Μενδώνη και Χρυσοχοϊδης για την εξιχνίαση της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη (βίντεο)
29/06/2021 14:25
29/06/2021 14:25
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, πραγματοποίησαν δηλώσεις στην αίθουσα «Π. Μπακογιάννης» του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για την εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Υπενθυμίζεται ότι η κλοπή έγινε τον Ιανουάριο του 2012.
Στην τοποθέτησή του ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης σημείωσε: «Είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν. Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει. Συγχαρητήρια σημαντικά στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα. Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα. Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ. Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της Ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση , να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.»
Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε πως σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα, μια μεγάλη χαρά αλλά και μια μεγάλη συγκίνηση. «Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο ‘Γυναικείο κεφάλι’, ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου του 2012 μαζί με το έργο του Μοντριάν ‘Ανεμόμυλος Στάμμερ’ έρχεται σε μία πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Όπως ήδη ανέφερε ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαό, καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.
Η Πινακοθήκη, όπως όλοι ξέρετε, μετά από 9 χρόνια σιωπής, έκλεισε λίγες ήμερες μετά την κλοπή το 2012 προκειμένου να αρχίσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της. Όπως όλοι γνωρίζετε, στις 24 Μαρτίου του 2021 άνοιξε τις πύλες της εν μέσω πανδημίας για λίγες ώρες προκειμένου να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων, τον Αγώνα δηλαδή του Υπόδουλου Έθνους για Ελευθερία και Αυτοδιάθεση, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ίδρυση του νεοσύστατου ελληνικού Κράτους.
Ο συσχετισμός είναι προφανής. 14 Μαΐου του ‘21, η ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη υποδέχεται το κοινό της μαζί με όλα τα μουσεία της χώρας. Δυόμισι μήνες μετά η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το τραύμα του 2012. Το δημιούργημα του μεγάλου ζωγράφου, δώρο στον ελληνικό λαό, επιστρέφει σε μια νέα Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μουσεία των άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών.
Το 2021 Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι πραγματικά η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, όχι μόνο γιατί λειτούργησε ξανά, αλλά χάρη σε εσάς, στην Ελληνική Αστυνομία, στους συνεργάτες σας που ποτέ από το 2012 δεν σταμάτησαν την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά αλλά και εκ μέρους όλης της κοινότητας του πολιτισμού και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης, θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω. Η επιτυχία σας είναι μεγάλη.
Ευχαριστώ προσωπικά εσένα Μιχάλη, και σένα Λευτέρη για όλον αυτό τον αγώνα.
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Λαμπράκη-Πλάκα στις πρώτες της δηλώσεις μετά την κλοπή είχε δηλώσει ότι ‘η κλοπή είναι θάνατος’. Σήμερα είναι Ανάσταση», τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
Παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ελευθέριος Οικονόμου και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, ο Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, Υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, ο Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γρηγόριος Ζαχαράκης, η Τμηματάρχης Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, Αστυνόμος Α’ Βασιλική Σεργιάννη και αστυνομικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση.
Το ιστορικό της εξιχνίασης:
Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χονος ημεδαπός ως δράστης της.
Στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος
Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο μεσημβρινές ώρες χθες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.
Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι.
Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Λ. Ρακιντζής
Αίσθηση πάντως έχει προκαλέσει η αποκάλυψη του πρώην Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, πως όπως προέκυψε από έρευνα που είχε διατάξει να γίνει το 2012 οι φύλακες της Πινακοθήκης «χρησιμοποιούνταν στην γκαρνταρόμπα λόγω ελλείψεως προσωπικού! «Μέχρι και μπαταρίες δεν είχαν τα κινητά τους ή τα συστήματα συναγερμού. Όλα αυτά τα κατέγραψα σε μια έκθεση. Υπεβλήθησαν πειθαρχικές ποινές στο κατώτερο προσωπικό» είπε σε εκπομπή της ΕΡΤ. «Κατόπιν της εκθέσεως μετά ελήφθησαν μέτρα. Στην Πινακοθήκη μπαινοβγαίνουν διάφοροι. Δεν μπορείς να ξέρεις πώς επιλέγουν τα έργα και πως τα κλέβουν. Έχω δικάσει διάφορες κλοπές ως αρεοπαγίτης και παλαιότερα. Πάντα βρίσκονται οι κλεμμένοι πίνακες, αλλά δυστυχώς παθαίνουν ζημιές. Αυτό είναι το ατύχημα» πρόσθεσε. «Ξέρετε υπάρχει ένα διεθνές κύκλωμα που διακινεί τέτοια έργα. Για παράδειγμα, τα κλεμμένα έργα των Ναζί βρέθηκαν μετά από 50 – 70 χρόνια. Κυκλοφορούν, αλλά σε κάποια φάση κάποια πληροφορία έρχεται σε γνώση της αστυνομίας και εντοπίζεται το έργο τέχνης. Υπάρχουν διεθνείς συμβάσεις που προστατεύουν τέτοια έργα και δεν μπορούν να βγουν στην ελεύθερη αγορά. Υπάρχουν και έργα που δεν βρέθηκαν ποτέ, γι’ αυτό και πρέπει να διαφυλάξουμε τους καλλιτεχνικούς μας θησαυρούς. Και πάλι συγχαρητήρια στην αστυνομία» τόνισε.
Οι δύο Πίνακες:
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, πραγματοποίησαν δηλώσεις στην αίθουσα «Π. Μπακογιάννης» του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για την εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Υπενθυμίζεται ότι η κλοπή έγινε τον Ιανουάριο του 2012.
Στην τοποθέτησή του ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης σημείωσε: «Είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν. Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει. Συγχαρητήρια σημαντικά στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα. Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα. Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ. Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της Ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση , να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.»
Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε πως σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα, μια μεγάλη χαρά αλλά και μια μεγάλη συγκίνηση. «Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο ‘Γυναικείο κεφάλι’, ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου του 2012 μαζί με το έργο του Μοντριάν ‘Ανεμόμυλος Στάμμερ’ έρχεται σε μία πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Όπως ήδη ανέφερε ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαό, καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.
Η Πινακοθήκη, όπως όλοι ξέρετε, μετά από 9 χρόνια σιωπής, έκλεισε λίγες ήμερες μετά την κλοπή το 2012 προκειμένου να αρχίσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της. Όπως όλοι γνωρίζετε, στις 24 Μαρτίου του 2021 άνοιξε τις πύλες της εν μέσω πανδημίας για λίγες ώρες προκειμένου να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων, τον Αγώνα δηλαδή του Υπόδουλου Έθνους για Ελευθερία και Αυτοδιάθεση, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ίδρυση του νεοσύστατου ελληνικού Κράτους.
Ο συσχετισμός είναι προφανής. 14 Μαΐου του ‘21, η ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη υποδέχεται το κοινό της μαζί με όλα τα μουσεία της χώρας. Δυόμισι μήνες μετά η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το τραύμα του 2012. Το δημιούργημα του μεγάλου ζωγράφου, δώρο στον ελληνικό λαό, επιστρέφει σε μια νέα Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μουσεία των άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών.
Το 2021 Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι πραγματικά η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, όχι μόνο γιατί λειτούργησε ξανά, αλλά χάρη σε εσάς, στην Ελληνική Αστυνομία, στους συνεργάτες σας που ποτέ από το 2012 δεν σταμάτησαν την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά αλλά και εκ μέρους όλης της κοινότητας του πολιτισμού και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης, θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω. Η επιτυχία σας είναι μεγάλη.
Ευχαριστώ προσωπικά εσένα Μιχάλη, και σένα Λευτέρη για όλον αυτό τον αγώνα.
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Λαμπράκη-Πλάκα στις πρώτες της δηλώσεις μετά την κλοπή είχε δηλώσει ότι ‘η κλοπή είναι θάνατος’. Σήμερα είναι Ανάσταση», τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
Παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ελευθέριος Οικονόμου και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, ο Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, Υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, ο Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γρηγόριος Ζαχαράκης, η Τμηματάρχης Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, Αστυνόμος Α’ Βασιλική Σεργιάννη και αστυνομικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση.
Το ιστορικό της εξιχνίασης:
Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χονος ημεδαπός ως δράστης της.
Στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος
Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο μεσημβρινές ώρες χθες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.
Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι.
Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Λ. Ρακιντζής
Αίσθηση πάντως έχει προκαλέσει η αποκάλυψη του πρώην Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, πως όπως προέκυψε από έρευνα που είχε διατάξει να γίνει το 2012 οι φύλακες της Πινακοθήκης «χρησιμοποιούνταν στην γκαρνταρόμπα λόγω ελλείψεως προσωπικού! «Μέχρι και μπαταρίες δεν είχαν τα κινητά τους ή τα συστήματα συναγερμού. Όλα αυτά τα κατέγραψα σε μια έκθεση. Υπεβλήθησαν πειθαρχικές ποινές στο κατώτερο προσωπικό» είπε σε εκπομπή της ΕΡΤ. «Κατόπιν της εκθέσεως μετά ελήφθησαν μέτρα. Στην Πινακοθήκη μπαινοβγαίνουν διάφοροι. Δεν μπορείς να ξέρεις πώς επιλέγουν τα έργα και πως τα κλέβουν. Έχω δικάσει διάφορες κλοπές ως αρεοπαγίτης και παλαιότερα. Πάντα βρίσκονται οι κλεμμένοι πίνακες, αλλά δυστυχώς παθαίνουν ζημιές. Αυτό είναι το ατύχημα» πρόσθεσε. «Ξέρετε υπάρχει ένα διεθνές κύκλωμα που διακινεί τέτοια έργα. Για παράδειγμα, τα κλεμμένα έργα των Ναζί βρέθηκαν μετά από 50 – 70 χρόνια. Κυκλοφορούν, αλλά σε κάποια φάση κάποια πληροφορία έρχεται σε γνώση της αστυνομίας και εντοπίζεται το έργο τέχνης. Υπάρχουν διεθνείς συμβάσεις που προστατεύουν τέτοια έργα και δεν μπορούν να βγουν στην ελεύθερη αγορά. Υπάρχουν και έργα που δεν βρέθηκαν ποτέ, γι’ αυτό και πρέπει να διαφυλάξουμε τους καλλιτεχνικούς μας θησαυρούς. Και πάλι συγχαρητήρια στην αστυνομία» τόνισε.
Οι δύο Πίνακες:
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
ΣΧΟΛΙΑ