ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι απαντά η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για το λογότυπο - Καθαρή η διαδικασία, αισθητικό το αποτέλεσμα

Γιατί έγινε η απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE. με αμοιβή 30.000 ευρώ

 14/11/2024 12:00

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι απαντά η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για το λογότυπο - Καθαρή η διαδικασία, αισθητικό το αποτέλεσμα

Θεολόγος Ηλιού

Την δική της απάντηση δίνει η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. σχετικά με τον «θόρυβο» που δημιουργήθηκε χθες μετά τα αποκαλυπτήρια του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ακυρώθηκαν δύο διαγωνισμοί για το λογότυπο και την εν τέλει απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., με αμοιβή 30.000 ευρώ. 

Όπως λέει, "η εταιρεία προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24".

Από την πλευρά του δε, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Νίκος Κουρέτας, δηλώνει πως το λογότυπο «τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής και αυτό μας καλύπτει».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας:

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.

Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.

Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. 

Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.

Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.

Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου.

Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε:

α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης

β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά

γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.

δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών

ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:

  • Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ.
  • Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ.
  • Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ.
  • Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
  • Χρωματική παλέτα.
  • Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους.
  • Πικτογράμματα.

Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε".

Κουρέτας: Τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής

«Τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής» απάντησε στις αντιδράσεις και στα σχόλια για το σήμα του μετρό Θεσσαλονίκη, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας. 

kouretas-elliniko-metro.jpg

Στη σημερινή συνέντευξη Τύπου για την πολιτική κομίστρου στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης, ο κ. Κουρέτας σχολίασε τα όσα ακούγονται το τελευταίο 24ωρο για το λογότυπο, την απευθείας ανάθεση και τα 30.000 ευρώ. 

 «Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε στις 28/02/24 με ανοικτή διαδικασία, για τη δημιουργό του λογοτύπου. Ωστόσο ακυρώθηκε για να αλλάξει το αντικείμενο και να συμπεριλαμβάνει γενικότερα την οπτική ταυτότητα, δεν είναι μόνο το λογότυπο δηλαδή. 

»Στις 25/06/24 δημοπράτησαμε δεύτερο διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ 30.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Ωστόσο αυτός ο διαγωνισμός κυρώθηκε άγονος, καθώς οι προσφορές που δεχθήκαμε δεν τηρούσαν τα κριτήρια. 

»Επειδή, έπειτα δεν μας απέμεινε διαθέσιμος χρόνος προχωρήσαμε σε απευθείας ανάθεση» δήλωσε ο κ. Κουρέτας για το κόστος και την απευθείας ανάθεση σε εταιρεία για το λογότυπο του Μετρό Όσο για το αποτέλεσμα και τα αρνητικά σχόλια, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρο είπε πως: «η αισθητική είναι μετρίσιμη αλλά και υποκειμενική. Ωστόσο το λογότυπο τηρεί τους βασικούς κανόνες της αισθητικής και αυτό μας καλύπτει».

Ο Νίκος Ταχιάος

Την ακόλουθη δήλωση έκανε σήμερα ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης:

«Δεν είχα την παραμικρή ψευδαίσθηση ότι το λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης θα τύχαινε ομόθυμης αποδοχής. Κατ’ αρχάς γιατί αυτό θα ήταν αδύνατον να συμβεί εφόσον καθένας έχει το δικό του αισθητικό μέτρο. Επίσης, δεν έχει συμβεί ποτέ.

Ας κάνουμε μία απλή σκέψη: Ποιο ήταν το ζητούμενο της οπτικής ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης; Ο σχεδιασμός ενός σήματος στο οποίο το κεντρικό στοιχείο είναι ένα γράμμα, το Μ. Όσο απλό ακούγεται, τόσο περίπλοκο είναι. Δεν ζητείται να δημιουργηθεί το ένα εικοστό τέταρτο μίας γραμματοσειράς, ούτε μία ταυτότητα εν κενώ. Ούτε ένα σήμα που μπορεί να απέχει από την πολύ απλή υπόμνηση ότι σηματοδοτεί εγκατάσταση του μετρό.

Στην περίπτωση της ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης, η σύλληψη ανατρέχει στην ιστορία της πόλης, στην ενδοξότερη περίοδό της ως Συμβασιλεύουσας του Βυζαντίου. Διερευνήθηκε η απόδοση του “μ” στα χειρόγραφα της εποχής και επελέγη η προσαρμογή της πεζής γραφής του σε μία πιο σύγχρονη μορφή, εύληπτη στον αποδέκτη της σήμανσης και συνάμα ελάχιστα φλύαρη.

Δημιουργήθηκε έτσι μία ταυτότητα που και το παρελθόν της πόλης υπαινίσσεται, χωρίς όμως να καθηλώνεται σε αυτό, και την απλουστευτική καταφυγή σε αναγνωρίσιμα τοπόσημα αποφεύγει, και χαρακτήρα διαθέτει, και κίνηση επιδεικνύει, και στην αρετή της λιτότητας υπακούει.

Είναι μία εικόνα που υποδηλώνει και την ταυτότητα μίας πόλης, την ίδια που το έργο ξέθαψε από τα σπλάχνα της, αλλά και ένα σύγχρονο έργο της, το δικό της σούπερ μετρό. Είναι εν τέλει μία μοντέρνα εικόνα που ξεφεύγει από τα τετριμμένα».

Την δική της απάντηση δίνει η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. σχετικά με τον «θόρυβο» που δημιουργήθηκε χθες μετά τα αποκαλυπτήρια του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ακυρώθηκαν δύο διαγωνισμοί για το λογότυπο και την εν τέλει απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., με αμοιβή 30.000 ευρώ. 

Όπως λέει, "η εταιρεία προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24".

Από την πλευρά του δε, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Νίκος Κουρέτας, δηλώνει πως το λογότυπο «τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής και αυτό μας καλύπτει».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας:

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.

Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.

Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. 

Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.

Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.

Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου.

Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε:

α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης

β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά

γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.

δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών

ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:

  • Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ.
  • Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ.
  • Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ.
  • Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
  • Χρωματική παλέτα.
  • Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους.
  • Πικτογράμματα.

Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε".

Κουρέτας: Τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής

«Τηρεί τους βασικούς κανόνες αισθητικής» απάντησε στις αντιδράσεις και στα σχόλια για το σήμα του μετρό Θεσσαλονίκη, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας. 

kouretas-elliniko-metro.jpg

Στη σημερινή συνέντευξη Τύπου για την πολιτική κομίστρου στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης, ο κ. Κουρέτας σχολίασε τα όσα ακούγονται το τελευταίο 24ωρο για το λογότυπο, την απευθείας ανάθεση και τα 30.000 ευρώ. 

 «Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε στις 28/02/24 με ανοικτή διαδικασία, για τη δημιουργό του λογοτύπου. Ωστόσο ακυρώθηκε για να αλλάξει το αντικείμενο και να συμπεριλαμβάνει γενικότερα την οπτική ταυτότητα, δεν είναι μόνο το λογότυπο δηλαδή. 

»Στις 25/06/24 δημοπράτησαμε δεύτερο διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ 30.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Ωστόσο αυτός ο διαγωνισμός κυρώθηκε άγονος, καθώς οι προσφορές που δεχθήκαμε δεν τηρούσαν τα κριτήρια. 

»Επειδή, έπειτα δεν μας απέμεινε διαθέσιμος χρόνος προχωρήσαμε σε απευθείας ανάθεση» δήλωσε ο κ. Κουρέτας για το κόστος και την απευθείας ανάθεση σε εταιρεία για το λογότυπο του Μετρό Όσο για το αποτέλεσμα και τα αρνητικά σχόλια, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρο είπε πως: «η αισθητική είναι μετρίσιμη αλλά και υποκειμενική. Ωστόσο το λογότυπο τηρεί τους βασικούς κανόνες της αισθητικής και αυτό μας καλύπτει».

Ο Νίκος Ταχιάος

Την ακόλουθη δήλωση έκανε σήμερα ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης:

«Δεν είχα την παραμικρή ψευδαίσθηση ότι το λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης θα τύχαινε ομόθυμης αποδοχής. Κατ’ αρχάς γιατί αυτό θα ήταν αδύνατον να συμβεί εφόσον καθένας έχει το δικό του αισθητικό μέτρο. Επίσης, δεν έχει συμβεί ποτέ.

Ας κάνουμε μία απλή σκέψη: Ποιο ήταν το ζητούμενο της οπτικής ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης; Ο σχεδιασμός ενός σήματος στο οποίο το κεντρικό στοιχείο είναι ένα γράμμα, το Μ. Όσο απλό ακούγεται, τόσο περίπλοκο είναι. Δεν ζητείται να δημιουργηθεί το ένα εικοστό τέταρτο μίας γραμματοσειράς, ούτε μία ταυτότητα εν κενώ. Ούτε ένα σήμα που μπορεί να απέχει από την πολύ απλή υπόμνηση ότι σηματοδοτεί εγκατάσταση του μετρό.

Στην περίπτωση της ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης, η σύλληψη ανατρέχει στην ιστορία της πόλης, στην ενδοξότερη περίοδό της ως Συμβασιλεύουσας του Βυζαντίου. Διερευνήθηκε η απόδοση του “μ” στα χειρόγραφα της εποχής και επελέγη η προσαρμογή της πεζής γραφής του σε μία πιο σύγχρονη μορφή, εύληπτη στον αποδέκτη της σήμανσης και συνάμα ελάχιστα φλύαρη.

Δημιουργήθηκε έτσι μία ταυτότητα που και το παρελθόν της πόλης υπαινίσσεται, χωρίς όμως να καθηλώνεται σε αυτό, και την απλουστευτική καταφυγή σε αναγνωρίσιμα τοπόσημα αποφεύγει, και χαρακτήρα διαθέτει, και κίνηση επιδεικνύει, και στην αρετή της λιτότητας υπακούει.

Είναι μία εικόνα που υποδηλώνει και την ταυτότητα μίας πόλης, την ίδια που το έργο ξέθαψε από τα σπλάχνα της, αλλά και ένα σύγχρονο έργο της, το δικό της σούπερ μετρό. Είναι εν τέλει μία μοντέρνα εικόνα που ξεφεύγει από τα τετριμμένα».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία