Κοντοζαμάνης: Προσδοκούμε τον Ιανουάριο να ξεκινήσουν οι εμβολιασμοί
11/11/2020 12:13
11/11/2020 12:13
Οι τεράστιες προκλήσεις με τις οποίες τίθεται αντιμέτωπος ο κλάδος των αερομεταφορών, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα «θύματα» του κορονοϊού, στην Ελλάδα και διεθνώς τέθηκαν επί τάπητος σε διαδικτυακή εκδήλωση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών. Η εξάπλωση της πανδημίας έχει συρρικνώσει δραστικά τα ταξίδια διεθνώς με τις αεροπορικές εταιρείες να διανύουν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία τους, με πολλές από αυτές να έχουν φτάσει στα όρια των αντοχών τους. H ανάκαμψη και η πλήρης κάλυψη των απωλειών, ακόμα κι όταν βρεθεί το εμβόλιο, θα αργήσει. H IATA "βλέπει" επαναφορά των αερομεταφορών στα επίπεδα του 2019, το 2023.
«Τα νέα για το εμβόλιο της Pfizer είναι πολύ θετικά, η ΕΕ έχει έρθει σε συμφωνία με τέσσερις εταιρείες για τα σκευάσματα που θα κυκλοφορήσουν, στην Ελλάδα προσδοκούμε οι εμβολιασμοί να αρχίσουν τον Ιανουάριο», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης. «Είναι περίπλοκο εγχείρημα ο σχεδιασμός του εμβολιασμού, καθώς το εμβόλιο απαιτείται να διατηρείται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες», συμπλήρωσε. Ταυτόχρονα, προειδοποίησε πως «έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, τα εμβόλια αν και υποσχόμενα, δεν είναι πανάκεια για να τελειώσει η πανδημία», συστήνοντας μέχρι να έρθει το εμβόλιο να φοράμε μάσκα και να κρατάμε αποστάσεις.
«Η δραματική υποχώρηση της ζήτησης για ταξίδια θέτει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των αερομεταφορών αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα στις οικονομίες», σημείωσε ο υπουργός μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. «Πολλές χώρες της ΕΕ κατέφυγαν σε πακέτα στήριξης των αεροπορικών εταιρειών, εμείς τους δώσαμε τη δυνατότητα να συμμετέχουν στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» για τη στήριξη της απασχόλησης παρέχοντας και φορολογικά κίνητρα, καταφέραμε να ανταποκριθούμε σε αυτή την πρωτοφανή κρίση με επιτυχία», υποστήριξε. «Ο κλάδος των αερομεταφορών παίζει καίριο ρόλο στο εγχώριο ΑΕΠ», πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι, από την πρώτη ημέρα της υγειονομικής κρίσης, η Ελλάδα επέμεινε στην ανάγκη μίας κοινής και ενιαίας προσέγγισης της ΕΕ όσον αφορά π.χ. στις προϋποθέσεις εισόδου- εξόδου στα ευρωπαϊκά κράτη, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών. Ανέφερε ειδικότερα ότι η Ελλάδα είχε προτείνει την υιοθέτηση ενός «υγειονομικού διαβατηρίου», που θα διευκόλυνε όλους τους ενδιαφερόμενους: Επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, προσωπικό υγειονομικού ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση, κατέληξε ο κ. Καραμανλής, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη καταβάλλουν, την στιγμή αυτή, μεγάλες προσπάθειες για να βρεθεί μία ενιαία προσέγγιση σε όλα τα θέματα, που επηρεάζουν την αεροπορική βιομηχανία.
«Οι αερομεταφορές είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας μας, η Ελλάδα κατάφερε να καταρτίσει και να εφαρμόσει ένα περιεκτικό σχέδιο με υγειονομικά πρωτόκολλα για το άνοιγμα του τουρισμού με ασφάλεια», ανέφερε ο υπουργός τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης. «Η χώρα μας ήταν από τις τελευταίες που μπήκαν σε αρνητική λίστα άλλων χωρών», συμπλήρωσε. Για την πορεία του τουρισμού το 2021, επεσήμανε ότι αν και είναι πολύ δύσκολο να γίνουν προβλέψεις, η κυβέρνηση κοιτάει μπροστά συγκροτώντας το σχέδιο της με την παραδοχή πως θα επανέλθει σε κάποιο βαθμό η κανονικότητα τη νέα χρονιά. Εκτίμησε ότι το 2021, τα έσοδα του τουρισμού θα φθάσουν στο 50%-60% του επιπέδου που διαμορφώθηκαν το 2019.
«Mέχρι σήμερα είχαμε μία πτώση της κίνησης της τάξης του 66%, χειρότερος μήνας ήταν ο Απρίλιος με την μείωση να φτάνει το 99%, πρώτη μας προτεραιότητα είναι η ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων», σημείωσε ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
«Ο αεροπορικός κλάδος στην Ελλάδα κατάφερε τα τελευταία χρόνια να διπλασιάσει τα μεγέθη του και να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία, η πανδημία τον χτύπησε σκληρά», ανέφερε ο πρόεδρος της AEGEAN, Eυτύχης Βασιλάκης. «Η Aegean κατάφερε να ανταπεξέλθει στην κρίση έχοντας σαν γνώμονα την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων», πρόσθεσε. «Τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα ισχύουν στην Ευρώπη για τις αεροπορικές εταιρείες χρειάζεται να αποσαφηνιστούν, απαιτείται συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων και κοινοί κανόνες», είπε τονίζοντας πως «η ανάκαμψη, η οποία θα εξαρτηθεί από την εύρεση του εμβολίου, θα είναι αργή και επώδυνη». Έδωσε έμφαση στην «εκπαίδευση του προσωπικού και στην επένδυση με το βλέμμα στο μέλλον, για να γίνει καλύτερη η εταιρεία, ακόμα και σε αυτή την δυσμενή συγκυρία».
«Εφιάλτη» χαρακτήρισε την πανδημία για τις αερομεταφορές ο αντιπρόεδρος Ευρώπης της ΙΑΤΑ, Rafael Schvartzman. «Ο κλάδος και στην Ελλάδα πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα», πρόσθεσε. Ανέφερε ότι η μεταφορά του εμβολίου από τα αεροπλάνα θα είναι «η αποστολή του αιώνα».
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η IATA, τα ταξίδια στην Ελλάδα ανέκαμψαν γρηγορότερα σε σχέση με άλλες χώρες με το αρνητικό τεστ που απαιτούνταν για την είσοδο στη χώρα να παίζει ρόλο. Ο αεροπορικός κλάδος πριν την κορονοκρίση συνεισέφερε το 10,2% στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και άμεσα ή έμμεσα συνέβαλε στη δημιουργία περίπου 500.000 θέσεων εργασίας.
Τουλάχιστον 410 δισ. δολάρια θα χάσει παγκόσμια φέτος ο κλάδος των αερομεταφορών λόγω της τεράστιας μείωσης της αεροπορικής κίνησης που προκάλεσε ο Covid-19, εκτιμά η Ένωση, η οποία προβλέπει μείωση 60% της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη.
Η ανάκαμψη της κίνησης, κατά την ΙΑΤΑ, παραμένει αβέβαιη λόγω των συνεχιζόμενων περιορισμών στις μετακινήσεις. Η Ένωση εκτιμά ότι το νέο κύμα της πανδημίας που είναι σε πλήρη εξέλιξη θα έχει ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο παγκοσμίως.
Η ΙΑΤΑ επισημαίνει επίσης ότι περισσότερες από 7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον αεροπορικό κλάδο και στον τουρισμό βρίσκονται υπό απειλή στην Ευρώπη.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Απόστολος Μαγγηριάδης.
Οι τεράστιες προκλήσεις με τις οποίες τίθεται αντιμέτωπος ο κλάδος των αερομεταφορών, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα «θύματα» του κορονοϊού, στην Ελλάδα και διεθνώς τέθηκαν επί τάπητος σε διαδικτυακή εκδήλωση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών. Η εξάπλωση της πανδημίας έχει συρρικνώσει δραστικά τα ταξίδια διεθνώς με τις αεροπορικές εταιρείες να διανύουν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία τους, με πολλές από αυτές να έχουν φτάσει στα όρια των αντοχών τους. H ανάκαμψη και η πλήρης κάλυψη των απωλειών, ακόμα κι όταν βρεθεί το εμβόλιο, θα αργήσει. H IATA "βλέπει" επαναφορά των αερομεταφορών στα επίπεδα του 2019, το 2023.
«Τα νέα για το εμβόλιο της Pfizer είναι πολύ θετικά, η ΕΕ έχει έρθει σε συμφωνία με τέσσερις εταιρείες για τα σκευάσματα που θα κυκλοφορήσουν, στην Ελλάδα προσδοκούμε οι εμβολιασμοί να αρχίσουν τον Ιανουάριο», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης. «Είναι περίπλοκο εγχείρημα ο σχεδιασμός του εμβολιασμού, καθώς το εμβόλιο απαιτείται να διατηρείται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες», συμπλήρωσε. Ταυτόχρονα, προειδοποίησε πως «έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, τα εμβόλια αν και υποσχόμενα, δεν είναι πανάκεια για να τελειώσει η πανδημία», συστήνοντας μέχρι να έρθει το εμβόλιο να φοράμε μάσκα και να κρατάμε αποστάσεις.
