Κρουαζιέρα θα σε πάω στη… Θεσσαλονίκη: Πόσα πλοία θα ρίξουν άγκυρα το 2023
07/02/2023 10:00
07/02/2023 10:00
«Μακροβούτι» διαρκείας πραγματοποιεί από το 2021 η κρουαζιέρα με τα πλοία που ρίχνουν κάβους στο λιμάνι της πόλης να αυξάνονται συνεχώς, γεγονός που αναμφίβολα τονώνει την τοπική οικονομία, ανοίγει πεδίο δόξης λαμπρόν για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας παράλληλα το λιμάνι, εν αναμονή και του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα, αναπτυξιακή πύλη για την ευρύτερη περιοχή.
Το 2021 16 πλοία έδεσαν στο λιμάνι, το 2022 61 κρουαζιερόπλοια κατέπλευσαν ενώ το 2023 οι προγραμματισμένες αφίξεις είναι μέχρι στιγμής, βάσει στοιχείων του ΟΛΘ, 72. To τρέχων έτος μάλιστα θα επιχειρήσουν τέσσερις νέες εταιρείες που εξυπηρετούνται με 24 πλοία. Οι μισές μάλιστα από τις αφίξεις 50% θα είναι home port (επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών).
Το «Viking Sky» θα περάσει τις πύλες του λιμανιού στις 10 Φεβρουαρίου «εγκαινιάζοντας» τη φετινή σεζόν με τις προσδοκίες να είναι κάτι παραπάνω από ελπιδοφόρες.
Τα στοιχεία πάντως και της φετινής χρονιάς υποδεικνύουν πως η Θεσσαλονίκη γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός, μετά από χρόνια προσπαθειών, μπαίνοντας, πλέον, δυναμικά, στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού ενώ παράλληλα βρίσκει τη θέση της όχι μόνον στον χάρτη της κρουαζιέρας, αλλά και του «home port», αποτελεί δηλαδή λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών.
Βέβαια το στοίχημα για την πόλη είναι να κεφαλαιοποιήσει τα οφέλη της κρουαζιέρας, διαχέοντας το οικονομικό αποτύπωμα που αυτή αφήνει στο σύνολο της οικονομικής αλυσίδας.
Εκτιμάται πως στην περίπτωση που ένα κρουαζιερόπλοιο περνάει απλώς από ένα λιμάνι (call visit) ξοδεύονται περί τα 80 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, ενώ στην περίπτωση του home porting, ξοδεύονται 170 ευρώ ανά άτομο την ημέρα.
Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, όταν ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλέει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (π.χ. καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία κ.ά.) κατά συνέπεια, καθίσταται ξεκάθαρο, πως ο οικονομικός αντίκτυπος και οι επιδράσεις δρουν πολλαπλασιαστικά, τονώνοντας σημαντικά την τοπική αγορά.
Βάσει στοιχείων από την ετήσια μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας πριν την πανδημία, ο transit επιβάτης κρουαζιερόπλοιου, που θα βρεθεί στην πόλη για την ημέρα, ξοδεύει κατά μέσο όρο 100 ευρώ την ημέρα της επίσκεψης, ενώ ο επιβάτης homeporting, «αφήνει» στην τοπική οικονομία σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα, «καθώς συνήθως έρχεται πριν από την ημέρα του προγραμματισμένου ταξιδιού, για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της περιοχής».
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, εκτιμάται πως όταν ένα κρουαζιερόπλοιο δένει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (όπως καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία). Καθίσταται σαφές πως το οικονομικό στίγμα στην πόλη είναι… ανεξίτηλο, με τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι τεράστια.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα έσοδα από την κρουαζιέρα στην Ελλάδα το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022 ανήλθαν σε 401,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο υπολείπονται ακόμη των εσόδων του ιδίου διαστήματος του 2019 που ήταν 490,8 εκατ. ευρώ. Πάντως ήταν πολύ περισσότερα του ενδεκαμήνου του… πανδημκού 2021 που έφτασαν στα 172,5 εκατ. ευρώ.
«Αναδυόμενος σημαντικός κόμβος homeporting η Θεσσαλονίκη»
«Η Θεσσαλονίκη είναι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή και πολυπολιτισμική πόλη στο κέντρο της Βόρειας Ελλάδας και η κύρια πύλη για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με 15 μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και περισσότερα από 30 μουσεία σε κοντινή απόσταση από το λιμάνι», επισημαίνει ο Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιος Λιάγκος.
«Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη «άνοιξε» μία επιπλέον πύλη για τον εισερχόμενο τουρισμό από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει την τιμή να αποτελεί ζωτικό μέρος αυτής της ανάπτυξης.
Tο 2022 ολοκληρώθηκε με 61 αφίξεις, οι οποίες ξεκίνησαν στις 5 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκαν στις 22 Δεκεμβρίου παρουσιάζοντας μία αύξηση περίπου 260% σε σχέση με το 2021. Ο προορισμός γνωρίζει θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας με το 2023 να έχει ήδη προγραμματισμένες περίπου 70 αφίξεις, καθώς κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν συμπεριλάβει τη Θεσσαλονίκη στα δρομολόγιά τους.
Η σεζόν για το 2023 αναμένεται να ξεκινήσει στις 10 Φεβρουαρίου και να ολοκληρωθεί στις 17 Δεκεμβρίου. Σε συνεργασία με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς υλοποιούμε δράσεις και συμμετέχουμε ενεργά σε διοργανώσεις και εκθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της Κρουαζιέρας προωθώντας τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή ως ιδανικό προορισμό για Κρουαζιερόπλοια και επιβάτες Κρουαζιέρας στη Βόρεια Ελλάδα», υποστηρίζει.
«Καθώς η Θεσσαλονίκη θεωρείται αναδυόμενος σημαντικός κόμβος homeporting στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων, λόγω των σημαντικών επενδύσεων και των θαλάσσιων και αεροπορικών υποδομών, ανακοινώθηκε ότι το κορυφαίο συνέδριο κρουαζιέρας και yachting της Ελλάδας «Posidonia Sea Tourism Forum» θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 25-26 Απριλίου 2023.
Η απόφαση των διοργανωτών του συνεδρίου PSTF να το πραγματοποιήσουν το 2023 στη Θεσσαλονίκη σε συνδυασμό με τις αυξημένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, που αναμένονται στην πόλη για το 2023 αποτελούν ισχυρές ενδείξεις για την περαιτέρω ανάδειξη της Θεσσαλονίκης και την εδραίωση της, ως ιδανικό προορισμό κρουαζιέρας, στην παγκόσμια αγορά. Υλοποιούμε στοχευμένες ενέργειες και πρωτοβουλίες όλοι μαζί με σκοπό την αύξηση της τουριστικής κίνησης και την ενίσχυση τόσο της τοπικής κοινότητας, όσο και της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο» σημειώνει.
«Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΛΘ Α.Ε. από κοινού με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης υλοποιεί μελέτη Εκτίμησης του Κοινωνικού και Οικονομικού Αποτυπώματος της Κρουαζιέρας για την πόλη της Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη Μητροπολιτικής Ενότητα Θεσσαλονίκης, τα πρώτα ευρήματα της οποίας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Με την ολοκλήρωση της μελέτης, θα αναδειχθούν συγκεκριμένα στοιχεία που συμβάλλουν στην ενίσχυση της συγκεκριμένης δραστηριότητας και στο να γίνει ελκυστικότερος ο προορισμός για τις εταιρείες και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Σε αναγνώριση της πολύτιμης συμβολής της, στην αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και στην ανάπτυξη του εθνικού τουρισμού μέσω της εντυπωσιακής ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, η ΟΛΘ Α.Ε. έλαβε τιμητική διάκριση από το Υπουργείο Τουρισμού κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με θέμα «Προορισμός 365 ημέρες Ελλάδα», καταλήγει.
Χρυσοφόρα επένδυση για την Ελλάδα η κρουαζιέρα
Χρήσιμα στοιχεία, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις προκλήσεις που πρέπει να υπερπηδηθούν αλλά και τα οφέλη τα οποία αφήνει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στις τοπικές οικονομίες μας επιτρέπει να αντλήσουμε μία έρευνα της ΔιαΝΕΟσις.
Η μεγάλη θεσμική αλλαγή στην αγορά της κρουαζιέρας ήρθε το 2012, με την άρση του καμποτάζ, δηλαδή του home-porting σε ελληνικά λιμάνια από κρουαζιερόπλοια εταιρειών που δεν έφεραν σημαία κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι λιμένες αφετηρίας (home-ports) από τους οποίους ξεκινούν και στους οποίους καταλήγουν οι κρουαζιέρες, οι ενδιάμεσοι λιμένες (transit ports) που χρησιμοποιούνται ως σταθμοί στο δρομολόγιο του κρουαζιερόπλοιου και οι υβριδικοί λιμένες που λειτουργούν και με τους δύο τρόπους.
Τα home-ports είναι η σημαντικότερη κατηγορία λιμένων κρουαζιέρας, καθώς τα έσοδα που αποφέρουν στις τοπικές οικονομίες είναι πολλαπλάσια. Η σημαντικότερη από τις τρεις κατηγορίες λιμανιών για μία οικονομία είναι οι λιμένες αφετηρίας.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμούν ότι οι δαπάνες ανά επιβάτη στο λιμένα αφετηρίας είναι τρεις φορές περισσότερες από ό,τι οι δαπάνες σε έναν ενδιάμεσο λιμένα. Στους λιμένες αφετηρίας επίσης τα κρουαζιερόπλοια ανεφοδιάζονται και εκτελούν μικρές επισκευές, εκεί καταφτάνουν, επιβιβάζονται και αποβιβάζονται οι επιβάτες και το πλήρωμα πριν και μετά το ταξίδι αντίστοιχα, ενώ υπάρχουν και πολλαπλές ωφέλειες στην τοπική οικονομία.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.02.2023
30/01/2023 11:48
09/02/2023 23:26
«Μακροβούτι» διαρκείας πραγματοποιεί από το 2021 η κρουαζιέρα με τα πλοία που ρίχνουν κάβους στο λιμάνι της πόλης να αυξάνονται συνεχώς, γεγονός που αναμφίβολα τονώνει την τοπική οικονομία, ανοίγει πεδίο δόξης λαμπρόν για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας παράλληλα το λιμάνι, εν αναμονή και του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα, αναπτυξιακή πύλη για την ευρύτερη περιοχή.
Το 2021 16 πλοία έδεσαν στο λιμάνι, το 2022 61 κρουαζιερόπλοια κατέπλευσαν ενώ το 2023 οι προγραμματισμένες αφίξεις είναι μέχρι στιγμής, βάσει στοιχείων του ΟΛΘ, 72. To τρέχων έτος μάλιστα θα επιχειρήσουν τέσσερις νέες εταιρείες που εξυπηρετούνται με 24 πλοία. Οι μισές μάλιστα από τις αφίξεις 50% θα είναι home port (επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών).
Το «Viking Sky» θα περάσει τις πύλες του λιμανιού στις 10 Φεβρουαρίου «εγκαινιάζοντας» τη φετινή σεζόν με τις προσδοκίες να είναι κάτι παραπάνω από ελπιδοφόρες.
Τα στοιχεία πάντως και της φετινής χρονιάς υποδεικνύουν πως η Θεσσαλονίκη γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός, μετά από χρόνια προσπαθειών, μπαίνοντας, πλέον, δυναμικά, στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού ενώ παράλληλα βρίσκει τη θέση της όχι μόνον στον χάρτη της κρουαζιέρας, αλλά και του «home port», αποτελεί δηλαδή λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών.
Βέβαια το στοίχημα για την πόλη είναι να κεφαλαιοποιήσει τα οφέλη της κρουαζιέρας, διαχέοντας το οικονομικό αποτύπωμα που αυτή αφήνει στο σύνολο της οικονομικής αλυσίδας.
Εκτιμάται πως στην περίπτωση που ένα κρουαζιερόπλοιο περνάει απλώς από ένα λιμάνι (call visit) ξοδεύονται περί τα 80 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, ενώ στην περίπτωση του home porting, ξοδεύονται 170 ευρώ ανά άτομο την ημέρα.
Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, όταν ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλέει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (π.χ. καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία κ.ά.) κατά συνέπεια, καθίσταται ξεκάθαρο, πως ο οικονομικός αντίκτυπος και οι επιδράσεις δρουν πολλαπλασιαστικά, τονώνοντας σημαντικά την τοπική αγορά.
Βάσει στοιχείων από την ετήσια μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας πριν την πανδημία, ο transit επιβάτης κρουαζιερόπλοιου, που θα βρεθεί στην πόλη για την ημέρα, ξοδεύει κατά μέσο όρο 100 ευρώ την ημέρα της επίσκεψης, ενώ ο επιβάτης homeporting, «αφήνει» στην τοπική οικονομία σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα, «καθώς συνήθως έρχεται πριν από την ημέρα του προγραμματισμένου ταξιδιού, για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της περιοχής».
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, εκτιμάται πως όταν ένα κρουαζιερόπλοιο δένει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (όπως καταστήματα και εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία). Καθίσταται σαφές πως το οικονομικό στίγμα στην πόλη είναι… ανεξίτηλο, με τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι τεράστια.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα έσοδα από την κρουαζιέρα στην Ελλάδα το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022 ανήλθαν σε 401,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο υπολείπονται ακόμη των εσόδων του ιδίου διαστήματος του 2019 που ήταν 490,8 εκατ. ευρώ. Πάντως ήταν πολύ περισσότερα του ενδεκαμήνου του… πανδημκού 2021 που έφτασαν στα 172,5 εκατ. ευρώ.
«Αναδυόμενος σημαντικός κόμβος homeporting η Θεσσαλονίκη»
«Η Θεσσαλονίκη είναι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή και πολυπολιτισμική πόλη στο κέντρο της Βόρειας Ελλάδας και η κύρια πύλη για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με 15 μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και περισσότερα από 30 μουσεία σε κοντινή απόσταση από το λιμάνι», επισημαίνει ο Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιος Λιάγκος.
«Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη «άνοιξε» μία επιπλέον πύλη για τον εισερχόμενο τουρισμό από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει την τιμή να αποτελεί ζωτικό μέρος αυτής της ανάπτυξης.
Tο 2022 ολοκληρώθηκε με 61 αφίξεις, οι οποίες ξεκίνησαν στις 5 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκαν στις 22 Δεκεμβρίου παρουσιάζοντας μία αύξηση περίπου 260% σε σχέση με το 2021. Ο προορισμός γνωρίζει θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας με το 2023 να έχει ήδη προγραμματισμένες περίπου 70 αφίξεις, καθώς κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν συμπεριλάβει τη Θεσσαλονίκη στα δρομολόγιά τους.
Η σεζόν για το 2023 αναμένεται να ξεκινήσει στις 10 Φεβρουαρίου και να ολοκληρωθεί στις 17 Δεκεμβρίου. Σε συνεργασία με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς υλοποιούμε δράσεις και συμμετέχουμε ενεργά σε διοργανώσεις και εκθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της Κρουαζιέρας προωθώντας τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή ως ιδανικό προορισμό για Κρουαζιερόπλοια και επιβάτες Κρουαζιέρας στη Βόρεια Ελλάδα», υποστηρίζει.
«Καθώς η Θεσσαλονίκη θεωρείται αναδυόμενος σημαντικός κόμβος homeporting στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων, λόγω των σημαντικών επενδύσεων και των θαλάσσιων και αεροπορικών υποδομών, ανακοινώθηκε ότι το κορυφαίο συνέδριο κρουαζιέρας και yachting της Ελλάδας «Posidonia Sea Tourism Forum» θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 25-26 Απριλίου 2023.
Η απόφαση των διοργανωτών του συνεδρίου PSTF να το πραγματοποιήσουν το 2023 στη Θεσσαλονίκη σε συνδυασμό με τις αυξημένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, που αναμένονται στην πόλη για το 2023 αποτελούν ισχυρές ενδείξεις για την περαιτέρω ανάδειξη της Θεσσαλονίκης και την εδραίωση της, ως ιδανικό προορισμό κρουαζιέρας, στην παγκόσμια αγορά. Υλοποιούμε στοχευμένες ενέργειες και πρωτοβουλίες όλοι μαζί με σκοπό την αύξηση της τουριστικής κίνησης και την ενίσχυση τόσο της τοπικής κοινότητας, όσο και της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο» σημειώνει.
«Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΛΘ Α.Ε. από κοινού με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης υλοποιεί μελέτη Εκτίμησης του Κοινωνικού και Οικονομικού Αποτυπώματος της Κρουαζιέρας για την πόλη της Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη Μητροπολιτικής Ενότητα Θεσσαλονίκης, τα πρώτα ευρήματα της οποίας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Με την ολοκλήρωση της μελέτης, θα αναδειχθούν συγκεκριμένα στοιχεία που συμβάλλουν στην ενίσχυση της συγκεκριμένης δραστηριότητας και στο να γίνει ελκυστικότερος ο προορισμός για τις εταιρείες και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Σε αναγνώριση της πολύτιμης συμβολής της, στην αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και στην ανάπτυξη του εθνικού τουρισμού μέσω της εντυπωσιακής ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, η ΟΛΘ Α.Ε. έλαβε τιμητική διάκριση από το Υπουργείο Τουρισμού κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με θέμα «Προορισμός 365 ημέρες Ελλάδα», καταλήγει.
Χρυσοφόρα επένδυση για την Ελλάδα η κρουαζιέρα
Χρήσιμα στοιχεία, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις προκλήσεις που πρέπει να υπερπηδηθούν αλλά και τα οφέλη τα οποία αφήνει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στις τοπικές οικονομίες μας επιτρέπει να αντλήσουμε μία έρευνα της ΔιαΝΕΟσις.
Η μεγάλη θεσμική αλλαγή στην αγορά της κρουαζιέρας ήρθε το 2012, με την άρση του καμποτάζ, δηλαδή του home-porting σε ελληνικά λιμάνια από κρουαζιερόπλοια εταιρειών που δεν έφεραν σημαία κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι λιμένες αφετηρίας (home-ports) από τους οποίους ξεκινούν και στους οποίους καταλήγουν οι κρουαζιέρες, οι ενδιάμεσοι λιμένες (transit ports) που χρησιμοποιούνται ως σταθμοί στο δρομολόγιο του κρουαζιερόπλοιου και οι υβριδικοί λιμένες που λειτουργούν και με τους δύο τρόπους.
Τα home-ports είναι η σημαντικότερη κατηγορία λιμένων κρουαζιέρας, καθώς τα έσοδα που αποφέρουν στις τοπικές οικονομίες είναι πολλαπλάσια. Η σημαντικότερη από τις τρεις κατηγορίες λιμανιών για μία οικονομία είναι οι λιμένες αφετηρίας.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμούν ότι οι δαπάνες ανά επιβάτη στο λιμένα αφετηρίας είναι τρεις φορές περισσότερες από ό,τι οι δαπάνες σε έναν ενδιάμεσο λιμένα. Στους λιμένες αφετηρίας επίσης τα κρουαζιερόπλοια ανεφοδιάζονται και εκτελούν μικρές επισκευές, εκεί καταφτάνουν, επιβιβάζονται και αποβιβάζονται οι επιβάτες και το πλήρωμα πριν και μετά το ταξίδι αντίστοιχα, ενώ υπάρχουν και πολλαπλές ωφέλειες στην τοπική οικονομία.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.02.2023
ΣΧΟΛΙΑ