Μέντορες στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς!
07/07/2021 21:57
07/07/2021 21:57
Μέλη της ομάδας πίσω από την πρόταση των νέων παιδαγωγικών πρακτικών, μαζί με την υφυπουργό Εργασίας, μίλησαν για την εισαγωγή ωρολογίου προγράμματος στους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αλλά και τους «μέντορες» που θα αναλάβουν την υλοποίηση του νέου πλαισίου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
To νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή για τα παιδιά 0 έως 4 ετών που περιλαμβάνει την πρόταση - κείμενο που έχει τεθεί ήδη σε δημόσια διαβούλευση, βρέθηκε στο επίκεντρο διαδικτυακής συζήτησης, με τη συμμετοχή των συντελεστών της πρότασης των νέων παιδαγωγικών πρακτικών και της υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνας Μιχαηλίδου.
Στο πλάνο που έχει διαμορφωθεί και αφορά τις αλλαγές που θα έρθουν στην προσχολική αγωγή, αλλά και στις στοχεύσεις του νέου προγράμματος και της διασύνδεσής του με την τυπική εκπαίδευση, αναφέρθηκε στην εισαγωγική της ομιλία η κ. Μιχαηλίδου. Όπως είπε, «έχουμε διαμορφώσει ένα αναλυτικό πλάνο που βασίζεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στην πρώιμη παρέμβαση, στην ανάπτυξη ενός δικτύου μεντόρων που θα είναι σε επικοινωνία με τους βρεφονηπιαγωγούς, που είναι και οι κύριοι αρμόδιοι για την διαπαιδαγώγηση και ανάπτυξη των παιδιών αυτών μέσα στις δομές. Θα υπάρχει ένα Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Εκπαίδευσης, με το οποίο θα συνεργάζεται το υπουργείο Εργασίας, το υπουργείο Εσωτερικών και το υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε να υπάρχει και η σωστή διάχυση στους δήμους, αλλά και η σωστή σύνδεση με τα επόμενα στάδια της τυπικής ανάπτυξης».
(Φ) Οι ομιλητές της διαδικτυακής εκδήλωσης παρουσίασαν αναλυτικά πτυχές του νέου πλαισίου για την Προσχολική Αγωγή
Ο Κώστας Μεγήρ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale, μέλος του Advisory Board της διαΝΕΟσις και συντονιστής της ομάδας εργασίας του προγράμματος, μίλησε για τις βασικές αρχές του προγράμματος, ενώ αναφέρθηκε στην «τρομερή ‘πλαστικότητα’ του εγκεφάλου στις ηλικίες 0-4 ετών», τονίζοντας τη σημασία των ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά. «Έχουμε σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα βρεφονηπιακών σταθμών, όπου θα παρέχεται ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικό, το οποίο στηρίζεται στις τελευταίες επιστημονικές απόψεις και θα παρέχει σε όλα τα παιδιά τις αναπτυξιακές δυνατότητες οι οποίες απαιτούνται. Υπάρχει μια τρομακτική «πλαστικότητα» του εγκεφάλου στο παράθυρο 0-4 ετών, όπου όσα περισσότερα ερεθίσματα παίρνει ένα παιδί εκείνη την εποχή και όσο πιο συστηματικά είναι αυτά, τόσες περισσότερες συνδέσεις φτιάχνει στο εγκέφαλο, το οποίο επιτρέπει μια πιο ολοκληρωμένη ανάπτυξη γνωστική, γλωσσική, κινητική και βέβαια συναισθηματική. Οπότε, αντλώντας από πολλαπλές πηγές το υλικό μας, έχουμε φτιάξει μια πρόταση για το πως θα λειτουργούν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί στη διάρκεια της ημέρας».
Για το πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί και ονομάζεται «Κυψέλη» , μίλησε η Γιούλα Μπλέσιου, Νηπιαγωγός και Ειδικός Παιδαγωγός, τονίζοντας πως η επιλογή του ονόματος δεν είναι τυχαία, καθώς «όπως οι μέλισσες συνεργάζονται όλες μαζί, έτσι και στο πλαίσιο ‘κυψέλη’ θα χρειαστεί συνεργασία όλων μαζί για να παραχθεί το γλυκό μέλι της γνώσης». Το πλαίσιο περιγράφει όλες τις βασικές παιδαγωγικές πρακτικές που πρέπει να ακολουθεί η ποιοτική προσχολική αγωγή, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών στην Ελλάδα: από το ωρολόγιο πρόγραμμα και τη διαμόρφωση μιας λειτουργικής δομής διαχείρισης, μέχρι το πρόγραμμα για τον ύπνο, το φαγητό, τη σωματική άσκηση και το παιχνίδι των παιδιών.
Όπως εξήγησε η κ. Μπλέσιου, στη χώρα μας δεν υπάρχει παιδαγωγικό πλαίσιο για την προσχολική αγωγή και «αυτό που εμείς φτιάξαμε είναι κάτι το εφικτό και σημαντικό το οποίο μπορούμε να αναπροσαρμόζουμε. Το πιο σημαντικό στοιχείο του προγράμματος είναι ότι ξεκινάει από το παιδί, καταλήγει σε αυτό και ενσωματώνει την καθημερινότητα της οικογένειας. Επίσης, το «Κυψέλη» έχει στόχο να αξιοποιήσει την διαφορετικότητα, την αναπτυξιακή και την κοινωνική και να δει τις αντιξοότητες ως ευκαιρίες εξέλιξης, σε περιβάλλον που θα προάγει τη δημιουργικότητα, τη δημοκρατία και την ισότιμη παροχή φροντίδας και εκπαίδευσης».
(Φ): Φιλοσοφικές αξίες του νέου πλαισίου για την Προσχολική Αγωγή
Η Κατερίνα Κατριβάνου, πρόεδρος του Βρεφοκομείου Αθηνών και υπεύθυνη των Παιδικών Σταθμών, παρουσίασε την εικόνα των βρεφονηπιακών σταθμών σήμερα λέγοντας πως «είναι αναγκαία η ύπαρξη συγκεκριμένου πλαισίου, που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει».
Η Αγγελική Γενά, Κλινική Ψυχολόγος, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, μίλησε για τον διττό στόχο του προγράμματος που σχετίζεται με την αξιολόγησή του, αλλά και τον εντοπισμό εκείνων των παιδιών που εμφανίζουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές. «Η έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση είναι καθοριστικής σημασίας για την θεραπευτική έκβαση παιδιών υψηλής επικινδυνότητας για νευροαναπτυξιακές και άλλες διαταραχές. Για αυτό ο ένας στόχος αυτής της ομάδας είναι να αντιμετωπίσουμε ένα σύνολο αξιολογήσεων οι οποίες θα απαντούν στο ερώτημα αν ένα παιδί χρήζει περαιτέρω αξιολόγησης ή όχι. Η δεύτερη στόχευση, αφορά την αξιολόγηση από εμάς του έργου που γίνεται στους παιδικούς σταθμούς, όχι συγκεκριμένο σταθμό ή παιδιά και εκπαιδευτικό, αλλά στο σύνολο παιδιών που φοιτούν στους παιδικούς σταθμούς από χρονιά σε χρονιά. Δηλαδή, να παρατηρούμε την ύπαρξη αναπτυξιακής βελτίωσης, κάτι που μέχρι τώρα δεν γινόταν».
Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Μιχαηλίδου, αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση του προγράμματος, λέγοντας πως «έχουμε εξασφαλίσει 15 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης», ενώ μιλώντας για τον σχεδιασμό υλοποίησής του, τόνισε ότι πιλοτικά θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2022 σε 100 βρεφονηπιακούς σταθμούς σε ορισμένες (2-3) γεωγραφικές περιοχές.
Η διαδικτυακή ενημερωτική συζήτηση πραγματοποιήθηκε από το «διαΝΕΟσις», όπου η ομάδα του συνεργάστηκε με την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, συνέταξε ένα εκτενές κείμενο εργασίας που, για πρώτη φορά, αναλύει λεπτομερώς πώς ακριβώς πρέπει να λειτουργούν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί στη χώρα. Συντονιστής της εκδήλωσης ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, Διευθυντής Περιεχομένου της «διαΝΕΟσις».
Η πρόταση του νέου πλαισίου για την προσχολική αγωγή θα ολοκληρώσει τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης στις 31 Ιουλίου. Αναλυτικά την πρόταση και τα σχόλια μπορείτε να τα δείτε εδώ: https://paidi.gov.gr/to-neo-plaisio/
Μέλη της ομάδας πίσω από την πρόταση των νέων παιδαγωγικών πρακτικών, μαζί με την υφυπουργό Εργασίας, μίλησαν για την εισαγωγή ωρολογίου προγράμματος στους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αλλά και τους «μέντορες» που θα αναλάβουν την υλοποίηση του νέου πλαισίου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
To νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή για τα παιδιά 0 έως 4 ετών που περιλαμβάνει την πρόταση - κείμενο που έχει τεθεί ήδη σε δημόσια διαβούλευση, βρέθηκε στο επίκεντρο διαδικτυακής συζήτησης, με τη συμμετοχή των συντελεστών της πρότασης των νέων παιδαγωγικών πρακτικών και της υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνας Μιχαηλίδου.
Στο πλάνο που έχει διαμορφωθεί και αφορά τις αλλαγές που θα έρθουν στην προσχολική αγωγή, αλλά και στις στοχεύσεις του νέου προγράμματος και της διασύνδεσής του με την τυπική εκπαίδευση, αναφέρθηκε στην εισαγωγική της ομιλία η κ. Μιχαηλίδου. Όπως είπε, «έχουμε διαμορφώσει ένα αναλυτικό πλάνο που βασίζεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στην πρώιμη παρέμβαση, στην ανάπτυξη ενός δικτύου μεντόρων που θα είναι σε επικοινωνία με τους βρεφονηπιαγωγούς, που είναι και οι κύριοι αρμόδιοι για την διαπαιδαγώγηση και ανάπτυξη των παιδιών αυτών μέσα στις δομές. Θα υπάρχει ένα Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Εκπαίδευσης, με το οποίο θα συνεργάζεται το υπουργείο Εργασίας, το υπουργείο Εσωτερικών και το υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε να υπάρχει και η σωστή διάχυση στους δήμους, αλλά και η σωστή σύνδεση με τα επόμενα στάδια της τυπικής ανάπτυξης».
(Φ) Οι ομιλητές της διαδικτυακής εκδήλωσης παρουσίασαν αναλυτικά πτυχές του νέου πλαισίου για την Προσχολική Αγωγή
Ο Κώστας Μεγήρ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale, μέλος του Advisory Board της διαΝΕΟσις και συντονιστής της ομάδας εργασίας του προγράμματος, μίλησε για τις βασικές αρχές του προγράμματος, ενώ αναφέρθηκε στην «τρομερή ‘πλαστικότητα’ του εγκεφάλου στις ηλικίες 0-4 ετών», τονίζοντας τη σημασία των ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά. «Έχουμε σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα βρεφονηπιακών σταθμών, όπου θα παρέχεται ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικό, το οποίο στηρίζεται στις τελευταίες επιστημονικές απόψεις και θα παρέχει σε όλα τα παιδιά τις αναπτυξιακές δυνατότητες οι οποίες απαιτούνται. Υπάρχει μια τρομακτική «πλαστικότητα» του εγκεφάλου στο παράθυρο 0-4 ετών, όπου όσα περισσότερα ερεθίσματα παίρνει ένα παιδί εκείνη την εποχή και όσο πιο συστηματικά είναι αυτά, τόσες περισσότερες συνδέσεις φτιάχνει στο εγκέφαλο, το οποίο επιτρέπει μια πιο ολοκληρωμένη ανάπτυξη γνωστική, γλωσσική, κινητική και βέβαια συναισθηματική. Οπότε, αντλώντας από πολλαπλές πηγές το υλικό μας, έχουμε φτιάξει μια πρόταση για το πως θα λειτουργούν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί στη διάρκεια της ημέρας».
Για το πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί και ονομάζεται «Κυψέλη» , μίλησε η Γιούλα Μπλέσιου, Νηπιαγωγός και Ειδικός Παιδαγωγός, τονίζοντας πως η επιλογή του ονόματος δεν είναι τυχαία, καθώς «όπως οι μέλισσες συνεργάζονται όλες μαζί, έτσι και στο πλαίσιο ‘κυψέλη’ θα χρειαστεί συνεργασία όλων μαζί για να παραχθεί το γλυκό μέλι της γνώσης». Το πλαίσιο περιγράφει όλες τις βασικές παιδαγωγικές πρακτικές που πρέπει να ακολουθεί η ποιοτική προσχολική αγωγή, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών στην Ελλάδα: από το ωρολόγιο πρόγραμμα και τη διαμόρφωση μιας λειτουργικής δομής διαχείρισης, μέχρι το πρόγραμμα για τον ύπνο, το φαγητό, τη σωματική άσκηση και το παιχνίδι των παιδιών.
Όπως εξήγησε η κ. Μπλέσιου, στη χώρα μας δεν υπάρχει παιδαγωγικό πλαίσιο για την προσχολική αγωγή και «αυτό που εμείς φτιάξαμε είναι κάτι το εφικτό και σημαντικό το οποίο μπορούμε να αναπροσαρμόζουμε. Το πιο σημαντικό στοιχείο του προγράμματος είναι ότι ξεκινάει από το παιδί, καταλήγει σε αυτό και ενσωματώνει την καθημερινότητα της οικογένειας. Επίσης, το «Κυψέλη» έχει στόχο να αξιοποιήσει την διαφορετικότητα, την αναπτυξιακή και την κοινωνική και να δει τις αντιξοότητες ως ευκαιρίες εξέλιξης, σε περιβάλλον που θα προάγει τη δημιουργικότητα, τη δημοκρατία και την ισότιμη παροχή φροντίδας και εκπαίδευσης».
(Φ): Φιλοσοφικές αξίες του νέου πλαισίου για την Προσχολική Αγωγή
Η Κατερίνα Κατριβάνου, πρόεδρος του Βρεφοκομείου Αθηνών και υπεύθυνη των Παιδικών Σταθμών, παρουσίασε την εικόνα των βρεφονηπιακών σταθμών σήμερα λέγοντας πως «είναι αναγκαία η ύπαρξη συγκεκριμένου πλαισίου, που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει».
Η Αγγελική Γενά, Κλινική Ψυχολόγος, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, μίλησε για τον διττό στόχο του προγράμματος που σχετίζεται με την αξιολόγησή του, αλλά και τον εντοπισμό εκείνων των παιδιών που εμφανίζουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές. «Η έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση είναι καθοριστικής σημασίας για την θεραπευτική έκβαση παιδιών υψηλής επικινδυνότητας για νευροαναπτυξιακές και άλλες διαταραχές. Για αυτό ο ένας στόχος αυτής της ομάδας είναι να αντιμετωπίσουμε ένα σύνολο αξιολογήσεων οι οποίες θα απαντούν στο ερώτημα αν ένα παιδί χρήζει περαιτέρω αξιολόγησης ή όχι. Η δεύτερη στόχευση, αφορά την αξιολόγηση από εμάς του έργου που γίνεται στους παιδικούς σταθμούς, όχι συγκεκριμένο σταθμό ή παιδιά και εκπαιδευτικό, αλλά στο σύνολο παιδιών που φοιτούν στους παιδικούς σταθμούς από χρονιά σε χρονιά. Δηλαδή, να παρατηρούμε την ύπαρξη αναπτυξιακής βελτίωσης, κάτι που μέχρι τώρα δεν γινόταν».
Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Μιχαηλίδου, αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση του προγράμματος, λέγοντας πως «έχουμε εξασφαλίσει 15 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης», ενώ μιλώντας για τον σχεδιασμό υλοποίησής του, τόνισε ότι πιλοτικά θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2022 σε 100 βρεφονηπιακούς σταθμούς σε ορισμένες (2-3) γεωγραφικές περιοχές.
Η διαδικτυακή ενημερωτική συζήτηση πραγματοποιήθηκε από το «διαΝΕΟσις», όπου η ομάδα του συνεργάστηκε με την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, συνέταξε ένα εκτενές κείμενο εργασίας που, για πρώτη φορά, αναλύει λεπτομερώς πώς ακριβώς πρέπει να λειτουργούν οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί στη χώρα. Συντονιστής της εκδήλωσης ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, Διευθυντής Περιεχομένου της «διαΝΕΟσις».
Η πρόταση του νέου πλαισίου για την προσχολική αγωγή θα ολοκληρώσει τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης στις 31 Ιουλίου. Αναλυτικά την πρόταση και τα σχόλια μπορείτε να τα δείτε εδώ: https://paidi.gov.gr/to-neo-plaisio/
ΣΧΟΛΙΑ