«Η δραματική υποχώρηση της ζήτησης για ταξίδια θέτει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των αερομεταφορών αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα στις οικονομίες», σημείωσε ο υπουργός μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. «Πολλές χώρες της ΕΕ κατέφυγαν σε πακέτα στήριξης των αεροπορικών εταιρειών, εμείς τους δώσαμε τη δυνατότητα να συμμετέχουν στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» για τη στήριξη της απασχόλησης παρέχοντας και φορολογικά κίνητρα, καταφέραμε να ανταποκριθούμε σε αυτή την πρωτοφανή κρίση με επιτυχία», υποστήριξε. «Ο κλάδος των αερομεταφορών παίζει καίριο ρόλο στο εγχώριο ΑΕΠ», πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι, από την πρώτη ημέρα της υγειονομικής κρίσης, η Ελλάδα επέμεινε στην ανάγκη μίας κοινής και ενιαίας προσέγγισης της ΕΕ όσον αφορά π.χ. στις προϋποθέσεις εισόδου- εξόδου στα ευρωπαϊκά κράτη, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών. Ανέφερε ειδικότερα ότι η Ελλάδα είχε προτείνει την υιοθέτηση ενός «υγειονομικού διαβατηρίου», που θα διευκόλυνε όλους τους ενδιαφερόμενους: Επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, προσωπικό υγειονομικού ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση, κατέληξε ο κ. Καραμανλής, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη καταβάλλουν, την στιγμή αυτή, μεγάλες προσπάθειες για να βρεθεί μία ενιαία προσέγγιση σε όλα τα θέματα, που επηρεάζουν την αεροπορική βιομηχανία.
«Οι αερομεταφορές είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας μας, η Ελλάδα κατάφερε να καταρτίσει και να εφαρμόσει ένα περιεκτικό σχέδιο με υγειονομικά πρωτόκολλα για το άνοιγμα του τουρισμού με ασφάλεια», ανέφερε ο υπουργός τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης. «Η χώρα μας ήταν από τις τελευταίες που μπήκαν σε αρνητική λίστα άλλων χωρών», συμπλήρωσε. Για την πορεία του τουρισμού το 2021, επεσήμανε ότι αν και είναι πολύ δύσκολο να γίνουν προβλέψεις, η κυβέρνηση κοιτάει μπροστά συγκροτώντας το σχέδιο της με την παραδοχή πως θα επανέλθει σε κάποιο βαθμό η κανονικότητα τη νέα χρονιά. Εκτίμησε ότι το 2021, τα έσοδα του τουρισμού θα φθάσουν στο 50%-60% του επιπέδου που διαμορφώθηκαν το 2019.
«Mέχρι σήμερα είχαμε μία πτώση της κίνησης της τάξης του 66%, χειρότερος μήνας ήταν ο Απρίλιος με την μείωση να φτάνει το 99%, πρώτη μας προτεραιότητα είναι η ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων», σημείωσε ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
«Ο αεροπορικός κλάδος στην Ελλάδα κατάφερε τα τελευταία χρόνια να διπλασιάσει τα μεγέθη του και να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία, η πανδημία τον χτύπησε σκληρά», ανέφερε ο πρόεδρος της AEGEAN, Eυτύχης Βασιλάκης. «Η Aegean κατάφερε να ανταπεξέλθει στην κρίση έχοντας σαν γνώμονα την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων», πρόσθεσε. «Τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα ισχύουν στην Ευρώπη για τις αεροπορικές εταιρείες χρειάζεται να αποσαφηνιστούν, απαιτείται συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων και κοινοί κανόνες», είπε τονίζοντας πως «η ανάκαμψη, η οποία θα εξαρτηθεί από την εύρεση του εμβολίου, θα είναι αργή και επώδυνη». Έδωσε έμφαση στην «εκπαίδευση του προσωπικού και στην επένδυση με το βλέμμα στο μέλλον, για να γίνει καλύτερη η εταιρεία, ακόμα και σε αυτή την δυσμενή συγκυρία».
«Εφιάλτη» χαρακτήρισε την πανδημία για τις αερομεταφορές ο αντιπρόεδρος Ευρώπης της ΙΑΤΑ, Rafael Schvartzman. «Ο κλάδος και στην Ελλάδα πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα», πρόσθεσε. Ανέφερε ότι η μεταφορά του εμβολίου από τα αεροπλάνα θα είναι «η αποστολή του αιώνα».
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η IATA, τα ταξίδια στην Ελλάδα ανέκαμψαν γρηγορότερα σε σχέση με άλλες χώρες με το αρνητικό τεστ που απαιτούνταν για την είσοδο στη χώρα να παίζει ρόλο. Ο αεροπορικός κλάδος πριν την κορονοκρίση συνεισέφερε το 10,2% στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και άμεσα ή έμμεσα συνέβαλε στη δημιουργία περίπου 500.000 θέσεων εργασίας.
Τουλάχιστον 410 δισ. δολάρια θα χάσει παγκόσμια φέτος ο κλάδος των αερομεταφορών λόγω της τεράστιας μείωσης της αεροπορικής κίνησης που προκάλεσε ο Covid-19, εκτιμά η Ένωση, η οποία προβλέπει μείωση 60% της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη.
Η ανάκαμψη της κίνησης, κατά την ΙΑΤΑ, παραμένει αβέβαιη λόγω των συνεχιζόμενων περιορισμών στις μετακινήσεις. Η Ένωση εκτιμά ότι το νέο κύμα της πανδημίας που είναι σε πλήρη εξέλιξη θα έχει ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο παγκοσμίως.
Η ΙΑΤΑ επισημαίνει επίσης ότι περισσότερες από 7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον αεροπορικό κλάδο και στον τουρισμό βρίσκονται υπό απειλή στην Ευρώπη.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Απόστολος Μαγγηριάδης.
ΣΧΟΛΙΑ