ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η ταραχή από τις δηλώσεις Μητσοτάκη, η αυτοδιάψευση Μυλόπουλου και η επανεμφάνιση του κυρ Στέλιου. Γράφει ο Σαλονικιός

Επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο ο γνωστός και μη εξαιρετέος, τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος

 14/10/2022 07:00

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η ταραχή από τις δηλώσεις Μητσοτάκη, η αυτοδιάψευση Μυλόπουλου και η επανεμφάνιση του κυρ Στέλιου. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Υπό άλλες συνθήκες, τα εγκαίνια τριών σταθμών μετρό, σε απόσταση πεντακοσίων και πλέον χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη θα μας ήταν παντελώς αδιάφορα. Ωστόσο, μια αποστροφή του λόγου του πρωθυπουργού στη διάρκεια της τελετής εγκαινίων τμήματος της Γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας προς Πειραιά, που αφορούσε στο μετρό Θεσσαλονίκης και τα σχόλια που αυτή πυροδότησε, έχουν ενδιαφέρον. Το επίμαχο απόσπασμα του λόγου του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ως εξής: “Και βέβαια σε 15, 16 μήνες από τώρα, στο τέλος του ’23, το αργότερο στις αρχές του 2024, θα έχουμε την ευκαιρία να εγκαινιάσουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης με πλήρη λειτουργία πέντε σταθμών οι οποίοι ταυτόχρονα είναι και μουσεία, με πιο εμβληματικό, το σταθμό της Βενιζέλου”.

H αποστροφή αυτή του πρωθυπουργικού λόγου προκάλεσε κάποια αναστάτωση δεδομένου ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει διαβεβαιώσει επανειλημμένως, τελευταία φορά προ εβδομάδων από το βήμα της 86ης ΔΕΘ, ότι το καθ' ημάς μετρό, θα λειτουργήσει στο τέλος του 2023. Στον Πειραιά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να πιάσουμε και 2024. Την επομένη βγήκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής να καθησυχάσει τους Θεσσαλονικείς διαβεβαιώνοντας ότι η δέσμευση για το τέλος του 2023 ισχύει. Ωστόσο, όπως σας έχω ενημερώσει πολλάκις, ο στόχος του 2023 είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, για να μην πω ανέφικτος. Το ίδιο πιστεύει και ο ανάδοχος του έργου και το αναφέρει μάλιστα, στην εσωτερική αλληλογραφία που έχει με την Αττικό Μετρό. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν ασφαλώς εάν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις θα αποδειχθούν αληθείς ή όχι.

Το όλο θέμα, πάντως, προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο επικρίσεις από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Συγκεκριμένα, επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο ο γνωστός και μη εξαιρετέος, τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος ο οποίος εξέφρασε ξανά τη βεβαιότητά του ότι το μετρό θα παραδοθεί το 2025. Συγκεκριμένα είπε (στην ΕΦ.ΣΥΝ) ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να γίνουν ακόμη τα αναγκαία δοκιμαστικά δρομολόγια διότι δεν έχει γίνει ούτε καν η παραλαβή των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων. Εξήγησε, δε περαιτέρω, ότι τα δοκιμαστικά δρομολόγια θα διαρκέσουν τουλάχιστον 18 μήνες.

Εφόσον ισχύουν όλα αυτά τα οποία λέει ο Μυλόπουλος, και δεν έχω κανέναν λόγο να τα αμφισβητήσω, γεννάται το ερώτημα “μα, καλά, εσείς γιατί λέγατε τότε και το επαναλαμβάνετε διαρκώς, ότι εάν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχανε τις εκλογές το 2019, το μετρό θα λειτουργούσε το 2020;”. Θυμίζω ότι ο Μυλόπουλος έφυγε από την Αττικό Μετρό τον Σεπτέμβριο του 2019. Έως τότε δεν είχε γίνει ούτε η προμήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων, ούτε φυσικά είχαν ξεκινήσει τα δοκιμαστικά δρομολόγια αφού δεν είχε καν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική επιδομή σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής, ενώ έλειπαν και αρκετοί από τους συρμούς. Εν ολίγοις, ενώ όλα ήταν στον αέρα αυτός επέμενε (και επιμένει και σήμερα) ότι οι Θεσσαλονικείς θα ανέβαιναν στο μετρό το 2020. Βεβαίως, με αυτά που είπε στην ΕΦ.ΣΥΝ. ουσιαστικά διαψεύδει τον εαυτό του, αλλά αυτό δεν φαίνεται να τον απασχολεί ιδιαίτερα.

