ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κώστας Καραμανλής: Προσωπική μου δέσμευση ότι το μετρό θα γίνει!

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών στη "ΜτΚ"

 05/09/2021 18:00

Κώστας Καραμανλής: Προσωπική μου δέσμευση ότι το μετρό θα γίνει!
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών απαντά μέσω της "ΜτΚ" στα σενάρια πολιτικής μεταγραφής του στην Α' Θεσσαλονίκης τονίζοντας: «Οι Σέρρες είναι η πατρίδα μου, ο τόπος μου»

Νίκος Οικονόμου

Προσωπική δέσμευση αποτελεί για τον Κώστα Καραμανλή η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης. «Πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές. Θέλει προσοχή για να μην ξεφύγουν τα χρονοδιαγράμματα -ιδίως στο κρίσιμο θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Όμως η περίοδος της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης τελείωσε πλέον. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Είναι προσωπική μου δέσμευση στους Θεσσαλονικείς και θα γίνει πραγματικότητα», τονίζει ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ». Μάλιστα εξηγεί ότι προχωρά εντατικά και το μετρό προς τα ανατολικά, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα και ότι εντός του έτους θα δημοπρατηθεί και η προμήθεια των επιπλέον συρμών, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη και τα Τοπογραφικά κι οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Για το FlyOver επισημαίνει ότι μέσα στο 2021 αναμένεται ο προσωρινός ανάδοχος και εντός του 2022 θα ξεκινήσει η κατασκευή του, που θα χρειαστεί περίπου 4 χρόνια.

Για το ορφανό χιλιόμετρο στην Ποτίδαια που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι τους Θεσσαλονικείς τονίζει ότι το έργο βρίσκεται στη φάση της κατασκευής, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την άνοιξη του 2022.

Όσο για τον ΟΑΣΘ δηλώνει ότι η εικόνα έχει αλλάξει αλλά και ότι έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε. «Το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία, με σοβαρές φθορές. Σήμερα, έχουμε στο δρόμο πάνω από 450 οχήματα και στόχος μας είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φτάσουμε τα 550. Τονίζει δε με νόημα για το μέλλον του οργανισμού: ισχυρός, υγιής ΟΑΣΘ και όπου χρειάζεται αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα.

Συνολικά για τα έργα της Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν λέει λόγια χωρίς αντίκρισμα, αλλά δουλεύει συστηματικά, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις της. «Σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηροδρόμους, μεταφορές, καθημερινότητα», σημειώνει ο κ. Καραμανλής.

Όσο για τα σενάρια πολιτικής του μεταγραφής στην Α’ Θεσσαλονίκης απαντά ξεκάθαρα ότι δεν ισχύουν: «Οι Σέρρες είναι η πατρίδα μου, ο τόπος μου, και ούτε καν μου περνάνε από το μυαλό αυτά τα σενάρια», τονίζει.

Για τον ανασχηματισμό και την αστοχία με τον Ευάγγελο Αποστολάκη απαντά ότι η κυβέρνηση «έχει πολλή δουλειά να κάνει», ενώ για τη στάση του Αλέξη Τσίπρα στο συγκεκριμένο ζήτημα επισημαίνει ότι επέδειξε «μικροκομματική νοοτροπία και πολιτικό λόγο του περασμένου αιώνα».

«Η κυβέρνηση δεν έχει ανάγκη από restart, ούτε ότι οι πολίτες το βλέπουν έτσι. Ψήφισαν ΝΔ και αυτήν εξακολουθούν να εμπιστεύονται όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις. Ο πρωθυπουργός έκανε τις διορθωτικές κινήσεις που έκρινε. Κι όλοι μας οφείλουμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας».

Κύριε Καραμανλή, να ξεκινήσουμε με τον ανασχηματισμό. Πολλοί θεωρούν πλήγμα για την κυβέρνηση την εξέλιξη με τον Ευάγγελο Αποστολάκη. Εσείς τι λέτε;

Η κυβέρνηση έχει πολλή δουλειά να κάνει και έχουμε ήδη πάει παρακάτω. Μιας και με ρωτάτε, όμως, να σας πω πως είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι ενώ ο πρωθυπουργός επέλεξε για μία τέτοια θέση ένα πρόσωπο εκτός των κομματικών τειχών, ο κ. Τσίπρας που υποκριτικά -όπως αποδείχτηκε- στα λόγια δήθεν ζητούσε κάποιον κοινής αποδοχής, στην πράξη έκανε τα πάντα για να δημιουργήσει πρόβλημα. Με μικροκομματική νοοτροπία και πολιτικό λόγο του περασμένου αιώνα. Αν έχει να επιδείξει κάτι η ΝΔ σε όλη της την ιστορική διαδρομή -από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα- είναι ότι πάντα υπηρετούσε και υπηρετεί το συλλογικό συμφέρον. Πέρα και πάνω από πρόσωπα και μικροκομματικά παιχνίδια!

Είναι ένα καινούριο restart ο ανασχηματισμός;

Δεν πιστεύω ότι η κυβέρνηση έχει ανάγκη από restart, ούτε ότι οι πολίτες το βλέπουν έτσι. Ψήφισαν ΝΔ και αυτήν εξακολουθούν να εμπιστεύονται όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε τις διορθωτικές κινήσεις που έκρινε ότι θα βοηθήσουν ακόμα περισσότερο το κυβερνητικό έργο και, όπως σας είπα, όλοι μας οφείλουμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Στο δικό μας υπουργείο, με μεγάλη χαρά είδα τον φίλο και συνεργάτη Γιώργο Καραγιάννη να αναβαθμίζεται από Γενικός Γραμματέας σε υφυπουργό Υποδομών, ενώ εξαιρετικά αισιόδοξος είμαι και για τη συνεργασία μας με τον νέο υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο, που διαδέχεται τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, ο οποίος επιτέλεσε ένα πολύ σημαντικό έργο στον τομέα των μεταφορών, που ξεκινά από το νόμο για τα υδροπλάνα και φτάνει μέχρι την ηλεκτροκίνηση και τα σχέδια για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Η συνταγή είναι απλή: Το κεφάλι κάτω, όχι μεγάλα λόγια και πολλή δουλειά.

Την ίδια στιγμή έχουμε μπει για τα καλά στο δεύτερο και καθοριστικό ημίχρονο του αγώνα της χώρας κατά της πανδημίας. Τι πρέπει να κάνουμε -κυβέρνηση και πολίτες- για να βγούμε νικητές;

Να είμαστε ενωμένοι και να ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες και την κοινή λογική. Αλλά και να απομονώνουμε όσους ανήθικα διακινούν fake news, όσους προσπαθούν να διχάσουν, όσους βρίσκουν ακόμα και στην πανδημία ευκαιρίες για να αποκομίσουν προσωπικά ή μικροπολιτικά οφέλη.

Σας ανησυχεί η αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού στη χώρα μας; Τι θα λέγατε σε έναν νέο άνθρωπο που προβληματίζεται να κάνει το εμβόλιο;

Κάθε λογικός άνθρωπος, κύριε Οικονόμου, προβληματίζεται από τη νέα αύξηση των κρουσμάτων που έφεραν οι μεταλλάξεις. Και να σας πω κάτι; Κατανοώ ότι κάποιος μπορεί να έχει ενδοιασμούς κι ανθρώπινους φόβους. Δεν έχει νόημα να του πω να ακούσει εμένα. Αλλά να ακούσει τη συντριπτική πλειονότητα του επιστημονικού κόσμου που συμφωνεί ότι το εμβόλιο είναι το πιο σημαντικό όπλο που διαθέτουμε σε αυτή τη μάχη. Να ακούσει και τις χιλιάδες των συμπολιτών μας που έχασαν δικούς τους ανθρώπους ή νόσησαν οι ίδιοι και περιγράφουν πόσο δύσκολη ήταν η περιπέτεια της υγείας τους. Και να κάνει το εμβόλιο. Για το καλό το δικό του, της οικογένειάς του, της κοινωνίας, της πατρίδας μας.

Πολλή κουβέντα έγινε και για την απόδοση της κρατικής μηχανής στις πρόσφατες πυρκαγιές. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Σε μία μεγάλη φυσική καταστροφή, το πρώτο μέλημα ήταν η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Και ευτυχώς. Λυπάμαι για όσους αβίαστα επιχειρούν να το μειώσουν αυτό…

Από εκεί και πέρα, οι πυρόπληκτοι ασφαλώς δεν ενδιαφέρονται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Θέλουν άμεση στήριξη και σχέδιο για το μέλλον. Είδατε ότι η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα στη δημιουργία της πλατφόρμας arogi.gov.gr, με τη συμβολή όλων των συναρμόδιων υπουργείων -και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως υπεύθυνου για την καταγραφή των ζημιών σε κτίρια και κατοικίες, που αποτελεί άλλωστε και το πρώτο σημαντικό βήμα, προκειμένου να ακολουθήσει η καταβολή αποζημιώσεων στεγαστικής συνδρομής και επιδότησης ενοικίου. Αντί οι πυρόπληκτοι συμπολίτες μας να ταλαιπωρούνται τρέχοντας από τη μία υπηρεσία στην άλλη, όπως γινόταν έως το πρόσφατο παρελθόν, εφαρμόζουμε την αρχή «ένα ποσό, μία πλατφόρμα, μία δήλωση». Και ακριβώς για να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία, οι μηχανικοί του υπουργείου μας ξεκίνησαν αμέσως, ενώ έκαιγαν ακόμα φωτιές, κι έκαναν υπό αντίξοες συνθήκες χιλιάδες αυτοψίες, τις οποίες κι ολοκλήρωσαν με μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Ώστε να ανοίξει γρήγορα ο δρόμος για να αποζημιωθούν οι άνθρωποι που έχασαν τις περιουσίες τους.

Να πάμε στα της Θεσσαλονίκης: Τι βαθμό θα βάζατε στην απόδοση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη σε ό,τι αφορά στα έργα της πόλης;

Σημασία δεν έχει τι βαθμό βάζουμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας και τη δουλειά μας, αλλά οι πολίτες. Και νομίζω θα συμφωνήσετε, κύριε Οικονόμου, ότι ο κόσμος βλέπει ότι εμείς για τη Θεσσαλονίκη δεν λέμε λόγια χωρίς αντίκρισμα, αλλά δουλεύουμε συστηματικά και υλοποιούμε τις δεσμεύσεις μας. Σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηροδρόμους, μεταφορές, καθημερινότητα.

Χωρίς μεγάλα λόγια, ρεαλιστικά, ας σκεφτούμε πόσο διαφορετική θα είναι η πόλη σε λίγα χρόνια. Με το Μετρό σε λειτουργία. Με πολύ περισσότερα, σύγχρονα λεωφορεία στους δρόμους. Με μια εντελώς διαφορετική Ανατολική Περιφερειακή Οδό, το FlyOver. Και με ολοκληρωμένα μια σειρά από έργα -από τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου «Μακεδονία» που ήδη ολοκληρώθηκε, έως την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και τη σύνδεση του λιμανιού με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο- που λύνουν χρόνια προβλήματα και κάνουν την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, πρωτεύουσα της ΝΑ Ευρώπης. Ένα έργο ορατό σε όλους τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι μετά από αναμονή πολλών ετών ξαναβλέπουν τους δρόμους και τις πλατείες τους να αποδίδονται ξανά προς χρήση.

Το μετρό και η συνεχιζόμενη αντίδραση μερίδας του κόσμου για την πρόταση για τα αρχαία της Βενιζέλου σας ανησυχεί;

Για να είμαι ειλικρινής, οι αντιδράσεις που βλέπω στη Θεσσαλονίκη προέρχονται κυρίως από τις γνωστές, οργανωμένες μειοψηφίες που δεν θέλουν τίποτα να πάει μπροστά σε αυτή την πόλη. Από αυτούς που έχουν ήδη καθυστερήσει τόσο πολύ το έργο. Ας συνειδητοποιήσουν επιτέλους την πραγματικότητα: Δήμος, Περιφέρεια, επαγγελματικοί και επιστημονικοί φορείς, η πλειονότητα των πολιτών, είναι ενωμένοι. Και θέλουν το ίδιο που θέλει κι η κυβέρνηση, αλλά και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και πλέον και το ΣτΕ: και μετρό και Αρχαία, με τη λύση που σήμερα εφαρμόζει η Αττικό Μετρό. Το έργο πρέπει να προχωρήσει. Και θα προχωρήσει.

Πώς προχωρά, λοιπόν, το έργο και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του;

Τώρα κύριε Οικονόμου πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές. Παλεύουμε να κρατήσουμε τα χρονοδιαγράμματα, όμως με τις προσφυγές και τις αντιδράσεις χάθηκε πάνω από ένας χρόνος. Δουλεύουμε εντατικά και προσεκτικά σε κάθε επίπεδο. Θέλει προσοχή για να μην ξεφύγουν τα χρονοδιαγράμματα -ιδίως στο κρίσιμο θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Πρόσφατα ξεκινήσαμε και τις δοκιμές με τραίνα. Σε ολοκληρωμένη και ρευματοδοτημένη επιδομή, όχι σε μουσαμάδες... Οι Θεσσαλονικείς έφτασαν κάποτε να αμφιβάλλουν ακόμα και για το αν θα ολοκληρωθεί το έργο. Η περίοδος της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης τελείωσε πλέον. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Είναι προσωπική μου δέσμευση στους Θεσσαλονικείς και θα γίνει πραγματικότητα.

Τι προβλέπεται με την επέκταση προς την Καλαμαριά;

Προχωράμε εντατικά και εδώ. Μάλιστα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, ενώ εντός του έτους θα δημοπρατηθεί και η προμήθεια των επιπλέον συρμών. Κι όχι μόνο αυτό. Βρίσκονται σε εξέλιξη και τα Τοπογραφικά κι οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Πώς προχωρά το FlyOver και πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του;

Όπως ξέρετε, το έργο θα γίνει με ΣΔΙΤ. Έχουμε εκπονήσει ένα ρεαλιστικό σχέδιο και προχωράμε με ταχύτητα, ώστε το σπουδαίο αυτό έργο να γίνει γρήγορα πραγματικότητα. Συγκεκριμένα: Μέσα στο 2021 αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Και μέσα στο 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή του, που θα χρειαστεί περίπου 4 χρόνια.

Ένα σημαντικό οδικό αγκάθι για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης ήταν και είναι το μικρό κομμάτι στον κάθετο οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού, στην περιοχή της Ποτίδαιας. Πότε θα έχουν ολοκληρωθούν τα έργα;

Αναφέρεστε στο «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια, που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι όσους ταξιδεύουν για Χαλκιδική. Ένα έργο που μπορεί να φαντάζει μικρό, αλλά υπήρξε εξαιρετικά πολύπλοκο. Παρ’ όλ’ αυτά καταφέραμε και βρήκαμε λύση, και το έργο, βρίσκεται στη φάση της κατασκευής. Ορίζοντας ολοκλήρωσής του, η άνοιξη του 2022.

Σημαντικά έργα που λόγω της κλιματικής αλλαγής αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα είναι τα αντιπλημμυρικά. Τι προβλέπει ο σχεδιασμός σας για τη Θεσσαλονίκη;

Μία σύγχρονη χώρα, οφείλει να παρέχει στους πολίτες βασικές υποδομές για την προστασία τη δική τους και των περιουσιών τους. Δυστυχώς, στην Ελλάδα συχνά έχουμε ζήσει πλημμυρικά φαινόμενα με καταστροφικές συνέπειες. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που αφορούν στον πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό -άλλωστε τα άμεσα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα, τα έχει αναλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ασφαλώς, μέρος αυτού του σχεδιασμού αφορά στη Θεσσαλονίκη. Με 2 σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα, αυτά της Λαχαναγοράς και της Καλαμαριάς, συνολικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σήμερα που μιλάμε, βρισκόμαστε ήδη στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Να τελειώσουμε με το προβληματικό «παιδί» της πόλης, που δεν είναι άλλο από τον ΟΑΣΘ. Εχετε σαφώς αυξήσει τα λεωφορεία αλλά με δεδομένο ότι οι μετακινήσεις θα αυξηθούν, τι μέλλει γενέσθαι; Και τι θα επακολουθήσει μετά; Σκέφτεστε να ιδιωτικοποιήσετε τον ΟΑΣΘ;

Όπως λέτε κι εσείς, κύριε Οικονόμου, αλλά και κάθε άνθρωπος που ζει σε αυτή την πόλη, η εικόνα έχει αλλάξει. Χωρίς φυσικά να ισχυρίζομαι ότι δεν έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε. Όμως για σκεφτείτε, το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία -ενώ κανονικά απαιτούνται 450-500- και μάλιστα στόλο μεγάλης ηλικίας, με σοβαρές φθορές. Σήμερα, έχουμε στο δρόμο πάνω από 450 οχήματα και στόχος μας είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φτάσουμε τα 550. Αριθμός λεωφορείων, που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν εδώ και 10 χρόνια να δουν στους δρόμους τους.

Ενώ σε επόμενη φάση, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, θα προμηθευτούμε και νέα, σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε, όμως, πρακτικά έχουμε ήδη καταφέρει να υπερδιπλασιάσουμε τα λεωφορεία στο δρόμο. Πώς το καταφέραμε αυτό; Αφενός αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που είχε ο Οργανισμός, όπως τους άξιους τεχνίτες που καταφέρνουν να βγάζουν με ασφάλεια στο δρόμο οχήματα 20ετίας. Και αφετέρου ενώνοντας δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ και της μεθόδου του leasing. Αυτή ακριβώς είναι η συνταγή της επιτυχίας και για το μέλλον που με ρωτάτε: ισχυρός, υγιής ΟΑΣΘ και όπου χρειάζεται αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα, για το καλό της πόλης και των πολιτών.

Και κάτι προσωπικό: Διαβάζω σενάρια μεταγραφής σας από τις Σέρρες στην Α’ Θεσσαλονίκης. Έχουν βάση;

Οι Σέρρες είναι η πατρίδα μου, ο τόπος μου, και ούτε καν μου περνάνε από το μυαλό αυτά τα σενάρια. Όχι, δεν έχουν απολύτως καμία βάση.

Και δεν θα μπορούσε να έχει βάση και για έναν πρόσθετο λόγο: η Θεσσαλονίκη έχει ισχυρή και αποτελεσματική εκπροσώπηση από βουλευτές της παράταξής μας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 5 Σεπτεμβρίου 2021

Προσωπική δέσμευση αποτελεί για τον Κώστα Καραμανλή η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης. «Πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές. Θέλει προσοχή για να μην ξεφύγουν τα χρονοδιαγράμματα -ιδίως στο κρίσιμο θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Όμως η περίοδος της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης τελείωσε πλέον. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Είναι προσωπική μου δέσμευση στους Θεσσαλονικείς και θα γίνει πραγματικότητα», τονίζει ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ». Μάλιστα εξηγεί ότι προχωρά εντατικά και το μετρό προς τα ανατολικά, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα και ότι εντός του έτους θα δημοπρατηθεί και η προμήθεια των επιπλέον συρμών, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη και τα Τοπογραφικά κι οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Για το FlyOver επισημαίνει ότι μέσα στο 2021 αναμένεται ο προσωρινός ανάδοχος και εντός του 2022 θα ξεκινήσει η κατασκευή του, που θα χρειαστεί περίπου 4 χρόνια.

Για το ορφανό χιλιόμετρο στην Ποτίδαια που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι τους Θεσσαλονικείς τονίζει ότι το έργο βρίσκεται στη φάση της κατασκευής, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την άνοιξη του 2022.

Όσο για τον ΟΑΣΘ δηλώνει ότι η εικόνα έχει αλλάξει αλλά και ότι έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε. «Το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία, με σοβαρές φθορές. Σήμερα, έχουμε στο δρόμο πάνω από 450 οχήματα και στόχος μας είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φτάσουμε τα 550. Τονίζει δε με νόημα για το μέλλον του οργανισμού: ισχυρός, υγιής ΟΑΣΘ και όπου χρειάζεται αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα.

Συνολικά για τα έργα της Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν λέει λόγια χωρίς αντίκρισμα, αλλά δουλεύει συστηματικά, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις της. «Σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηροδρόμους, μεταφορές, καθημερινότητα», σημειώνει ο κ. Καραμανλής.

Όσο για τα σενάρια πολιτικής του μεταγραφής στην Α’ Θεσσαλονίκης απαντά ξεκάθαρα ότι δεν ισχύουν: «Οι Σέρρες είναι η πατρίδα μου, ο τόπος μου, και ούτε καν μου περνάνε από το μυαλό αυτά τα σενάρια», τονίζει.

Για τον ανασχηματισμό και την αστοχία με τον Ευάγγελο Αποστολάκη απαντά ότι η κυβέρνηση «έχει πολλή δουλειά να κάνει», ενώ για τη στάση του Αλέξη Τσίπρα στο συγκεκριμένο ζήτημα επισημαίνει ότι επέδειξε «μικροκομματική νοοτροπία και πολιτικό λόγο του περασμένου αιώνα».

«Η κυβέρνηση δεν έχει ανάγκη από restart, ούτε ότι οι πολίτες το βλέπουν έτσι. Ψήφισαν ΝΔ και αυτήν εξακολουθούν να εμπιστεύονται όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις. Ο πρωθυπουργός έκανε τις διορθωτικές κινήσεις που έκρινε. Κι όλοι μας οφείλουμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας».

Κύριε Καραμανλή, να ξεκινήσουμε με τον ανασχηματισμό. Πολλοί θεωρούν πλήγμα για την κυβέρνηση την εξέλιξη με τον Ευάγγελο Αποστολάκη. Εσείς τι λέτε;

Η κυβέρνηση έχει πολλή δουλειά να κάνει και έχουμε ήδη πάει παρακάτω. Μιας και με ρωτάτε, όμως, να σας πω πως είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι ενώ ο πρωθυπουργός επέλεξε για μία τέτοια θέση ένα πρόσωπο εκτός των κομματικών τειχών, ο κ. Τσίπρας που υποκριτικά -όπως αποδείχτηκε- στα λόγια δήθεν ζητούσε κάποιον κοινής αποδοχής, στην πράξη έκανε τα πάντα για να δημιουργήσει πρόβλημα. Με μικροκομματική νοοτροπία και πολιτικό λόγο του περασμένου αιώνα. Αν έχει να επιδείξει κάτι η ΝΔ σε όλη της την ιστορική διαδρομή -από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα- είναι ότι πάντα υπηρετούσε και υπηρετεί το συλλογικό συμφέρον. Πέρα και πάνω από πρόσωπα και μικροκομματικά παιχνίδια!

Είναι ένα καινούριο restart ο ανασχηματισμός;

Δεν πιστεύω ότι η κυβέρνηση έχει ανάγκη από restart, ούτε ότι οι πολίτες το βλέπουν έτσι. Ψήφισαν ΝΔ και αυτήν εξακολουθούν να εμπιστεύονται όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε τις διορθωτικές κινήσεις που έκρινε ότι θα βοηθήσουν ακόμα περισσότερο το κυβερνητικό έργο και, όπως σας είπα, όλοι μας οφείλουμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Στο δικό μας υπουργείο, με μεγάλη χαρά είδα τον φίλο και συνεργάτη Γιώργο Καραγιάννη να αναβαθμίζεται από Γενικός Γραμματέας σε υφυπουργό Υποδομών, ενώ εξαιρετικά αισιόδοξος είμαι και για τη συνεργασία μας με τον νέο υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο, που διαδέχεται τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, ο οποίος επιτέλεσε ένα πολύ σημαντικό έργο στον τομέα των μεταφορών, που ξεκινά από το νόμο για τα υδροπλάνα και φτάνει μέχρι την ηλεκτροκίνηση και τα σχέδια για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Η συνταγή είναι απλή: Το κεφάλι κάτω, όχι μεγάλα λόγια και πολλή δουλειά.

Την ίδια στιγμή έχουμε μπει για τα καλά στο δεύτερο και καθοριστικό ημίχρονο του αγώνα της χώρας κατά της πανδημίας. Τι πρέπει να κάνουμε -κυβέρνηση και πολίτες- για να βγούμε νικητές;

Να είμαστε ενωμένοι και να ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες και την κοινή λογική. Αλλά και να απομονώνουμε όσους ανήθικα διακινούν fake news, όσους προσπαθούν να διχάσουν, όσους βρίσκουν ακόμα και στην πανδημία ευκαιρίες για να αποκομίσουν προσωπικά ή μικροπολιτικά οφέλη.

Σας ανησυχεί η αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού στη χώρα μας; Τι θα λέγατε σε έναν νέο άνθρωπο που προβληματίζεται να κάνει το εμβόλιο;

Κάθε λογικός άνθρωπος, κύριε Οικονόμου, προβληματίζεται από τη νέα αύξηση των κρουσμάτων που έφεραν οι μεταλλάξεις. Και να σας πω κάτι; Κατανοώ ότι κάποιος μπορεί να έχει ενδοιασμούς κι ανθρώπινους φόβους. Δεν έχει νόημα να του πω να ακούσει εμένα. Αλλά να ακούσει τη συντριπτική πλειονότητα του επιστημονικού κόσμου που συμφωνεί ότι το εμβόλιο είναι το πιο σημαντικό όπλο που διαθέτουμε σε αυτή τη μάχη. Να ακούσει και τις χιλιάδες των συμπολιτών μας που έχασαν δικούς τους ανθρώπους ή νόσησαν οι ίδιοι και περιγράφουν πόσο δύσκολη ήταν η περιπέτεια της υγείας τους. Και να κάνει το εμβόλιο. Για το καλό το δικό του, της οικογένειάς του, της κοινωνίας, της πατρίδας μας.

Πολλή κουβέντα έγινε και για την απόδοση της κρατικής μηχανής στις πρόσφατες πυρκαγιές. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Σε μία μεγάλη φυσική καταστροφή, το πρώτο μέλημα ήταν η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Και ευτυχώς. Λυπάμαι για όσους αβίαστα επιχειρούν να το μειώσουν αυτό…

Από εκεί και πέρα, οι πυρόπληκτοι ασφαλώς δεν ενδιαφέρονται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Θέλουν άμεση στήριξη και σχέδιο για το μέλλον. Είδατε ότι η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα στη δημιουργία της πλατφόρμας arogi.gov.gr, με τη συμβολή όλων των συναρμόδιων υπουργείων -και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως υπεύθυνου για την καταγραφή των ζημιών σε κτίρια και κατοικίες, που αποτελεί άλλωστε και το πρώτο σημαντικό βήμα, προκειμένου να ακολουθήσει η καταβολή αποζημιώσεων στεγαστικής συνδρομής και επιδότησης ενοικίου. Αντί οι πυρόπληκτοι συμπολίτες μας να ταλαιπωρούνται τρέχοντας από τη μία υπηρεσία στην άλλη, όπως γινόταν έως το πρόσφατο παρελθόν, εφαρμόζουμε την αρχή «ένα ποσό, μία πλατφόρμα, μία δήλωση». Και ακριβώς για να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία, οι μηχανικοί του υπουργείου μας ξεκίνησαν αμέσως, ενώ έκαιγαν ακόμα φωτιές, κι έκαναν υπό αντίξοες συνθήκες χιλιάδες αυτοψίες, τις οποίες κι ολοκλήρωσαν με μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Ώστε να ανοίξει γρήγορα ο δρόμος για να αποζημιωθούν οι άνθρωποι που έχασαν τις περιουσίες τους.

Να πάμε στα της Θεσσαλονίκης: Τι βαθμό θα βάζατε στην απόδοση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη σε ό,τι αφορά στα έργα της πόλης;

Σημασία δεν έχει τι βαθμό βάζουμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας και τη δουλειά μας, αλλά οι πολίτες. Και νομίζω θα συμφωνήσετε, κύριε Οικονόμου, ότι ο κόσμος βλέπει ότι εμείς για τη Θεσσαλονίκη δεν λέμε λόγια χωρίς αντίκρισμα, αλλά δουλεύουμε συστηματικά και υλοποιούμε τις δεσμεύσεις μας. Σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηροδρόμους, μεταφορές, καθημερινότητα.

Χωρίς μεγάλα λόγια, ρεαλιστικά, ας σκεφτούμε πόσο διαφορετική θα είναι η πόλη σε λίγα χρόνια. Με το Μετρό σε λειτουργία. Με πολύ περισσότερα, σύγχρονα λεωφορεία στους δρόμους. Με μια εντελώς διαφορετική Ανατολική Περιφερειακή Οδό, το FlyOver. Και με ολοκληρωμένα μια σειρά από έργα -από τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου «Μακεδονία» που ήδη ολοκληρώθηκε, έως την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και τη σύνδεση του λιμανιού με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο- που λύνουν χρόνια προβλήματα και κάνουν την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, πρωτεύουσα της ΝΑ Ευρώπης. Ένα έργο ορατό σε όλους τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι μετά από αναμονή πολλών ετών ξαναβλέπουν τους δρόμους και τις πλατείες τους να αποδίδονται ξανά προς χρήση.

Το μετρό και η συνεχιζόμενη αντίδραση μερίδας του κόσμου για την πρόταση για τα αρχαία της Βενιζέλου σας ανησυχεί;

Για να είμαι ειλικρινής, οι αντιδράσεις που βλέπω στη Θεσσαλονίκη προέρχονται κυρίως από τις γνωστές, οργανωμένες μειοψηφίες που δεν θέλουν τίποτα να πάει μπροστά σε αυτή την πόλη. Από αυτούς που έχουν ήδη καθυστερήσει τόσο πολύ το έργο. Ας συνειδητοποιήσουν επιτέλους την πραγματικότητα: Δήμος, Περιφέρεια, επαγγελματικοί και επιστημονικοί φορείς, η πλειονότητα των πολιτών, είναι ενωμένοι. Και θέλουν το ίδιο που θέλει κι η κυβέρνηση, αλλά και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και πλέον και το ΣτΕ: και μετρό και Αρχαία, με τη λύση που σήμερα εφαρμόζει η Αττικό Μετρό. Το έργο πρέπει να προχωρήσει. Και θα προχωρήσει.

Πώς προχωρά, λοιπόν, το έργο και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του;

Τώρα κύριε Οικονόμου πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές. Παλεύουμε να κρατήσουμε τα χρονοδιαγράμματα, όμως με τις προσφυγές και τις αντιδράσεις χάθηκε πάνω από ένας χρόνος. Δουλεύουμε εντατικά και προσεκτικά σε κάθε επίπεδο. Θέλει προσοχή για να μην ξεφύγουν τα χρονοδιαγράμματα -ιδίως στο κρίσιμο θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Πρόσφατα ξεκινήσαμε και τις δοκιμές με τραίνα. Σε ολοκληρωμένη και ρευματοδοτημένη επιδομή, όχι σε μουσαμάδες... Οι Θεσσαλονικείς έφτασαν κάποτε να αμφιβάλλουν ακόμα και για το αν θα ολοκληρωθεί το έργο. Η περίοδος της αμφιβολίας και της αμφισβήτησης τελείωσε πλέον. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Είναι προσωπική μου δέσμευση στους Θεσσαλονικείς και θα γίνει πραγματικότητα.

Τι προβλέπεται με την επέκταση προς την Καλαμαριά;

Προχωράμε εντατικά και εδώ. Μάλιστα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, ενώ εντός του έτους θα δημοπρατηθεί και η προμήθεια των επιπλέον συρμών. Κι όχι μόνο αυτό. Βρίσκονται σε εξέλιξη και τα Τοπογραφικά κι οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Πώς προχωρά το FlyOver και πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του;

Όπως ξέρετε, το έργο θα γίνει με ΣΔΙΤ. Έχουμε εκπονήσει ένα ρεαλιστικό σχέδιο και προχωράμε με ταχύτητα, ώστε το σπουδαίο αυτό έργο να γίνει γρήγορα πραγματικότητα. Συγκεκριμένα: Μέσα στο 2021 αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Και μέσα στο 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή του, που θα χρειαστεί περίπου 4 χρόνια.

Ένα σημαντικό οδικό αγκάθι για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης ήταν και είναι το μικρό κομμάτι στον κάθετο οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού, στην περιοχή της Ποτίδαιας. Πότε θα έχουν ολοκληρωθούν τα έργα;

Αναφέρεστε στο «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια, που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι όσους ταξιδεύουν για Χαλκιδική. Ένα έργο που μπορεί να φαντάζει μικρό, αλλά υπήρξε εξαιρετικά πολύπλοκο. Παρ’ όλ’ αυτά καταφέραμε και βρήκαμε λύση, και το έργο, βρίσκεται στη φάση της κατασκευής. Ορίζοντας ολοκλήρωσής του, η άνοιξη του 2022.

Σημαντικά έργα που λόγω της κλιματικής αλλαγής αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα είναι τα αντιπλημμυρικά. Τι προβλέπει ο σχεδιασμός σας για τη Θεσσαλονίκη;

Μία σύγχρονη χώρα, οφείλει να παρέχει στους πολίτες βασικές υποδομές για την προστασία τη δική τους και των περιουσιών τους. Δυστυχώς, στην Ελλάδα συχνά έχουμε ζήσει πλημμυρικά φαινόμενα με καταστροφικές συνέπειες. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που αφορούν στον πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό -άλλωστε τα άμεσα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα, τα έχει αναλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ασφαλώς, μέρος αυτού του σχεδιασμού αφορά στη Θεσσαλονίκη. Με 2 σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα, αυτά της Λαχαναγοράς και της Καλαμαριάς, συνολικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σήμερα που μιλάμε, βρισκόμαστε ήδη στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Να τελειώσουμε με το προβληματικό «παιδί» της πόλης, που δεν είναι άλλο από τον ΟΑΣΘ. Εχετε σαφώς αυξήσει τα λεωφορεία αλλά με δεδομένο ότι οι μετακινήσεις θα αυξηθούν, τι μέλλει γενέσθαι; Και τι θα επακολουθήσει μετά; Σκέφτεστε να ιδιωτικοποιήσετε τον ΟΑΣΘ;

Όπως λέτε κι εσείς, κύριε Οικονόμου, αλλά και κάθε άνθρωπος που ζει σε αυτή την πόλη, η εικόνα έχει αλλάξει. Χωρίς φυσικά να ισχυρίζομαι ότι δεν έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε. Όμως για σκεφτείτε, το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία -ενώ κανονικά απαιτούνται 450-500- και μάλιστα στόλο μεγάλης ηλικίας, με σοβαρές φθορές. Σήμερα, έχουμε στο δρόμο πάνω από 450 οχήματα και στόχος μας είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φτάσουμε τα 550. Αριθμός λεωφορείων, που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν εδώ και 10 χρόνια να δουν στους δρόμους τους.

Ενώ σε επόμενη φάση, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, θα προμηθευτούμε και νέα, σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε, όμως, πρακτικά έχουμε ήδη καταφέρει να υπερδιπλασιάσουμε τα λεωφορεία στο δρόμο. Πώς το καταφέραμε αυτό; Αφενός αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που είχε ο Οργανισμός, όπως τους άξιους τεχνίτες που καταφέρνουν να βγάζουν με ασφάλεια στο δρόμο οχήματα 20ετίας. Και αφετέρου ενώνοντας δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ και της μεθόδου του leasing. Αυτή ακριβώς είναι η συνταγή της επιτυχίας και για το μέλλον που με ρωτάτε: ισχυρός, υγιής ΟΑΣΘ και όπου χρειάζεται αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα, για το καλό της πόλης και των πολιτών.

Και κάτι προσωπικό: Διαβάζω σενάρια μεταγραφής σας από τις Σέρρες στην Α’ Θεσσαλονίκης. Έχουν βάση;

Οι Σέρρες είναι η πατρίδα μου, ο τόπος μου, και ούτε καν μου περνάνε από το μυαλό αυτά τα σενάρια. Όχι, δεν έχουν απολύτως καμία βάση.

Και δεν θα μπορούσε να έχει βάση και για έναν πρόσθετο λόγο: η Θεσσαλονίκη έχει ισχυρή και αποτελεσματική εκπροσώπηση από βουλευτές της παράταξής μας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 5 Σεπτεμβρίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία