Λόγια του Βαρδάρη
-
25/06/2024 18:54
Κυρίαρχο "είδος" οι free riders στον κρατικό ΟΑΣΘ
Το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής στον ΟΑΣΘ, είναι παλιό, γνωστό και έχει καταγγελθεί από παλιότερες διοικήσεις αλλά και την τωρινή, όπως και από τους υπουργούς που προσπάθησαν και προσπαθούν να βάλουν τάξη στον Οργανισμό. Ένα πρόβλημα παλιό, μεγάλο, που όμως επιμένει.
Αυτό που ίσως δεν είναι γνωστό, είναι η έκταση του προβλήματος καθώς μάλλον ελάχιστοι από τους επιβάτες στα λεωφορεία του κρατικού ΟΑΣΘ, κόβουν εισιτήριο. Αν εξαιρεθούν τα άτομα που έχουν διαρκείας ή κάρτες απεριορίστων διαδρομών, από όσους επιβιβάζονται στα λεωφορεία, εκτιμούμε ότι ούτε ένα 20%, δεν πληρώνει κόμιστρο. Οι περισσότεροι «την έχουν δει free riders».
Γίνεται φανερό από τον τρόπο που κινούνται μέσα στο λεωφορείο, που κοιτάζουν τριγύρω, ποιοί είναι οι «λαθρεπιβάτες». Και ο χαρακτηρισμός μπορεί να ακούγεται βαρύς, αλλά δεν χρειάζεται να κρυφτείς σε αμπάρι πλοίου, για να ταξιδεύεις, για να μετακινείσαι, εν προκειμένω, λάθρα.
Και βέβαια, συχνά- πυκνά ακούγονταν, από τους θρασύτερους και η εύκολη δικαιολογία, τύπου: «σιγά να μη πληρώνω και εισιτήριο, τέτοιο χάλι που έχει ο ΟΑΣΘ», «που μας έχουν παστωμένους σα σαρδέλες» κ.ο.κ.
Πώς να μη «μπαίνει μέσα» αυτός ο Οργανισμός, αυτή η επιχείρηση, όταν π.χ. το 60% ή και παραπάνω των επιβατών, δεν κόβει εισιτήριο ή αποφεύγει συστηματικά, να πληρώσει κόμιστρο; Και φυσικά αυτό συμβαίνει, επειδή δεν υπάρχει έλεγχος, δεν υπάρχουν ελεγκτές στον Οργανισμό ή μάλλον, αυτοί που υπάρχουν είναι ελαχιστότατοι. Πριν τρία χρόνια είχε αναληφθεί μία πρωτοβουλία για να ενισχυθούν αριθμητικά οι ελεγκτές, αλλά μάλλον ατόνισε σταδιακά.
Το ερώτημα είναι, τι σκοπεύει ο Οργανισμός να κάνει, για να σταματήσει αυτή η απώλεια δυνητικών εσόδων, όταν μάλιστα το κράτος, με επένδυση πολλών εκατομμυρίων, φέρνει καινούργια, ηλεκτροκίνητα οχήματα στη Θεσσαλονίκη.
Μαθαίνουμε ότι υπάρχει η σκέψη, πως με το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μπορέσει να ελεγχθεί η εισιτηριοδιαφυγή, όμως αυτό που δε μας λένε, είναι, το πως ακριβώς θα γίνεται ο έλεγχος, γιατί θα πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα που να διαβάζει τη χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου ή κάρτας.
Αν περιμένει ο Οργανισμός, να φιλοτιμηθούν οι επιβάτες, για να αυξήσει τα λειτουργικά του έσοδα, κάηκε. Μονίμως το κράτος θα πρέπει να καλύπτει τις ζημίες, αφού οι πολίτες, μάλλον θεωρούν ότι στον δικό τους, τον κρατικό ΟΑΣΘ, δεν έχουν υποχρέωση να πληρώνουν κόμιστρο.
*φωτογραφία αρχειου