Στο προσκήνιο επανεμφανίστηκε και ο δεύτερος αστέρας των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης επί ΣΥΡΙΖΑ. Αναφέρομαι στον πρώην πρόεδρο του ΟΑΣΘ Στέλιο Παππά ο οποίος σε επιστολή του προς την ΑΥΓΗ (της περασμένης Τετάρτης) διατυπώνει μια σειρά ισχυρισμούς οι οποίοι πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα. Στέκομαι σε δυο εξ αυτών. Λέει ο κυρ Στέλιος στην επιστολή του ότι ο επίμαχος (κατ' ορισμένους σκανδαλώδης) διαγωνισμός για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) προβλέπει και τον σχεδιασμό ενός ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα ήταν ενιαίο για λεωφορεία και μετρό. Ουδέν αναληθέστερο. Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΘ περιλαμβάνει ηλεκτρονικό εισιτήριο μόνον για τα λεωφορεία γι' αυτό, ακόμη και σήμερα, τα συναρμόδια υπουργεία προσπαθούν να βρουν τρόπους για να παντρέψουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο που εκπονεί ο ανάδοχος της βασικής γραμμής του μετρό με αυτό που θα σχεδιάσει ο ΟΑΣΘ, αν και όποτε υλοποιηθεί ο επίμαχος διαγωνισμός των 40 εκατ.

Ο κυρ Στέλιος στην επιστολή του ισχυρίζεται επίσης ότι η κυβέρνηση κατήργησε αυτόν τον διαγωνισμό. Φυσικά ούτε αυτό ισχύει. Η Νέα Δημοκρατία, όταν ακόμη ήταν αξιωματική αντιπολίτευση κατήγγειλε αυτόν τον διαγωνισμό που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά όταν έγινε κυβέρνηση (περιέργως πως) τον ολοκλήρωσε και τώρα αναζητεί τρόπο για να τον υλοποιήσει καθώς, όπως σας έχω ενημερώσει επανειλημμένως, ο διαγωνισμός παρουσιάζει πολλά και αξεπέραστα προβλήματα.

Υπό άλλες συνθήκες, τα εγκαίνια τριών σταθμών μετρό, σε απόσταση πεντακοσίων και πλέον χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη θα μας ήταν παντελώς αδιάφορα. Ωστόσο, μια αποστροφή του λόγου του πρωθυπουργού στη διάρκεια της τελετής εγκαινίων τμήματος της Γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας προς Πειραιά, που αφορούσε στο μετρό Θεσσαλονίκης και τα σχόλια που αυτή πυροδότησε, έχουν ενδιαφέρον. Το επίμαχο απόσπασμα του λόγου του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε ως εξής: “Και βέβαια σε 15, 16 μήνες από τώρα, στο τέλος του ’23, το αργότερο στις αρχές του 2024, θα έχουμε την ευκαιρία να εγκαινιάσουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης με πλήρη λειτουργία πέντε σταθμών οι οποίοι ταυτόχρονα είναι και μουσεία, με πιο εμβληματικό, το σταθμό της Βενιζέλου”.

H αποστροφή αυτή του πρωθυπουργικού λόγου προκάλεσε κάποια αναστάτωση δεδομένου ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει διαβεβαιώσει επανειλημμένως, τελευταία φορά προ εβδομάδων από το βήμα της 86ης ΔΕΘ, ότι το καθ' ημάς μετρό, θα λειτουργήσει στο τέλος του 2023. Στον Πειραιά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να πιάσουμε και 2024. Την επομένη βγήκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής να καθησυχάσει τους Θεσσαλονικείς διαβεβαιώνοντας ότι η δέσμευση για το τέλος του 2023 ισχύει. Ωστόσο, όπως σας έχω ενημερώσει πολλάκις, ο στόχος του 2023 είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, για να μην πω ανέφικτος. Το ίδιο πιστεύει και ο ανάδοχος του έργου και το αναφέρει μάλιστα, στην εσωτερική αλληλογραφία που έχει με την Αττικό Μετρό. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν ασφαλώς εάν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις θα αποδειχθούν αληθείς ή όχι.

