Λιμάνι Θεσσαλονίκης: Η πύλη εισόδου της Δύσης από την Ανατολή
17/07/2022 08:00
17/07/2022 08:00
Του Δρ. Γιώργου Κωνσταντόπουλου
Η δυτική πλευρά της πόλης μας, της Θεσσαλονίκης, είναι με διαφορά η πιο υποβαθμισμένη και ταυτόχρονα η πιο σημαντική για το επιχειρείν και δη το εξαγωγικό επιχειρείν. Η υστέρηση που διαχρονικά αντιμετωπίζει αποτελεί τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, καθώς και των επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί οι υποδομές είναι κομβικής σημασίας για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο. Για τους εξαγωγείς της Θεσσαλονίκης, η ανάπτυξη της περιοχής του Καλοχωρίου και της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου, η βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών του λιμανιού και η δημιουργία σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα με τον ΟΛΘ, αλλά και η εν γένει βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι καθοριστικά βήματα για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας. Και όλες αυτές οι υποδομές βρίσκονται στη δυτική πλευρά της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από 30 χρόνια ταλαιπωρίας και άκαρπων προσπαθειών, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το έργο οδικής σύνδεσης της Εγνατίας Οδού και της ΠΑΘΕ με τον 6ο προβλήτα και θα έχουμε επιτέλους μία είσοδο στην πόλη από τα δυτικά που θα δώσει νέα πνοή στις επιχειρήσεις.
Στον ΣΕΒΕ είχαμε πολλές προσδοκίες και από την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου. Η δημιουργία ελεύθερης ζώνης βιομηχανίας και εμπορίου αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό θα μπορούσε να αποτελέσει αναπτυξιακό μοχλό της Δυτικής Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την μεταποιητική εξωστρεφή βιομηχανία και προσελκύοντας επενδύσεις. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται πρόοδος ως προς την υλοποίηση του έργου, γεγονός το οποίο μας προβληματίζει και μας στεναχωρεί. Όπως έχουμε πει επανειλημμένα, η Θεσσαλονίκη με πρωταγωνιστή το λιμάνι θα μπορούσε να καταστεί ένα σύγχρονο εμπορευματικό και διαμετακομιστικό κέντρο και βασική πύλη της Δύσης από την Ανατολή. Πιστεύουμε πραγματικά ότι το λιμάνι έχει κάποια σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Θεσσαλονίκης να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην Ανατολική Μεσόγειο. Μην ξεχνάμε ότι αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεων της περιοχής, εξαγωγικών και μη. Το λιμάνι μπορεί να αλλάξει την μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα η Θεσσαλονίκη, λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός (transit) για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η εγγύτητά της σε μεγάλες πόλεις της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης τής δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρίες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Η προσοχή όλων μας πρέπει να στραφεί στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Όχι μόνο επειδή είναι υποβαθμισμένη, αλλά επειδή αποτελεί το επίκεντρο της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας και σημαντικό οικονομικό βραχίονα της Βόρειας Ελλάδας. Η ανάπτυξη της Δυτικής Θεσσαλονίκης θα σημάνει την ανάπτυξη ολόκληρης της πόλης. Η αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών εγκαταστάσεων, η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Σίνδου και η δημιουργία του ενιαίου παραλιακού μετώπου είναι μερικές από τις δράσεις που πρέπει να μας απασχολήσουν στο πλαίσιο ενός νέου αναπτυξιακού σχεδίου στο οποίο θα συμμετέχουμε όλοι. Οι προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδύσεων υπάρχουν. Πλέον, η μπάλα βρίσκεται στη δική μας πλευρά και πρέπει να δείξουμε ότι έχουμε την ωριμότητα και το στρατηγικό πλάνο για μία νέα σύγχρονη και ομοιόμορφα αναπτυγμένη Θεσσαλονίκη.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022Του Δρ. Γιώργου Κωνσταντόπουλου
Η δυτική πλευρά της πόλης μας, της Θεσσαλονίκης, είναι με διαφορά η πιο υποβαθμισμένη και ταυτόχρονα η πιο σημαντική για το επιχειρείν και δη το εξαγωγικό επιχειρείν. Η υστέρηση που διαχρονικά αντιμετωπίζει αποτελεί τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, καθώς και των επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί οι υποδομές είναι κομβικής σημασίας για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο. Για τους εξαγωγείς της Θεσσαλονίκης, η ανάπτυξη της περιοχής του Καλοχωρίου και της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου, η βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών του λιμανιού και η δημιουργία σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα με τον ΟΛΘ, αλλά και η εν γένει βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι καθοριστικά βήματα για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας. Και όλες αυτές οι υποδομές βρίσκονται στη δυτική πλευρά της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από 30 χρόνια ταλαιπωρίας και άκαρπων προσπαθειών, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το έργο οδικής σύνδεσης της Εγνατίας Οδού και της ΠΑΘΕ με τον 6ο προβλήτα και θα έχουμε επιτέλους μία είσοδο στην πόλη από τα δυτικά που θα δώσει νέα πνοή στις επιχειρήσεις.
Στον ΣΕΒΕ είχαμε πολλές προσδοκίες και από την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου. Η δημιουργία ελεύθερης ζώνης βιομηχανίας και εμπορίου αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό θα μπορούσε να αποτελέσει αναπτυξιακό μοχλό της Δυτικής Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την μεταποιητική εξωστρεφή βιομηχανία και προσελκύοντας επενδύσεις. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται πρόοδος ως προς την υλοποίηση του έργου, γεγονός το οποίο μας προβληματίζει και μας στεναχωρεί. Όπως έχουμε πει επανειλημμένα, η Θεσσαλονίκη με πρωταγωνιστή το λιμάνι θα μπορούσε να καταστεί ένα σύγχρονο εμπορευματικό και διαμετακομιστικό κέντρο και βασική πύλη της Δύσης από την Ανατολή. Πιστεύουμε πραγματικά ότι το λιμάνι έχει κάποια σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Θεσσαλονίκης να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην Ανατολική Μεσόγειο. Μην ξεχνάμε ότι αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεων της περιοχής, εξαγωγικών και μη. Το λιμάνι μπορεί να αλλάξει την μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα η Θεσσαλονίκη, λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός (transit) για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η εγγύτητά της σε μεγάλες πόλεις της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης τής δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρίες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Η προσοχή όλων μας πρέπει να στραφεί στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Όχι μόνο επειδή είναι υποβαθμισμένη, αλλά επειδή αποτελεί το επίκεντρο της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας και σημαντικό οικονομικό βραχίονα της Βόρειας Ελλάδας. Η ανάπτυξη της Δυτικής Θεσσαλονίκης θα σημάνει την ανάπτυξη ολόκληρης της πόλης. Η αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών εγκαταστάσεων, η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Σίνδου και η δημιουργία του ενιαίου παραλιακού μετώπου είναι μερικές από τις δράσεις που πρέπει να μας απασχολήσουν στο πλαίσιο ενός νέου αναπτυξιακού σχεδίου στο οποίο θα συμμετέχουμε όλοι. Οι προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδύσεων υπάρχουν. Πλέον, η μπάλα βρίσκεται στη δική μας πλευρά και πρέπει να δείξουμε ότι έχουμε την ωριμότητα και το στρατηγικό πλάνο για μία νέα σύγχρονη και ομοιόμορφα αναπτυγμένη Θεσσαλονίκη.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022
ΣΧΟΛΙΑ