Κοζάνη: Λειτουργεί εκ νέου το Σουηδικό Σχολείο Υφαντουργίας στη Βλάστη
08/01/2025 14:28
08/01/2025 14:28
Νέα ζωή αποκτά το ιστορικό Σουηδικό Σχολείο Υφαντουργίας, στη Βλάστη Κοζάνης, όπου με πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στο ανακαινισμένο κτίριο λειτουργεί εργαστήριο Υφαντικής Τέχνης, όπου εκπαιδεύονται νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα.
Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος της δράσης «Αναζωογόνηση των τοπικών χειροτεχνικών μονάδων ως κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης», που αφορά 19 δομές σε όλη την Ελλάδα, χρηματοδοτείται με 8 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συντονίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και υλοποιείται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του ΠΔΜ, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα «τρέξουν» εκπαιδευτικές δράσεις κατάρτισης στην Υφαντική Τέχνη, στη Βλάστη Εορδαίας και το Νεστόριο Καστοριάς, στην Κεραμική Τέχνη στους Ψαράδες Φλώρινας, στο Μαλάκι Βόλου, στον Αρτεμώνα Σίφνου, στο Θραψανό Κρήτης καθώς και στην Ξυλοτεχνία, στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας.
Ο Γιάννης Ζιώγας, από το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας και υπεύθυνος του έργου από την πλευρά του ΠΔΜ, σημειώνει ότι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, μέσω του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης «συμμετέχει δυναμικά στο εμβληματικό εγχείρημα του Υπουργείου Πολιτισμού για την αναζωογόνηση της χειροτεχνίας στην Ελλάδα με την ενεργοποίηση επτά συνολικά δομών χειροτεχνίας».
Ο κ. Ζιώγας εξηγεί ότι το πιο σημαντικό από όλο το πλαίσιο της δράσης είναι ότι «ενδυναμώνεται ο πυρήνας των τοπικών κοινωνιών, εξασφαλίζοντας συνθήκες της συνέχειάς τους».
Ο δήμαρχος Εορδαίας, Παναγιώτης Πλακεντάς, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι «ο δήμος από το 2021 είχε προτείνει στο τότε υφυπουργό Πολιτισμού κ. Γιατρωμανωλάκη την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του σουηδικού υφαντουργείου, όταν ο τελευταίος επισκέφθηκε τη Βλάστη, και με χρήματα που διέθεσε το υπουργείο προχώρησαν οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης του χώρου».
Ο κ. Πλακεντάς ανέφερε ακόμη ότι «ο δήμος αξιολόγησε θετικά την ιδέα του ΠΔΜ για τη δημιουργία σχολείου κατάρτισης και εκπαίδευσης στην υφαντική Τέχνη και προχώρησε άμεσα στην παραχώρηση του κτιρίου».
Στο έργο που υλοποιεί το ΠΔΜ συμμετέχουν, επίσης, ο καθηγητής και επιστημονικά υπεύθυνος της Δομής Υφαντικής στο Νεστόριο, Φίλιππος Καλαμάρας, και ο ΕΕΠ, επιστημονικά υπεύθυνος της Δομής Υφαντικής στη Βλάστη και της Δομής Κεραμικής στο Μαλάκι Βόλου, Θοδωρής Ζυρπιάδης.
Το εργαστήριο Υφαντουργίας χτίστηκε το 1965 από τη σουηδική ανθρωπιστική οργάνωση Individuell Människohjälp προκειμένου να φιλοξενήσει το Κέντρο υφαντουργίας, που είχε ιδρύσει το 1963 η ίδια ανθρωπιστική οργάνωση στη Βλάστη, θέλοντας να αξιοποιήσει την πλούσια υφαντική παράδοση του χωριού, αλλά και να προσφέρουν δουλειά στις γυναίκες. Το σχέδιο των ιδρυτών προέβλεπε, οι γυναίκες του χωριού να αυτοδιαχειριστούν το όλο εγχείρημα, κάτι που όμως δεν ευοδώθηκε. Το εργαστήριο υφαντικής σταμάτησε να λειτουργεί στις αρχές του 1990, με τους αργαλειούς και τα νήματα κρεμασμένα στις θήκες τους, περιμένοντας μια δεύτερη ευκαιρία.
Νέα ζωή αποκτά το ιστορικό Σουηδικό Σχολείο Υφαντουργίας, στη Βλάστη Κοζάνης, όπου με πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στο ανακαινισμένο κτίριο λειτουργεί εργαστήριο Υφαντικής Τέχνης, όπου εκπαιδεύονται νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα.
Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος της δράσης «Αναζωογόνηση των τοπικών χειροτεχνικών μονάδων ως κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης», που αφορά 19 δομές σε όλη την Ελλάδα, χρηματοδοτείται με 8 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συντονίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και υλοποιείται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του ΠΔΜ, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα «τρέξουν» εκπαιδευτικές δράσεις κατάρτισης στην Υφαντική Τέχνη, στη Βλάστη Εορδαίας και το Νεστόριο Καστοριάς, στην Κεραμική Τέχνη στους Ψαράδες Φλώρινας, στο Μαλάκι Βόλου, στον Αρτεμώνα Σίφνου, στο Θραψανό Κρήτης καθώς και στην Ξυλοτεχνία, στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας.
Ο Γιάννης Ζιώγας, από το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας και υπεύθυνος του έργου από την πλευρά του ΠΔΜ, σημειώνει ότι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, μέσω του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης «συμμετέχει δυναμικά στο εμβληματικό εγχείρημα του Υπουργείου Πολιτισμού για την αναζωογόνηση της χειροτεχνίας στην Ελλάδα με την ενεργοποίηση επτά συνολικά δομών χειροτεχνίας».
Ο κ. Ζιώγας εξηγεί ότι το πιο σημαντικό από όλο το πλαίσιο της δράσης είναι ότι «ενδυναμώνεται ο πυρήνας των τοπικών κοινωνιών, εξασφαλίζοντας συνθήκες της συνέχειάς τους».
Ο δήμαρχος Εορδαίας, Παναγιώτης Πλακεντάς, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι «ο δήμος από το 2021 είχε προτείνει στο τότε υφυπουργό Πολιτισμού κ. Γιατρωμανωλάκη την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του σουηδικού υφαντουργείου, όταν ο τελευταίος επισκέφθηκε τη Βλάστη, και με χρήματα που διέθεσε το υπουργείο προχώρησαν οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης του χώρου».
Ο κ. Πλακεντάς ανέφερε ακόμη ότι «ο δήμος αξιολόγησε θετικά την ιδέα του ΠΔΜ για τη δημιουργία σχολείου κατάρτισης και εκπαίδευσης στην υφαντική Τέχνη και προχώρησε άμεσα στην παραχώρηση του κτιρίου».
Στο έργο που υλοποιεί το ΠΔΜ συμμετέχουν, επίσης, ο καθηγητής και επιστημονικά υπεύθυνος της Δομής Υφαντικής στο Νεστόριο, Φίλιππος Καλαμάρας, και ο ΕΕΠ, επιστημονικά υπεύθυνος της Δομής Υφαντικής στη Βλάστη και της Δομής Κεραμικής στο Μαλάκι Βόλου, Θοδωρής Ζυρπιάδης.
Το εργαστήριο Υφαντουργίας χτίστηκε το 1965 από τη σουηδική ανθρωπιστική οργάνωση Individuell Människohjälp προκειμένου να φιλοξενήσει το Κέντρο υφαντουργίας, που είχε ιδρύσει το 1963 η ίδια ανθρωπιστική οργάνωση στη Βλάστη, θέλοντας να αξιοποιήσει την πλούσια υφαντική παράδοση του χωριού, αλλά και να προσφέρουν δουλειά στις γυναίκες. Το σχέδιο των ιδρυτών προέβλεπε, οι γυναίκες του χωριού να αυτοδιαχειριστούν το όλο εγχείρημα, κάτι που όμως δεν ευοδώθηκε. Το εργαστήριο υφαντικής σταμάτησε να λειτουργεί στις αρχές του 1990, με τους αργαλειούς και τα νήματα κρεμασμένα στις θήκες τους, περιμένοντας μια δεύτερη ευκαιρία.
ΣΧΟΛΙΑ