ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μία «αμαζόνα» της τέχνης στη Μονή Λαζαριστών

Πάνω από 200 έργα της Λιουμπόβ Ποπόβα περιλαμβάνει η έκθεση του MOMus, που εγκαινιάζεται την Παρασκευή

 10/10/2019 16:12

Μία «αμαζόνα» της τέχνης στη Μονή Λαζαριστών

Κυριακή Τσολάκη

Την έχουν χαρακτηρίσει «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας. Η Λιουμπόβ Ποπόβα, ζωγράφος, θεωρητικός, δασκάλα, σχεδιάστρια, η γυναίκα που δεν φοβήθηκε ποτέ να ταξιδέψει, να αναζητήσει και να πειραματιστεί με νέες καλλιτεχνικές πρακτικές στις αρχές του 20ού αιώνα, η μοναδική γυναίκα καλλιτέχνις που ο συλλέκτης Γιώργος Κωστάκης αποκαλούσε με το μικρό της όνομα και ας μην την είχε γνωρίσει ποτέ, είναι στο επίκεντρο της νέας έκθεσης – παραγωγής του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών) που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου.

Υπό το γενικό τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος» στους δύο ορόφους του γνωστού κτιρίου της Σταυρούπολης, θα φιλοξενηθεί από τις 12 Οκτωβρίου ως την 1η Μαρτίου σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που κατέχει στη συλλογή του το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και συγκεκριμένα περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, όλα προερχόμενα από τη συλλογή Κωστάκη. Η έκθεση συμπληρώνεται με ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας έκθεση έργων της Ποπόβα που διοργανώνεται τις τελευταίες τρεις δεκαετίες διεθνώς και παρουσιάζει σειρές σχεδίων της καλλιτέχνιδος, που δεν είχαν έως τώρα ποτέ εκτεθεί. «Στην έκθεση θα δείτε και πολλά κείμενα που θα βοηθήσουν τον καθένα, ακόμη κι αυτόν που δεν είναι καθόλου εξοικειωμένος με το έργο της Ποπόβα. Οι επισκέπτες θα φύγουν από την έκθεση έχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα αυτής της τόσο σημαντικής καλλιτέχνιδας, που ήταν μια πάρα πολύ γενναία γυναίκα και σε πολύ νεαρή ηλικία άρχισε να πειραματίζεται, ταξίδεψε πολύ στην Ευρώπη, στην Ιταλία, στη Γαλλία και πέρασε μέσα στην κυριολεξία από τον πυρήνα όλων των κινημάτων της ρωσικής πρωτοπορίας. Και αν δεν έφευγε νέα από τη ζωή, το 1924, θα είχε σίγουρα κι άλλες δημιουργικές ιδέες», τόνισε η διευθύντρια του MOMus και μία από τους τρεις επιμελητές της έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου.

popova1.jpg


Το σημαντικότερο σύνολο έργων της Ποπόβα
Η τελευταία έκθεση της καλλιτέχνιδας είχε πραγματοποιηθεί πριν από 30 χρόνια, όπως τόνισε η επικεφαλής του Συμβουλίου Υποστηρικτών του MOΜus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης- Συλλογής Κωστάκη Κριστίνα Κρασνιάσκαγια (Kristina Krasnyaskaya) από την Ουκρανία, που ζει μόνιμα στη Μόσχα και είναι επίσης μέλος της ομάδας των επιμελητών. «Η Ποπόβα έζησε μόνο 35 χρόνια και άφησε πολύ μεγάλη κληρονομιά, όχι μόνο τέχνης, αλλά και επιστημονικής διδασκαλίας. Είχε δημιουργήσει πολλά έργα, ενώ ο Κωστάκης γνώριζε τον αδελφό της και έκαναν παρέα. Το έργο της αποτελείται από 230 πίνακες που βρίσκονται στο μουσείο», επισήμανε μεταξύ άλλων, ενώ αναφέρθηκε με αυτή την αφορμή και στην αλληλεπίδραση διεθνών και ντόπιων ειδικών της τέχνης με επίκεντρο το MOmus, στη δημιουργία μιας επιτροπής ανάπτυξης από την πλευρά των Ρώσων που ασχολούνται με τη ρωσική πρωτοπορία, την ίδρυση ενός επιστημονικού κέντρου ρωσικής πρωτοπορίας και μιας σχολής με βάση το σημερινό μουσείο, αλλά και στη σχέση του οργανισμού με τα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης. 

Από την πλευρά του ο ιστορικός τέχνης και μέλος της ομάδας επιμελητών Αντρέι Σαραμπιάνοφ (Andrei Srabianov) μίλησε για τους σκοπούς της έκθεσης που «δεν είναι μόνο να δείξουμε πόσο μεγάλη καλλιτέχνις ήταν η Ποπόβα, αλλά και να οργανώσουμε αυτό το γεγονός εις μνήμην του Γεώργιου Κωστάκη, ο ρόλος του οποίου στον ρωσικό πολιτισμό δεν έχει εκτιμηθεί δεόντως», όπως υπογράμμισε. 

Τέλος, ο πρόεδρος του MΟΜus Ανδρέας Τάκης επεσήμανε: «Η συλλογή έχει την εκπληκτική τύχη να διαθέτει το σημαντικότερο σύνολο έργων της Ποπόβα, το τρομερά ποικίλο και διάσπαρτο μέσα στη ζωή της. Παρουσιάζεται με έναν τρόπο που πρέπει να τον αντιληφθούμε ως ένα σύνολο από τις κατασκευές της ως τα ίδια τα έργα». Βοηθός επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Αγγελική Χαριστού.