Το όλο θέμα, πάντως, προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο επικρίσεις από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Συγκεκριμένα, επανεμφανίστηκε στο προσκήνιο ο γνωστός και μη εξαιρετέος, τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος ο οποίος εξέφρασε ξανά τη βεβαιότητά του ότι το μετρό θα παραδοθεί το 2025. Συγκεκριμένα είπε (στην ΕΦ.ΣΥΝ) ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να γίνουν ακόμη τα αναγκαία δοκιμαστικά δρομολόγια διότι δεν έχει γίνει ούτε καν η παραλαβή των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων. Εξήγησε, δε περαιτέρω, ότι τα δοκιμαστικά δρομολόγια θα διαρκέσουν τουλάχιστον 18 μήνες.

Εφόσον ισχύουν όλα αυτά τα οποία λέει ο Μυλόπουλος, και δεν έχω κανέναν λόγο να τα αμφισβητήσω, γεννάται το ερώτημα “μα, καλά, εσείς γιατί λέγατε τότε και το επαναλαμβάνετε διαρκώς, ότι εάν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχανε τις εκλογές το 2019, το μετρό θα λειτουργούσε το 2020;”. Θυμίζω ότι ο Μυλόπουλος έφυγε από την Αττικό Μετρό τον Σεπτέμβριο του 2019. Έως τότε δεν είχε γίνει ούτε η προμήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων, ούτε φυσικά είχαν ξεκινήσει τα δοκιμαστικά δρομολόγια αφού δεν είχε καν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική επιδομή σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής, ενώ έλειπαν και αρκετοί από τους συρμούς. Εν ολίγοις, ενώ όλα ήταν στον αέρα αυτός επέμενε (και επιμένει και σήμερα) ότι οι Θεσσαλονικείς θα ανέβαιναν στο μετρό το 2020. Βεβαίως, με αυτά που είπε στην ΕΦ.ΣΥΝ. ουσιαστικά διαψεύδει τον εαυτό του, αλλά αυτό δεν φαίνεται να τον απασχολεί ιδιαίτερα.

Στο προσκήνιο επανεμφανίστηκε και ο δεύτερος αστέρας των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης επί ΣΥΡΙΖΑ. Αναφέρομαι στον πρώην πρόεδρο του ΟΑΣΘ Στέλιο Παππά ο οποίος σε επιστολή του προς την ΑΥΓΗ (της περασμένης Τετάρτης) διατυπώνει μια σειρά ισχυρισμούς οι οποίοι πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα. Στέκομαι σε δυο εξ αυτών. Λέει ο κυρ Στέλιος στην επιστολή του ότι ο επίμαχος (κατ' ορισμένους σκανδαλώδης) διαγωνισμός για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) προβλέπει και τον σχεδιασμό ενός ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα ήταν ενιαίο για λεωφορεία και μετρό. Ουδέν αναληθέστερο. Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΘ περιλαμβάνει ηλεκτρονικό εισιτήριο μόνον για τα λεωφορεία γι' αυτό, ακόμη και σήμερα, τα συναρμόδια υπουργεία προσπαθούν να βρουν τρόπους για να παντρέψουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο που εκπονεί ο ανάδοχος της βασικής γραμμής του μετρό με αυτό που θα σχεδιάσει ο ΟΑΣΘ, αν και όποτε υλοποιηθεί ο επίμαχος διαγωνισμός των 40 εκατ.

Ο κυρ Στέλιος στην επιστολή του ισχυρίζεται επίσης ότι η κυβέρνηση κατήργησε αυτόν τον διαγωνισμό. Φυσικά ούτε αυτό ισχύει. Η Νέα Δημοκρατία, όταν ακόμη ήταν αξιωματική αντιπολίτευση κατήγγειλε αυτόν τον διαγωνισμό που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά όταν έγινε κυβέρνηση (περιέργως πως) τον ολοκλήρωσε και τώρα αναζητεί τρόπο για να τον υλοποιήσει καθώς, όπως σας έχω ενημερώσει επανειλημμένως, ο διαγωνισμός παρουσιάζει πολλά και αξεπέραστα προβλήματα.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία