα αντικαταστήσαμε με υπερδιπλάσια νέα, υγιή, ανθεκτικά και κατάλληλα. Συνολικά φυτέψαμε 3.000 νέα δέντρα σε όλη την πόλη και σχεδιάσαμε δυο νέα μητροπολιτικής κλίμακας πάρκα (στο Μουσείο Ολοκαυτώματος και στην Νοτιοανατολική Πύλη της πόλης) ενώ αξιοποιούμε ελεύθερους χώρους με πάρκα τσέπης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09-10.09.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία