«Μετρόπληκτοι» Βενιζέλου: Να επιλεγεί η συντομότερη λύση
14/10/2019 13:30
14/10/2019 13:30
Έπειτα από χρόνια υπομονής και στη συνέχεια οργής για τις καθυστερήσεις, πλέον φαίνεται ότι δεν έχουν κουράγιο να παρακολουθήσουν το «σίριαλ» της εξέλιξης των έργων του μετρό στο σταθμό Βενιζέλου -είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις δύο στους δέκα καταστηματάρχες με τους οποίους μιλήσαμε είδαν ένα μέρος μόνο της ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου για το θέμα. Η ενημέρωση των περισσοτέρων είναι αποσπασματική, συχνά προέρχεται από όσα άκουσαν από τους εργαζόμενους στο εργοτάξιο. Κα
νείς δεν είναι σε θέση να αποφασίσει ποια είναι η βέλτιστη λύση και είναι έτοιμοι να αποδεχτούν όποια λύση τους παρουσιαστεί, αρκεί να έχουν την υπόσχεση ότι θα τελειώσει. Στο άκουσμα της πληροφορίας ότι μετά την απόσπαση των αρχαίων θα ακολουθήσει νέος γύρος ανασκαφών και στην προοπτική προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας τους πιάνει απελπισία. Συχνά στα λίγα λεπτά που κρατά η κουβέντα μας αμφιταλαντεύονται, αλλάζοντας γνώμη για το αν η συντομότερη λύση είναι η απόσπαση των αρχαίων ή η διατήρησή τους κατά χώραν.
«Η διχαστική ρητορική στο συγκεκριμένο ζήτημα για μένα είναι ύποπτη και προς τις δύο πλευρές» λέει ο Γιώργος Κουρτίδης, συνιδρυτής του The caravan, Bed and breakfast, που βρίσκεται στην περιοχή του Αλκαζάρ. Είμαι ο τελευταίος που θα πω τι είναι σωστό, τι λάθος. Και δεν είναι κακό να μη γνωρίζεις την ουσία της κατάστασης, αφού δεν έχεις την πληροφόρηση που θα σε οδηγήσει σε ένα ασφαλές συμπέρασμα. Θα έλεγα ότι περισσότερο εμπιστεύομαι τους επιστήμονες-αρχαιολόγους παρά τους πολιτικούς. Αν και γενικά γνωρίζουμε πως η αλήθεια πάντα βρίσκεται κοντά στη μέση. Μια μέση όμως που έπειτα από δεκαπέντε χρόνια δεν έχει μπορέσει η πόλη να βρει και να πορευτεί. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη αποτυχία όλων μας».
«Τουλάχιστον ας μας έδιναν 1.000 ευρώ αποζημίωση για κάθε χρόνο που κατασκευάζεται το μετρό. Είναι 13 χρόνια τώρα, είμαστε κουρασμένοι» μας λέει η κ. Παρθένα Ιωαννίδου, που διατηρεί κατάστημα με παπούτσια πίσω από το Αλκαζάρ. Η ίδια είναι υπέρ του να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους γιατί «αν φύγουν δεν θα τοποθετηθούν πάλι πίσω όπως είναι. Το πολύ το κυρ ελέησον το βαριέται κι ο παπάς, αν μείνουν τα αρχαία, θα προχωρήσει το έργο. Είναι λάθος να φύγουν, είναι άδικο για την πόλη» λέει με θέρμη. Στην κουβέντα μας παρεμβαίνει ο παλιός της γείτονας κ. Γιάννης Μυστακίδης, που διατηρούσε κατάστημα με τσάντες ακριβώς δίπλα, αλλά πριν από δύο χρόνια έκλεισε και λόγω των έργων του μετρό. «Τα είπε ωραία ο δήμαρχος. Χρειαζόμαστε πρακτικές λύσεις, όχι θεωρίες. Μέχρι τώρα έκαναν εγκαίνια δέκα φορές αλλά με τους μουσαμάδες και τις ζωγραφιές το έργο θα τελειώσει το 2024».
Στην οδό Εγνατία, μεταξύ Βενιζέλου και Χαλκέων, εκεί δηλαδή που τα καταστήματα «εξαφανίστηκαν» πίσω από τις λαμαρίνες, διατηρούν κοσμηματοπωλείο και εργαστήριο αργυροχρυσοχοΐας οι αδελφοί Τιμόθεος και Σίμος Μπίνης. Στη γειτονιά τους τα περισσότερα καταστήματα έκλεισαν. «Για μας περισσότερο κι από την κρίση μάς επηρέασαν οι λαμαρίνες. Έχουμε πτώση πάνω από 50% στον τζίρο μας, αντέξαμε γιατί χαμηλώσαμε τις προσδοκίες μας και διατηρήσαμε το πελατολόγιό μας λόγω του εργαστηρίου» λένε. Για τον Τιμόθεο Μπίνη είναι απορίας άξιο «πώς μας λένε τώρα ότι το να σηκώσουν τα αρχαία είναι πιο σύντομη λύση από το να συνεχίσουν οι εργασίες που άρχισαν; Στην αρχή συμφωνούσα να φύγουν τα αρχαία, και αν το αποφάσιζαν το 2014 ίσως να τελειώναμε πιο γρήγορα, αλλά τώρα; Αν πάνε χαμένα 5 χρόνια; Μήπως πρόκειται για αντίδραση και απωθημένο όσων το 2014 είδαν ότι δεν πέρασε η δική τους πρόταση; Εκεί προβληματίζομαι».
«Με ενδιαφέρει όποια λύση οδηγεί πιο γρήγορα στη λειτουργία του μετρό. Αλλά δεν είμαι πεπεισμένος ποια είναι αυτή. Υπάρχουν τόσοι αστάθμητοι παράγοντες» σχολιάζει ο Σίμος Μπίνης.
Είναι άρρωστη αυτή η κατάσταση
«Δεν είναι εύκολο για μας που δεν είμαστε ειδικοί να έχουμε μια αποκρυσταλλωμένη άποψη Όλοι οι κυβερνητικοί είναι υπέρ της απόσπασης, όλοι οι άλλοι κατά» λέει ο Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, σχολιάζοντας ότι το θέμα έχει πολιτικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό. «Είναι άρρωστη αυτή η κατάσταση, έχει καταστρέψει ανθρώπους και περιουσίες η καθυστέρηση του έργου. Ο κόσμος καταστρέφεται, πρέπει να σταματήσουν οι αντιδικίες, δεν αντέχει η πόλη. Το μετρό να τελειώσει κάποια στιγμή» σημειώνει. Πώς όμως; «Εφόσον όπως μας λένε η λύση της διατήρησης των αρχαίων εγκυμονεί κινδύνους σε θέματα ασφαλείας, ας προχωρήσει η απόσπαση όπως έγινε στην Αγίας Σοφίας. Γιατί αν μείνουν τα αρχαία και την περίοδο των δοκιμών διαπιστωθεί ότι υπάρχει επικινδυνότητα, τι θα γίνει; Καταστρέφεται το έργο;».
«Φυσικά θέλουμε τα αρχαία, αλλά πρώτη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των επιβατών. Εγώ δεν είμαι ειδικός, οι ειδικοί πρέπει να βρουν τη βέλτιστη λύση» λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος των κοσμηματοπωλών Θεσσαλονίκης Πέτρος Καλπακίδης. Όπως λέει, στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το εργοτάξιο του μετρό έκλεισαν πάνω από 20 κοσμηματοπωλεία, ενώ τα υπόλοιπα φυτοζωούν.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13 Οκτωβρίου 2019
Έπειτα από χρόνια υπομονής και στη συνέχεια οργής για τις καθυστερήσεις, πλέον φαίνεται ότι δεν έχουν κουράγιο να παρακολουθήσουν το «σίριαλ» της εξέλιξης των έργων του μετρό στο σταθμό Βενιζέλου -είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις δύο στους δέκα καταστηματάρχες με τους οποίους μιλήσαμε είδαν ένα μέρος μόνο της ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου για το θέμα. Η ενημέρωση των περισσοτέρων είναι αποσπασματική, συχνά προέρχεται από όσα άκουσαν από τους εργαζόμενους στο εργοτάξιο. Κα
νείς δεν είναι σε θέση να αποφασίσει ποια είναι η βέλτιστη λύση και είναι έτοιμοι να αποδεχτούν όποια λύση τους παρουσιαστεί, αρκεί να έχουν την υπόσχεση ότι θα τελειώσει. Στο άκουσμα της πληροφορίας ότι μετά την απόσπαση των αρχαίων θα ακολουθήσει νέος γύρος ανασκαφών και στην προοπτική προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας τους πιάνει απελπισία. Συχνά στα λίγα λεπτά που κρατά η κουβέντα μας αμφιταλαντεύονται, αλλάζοντας γνώμη για το αν η συντομότερη λύση είναι η απόσπαση των αρχαίων ή η διατήρησή τους κατά χώραν.
«Η διχαστική ρητορική στο συγκεκριμένο ζήτημα για μένα είναι ύποπτη και προς τις δύο πλευρές» λέει ο Γιώργος Κουρτίδης, συνιδρυτής του The caravan, Bed and breakfast, που βρίσκεται στην περιοχή του Αλκαζάρ. Είμαι ο τελευταίος που θα πω τι είναι σωστό, τι λάθος. Και δεν είναι κακό να μη γνωρίζεις την ουσία της κατάστασης, αφού δεν έχεις την πληροφόρηση που θα σε οδηγήσει σε ένα ασφαλές συμπέρασμα. Θα έλεγα ότι περισσότερο εμπιστεύομαι τους επιστήμονες-αρχαιολόγους παρά τους πολιτικούς. Αν και γενικά γνωρίζουμε πως η αλήθεια πάντα βρίσκεται κοντά στη μέση. Μια μέση όμως που έπειτα από δεκαπέντε χρόνια δεν έχει μπορέσει η πόλη να βρει και να πορευτεί. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη αποτυχία όλων μας».
«Τουλάχιστον ας μας έδιναν 1.000 ευρώ αποζημίωση για κάθε χρόνο που κατασκευάζεται το μετρό. Είναι 13 χρόνια τώρα, είμαστε κουρασμένοι» μας λέει η κ. Παρθένα Ιωαννίδου, που διατηρεί κατάστημα με παπούτσια πίσω από το Αλκαζάρ. Η ίδια είναι υπέρ του να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους γιατί «αν φύγουν δεν θα τοποθετηθούν πάλι πίσω όπως είναι. Το πολύ το κυρ ελέησον το βαριέται κι ο παπάς, αν μείνουν τα αρχαία, θα προχωρήσει το έργο. Είναι λάθος να φύγουν, είναι άδικο για την πόλη» λέει με θέρμη. Στην κουβέντα μας παρεμβαίνει ο παλιός της γείτονας κ. Γιάννης Μυστακίδης, που διατηρούσε κατάστημα με τσάντες ακριβώς δίπλα, αλλά πριν από δύο χρόνια έκλεισε και λόγω των έργων του μετρό. «Τα είπε ωραία ο δήμαρχος. Χρειαζόμαστε πρακτικές λύσεις, όχι θεωρίες. Μέχρι τώρα έκαναν εγκαίνια δέκα φορές αλλά με τους μουσαμάδες και τις ζωγραφιές το έργο θα τελειώσει το 2024».
Στην οδό Εγνατία, μεταξύ Βενιζέλου και Χαλκέων, εκεί δηλαδή που τα καταστήματα «εξαφανίστηκαν» πίσω από τις λαμαρίνες, διατηρούν κοσμηματοπωλείο και εργαστήριο αργυροχρυσοχοΐας οι αδελφοί Τιμόθεος και Σίμος Μπίνης. Στη γειτονιά τους τα περισσότερα καταστήματα έκλεισαν. «Για μας περισσότερο κι από την κρίση μάς επηρέασαν οι λαμαρίνες. Έχουμε πτώση πάνω από 50% στον τζίρο μας, αντέξαμε γιατί χαμηλώσαμε τις προσδοκίες μας και διατηρήσαμε το πελατολόγιό μας λόγω του εργαστηρίου» λένε. Για τον Τιμόθεο Μπίνη είναι απορίας άξιο «πώς μας λένε τώρα ότι το να σηκώσουν τα αρχαία είναι πιο σύντομη λύση από το να συνεχίσουν οι εργασίες που άρχισαν; Στην αρχή συμφωνούσα να φύγουν τα αρχαία, και αν το αποφάσιζαν το 2014 ίσως να τελειώναμε πιο γρήγορα, αλλά τώρα; Αν πάνε χαμένα 5 χρόνια; Μήπως πρόκειται για αντίδραση και απωθημένο όσων το 2014 είδαν ότι δεν πέρασε η δική τους πρόταση; Εκεί προβληματίζομαι».
«Με ενδιαφέρει όποια λύση οδηγεί πιο γρήγορα στη λειτουργία του μετρό. Αλλά δεν είμαι πεπεισμένος ποια είναι αυτή. Υπάρχουν τόσοι αστάθμητοι παράγοντες» σχολιάζει ο Σίμος Μπίνης.
Είναι άρρωστη αυτή η κατάσταση
«Δεν είναι εύκολο για μας που δεν είμαστε ειδικοί να έχουμε μια αποκρυσταλλωμένη άποψη Όλοι οι κυβερνητικοί είναι υπέρ της απόσπασης, όλοι οι άλλοι κατά» λέει ο Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, σχολιάζοντας ότι το θέμα έχει πολιτικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό. «Είναι άρρωστη αυτή η κατάσταση, έχει καταστρέψει ανθρώπους και περιουσίες η καθυστέρηση του έργου. Ο κόσμος καταστρέφεται, πρέπει να σταματήσουν οι αντιδικίες, δεν αντέχει η πόλη. Το μετρό να τελειώσει κάποια στιγμή» σημειώνει. Πώς όμως; «Εφόσον όπως μας λένε η λύση της διατήρησης των αρχαίων εγκυμονεί κινδύνους σε θέματα ασφαλείας, ας προχωρήσει η απόσπαση όπως έγινε στην Αγίας Σοφίας. Γιατί αν μείνουν τα αρχαία και την περίοδο των δοκιμών διαπιστωθεί ότι υπάρχει επικινδυνότητα, τι θα γίνει; Καταστρέφεται το έργο;».
«Φυσικά θέλουμε τα αρχαία, αλλά πρώτη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των επιβατών. Εγώ δεν είμαι ειδικός, οι ειδικοί πρέπει να βρουν τη βέλτιστη λύση» λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος των κοσμηματοπωλών Θεσσαλονίκης Πέτρος Καλπακίδης. Όπως λέει, στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το εργοτάξιο του μετρό έκλεισαν πάνω από 20 κοσμηματοπωλεία, ενώ τα υπόλοιπα φυτοζωούν.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13 Οκτωβρίου 2019
ΣΧΟΛΙΑ