Μετ' εμποδίων η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού
08/04/2019 17:05
08/04/2019 17:05
Στο τέλος του 2020 αναμένεται να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, σύμφωνα με εκτίμηση του εκτελεστικού προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφου, καθώς η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί για το Οκτώβριο.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που έχει καθυστερήσει γιατί οι εκκρεμότητες είναι πολλές. Η βασική είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει το θέμα των διοδίων, που είναι βασικό για τους υποψήφιους επενδυτές. Τις νέες αυξήσεις στα υφιστάμενα διόδια, που καθοριζόταν με ΚΥΑ του 2014 των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και επρόκειτο να εφαρμοστούν από αρχές του 2019, μπλόκαρε η γενική διεύθυνση μεταφορών της Κομισιόν DG Move ζητώντας το ύψος των διοδίων κα εξαρτάται και από τις εκπομπές ρύπων. Προς το παρόν η Κομισιόν νέα ΚΥΑ δεν έχει εκδοθεί και το θέμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και μήνες, με το αρμόδιο υπουργείο να βρίσκεται σε συζητήσεις με την DG Move. Επομένως οι επτά υποψήφιοι που έχουν περάσει στο τελικό στάδιο (και εν δυνάμει επενδυτές) δεν θα ξέρουν τα έσοδα που θα έχουν από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου. Όσο για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών/αναλογικών διοδίων ο διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση του. Το Υπουργείο κοινοποίησε στο ΤΑΙΠΕΔ τις τεχνικές προδιαγραφές για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, τα οποία μελλοντικά οι παραχωρησιούχοι θα αξιοποιήσουν, ώστε τα δικά τους συστήματα να είναι διαλειτουργικά με τα διόδια των άλλων αυτοκινητοδρόμων. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο μπορεί να χρειαστεί να περάσουν έως και δύο χρόνια για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων
Επιπλέον υπήρχε η εκκρεμότητα πιστοποίησης των 17 από τις περίπου 40 σήραγγες της Εγνατίας Οδού με τις νέες αυστηρές κοινοτικές απαιτήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο οι μελέτες για την αδειοδότηση των σηράγγων έχουν προωθηθεί στη Δημόσια Αρχή Σηράγγων (ΔΑΣ). Το κόστος των παρεμβάσεων επίσης θα βαρύνει τον παραχωρησιούχο, ο οποίος σε αυτή τη φάση δεν γνωρίζει ούτε τα έσοδα που θα έχει αλλά ούτε και τα επιπρόσθετα κόστη λόγω των σηράγγων, επομένως είναι αδύνατον να καταθέσουν τις προσφορές τους.
Σημειωτέον ότι ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει και τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου- σε τέτοιου είδους δρόμους ο ασφαλτοτάπητας πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 15 χρόνια, δηλαδή τουλάχιστον δύο φορές στη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης. Από τότε που κατασκευάστηκε η Εγνατία Οδός και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ποτέ η λεγόμενη βαριά συντήρηση. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο το κόστος αυτό είναι στα 3,5- 4 δις. ευρώ για το σύνολο της παραχώρησης.
Ποιες ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν
Στο τέλος του 2020 αναμένεται να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, σύμφωνα με εκτίμηση του εκτελεστικού προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφου, καθώς η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί για το Οκτώβριο.
Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που έχει καθυστερήσει γιατί οι εκκρεμότητες είναι πολλές. Η βασική είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει το θέμα των διοδίων, που είναι βασικό για τους υποψήφιους επενδυτές. Τις νέες αυξήσεις στα υφιστάμενα διόδια, που καθοριζόταν με ΚΥΑ του 2014 των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και επρόκειτο να εφαρμοστούν από αρχές του 2019, μπλόκαρε η γενική διεύθυνση μεταφορών της Κομισιόν DG Move ζητώντας το ύψος των διοδίων κα εξαρτάται και από τις εκπομπές ρύπων. Προς το παρόν η Κομισιόν νέα ΚΥΑ δεν έχει εκδοθεί και το θέμα βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και μήνες, με το αρμόδιο υπουργείο να βρίσκεται σε συζητήσεις με την DG Move. Επομένως οι επτά υποψήφιοι που έχουν περάσει στο τελικό στάδιο (και εν δυνάμει επενδυτές) δεν θα ξέρουν τα έσοδα που θα έχουν από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου. Όσο για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών/αναλογικών διοδίων ο διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση του. Το Υπουργείο κοινοποίησε στο ΤΑΙΠΕΔ τις τεχνικές προδιαγραφές για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, τα οποία μελλοντικά οι παραχωρησιούχοι θα αξιοποιήσουν, ώστε τα δικά τους συστήματα να είναι διαλειτουργικά με τα διόδια των άλλων αυτοκινητοδρόμων. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο μπορεί να χρειαστεί να περάσουν έως και δύο χρόνια για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων
Επιπλέον υπήρχε η εκκρεμότητα πιστοποίησης των 17 από τις περίπου 40 σήραγγες της Εγνατίας Οδού με τις νέες αυστηρές κοινοτικές απαιτήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο οι μελέτες για την αδειοδότηση των σηράγγων έχουν προωθηθεί στη Δημόσια Αρχή Σηράγγων (ΔΑΣ). Το κόστος των παρεμβάσεων επίσης θα βαρύνει τον παραχωρησιούχο, ο οποίος σε αυτή τη φάση δεν γνωρίζει ούτε τα έσοδα που θα έχει αλλά ούτε και τα επιπρόσθετα κόστη λόγω των σηράγγων, επομένως είναι αδύνατον να καταθέσουν τις προσφορές τους.
Σημειωτέον ότι ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει και τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου- σε τέτοιου είδους δρόμους ο ασφαλτοτάπητας πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 15 χρόνια, δηλαδή τουλάχιστον δύο φορές στη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης. Από τότε που κατασκευάστηκε η Εγνατία Οδός και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ποτέ η λεγόμενη βαριά συντήρηση. Σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο το κόστος αυτό είναι στα 3,5- 4 δις. ευρώ για το σύνολο της παραχώρησης.
Ποιες ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν
ΣΧΟΛΙΑ