Την έχουν χαρακτηρίσει «αμαζόνα» της ρωσικής πρωτοπορίας. Η Λιουμπόβ Ποπόβα, ζωγράφος, θεωρητικός, δασκάλα, σχεδιάστρια, η γυναίκα που δεν φοβήθηκε ποτέ να ταξιδέψει, να αναζητήσει και να πειραματιστεί με νέες καλλιτεχνικές πρακτικές στις αρχές του 20ού αιώνα, η μοναδική γυναίκα καλλιτέχνις που ο συλλέκτης Γιώργος Κωστάκης αποκαλούσε με το μικρό της όνομα και ας μην την είχε γνωρίσει ποτέ, είναι στο επίκεντρο της νέας έκθεσης – παραγωγής του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών) που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου.

Υπό το γενικό τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος» στους δύο ορόφους του γνωστού κτιρίου της Σταυρούπολης, θα φιλοξενηθεί από τις 12 Οκτωβρίου ως την 1η Μαρτίου σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που κατέχει στη συλλογή του το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και συγκεκριμένα περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, όλα προερχόμενα από τη συλλογή Κωστάκη. Η έκθεση συμπληρώνεται με ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας έκθεση έργων της Ποπόβα που διοργανώνεται τις τελευταίες τρεις δεκαετίες διεθνώς και παρουσιάζει σειρές σχεδίων της καλλιτέχνιδος, που δεν είχαν έως τώρα ποτέ εκτεθεί. «Στην έκθεση θα δείτε και πολλά κείμενα που θα βοηθήσουν τον καθένα, ακόμη κι αυτόν που δεν είναι καθόλου εξοικειωμένος με το έργο της Ποπόβα. Οι επισκέπτες θα φύγουν από την έκθεση έχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα αυτής της τόσο σημαντικής καλλιτέχνιδας, που ήταν μια πάρα πολύ γενναία γυναίκα και σε πολύ νεαρή ηλικία άρχισε να πειραματίζεται, ταξίδεψε πολύ στην Ευρώπη, στην Ιταλία, στη Γαλλία και πέρασε μέσα στην κυριολεξία από τον πυρήνα όλων των κινημάτων της ρωσικής πρωτοπορίας. Και αν δεν έφευγε νέα από τη ζωή, το 1924, θα είχε σίγουρα κι άλλες δημιουργικές ιδέες», τόνισε η διευθύντρια του MOMus και μία από τους τρεις επιμελητές της έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου.

popova1.jpg


Το σημαντικότερο σύνολο έργων της Ποπόβα
Η τελευταία έκθεση της καλλιτέχνιδας είχε πραγματοποιηθεί πριν από 30 χρόνια, όπως τόνισε η επικεφαλής του Συμβουλίου Υποστηρικτών του MOΜus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης- Συλλογής Κωστάκη Κριστίνα Κρασνιάσκαγια (Kristina Krasnyaskaya) από την Ουκρανία, που ζει μόνιμα στη Μόσχα και είναι επίσης μέλος της ομάδας των επιμελητών. «Η Ποπόβα έζησε μόνο 35 χρόνια και άφησε πολύ μεγάλη κληρονομιά, όχι μόνο τέχνης, αλλά και επιστημονικής διδασκαλίας. Είχε δημιουργήσει πολλά έργα, ενώ ο Κωστάκης γνώριζε τον αδελφό της και έκαναν παρέα. Το έργο της αποτελείται από 230 πίνακες που βρίσκονται στο μουσείο», επισήμανε μεταξύ άλλων, ενώ αναφέρθηκε με αυτή την αφορμή και στην αλληλεπίδραση διεθνών και ντόπιων ειδικών της τέχνης με επίκεντρο το MOmus, στη δημιουργία μιας επιτροπής ανάπτυξης από την πλευρά των Ρώσων που ασχολούνται με τη ρωσική πρωτοπορία, την ίδρυση ενός επιστημονικού κέντρου ρωσικής πρωτοπορίας και μιας σχολής με βάση το σημερινό μουσείο, αλλά και στη σχέση του οργανισμού με τα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης. 

Από την πλευρά του ο ιστορικός τέχνης και μέλος της ομάδας επιμελητών Αντρέι Σαραμπιάνοφ (Andrei Srabianov) μίλησε για τους σκοπούς της έκθεσης που «δεν είναι μόνο να δείξουμε πόσο μεγάλη καλλιτέχνις ήταν η Ποπόβα, αλλά και να οργανώσουμε αυτό το γεγονός εις μνήμην του Γεώργιου Κωστάκη, ο ρόλος του οποίου στον ρωσικό πολιτισμό δεν έχει εκτιμηθεί δεόντως», όπως υπογράμμισε. 

Τέλος, ο πρόεδρος του MΟΜus Ανδρέας Τάκης επεσήμανε: «Η συλλογή έχει την εκπληκτική τύχη να διαθέτει το σημαντικότερο σύνολο έργων της Ποπόβα, το τρομερά ποικίλο και διάσπαρτο μέσα στη ζωή της. Παρουσιάζεται με έναν τρόπο που πρέπει να τον αντιληφθούμε ως ένα σύνολο από τις κατασκευές της ως τα ίδια τα έργα». Βοηθός επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Αγγελική Χαριστού.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία