ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κωστής Χατζηδάκης: Τα στοιχήματά μας στη Βόρεια Ελλάδα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά στη «ΜτΚ» για τα τρία μεγάλα πρότζεκτ στη Θεσσαλονίκη, τη λίμνη Κορώνεια, τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική και την απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας

 14/06/2020 18:00

Κωστής Χατζηδάκης: Τα στοιχήματά μας στη Βόρεια Ελλάδα

Νίκος Οικονόμου

Τα μεγάλα στοιχήματα που έχει μπροστά της η κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ». Για τη Θεσσαλονίκη και τα τρία μεγάλα πρότζεκτ, δηλαδή το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της ΔΕΘ, το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το γήπεδο του ΠΑΟΚ τονίζει ότι «όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά». Για την λίμνη Κορώνεια χαρακτηρίζει το εγχείρημα ως ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του υπουργείου. «Βάζουμε τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της», σημειώνει

Για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης, ενώ σημειώνει με νόημα: «Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο».

Για τη ΔΕΗ προαναγγέλλει δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους που θα κατέβει με εθελουσία από τις περίπου 16.000 υπάλληλους στις 11.500 περίπου. Για την απολιγνιτοποίηση που «ακουμπά» κυρίως στη Δυτική Μακεδονία τονίζει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαΐδας V, η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028.

Για την ηλεκτροκίνηση τονίζει ότι η κυβέρνηση δίνει ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών ΙΧ και την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, διευκολύνει τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία και κινητροδοτεί την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών, με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης επισημαίνει ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισ. ευρώ. «Η πρόκληση είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν», ενώ επισημαίνει ότι αυτά τα κονδύλια θα στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι «επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορονοϊού» και ότι στη συνέχεια «επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του». Τέλος έχει ενδιαφέρον η απάντησή του για τον ανασχηματισμό. «Είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι προφανώς, θα γίνει κάποια στιγμή». Οσο για σενάρια περί σπασίματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα δύο κάνει λόγο για δημοσιογραφικά σενάρια που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. «Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων».

Κύριε Χατζηδάκη, η κυβέρνηση έκανε αυτές τις μέρες ένα δυνατό μπάσιμο στην ηλεκτροκίνηση, ώστε το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητα. Τι σημαίνει με απλά λόγια αυτό για καταναλωτές και επαγγελματίες και ποια θα είναι τα κίνητρα; Μήπως ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος;

Είναι όντως ένα φιλόδοξο νομοσχέδιο. Με στόχους όμως απόλυτα εφικτούς! Συνεχίζει την πράσινη πολιτική που ήδη έχουμε ξεκινήσει να βάζουμε σε εφαρμογή: την απολιγνιτοποίηση, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την πράσινη ενέργεια, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, τις διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, δίνουμε ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή των ηλεκτρικών ΙΧ της τάξης του 25%), την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, ενώ υπάρχουν και ειδικά μέτρα για τα Ταξί. Δεύτερον, διευκολύνουμε τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία. Τρίτον, κινητροδοτούμε την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών, με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Με απλά λόγια, οι ρυθμίσεις αυτές σημαίνουν όφελος για την οικονομία και την τσέπη των καταναλωτών από τη μια μεριά και όφελος για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας από την άλλη!

Ένα μεγάλο ζήτημα για την ηλεκτροκίνηση είναι οι λίγοι σταθμοί φόρτισης που υπάρχουν. Τι θα κάνετε για αυτό; Τι ρόλο θα παίξουν οι δήμοι;

Το έχουμε προβλέψει αυτό. Η ανάπτυξη των φορτιστών θα ξεκινήσει από τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις μεγάλες πλατείες. Θα επεκταθεί στις εθνικές οδούς με τη συνεννόηση που κάναμε με τους παραχωρησιούχους ώστε το δίκτυο φορτιστών να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Επίσης, συμφωνήσαμε με τους Δήμους ούτως ώστε μέχρι το Μάρτιο του 2021 να έχουν χωροθετήσει σημεία φορτιστών, ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν δεσμευθεί ότι θα εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές. Τέλος υπάρχει πρόνοια στο νομοσχέδιο για εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, καθώς και απλοποίηση των διαδικασιών για τοποθέτησή τους σε υφιστάμενα κτίρια, όπου δεν θα απαιτείται η συμφωνία της γενικής συνέλευσης πολυκατοικίας. Άρα, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε το ζήτημα αυτό να αντιμετωπιστεί γρήγορα!

Να πάμε λίγο στα της ενέργειας. Ποιο είναι το σχέδιο εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ; Κάνατε λόγο για περίπου 5.000 αποχωρήσεις από την επιχείρηση.

Το πρόγραμμα της εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ προχωρά. Το προσωπικό θα κατέβει από τις περίπου 16.000 υπάλληλους σήμερα, στις 11.500 περίπου (διότι θα γίνουν και ορισμένες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού οι οποίες δεν θα κοστίσουν στους καταναλωτές). Τι σημαίνει αυτό; Δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους της ΔΕΗ! Και για αυτό το λόγο η εθελούσια έξοδος δεν θα κοστίσει τίποτα στους φορολογούμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία. Αντίθετα, θα καλυφθεί απόλυτα από την ίδια τη ΔΕΗ, η οποία μάλιστα θα αποσβέσει το κόστος του προγράμματος σε μόλις δύο με τρία χρόνια!

Πως θα προχωρήσει η απολιγνιτοποίηση και τι θα σημαίνει για τη μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα; Θα συνεχιστεί η λειτουργία της και μετά το 2028;

Η απολιγνιτοποίηση προχωρά και αυτή κανονικά. Στόχος μας είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαϊδας V η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028 (αν θα μπορέσει να συνεχίσει με διαφορετικό καύσιμο είναι κάτι που θα αποφασιστεί με τα δεδομένα εκείνης της περιόδου). Στόχος μας είναι η εφαρμογή ενός νέου αναπτυξιακού σχεδίου για τις λιγνιτικές περιοχές. Έχουμε σύμμαχο μας σε αυτό τις προτάσεις της Κομισιόν για την αύξηση των κονδυλίων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης για τις λιγνιτικές περιοχές από τα 300 εκατ. ευρώ αρχικά, στα 1,7 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά, μαζί με το ΕΣΠΑ, τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τους εθνικούς πόρους κλπ., δημιουργούν έναν κουμπαρά πάνω από 5 δισ. ευρώ! Εν τω μεταξύ, η προσπάθεια για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών έχει ξεκινήσει: Αποδώσαμε τον λιγνιτικό πόρο ύψους 136 εκατ. ευρώ. Το Πράσινο Ταμείο έχει πιάσει δουλειά με δράσεις ύψους 61 εκατ. ευρώ. Τα ΕΛΠΕ προχωρούν στη δημιουργία του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού πάρκου της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η ΔΕΗ συνεργάζεται με τη γερμανική RWE με αποτέλεσμα και άλλες πολύ μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξεως του 1GW. Παράλληλα, σχεδιάζουμε να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Η απολιγνιτοποίηση λοιπόν προχωρά με ένα δίκαιο αναπτυξιακό πρόσημο για όσους αφορά!

Πώς θα αντιμετωπίσετε τις τοπικές αντιδράσεις που καταγράφονται στη Δυτική Μακεδονία για να προχωρήσει το σχέδιο;

Από την πρώτη στιγμή, τόσο εγώ όσο και ο υφυπουργός κ. Θωμάς ξεκινήσαμε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Στόχος μας ήταν να δούμε μαζί τους πώς η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη θα υιοθετήσουν ένα μοντέλο ζωής που όχι μόνο θα δώσει νέα πνοή στο περιβάλλον των περιοχών αυτών, αλλά και μια βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι στη Συντονιστική Επιτροπή για την Απολιγνιτοποίηση υπό τον Κωστή Μουσουρούλη συμμετέχουν τόσο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, όσο και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου. Ενώ ο ίδιος ο κ. Μουσουρούλης θα βρεθεί στη Δυτική Μακεδονία τις επόμενες μέρες ώστε να συζητήσει με όλους τους φορείς της περιοχής. Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι εμείς επιλέγουμε το δρόμο της συνεννόησης και του διαλόγου. Και στον ίδιο δρόμο σκοπεύουμε να συνεχίσουμε.

Τι νέα υπάρχουν για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική και τη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με την Ελληνικός Χρυσός;

Να ξεκαθαρίσω κατ’ αρχάς ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης. Διότι κάθε τέτοια επένδυση φέρνει θέσεις εργασίας και στηρίζει την ανάπτυξη. Και αυτό η χώρα το έχει ανάγκη. Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο. Η διαπραγμάτευση βρίσκεται εν εξελίξει. Ελπίζω ωστόσο πως θα ολοκληρωθεί, με θετικό αποτέλεσμα τόσο για την επένδυση όσο και για την τοπική κοινωνία.

Τι μέλλει γενέσθαι με τη λίμνη Κορώνεια, όπου το πρόβλημα χρονολογείται από το 1995; Πώς αντιμετωπίζεται το μεγάλο αγκάθι της συναρμοδιότητας που δυσκολεύει την όποια λύση;

Φέραμε πρόσφατα τροπολογία η οποία αντιμετωπίζει συνολικά και αποτελεσματικά την εικόνα περιβαλλοντικής καταστροφής στη Λίμνη Κορώνεια: Ορίσαμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη μόνη αρμόδια αρχή για την περιβαλλοντική αποκατάσταση της λίμνης. Ενώ θα διοριστεί και Συντονιστής με στόχο την ταχεία εκπόνηση του έργου. Βάζουμε δηλαδή τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της. Είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του Υπουργείου μας. Και θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια να το κερδίσουμε!

Να πάμε λίγο στα ευρωπαϊκά, όπου το μεγάλο πρότζεκτ είναι το Ταμείο Ανάκαμψης που ανακοίνωσε η Κομισιόν. Τι σημαίνουν τα 32 δις για την Ελλάδα; Τι θα κάνει η κυβέρνηση ώστε αυτό το μεγάλο πακέτο να αξιοποιηθεί με σύνεση και χωρίς σπατάλες, όπως συνέβη στο παρελθόν με τα ευρωπαϊκά κονδύλια;

Με την επιφύλαξη των τελικών αποφάσεων- οι οποίες δεν έχουν ακόμα ληφθεί- μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισ. ευρώ. Η πρόκληση εδώ είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια αυτά όμως δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Είμαι βέβαιος ότι θα βγουν τα ανάλογα συμπεράσματα. Επίσης, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνολικά, έχουμε αποδείξει ότι προχωρούμε με τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και του προγραμματισμού (όπως φάνηκε και κατά την αντιμετώπιση της πανδημίας). Το Υπουργείο μας ούτως ή άλλως θα έχει κομβικό ρόλο στο συγκεκριμένο ζήτημα, διότι τα κονδύλια στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία: ΑΠΕ, ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

Θεωρείτε ότι και μετά την πανδημία του κορονοϊού το σύνθημα για περισσότερες μεταρρυθμίσεις παραμένει επίκαιρο αλλά και ελκυστικό για την Ελλάδα και τους Έλληνες;

Το μεταρρυθμιστικό αυτό πνεύμα αποτυπώνεται και στις ίδιες προτάσεις της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης. Προτάσεις που δεν αποσκοπούν απλώς στην επούλωση κάποιων πληγών από την κρίση, αλλά θέλουν να ενισχύσουν δυναμικούς τομείς της οικονομίας όπως είναι η καθαρή ενέργεια και δράσεις που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη προκειμένου η Ευρώπη να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις που έχει μπροστά της. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να κινηθούμε και στην Ελλάδα. Μόνο που στην Ελλάδα πρέπει να προχωρήσουν εκτός από αυτές τις αλλαγές, και αλλαγές στην εκπαίδευση, στη Δημόσια Διοίκηση, στη Δικαιοσύνη. Αλλαγές τις οποίες προχωρεί η κυβέρνηση δυναμικά προκειμένου η Ελλάδα να είναι δυναμικά παρούσα στη μετά κορωνοϊό εποχή για την προσέλκυση επενδύσεων και την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Πως είδατε το τελευταίο διάστημα τον ΣΥΡΙΖΑ; Πολλοί ισχυρίζονται ότι έδειξε συναινετική διάθεση στα θέματα της πανδημίας και ότι ενηλικιώθηκε. Άλλοι πάλι ότι εξακολουθεί να ρέπει προς τον λαϊκισμό. Η γνώμη σας;

Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορωνοϊού, δεν κρατήθηκε και επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Και δεν είναι μόνο αυτό. Λόγω της δημοσκοπικής διαφοράς που έχει με τη Νέα Δημοκρατία καταλήγει να τοποθετείται με ένα τρόπο τελείως αναξιόπιστο, ο οποίος εντείνει ακόμη περισσότερο το πολιτικό του πρόβλημα. Τι εννοώ; Ενώ παριστάνει το πράσινο κόμμα, στη Δυτ. Μακεδονία τάσσεται εν μέρει κατά της απολιγνιτοποίησης και στην περίπτωση της ρυπογόνας ΛΑΡΚΟ παριστάνει ότι αγνοεί το θέμα για να μην δυσαρεστήσει ορισμένους συνδικαλιστές. Από την άλλη πλευρά στην Παιδεία, στρέφεται ακόμα και κατά της διδασκαλίας των αγγλικών θεωρώντας ότι υπηρετούνται τα συμφέροντα ξένων δυνάμεων! Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του!

Υπάρχει κάποιο νέο πρόζεκτ του υπουργείου για την κεντρική Μακεδονία;

Υπάρχουν τρία μεγάλα πρότζεκτ τα οποία προχωρούν για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για τη ΔΕΘ και αυτά για το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το γήπεδο του ΠΑΟΚ. Όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά.

Πολύ κουβέντα γίνεται εσχάτως για τον ανασχηματισμό. Θεωρείτε ότι θα ήταν χρήσιμος; Με την υπουργική σας εμπειρία, πώς κρίνετε τις σκέψεις που διατυπώνονται να σπάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δύο νέα υπουργεία;

Όπως γνωρίζετε, ο ανασχηματισμός είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι, προφανώς, θα γίνει κάποια στιγμή. Αλλά και ότι δεν είναι του παρόντος. Δεν έχω κάτι να προσθέσω σε αυτό. Σε σχέση με τη διάσπαση του υπουργείου, αυτά που λέτε είναι σενάρια των συναδέλφων σας και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουνίου 2020

Τα μεγάλα στοιχήματα που έχει μπροστά της η κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ». Για τη Θεσσαλονίκη και τα τρία μεγάλα πρότζεκτ, δηλαδή το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της ΔΕΘ, το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το γήπεδο του ΠΑΟΚ τονίζει ότι «όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά». Για την λίμνη Κορώνεια χαρακτηρίζει το εγχείρημα ως ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του υπουργείου. «Βάζουμε τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της», σημειώνει

Για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης, ενώ σημειώνει με νόημα: «Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο».

Για τη ΔΕΗ προαναγγέλλει δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους που θα κατέβει με εθελουσία από τις περίπου 16.000 υπάλληλους στις 11.500 περίπου. Για την απολιγνιτοποίηση που «ακουμπά» κυρίως στη Δυτική Μακεδονία τονίζει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαΐδας V, η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028.

Για την ηλεκτροκίνηση τονίζει ότι η κυβέρνηση δίνει ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών ΙΧ και την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, διευκολύνει τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία και κινητροδοτεί την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών, με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης επισημαίνει ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισ. ευρώ. «Η πρόκληση είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν», ενώ επισημαίνει ότι αυτά τα κονδύλια θα στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι «επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορονοϊού» και ότι στη συνέχεια «επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του». Τέλος έχει ενδιαφέρον η απάντησή του για τον ανασχηματισμό. «Είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι προφανώς, θα γίνει κάποια στιγμή». Οσο για σενάρια περί σπασίματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα δύο κάνει λόγο για δημοσιογραφικά σενάρια που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. «Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων».

Κύριε Χατζηδάκη, η κυβέρνηση έκανε αυτές τις μέρες ένα δυνατό μπάσιμο στην ηλεκτροκίνηση, ώστε το 2030 ένα στα τρία αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητα. Τι σημαίνει με απλά λόγια αυτό για καταναλωτές και επαγγελματίες και ποια θα είναι τα κίνητρα; Μήπως ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος;

Είναι όντως ένα φιλόδοξο νομοσχέδιο. Με στόχους όμως απόλυτα εφικτούς! Συνεχίζει την πράσινη πολιτική που ήδη έχουμε ξεκινήσει να βάζουμε σε εφαρμογή: την απολιγνιτοποίηση, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την πράσινη ενέργεια, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, τις διασυνδέσεις των νησιών, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, δίνουμε ένα οικολογικό bonus-επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή των ηλεκτρικών ΙΧ της τάξης του 25%), την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ ή ηλεκτρικών ποδηλάτων, ενώ υπάρχουν και ειδικά μέτρα για τα Ταξί. Δεύτερον, διευκολύνουμε τη γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε όλα τα κεντρικά σημεία. Τρίτον, κινητροδοτούμε την παραγωγή στην Ελλάδα φορτιστών και μπαταριών, με έμφαση στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Με απλά λόγια, οι ρυθμίσεις αυτές σημαίνουν όφελος για την οικονομία και την τσέπη των καταναλωτών από τη μια μεριά και όφελος για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας από την άλλη!

Ένα μεγάλο ζήτημα για την ηλεκτροκίνηση είναι οι λίγοι σταθμοί φόρτισης που υπάρχουν. Τι θα κάνετε για αυτό; Τι ρόλο θα παίξουν οι δήμοι;

Το έχουμε προβλέψει αυτό. Η ανάπτυξη των φορτιστών θα ξεκινήσει από τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις μεγάλες πλατείες. Θα επεκταθεί στις εθνικές οδούς με τη συνεννόηση που κάναμε με τους παραχωρησιούχους ώστε το δίκτυο φορτιστών να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Επίσης, συμφωνήσαμε με τους Δήμους ούτως ώστε μέχρι το Μάρτιο του 2021 να έχουν χωροθετήσει σημεία φορτιστών, ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν δεσμευθεί ότι θα εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές. Τέλος υπάρχει πρόνοια στο νομοσχέδιο για εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, καθώς και απλοποίηση των διαδικασιών για τοποθέτησή τους σε υφιστάμενα κτίρια, όπου δεν θα απαιτείται η συμφωνία της γενικής συνέλευσης πολυκατοικίας. Άρα, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε το ζήτημα αυτό να αντιμετωπιστεί γρήγορα!

Να πάμε λίγο στα της ενέργειας. Ποιο είναι το σχέδιο εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ; Κάνατε λόγο για περίπου 5.000 αποχωρήσεις από την επιχείρηση.

Το πρόγραμμα της εθελούσιας εξόδου στη ΔΕΗ προχωρά. Το προσωπικό θα κατέβει από τις περίπου 16.000 υπάλληλους σήμερα, στις 11.500 περίπου (διότι θα γίνουν και ορισμένες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού οι οποίες δεν θα κοστίσουν στους καταναλωτές). Τι σημαίνει αυτό; Δραματικό περιορισμό του μισθολογικού κόστους της ΔΕΗ! Και για αυτό το λόγο η εθελούσια έξοδος δεν θα κοστίσει τίποτα στους φορολογούμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία. Αντίθετα, θα καλυφθεί απόλυτα από την ίδια τη ΔΕΗ, η οποία μάλιστα θα αποσβέσει το κόστος του προγράμματος σε μόλις δύο με τρία χρόνια!

Πως θα προχωρήσει η απολιγνιτοποίηση και τι θα σημαίνει για τη μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα; Θα συνεχιστεί η λειτουργία της και μετά το 2028;

Η απολιγνιτοποίηση προχωρά και αυτή κανονικά. Στόχος μας είναι να αποσυρθούν όλες οι λιγνιτικές μονάδες μέχρι το 2023, εκτός της Πτολεμαϊδας V η οποία θα συνεχίσει τη λειτουργία της με λιγνίτη μέχρι το 2028 (αν θα μπορέσει να συνεχίσει με διαφορετικό καύσιμο είναι κάτι που θα αποφασιστεί με τα δεδομένα εκείνης της περιόδου). Στόχος μας είναι η εφαρμογή ενός νέου αναπτυξιακού σχεδίου για τις λιγνιτικές περιοχές. Έχουμε σύμμαχο μας σε αυτό τις προτάσεις της Κομισιόν για την αύξηση των κονδυλίων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης για τις λιγνιτικές περιοχές από τα 300 εκατ. ευρώ αρχικά, στα 1,7 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά, μαζί με το ΕΣΠΑ, τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τους εθνικούς πόρους κλπ., δημιουργούν έναν κουμπαρά πάνω από 5 δισ. ευρώ! Εν τω μεταξύ, η προσπάθεια για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών έχει ξεκινήσει: Αποδώσαμε τον λιγνιτικό πόρο ύψους 136 εκατ. ευρώ. Το Πράσινο Ταμείο έχει πιάσει δουλειά με δράσεις ύψους 61 εκατ. ευρώ. Τα ΕΛΠΕ προχωρούν στη δημιουργία του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού πάρκου της Ευρώπης που θα δημιουργήσει 300 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή. Η ΔΕΗ συνεργάζεται με τη γερμανική RWE με αποτέλεσμα και άλλες πολύ μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά της τάξεως του 1GW. Παράλληλα, σχεδιάζουμε να καταθέσουμε αίτημα στην Κομισιόν για ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις λιγνιτικές περιοχές, που θα φέρει επιπλέον επενδύσεις. Η απολιγνιτοποίηση λοιπόν προχωρά με ένα δίκαιο αναπτυξιακό πρόσημο για όσους αφορά!

Πώς θα αντιμετωπίσετε τις τοπικές αντιδράσεις που καταγράφονται στη Δυτική Μακεδονία για να προχωρήσει το σχέδιο;

Από την πρώτη στιγμή, τόσο εγώ όσο και ο υφυπουργός κ. Θωμάς ξεκινήσαμε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Στόχος μας ήταν να δούμε μαζί τους πώς η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη θα υιοθετήσουν ένα μοντέλο ζωής που όχι μόνο θα δώσει νέα πνοή στο περιβάλλον των περιοχών αυτών, αλλά και μια βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι στη Συντονιστική Επιτροπή για την Απολιγνιτοποίηση υπό τον Κωστή Μουσουρούλη συμμετέχουν τόσο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, όσο και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου. Ενώ ο ίδιος ο κ. Μουσουρούλης θα βρεθεί στη Δυτική Μακεδονία τις επόμενες μέρες ώστε να συζητήσει με όλους τους φορείς της περιοχής. Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι εμείς επιλέγουμε το δρόμο της συνεννόησης και του διαλόγου. Και στον ίδιο δρόμο σκοπεύουμε να συνεχίσουμε.

Τι νέα υπάρχουν για τα μεταλλεία χρυσού στη Χαλκιδική και τη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με την Ελληνικός Χρυσός;

Να ξεκαθαρίσω κατ’ αρχάς ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης. Διότι κάθε τέτοια επένδυση φέρνει θέσεις εργασίας και στηρίζει την ανάπτυξη. Και αυτό η χώρα το έχει ανάγκη. Δώσαμε ωστόσο στον επενδυτή να καταλάβει ότι θέλουμε μια συμφωνία που να διασφαλίζει πρόσθετες θέσεις εργασίας, καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο. Η διαπραγμάτευση βρίσκεται εν εξελίξει. Ελπίζω ωστόσο πως θα ολοκληρωθεί, με θετικό αποτέλεσμα τόσο για την επένδυση όσο και για την τοπική κοινωνία.

Τι μέλλει γενέσθαι με τη λίμνη Κορώνεια, όπου το πρόβλημα χρονολογείται από το 1995; Πώς αντιμετωπίζεται το μεγάλο αγκάθι της συναρμοδιότητας που δυσκολεύει την όποια λύση;

Φέραμε πρόσφατα τροπολογία η οποία αντιμετωπίζει συνολικά και αποτελεσματικά την εικόνα περιβαλλοντικής καταστροφής στη Λίμνη Κορώνεια: Ορίσαμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη μόνη αρμόδια αρχή για την περιβαλλοντική αποκατάσταση της λίμνης. Ενώ θα διοριστεί και Συντονιστής με στόχο την ταχεία εκπόνηση του έργου. Βάζουμε δηλαδή τέλος στον κατακερματισμό αρμοδιοτήτων που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις στο θέμα. Στη σχετική συζήτηση στη Βουλή ανέλαβα προσωπική δέσμευση να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Κορώνεια να ανακτήσει την αίγλη της. Είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του Υπουργείου μας. Και θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια να το κερδίσουμε!

Να πάμε λίγο στα ευρωπαϊκά, όπου το μεγάλο πρότζεκτ είναι το Ταμείο Ανάκαμψης που ανακοίνωσε η Κομισιόν. Τι σημαίνουν τα 32 δις για την Ελλάδα; Τι θα κάνει η κυβέρνηση ώστε αυτό το μεγάλο πακέτο να αξιοποιηθεί με σύνεση και χωρίς σπατάλες, όπως συνέβη στο παρελθόν με τα ευρωπαϊκά κονδύλια;

Με την επιφύλαξη των τελικών αποφάσεων- οι οποίες δεν έχουν ακόμα ληφθεί- μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα βγαίνει ξεκάθαρα κερδισμένη από την αρχική πρόταση της Κομισιόν για τα 32 δισ. ευρώ. Η πρόκληση εδώ είναι να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα αυτά με τρόπο τρόπο υπεύθυνο και αποτελεσματικό. Τα κονδύλια αυτά όμως δεν θα πέφτουν από το ελικόπτερο. Θα εκταμιεύονται μόνο μετά τον απαιτούμενο σχεδιασμό. Δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς αυτό. Έχουμε εμπειρία από το ίδιο το ΕΣΠΑ και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Είμαι βέβαιος ότι θα βγουν τα ανάλογα συμπεράσματα. Επίσης, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνολικά, έχουμε αποδείξει ότι προχωρούμε με τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και του προγραμματισμού (όπως φάνηκε και κατά την αντιμετώπιση της πανδημίας). Το Υπουργείο μας ούτως ή άλλως θα έχει κομβικό ρόλο στο συγκεκριμένο ζήτημα, διότι τα κονδύλια στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πράσινη οικονομία: ΑΠΕ, ενεργειακή εξοικονόμηση, πράσινες μεταφορές, Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.

Θεωρείτε ότι και μετά την πανδημία του κορονοϊού το σύνθημα για περισσότερες μεταρρυθμίσεις παραμένει επίκαιρο αλλά και ελκυστικό για την Ελλάδα και τους Έλληνες;

Το μεταρρυθμιστικό αυτό πνεύμα αποτυπώνεται και στις ίδιες προτάσεις της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης. Προτάσεις που δεν αποσκοπούν απλώς στην επούλωση κάποιων πληγών από την κρίση, αλλά θέλουν να ενισχύσουν δυναμικούς τομείς της οικονομίας όπως είναι η καθαρή ενέργεια και δράσεις που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη προκειμένου η Ευρώπη να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις που έχει μπροστά της. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει να κινηθούμε και στην Ελλάδα. Μόνο που στην Ελλάδα πρέπει να προχωρήσουν εκτός από αυτές τις αλλαγές, και αλλαγές στην εκπαίδευση, στη Δημόσια Διοίκηση, στη Δικαιοσύνη. Αλλαγές τις οποίες προχωρεί η κυβέρνηση δυναμικά προκειμένου η Ελλάδα να είναι δυναμικά παρούσα στη μετά κορωνοϊό εποχή για την προσέλκυση επενδύσεων και την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Πως είδατε το τελευταίο διάστημα τον ΣΥΡΙΖΑ; Πολλοί ισχυρίζονται ότι έδειξε συναινετική διάθεση στα θέματα της πανδημίας και ότι ενηλικιώθηκε. Άλλοι πάλι ότι εξακολουθεί να ρέπει προς τον λαϊκισμό. Η γνώμη σας;

Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να φορέσει για μερικές μέρες το μανδύα της υπευθυνότητας στο ξεκίνημα της κρίσης του κορωνοϊού, δεν κρατήθηκε και επέστρεψε στο λαϊκισμό με τις ανεδαφικές εξαγγελίες για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Και δεν είναι μόνο αυτό. Λόγω της δημοσκοπικής διαφοράς που έχει με τη Νέα Δημοκρατία καταλήγει να τοποθετείται με ένα τρόπο τελείως αναξιόπιστο, ο οποίος εντείνει ακόμη περισσότερο το πολιτικό του πρόβλημα. Τι εννοώ; Ενώ παριστάνει το πράσινο κόμμα, στη Δυτ. Μακεδονία τάσσεται εν μέρει κατά της απολιγνιτοποίησης και στην περίπτωση της ρυπογόνας ΛΑΡΚΟ παριστάνει ότι αγνοεί το θέμα για να μην δυσαρεστήσει ορισμένους συνδικαλιστές. Από την άλλη πλευρά στην Παιδεία, στρέφεται ακόμα και κατά της διδασκαλίας των αγγλικών θεωρώντας ότι υπηρετούνται τα συμφέροντα ξένων δυνάμεων! Αν συνεχίσει αυτή την πολιτική θα χάσει ακόμα και φανατικούς οπαδούς του!

Υπάρχει κάποιο νέο πρόζεκτ του υπουργείου για την κεντρική Μακεδονία;

Υπάρχουν τρία μεγάλα πρότζεκτ τα οποία προχωρούν για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για τη ΔΕΘ και αυτά για το πρώην Στρατόπεδο Παύλου Μελά και το γήπεδο του ΠΑΟΚ. Όσα έχουμε υποσχεθεί προχωρούν κανονικά.

Πολύ κουβέντα γίνεται εσχάτως για τον ανασχηματισμό. Θεωρείτε ότι θα ήταν χρήσιμος; Με την υπουργική σας εμπειρία, πώς κρίνετε τις σκέψεις που διατυπώνονται να σπάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε δύο νέα υπουργεία;

Όπως γνωρίζετε, ο ανασχηματισμός είναι προνόμιο του πρωθυπουργού. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει μιλήσει για αυτό και έχει πει ότι, προφανώς, θα γίνει κάποια στιγμή. Αλλά και ότι δεν είναι του παρόντος. Δεν έχω κάτι να προσθέσω σε αυτό. Σε σχέση με τη διάσπαση του υπουργείου, αυτά που λέτε είναι σενάρια των συναδέλφων σας και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Το να είναι μαζί η Ενέργεια και το Περιβάλλον είναι μια σύγχρονη τάση που υιοθετείται από ολοένα περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διότι υπάρχουν πολλές συνέργειες μεταξύ των δύο τομέων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουνίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία