ΚΘΒΕ: Ένα εκατομμύριο θεατές - μέλη προγραμμάτων επανένταξης τα τελευταία 20 χρόνια από το πρόγραμμα ομαδικών κρατήσεων
12/03/2024 11:21
12/03/2024 11:21
Όταν πριν από χρόνια γίνονταν οι πρώτες συνεννοήσεις μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) και κοινωνικών λειτουργών από προγράμματα επανένταξης ανθρώπων, ώστε να παρακολουθήσουν ομαδικά κάποια παράσταση, υπήρξε πρόνοια ώστε να επιλεγούν θέσεις στον εξώστη ή κοντά στην έξοδο κινδύνου προκειμένου να μπορούν οι άνθρωποι αυτοί να μετακινηθούν εύκολα, αν αυτό χρειαζόταν. «Όσο περνούσε ο καιρός κλείναμε πλέον θέσεις στην πλατεία και η δική μου παρουσία ήταν πλέον περιττή» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπεύθυνη Συλλόγων του Γραφείου Οργανωμένων Παραστάσεων του ΚΘΒΕ Τίτι Καραμανλή.
Η ίδια τονίζει ότι «το θέατρο είναι τροφή για την ψυχή» και υπογραμμίζει τα οφέλη που προσφέρει σε ανθρώπους που προσπαθούν να κοινωνικοποιηθούν και να επανενταχθούν στην κοινωνία, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της συνεργασίας του Θεάτρου με το Ψυχιατρείο της Σταυρούπολης ή με άλλους φορείς.
Σύμφωνα με τον συντονιστή του Γραφείου Οργανωμένων Παραστάσεων του ΚΘΒΕ Διονύσιο Καλαϊτζή, η προσπάθεια συνεργασίας του Θεάτρου με φορείς, συλλόγους και ΚΑΠΗ ώστε τα μέλη τους να παρακολουθούν ομαδικά τις παραστάσεις ξεκίνησε το 2002. Σε αυτήν ανταποκρίθηκαν σύλλογοι κάθε είδους: ιατρικοί, πολιτιστικοί, εκπαιδευτικοί, τραπεζικοί, στρατιωτικοί, αστυνομικοί, αλλά και σχολεία. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια έχουν παρακολουθήσει ομαδικά παραστάσεις του ΚΘΒΕ πάνω από ένα εκατομμύριο θεατές. «Οι ομαδικές κρατήσεις είναι στην πολιτική πολλών σκηνών της χώρας. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση του ΚΘΒΕ» τονίζει η κ. Καραμανλή ενώ ο κ. Καλαϊτζής αναφέρεται και στις ειδικές τιμές εισιτηρίων αλλά και στην παραχώρηση δωρεάν εισιτηρίων στο πλαίσιο της ευαισθησίας του οργανισμού.
Μετά την πανδημία τα ΚΑΠΗ και πάλι στις παραστάσεις
Μια ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση ομάδας του κοινού που επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέατρο είναι οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας, οι οποίοι ζητούσαν, μέσω των συλλόγων τους, να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις του θεάτρου, ακόμη και λίγο μετά την πανδημία και όσο ακόμη ίσχυαν αυστηροί περιορισμοί για τις ομαδικές παρακολουθήσεις θεαμάτων. «Υπήρχε σύλλογος που μας ζήτησε να έρχονται τα μέλη του ομαδικά κάθε Κυριακή στο θέατρο. Μας δήλωσε μάλιστα, εν λευκώ, ότι επιθυμούν να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις και αυτό έγινε. Πρόκειται για μια μεγάλη ένδειξη εμπιστοσύνης απέναντι στο θέατρο, η οποία επιβραβεύει τη σχέση που έχουμε αναπτύξει με τους ανθρώπους όλα αυτά τα χρόνια» σχολιάζει η κ. Καραμανλή.
Σημειώνει, ακόμη, πως ενώ στην αρχή οι περισσότεροι ρωτούσαν ποιοι ηθοποιοί παίζουν σε μια παράσταση, στη συνέχεια άρχισαν να σχολιάζουν ποιος έκανε τα κουστούμια, ποιος επιμελήθηκε τις δαντέλες στα φορέματα, ποιος ασχολήθηκε με τα φώτα και με τη μουσική. «Ο κόσμος έχει πια εκπαιδευτεί να βλέπει πέρα από τη μαρκίζα, αφού το θέατρο είναι μια τέχνη που συντελείται από πολλές παραμέτρους» σχολιάζει.
Από τη σχολική εκδρομή στο …θέατρο
Πολλά είναι και τα σχολεία που κλείνουν ομαδικές κρατήσεις προκειμένου οι μαθητές και οι μαθήτριές τους να παρακολουθήσουν μια παράσταση, στο πλαίσιο μιας σχολικής εκδρομής στη Θεσσαλονίκη. «Σχολεία που επισκέπτονται την πόλη βάζουν πια το θέατρο στο εκδρομικό τους πρόγραμμα. Έχουμε παραδοσιακά επισκέψεις από τη Χίο, τη Μυτιλήνη, την Κρήτη καθώς, όπως φαίνεται, υπάρχει πλέον μια διαφορετική προσέγγιση για τις σχολικές εκδρομές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια» αναφέρει η κ. Καραμανλή.
Η ίδια χαρακτηρίζει τους εφήβους ως ένα ιδιαίτερα δύσκολο κοινό καθώς θα πρέπει μια παράσταση να κινητοποιήσει αλλά και να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον τους. «Θυμάμαι την παράσταση 'ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα' που αναφερόταν σε ένα παιδί με Asperger και προκάλεσε εντύπωση στα παιδιά καθώς κατάλαβαν τι είναι η διαφορετικότητα και το πώς σχετίζεται όχι με τον τρόπο που σκεφτόμαστε, αλλά με τον τρόπο που εκφραζόμαστε. Με αυτόν το τρόπο πολλά παιδιά άλλαξαν τρόπο σκέψης» τονίζει.
Όσο για τα μικρότερα παιδιά, επισημαίνει ότι εκείνα ενδιαφέρονται περισσότερο να δουν τι συμβαίνει πίσω από τη σκηνή, στα παρασκήνια, ενώ έχει συμβεί να ζητήσουν μετά το τέλος της παράστασης να κάνουν μια κουβέντα με τους ηθοποιούς και τους εκπαιδευτικούς.
Μαζί με μια επίσκεψη για καφέ, ψώνια ή φαγητό
Δεν λείπουν, άλλωστε, και εκείνοι που συνδυάζουν μια επίσκεψη στο θέατρο, μέσω του συλλόγου τους, με καφέ, ψώνια ή φαγητό στη Θεσσαλονίκη. Επισκέπτες από τα Γιαννιτσά, την Κατερίνη, τη Δράμα, τις Σέρρες, την Καβάλα, το Λιτόχωρο, τη Βέροια, τη Νάουσα, τα Γιάννενα, τη Φλώρινα, την Πτολεμαϊδα φτάνουν στην πόλη και παρακολουθούν θέατρο ή επισκέπτονται και κάποιο μουσείο, ιδιαίτερα την πρώτη Κυριακή του μήνα που είναι δωρεάν. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένας κύκλος δραστηριοτήτων με κεντρικό άξονα το θέατρο.
«Οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να ξαναβρεθούν στον χώρο μιας παράστασης. Η εικόνα που έχουμε είναι αυτή ενός θεάτρου που μοιάζει με μελίσσι, με μια πηγή με νερό στη ζούγκλα. Ο κόσμος πλέον εκπαιδεύεται και όλες οι ηλικίες ανταποκρίνονται με μεγάλο ενδιαφέρον» επισημαίνει η κ. Καραμανλή.
Ο κ. Καλαϊτζής, από την πλευρά του, αναφέρει ότι σήμερα οι ομαδικές κρατήσεις για τις παραστάσεις του ΚΘΒΕ έχουν φτάσει σε ένα πολύ δυνατό σημείο καθώς πάρα πολλές φορές, το 50% και 60% της χωρητικότητας του θεάτρου προέρχεται από συλλόγους.
07/03/2024 17:25
Όταν πριν από χρόνια γίνονταν οι πρώτες συνεννοήσεις μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) και κοινωνικών λειτουργών από προγράμματα επανένταξης ανθρώπων, ώστε να παρακολουθήσουν ομαδικά κάποια παράσταση, υπήρξε πρόνοια ώστε να επιλεγούν θέσεις στον εξώστη ή κοντά στην έξοδο κινδύνου προκειμένου να μπορούν οι άνθρωποι αυτοί να μετακινηθούν εύκολα, αν αυτό χρειαζόταν. «Όσο περνούσε ο καιρός κλείναμε πλέον θέσεις στην πλατεία και η δική μου παρουσία ήταν πλέον περιττή» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπεύθυνη Συλλόγων του Γραφείου Οργανωμένων Παραστάσεων του ΚΘΒΕ Τίτι Καραμανλή.
Η ίδια τονίζει ότι «το θέατρο είναι τροφή για την ψυχή» και υπογραμμίζει τα οφέλη που προσφέρει σε ανθρώπους που προσπαθούν να κοινωνικοποιηθούν και να επανενταχθούν στην κοινωνία, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της συνεργασίας του Θεάτρου με το Ψυχιατρείο της Σταυρούπολης ή με άλλους φορείς.
Σύμφωνα με τον συντονιστή του Γραφείου Οργανωμένων Παραστάσεων του ΚΘΒΕ Διονύσιο Καλαϊτζή, η προσπάθεια συνεργασίας του Θεάτρου με φορείς, συλλόγους και ΚΑΠΗ ώστε τα μέλη τους να παρακολουθούν ομαδικά τις παραστάσεις ξεκίνησε το 2002. Σε αυτήν ανταποκρίθηκαν σύλλογοι κάθε είδους: ιατρικοί, πολιτιστικοί, εκπαιδευτικοί, τραπεζικοί, στρατιωτικοί, αστυνομικοί, αλλά και σχολεία. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια έχουν παρακολουθήσει ομαδικά παραστάσεις του ΚΘΒΕ πάνω από ένα εκατομμύριο θεατές. «Οι ομαδικές κρατήσεις είναι στην πολιτική πολλών σκηνών της χώρας. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση του ΚΘΒΕ» τονίζει η κ. Καραμανλή ενώ ο κ. Καλαϊτζής αναφέρεται και στις ειδικές τιμές εισιτηρίων αλλά και στην παραχώρηση δωρεάν εισιτηρίων στο πλαίσιο της ευαισθησίας του οργανισμού.
Μετά την πανδημία τα ΚΑΠΗ και πάλι στις παραστάσεις
Μια ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση ομάδας του κοινού που επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέατρο είναι οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας, οι οποίοι ζητούσαν, μέσω των συλλόγων τους, να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις του θεάτρου, ακόμη και λίγο μετά την πανδημία και όσο ακόμη ίσχυαν αυστηροί περιορισμοί για τις ομαδικές παρακολουθήσεις θεαμάτων. «Υπήρχε σύλλογος που μας ζήτησε να έρχονται τα μέλη του ομαδικά κάθε Κυριακή στο θέατρο. Μας δήλωσε μάλιστα, εν λευκώ, ότι επιθυμούν να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις και αυτό έγινε. Πρόκειται για μια μεγάλη ένδειξη εμπιστοσύνης απέναντι στο θέατρο, η οποία επιβραβεύει τη σχέση που έχουμε αναπτύξει με τους ανθρώπους όλα αυτά τα χρόνια» σχολιάζει η κ. Καραμανλή.
Σημειώνει, ακόμη, πως ενώ στην αρχή οι περισσότεροι ρωτούσαν ποιοι ηθοποιοί παίζουν σε μια παράσταση, στη συνέχεια άρχισαν να σχολιάζουν ποιος έκανε τα κουστούμια, ποιος επιμελήθηκε τις δαντέλες στα φορέματα, ποιος ασχολήθηκε με τα φώτα και με τη μουσική. «Ο κόσμος έχει πια εκπαιδευτεί να βλέπει πέρα από τη μαρκίζα, αφού το θέατρο είναι μια τέχνη που συντελείται από πολλές παραμέτρους» σχολιάζει.
Από τη σχολική εκδρομή στο …θέατρο
Πολλά είναι και τα σχολεία που κλείνουν ομαδικές κρατήσεις προκειμένου οι μαθητές και οι μαθήτριές τους να παρακολουθήσουν μια παράσταση, στο πλαίσιο μιας σχολικής εκδρομής στη Θεσσαλονίκη. «Σχολεία που επισκέπτονται την πόλη βάζουν πια το θέατρο στο εκδρομικό τους πρόγραμμα. Έχουμε παραδοσιακά επισκέψεις από τη Χίο, τη Μυτιλήνη, την Κρήτη καθώς, όπως φαίνεται, υπάρχει πλέον μια διαφορετική προσέγγιση για τις σχολικές εκδρομές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια» αναφέρει η κ. Καραμανλή.
Η ίδια χαρακτηρίζει τους εφήβους ως ένα ιδιαίτερα δύσκολο κοινό καθώς θα πρέπει μια παράσταση να κινητοποιήσει αλλά και να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον τους. «Θυμάμαι την παράσταση 'ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα' που αναφερόταν σε ένα παιδί με Asperger και προκάλεσε εντύπωση στα παιδιά καθώς κατάλαβαν τι είναι η διαφορετικότητα και το πώς σχετίζεται όχι με τον τρόπο που σκεφτόμαστε, αλλά με τον τρόπο που εκφραζόμαστε. Με αυτόν το τρόπο πολλά παιδιά άλλαξαν τρόπο σκέψης» τονίζει.
Όσο για τα μικρότερα παιδιά, επισημαίνει ότι εκείνα ενδιαφέρονται περισσότερο να δουν τι συμβαίνει πίσω από τη σκηνή, στα παρασκήνια, ενώ έχει συμβεί να ζητήσουν μετά το τέλος της παράστασης να κάνουν μια κουβέντα με τους ηθοποιούς και τους εκπαιδευτικούς.
Μαζί με μια επίσκεψη για καφέ, ψώνια ή φαγητό
Δεν λείπουν, άλλωστε, και εκείνοι που συνδυάζουν μια επίσκεψη στο θέατρο, μέσω του συλλόγου τους, με καφέ, ψώνια ή φαγητό στη Θεσσαλονίκη. Επισκέπτες από τα Γιαννιτσά, την Κατερίνη, τη Δράμα, τις Σέρρες, την Καβάλα, το Λιτόχωρο, τη Βέροια, τη Νάουσα, τα Γιάννενα, τη Φλώρινα, την Πτολεμαϊδα φτάνουν στην πόλη και παρακολουθούν θέατρο ή επισκέπτονται και κάποιο μουσείο, ιδιαίτερα την πρώτη Κυριακή του μήνα που είναι δωρεάν. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένας κύκλος δραστηριοτήτων με κεντρικό άξονα το θέατρο.
«Οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να ξαναβρεθούν στον χώρο μιας παράστασης. Η εικόνα που έχουμε είναι αυτή ενός θεάτρου που μοιάζει με μελίσσι, με μια πηγή με νερό στη ζούγκλα. Ο κόσμος πλέον εκπαιδεύεται και όλες οι ηλικίες ανταποκρίνονται με μεγάλο ενδιαφέρον» επισημαίνει η κ. Καραμανλή.
Ο κ. Καλαϊτζής, από την πλευρά του, αναφέρει ότι σήμερα οι ομαδικές κρατήσεις για τις παραστάσεις του ΚΘΒΕ έχουν φτάσει σε ένα πολύ δυνατό σημείο καθώς πάρα πολλές φορές, το 50% και 60% της χωρητικότητας του θεάτρου προέρχεται από συλλόγους.
ΣΧΟΛΙΑ